Loppujenkin PSVR-julkaisupelien embargot päättyivät, joten nyt pääsen kertomaan mietteeni DRIVECLUB VR:stä.
Sanotaan heti suoraan, että DRIVECLUB VR voisi yhtä hyvin olla DRIVECLUB Lite VR, ja kuvanlaatu on pahemman kerran ottanut osumaa VR:n kustannuksella. Poissa ovat dynaaminen sää, dynaaminen vuorokaudenaika, valokuvaustila sekä ennen kaikkea rutkasti yksityiskohtia itse radoista. Niinpä ympäristöt ovat hetkittäin aika karun näköisiä, ja pieniä objekteja pompsahtelee näköpiiriin aina silloin tällöin. Ja mitä kauemmas horisonttiin katselee, sitä rosoisemmaksi kaikki menee ja resoluutio tuntuu todella matalalta.
Kuulostaa siis eittämättä varsin pahalta, jopa tällaisen paatuneen DRIVECLUB-ystävän korvissa. Mutta kokonaisuus ei ole yhtä yksioikoinen. VR-versionakin se on melko lailla sama peli myös hyviltä puoliltaankin. Ohjaustuntuma sun muu on sitä täydellisen tuttua, ja vaikka lokaatiot ovat samat, ovat radat kuitenkin uusia. Ja kaikki perus-DC:n autotkin on mukana, joskin ne pitää hiljalleen avata käyttää, koska uratila alkaa DC-veteraanillakin aivan nollasta.
Entä sitten se virtuaalitodellisuuspuoli noin muuten? Jos kaukana häämöttävät näkymät tuntuvat jättipikseleiltä, ovat autojen sisustat erittäin yksityiskohtaisia ja tarkkoja. Ratanäkymien suttuisuus ei siis johdu siitä, etteikö PSVR:n oma tarkkuus riittäisi, vaan ne mitä ilmeisimmin renderöidään paljon alemmalla tarkkuudella kuin "staattisempi" auton sisäpuoli. Uusinnoissa kun ei tarvitse keskittyä ajamiseen, vääntyy suu messingille ihan vain joka puolelle kurkkiessa. Ja kyllä sen pään voi halutessaan tunkea vaikka oven lasista läpi, mikä aiheuttaa aika hassun olon. Ja kun yhdessä autossa (Spyder) oli kattoluukku, tuntui pelimaailman auringonpaiste hämmästyttävän aidolta. Tuollaisia tunteita ei ole koskaan tavallisissa ajopeleissä tullut.
Autopelissä katse on kuitenkin enimmäkseen siellä kaukana edessä, joten ymmärrettävästi DRIVECLUB VR voi olla graafisesti pettymys suttuisine maisemineen. Ja jos ei Ajokerhosta ole tähänkään asti innostunut, ei mielipide VR:nkään ansiosta varmasti muutu.
Update! Kirveestä ovat saaneet myös tietyt kuvakulmat. Autoa voi ohjastaa vain suoraan ratin takaa, ulkokuvakulmasta tai aivan suoraan keulalta, jolloin omasta kiesistä ei näy mitään. Vähennetty on myös AI-kuskeja, joten niitäkin on radalla korkeintaan 7.