Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mutta toisaalta jos tämä keskustelu olisi käyty viisi vuotta sitten ja PSVR olisi tulossa PS3:lle, valitus olisi käytännössä täsmälleen sama: "Selvästi PS3:n tehot eivät riitä VR:n pyörittämiseen, ehkä sitten PS4:llä."

Jos vertailukohtana pitää aina nykysukupolven graafista tasoa, tehon ohjaaminen johonkin muuhun käyttöön kuin puhtaasti graafiseen tarkkuuteen ja tehosteisiin (oli se sitten 60fps tai kuvan piirtäminen erikseen molemmille silmille), tuo ei-grafiikkaan panostaminen tekee peleistä rumempia. Rima nousee koko ajan, eivätkä VR-pelit koskaan yllä samalle tasolle kuin ei-VR-pelit.

Ei ylläkkään samalle tasolle, tuskin kukaan näin on luullutkaan, mutta nyt kun ne tuntuu olevan todella surkeen näköistä. Toki taso nousee aina uuden konsoli sukupolven tullessa markkinoille. Mut katotaan sitten sitä seuraavaa versioo, tai jos jopa pro pystyy siihen mitä vaadin niin hyvä, mutta tuskinpa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ei ylläkkään samalle tasolle, tuskin kukaan näin on luullutkaan, mutta nyt kun ne tuntuu olevan todella surkeen näköistä.
Kannattaa käydä jossain tsekkaamassa tuo Batman: Arkham VR tai vaikka Bound-pelin VR-versio. Ovat kaikkea muuta kuin "todella surkeen näköistä".
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuskin kaikkia voi ennakkovarata. Eiköhän sieltä löydy kun lähtee aamusta liikkeelle.

Tukholmassa sikäläisen pelikauppiaan hyllyt jo notkuvat tähän malliin:

HTcLoCb.jpg

Uiui, aika hyvä valikoima. Niillä on Settlers of Catan -lautapelejäkin! ;):D

Hemmetti, itsellänikin alkaa taas VR-kuume nousemaan, mutta joutuu varmaan odottamaan sellaista mega bundlea, jossa on PS4 Pro ja kaikki tarvittavat vermeet mukana. Ja hinta ei ole ihan törkeä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Pelaajalehti purkaa paketista erittäin tärkeiden henkilöiden version:



  • Nappi on näyttöruudun etäisyyden säätöön. Rillipäät arvostavat.
  • Kamera on muotoaan vaihtanut PS Camera ja ei tule peruspaketin mukana. Vanha kelpaa hyvin myös.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Alkuvalmisteluja. Kalibroidaan Move-ohjaimen toimintasäde valmiiksi.

Hyvä peli Move-ohjaimien pöllyyttämiseen on ilmainen Hustle Kings.

Paritin molemmat valopallo-ohjaimet johdon kautta pleikkariin. Ei käy sama kaapeli kuin dualshockilla. Siirsin kameran kohtaan jossa arvelen sen olevan jatkossa. Televisioruudun alapuolelle. Pelituolin vein suosituksen mukaisesti 1,8 m päähän.

Istun pelituolissa, ohjaus säilyy kun ojennan oikean/vasemman käden vaakatasossa suoraan sivulle. Samoin kun lasken ohjauskapulan alas, vasta nilkkojen kohdalla katoaa pallo kameralta. Ojentaessa käden kohtisuoraan ylös, säilyy ohjaus kaiken aikaa.

Heivaan tuolin pois. Pystyn nyt liikkumaan leveyssuunnassa 2,40 m alueella, joka kameran kiilamaisesta kuva-alasta johtuen kapenee jyrkästi. Pallo katoaa kun vien sen 40 cm päähän kamerasta, kuten myös jos nostan sen silmien tasalta korkeammalle.

Siinä ja siinä mennäänkö tällä. Toi liikkuminen lasit päässä arveluttaa, mutta onnistuu näillä mainituilla rajoilla selkää kameralle kääntämättä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Virallinen, suomeksi tekstitetty, kolmiosainen video-opas tuleville PSVR-pelaajille:

Osa 1/3



Osa 2/3



Osa 3/3
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Muutama hyvä havainnekuva em. opastevideoista. Tilavaade on kohtuu iso pieniin olohuoneisiimme. Onneksi taitaa kuitenkin suurinosa peleistä olla tuolista pelattavia, tai sitten suurinpiirtein tampataan paikallaan seisten. Tuota kameran sijoitusta täytyy vielä harkita tuohon television päälle.

CudGOaqVYAE3hZf.jpg


CudGNggUkAQSSde.jpg
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itse varmaan kyllä laitan kameran TV:n päälle. Onko tästä jotain tietoa mikä on optimaalisin paikka? Ainakin jos miettii optiikoita, niin TV:n päällä se olisi 0-20cm (oman TV:n jalusta on aika iso) kauempana ja näin ollen tuo pelitilan syvyys olisi piirun verran helpompi saavuttaa ja ehkä niin herkästi ei tulisi mentyä etummaiseen katvealueeseen. Toisena sitten se, että kameralla on enemmän tilaa kuvata myös alaspäin tuolta ylhäältä verrattuna siihen, että se olisi TV-tasolla. Tuossa uudessa kamerassa on ständi valmiina, mutta onko tuossa joku mekanismi millä sen saisi (ohuen) TV:n päälle helposti kiinnitettyä? Ei ainakaan omaan silmääni oikein osu mitään kiinnitystapaa, vaan todenäköisesti pitää teipeillä viritellä?

Olen kyllä tyytyväinen, että Sony ei lähtenyt tuohon Vive-tyyppiseen pelialueeseen mukaan eikä kameraratkaisu edes sitä kunnolla mahdollista. Epäilen, että 90% on ihan tyytyväisiä siihen, että kokemukset ovat standalone tai istualteen. Ehkä laiskuutta ja mukavuudenhalua, mutta ei kyllä kiinnosta kirmailla huonetta ympäri vaan mielummin liikutan hahmoa ohjaimilla. Vielä kun tuo 5m x 5m aluekkin asettaa silti rajoituksia ja viimeistään sitä hirttäisi itsensä piuhoihin niin ei kiitos.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itse varmaan kyllä laitan kameran TV:n päälle. Onko tästä jotain tietoa mikä on optimaalisin paikka? .

Mitä nyt testailin kameran näkökenttää niin vaikuttas että mahdollisimman ylös ja matkana joku 2.5m alkaa olla semmonen että näkyy alue jossa kädet voi nostaa kohtuu ylös ja kurottaa varsin alas. Yläviistosta kamera näkee paremmin pään ja kädet yhtäaikaa, alaviistosta kädet tulee helpommin pään eteen.
Tuo matka on sitten kysymmysmerkki toki, voi olla että seuranta toimii paremmin lähempää mutta sitten tulee helpommin ulkorajat vastaan..
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jos vertailukohtana pitää aina nykysukupolven graafista tasoa, tehon ohjaaminen johonkin muuhun käyttöön kuin puhtaasti graafiseen tarkkuuteen ja tehosteisiin (oli se sitten 60fps tai kuvan piirtäminen erikseen molemmille silmille), tuo ei-grafiikkaan panostaminen tekee peleistä rumempia. Rima nousee koko ajan, eivätkä VR-pelit koskaan yllä samalle tasolle kuin ei-VR-pelit.

En usko että moni enää näin monen vuoden videoiden ja testitilaisuuksien jälkeen on siinä uskossa että sieltä jotain UC4 tyylisiä grafiikoita tulisi. Eniten ainakin näissä tämänvuoden PSVR julkaistavissa peleissä hämää se että Samsung Gear VR pystyy pelkällä puhelimella tuottamaan mobiilisti samaa grafiikkaa ja vielä vaivaisella saturaisella.

Monet Sonyn rummuttaneista peleistä on myös Gearille saatavissa (esim Minegraft ja Keep Talking and Nobody Explodes), eikä graafista eroa käytännössä ole ollenkaan.

Vaikuttavuus tulee hyvästä tilantunnusta, äänimaailmasta ja näyttävästä visuaalisesta puolesta. Ja kyllä se lopun haihyökkäys sai vaimon siskon niin paljon pelkäämään, että lopulta piti ottaa visiiri päästä kesken esittelyn.

Ja vaikka kyseinen demo on niitä aika lailla ensimmäisiä, mitä PSVR:llä on nähty, ei näistä neljästä kukaan ollut siitä millään tapaa tietoisia. Tällaisella aiheeseen vihkiintyneellä foorumilla on tavallaan helppo naureskella, mutta maailmassa on niin paljon enemmän sitä väkeä, joka ei seuraa pelialan kehitystä samalla pieteetillä kuin me.

Jos laitetta myydään pelit mielessä niin kyllä silloin pitää demota niitä pelejä eikä pelkkää syvyysvaikutelmaa jonka jokainen voi kokea pahvilaseilla käytännössä ilmaiseksi. Suosittelisitko itse ummikolle 300 euron konsolia ja 500 euron laitetta pelkän tekniikkademon ja suttuisen ajopelin perusteella? Jos itse möisin laitetta olisin demonnut juuri mainitsemaasi kaikkien ikäryhmien lähestyttävää Boundia ja ehkäpä "cockpit" näkymää sisältävän Even / heistin tai sitten ihan immersiota luovan "tärisemättömän" Batmanin. Ja jos ständejä olisi enemmän niin ehdottomasti "enemmän tietäville pelaajille" moninpeleistä rigsin tai coop Star Trekin.

Olisi ollut kilpailijalta hyvä veto laittaa ständi tuon pleikkarin viereen ja sanoa sieltä tulleille "hei, tässä toinen tekniikkademo "missä eläin ei yritä syödä sinua" ja peli Land's End, nämä toimivat taskustasi löytyvällä puhelimella ja tällä satasen laitteella". Kummankohan tuotteen aiheesta ei niin tietäväinen ostaa?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eniten ainakin näissä tämänvuoden PSVR julkaistavissa peleissä hämää se että Samsung Gear VR pystyy pelkällä puhelimella tuottamaan mobiilisti samaa grafiikkaa ja vielä vaivaisella saturaisella.

Monet Sonyn rummuttaneista peleistä on myös Gearille saatavissa (esim Minegraft ja Keep Talking and Nobody Explodes), eikä graafista eroa käytännössä ole ollenkaan.

Veikkaan että aika sinnikäs pelaaja saa olla että pystyy noilla cardboard klooneillta tai gearilla pelailemaan, pelaaminen on pelkästään päänkääntyilyä tukeva ja sensorien viiveet ja hidas ruudunpäivitys kyllä antaa mielestäni ihan väärän kuvan VR:stä.

Mun mielestä nämä laitteet on niin eri kategoriassa loppukäytöltään että ei voi puhua samassa lauseessa. Still grafiikan tarkuus toki on kiinni paneelista ja mikäs siinä katsellessa "pentile" QHD näyttöä paikallaan mutta pelikokemuksesta ei voi puhua vaikka tarkkuus olisi paperilla kohtuullinen. Tai onhan se pelikokemus huonokin pelikokemus..

Mutta hei, enää pari päivää ja pääsee paskaa PSVR ruutua tuijottamaan ;)
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

En usko että moni enää näin monen vuoden videoiden ja testitilaisuuksien jälkeen on siinä uskossa että sieltä jotain UC4 tyylisiä grafiikoita tulisi. Eniten ainakin näissä tämänvuoden PSVR julkaistavissa peleissä hämää se että Samsung Gear VR pystyy pelkällä puhelimella tuottamaan mobiilisti samaa grafiikkaa ja vielä vaivaisella saturaisella.

Monet Sonyn rummuttaneista peleistä on myös Gearille saatavissa (esim Minegraft ja Keep Talking and Nobody Explodes), eikä graafista eroa käytännössä ole ollenkaan.



Jos laitetta myydään pelit mielessä niin kyllä silloin pitää demota niitä pelejä eikä pelkkää syvyysvaikutelmaa jonka jokainen voi kokea pahvilaseilla käytännössä ilmaiseksi. Suosittelisitko itse ummikolle 300 euron konsolia ja 500 euron laitetta pelkän tekniikkademon ja suttuisen ajopelin perusteella? Jos itse möisin laitetta olisin demonnut juuri mainitsemaasi kaikkien ikäryhmien lähestyttävää Boundia ja ehkäpä "cockpit" näkymää sisältävän Even / heistin tai sitten ihan immersiota luovan "tärisemättömän" Batmanin. Ja jos ständejä olisi enemmän niin ehdottomasti "enemmän tietäville pelaajille" moninpeleistä rigsin tai coop Star Trekin.

Olisi ollut kilpailijalta hyvä veto laittaa ständi tuon pleikkarin viereen ja sanoa sieltä tulleille "hei, tässä toinen tekniikkademo "missä eläin ei yritä syödä sinua" ja peli Land's End, nämä toimivat taskustasi löytyvällä puhelimella ja tällä satasen laitteella". Kummankohan tuotteen aiheesta ei niin tietäväinen ostaa?
Tarvitset siihen sampong gear vr:ään vielä jonkun ylhintaisen puhelimen :) Esim joku 700euron s7 kalaksi käy hyvin :D
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tarvitset siihen sampong gear vr:ään vielä jonkun ylhintaisen puhelimen :) Esim joku 700euron s7 kalaksi käy hyvin :D

Galaxy Notella räjähdykset on kaikkein immersiivisimpiä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tällä videolla vastataan yleisimpiin kysymyksiin ja niitähän aiheesta PSVR riittää.




Galaxy Notella räjähdykset on kaikkein immersiivisimpiä.

Siinä on vielä mukana lämpötilat, joita kilpailijat eivät pysty välittämään. :D
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Monet Sonyn rummuttaneista peleistä on myös Gearille saatavissa (esim Minegraft ja Keep Talking and Nobody Explodes)
Miten tarkalleen Sony on rummuttanut kahta mainitsemaasi peliä?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Miten tarkalleen Sony on rummuttanut kahta mainitsemaasi peliä?

Sama tuli itsellekin mieleen. Missään puheissa ja markkinointimateriaaleissa kyseisiä pelejä ei olla nostettu esille. Ja lisäksi Samsung Gear VR-lasit + Samsung S7 Edge puhelimen omistavana voin kertoa, että kyllä se PSVR on kaikin puolin laadukkaampi ja miellyttävämpi käyttää. Eli oma valintani on PSVR jos siinä standillä seisoisin.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Missään puheissa ja markkinointimateriaaleissa kyseisiä pelejä ei olla nostettu esille. Ja lisäksi Samsung Gear VR-lasit + Samsung S7 Edge puhelimen omistavana voin kertoa, että kyllä se PSVR on kaikin puolin laadukkaampi ja miellyttävämpi käyttää. Eli oma valintani on PSVR jos siinä standillä seisoisin.

http://blog.us.playstation.com/2016/10/05/playstation-vr-launch-lineup-and-beyond/

Sieltä "markkinointimateriaalista" löytyy KTANE ihan selvästi. Tuostakin listasta saa kyllä kissojen ja koirien kanssa hakea niitä "oikeita" pelejä, täynnä niitä 10 minuutin "elämyksiä".

Mitä tulee laitteen laadukkuuteen niin olisin kyllä heti vaatimassa rahoja takaisin jos viisi kertaa kalliimpi laite ei olisi parempi / mukavampi käyttää. Tosin Apple asiakkaat ovat tyytyväisiä anyway....

Kyse oli nyt siitä uudenulottuvuuden kokemisesta sekä graafisesta laadusta ja tätä eroa ei nyt demotuissa demoissa laitteiden välillä ole. PSVR on ihan kelpo headset sitten kun näistä alun paskoista peleistä päästään niiden oikeiden pelien äärelle ja PS3 aikaiset ohjaimet vaihdetaan paremmin toimiviin.

Tarvitset siihen sampong gear vr:ään vielä jonkun ylhintaisen puhelimen :) Esim joku 700euron s7 kalaksi käy hyvin :D

Paitsi että ihan kutonenkin riittää ja eikä tuolla PSVR:llä ilman pleikkariakaan mitään tee. :D
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Olenko ymmärtänyt oikein, että pleikkarista menee hdmi siihen "jakoboksiin" ja siitä se on pakko vetää telkkariin, eikä saa ääniä vahvistimen kautta kotiteatteriin tämän takia?
Ja kuulokkeet pitää olla johdolla kiinni itse laseissa? En edes tiedä saako noita Turtle Beachin Elite 800 luureja johdolla ollenkaan...no onneks tulee ne nappikakkikuulokkeet mukana.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Olenko ymmärtänyt oikein, että pleikkarista menee hdmi siihen "jakoboksiin" ja siitä se on pakko vetää telkkariin, eikä saa ääniä vahvistimen kautta kotiteatteriin tämän takia?
Ei sentään. Mulla PS4:stä menee HDMI-piuha Processing Unitiin, ja siitä lähtee sitten letku vahvistimelle, ja sieltä lopuksi telkkarille.

Toisin päin eli PS4-vahvari-PU-TV-ketju sen sijaan ei toiminut.

Ja kuulokkeet pitää olla johdolla kiinni itse laseissa? En edes tiedä saako noita Turtle Beachin Elite 800 luureja johdolla ollenkaan...
Pakko ei ole kuulokkeita kytkeä PSVR:ään suoraan, mutta se on ainoa tapa saada 3D-äänet. Muutoin tulee pelkkää stereota tai kuulokkeiden itsensä muodostamaa feikkisurroundia.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

En edes tiedä saako noita Turtle Beachin Elite 800 luureja johdolla ollenkaan...no onneks tulee ne nappikakkikuulokkeet mukana.
Don´t worry, on elite 800:ssa aux liitäntä ja johtokin löytyy paketista. ;)
 
Ylös Bottom