Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ehkä Sonylla voisi olla iskun paikka myös VR-elokuvien puolella, kun taloon tavallaan kuuluu isot leffayhtiötkin muutamine isoine "franchiseineen". Yllättävän vähän tätä puolta on kai tuotu esiin. Riittääköhän resoluutio myös immersiiviseen laadukkaaseen videoon?
En tiedä miten VR toimii elokuvissa. Nykytekniikallahan se olisi enemmänkin vain 360° videota, joka ei käytä VR:stä kuin korkeintaan pään kääntymistä hyväkseen. Tai vastaavasti, "videot" pitäisi tehdä ihan polygonigrafiikalla, pelimoottoreilla, jotta mukaan saataisiin myös katsojan kyykistymiset ja asioiden väistämiset (ötökkä hyökkää/tavaraa lentää päin) ja katsoja kuin voisi väistää sitä yms. Tällöin elokuvat olisivat ennemminkin kuin pelien välivideot, jossa pelaaja ei voi itse päättää mitä "pelissä" tapahtuu, vaan on vain sivusta seuraajana, joka voi vain päättää mihin suuntaan kamera on kääntyneenä.

Tietenkin aina voi mennä aidan alimmasta kohdasta ja käyttää vain "virtuaalista" elokuvakangasta, eli katsoja istuu vain "katsomossa" ja video on "projisoitu" virtuaaliselle kankaalle, suorakaiteen muotoiselle alueelle.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

En tiedä miten VR toimii elokuvissa. Nykytekniikallahan se olisi enemmänkin vain 360° videota, joka ei käytä VR:stä kuin korkeintaan pään kääntymistä hyväkseen. Tai vastaavasti, "videot" pitäisi tehdä ihan polygonigrafiikalla, pelimoottoreilla, jotta mukaan saataisiin myös katsojan kyykistymiset ja asioiden väistämiset (ötökkä hyökkää/tavaraa lentää päin) ja katsoja kuin voisi väistää sitä yms. Tällöin elokuvat olisivat ennemminkin kuin pelien välivideot, jossa pelaaja ei voi itse päättää mitä "pelissä" tapahtuu, vaan on vain sivusta seuraajana, joka voi vain päättää mihin suuntaan kamera on kääntyneenä.

Tietenkin aina voi mennä aidan alimmasta kohdasta ja käyttää vain "virtuaalista" elokuvakangasta, eli katsoja istuu vain "katsomossa" ja video on "projisoitu" virtuaaliselle kankaalle, suorakaiteen muotoiselle alueelle.

Ajattelin lähtökohtaisesti tuota yksinkertaista 360° video ratkaisua, jossa katsoja seisoskelisi "haamuna" keskellä, mutta video siis siedettävällä tarkkuudella ja muutenkin kunnon tuotantoarvoilla. Ehkä jo sillä saattaisi saada lisää porukkaa mukaan VR hypejunaan, jos olisi mahdollista päästä esim. blockbuster-elokuvan toimintakohtauksien keskelle, vaikka lähtökohtaisesti passiivinen katselu jättäisikin osan VR:n potentiaalista käyttämättä (kieltämättä ajoittain kyllä pelkkä katselu varsinkin peligrafiikkaan pohjautuvissa tekniikkademoissa on vaikuttanut aika tylsältä). Silti monissa nykyelokuvissa (varsinkin supersankarileffoissa, Avengers tms.) suositaan jo nyt sellaisia kohtauksia, joissa toimintaa on maksimaalisesti joka puolella. Ne voisivat olla kuin tehty VR-versioita varten (ehkä osa voisi olla perinteistä "teatterikatselua" ja tietyissä kohdissa siirryttäisiin 360-asteen tilaan tms.). Tähän tietenkin liittyy mm. istutko vai seisotko katsellessasi-problematiikkaa yms., mutta leffat ja muut saattaisivat silti olla tavallaan ihan hyvä lisäys VR:n markkinointiin, jos pelipuolella alkuun hieman hakemista olisikin.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

En tiedä miten VR toimii elokuvissa. Nykytekniikallahan se olisi enemmänkin vain 360° videota, joka ei käytä VR:stä kuin korkeintaan pään kääntymistä hyväkseen.

Tietenkin aina voi mennä aidan alimmasta kohdasta ja käyttää vain "virtuaalista" elokuvakangasta, eli katsoja istuu vain "katsomossa" ja video on "projisoitu" virtuaaliselle kankaalle, suorakaiteen muotoiselle alueelle.
Tuo paljon puhuttu "VR-pornohan" on nimenomaan juuri tuota 360 asteen videota. PSVR tukee myös tuota kuvailemaasi elokuvateatteritilaa, jossa mitä tahansa leffaa voi katsella ikään kuin 225 tuuman kankaalta 2,5 metrin päästä tuijotettuna.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hinta oli positiivinen yllätys. Pelkäsin jo paljon suurempaa hintalappua kilpailijoiden trendiä seuraten, joten PSVR on lokakuussa ostoslistan kärkipäässä. Toivottavasti Battlefrontin versio tulisi Season pass-laajennuksena, mutta se taitaa olla turha toive.

Vielä en laitetta laita ennakkovaraukseen. Täytyy katsoa jos Gigantissa olisi joku hyvä julkaisupäivän tarjous.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Toivottavasti Battlefrontin versio tulisi Season pass-laajennuksena, mutta se taitaa olla turha toive.

Eiköhän se tule ihan vain tavallisen päivityksen muodossa, kuten Move -tuki tuli ps3-peleille.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Verkkokauppa.com ilmoitteli hinnaksi 448,90 €. Kamera ja ohjaimet löytyy jo vanhastaan, joten tällä mennään.

Cdp413kWIAAZWJZ.jpg:large
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Verkkokauppa.com ilmoitteli hinnaksi 448,90 €. Kamera ja ohjaimet löytyy jo vanhastaan, joten tällä mennään.

Hyvä kun ilmoittelit että hinta on päivitettynä Verkkokauppa.comiin. Piti käydä lyömässä ennakkotilaus sisälle.
Vahva luotto laitteeseen, PS4 rajoitukset tiedostaen. Mukava ajatus tässä on, vaikka tehoissa jääkin kalliimpiin veljiinsä, se että tämä toimii helposti ja ilman mitään ylimääräsitä säätämistä. Ja mielestäni järkevällä hinnalla pääsee VR:ään mukaan, jos karkeasti laskettuna tässä saisi kaikki kilkkeet konsoli mukaanlukien suunnilleen samalla hinnalla kuin kalliimmilla kilpailijoilla pelkät lasit
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vahva uskomus,että aiheuttaa itselleni valtavan migreenin ja pahan olon. Nykyään nopeatempoiset pelit ihan normaali ruudulta pelattuna aiheuttaa jo lievää päänsärkyä. Pitäisi päästä kokeilemaan kunnolla jossain ennenkuin tuohon laittaisi 500euroa kiinni.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ohjaamonäkökulma tuntuu istuvan näille laseille kuin luonnostaan. Tällä videolla Eurogamerin toimittaja kertoo kokemuksistaan uudintapainoksen vuosikymmenien jälkeen saaneesta BattleZonesta.


http://youtu.be/g2Ra24FLgzE
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itselleni tämä on day 1 ostos ja hinta oli positiivinen yllätys. Olen kokeillut pariin otteeseen Oculus DK 2:sta. Ensimmäinen kokeilu oli sellainen vuoristorata-demo ja pelasin sen kulmistaan ketjujen varassa roikkuvan metallilevyn päällä seisten, ideana siis epävakaa alusta joka tuo lisää immersiota. Yhdessä kohtaa demoa rata loppui yllättäen kesken ja vaununi sinkoutui ilmaan, laskeutuen kuitenkin myöhemmin takaisin radalle. Ilmassa otti ihan oikeasti vatsasta ja se taisi olla hetki jolloin totesin mielessäni, että tälläinen laite on saatava kotiin heti kun mahdollista. Ei ole kuitenkaan mikään peli ikinä onnistunut aiheuttamaan kehossa ihan oikeaa reaktiota ja samanlaista wow-elämystä, ja pelihistoriaa on takana kuitenkin toistakymmentä vuotta.

VR sceneä olen seurannut kiinnostuneena kokeilun jälkeen ja olen vakavasti miettinyt uuden koneen hankintaa. Nyt käytössä on pelkkä läppäri, eli kunnollinen pöytäkone olisi Riftiä ajatellen pakollinen hankinta. Ja jos taas sellaisen hankkii, niin itse hankkisin ainakin suosiolla sitten sen verran hyvän saman tien, ettei sitä tarvitse olla heti päivittelemässä. Hintaa pelkälle hyvälle nykypäivän pelikoneelle näyttöineen tulisi 800-1000€ ja siihen päälle sitten vielä itse Rift. Pöytäkoneelle olisi toki muutakin käyttöä ihan peleistä harrastuksiin asti, mutta mitään palavaa tarvetta sille ei Riftin lisäksi ole. Koska konsoli löytyy jo talosta ja sillä nykypäivänä muutenkin enemmän pelailen tuntuu tämän hinta paljon paremmalta. Selviän noin tonnin halvemmalla vaikka nyt kamerakin pitää ostaa lisäksi. Sellaisen varmaan löytää vaikka käytettynä parilla kympillä, tai ostaa sen jo nyt muitakin pelejä varten niin ei tunnu sitten niin pahalta lokakuussa.

Tässä vaiheessa, kummankaan laitteen kuluttajaversiota kokeilematta, on mahdotonta vertailla niiden suorituskykyä keskenään. Jos PSVR pystyy samaan mitä Oculus DK2 tai sitä parempaan, niin olen jo tyytyväinen ostokseeni. Uskon lopputuotteen olevan kuitenkin huomattavasti vielä kokemaani parempi ja toivon tietysti, että PSVR aidosti painii ihan samassa sarjassa Riftin kanssa. Mikäli ei paini ja Riftin lopputuote on huomattavasti parempi on itselläni uuden koneenkin hankinta edessä, mutta PSVR tulee hankittua joka tapauksessa varmasti myös alkuun.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Yhdessä kohtaa demoa rata loppui yllättäen kesken ja vaununi sinkoutui ilmaan, laskeutuen kuitenkin myöhemmin takaisin radalle. Ilmassa otti ihan oikeasti vatsasta ja se taisi olla hetki jolloin totesin mielessäni, että tälläinen laite on saatava kotiin heti kun mahdollista. Ei ole kuitenkaan mikään peli ikinä onnistunut aiheuttamaan kehossa ihan oikeaa reaktiota ja samanlaista wow-elämystä, ja pelihistoriaa on takana kuitenkin toistakymmentä vuotta.

Täällä samat tuntemukset! En muista aiemmin missään pelissä aiestejani huijatun samaan tapaan kuin miten sukeltaminen virtuaalitodellisuuteen pystyy sen heti tekemään. Aidot aistimukset joutuvat tässä koetukselle, vaikka järki sanoisi kaiken olevan tietokoneella tuotettua.

Ennakotilaaminen onnistuu ainakin seuraavissa paikoissa (alussa myynnissä vain rajoitettu erä. Amazon myi heti loppuun):

Verkkokauppa.com: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1834/dsbqb/Sony-PlayStation-VR-virtuaalilasit-PS4
VPD: http://www.vpd.fi/sony-ps-vr-ps4.html
Konsolinet: http://www.konsolinet.fi/product/17339/sony-playstation-vr-ps4-virtuaalilasit

Kuvasin muutama vuosi sitten messumiljöössä kun jengi testasi kehitysversiota:


https://youtu.be/GtizK_ZwMm0
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Niille jotka ovat huolissaan PSVR-pelien ruudunpäivityksestä; Sonyn Chris Norden kertoo GDC16-esityksessään, että Sony on asettanut tasaisen 60 fps:n ehdottomaksi minimivaatimukseksi. Ilman sitä peli ei todennäköisesti pääse edes sertifioinnista läpi.

Reprojection is now required. You can’t drop under 60 FPS ever. If you submit a game to us dropping down to 30 FPS, you’ll probably get rejected. There’s no excuse for not hitting framerate. We’ll help you do this of course.

You can rendering at 60Hz and reproject to 120Hz, or you can do native 90Hz, or if you are crazy… you can render at 120Hz native. Even if you’re aiming for 120Hz native, reprojecting at 120Hz saves additional latency.

Having a high framerate and dropping down is not acceptable. 60Hz minimum required.

Lähde: The VR Lounge
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eipä taida olla tällä hetkellä montaa isoa PS4 peliä jotka pyörii lukittuna 60fps, taitaa Battlefront ja The Last of Us päästä lähimmäksi.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eipä taida olla tällä hetkellä montaa isoa PS4 peliä jotka pyörii lukittuna 60fps, taitaa Battlefront ja The Last of Us päästä lähimmäksi.

Mitä haet takaa tällä viestillä? Kun katsoo PS:n VR-pelejä, niin eipä nuo välttämättä ole mitään ulkoasulla revitteleviä tuotoksia. Vastaavasti PS4:n nykyisistä peleistä ei montaakaan ole tehty VR:n speksien mukaisesti, koska niitä ei ole tarkoitettu VR:llä pelattavaksi.

Battlefront taitaa olla ainoita pelejä, joissa on oikeasti todella upea ulkoasu tuolla fps-lukemilla, muut pelit taas luottavat joko upeaan ulkoasuun TAI korkeaan ruudunpäivitykseen. Veikkaan, että VR puolella pääsääntöisesti kallistutaan tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Tietenkin pelejä on myös helpompi tehdä, kun pelit ovat PSVR -yksinoikeuksia (ainakin aluksi), joten multiplattaa ei tarvitse ottaa huomioon.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

No sitä tuolla ainakin voi hakea, että esim Pcars, dirt rally, assetto corsa jne ajopelit ei taida päästä mikään täysin lukittuun 60fps:ään, eli ajopeleihin ajatellen ei ollakaan niin hyvällä mallilla kuin itse luulin. No man's sky taitaa olla 30fps ja olisi täydellinen vr peli.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

No sitä tuolla ainakin voi hakea, että esim Pcars, dirt rally, assetto corsa jne ajopelit ei taida päästä mikään täysin lukittuun 60fps:ään, eli ajopeleihin ajatellen ei ollakaan niin hyvällä mallilla kuin itse luulin. No man's sky taitaa olla 30fps ja olisi täydellinen vr peli.

Uskon, että noista ajopeleistä saa helpostikin, pienellä patchillä tehtyä VR-yhteensopiviksi. Se mitä se tarkoittaa on se, että pelin ulkoasua vain karsitaan VR-moodissa. Eli voidaan karsia postprocess-efekteistä ja/tai autojen tarkkuuksista, käytetään siis vain kauempaa katseltavia 3d-malleja vain lähempänä kuin mitä niitä on alunperin tarkoitettu katseltavaksi. Muistaakseni esim. Forza -peleissä autojen yksityiskohtaisuus huononi, mitä alemmas ruudunpäivitys oli laskemassa. Eli kun autoja oli paljon yht'aikaa kuvaruudulla, autojen ulkoasu huononi automaattisesti. Välillä pelimoottori "arpoi" mallin tarkkuutta useampaan kertaan pienen ajan sisällä, ja autot hieman muuttelivat varjostuksiaan yms. Pelatessa tähän harvoin edes kiinnitti huomiota, mutta vierestä katsoessa se pisti silmään useasti.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sebastien Loeb rallista on ihan turha odottaa VR versiota, sen verran raskas pelimoottori että ei kykene edes tasaiseen 30fps.
Dirt Rallyn ja Asetto Corsan luulis pystyvän lukittuun 60fps, sen verran hyvin pyörivät PC:llä joka on specseiltään huonompi kuin PS4. Jollain PC version medium/high asetuksilla 60fps ei pitäis olla mikään ongelma.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Assetto Corsassa ei ole tällä hetkellä kunnollista Vr-tukea edes pc:llä, ei varmaan kannata ainakaan kovin suuria PSVR-tuen suhteen siis odottaa.

Jossain Drive Clubin vr-version previkassa taisi olla kerrottu mm. että autojen maksimimäärä radalla oli laskettu kahdeksaan ja taustapeilit ei ollut toiminnassa ollenkaan. Ja tuo on sentään vielä melkoinen arcaderälläys, jossa ei varmaan hirveästi tehoja mene itse fysiikoiden laskemiseen, noihin ns kunnon simuihin verrattuna..

Tämän hetken tietojen pohjalta ei kyllä kamalan lupaavalta näytä ajopelien suhteen ja ne on oikeastaan ainoa, mikä itseä kiinnostaa. Ei kai se auta kun odotella, josko tilanne vielä muuttuisi parempaan..
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Driveclubin tapauksessa kannattaa ottaa huomioon että pelihän on alunperin 30fps, ei varmaankaan mikään kovin kevyt pelimottori että ois helppoa saada 60fps irti.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Pitää myös muistaa ettei se pelkkä 60fps riitä, vaan tuossahan joutuu konsoli piirtämään kaksi erillsitä kuvaa, molemmille silmille omansa.
 
Ylös Bottom