Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Pisimmät sessiot ovat olleet siellä jossain 5-6 tunnin luokkaa.
Joudutko pitämään yhtään pidempää taukoa tuollaisen rupeaman aikana?

Itse nyt huomannut että "liukuva" liike kun pelihahmo liikkuu pelimaailmassa aiheuttaa itselle herkiten huonoa oloa. Pelit joissa esim. istutaan paikallaan menevät ongelmitta.

Nyt kun on vielä uutuuden viehätys päällä niin pelit joissa voi vaikka laskea ohjaimen pois käsistä ja vain katsella tapahtumia ovat jo tarjonneet kokemuksia. Pidemmässä juoksussa toki kaipaa sitten ihan tekemistäkin. Totutellaan ja annetaan isompien pelien vielä odottaa.
 
Joudutko pitämään yhtään pidempää taukoa tuollaisen rupeaman aikana?

Riippuen pelistä, mitään pakottavaa tarvetta taukoihin ei ole ollut. Esimerkiksi Firewall Zero Hourin pitkissä peli-illoissa en taukoja pitänyt, vaan samoilla mentiin alusta loppuun. Samoin kävi Resident Evilt 7 kohdalla. Tuolla virtuaalimaailmassa ajantaju katoaa nopeasti, usein on hämmästyen katsonut kelloa kun on lopetellut illan pelejä.

Peleistä löytyy asetuksia joilla aloittelija voi pehmentää aistirasitusta. Näkökenttää kavennetaan liikkuessa, kääntyminen tapahtuu portaittain, eteneminen teleportaatiolla jne. Näitä kannattaa kokeilla.
 
Krapula toinen mutta siitä en sentään tällä erää kärsi :D
Kännipelaamista ei kyllä kauheasti kannata VR:ään yhdistää. (Kaljapullon osuminen silmikkoon on vain yksi, logistinen ongelma.) Vaikka Firewallin kanssa tähän on kyllä tullut joskus syyllistyttyä...
 
Kännipelaamista ei kyllä kauheasti kannata VR:ään yhdistää. (Kaljapullon osuminen silmikkoon on vain yksi, logistinen ongelma.) Vaikka Firewallin kanssa tähän on kyllä tullut joskus syyllistyttyä...

Mitä mitä, Beat Saber pikku tuhnuissa parasta sitten Guitar Hero partyjen.. :D
 
Minulla kans känni/krapula ei suosi pelaamista. Muutenkin väsymys yms. tuntuu vaikuttavan. Huonoa oloa en ole juurikaan kokenut. Rigsin hyppivät mechat (etenkin katsetähtäyksellä) ja kehnosti toteutetut 1st person pelit (robinson, here they lie) aiheuttivat kuitenkin nopeasti huonon olon tunteen. Uudemmista ace combatin kieputtelu teki samaa.

Muilla peleillä vaikutusta ei ole, tai korkeintan tunnen sellaista pientä jännitystä vatsanpohjassa. Minusta tuntuu että resoluutiokin vaikuttaa, Questilla huonoa oloa ok selvästi vähemmän kuin PSVR:llä.
 
En kyllä itsekkään suosittele kännipelaamista VR laseilla, siinä on äkkiä tölkit ja tuopit lattialla kun VR lasit päässä alkaa koppeilemaan juomaa pöydältä.

Luulis että tuohon huonoon oloon vaikuttaa eniten ruudunpäivitys, suurin osa PSVR peleistä on 60fps.
PSVR on siinä mielessä hyvä laite että se tukee 120fps, ongelma on vaan siinä että todella harva peli pyörii 120fps, johtuen siitä että PS4 tehot ei riitä, toivottavasti tuohonkin tulee muutos PS5 saavuttua.

Itellä ei ole tullut vielä yhtään semmoista peliä vastaan missä ois tullut huono olo, aluksi otti joissain peleissä vähän mahanpohjasta ja pientä huimausta oli mutta sekin on mennyt ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla kans känni/krapula ei suosi pelaamista. Muutenkin väsymys yms. tuntuu vaikuttavan. Huonoa oloa en ole juurikaan kokenut. Rigsin hyppivät mechat (etenkin katsetähtäyksellä) ja kehnosti toteutetut 1st person pelit (robinson, here they lie) aiheuttivat kuitenkin nopeasti huonon olon tunteen. Uudemmista ace combatin kieputtelu teki samaa.
Toi Robinson oli oikeasti niin hirveä, että sen arvostelun kirjoittamisen jälkeen mulle tuli huono olo pelkästä VR-lasien ajattelemisesta. Muutama muukin tuollanen "nollasta öklöön kolmessa sekunnissa" -peli on tullut vastaan. Windlands taisi olla vielä Robinsoniakin pahempi:
 
Kyllä tuo Track Mania Turbo viimeistään osoittaa sen että kuin iso potentiaali PSVR on.
Tuo on pirun hyvän näköinen peli, varjojen resoluutio on alhainen mutta muuten todella tarkka ja hyvännäköinen.

Tuo pyörii 120fps/1080p Pro:lla, edes supersamplea ei käytetä ja kuva on noin terävä.
PSVR on vielä pitkä tulevaisuus PS5 konsolilla, itse laite on ihan hyvä ja se on PS4 tehot jotka niitä pelejä eniten jarruttaa.

Itellä on vankka usko siihen että kun PS5 pelejä alkaa saapumaan PSVR niin tullaan näkemään laitteen todellinen potentiaali.
 
Nyt on hommattu tuliterän PSVR:n kylkeen vielä Move-kapulat, ja Beat Saber asentui juuri kovalevylle. Kohta testaamaan miltä tuntuu.

Hyvä hankinta, on monessa psvr-pelissä ne parhaat ohjailemiseen. Itte hommasin Slimin tilalle Proon, pääsee ehkä jo huomenna ihmettelee tuliko mitään parannuksia peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Beat Saberia pelattuna nyt jonkin verran. Tähän astisista VR-kokemuksista oma suosikki. Todella koukuttava eikä aiheuta minkäänlaisia oloja.

Edelleen menty noiden iisimpien pelien parissa totutellessa. Eilen laitoin Skyrimin päälle ja se alun hevoskärryajelu tuntui vähän huonolta mutta ei vielä mitenkään liikaa. No sitten kun peli alkoi ja piti ekaa kertaa lähteä juoksemaan eteenpäin niin välittömästä päässä heitti kunnon voltit ja huimasi. Peli jäi toistaiseksi siihen.

Äsken jatkoin päänupin kouluttamista Astro Bot Rescue Missionilla. Siinä kameran liikkuessa tulee vähän samanlainen efekti kuin Skyrimissä, mutta ei niin paha kuitenkaan. Parin ekan kentän perusteella tuo on se peli jolla voisi itselleen ne "VR-jalat" kehittää ennen FPS peleihin siirtymistä.
 
Hyvä hankinta, on monessa psvr-pelissä ne parhaat ohjailemiseen. Itte hommasin Slimin tilalle Proon, pääsee ehkä jo huomenna ihmettelee tuliko mitään parannuksia peleihin.

Kyllä sillä aika paljon parannusta saa, lähes kaikki pelit on isommalla resoluutiolla tai supersamplattuja, myös ruudunpäivitys on usein parempi/tasaisempi ja on siellä monesti myös muitakin parannuksia.

Reseterassa on lista parannuksista.
 
Kyllä sillä aika paljon parannusta saa, lähes kaikki pelit on isommalla resoluutiolla tai supersamplattuja, myös ruudunpäivitys on usein parempi/tasaisempi ja on siellä monesti myös muitakin parannuksia.

Reseterassa on lista parannuksista.

Juu kokeilin äsken VR:na Ace Combat 7:aa ja GTS:ää, molemmissa huomasi parannuksia. Parempi reunapehmennys, piirtoetäisyys, sekä tarkempia tekstuureja.

Ace Combatin kolmas, vika tehtävä oli siistiä menoa, harmi että vr-osuus on noin lyhyt. Pitää se vetäistä ainakin kerran uusiksi, hardilla. Läpäisyyn menee max 2h.
 
Ehkä pientä päänsärkyä itellä havaittavissa jos pelaa monta tuntia putkeen, voi kyllä johtua siitäkin että niskat väsyy.
Normaali pelaamisessa suositellaan tunnin välein 15min taukoa, VR:llä tuo 15min kannattaa varmaan pitää.
 
Ehkä pientä päänsärkyä itellä havaittavissa jos pelaa monta tuntia putkeen, voi kyllä johtua siitäkin että niskat väsyy.
Normaali pelaamisessa suositellaan tunnin välein 15min taukoa, VR:llä tuo 15min kannattaa varmaan pitää.

Kyllä, väsyy silmät ja pää helpommin, tulee ittekkin pidettyä mieluusti osassa vr-pelejä pikku tauko, 1h jälkeen.

Asiasta avaruussukkulaan, on nuo vr-pelit Pro:lla enemmän silmää mielyttäviä. Reunapehmennys, tai resoluutio parempi ja jotkin yksityiskohdat näkyy kauemmas.
 
Viimeksi muokattu:
Rupesin miettimään tuota PSVR pahoinvointia ja sitä että mistä se johtuu.

Itellä ei ole koskaan ollut VR pahoinvoitia ja ainut on pieni tasapainon heitto, aivot tavallaan lähtee liikkeeseen mukaan mutta pystyn katkaisemaan sen tunteen.

Kävi mielessä että onko normaalielämän harrastuksilla tekemistä tämän asian kanssa.
Ite olen harrastanut rullaluistelua vuosia, voiko tuommoinen oikean elämän tilanne tavallaan nollata sen VR liikkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Rupesin miettimään tuota PSVR pahoinvointia ja sitä että mistä se johtuu.

Itellä ei ole koskaan ollut VR pahoinvoitia ja ainut on pieni tasapainon heitto, aivot tavallaan lähtee liikkeeseen mukaan mutta pystyn katkaisemaan sen tunteen.

Kävi mielessä että onko normaalielämän harrastuksilla tekemistä tämän asian kanssa.
Ite olen harrastanut rullaluistelua vuosia, voiko tuommoinen oikean elämän tilanne tavallaan nollata sen VR liikkeen.

Rullaluistelu on todella vaikeaa ja vaatii todella paljon tasapainolta, pitkään pitää harjoitella jos aikaa rennosti luistella.

Luin just mielenkiinnosta viisi, tänä vuonna julkaistua juttua, aiheeseen liittyen. VR-pahoinvoinnista ei ole vielä kaiken selittävää tietoa, mutta tukku järkevän kuuloisia teorioita löytyy.

Periaatteessa, sun rullaluistelutausta voi auttaa tietyntyyppiseen ongelmaan, kun aivoille on helpompi omaksua tietynlaista epänormaalia liikettä. Laittaisin Postural Instability Theoryyn kuuluvaksi.

Tälläisia teorioita oli, vr motion sickess:tä

-Aistiharha (silmien, korvien ja koko kropan aistit on ristiriidassa mitä nähdään/kuullaan ja mitä tunnetaan oikeasti tapahtuvan)
-Silmien liike (silmillä nähtävä kuva liikkuu epäjohdonmukaisesti ja voi aihettaa pahoinvointia)
-Evoluutioteoria (vr epäluonnollista ihmiselle ja menee siksi myrkytystilaan)
-Asentohuimaus (uusi tilanne/asento, voi auheuttaa pahoinvointia, kunnes siihen tottuu ja pääsee balanssiin)
-Teknisetongelmat (ruudunpäivitys, resoluutio, näkökentän leveys/tarkkuus, linssien silmien väli yms.)
-Fyysisesti heikossa tilassa (väsymys, jano, nälkä, alhainen verensokeri, migreeni, flunssa yms. voi laukaista vr-pahoinvoinnin, myös niille joille ei sitä normaalisti tule)

*kuvaukset on todella tiivistettyjä, joten kannattaa tutustua lähteisiin, jos kiinnostelee enemmän.

Naisilla kuulemma tulee nykylaitteilla helpommin vr motion sickness. Syystä ei siinäkään ollut varmuutta, ehkä silmien leveys ei mätsää riittävän lähelle laitteissa olevaa. Keskimäärin miehillä isompi pää ja siksi silmät on leveämmällä ja laitteet suunniteltu miehille. Tai naisten kehittyneempi ääreisnäkö aiheuttaa ongelman, vielä ei ollut faktaa syystä.

Itse uskon näiden kaikkien vaikuttavan asiaan. On yksilöllistä, kuinka herkkä on tietyille asioilla ja kokeeko vr motion sickessiä, vai ei. Simppelinä vinkkinä uusille, totuttelu auttaa ja tietyt pelit on parempia aloittelijoille, esim Beat Saber.

Tuossa vielä lähteet, jos kiinnostelee:
 
Viimeksi muokattu:
Mietin edelleen tuota VR pahoinvointia. Onko siihen normaalielämän harrastukset välillä.
Itellä ei ole ollut koskaan mitään ongelmia ja ainut mitä voin ajatella auttavan on rullalustelu.

On se sääli jos suurin osa kärsii pahoinvoinnista, koska se on meiltä kaikilta pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom