Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Oculus on hankkinut kenties vain ajallisen yksinokeuden Riftille. PSVR on kuitenkin selkeä markkinajohtaja.

6dpzg5lmza221.jpg

Toivotaan parasta ja käydään välillä toivomassa sitä pelin virallisella foorumilla, ehkäpä kutsuun huudetaan.
 
Toivotaan parasta ja käydään välillä toivomassa sitä pelin virallisella foorumilla, ehkäpä kutsuun huudetaan.
Tämäpä juuri! tuo PSVR on tällä hetkellä ainoa todellinen syy omistaa DR 1. Ei sitä kokemusta tajua vaikka siitä miten kirjoittais.

Kyllä ainaki ite heittäsin heti sen 15€ jos se vr lisäosa tulis storeen ostettavaks.
 
Tuli hommatua PSVR ja kapulat kun irtosi niin hyvällä diilillä.

Rupesin tuossa miettimään että kun PS5 tukee tätä nykyistä PSVR, niin kuin paljon paremmilta pelit tulee näyttämään.
Nykyiset VR pelit on ilmeisesti kaikki maksimi resolla, mutta muut asetukset voi nostaa PS5 ihan tappiin, äkkiseltään tuntuis että ero tulee olemaan todella huomattava.
 
Rupesin tuossa miettimään että kun PS5 tukee tätä nykyistä PSVR, niin kuin paljon paremmilta pelit tulee näyttämään. Nykyiset VR pelit on ilmeisesti kaikki maksimi resolla, mutta muut asetukset voi nostaa PS5 ihan tappiin, äkkiseltään tuntuis että ero tulee olemaan todella huomattava.

Pelit vaativat päivityksen, jotta osaavat hyödyntää kasvaneet tehot. Näin kävi kun Pro tuli markkinoille. Lisää potkua ruudunpäivitykseen ja skarpimpaa grafiikkaa.
 
Viittasin lähinnä uusiin VR peleihin, vai eikö PS5 enää kehitetä pelejä myös nykyiselle PSVR?
 
Viimeksi muokattu:
Mites teillä muilla on VR lasien kanssa, ottaako teillä ihan fyysisesti mahanpohjasta.
Itellä ei ota mahanpohjasta mutta päässä tuntuu välillä että tasapaino heittää, huimaa sillain jännästi vaikka pelaa istualtaan, jos seisois niin varmasti vähintään horjahtais.

Ei ole vielä ollut mitään pahaan oloon viittaavaa, vaikka olen pelannut GT Sport, Wipeout ja Star Wars battlefont VR, Dirt Rally.
Star Wars VR oli ehkä semmoinen että se oli jo siinä rajoilla että tuleeko pahaolo.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ota mahanpohjasta, eikä tule huonoa oloa. Huimaa kyllä, silloin kun siihen on aihetta ja joskus meinaa tasapaino järkkyä.

Nämä olot ovat yksilöllisiä, jopa pelikohtaisia. Beat Saberia ovat kaikki pystyneet täällä pelaamaan, paitsi yksi joka tunnisti heti vaaran saada migreenikohtauksen välkytyksestä. Yleisenä huomiona PSVR sekä Oculus Questin kohdalla.

Siedätyksellä olot kaikkoaa.Tämä tullut kommenttina peliporukoista.
 
Omaa tuntemusta on vaikea kuvata, mutta mulle tulee sellainen outo tunne, jos lasit on päässä, ikään kuin vatsa ja/tai pääkoppa olisi hieman jännittyneenä ja se aiheuttaisi sellaista hitusen ikävää tunnetta. Ihan aina sitä ei silti tule.

Suoranaista huonoa oloa on tullut muutamista peleistä, kuten Ace combat 7, Rigs, Here They Lie ja Robinson. Muiden kanssa olen tottunut tuohon "outoon" tunteeseen, sen tiedostaa, mutta se ei niin haittaa kun pelaan yleensäkin max. tunnin. Kehnohko resoluutiokin voi sitä aiheuttaa.

Jostain syystä Questillä samoja fiiliksiä ei ole tullut. Ehkä kehityksessä on jotain opittu matkan varrella, millä eliminoidaan huonoa oloa. Ja resoluutiokin on toki parantunut.

Viittasin lähinnä uusiin VR peleihin, vai eikö PS5 enää kehitetä pelejä myös nykyiselle PSVR?

Jos oletetaan että PS5 tulee markkinoille 2020, niin tuskin tulee pelejä pelkästään PS5+PSVR kombolle. Itse veikkaisin, että että PSVR2 tulee markkinoille vuoden PS5:n jälkeen (eli mahd. 2021) ja siinä yhteydessä aletaan sitten PS5+PSVR2 kombolle tekemään VR-pelejä. Sonyn tulevista PSVR2 suunnitelmista ei vielä taida tietää kukaan muu kuin Sony mitään.
 
Jos oletetaan että PS5 tulee markkinoille 2020, niin tuskin tulee pelejä pelkästään PS5+PSVR kombolle.

Ei pelkästään PS5, vaan PS4 ja PS5 saavat omat PSVR versiot peleistä. Ite veikkaisin että PSVR2 tulee korkeintaan vasta 2022 lopussa.

Ite tunnun olevan aika lailla immuuni VR pahoinvoinnille, pystyn pelaamaan vaikkapa fps pelejä ihan perinteisellä ohjauksella ilman ongelmia.
RIGS meni myös ilman pahempia ongelmia, se on kuulemma pahin pahoinvoinnin aiheuttaja.

Alussa tuntui sillain jännästi päässä joissain tilanteissa vähän pelistä riippuen, sekin tuntuu olevan mennyt aika lailla ohi.
 
Kyllä VR on osa pelaamisen tulevaisuutta, ei siitä ole minun mielestä edes kahta puhetta.
VR on oikeastaan täysin uusi pelaamisen muoto ja sitä on turha verrata 2D pelaamiseen.

2D katsellaan ruutua missä 2D hahmo liikkuu, VR ollaan siellä pelin sisällä ja katsellaan kun 3D hahmo liikkuu silmien edessä tai ollaan itse silmissä.
Vaikkapa Uncharted voitais toteuttaa täysin VR, seurattais hahmoa vähän saman tyyppisesti kuin Astro Botissa mutta samalla kuvakulmalla kuin Uncharted 2D versiossa, mahdollisuudet on rajattomat.

Jos tuon VR mahdollisuuden tajuaa niin ymmärtää että se avaa täysin uuden ikkunan.
 
Jos oletetaan että PS5 tulee markkinoille 2020, niin tuskin tulee pelejä pelkästään PS5+PSVR kombolle. Itse veikkaisin, että että PSVR2 tulee markkinoille vuoden PS5:n jälkeen (eli mahd. 2021) ja siinä yhteydessä aletaan sitten PS5+PSVR2 kombolle tekemään VR-pelejä. Sonyn tulevista PSVR2 suunnitelmista ei vielä taida tietää kukaan muu kuin Sony mitään.

Jotain PSVR2:n mahdollisista kuvioista paljastuu kun seuraa minkälaisia patentteja Sony on rekisteröinyt patenttitoimistolle. Sieltä löytyy langattomuus, kamera peliohjaimessa (seuraa visiiriä), uusi Move-ohjain, mahdollisuus kurkata nopeasti lasien läpi pelihuoneeseen, pahoinvointia ehkäiseviä innovaatioita jne. Nämä kaikki eivät välttämättä toteudu, mutta viiteettä ne antavat.

Joku hajurako PS5 ja PSVR2:n julkaisujen välillä todennäköisesti on. Optimistisesti toivon 2021 kevättä laseille.
 
Tuo 2021 PSVR2 on ihan höpö puhetta.
Ne tukee tuota nykyistä PSVR ja tekee sille pelejä, ei niillä ole mitään kiirettä PSVR2 kanssa.

Jos mietitään PSVR ja PS5 niin ollaan aika hyvän äärellä.
 
Tuo 2021 PSVR2 on ihan höpö puhetta.
Ne tukee tuota nykyistä PSVR ja tekee sille pelejä, ei niillä ole mitään kiirettä PSVR2 kanssa.

Jos mietitään PSVR ja PS5 niin ollaan aika hyvän äärellä.

Niin eihän sitä tiedä milloin tulee ja tehokkaammalla pleikkarilla päästään paljon perempaan nykyiselläkin setillä.

VR puolella on tosin otettu isoja harppauksia psvr ilmestymisen jälkeen, kun vertaa Ocules Questiin. Room scale, langattomuus, streamaus mahdollisuus, isompi resoluutio, ei ulkoisi kameroita ym. Ostaisin PS5 kaveriksi mielelläni vastaavan vempeleen, mahdollisimman nopeasti.
 
Jäi siitä Chernyn taannoisesta haastattelusta semmoinen kuva että PSVR 2 suunitelmat eivät ole vielä kovin pitkällä, siksi veikkaan että 2022 korkeintaan.
 
VR puolella on tosin otettu isoja harppauksia psvr ilmestymisen jälkeen, kun vertaa Ocules Questiin. Room scale, langattomuus, streamaus mahdollisuus, isompi resoluutio, ei ulkoisi kameroita ym. Ostaisin PS5 kaveriksi mielelläni vastaavan vempeleen, mahdollisimman nopeasti.

Tällaiset langattomat VR-kevytlasit voisivat olla PS5:lle merkittävä kilpailuetu; "Heti pelaamaan VR:llä". Käytön helppous tulisi olla samaa luokkaa kuin lukulasien poimiminen pöydältä. Julkaisuväli lyhyeksi PS5:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun PSVR2 julkaistaan niin sen pitää olla oikeasti hyppäys teknologiassa.
Kyllähän ne vois julkaista PSVR2 vaikka ens vuonna isommalla resoluutiolla, mutta oisko siinä lopulta järkeä.

Veikkaan että Sony hakee ja odottaa nyt sitä hyppyä mikä on odotettavissa, jos kiirehtii niin voi kusta omille nilkoille aika pahasti.
 
Kilpailu voi pakottaa Sonyn reagoimaan jo 2021. Vähintäänkin julkistuksen osalta. PSVR on jo auttamatta vanhentunut 2021 ja kolmen vuoden aikajänne jos menee 2022 syksyyn on varsin pitkä.

Toisaalta langattomat teknologiat ja niiden potentiaali - 5G etunenässä - eivät ole ihan heti selvillä, joten se puoltaisi odotteluakin. Olen 99% varma siitä että joku valmistaja, ei välttämättä Sony, julkistaa kahden vuoden sisään Rift tyyppisen laitteen, mutta tuetulla virallisella langattomalla striimillä. Vivellehän langattomuuden saa jo lisälaitteena mutta puhun nyt sellaisesta 500€ hintaluokasta.

Viimeistään silloin kun striimaus on virallisesti tuettua, kaikki johdolliset ratkaisut alkavat tuntua vanhentuneilta. Jo nyt Questiä käyttäessä johdottomuus tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta. Siksi PS5:sen tuki PSVR:lle ei välttämättä ole yksistään hyvä asia, jos se aiheuttaa pitäytymistä vanhoihin ratkaisuihin kameraliittimineen ym.
 
Viimeksi muokattu:
PSVR ei ole auttamatta vanhentunut, kyse on resoluutiosta ja kannattaa muistaa että psvr on 120fps jos potkua löytyy.
Te tyypit jotka itkette niin olkaa hyvä vaan.

Tuo yllä oleva höpötys on jossain 4-5 päässä, eikä meidän reaali ajassa nyt.
Kannattais oikeasti vähän miettiä mitä sanoo, ennen kuin vetelee tuota paskaa tiskiin.
 
Mitä itse mietin ja mitä Cherny sanoi.
PSVR2 on todella kaukana, mutta PSVR nykyinen on lähellä meitä ja PSVR on lähellä sydäntä, me tuetaan nykyistä PSVR ja vr on tärkeä meille.
 
Ylös Bottom