Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Noin vuosi sitten kiersi hölmö huhu, että MS ostaisi Discordin. No oikeastaan melkein minkä tahansa firman kohdalle voisi laittaa saman huhun. Pääasia pelaajille varmaankin, että konsoleilla päästään toimivampiin palveluihin käsiksi. En kyllä pidä Discordista yhtään, kun se tunkeutuu vähän joka paikkaan ja sitä saa olla säätämässä. PC:llä on kuitenkin paljon paremmat säätömahdollisuudet. Pelottaa, kuinka kökkö siitä tulee konsoliympäristössä.
 
Sorry jos on tyhmä kysymys, mutta mikä tossa 1440p reso päivityksessä on pointti? Tai miksi se on mainitsemisen arvoinen? Vaatiiko jotkut pelit sitä vai ja se on puuttunut vai…?
On puuttunut. Tämä on kyllä mahtava uutinen. Monet fps pelit voivat pyöriä esimerkiksi 120 fps 1440p resolla, kun aiemmin oli pakko valita 1080 ja 4K välillä.
 
Sorry jos on tyhmä kysymys, mutta mikä tossa 1440p reso päivityksessä on pointti? Tai miksi se on mainitsemisen arvoinen? Vaatiiko jotkut pelit sitä vai ja se on puuttunut vai…?
Useat näytöt ovat myös "vain" 1440p, ja itsekin moisella pelaavana arvostan kovasti tätä. Konsoli toki puuttuu yhä, mutta nyt kiinnostaa taas jatkoa ajatellen enemmän.
 
Sorry jos on tyhmä kysymys, mutta mikä tossa 1440p reso päivityksessä on pointti? Tai miksi se on mainitsemisen arvoinen? Vaatiiko jotkut pelit sitä vai ja se on puuttunut vai…?
1440p on 2k:n ja 4k:n puolivälissä. Käytännössä hyöty tulee siitä, että näyttää selvästi paremmalta kuin 1080p ja kuluttaa selkeästi vähemmän tehoja kuin 4k. Tuosta välivaihtoehdosta on pelien optimoinnissa iso hyöty.
 
On tosiaan odotettu 1440p-tukea. Tuli tuossa ostettua kaksi pelinäyttöä, 4k ja 1440p resoluutioilla, joten voi jatkossa hyödyntää 1440p-resoluution näyttöä PS5:lla 120 Hz pelaamiseen.
 
1440p on 2k:n ja 4k:n puolivälissä. Käytännössä hyöty tulee siitä, että näyttää selvästi paremmalta kuin 1080p ja kuluttaa selkeästi vähemmän tehoja kuin 4k. Tuosta välivaihtoehdosta on pelien optimoinnissa iso hyöty.

Tässä on tainnut mennä sisäinen ja ulkoinen resoluutio sekaisin. Sisäinen resoluutio on se millä peli renderöi. Esimerkiksi Guardians of the Galaxy:ssä on vaihtoehtoina 1080p 60fps ja 4K 30fps. Se resoluutio minkä valitset ulostuloksi ei vaikuta tuohon sisäiseen resoluutioon vaan kuva skaalataan siihen.

Sorry jos on tyhmä kysymys, mutta mikä tossa 1440p reso päivityksessä on pointti? Tai miksi se on mainitsemisen arvoinen? Vaatiiko jotkut pelit sitä vai ja se on puuttunut vai…?

Pointtina tuossa on, että kuvanlaadun pitäisi olla parempi mitä vähemmän skaalausta tapahtuu. Esim. 4K sisäinen resoluutio ennen päivitystä:
4K sisäinen -> PS5 skaalaa alas HDMI:lle 1080p kuvan -> Monitori skaalaa / venyttää kuvan mahtumaan omalle 1440p resoluutiolle.
 
Tässä on tainnut mennä sisäinen ja ulkoinen resoluutio sekaisin. Sisäinen resoluutio on se millä peli renderöi. Esimerkiksi Guardians of the Galaxy:ssä on vaihtoehtoina 1080p 60fps ja 4K 30fps. Se resoluutio minkä valitset ulostuloksi ei vaikuta tuohon sisäiseen resoluutioon vaan kuva skaalataan siihen.
 
Kyllä. Jos pelissä on 1440p moodi niin silloin sisäinen ja ulkoinen resoluutio on sama eli näytön natiivi. Jossain peleissä sellainen on, mutta tuskin 1440p moodit alkavat yleistyä tämän takia. Syynä on, että isompi resoluutio (vaikka 1620p tai 1800p) näyttää paremmalle 4K näytöllä ja myös 1440p näytöllä.
 
Totta kai alkavat yleistyä. Lähtötilanne on 0, eli mikä tahansa muutos on yleistymistä. Sitten on eri asia, kuinka nopeasti 1440p:n yleistyminen tapahtuu ja itse veikkaan, että aika nopeasti eri syistä. Kilpailevalla konsolivalmistajalla on tuota resoluutiota hyödynnetty pidempään ja monet pelit julkaistaan molemmille alustoille. Siksi varmasti pelintekijöillä on optimointitilanteessa usein tilanne, että pleikkarillakin pelit voisivat pyöriä 1440p:llä, kuten kilpailijan konsolilla. 1440p on myös Pc:llä nykyään varsin yleinen resoluutio, joten se tulee varmasti huomioitua pelejä käännettäessä.
 
OK, taidetaan sitten olla asiasta eri mieltä.

Yli 20 peliä pyörii jo nyt PS5sella 1440p resoluutiolla mm. Demon's Souls, Miles Morales, Spider Man Remastered, Maid of Sker, Deathloop, Uncharted: Legacy of Thieves, jne. Yleensä se on joko Balanced (RT) tai Performance tila mistä tuo resoluutio jo löytyy. Noista vaan ei pahemmin ole pidetty ääntä kun ei se ole peruspelaajalle tärkeätä.

Käytännössä 1440p tilan lisääminen peleihin ei sinänsä tuo mitään parannuksia tuon päivityksen jälkeen, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä markkinointimiehet keksii.
 
OK, taidetaan sitten olla asiasta eri mieltä.

Yli 20 peliä pyörii jo nyt PS5sella 1440p resoluutiolla mm. Demon's Souls, Miles Morales, Spider Man Remastered, Maid of Sker, Deathloop, Uncharted: Legacy of Thieves, jne. Yleensä se on joko Balanced (RT) tai Performance tila mistä tuo resoluutio jo löytyy. Noista vaan ei pahemmin ole pidetty ääntä kun ei se ole peruspelaajalle tärkeätä.

Käytännössä 1440p tilan lisääminen peleihin ei sinänsä tuo mitään parannuksia tuon päivityksen jälkeen, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä markkinointimiehet keksii.
Näytöllä pelaaville tämä päivitys on käytännössä tehtykin. Ei niinkään, että saataisiin lisää vaihtoehtoja graafisesti.
 
Ekat testit otettu.

Heti ekana tietenkin kaikki options valikot läpi ja valikon musat sekä ääniefektit pois päältä ja samalla lähti myös ne liipaisimien efektit myös.
Aion noita kyllä testata astros playroomin kanssa, mutta varmasti sen jälkeen pidän nuo pois päältä jatkossakin sillä mä haluan, että liipaisimissa on aina sama tuntuma eikä mulla lisää sekään mitään immersiota jos mun täytyy runnoa liipaisinta oikein voimalla jos haluan tähdätä codissa jollain raskaammalla aseella.
Ohjainta se kyllä rasittaa entistä enemmän.
Tuli myös huomattua ettei ohjain suostu lataamaan jostain syystä jos mulla oli usb jatko kiinni. Ei siitä myöskään virta loppunut, mutta kituutti siinä rajoilla ja aina välillä kone ilmoitti kuinka virta on vähissä.

Ekana testi pelinä toimi overpass, koska tuosta ei ole kukaan tehnyt mitään testiä ja ps4 prolla ruudunpäivitys kävi välillä jossain 60fps tuntumassa ehkä sekunnin tai pari ja sitten tippui taas alle 30fps lukemiin joten mua kiinnosti miten se toimii ps5:lla.
Itseasiassa aika helvetin hyvin sillä nyt ollaan jatkuvasti lähempänä sitä 60 fps lukemaa. Ero on oikeasti kuin yöllä ja päivällä ja nyt tuota voi jo helposti suositella jos tuollainen offailu kiinnostaa.
 
Ekat testit otettu.

Heti ekana tietenkin kaikki options valikot läpi ja valikon musat sekä ääniefektit pois päältä ja samalla lähti myös ne liipaisimien efektit myös.
Aion noita kyllä testata astros playroomin kanssa, mutta varmasti sen jälkeen pidän nuo pois päältä jatkossakin sillä mä haluan, että liipaisimissa on aina sama tuntuma eikä mulla lisää sekään mitään immersiota jos mun täytyy runnoa liipaisinta oikein voimalla jos haluan tähdätä codissa jollain raskaammalla aseella.
Ohjainta se kyllä rasittaa entistä enemmän.
Tuli myös huomattua ettei ohjain suostu lataamaan jostain syystä jos mulla oli usb jatko kiinni. Ei siitä myöskään virta loppunut, mutta kituutti siinä rajoilla ja aina välillä kone ilmoitti kuinka virta on vähissä.

Ekana testi pelinä toimi overpass, koska tuosta ei ole kukaan tehnyt mitään testiä ja ps4 prolla ruudunpäivitys kävi välillä jossain 60fps tuntumassa ehkä sekunnin tai pari ja sitten tippui taas alle 30fps lukemiin joten mua kiinnosti miten se toimii ps5:lla.
Itseasiassa aika helvetin hyvin sillä nyt ollaan jatkuvasti lähempänä sitä 60 fps lukemaa. Ero on oikeasti kuin yöllä ja päivällä ja nyt tuota voi jo helposti suositella jos tuollainen offailu kiinnostaa.

Kaikki tekee kuten haluu, mut itekin luulin aluks sitä haptic feedbackiä lähinnä turhaks gimmikiks, mut nyt en pysty pelaa ilman niitä jos peli tukee sitä. Esim gran turismo seiskassa tuntee jokaisen auton painon eritavalla ja kaasu jarru tuntuu eri tavalla eri autois tuoden näin aivan eri fiiliksen peliin kun se että on vaan tylsät löysät tunnottomat triggerit, samoin ampumispeleis eri aseet antaa eri feedbackkiä, gtaas tuntee kuinka ase "potkii" on fiilis kun kädes ois oikea ase samoin autoja ajaessa. Kyl sitä ilmankin pystyy pelaa mut jotenkin tylsää, täs välil käy pelaa divison kakkosta mis ei oo mitää näitä ominaisuuksia niin tuntuu jotenki se ampuminen tosi tylsältä.

Eikä niitä mitenkään tarvii runnoa voimalla, sitä voi myös säätää että onko ne triggert Stong, medium, tai low, tai sit kokonaan off.
 
^ Kannattaa kans ottaa pois päältä sellainen valinta, missä kone tallentaa aina videon kun saa trophyn. Säästää arvokasta ssd tilaa.

Tämä tuli toki myös otettua heti pois. Tuon oppi heti kun aikoinaan kävi ekan kerran katsomassa ps4:n galleriaa ja näki ison määrän jotain turhia muutaman sekunnin videoita.
 
Ensimmäiset viitteet seuraavasta PS5-mallirevisiosta on saatu, kun Japanista on bongattu CFI-1200:n tietoja.
Nyt näitä CFI-1200-sarjalaisia on saapunut ainakin Australian markkinoille. Painoa on jälleen saatu viilattua 200-300 grammaa konsolimallista riippuen. Muita mahdollisia eroja ei ole vielä tiedossa.

The Digital PS5 (CFI-1202B) is 200 grams lighter at 3.4kg (so 500 grams lighter than the original launch digital PS5), and according to the manual of the Disc PS5 (CFI-1202A) its 300 grams lighter at 3.9kg (so 600 grams lighter than the original launch Disc PS5).

Lähde: Press Start
 
Onhan se hienoa, että päivittävät laitteita parempaan suuntaan, vaikka tollasella 200-300g painonpudotuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä.
 
Ylös Bottom