Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Verkkokauppa.com ilmoitteli hinnaksi 448,90 €. Kamera ja ohjaimet löytyy jo vanhastaan, joten tällä mennään.

Tällä hetkellä ehkä edullisin ~kotimainen tilauspaikka on Discshop:
http://www.discshop.fi/pelitarvikkeet/playstation_vr/P99572

Lähtöhinta ei ole kuin kympin halvempi, mutta jo tällä yhdellä tilauksella pääsee nousemaan mukavasti bonusohjelmassa ja halutessaan kuittaamaan myös 15 euroa ostohyvitystä takaisinpäin.

Lisäksi Discshop maalailee että ennakkotilaushinta ei tästä ainakaan nousisi:
Huomioi:Alustava hinta, joka voidaan alentaa lähempänä julkaisua.

Toki suomalaisen maahantuojan rokottama lisähinta on sen verran tuhti, että EU-alueelta lie löydettävissä paljon parempiakin diilejä ainakin julkaisuhuuman mentyä ohi.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Näköjään ihmiset alkavat varautumaan jo PS VR laseihin, kamerat ja move kapuloiden myynnit ovat lähteneet kovaan nousuun kun lasien hinta julkistettiin :D

http://www.mcvuk.com/news/read/play...p-by-almost-1-000-overnight-on-amazon/0164124

http://www.gamespot.com/articles/playstation-vr-sold-out-in-minutes-on-amazon-uk/1100-6435707/

http://www.vg247.com/2016/03/16/playstation-vr-stock-already-selling-out/

Myös itse PSVR on myyty jo ennakkoon loppuun.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tämän hetken tietojen pohjalta ei kyllä kamalan lupaavalta näytä ajopelien suhteen ja ne on oikeastaan ainoa, mikä itseä kiinnostaa. Ei kai se auta kun odotella, josko tilanne vielä muuttuisi parempaan..
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/4ao61y/list_of_230_developers_developing_for_psvr/

Tuolta listalta löytyy Slightly Mad Studios ja Codemasters, niin luulisin että Project CARS ja DIRT Rally ainakiin tullee. Toivottavasti myös F1 2016. Project CARS on myös virallisesti julkastu jo 2014. http://www.wmdportal.com/projectnews/project-cars-meet-project-morpheus/
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

EU-alueelta lie löydettävissä paljon parempiakin diilejä ainakin julkaisuhuuman mentyä ohi.

Varmasti, onhan kyseessä maahantuojan suositushinta ja jälleenmyyjät voivat tehdä täälläkin mitä haluavat. Näemme kenties all-in-one -paketteja, joissa kaikki tarpeellinen lyödään samaan nippuun konsolia myöten, tai sitten kamera kylkiäisenä. Tällöin kokonaishinta voi olla vielä parempi kuin tuo kympin alennus.

Siihen kannattaa kuitenkin jo varautua, ettei VR-huumassa näitä kiikareita riitä kaikille. Voi käydä kuten PS2:n kohdalla, ja joululahjaksi tuleekin kuitti tammi-helmikuun toimituksesta. :D

Tässä videossa käydään selkeällä tavalla läpi kytkennät. Kameran mikrofoni hoitaa tarvittaessa myös puheen tiimikavereille (kuten tekee jo nyt allekirjoittaneen pelatessa korvalapuilla).


http://youtu.be/DfoyT9bKvpg
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/4ao61y/list_of_230_developers_developing_for_psvr/

Tuolta listalta löytyy Slightly Mad Studios ja Codemasters, niin luulisin että Project CARS ja DIRT Rally ainakiin tullee. Toivottavasti myös F1 2016. Project CARS on myös virallisesti julkastu jo 2014. http://www.wmdportal.com/projectnews/project-cars-meet-project-morpheus/

Joo ja lisäksi Gran Turismo Sportistahan pitäisi tuki löytyä, mutta ihmeen hiljaa vaan tuon suhteen oltu. Liekö jo sitten julkaisu siirtynyt kaikessa hiljaisuudessa jonnekin hamaan tulevaisuuteen tai pahimmassa tapauksessa vr-tuki kokonaan kuopattu.

Jos esim. Project carsiin kunnollinen tuki saadaan (eli niin, että kaikki ominaisuudet toimii samalla tavalla kuin alunperinkin, mutta vaan heikommilla grafiikoilla), niin lähtee kyllä PSVR tilaukseen saman tien. Vielä ei vaan ihan uskalla innostua.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Heeeetkinen siis mitä, Playstationista vedetään HDMI-piuha tuohon välikappaleeseen, josta sitten tieto siirretään eteenpäin? Typerä kysymys enkä usko että Sonylla oltaisiin asiaa voitu mokata, mutta kai tuo välikappale osaa sitten kanssa välittää surround-äänet ja kuvan oikeassa muodossa vahvistimelle, ei mulla ole PS4 suoraan telkkarissa kiinni? Enkä todellakaan olisi jatkuvasti irroittelemassa ja siirtelemässä piuhoja edestakas.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Heeeetkinen siis mitä, Playstationista vedetään HDMI-piuha tuohon välikappaleeseen, josta sitten tieto siirretään eteenpäin? Typerä kysymys enkä usko että Sonylla oltaisiin asiaa voitu mokata, mutta kai tuo välikappale osaa sitten kanssa välittää surround-äänet ja kuvan oikeassa muodossa vahvistimelle, ei mulla ole PS4 suoraan telkkarissa kiinni?
Jo vuosia vanhan Sonyn HMZ-T1-visiirin vastaava ulkoinen laatikko tuon homman osasi, joten eiköhän tuo ole hoidettu kuntoon myös PSVR:ää suunniteltaessa.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tässä taas yksi TOP-10 -pelilistaus tällä tietoa. Sieltä puuttuu mielestäni yksi näyttävimmistä, eli Driveclub VR. Suuntaa antaviahan nämä vasta ovat, kun ei kaikista tänä vuonna ilmestyvistä reilusta 50 pelistä ole vielä edes pelikuvaa esitelty.


https://youtu.be/0vrUNZR9iro
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Liikeohjaimet ovat ilmeisesti aika surkea viritys verrattuna Viven ja Riftin vastaaviin: http://www.gizmag.com/playstation-vr-review-hands-on-gdc/42321/

The problem is Sony's PlayStation Move motion controllers and the PlayStation camera that tracks them simply weren't built for today's VR. These were controllers for the tail end of the Wii era – basically obsolete tech by today's standards. If Sony sticks with this setup, we think the company is making a colossal mistake. It needs something much better before the headset's October launch.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Liikeohjaimet ovat ilmeisesti aika surkea viritys verrattuna Viven ja Riftin vastaaviin: http://www.gizmag.com/playstation-vr-review-hands-on-gdc/42321/

Ohjainavaruutta rajoittaa kamera. Laitat sen lähelle ja kädet viuhuukin jossain alueen ulkopuolella. Pelaajat kauemmaksi kamerasta ja taas löytyy. Tuttua aiemmilta vuosilta. Kameran pitää nähdä Move-kapuloiden valopallot. Useimmiten mennään kuitenkin DualShock 4-ohjaimella, joten ei ongelmia sen suhteen.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Liikeohjaimet ovat ilmeisesti aika surkea viritys verrattuna Viven ja Riftin vastaaviin: http://www.gizmag.com/playstation-vr-review-hands-on-gdc/42321/

Tämä on kyllä mielenkiintoinen pointti. Ymmärrän kyllä kameran ja valopallojen yhteiselon rajoitukset, mutta ymmärtääkseni myös itse tuon VR-laitteen liiketunnistus perustuu samaan tekniikkaan. Silloin kai siinäkin pitäisi esiintyä ongelmia? Toivottavasti tämä ei tule kompastuskiveksi lopullisessa versiossa.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Useimmiten mennään kuitenkin DualShock 4-ohjaimella, joten ei ongelmia sen suhteen.

Ja tämä taas on ehkä isoin ongelma näissä ensimmäisen aallon VR laitteissa. Pelaajan ja näytöllä liikkuvan hahmon liikkeet eivät vastaa toisiaan lainkaan. Mielenkiinnolla odotan milloin tätä raja-aitaa aletaan koettelemaan toden teolla, vasta silloin päästään puhumaan oikeasti VR:rästä.

Todella mielenkiintoisia aikojahan tässä VR:ränkin suhteen eletään.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ja tämä taas on ehkä isoin ongelma näissä ensimmäisen aallon VR laitteissa. Pelaajan ja näytöllä liikkuvan hahmon liikkeet eivät vastaa toisiaan lainkaan. Mielenkiinnolla odotan milloin tätä raja-aitaa aletaan koettelemaan toden teolla, vasta silloin päästään puhumaan oikeasti VR:rästä.

En näe tuota vielä suurena ongelmana, kun mielenkiintoisimmat vr-pelit ovat olleet omaan mieleen näitä ohjaamonäkökulmasta maailmaa tarkastelevia. Sokkona onnistuu tutulta ohjaimelta, virtuaalinen dualshock peliruudulla vielä tässä auttamassa (esim. BattleZone).

Mitä tulee Move-kapuloihin, onnistuu niillä tartu ja tiputa -toiminnot uskottavalla tarkkuudella. Nopeatahtinen Job Simulator nojautuukin vahvasti tähän:


https://m.youtube.com/watch?v=MdTgZL_FNqU
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Näemme kenties all-in-one -paketteja, joissa kaikki tarpeellinen lyödään samaan nippuun konsolia myöten, tai sitten kamera kylkiäisenä. Tällöin kokonaishinta voi olla vielä parempi kuin tuo kympin alennus.

Saahan Discshopin kautta hintaeroa aikaan sentään jo 25 euroa (plus epämääräisesti hinnoittuvaa jäsenyystasoa, jonka arvo riippuu käytön määrästä). Etelä-Euroopan Amazoneista sai silmikkoa hetken aikaa Suomeen yhteishintaan 415 €, mutta erä on myyty jo loppuun.

Vaikka ennakkotilaus onkin jo sisässä, on tässä vielä useampi kuukausi katsella josko kohdalle osuisi esim. sopiva yleinen prosenttialennus, jolla laitteen saisi tilattua Suomestakin eurooppalaiseen hintaan.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mitä tulee Move-kapuloihin, onnistuu niillä tartu ja tiputa -toiminnot uskottavalla tarkkuudella. Nopeatahtinen Job Simulator nojautuukin vahvasti tähän:


https://m.youtube.com/watch?v=MdTgZL_FNqU

Paitsi että gizmagin juttu kirjoittaa tästä seuraavaa:

"Another example: Job Simulator. This game has been a favorite of ours on both the Rift and Vive, as you use their respective motion controllers to manipulate objects in virtual workspaces. The PSVR version, though, was the first time when the tech got in the way of the game. I'd reach out to grab a stapler on the desk in front of me and suddenly the virtual hand would fly up in the air, two feet above my head.
Again, clearly not the developer's fault, as the game plays perfectly on the Rift and Vive. It just can't do much with Sony's shit tracking."
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kokemuksia on varmasti monenlaisia. Omat kokemukset ulottuvat jo PS3-vuosilta ja ne kertovat ohjauksen olevan siinä määrin hyvä, jotta Move-kapuloihin löytyy vakaa luotto myös VR:ssä.

Tässä GameSpotin toimittajat saman työsimulaattorin pauloissa. Jännä nähdä mikä "pähkähulluista" ideoista lopulta nousee valtavirtaan, uuden aallon Angry Birdiksi.


http://youtu.be/UCQQrn4fKpo
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Paitsi että gizmagin juttu kirjoittaa tästä seuraavaa
Liiaksi en laittaisi painoarvoa kyseisen tahon previkalle, sillä muutoin "Sony's shit tracking" -heittoja ei ole pahemmin kuultu. Peruspelaajien ja pelimedian edustajien kommenttien perusteella Move ei tarjoa yhtä tarkkaa tuntumaa kuin Viven ja Riftin vastaavat kapulat. Tämän sanottua esim. Giant Bombin väki on kommentoinnut Moven ajavan asiansa ohjainten ollessa "good enough" VR-pelaamiseen.

Se on lopulta jokaisen päätettävissä kelpaako PS4:n mahdollistama VR-kokemus. Jos ei, niin seuraavat vaihtoehdot ovatkin jo ~2x kalliimmat*.

*Olettaen että Vive ja Rift vaativat hieman muutakin kuin pelkän "perus pc/läppärin" toimiakseen.
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Se on lopulta jokaisen päätettävissä kelpaako PS4:n mahdollistama VR-kokemus. Jos ei, niin seuraavat vaihtoehdot ovatkin jo ~2x kalliimmat*.

*Olettaen että Vive ja Rift vaativat hieman muutakin kuin pelkän "perus pc/läppärin" toimiakseen.

Tämä on toki itsestäänselvää ja itseänikin kiinnostaa kovasti päästä kokeilemaan, että mitä Sonyn "kompromissi-VR" tarjoaa kuluttajalle. Täytyy kuitenkin sanoa, että pahin pelko jostain Wii-tasoisesta "välillä reagoi oikein, välillä ei"-liiketunnistuksesta syö ajatuksen tasolla illuusiota aika kovastikin. Mutta tosiaan koko laite kokeilematta ja Move-kapuloistakin vain vähän kokemusta, joten ennakkoasenteet itselläni kuitenkin varovaisen optimistiset.

Pakko muuten mainita, että joka kerta kun näen Battlezonesta kuvaa ja kuulen steriilin robottiäänen kommentoivan pelaamista, tulee mieleeni eräs toinen uuden laitteen mukana julkaistu "tekniikkademopeli", eli legendaarisen Atari Jaguarin sangen kamala 3D-lentely Cybermorph :D
 
Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ehkä yksi helpommin lähestyttävistä VR -kokemuksista voisi olla Tähtien Sodan tutut ilmataistelut, kiiturikaahailut ja muut ohjaamonäkökulman jakavat näkymät. Ne voisivat olla lyhyitä otteita sieltä täältä, kuten Luken lentomatka Kuolon Tähden kuilua pitkin tai Millenium Falconin tykeissä meteoriitteja ampuen. Toivottavasti esittävät pelikuvaa tästä mahdollisimman nopeasti, viimeistään kesäkuun E3:ssa.

"We are working with EA, DICE, Lucasfilm, and Disney to try and make that experience something so special and so intrinsic to what's in many people's DNA, which is, 'How can I be in that world of Star Wars?' Koller said. "Battlefront is going to be one of those games that will really show gamers what it means to be in the world of VR. It's very special. And just by the nature of it being designed as a VR experience, it's going to be very different than the PlayStation 4 game".

Lähde: http://www.gamespot.com/articles/star-wars-battlefront-ps4-vr-version-will-showcase/1100-6436038/
 
Ylös Bottom