Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Olet myöhässä. Pelkästään Sonylle tekee yli kaksi sataa studiota VR-pelejä. Varmasta AAA-pestistä on loikattu hikipajaan tekemään pelejä VR:lle. Täysin uusi toimintaympäristö kiehtoo luovia ihmisiä.

Mitä tulee Move-ohjaukseen, näkyy ne silloiset panostukset nyt tänään VR:ssä. Ilman kapuloita ei olisi Job Simulatorin kaltaisia kokemuksia. Kannattaa käydä rohkeasti kokeilemassa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Palataan sitten vaikka 2017 juoluna asiaan jos tätä kukaan enää edes muistaa.

Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten käy kun PSVR:n kuherruskuukausi on päättynyt. PC puolella Viven ja Riftin myynnit romahtivat todella mallikaasti enkä näe mitään syytä miksei näin myös tapahtuisi Sonyn kypärän kanssa. Silti toivon menestystä ylipäätään VR -laitteille, sillä teknologia vaikuttaa äärimmäisen mielenkiintoiselta toisin kuin esim. 3D ja Kinect/Move sekoilut.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten käy kun PSVR:n kuherruskuukausi on päättynyt. PC puolella Viven ja Riftin myynnit romahtivat todella mallikaasti enkä näe mitään syytä miksei näin myös tapahtuisi Sonyn kypärän kanssa.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen alkaa joulumyynnit, joten kuherruskuukausia on vähintäänkin kaksi. En lähtisi vertaamaan PC-myynteihin. Ovat pioneereja ja tähän mennessä vain aiheeseen vihkiytyneet ovat osanneet tarttua laseihin. PlayStation VR on suunnattu suoraan massamarkkinoille, jota tukee hyvin valmis yhteensopiva lähes 50 miljoonan myydyn konsolin laitekanta sekä kilpailijoita selkeästi matalampi hinta.

Virtuaalitodellisuuteen on sitouduttu laajalti, eikä kyseessä ole vain yhden rohkean yrittäjän projekti. Kun vielä pelaajatkin mieltävät hyödyt ilmeiseksi, mikä voi enää pysäyttää kehitystä?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Virtuaalitodellisuuteen on sitouduttu laajalti, eikä kyseessä ole vain yhden rohkean yrittäjän projekti. Kun vielä pelaajatkin mieltävät hyödyt ilmeiseksi, mikä voi enää pysäyttää kehitystä?

Paskoista peleistä johtuva alhainen myynti kenties? Tämä nyt oli tämmöinen kieli poskella tehty heitto, mutta sen mitä ole VR touhua seurannut niin nyt tarvitaan kyllä kipeästi se THE peli tai siis pelit jotka räjäyttävät kassan. Eka aalto on kohta omansa ostaneet ja jos yleinen mielipide on, että kiva laite mutta oispa sillä jotain pelattavaa niin uskallan veikata, että käy huonosti.

Toivottavasti ei, sillä virtuaalitodellisuus kiinnostaa kovasti. Mutta tällä hetkellä itseäni ei kiinnosta yksikään peleistä joita on esitelty. Sitten kun elokuvia pääsee katsomaan VR:n kautta niin juoksen kauppaan. Juuri katsoin elokuvan Conjuring 2 ja sen kun pääsisi kokemaan kunnolla VR:n kautta niin oi oi! Olen testannut sen Conjurinin VR demon youtubessa ja se oli jo aika jännä kokemus.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ompa skeptistä kommenttia, on tässä nyt paljon enemmän potentiaalia kuin pelkissä movekapuloissa tai jossain Wii:ssä /WiiiU:ssa tai 3d telkussa. Ehdottomasti tämä on monenteen potensiin nuo kokemukset. Ja olen varma että ainakin itse haluan nauttia VR kokemuksista nyt, 2kk päästä, 2v päästä ja tulevaisuudessa. Laitteet tietty kehittyy siinä samalla ym ja kaikki nämä aikaisemmat viritelmät voi melkein laskea samaan kastiin , että ovat ainakin yrittäneet tuoda jotain uutta ja immersiivistä. Tottakai hype tulee laskemaan, eihän se millään asiassa maailmassa kestä kovin pitkään, mutta on tämä ihan eri luokan sijoitus ja mahdollisuus kun joku ps4 kamera tai movekapulat yksinään.

Olin vähän sitä mieltä vielä ennen julkaisua, että harmi kun ei tosissaan tule yhtään AAA-peliä mutta nyt ei oikeastaan edes harmita niiden puute. Niin paljon potentiaalia että näiden avulla selvitään tämä alku ja mielenkiinnolla odotan lisäsisältöä joka tuutista. Tosissaan noi littlestar VR kokemukset missä on jotain myytinmurtajien räjähdyksiä, minielokuvakohtauksia, OZO:lla kuvattu musavideo, luontokohtaus ym vaikuttaa kaikki tosi jees ideoilta ja nämä ovat sitä the sisältöä itselleni ja varmasti monelle muullekin.

Jos AAA-pelit ja 4k grafiikka on se rima, että ilman niitä tuote on paska ja tuhoon tuomittu niin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta ainakin nyt noin 10h käyttökokemuksen jälkeen olen itse sitä mieltä, että puutteista huolimatta tämä tulee olemaan kova juttu. Jopa hemmetti käytännössä täysin peleistä kiinnostumaton tyttöystäväni on tästä ihan innoissaan ja ehdottelee että minkälaisia kokemuksia tälle pitäisi saada ym. Ja jos häneen toimii niin toimii kyllä massoihinkin.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ja nyt ainakin ensimmäinen sykli ja headsetit myydään varmasti releasehypen takia. Vaikka monella jolla headset jo on, on se hype hieman tasaantunut niin hirveästi en ole mistää katumisista ja "oli paska palautan"-kokemuksista kuullut. Seuraava iso aalto tulee olemaan joulumyynnin ja kyllä Sony osaa nämä hommat ja ei nämä päivämäärät yllätyksenä tule vaan varmasti suunniteltu juttu. Viidakkorummut pauhaavat ja näitä tullaan myymään myös koko ajan jonkinverran siksi, että "testasin kaverilla". Kunhan Discoveryt ym suoltaa sisältöä ja crytekin/capcomin kaltaisia julkaisijoita liittyy joukkoon niin kyllä sieltä ensi vuonna tulee jokaiselle jo jotain. Se must have AAA suurin mullistajapeli voi tulla vasta sitten vähän myöhempänä, eikä ole mielestäni välttämätön (vaikkakin hyötyä siitä olisi) menestyksen kannalta.

Parasta on, että itse headsetti on toimiva viritelmä. Nyt mielestäni ps4 tehot on se suurin pullonkaula ja seuraavana ehkä move-patukat vaikka itselläni ne on toimineet yllättävänkin hyvin.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tämä nyt oli tämmöinen kieli poskella tehty heitto, mutta sen mitä ole VR touhua seurannut niin nyt tarvitaan kyllä kipeästi se THE peli tai siis pelit jotka räjäyttävät kassan. Eka aalto on kohta omansa ostaneet ja jos yleinen mielipide on, että kiva laite mutta oispa sillä jotain pelattavaa niin uskallan veikata, että käy huonosti.

Väitän VR:n olevan kokemuksena jo se Killer appi. Samaa et saa television ruudulta toljotellessasi. Julkaisupeleistä ilmainen Playroom VR ja sen tasoloikinta avaa nopeasti silmät näkemään miten iso loikka on otettu entiseen. Oli täällä ensimmäinen VR kokemus kotiolosuhteissa ja laittoi investoijalle leveän hymyn naamalle. Tämän viikonlopun käytän tätä kertomaan vieraille mistä VR:ssä on kysymys.

Se The Peli tulee aikanaan, mutta ei tämä ole enää siitäkään kiinni. Pandoran lipas on avattu ja viesti kulkee.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Olin itse ihan yhtä negatiivinen ja en olisi koko hökötystä ostanut, ellen olisi noin halvalla saanut.

Nauroin myös peleille ja sille ettei yksikään kiinnosta minua.

Nyt yksi ilta takana ja olen aivan myyty. Nauramani pelit ovat olleet aivan mielipuolisen hienoja elämyksiä. Tai se, että pelejä pelaamaton vaimoni oli välillä suu ammollaan ja välillä yhtä virnettä. Samoin kuin itse. Joka tilanteessa on yhtä hymyä, on se niin upea kokemus ollut kokoajan.

Pelattavaa tuntuu riittävän, videoita netti pullollaan. Sit ku vielä youtube päivittyy ja tulee lisää pelejä, niin kyllä kelpaa.

En edelleenkään 5h pelisessiota tällä pelaisi, mutta 1-2h menee helposti.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Minulla on yli 30 vuotta pelitaustaa takana ja tämä on mielenkiintoisinta ja hauskinta mitä muistan. Antaa täällä kyynikoitten vinkua, minä pelaan ja nautin.
Ps. Sama homma muuten täällä, ensimmäistä kertaa elämässä vaimo on innoissaan jostain pelaamiseen liittyvästä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kylläpä kyseinen uusi "lelu" herättää keskustelua. Ei tosin yllätä se, mikä nimimerkki on äänekkäimpänä suitsuttamassa sitä seuraavaksi pelialan messiaaksi ja tyrmäämässä muiden astetta rauhallisempia tai jopa "negatiivisia" kommentteja ja mielipiteitä...

Omasta mielestäni ihan jännän näköinen laite, mutta ei vaan voisi noin muuten vähempää kiinnostaa. Ensinnäkin hinta on tuollaisesta "lelusta" liian suolainen. Toisekseen tällä hetkellä tarjolla olevat pelit eivät kiinnosta tippaakaan ja tuskin tulevaisuudessakaan tuo tulee tarjoamaan itseä kiinnostaviin peleihin mitään yksittäisiä tehtäviä suurempia kokeiluja tyyliin Rise Of The Tomb Raider. En jaksa uskoa, että PSVR esimerkiksi tarjoaisi mahdollisuutta pelata koko tuleva Mass Effect läpi sitä käyttämällä. Ennustaisin tämän jäävän move/wiikapula-tason "liikeohjausgimmickiksi", jota myydään jonkun verran seuraavan 1-2 vuoden aikana, mutta kuolee sitten pois, kun myyntiä ei kuitenkaan ole tarpeeksi sille, että isot pelitalot panostaisivat täysillä siihen ja ottaisivat suuressa mittakaavassa tämän huomioon "kaikissa" AAA-nimikkeissä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eli menestysvaihtoehtoja on mielestäsi kaksi? Joko kaikkiin tuleviin mass effecteihin ym lisätään täysi VR tuki ja jokaisesta tulevasta pelistä tulee VR-versio? Jos näin ei käy ja skyrimit/wowit/ME:t/DS:t eivät tule sellaisenaan tukemaan Sonyn VR laseja niin laite on turha gimmick ja tulee kuolemaan? Eikö tosissaan tässä välissä ole mitään tilaa? Varmasti nyt ja kolmen vuode päästä pääsääntöisesti pelataa edelleen ihan normiruudulta niitä normipelejä. Mutta olen myös varma, että silloin MYÖS VR sisältöä on tullut paljon ja ei tämä mihinkään tule kuolemaan. Ainoa perusteeni on, että ihmiset/pelaajat ovat jo virtual boysta lähtien pyrkineet tähän suuntaan kokemuksissa ja tulevat varmasti tekemään niin vaikka seuraavat 50vuotta. Tämä on vain yksi tapa muiden joukossa kokea sisältöä, kokemuksia ja pelejä.

Hinta on mielestäni sopivasti alhainen varsinkin jo pleikkarin omistaville. Työssäkäyvä kyllä löytää tuon rahan jostain ja isät ostavat pojilleen (ja tätä myydään kyllä myös tytöille). Sisälläntuottaminen toivottavasti helpottuu ja toivottavasti normikäyttäjille tulisi nopeasti jotain vr-kameroita joilla saisi kohtuullista laatua. Nokian kamera on liian tyyris. Tämä on varmasti viimeinen silaus kun sisältöä alkaa olla helppo luoda, muutakin kuin pelejä.

Ja ennenkuin haukutte pelejä niin kokeilkaa herranjumala niitä itse. Youtubevideoista saa niin huonon kuvan näistä että huhhuh. Itsekin olen yllättynyt kymmeniä kertoja (pettynytkin toki muutamia) ja oikeasti joku headmaster -tyylinenkin sisältö voi olla hauskaa. Mutta tech.demojahan nämä kuitenkin ovat, vaikkakin hyviä sellaisia ja potentiaali näkyy. Mutta edelleen jos haluat pelata 50h viikossa jotain peliä niin pelaa jotain muuta. Jos taas töiden jälkee silloin tällöin kiinnostaa ottaa 1-2h setti jotain peliä niin eipä täydellisempää vekotinta löydykkään.

Ja nimenomaan näistä syistä uskon, että tämä tulee iskemään massoihin. Nimenomaan massoiin ja casual gamereihin. Sitä kautta sisältöä ja isot pelitalot kiinnostuu. Yksi voi ostaa ps4 vr lasit katsellakseen pelkästään vr elokuvia tulevaisuudessa. Näitä laseja ei ole kehitetty HC pelaajille, vaikka hekin voivat varmasti sisällöstä nauttia.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eli menestysvaihtoehtoja on mielestäsi kaksi? Joko kaikkiin tuleviin mass effecteihin ym lisätään täysi VR tuki ja jokaisesta tulevasta pelistä tulee VR-versio? Jos näin ei käy ja skyrimit/wowit/ME:t/DS:t eivät tule sellaisenaan tukemaan Sonyn VR laseja niin laite on turha gimmick ja tulee kuolemaan? Eikö tosissaan tässä välissä ole mitään tilaa?

En usko, että tästä tulisi niin isoa villitystä, että olisi kovinkaan kannattavaa tehdä isoista julkaisuista täysin PSVR:llä pelattavia. Kun konsoleita on myyty jo kymmeniä miljoonia, niin muutaman miljoonankin PSVR:n myyminen on niin pieni osa, ettei oikein kannata käyttää rahaa muutenkin jo tuskaisen kalliissa pelin kehittämisessä tekemään pelistä täysin PSVR-yhteensopivaa niille "muutamille" ostajille. Tästä syystä ennustan, että PSVR jää vuoden tai kahden mittaiseksi "kivaksi teknologiademo-lisälaitteeksi", jolle tuotetaan niitä omia pieniä "halpispelejä" demoamaan sitä "siellä olemisen tuntua" ja lisäksi jotkut kehittäjät tuovat isoihin AAA-peleihin jotain yksittäisiä tehtäviä, kohtia tai jaksoja, joita voi PSVR:ää käyttämällä pelata.

Syyksi oletan puhtaasti tuon myyntimäärän, kuten jo yllä sanoin. Kun PS4-konsolia on myyty jo kymmeniä miljoonia, niin ei "muutamalle miljoonalle" PSVR-omistajalle oikein rahallisesti kannata käyttää resursseja isoissa AAA-peleissä puhtaasti sen takia, että heidän osuutensa potentiaalisesta pelin koko ostajakunnasta on kohtuullisen pieni. Tästä tullaan sitten siihen lopputulokseen, että on vaikea nähdä tästä tulevan mitään muuta kuin "gimmick lisälaite, jolle julkaistaan lähinnä omat sitä demoavat halpispelinsä", kun suuret kehittäjät tuskin tulevat kovin suuresti tähän panostamaan, koska potentiaalinen myynti eli rahan tuotto suhteutettuna käytettyyn aikaan ja muihin resursseihin on todennäköisesti liian pieni.

Rahasta sen verran, että toki nyt muutama satanen löytyy taskun pohjalta aina, mutta en näe itse mitään syytä käyttää sellaista rahamäärää tällaiseen laitteeseen, jota testaisin huumorimielessä parina iltana, kun nyt jo tiedän, että istun mieluummin sohvalla ohjain kädessä. Siinä mielessä hinta on siis "liian korkea".
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mistä voi johtua, että eilen pelasin Job Simulatoria ilman mitään viivettä ja kaikki toimi kunnolla.

Nyt kun yritin, niin jo kalibroinnissa missä näkyy ne move ohjaimet, niin valo sammuu vähän väliä ja kamera kadottaa ohjaimet. Sen vuoksi kädet seilaa minne sattuu pelissä ja ei toimi oikeastaan ollenkaan.

Yritin kalibroida uusiksi jne, mutta kamera kadottaa kokoajan.
Yritin valoilla ja täysin pimeässä huoneessa, mutta ei vaikutusta.

Äsken kyllä sitten koitin London Heistiä ja siinä toimii suht ok..
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Minulla on yli 30 vuotta pelitaustaa takana ja tämä on mielenkiintoisinta ja hauskinta mitä muistan.

Sama. Ja oikeastaan yllättävintä on mulle ollut se, miten huonosti ennakko-odotukset ovat osuneet yksiin sen kanssa, mitä lopulta on saatu.

Esim: kuvittelin jonkin robottitaistelun olevan parasta, ikinä, mutta itse asiassa RIGS ei ole vielä ihan niin kovaa onnistunut iskemään kuin kuvittelin. Toisaalta taas en uskonut 3D-tasoloikkien toimivan tällä ollenkaan, mutta Playroomin Robottipelastus olikin ihan tajuttoman siisti.

Mutta kaikkein mielettömintä ollut tähän mennessä VR Worldsin London Heist, joka alkaa sillä, että istut jossain Lontoon laitakapungin varastorakennuksessa ja katselet vähän että mitäs tässä. Sitten viereisestä huoneesta kävelee puhelimeen puhuva tanakka gangsteri viereesi ja kävelee ympärilläsi ja tulee naaman eteen meuhkaamaan. Kuulostaako kiehtovalta? No ei todella. Onko tajunnanräjäyttävää itse koettuna? Hell yeah!

Kyllä mä silti odotan Mechwarrior VR:ää...
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sorry, Ei ollut aikaa kahlata tätä ketjua alusta lähtien.

Onko VR:llä mahdollista katsella elokuvia ja, jos on niin jaksaako lasit päässä istua sen pari tuntia putkeen elokuvaa katsoessa? Mitkä on ylipäätään fiilikset elokuvakäytössä sikäli, jos se on mahdollista?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko VR:llä mahdollista katsella elokuvia ja, jos on niin jaksaako lasit päässä istua sen pari tuntia putkeen elokuvaa katsoessa? Mitkä on ylipäätään fiilikset elokuvakäytössä sikäli, jos se on mahdollista?
Voi katsoa, ja periaatteessa jaksaa. Ei ole tullut lyhyitä klippejä enempää vielä katsottua, mutta pelikäytössä parinkaan tunnin jälkeen ei ole ollut ongelmia käyttömukavuuden kanssa.

3D-leffat tosin näkyvät vain perinteisinä 2D-versioinaan tuossa Cinematic Modessa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mistä voi johtua, että eilen pelasin Job Simulatoria ilman mitään viivettä ja kaikki toimi kunnolla.

Nyt kun yritin, niin jo kalibroinnissa missä näkyy ne move ohjaimet, niin valo sammuu vähän väliä ja kamera kadottaa ohjaimet. Sen vuoksi kädet seilaa minne sattuu pelissä ja ei toimi oikeastaan ollenkaan.

Huoneen valon-, heijastuksen- ja infrapunalähteet pois kuvasta. Turha Bluetooth-liikenne minimiin. Kameran sijoitus muuttunut? Syitä voi olla monia. Täällä Job Simulator kerran heittänyt asentoni 180 astetta väärinpäin (kädet selässä) ja ainoaksi lääkkeeksi keksin pelin uuden käynnistyksen.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sepä se kun mikään ei eilisestä muuttunut, enkä ymmärrä miten voin enää pimeässä huoneessa mitään tehdä asialle.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sorry, Ei ollut aikaa kahlata tätä ketjua alusta lähtien.

Onko VR:llä mahdollista katsella elokuvia ja, jos on niin jaksaako lasit päässä istua sen pari tuntia putkeen elokuvaa katsoessa? Mitkä on ylipäätään fiilikset elokuvakäytössä sikäli, jos se on mahdollista?

Nämähän eivät ainakaan omia silmiäni suorastaan rasita, että siinä mielessä jaksaa. Pelasin batmania joku 1.5h putkeen, seisaalteen. Senkin vielä jaksoi mutta vähän alkoi olla jo sellainen fiilis, että tauko tekee terää. Varmaan toi 60-90min on itselleni ollut sellainen aika minkä vielä jaksaa katsella tauoitta. En kyllä tiedä miltä leffat näyttävät, ottaahan siinä laatu aika paljon hittiä, että ehkä katsoisin perinteisen leffat perinteisesti. Toisaalta kokeile ja jos se laatu ei häiritse, niin mikään ei estä 90min kerrallaan katsomista.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sepä se kun mikään ei eilisestä muuttunut, enkä ymmärrä miten voin enää pimeässä huoneessa mitään tehdä asialle.
Olen katsonut 12h Giant Bombin streameja. Niillä välillä homma toimii ja välillä sitten tulee jotain ihmeellistä. Kalibroinnit sekoaa välillä miten sattuu ilman syytä ja yleisintä on se, että rupeaa joku staattinen valikko tai kohde liikkumaan edestakaisin ja se aiheuttaa todella huonoa oloa sekä pakottaa jopa lopettamaan pelaamisen.

Loppukaneetti sieltä oli, että he tykkäävät PSVR:stä, mutta eivät siihen koske ennen kuin tilanne korjataan.
 
Ylös Bottom