PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuota Aim Controlleria ei taida saada ostettua ilman peliä ? Toki tuo Firewall bundle on ihan ok hintainen, mutta ääh.. ne levyt.

Edit: No tuli tilattua bundlena jokatapauksessa.
Jenkeissä myyvät myös pelkkää aseohjainta, täällä Euroopassa en ole törmännyt muihin kuin bundleihin (Farpoint, Bravo Team, Firewall).

Seuraavaksi mukaan PSN Yhteisöön Firewall Zero Hour Suomi. Liityt sieltä suoraan peleihin, chatissa huutelet peliseuraa ja laitat kaverikutsut jäsenille. Vakioporukoita syntynyt, mutta väliin sekalaisemmassa seurassa. Yksi tapa on myös kutsua muita linjoilla olevia pelaamaan.

 

Make93

Active Member
Aiheutti kyllä heti pahoinvointia toi wipeout kun testailin, sekun on niin nopeesti liikkuva peli.. Kannattaako säätää jotain asetuksia alkuun tässä Vr? Firewallia testailin kans vähäsen, se ei ollu niin paha alkuunsa mutkun nopeesti liikkuu niin huomas heti et alkaa pyörryttää.. Saako doomis tots teleportti sydeemiä vaihettua vähä luontevampaan tatilla liikkumiseen tai saako tuon kääntymisen myös aseohjaimen tatille? Tarkoitan että ettei kääntyis silleen porrastetusti.
 
Aiheutti kyllä heti pahoinvointia toi wipeout kun testailin, sekun on niin nopeesti liikkuva peli.. Kannattaako säätää jotain asetuksia alkuun tässä Vr? Firewallia testailin kans vähäsen, se ei ollu niin paha alkuunsa mutkun nopeesti liikkuu niin huomas heti et alkaa pyörryttää..
Molempien pelien asetuksista saat säätöjä päälle, jotka herkimmillä voivat auttaa: kavennetaan kuva-alaa, hidastetaan liikkeitä, kääntyminen vaiheittain jne. Itse pelaan kaikki aseohjamen pelit seisovilteen, kokeiles sitä samaa?

Saako doomis tots teleportti sydeemiä vaihettua vähä luontevampaan tatilla liikkumiseen tai saako tuon kääntymisen myös aseohjaimen tatille? Tarkoitan että ettei kääntyis silleen porrastetusti.
Saa kyllä. Itse pelaan kaikki VR pelit tuolla portaittaisella kääntymisellä. Siihen kun tottuu, ei sitä edes noteeraa.

 
Viimeksi muokattu:

Make93

Active Member
^^ Joo seisovilteen kokeilinkin. Huomasin myös että aseohjaimen tähtäin saattaa itsestään mennä jotenkin väärään asentoon? Esimerkiksi firewallin valikossa se on just kohillaan mutta kun menee peliin niin saattaan aseohjain olla pelissä mennyt ns. Vinoon että ei tunnu enään hyvältä sillä tähtäily ku se on menny itestään väärään asentoon?
 
^^ Joo seisovilteen kokeilinkin. Huomasin myös että aseohjaimen tähtäin saattaa itsestään mennä jotenkin väärään asentoon? Esimerkiksi firewallin valikossa se on just kohillaan mutta kun menee peliin niin saattaan aseohjain olla pelissä mennyt ns. Vinoon että ei tunnu enään hyvältä sillä tähtäily ku se on menny itestään väärään asentoon?
Joo, peli tekee tuota driftausta välillä. Osoita alaspäin ja vähän ravistelee. Selvää syytä tuohon tähtäimen vaelteluun ei yhteisö ole löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kenttä on onneksi vielä villi ja vapaa. Siitä esimerkkinä virallisella lisenssillä huhtikuussa myyntiin tuleva jalkaohjain. Näitä on jo nähty tietokoneella. Tuohon tottuu todennäköisesti nopeasti ja ajaa asiansa. Mieleen tulee vain se, kuinka mielekästä on tuoda pelitilaan vielä lisää vempaimia? Lisäksi pelaan mielellään seisten, johon tuo lätty ei todennäköisesti sovellu.

Julkaisussa tukea löytyy kolmestakymmenestä pelistä: Red Matter, Sairento, The Wizards, Ultrawings, Arafinn, Stifled, Bow to Blood, Blind, DWVR, Mind Labyrinth Honor & Duty, End Of The Beginning, Zero Calibur.....


 
Viimeksi muokattu:
Kenttä on onneksi vielä villi ja vapaa. Siitä esimerkkinä virallisella lisenssillä huhtikuussa myyntiin tuleva jalkaohjain. Näitä on jo nähty tietokoneella. Tuohon tottuu todennäköisesti nopeasti ja ajaa asiansa. Mieleen tulee vain se, kuinka mielekästä on tuoda pelitilaan vielä lisää vempaimia? Lisäksi pelaan mielellään seisten, johon tuo lätty ei todennäköisesti sovellu.
Sitten vain odotellaan loukkaantumisia kun porukka vetää seisten tuolla, se ohjeiden lukeminen kun on todella vaikeaa monella. Mutta joo varmaan ihan toimiva laite mutta itsekin kun pelaa seisoalteen ei ole käyttöä.
 

Kain

Well-Known Member
Tässä yksi vaihtoehto Move kapuloiden lataamiseen. Ebay ja vähän päälle 6 euroa. Pelkkä piuha siis. Tilasin samaisesta paikasta 3 euron lataustelakan myös. Laittelen kuvaa siitä kun saapuu.
 

Liitetiedostot

Vähän kutittelisi hankkia PSVR testattavaksi, mutta olohuoneen sisustus aiheuttaa miettimistä. TV:stä (jonka päällä kamera olisi) n. 170cm päässä on sohva. Eli sohvalla istualtaan pelaaminen toimisi varmasti mainiosti, mutta seisaaltaan ei välttämättä olisi riittävästi tilaa pelata, koska syvyyssuunnassa pelitilaa olisi vain n. metrin verran (huomioiden että etäisyys kameraan pitää olla vähintään 60 cm). Vai mahtaisiko tuo riittää?

Jos kameran voisi siirtää huoneen jommalle kummalle reunalle niin pelitilaa voisi "kääntää" 90 astetta ja silloin tila varmaankin riittäisi paremmin. Mutta kaapeli konsolin ja kameran välillä taitaa olla aika lyhyt (onko tähän pidempiä johtoja saatavilla?).
 
Kannattaa muuttaa huonejärjestystä, niin että jää VR pelaajalle reilusti tilaa heilua ja ottaa muutamia askeleita joka suuntaan. Virtuaalitodellisuuden yksi siisteimpiä juttuja on "room scale", jossa liikutaan fyysisesti (mm. Job Simulator).

Jatkojohto kameralle: Amazon UK

 
Viimeksi muokattu:
Seuraavaksi mukaan PSN Yhteisöön Firewall Zero Hour Suomi. Liityt sieltä suoraan peleihin, chatissa huutelet peliseuraa ja laitat kaverikutsut jäsenille. Vakioporukoita syntynyt, mutta väliin sekalaisemmassa seurassa. Yksi tapa on myös kutsua muita linjoilla olevia pelaamaan.
Farpointin pelasin dualshockilla ja nyt kun sain aim controllerin, niin kokeilin sitä ja ai että. Onhan tuo aim controller ihan MUST ohjain tähän VR hommaan.

Mitä tulee tuohon Firewalliin, niin parina iltana on tullut nyt vähän harjoiteltua ja eilen jopa uskallauduin "oikeaan peliin". Ihan mahtavahan tämä on.
Selkeästi parasta mitä VR voi tarjota tällähetkellä. Liityin myös tuonne suomi communityyn, mutten sen kummemin ole siellä mitenkään huudellut.

Hyvin huomaa kuinka kuormittavaa tämä on aivoille, kun jonkun puolentoista tunnin jälkeen on ihan puhki henkisesti ja on pakko lepuutella esim. Destinyn parissa. :) Pahoinvointia en kokenut tämän kanssa ollenkaan.
 
Joutuuko kukaan muu "opettelemaan" joka pelin erikseen, mitä tulee tuohon pahoinvointiin?
Monet ovat sanoneet että kun yhteen VR-peliin tottuu, niin sen jälkeen voi pelata mitä vain.
Mulla se ei toimi noin.
Kaiken huippu on että totuin pitkän harjoittelun jälkeen pelaamaan DIRTiä, mutta kun ostin tehokkaamman auton, niin yrjö meinasi lentää heti.
Toisaalta tuo pikku hiljaa totuttelu on kyllä sinänsä toiminut, kaikkia pelejä voi lopulta pelata pitkiäkin aikoja.
 
Super Mariota virtuaalitodellisuudessa? Onnistuu. Sama kun pelaisi elokuvateatterissa isolta kankaalta. Äänet korvalappuihin tosin otan televisiosta.

 
Joutuuko kukaan muu "opettelemaan" joka pelin erikseen, mitä tulee tuohon pahoinvointiin?
Monet ovat sanoneet että kun yhteen VR-peliin tottuu, niin sen jälkeen voi pelata mitä vain.
Mulla se ei toimi noin.
En usko mitään yksittäistä taikaporttia olevan, jonka jälkeen VR-taivas aukeaa ilman oireiluja. Toi on niin tapauskohtaista. On pelejä jotka eivät tuota oloja, ja pelejä jotka tuottavat niitä eriasteisina. Täälläkin mainittu Beat Saber on toiminut kaikilla kavereilla, kun kun taas Astro Bot vetää herkimmillä naamat valkoisiksi heti. Osalle taas toimivat kaikki ilman oloja.

Siedätyksellä tästä selviää.

"Matkapahoinvoinnin hoitaminen on tavallaan oppimista ja siedätystä. Mitä enemmän altistuu signaalien ristiriidalle, sen paremmin aivot oppivat tulkitsemaan mistä on kyse."

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-8997964
 
Joutuuko kukaan muu "opettelemaan" joka pelin erikseen, mitä tulee tuohon pahoinvointiin?
Monet ovat sanoneet että kun yhteen VR-peliin tottuu, niin sen jälkeen voi pelata mitä vain.
Mulla se ei toimi noin.
Kaiken huippu on että totuin pitkän harjoittelun jälkeen pelaamaan DIRTiä, mutta kun ostin tehokkaamman auton, niin yrjö meinasi lentää heti.
Toisaalta tuo pikku hiljaa totuttelu on kyllä sinänsä toiminut, kaikkia pelejä voi lopulta pelata pitkiäkin aikoja.
En tsekannut onko tästä jo ketjussa keskusteltukin, mutta itsellä hahmon tai auton sivuttaisliike/strafing (jossa katse kuitenkin siis pysyy paikallaan eteenpäin) aiheuttaa usein huonohkon olon tarpeeksi pitkään pelatessa. Tyypillisiä tätä liikerataa edellyttäviä pelejä ovat siis 1st person shooterit sekä arcade-henkiset autopelit silloin, kun tehdään sivuluisuja paljon. Kai tähän sietokykyä on vähän kehittynyt, mutta tiedän melkein varmuudella, että jos pelimekaniikkaan kuuluu keskeiseltä osin tuo "sivuluisu", niin on aika todennäköistä, että en pelaa mielellään yli 30 minuutin VR-pelisessioita kyseistä peliä. Sama ei ilmene esim. lentopeleissä tai vuoristoratapeleissä, joissa liikutaan kuitenkin paljon esim. vertikaalisesti/sivuillekin, mutta menosuuntaan. Astro Botin tai Mossin kaltaisissa tasoloikissakaan ei mitään ongelmaa.
 
Tulipahan ostettua puoli-ilmaisena storesta tuo Apollo-lento "peli". Täytyy kyllä sanoa että oli se ihan siisti:rolleyes:
Itselle oli hyvä esimerkki siitä, miten VR voisi toimia opetuksessa erinomaisesti. Jättää syvän muistijäljen, kun on vielä itse ollut osallisena tapahtumissa.

Joku start uppi voisi kehitellä kemian ja fysiikan opetuspelejä VR:lle. Takarivin osasto saataisiin osallistettua. :D

 
Ylös Bottom