Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Thx!

Tässä yritän olla ostamatta VR-laseja. Toistaiseksi huono saatavuus on auttanut :D
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Thx!

Tässä yritän olla ostamatta VR-laseja. Toistaiseksi huono saatavuus on auttanut :D

Älä turhaan taistele vastaan. Minäkin yritin ja nyt kaduttaa et pistin vastaan, ois täytyny heti antautua mukaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Älä turhaan taistele vastaan. Minäkin yritin ja nyt kaduttaa et pistin vastaan, ois täytyny heti antautua mukaan.

Lähinnä mietin onko VR-laseille tarpeeksi käyttöä ja tuleeko niiden käytöstä kuinka huono olo :p

Mites muuten toimii noi VR-lasit leffoissa ja ei-VR -peleissä?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Lähinnä mietin onko VR-laseille tarpeeksi käyttöä ja tuleeko niiden käytöstä kuinka huono olo :p

Mitäs muuten toimii noi VR-lasit leffoissa ja ei-VR -peleissä?

Itselle tälläisistä tulee herkäksi huono olo ja selkeästi on kahden tyyppisiä pelejä:
1: ollaan paikallaan, jossa tehdään sit asiat, mahdollinen liikkuminen tehdään vain kuvan siirtymisellä toiseen paikkaan. Batman, Assembly, Job Simulator, headmaster jne. Näissä ei huono olo tule.
2: ollaan liikkeessä kokoajan, kuten jossain robotti räiskinnässä, mäkikelkkailussa jne. Ylipäätään kaikki missä liikutaan pädin tateilla, tai mennään kokoajan sellaisiin asentoihin mihin kroppa ei kuitenkaan mene, jolloin aivot sekoaa. Tulee todella huono olo.

Eli ihan riippuu miten peli on tehty, hyvin tehty peli ei aiheuta pahoinvointia.

Leffoja tuskin tuolla jaksaa katsoa, eikä normi pelejä jaksa pelata cinema modessa. Oikeastaan ainut poikkeus on ajopelit, jolloin iso ruutu cinema modeen ja saa pientä päänkääntöä mukaan peleihin.
 
Mites muuten toimii noi VR-lasit leffoissa ja ei-VR -peleissä?
Ketjusta löytyy mielipiteitä aika lailla laidasta laitaan. Toisille kuvanlaatu on riittävän hyvä ja immersio lisääntyy myös ei-VR-peleissä. Toiset ovat pettyneet ja lopettaneet käytön lyhyeen. Toisen puolesta on siis mahdotonta sanoa, mitä mieltä hän sitten lopulta onkaan.

Itse sanoisin, että siellä jossain tyydyttävän ja välttävän välimaastossa liikutaan. Eilen esimerkiksi pelasin yhden matsin NHL 16:ssa, ja vaikka kuvanlaadussa olikin pienten tekstien osalta toivomista, oli se valtavan kokoinen "kangas" silti varsin vaikuttava. Dear Esther oli melkeinpä vielä parempi, koska se on hidastahtinen "kävelysimulaattori", eikä siinä tullut lainkaan liikepahoinvointiakaan.
 
Omalta osaltani voin kyllä sanoa että kokemus on mahtava. Kehitettävää on silti, tämä on ensimmäisiä mainstream laitteita kuitenkin. Ehdottomasti kuitenkin ostamisen arvoinen.

Saanen tänään ipd arvot kaivettua optikon papereista joten pääsen todella testaamaan kuvan laatua vielä enemmän sen jälkeen, tosin oletuksillakin jo mainio.

Itse en ole oikein viihtynyt 2D tilassa, omaan videotykin joten iso screen ei sinänsä ole ihme vaikka tässä se onkin jätti-iso. Kokeilemani pelit kyllä pyörivät mutta tuottavat jotenkin ikävää oloa. Ehkä frameratet vaikuttavat, ehkä se että ipd ei ole ihan optimissa vielä ollut tms. Täytynee vielä jatkaa kokeilua, josko tähän 2D tilaankin tottuisi.

Mutta VR-puoli, voi pojat ja tytöt. On vieläkin outoa hyväksyä se että taakse katsomalla siellä todella on pelikuvaa, eikä ruutu vain peitä katselukenttää. Pahoinvointia en minä tai kukaan kavereistani ole vielä kokenut. Until dawnin vuoristorata kouraisee vatsassa sen sijaan niin kuin pitääkin. Oli myös hauska nähdä leveät hymyt kavereilla kun VR:ää kokeilivat. Selkeästi elämys on muuta kun mitä perinteinen kokemus on.

Ajattelin testata vielä driveclub VR ja tavallista driveclubia vastakkain mutta ainakin toistaiseksi VR immersio on vienyt kevyesti voiton. Auton sisällä istuminen, korkeuserot radassa ja muiden autojen koko tuntuu VR tilassa paljon aidommalta. Resoluutiossa otetaan hittiä ja toivonkin että tule ps4 pro toisi potkua pelin tarkkuuteen.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kyse on tässä pioneerivaiheessa ennen kaikkea tutkimusmatkasta, joka voi lopulta johtaa pelaamisen käsitteen laajentumiseen uusille urille. Nyt jo löytyy sellaisia viitteitä, kuten Playroomin tasoloikka on. Omalla kohdalla kauhupelit vielä kokematta, mutta mitä kuullut - ollaan siellä todella jännän äärellä.

Sieltä voi tulla ihan mitä vain. Täysin myyty siitä miten esimerkiksi Rez Infinite pääohjauksella ja täydellä 360 asteen pelimaailmallaan on voinut tarjota. Juuret ovat televisiossa, arvaan kuitenkin vasta nyt VR:n kautta tavoitetun sen mitä pelintekijä oli hakemassa jo vuosituhannen vaiheessa. Mikä tahansa tuleva VR-peli voi olla vastaava pajatson tyhjentäjä. Uskon niiden löytyvän ihan muualta kuin tv-puolen menestyksien kopioimisella. Jokaiselle alustalle omansa.

Hauska lukea jengin ensikokemuksia. Niissä hetkissä on helppo olla mukana. Vastaavaa innostusta ei ole tullut vastaan vähään aikaan.

 
Sain kai nuo ipd arvot kohdalleen ja ehkä tuo aavistuksen vielä terävöityi aiemmasta.

Perus driveclubissa on vauhdin tuntua paljon enemmän, mistä sitten johtuukin. En ihan samalla radalla ja autolla vertaillut, toki sekin vaikuttaa. Reson tippumisesta huolimatta tykkään VR:n tuomasta immersiolisästä. Eka kerran pääsin nyt kokeilemaan driveclub VR moninpeliäkin, ihan ok.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itse en oikein mitään havainnu ipd arvon "asettamisella".. tyhmää että tuota saa ronklattua vain kameran kuvien perusteella vaikka oikea arvo olisi tiedossa muutenkin.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tulipa testailtua Cinema modea oikein kunnolla. Jotenkin en nähnyt siinä kauheasti aikaisemmin järkeä. Paitsi mainitsemissani ajopeleissä.

Nyt tajusin, että eihän mun ole pakko istua sohvalla ja tuijottaa "telkkaria", vaan meninkin sohvalle makaamaan selälleni ja katsoin kohti kattoa.

Pelailin NHL17 ja Mafia 3 pelejä ja täytyy sanoa, että etenkin änäri oli oikeinkin kivaa tuolla tavoin pelaten. Oli todella rento asento ja pelaajat oli todella isoina edessäni, melkein nautinnollisempi rentoutumismuoto, kuin normaali tavalla pelaten.

Lisäksi katselin tunnin gameplay videon youtubesta ja YLE areenasta kaksi puolentunnin sarjaa, toisen tekstitettynä ja toisen ihan suomenkielisenä. Lisäksi pikku pätkän jalkapalloa katselin. Oikein mukavia kokemuksia nekin.

Toki siellä sitä utuisuutta oli, mutta ei se loppupeleissä haitannut yhtään kokemusta ja esim YLE areenasta kun katsoin vanhan brittisarjan, nii lähdemateriaali oli jo kuvaputkitv ajoilta, joten ei se näyttänyt yhtään huonommalta kuin telkkarista.

Nyt kun keksin tämän sohvalla löhöilyn tällätavoin, niin en näe mitään syytä miksi en esim änäriä tai futista pelaisi jatkossakin lasit päässä, tai katselisi esim juuri oikeaa futista.

Tätä ketjua lukeneena oli pakko testata myös..*GRÖHHÖM* materiaalia mediasoittimella ja olipas se...tuli aika "iholle" ettenkö sanoisi. Joskin materiaali jonka onnistuin löytämään, oli aika huonoa. Mittasuhteet oli aika kamalat, kun katsoi alaspäin niin osassa näytti, että matkaa vyötäröön oli 1,5-2m ja toisaalta toisessa videossa naikkonen ratsasti siten, että kun katselin ylöspäin niin sen pää oli siellä jossain kaukana ja keskivartalon palluraiset oli kolme kertaa mun pään kokoiset.

Tietty jos fantasiana onkin jättiläisen kanssa touhuilu niin mikäs siinä. :D
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Aika koomisia nuo jättiläisvideot kieltämättä olivat. Täytynee tuota sohvalla töllöttelyä kokeilla vielä itsekkin. Eka kerran iski huono olo, kokeilin rigsiä sillä pääohjauksella, selvästi mulle parempi kääntää oikealla tatilla ja antaa pään hoitaan vaan tähtäys. Toivottavasti tuohon tottuu nopeasti edes tuolla tattiohjauksella.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tekijät avautuvat kolmiulotteisen äänimaiseman merkityksestä VR-peleissä.

 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Lähinnä mietin onko VR-laseille tarpeeksi käyttöä ja tuleeko niiden käytöstä kuinka huono olo :p

Mites muuten toimii noi VR-lasit leffoissa ja ei-VR -peleissä?

Tuo kannattaa kuunnella kun ainakin 3 pelaajalehden heppua valitteli että yrjo lentää varsinkin jos on sivuttaista liikettä peleissä

http://www.pelaajalehti.com/pelaajacast/pelaajacast-178-hienocast

Aiheena enemmän tai vähemmän pelit, VR ja vähän muukin. Studiossa paikalla ne vakiotyypit Huttunen, Kaitila, Pyykkönen ja Arvekari. Erikoisosiossa äänessä myös Johanna Puustinen, Valtteri Hyttinen ja Eemeli Rekunen.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuo kannattaa kuunnella kun ainakin 3 pelaajalehden heppua valitteli että yrjo lentää varsinkin jos on sivuttaista liikettä peleissä.

Aika turhan laveasti ilmaistu mikäli näin ovat todella sanoneet. Ei ole tälläisiä havaintoja tullut vielä vastaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Aika turhan laveasti ilmaistu mikäli näin ovat todella sanoneet. Ei ole tälläisiä havaintoja tullut vielä vastaan.

Samaa mieltä. Ehkä eniten ärsyttää myös peli/headsetin arvosteluissa se, että peli on 0/10 koska tulee huono olo. Ehkä hessu-videota lukuunottamatta mielestäni kaikissa kokeilemissani tekeleissä (Lugea en ole kokeillut) on selkeästi kuitenkin pyritty minimoimaan huonon olon mahdollisuus ja ainakaan itse en ole kertaakaan missään muussa kuin tuossa hessu-videossa kokenut huonoa oloa. Että tämä on hyvin yksilöllistä ja ehdottomasti kannattaa pyrkiä päästä testaamaan laitetta jossain jos asia mietityttää. Myös demot ovat mielestäni todella tärkeitä VR-puolella, koska youtubesta on vaikea saada täysin kuvaa millaiselta sisältö oikeasti näyttää saati sitten itsestä henkilökohtaisesti tuntuu.

Jos jollekin tulee helposti huono olo vaikka Linnanmäellä tai autossa, niin ehdottomasti pitää kiinnittää huomiota enemmän pelien etukäteen testaamiseen ja miksei laitteenkin. Jos taas tiedät olevasi resistentti pahoinvointia kohtaan ja pelaamisesta on kokemusta niin melko turvallinen ostos tämä on ja hyvin todennäköisesti suurin osa sisällöstä menee ilman pahoinvointia.

Omasta lähipiiristäni tyttöystävällä tulee aika herkästi huono olo ja esim. Driveclubissa kesti yhden kierroksen. Mutta taas kevyemmät sisällöt kuten Playroom toimii ihan jees ja se platformeri siellä ym. Veli taas kesti kaiken muun, mutta Rigs ensipuraisuna aiheutti huippausta.

Ja kyllähän siihen kuulemma hieman siedättyykin ajan kanssa.
 
Olen kokeillut kaikki demot, täyspeleistä until dawnin, driveclub VR:n, ravenbrook experimentin ja Rigsin. Driveclubissa driftit tuntu välillä ilkeiltä, mutta ei sinänsä ongelmia. Rigsin kypäräliiketutoriaalia pelattaessa iski sitten huono olo, melkein oksetti ja piti siirtyä siihen oikealla tatilla käännöksiin.

Redditissä on hyvät ketjut psvr:lle ja rigsiinkin oli ohjeita miten huonoa oloa voi vähentää. (Oikealla tatilla liikkuminen, comfort setting off) Täytynee kokeilla ja jos ei poistu tai vähene oireet niin peli kiertoon ja eve valkyrie vaikka tilalle.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Huomasin ehkä pienen naarmun kypärän linssissä? Onko kukaan muu onnistunut naarmuttamaan linssejä? Mietin voisikohan johtua laseista, joita käytän pelatessani.
 
Redditin puolella on ollut juttua että lasit voi naarmuttaa linssiä. Kannattaa varoa ettei työnnä kasvo-osaa liian syvälle. Toivottavasti ei pelatessa haittaa se naarmu.

Siellä oli hyvä neuvokin miten selvittää onko naarmu vai heijastus. Jos laitetta kääntäessä naarmu seuraa mukana,kyseessä on naarmu, jollei, niin heijastus.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Minä olen kanssa huomannut, että lasit on linsseissä kiinni jatkuvasti. Joutuu pitämään linssejä todella kaukana ettei osu (ja silloin näkyy ympärille lasien reunoista).
 
Ylös Bottom