Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen
Aika laaja koeajo otettu eilen.
Itse PSVR:
Huonoa:
- Yllätyin miten suuria kompromisseja ovat tehneet. Kiinteät linssit niin näkymä ei ole koko alalta terävä kuten jopa 15€ muovisissa cardboard kopioissa, reunat kuvassa sumentuu paljon! Epälineaarisen linssin ei pitäisi tehdä itsessään tätä.
- Pikselikoko, eli se miten isona yksittäinen valkea pikseli mustalla taustalla fyysisesti on, noh, samassa jamassa ne kilpailijatkin on, 4k-8k näyttö tarvitaan että tästä pääsisi eteenpäin.
- "Mura" eli likaisen ruudun efekti on todella voimakas, en ole törmännyt tähän esim. Samsungin näytöissä VR käytössä. Jotkut sekottaa tämän "screendoor" eli pikseleiden välissä olevan verkon näkyvyyteen mutta tämä on eri asia. Eli minun silmään tämä on jopa hienojakoisempaa kuin itse pikseli koko/määrä, "sonyn" OLED pikselit vaan valaisee epätasaisella kirkkaudella ns. himmeitä sävyjä ja "mura" näkyy satunnaiskuvioisena huntuna kuvan päällä. Jostain syystä lataus yms kohdissa missä on musta tausta ja latausrinkula keskellä niin ei näy mutta sitten näkyy pelissä jossa tulee (tai pitäisi tulla) täysin musta kohta!?!?! -> pelintekijän moka??
- Linssien helppo huurtuminen/rasvottuminen..ilmeisesti ollaan varsin lähellä sitten..
- Kohdistuksen pitää olla helkutin tarkka ja millin liikekin huonontaa näkyvyyttä
Hyvää:
- Onhan nämä hyvä pidettävä päässä, vaikea keksiä miten voisi parantaa, no ehkä kippaava silmikko..
- Lasien reagointikyky ja viiveen pienuus todella toimiva, tuntuu kuin viivettä ei olisi
- Paikan ja paikallaan olon tunnistus.. pientä huojuntaa joskus havaittavissa mutta pääasiassa levollista käyttää.
- Move patukat toimii hyvin tekniikan realiteetit huomioiden, ei täydellisesti, paremmin kuin odotin. Bugituksiakin esiintyy mutta tuntuvat olevan ehkä enemmän pelikoodista kiinni. Esim Rush of bloodissa odotin videoiden perusteella aseiden sätkimistä ja huojumista mutta nehän oli hyvn vakaat ja tarkat.
- Näkymä oli riittävän laaja
- Tilan tuntu ja 3d, voisi sanoa että skaala ja efekti oli kohdallaan ihan muutaman sentin päästä kohteita sinne kauas minnelie horisonttiin asti. Aivan sairaan todellista pyöritellä jossain Tumble VR:ssä palikoita nennän edessä
ja siinä 3d animaatiossa maailma rakentui todellisesti katsojan ympärille ja toimi vaikka olisi tuijottanut animaatio nukkeja senttien päästä.
Pelit:
Parhaita oli selkeesti:
Tumble VR, Rush of blood, Sports Bar VR. Näissä grafiikka oli "
laadukasta", eli selkeää ja ohjaus toimi hyvin.
Thumper yllätti toimivalla läsnäololla ja äänien ympäröimisellä, jämäkkä fiilis mutta harmikseni en ole hyvä rytmipeleissä ja se selvisi taas yrityksestä huolimatta jos demossa.
Ehkä pelattavia:
Driveclub, juu olihan se suttua mutta muuten kohdillaan. Matkapahoinvoinnin mahdollisuus kuten kaikissa missä liikutaan.
Battlezone, toimiva mutta taas melko helposti alkoi vatsaan käymään.
Eve valkyrie, teknisesti hieno mutta herkkä aiheuttamaan matkapahoinvointia
Job simulator, muuten hyvä mutta koodi ei ollut kohdillaan käsien asennossa ja tarttumisessa ja 90 astetta sivulla olevat jutut ei ihan sovi Move kapuloihin... saakohan tässä pyöritettyä näkymää??
Ei niin hyviä tai muita ongelmia:
Rez, ei vetänyt mukaansa yhtään, odotin tältä jotain Thumperin jäljiltä mutta ihan sontaa.
Kitchen, muuten ok mutta oli kyllä aliasointia aivan helkutisti, toivottavasti pro tai lopullinen versio hoitaa tämän pelattavaan tilaan.
Parit hassut 360 videot 360 sovelluksen kautta -> samaa pikselimössöä kuin kuvittelinkin, varmaan koku 8k video tekisi näistä katsottavia.
Battis pitää hommata kun siitä ei llut edes demoa ja samoin kokoversio Rush of bloodista.
Edit: Ihan yleisenä ajatelmana, kelpo laite huonot ominaisuudetkin huomioiden, pelaa mielellään tietynlaisia pelejä mutta kuten odotinkin ei käy kaikkiin peleihin ja ei ole ns. kansanlaite vielä. Hyvä lisuke sellaisille jotka on asiasta kiinnostuneet ja löytyy ns. löysää rahaa.