Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Kyllä sieltä on luvassa jo heti alkuun kovia nextgen-pelejä pleikkarille. Sony on sanonut tekevänsä siirtymästä nopeaa ja siinä auttaa hinnan lisäksi sisältö. Listalta mm. Dirt 5 tarjoilee 120 fps, Godfall tavoittelee 4K/60 fps ja Spiderman Miles Morales sen miksi SSD.

Multiplättäri pelejä ja standalone dlc
 
Kuten monet pelidevaajat ovat jo todenneet, he ovat jo vuosia tehneet pelejä pc-alustoille joissa skaala eroavaisuuksia on ääretön, joten miten yht'äkkiä muutama erilainen konsoli olisi jotenkin pelikehitystä rajoittava? Pelimoottorit on juuri tätä varten, että pelialustojen eroavaisuudet voidaan ottaa huomioon.

Ero on se että kuten sonyn esityksestäkin kävi ilmi että vanhojen alustojen ja keskiverto raudan takia koko pelimaailman rakenne on tehtävä niin että heikommat kestää kyydissä ilman 5min latauksia.. tällöin se rakenne on siinä pelissä eikä se muutu vaikka olisit ladannut välivideon tai puolen kilometrin latausreitin/kävelyn aikana peittämän latauksen jo 1s aikana. Se on niin monesti tehty pelin sisällöksi.

Ei pelimoottori voi tehdä juuri mitään jos yritettäisi esim ps5 ratchet ja clank maailmojen välillä hyppiminen tuoda ps4:lle tai pc:lle. Se on pelin rakenteen takana.
 
Kuten monet pelidevaajat ovat jo todenneet, he ovat jo vuosia tehneet pelejä pc-alustoille joissa skaala eroavaisuuksia on ääretön, joten miten yht'äkkiä muutama erilainen konsoli olisi jotenkin pelikehitystä rajoittava? Pelimoottorit on juuri tätä varten, että pelialustojen eroavaisuudet voidaan ottaa huomioon.
Konsolit voivat vähentää pelimoottorien intoa mennä pidemmälle mitä konsolit tarjoavat. Toisaalta näin aluksi voivat kyllä vauhdittaakkin siirtymää 8/16 coren parempaan hyödyntämiseen ja 4K/30-60fps tasoon.

DLSS2.0 on hyvin mielenkiintoinen kans. Tällä hetkellä Nvidia on siinä niin paljon edellä, että veikkaan kilpailijoita tulevan AMD:n sijaan unreal enginen ja directx rajapinnan kautta. Aika näyttää miten ne kilpailevat Nvidian DLSS ratkaisujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ero on se että kuten sonyn esityksestäkin kävi ilmi että vanhojen alustojen ja keskiverto raudan takia koko pelimaailman rakenne on tehtävä niin että heikommat kestää kyydissä ilman 5min latauksia.. tällöin se rakenne on siinä pelissä eikä se muutu vaikka olisit ladannut välivideon tai puolen kilometrin latausreitin/kävelyn aikana peittämän latauksen jo 1s aikana. Se on niin monesti tehty pelin sisällöksi.

Ei pelimoottori voi tehdä juuri mitään jos yritettäisi esim ps5 ratchet ja clank maailmojen välillä hyppiminen tuoda ps4:lle tai pc:lle. Se on pelin rakenteen takana.

Tämä Mark Cernyn esittämä kuva kertoo sen hyvin. Kun peli joudutaan suunnittelemaan hitaan massamuistin varaan, on tulos tässä. Seuraavien 30 sekunnin mahdolliset tapahtumat pitää olla puskurissa ladattuna kaiken aikaa. Nyt nopealla SSD:llä riittää kun on sekunnin sisällä esille mahdollisesti tulevat asiat, kuten assetit ja tekstuurit. Tuosta voi jo päätellä huippunopean massamuistin mullistavan pelisuunnittelun lähtökohdat.

EV-Kf_BXsAAfTOo
 
Multiplättäri pelejä ja standalone dlc
Omaan silmään 4k60 pyörivä open world Spiderman-peli ei näyttänyt sen laaduttomammalta mitä Halo Infinite jonka pitäisi kumminkin alustan lippulaivapeli olla. Ei taida Xboxillekaan Halon jälkeen juuri muuta pelattavaa olla tulossa launch päivänä mitä pleikallakaan ei päästäisi pelaamaan. Ei ainakaan mitään suurta.
 
Omaan silmään 4k60 pyörivä open world Spiderman-peli ei näyttänyt sen laaduttomammalta mitä Halo Infinite jonka pitäisi kumminkin alustan lippulaivapeli olla. Ei taida Xboxillekaan Halon jälkeen juuri muuta pelattavaa olla tulossa launch päivänä mitä pleikallakaan ei päästäisi pelaamaan. Ei ainakaan mitään suurta.
Samaa mieltä ei ainakaan vielä tunnu kummallekkaan julkaisuun tulla ihmeellistä valikoimaa covid takia luultavasti menee moni asia perseelleen.
 
Ehtii kyllä molemmat leirit paljastamaan ns "big hittereitä" lähikuukausina. Ihme jos tuossa on kaikki isot pelit tälle ja ensi vuodelle.
 
Ei pelimoottori voi tehdä juuri mitään jos yritettäisi esim ps5 ratchet ja clank maailmojen välillä hyppiminen tuoda ps4:lle tai pc:lle. Se on pelin rakenteen takana.
Eli tähän ei voitaisi tehdä latausruutua? Se rikkoo pelillistä ideaa, mutta en näe syytä miksei sitä muuten voisi tuoda esim. nykygenille. SSD:llä saadaan tehtyä asioita joita ei hitaammalle suoraan kääntämällä pystytä, mutta onko paljoakaan asioita joita ei pystytä edes latausruuduilla yms tekemään hitaamman kanssa?
Sitä kai muutamat täällä yrittää tuoda esille, eli ei se SSD ole niin maata mullistava kuin taas toiset kertovat. Se antaa toki pelintekijälle lisää mahdollisuuksia tehdä asioita ja helpottaa optimointia.
 
Eli tähän ei voitaisi tehdä latausruutua? Se rikkoo pelillistä ideaa, mutta en näe syytä miksei sitä muuten voisi tuoda esim. nykygenille. SSD:llä saadaan tehtyä asioita joita ei hitaammalle suoraan kääntämällä pystytä, mutta onko paljoakaan asioita joita ei pystytä edes latausruuduilla yms tekemään hitaamman kanssa?
Sitä kai muutamat täällä yrittää tuoda esille, eli ei se SSD ole niin maata mullistava kuin taas toiset kertovat. Se antaa toki pelintekijälle lisää mahdollisuuksia tehdä asioita ja helpottaa optimointia.
Juuri se näytettiin titanfall 2 no ssd needed
 
Ei pelimoottori voi tehdä juuri mitään jos yritettäisi esim ps5 ratchet ja clank maailmojen välillä hyppiminen tuoda ps4:lle tai pc:lle. Se on pelin rakenteen takana.
Voisi sen tehdä mutta pelikokemuksen takia sitä ei tulla tekemään. Se tehtäisiin niin, ettei uutta "pelimaailmaa" näytettäisi oikeasti portaalien läpi, vaan portaaliin mentäessä tulisi jonkinlainen lataustauko
 
Voisi sen tehdä mutta pelikokemuksen takia sitä ei tulla tekemään. Se tehtäisiin niin, ettei uutta "pelimaailmaa" näytettäisi oikeasti portaalien läpi, vaan portaaliin mentäessä tulisi jonkinlainen lataustauko
Ainoa nopeasti mieleen tuleva pelillinen asia johon hitaammat muistit ehkä ei taipuisi, vaikka haluaisi: Pelin kantava mekaniikka vaatisi jatkuvaa isosta maailmasta toiseen hyppimistä, siis jatkuvaa. Jolloin hitaampi muisti ei vaan enää toimi.
 
Voisi sen tehdä mutta pelikokemuksen takia sitä ei tulla tekemään. Se tehtäisiin niin, ettei uutta "pelimaailmaa" näytettäisi oikeasti portaalien läpi, vaan portaaliin mentäessä tulisi jonkinlainen lataustauko

Tahallista väärinymmärrystä? Koko rautalangasta vääntö oli että jos joku SSD hyödynnös on pultattu koko pelin oleelliseen toimintalogiikkaan niin ehdotat että tehdään latausruudut.. -> "no niin kaiken voi tehdä ilman SSD:täkin"
 
Oli miten oli niin mä voin luvata, että vaikka uudet konsolit olisi kuinka nopeita niin aivan varmasti niitä hissin käyttämisiä ja kapeita ja etenemistä hidastavia tilanteita tullaan näkemään edelleen.
Vai luuleeko joku, että vaikka jossain last of us pelissä kaikki kohdat joissa edetään enemmän tai vähemmän pakotetusti kohtuu hidasta tahtia samalla kun hahmot keskustelee, johtuu ihan vaan konsolin rajoituksista, mutta samassa pelissä on myös alueita joilla nopea eteneminen ei olekaan maagisesti enää mikään ongelma.

Tuota käytetään ihan tietoisesti pelin rytmittämiseen ja myös pelin pidentämiseen ja niin tullaan tekemään myös jatkossa.
Vai luuleeko joku, että jos vaikka tehdään uusi tomb raider ihan pelkästään ps5:lle niin koko pelin aikana Lara ei koskaan ahtaudu jonkun pirun ahtaan kolon kautta hitaasti uudelle alueelle?
 
Oli miten oli niin mä voin luvata, että vaikka uudet konsolit olisi kuinka nopeita niin aivan varmasti niitä hissin käyttämisiä ja kapeita ja etenemistä hidastavia tilanteita tullaan näkemään edelleen.

Tottakai tullaan näkemään, juuri tämän rytmityksen vuoksi. Latauskuvaksi niitä ei kuitenkaan enää tarvita.
 
Eli jos pelit edelleen sisältää tuota, mutta nyt se on vaan rytmityksen vuoksi eikä latauksen piilotukseen niin missä se ero on?
Pelaajan kannalta se on aivan sama mitä siellä taustalla tapahtuu jos se kuitenkin ruudulla katselee kun hahmo ahtautuu jostain ahtaasta kolosta tai pakotetusti seuraa jotain toista hahmoa hitaasti kävellen.
 
Tahallista väärinymmärrystä? Koko rautalangasta vääntö oli että jos joku SSD hyödynnös on pultattu koko pelin oleelliseen toimintalogiikkaan niin ehdotat että tehdään latausruudut.. -> "no niin kaiken voi tehdä ilman SSD:täkin"
Kyllä noilla hitaammillakin asemilla tuo edelleen saadaan tehtyä, kuten tässä on jo monesti sanottu. Pelimoottorit osaavat striimata propseja ja pelimaailmoja, joten olisi täysin mahdollista näyttää hetken aikaa todella karuja graffoja hypättävästä pelimaailmasta. Emme taida vieläkään tietää, miten vapaasti pelissä voi noihon toisiin maailmoihin hyppiä.

Tämä on ihan samaa väittelyä kuin next gen vs last gen joka hiton sukupolven kohdalla. Heikommalla laitteella luonnollisesti asiat näyttää huonommalta, muttei se tarkoita, etteikö peliä saisi sillä pelattavaksi.
 
Haluasin itsekin uskoa kaikkeen mullistavaan mutta nykyään peleissä muutenkin todella lyhyet latausajat ja mielestäni grafiikat todella näyttäviä vaikka vanhoja konsoleita ovatkin.

Ainakin näissä mitä nyt tullut veivattua eli days gone, tlou 2, aikaisemmin spiderman ja god of war jne.

Sitä paitsi monessa pelissähän latauksia saatetaan piilottaa videoihin tai juttelu kohtauksiin yms?

Nopeat lataukset varmaan tulevat auttamaan monissa asioissa mutta harvassa pelissähän muutenkaan mitään adhd 24/7 äksöniä ole.
Eipä silloin ne perus lataukset luulisi kauheesti haittaavan, ainakaan jos ne osataan piilottaa johonkin.

Jotkut muut pelit on kyllä joskus jääny siksi kesken että liikaa ladannut kuoleman jälkeen tai sit muuten vaan kestää et pääsee aloittaa uudelleen jonkun bossi tappelun.

Nyt se harppaus ei tunnu ihan yhtä isolta kun esim ps1 - > ps2 tai ps3->ps4.

Vieläkin muistan kuinka pirun nätiltä näytti PS4 Killzone sillon varmaa 7 vuotta sitten.

Harmi että se pelisarja on varmaan lopullisesti kuopattu, olisi mulle day1 ostos jo pelkän nettipelin takia.
 
Eli jos pelit edelleen sisältää tuota, mutta nyt se on vaan rytmityksen vuokse ei latauksen piilotukseen niin missä se ero on?
Pelaajan kannalta se on aivan sama mitä siellä taustalla tapahtuu jos se kuitenkin ruudulla katselee kun hahmo ahtautuu jostain ahtaasta kolosta tai pakotetusti seuraa jotain toista hahmoa hitaasti kävellen.

Siinä että nuo eivät enään ole rajoittavia tekijöitä. Vapauttaa tekijöitä tekemään ympäristöistä juuri sellaisia kuin haluavat ilman, että on pakko tehdä se kapea sola joka 5min välein.
 
Tiedän, että liioittelet tuolla 5 min välein toteamuksella, mutta kun jo nykyään on pelejä joissa ei pahemmin ole lataamista näkyvissä alun jälkeen (esim horizon zero dawn).
Oikeasti jonkun ratchet & clank demon sijaan mut vakuuttaisi paljon paremmin joku fallout tyylinen kaupunki jossa voisi mennä melkein jokaiseen taloon ja minkään sisustaa ei ladattaisi erikseen vaan kaikki olisi saumatonta.
Tuollainen saisi jo innostumaan.

Oikeasti mulle melkein kelpaisi ihan perus fallout 4 jossa voisi mennä ihan niihin samoihin taloihin mitä nyt, mutta sä voisit avata sen talon oven ja ihan sieltä kadulta näkisin sinne sisälle sen sijaan, että se sisusta on oma alueensa.
 
Viimeksi muokattu:
Pullonkaula ei useinkaan peligrafiikassa ole muistin nopeus vaan määrä. Eli etuvoittoisuus ei onnistu ja SSD:n ei tarvitse olla muistin nopeuksinen koska käytännössä uuden grafiikan määrä vaikkapa per 1s on paljon vähempi mitä muistin nopeus tarjoaa. Ja kun muistin määrä on yleensä pienempi mitä pelin kaikki grafiikat vaatii niin täytyy siirrellä niitä graffoja jostain.
Suurimmalla osalla pc pelaajista se on keskiverto kiintolevy, eli sitten suunnitellaan peli siten että niitä graffoja ei sitten kauheasti kerkee latailla joten jälki on mitä on nyt jokusen vuoden ollut, latauksia on piiloteltu ja odoteltu ja ympäristöt ei ole niin rikkaita graafisesti kuin voisi olla.

Nyt konsoliosasto ottaa ja ja sanoo osin heipat tuolle riippakivelle exclusiivisissa peleissä ja hyppää seuraavalle askeleelle tekemään asioita mitä ei vaan voi tehdä pc peleissä tai vanhoilla konsoleilla koska pelit pitää niissä mitoittaa siihen keskiverto rautaan.

Tämä ei tietty poista äärilaitoja, toki pc:lle ja vanhoille konsoleille voidaan tehdä pelejä jotka esim. käyttäisi vain muistiin mahtuvia grafiikoita ilman mitään grafiikka striimaus tarvetta tai toisaalta voi joku tehdä uusille koneille vanhojen koneiden rajoitteiden mukaan pelin joka ei hyödy juurikaan SSD:stä tai mistään.

Kyllä ero tulee olemaan suuri osassa pelejä.

Tuli melkein faktaa tässä viestissä. Jos osaat nimetä yhdenkin ssd-levyllä myydyn konsolin, niin väitteessäsi voisi olla perää. Esim. Star Citizenin keskimääräisiä latausaikoja tarkastellessa (tulee muitten pelaajien pc-koneista), joita olen tarkastellut, järjestelmissä on nvme m.2 ssd tai nopea SATA-SSD.

Toki haluan kuulla, mitä voi tehdä nopealla ssd:llä, mitä esim. emolevylleni mahtuvalla 128gb 4666mhz ramilla ei voisi tehdä. PC on laaja käsite.

Ja alkuperäinen kommenttini oli oikeastaan hatunnosto next-gen konsoleille, koska koko peliala voi nyt mennä eteenpäin. Hdd oli liian pitkään kuvioissa mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom