Minun mielestä peliarvostelijoiden tulisi kertoa pelistä vain objektiiviset faktat eli mitä eri liikumisvaihtoehtoja pelissä on, ja onko siinä asetuksia joilla voi vähentää pahoinvointia. Toki pisteitä voi vähentää puuttelisten asetuksen takia kunhan kertoo syyn lukijoille. Peliarvosteluja tehdään muille eikä itselle joten ketään ei kiinnosta arvostelijan oma sietokyky eri liikkumismuotoihin. Näitä kannattaa mainita vain poikkeustapauksissa jos vaikka normaalisti pystyy pelaamaan sulavalla liikkumisella, mutta sitten arvosteltava peli kuintekin aiheuttaa huonoa oloa samalla liikkumismuodolla.
Jokaisen VR pelaajan pitää itse tietää omat rajansa mitkä asetukset sopivat itselle tai millä asetuksilla haluaa pelata. Esimerkiksi itse pystyn pelaamaan lähes mitä vaan, ja millä liikkumismuodolla tahansta, mutta en halua ostaa peliä kuin poikkeustapauksessa jos siinä ei voi liikkua kuin teleporttaamalla. Haluan myös säätää tatilla kääntymisen riittävän nopeaksi (360 astetta per sekunti), koska hidas kääntyminen on niitä harvoja asioita jotka tuntuvat hieman epämiellyttävältä. Tuosta tulee sellainen tunne kuin keho kääntyisi vastakkaiseen suuntaa johon pelihahmo kääntyy. Se ei aiheuta varsinaista pahoinvointia, mutta en silti pidä tunteesta.
Pahoinvointia aiheuttavat asiat voivat riippua todella pienistä asioista ja ne voivat olla myös täysin vastakkaisia eri ihmisten välillä. Esimerkiksi jollekin toiselle hidas kääntyminen sopii paremmin nopea. Tai enemmistolle suoraan eteenpäin liikuminen pitäisi olla kaikkein vähiten pahoinvointia aiheuttava sulavan liikkumisen muoto. Taaksepäin liike on vähän ongelmallisempi. Sivuttainen liike on vielä pahempi, jonka vuoksi se saattaa puuttua joista peleistä, ja on taas minulle syy jättää peli ostamatta. Kääntyminen on sitten kaikkien herkimmin pahoinvointia aiheuittava näistä perusliikkumisen asioista.
Tämäkään ei ole vielä koko totuus asiasta vaan pahoinvoinnin tulemiseen vaikuttaa myös se miten liike on toteutettu. Kuinka nopeasti pelihahmo kiihdyttää täyteen vauhtiin kun sitä haluaa liikuttaa. Toisille sopii hidas kiityvyys ja toisille nopea. Tähän mennessä Boneworks on ainut peli jossa tätä asiaa on edes saanut säätää itse. Pelintekijöillä on ilmeisesti ollut konsensus siitä että nopea kiityvyys on ainut oikea vaihtoehto joten pelaajille ei ole tarvinnut antaa sihen asetuksia. Muutama vikko sitten julkaistu Boneworks oli ensimmäinen PCVR peli jossa nuo asetukset oli ja vaikka mikään vaihtoehdoista ei taaskaan aihettanut mitään huonoa oloa niin jotkus asetukset kuitenkin tuntuvat paremmilta kuin toiset.
Tämän sulavan liikumisen ja kääntymisen lisäksi on sitten vielä muut liikkumisen muodot kuten portaiden ja tikkaiden kiipeämiset, hyppääminen ja kameran tärinät joita en rupea tässä käymään läpi sen tarkemmin. Viestin pointti tiivistettynä kuintekin on se että syyt pahoinvoinnille voivat riippua todella pienistä asioista joten jokaisen tulee oppia ne omalta kohdaltaan miten sitä voi välttää vai lieventää. Ja kun muistaa vielä sen perusasian että pohjimmiltaan ja yleisimmin pahoinvointi aiheuttuu aistien ristiriidasta eli silmät näkevät liikettä, mutta liikeaisti ei tunne sitä. Jos pelissä ei ole tai et käytä tälläistä liikkumismuotoa niin silloin sen ei pitäisi aiheuttaa huonoa oloa kenellekään. Mutta valitettavasti tähänkin löytyy aina joku harvinainen poikkeustapaus.
Jokaisen VR pelaajan pitää itse tietää omat rajansa mitkä asetukset sopivat itselle tai millä asetuksilla haluaa pelata. Esimerkiksi itse pystyn pelaamaan lähes mitä vaan, ja millä liikkumismuodolla tahansta, mutta en halua ostaa peliä kuin poikkeustapauksessa jos siinä ei voi liikkua kuin teleporttaamalla. Haluan myös säätää tatilla kääntymisen riittävän nopeaksi (360 astetta per sekunti), koska hidas kääntyminen on niitä harvoja asioita jotka tuntuvat hieman epämiellyttävältä. Tuosta tulee sellainen tunne kuin keho kääntyisi vastakkaiseen suuntaa johon pelihahmo kääntyy. Se ei aiheuta varsinaista pahoinvointia, mutta en silti pidä tunteesta.
Pahoinvointia aiheuttavat asiat voivat riippua todella pienistä asioista ja ne voivat olla myös täysin vastakkaisia eri ihmisten välillä. Esimerkiksi jollekin toiselle hidas kääntyminen sopii paremmin nopea. Tai enemmistolle suoraan eteenpäin liikuminen pitäisi olla kaikkein vähiten pahoinvointia aiheuttava sulavan liikkumisen muoto. Taaksepäin liike on vähän ongelmallisempi. Sivuttainen liike on vielä pahempi, jonka vuoksi se saattaa puuttua joista peleistä, ja on taas minulle syy jättää peli ostamatta. Kääntyminen on sitten kaikkien herkimmin pahoinvointia aiheuittava näistä perusliikkumisen asioista.
Tämäkään ei ole vielä koko totuus asiasta vaan pahoinvoinnin tulemiseen vaikuttaa myös se miten liike on toteutettu. Kuinka nopeasti pelihahmo kiihdyttää täyteen vauhtiin kun sitä haluaa liikuttaa. Toisille sopii hidas kiityvyys ja toisille nopea. Tähän mennessä Boneworks on ainut peli jossa tätä asiaa on edes saanut säätää itse. Pelintekijöillä on ilmeisesti ollut konsensus siitä että nopea kiityvyys on ainut oikea vaihtoehto joten pelaajille ei ole tarvinnut antaa sihen asetuksia. Muutama vikko sitten julkaistu Boneworks oli ensimmäinen PCVR peli jossa nuo asetukset oli ja vaikka mikään vaihtoehdoista ei taaskaan aihettanut mitään huonoa oloa niin jotkus asetukset kuitenkin tuntuvat paremmilta kuin toiset.
Tämän sulavan liikumisen ja kääntymisen lisäksi on sitten vielä muut liikkumisen muodot kuten portaiden ja tikkaiden kiipeämiset, hyppääminen ja kameran tärinät joita en rupea tässä käymään läpi sen tarkemmin. Viestin pointti tiivistettynä kuintekin on se että syyt pahoinvoinnille voivat riippua todella pienistä asioista joten jokaisen tulee oppia ne omalta kohdaltaan miten sitä voi välttää vai lieventää. Ja kun muistaa vielä sen perusasian että pohjimmiltaan ja yleisimmin pahoinvointi aiheuttuu aistien ristiriidasta eli silmät näkevät liikettä, mutta liikeaisti ei tunne sitä. Jos pelissä ei ole tai et käytä tälläistä liikkumismuotoa niin silloin sen ei pitäisi aiheuttaa huonoa oloa kenellekään. Mutta valitettavasti tähänkin löytyy aina joku harvinainen poikkeustapaus.