Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

On se sääli jos suurin osa kärsii pahoinvoinnista, koska se on meiltä kaikilta pois.

Pelintekijöillä tekniikat kehittyvät ja tulee uusia pelejä, kuten Beat Saber, jotka säästävät herkimpiä huonolta ololta. Liikkuessa näkökenttää kavennetaan, kääntyminen vaiheittain, liikkuminen teleportaatiolla jne. Keinoja on monia.
 
Pelintekijöillä tekniikat kehittyvät ja tulee uusia pelejä, kuten Beat Saber, jotka säästävät herkimpiä huonolta ololta. Liikkuessa näkökenttää kavennetaan, kääntyminen vaiheittain, liikkuminen teleportaatiolla jne. Keinoja on monia.

Jep, myös tekniikan paraneminen ja käyttäjän totuttelu vr:ään auttaa asiaan. Nyt on menossa vasta eka kunnon VR-aalto ja monia asioita opetellaan tekemään oikein.
 
Jep, myös tekniikan paraneminen ja käyttäjän totuttelu vr:ään auttaa asiaan. Nyt on menossa vasta eka kunnon VR-aalto ja monia asioita opetellaan tekemään oikein.

Tämä "villi länsi" tekee VR:stä juuri niin mielenkiintoisen. Mikään ei ole vielä kiveen kirjoitettu ja mitä vain yllätyksiä voi tulla sieltä esille.
 
Mä huomasin itse Farpointin kanssa, että isoilla alueilla ei ollut mitään ongelmaa, mutta kun tultiin lähelle seiniä tai pienempiin tiloihin yleensä, vapaa liikkuminen aiheutti ongelmia. Jotenkin huomasin, että ongelma liittyi jollain tapaa silmien tarkentamiseen ja mihin kiinnittää katseensa, katsooko yleisesti vain eteenpäin, vai keskittyykö vastaan tulevaan seinään tarkemmin, ikään kuin valmistautuu lähelle tuleviin objekteihin. Tämän kun huomasin, sain ongelman pitkälti eliminoitua. Eli aloin keskittymään siihen, miten tarkennan katsetta ja minne.
 
Nämä tuli ostettua Cittarin black friday alesta (199€)
Ihan hauska lisälaitehan tämä on, alkuun aiheutti melkein kovaa humalatilaa vastaavan pahoinvoinnin ja silmien rasittumista, mutta niistä pääsi onneksi aika pian ohi.
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa että tuota varsinaista näyttö osaa ei saa säädettyä tarpeeksi lähelle silmiä?
Huomasin vaan tänään että kuvan reunat tahtoo jäädä vähän epäselväksi ja se korjautui painamalla laseja lähemmäksi silmiä.
Kokeilin myös kalibroida silmien etäisyyttä mutta siitä ei ollut apua tässä tapauksessa
 
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa että tuota varsinaista näyttö osaa ei saa säädettyä tarpeeksi lähelle silmiä?
Huomasin vaan tänään että kuvan reunat tahtoo jäädä vähän epäselväksi ja se korjautui painamalla laseja lähemmäksi silmiä.
Kokeilin myös kalibroida silmien etäisyyttä mutta siitä ei ollut apua tässä tapauksessa

Tuolla kalibroinnilla saa lähinnä sitä korjattua että miten sopiva sivusuuntainen kuvakeskitys on omille silmille.
Noin muuten valitettavasti tämä on linsseiltään one-size-fits-all joten osalle porukasta reuna-alueet on epäselviä...itse kun katsoin niin voisi sanoa että 30% kuva-alasta on sumeaa. Testata tuota voi siten että sulkee toisen silmän ja liikuttaa laseja väkisin päässä sivu suunnassa niin silmälle kyllä löytyy kohtuu hyvä kohta mutta ei molemmille silmille (jos ei ole valmistajan määrittelen parhaan silmävälin omaava..)
Säädettävät linssit olisi kova juttu.
 
VR on vähän niin kuin uusi alku tämmöisille vähän vanhemmille pelaajille jotka on hieman kyllästynyt perinteisiin peleihin.
Se on tavallaan uusi alku, alkaa tuntemaan samoja tunteita kun joskus silloin 1995 aikoihin kun ensimmäistä kertaa huomasi että kuin hienoa pelaaminen on. Itse olen ihastunut VR pelaamiseen todella paljon, mahtava pelata, tunne on välillä sama kuin 1995 pikkupoikana kun hymy on kasvoilla!
 
Kiitos (Aksulle myös). Olette oikeassa. Kyllä tämä täyttää virhevastuuseen kuuluvan tapauksen tunnusmerkit. A

Tällä stoorilla oli onnellinen loppu: virhevastuuseen tämä meni. Sony hoiti homman ihan tyylikkäästi ja saatuaan hajonneen hässäkän sinne, toimitti uuden (ehkä korjatun mutta täysin siistin) PSVR:n tilalle. V2:n vieläpä, mikä oli oikein kiva. Nyt pelittää taas (anteeksi huono sanaleikki).

Erityiskiitokset menivät jälleenmyyjä VPD:lle, joka hoiti oman tonttinsa todella mallikkaasti. Tämä kyllä muistetaan seuraavia ostoksia tehtäessä. Suosittelen vilpittömästi.
 
Harvempi näköjään mitään maininnut noista v2 laseista joten mun on hieman pakko kehua kuinka nerokas ratkaisu tuo on ollut, että mukana tulevat in-ear kuulokkeet saa laseihin kiinni silloin kun ne ei ole käytössä eikä niissä muutenkaan ole roikkuvaa johtoa vaan se menee tuon "pannan" mukaisesti.
Aluksi käytin omia sennheiserin luureja, mutta ne oli ikävä sovittaa lasien yli sopivasti korville ja silmälasien sangat alkoi myös ikävästi painamaan korvan takana tuntien pelaamisen jälkeen joten päätin antaa noille mukana tuleville kuulokkeille tilaisuuden.
Äänenlaadussa tietenkin hävitään, mutta käyttömukavuus on huimasti parempi.

Toinen asia mikä yllätti positiivisesti oli kameran jalusta.
Pakettia odotellessa jo mietein, että miten saan kameran viritettyä sopivaan kohtaan, koska telkkarin "kehys" on hieman viisto sekä eteen, että taaksepäin, mutta tuo jalusta onkin painotettu niin, että kamera pysyy kiltisti telkkarin päällä kunhan jalustan taivutteli sopivaan asentoon.
Toki asiaa auttaa sekin, että täällä ei ole lapsia eikä eläimiä tönimässä tai nyppimässä johdoista :D
 

Liitetiedostot

  • kamera.jpg
    kamera.jpg
    24,7 KB · Lukukerrat: 22
Tuohon kameran jalustaan kun laittaa vielä pienen palan jeppeteippiä niin kamera pysyy varmasti paikallaan
 
Alkanut aika pahasti vituttamaan nuo VR arvostelut missä valitetaan huonosta olosta.
Se on ihan sama kuin joku matkailija kriitkko kärsii matkapahoinvoinnista ja laskee pisteitä sen takia.

Olipa vitun paska juna,laiva ja lentokone matka, tuli vähän paha olo niin 5/10 kaikille.
 
Sairento ja Blood and Truth molemmat meni läpi aika sukkelaan. Kyllä tässä taitaa olla tällä hetkellä ne omat suosikit. Olipa mukavaa kaivaa vr laitteisto jälleen kaapista esiin. Hetken jo ehdin huolestumaan, että näinköhän alkuinnon jälkeen enää tulee vr peleihin koskettua, mutta kyllä se vau efekti sieltä yhä löytyy. Entistä kovempana.
 
Alkanut aika pahasti vituttamaan nuo VR arvostelut missä valitetaan huonosta olosta.
Se on ihan sama kuin joku matkailija kriitkko kärsii matkapahoinvoinnista ja laskee pisteitä sen takia.

Olipa vitun paska juna,laiva ja lentokone matka, tuli vähän paha olo niin 5/10 kaikille.

Juu turha tiputtaa pisteitä jos osalla purukasta heikotusta, ennemmin huomautus ja peli toiselle tyypille arvosteltavaksi. Tosin jos 95% pelaajista laatoittaa peliä kokeillessa, niin paikallaan tehdä varoitus ja jättää peli arvostelematta kokonaan.

Btw, jäi nyt askarruttamaan :D Mikä peli oli saanut tuon takia huonot pisteet?
 
Ainakin se on hyvä mainita jos peli on tavallista herkempi aiheuttamaan pahoinvointia, Robinsonista, Solus projectista ja Here they liesta varoiteltiin, mutten uskonut. :eek:
 
Kyllä tietyt pelit tekevät olon niin sietämöttömän huonoksi ettei niitä vain pysty pelaamaan. Wipeout ja Resident evil ovat olleet tähän mennessä ne pahimmat joita ei pysty pelaamaan edes minuuttia. Skyrim oli hyvin lähellä ettei olisi pystynyt. Ja se Playstation vr worlds peli jossa mennään jollain kelkalla ja kovaa oli melkoisen kuvottavaa. Jännä homma, että Sairentoa taas pystyy pelaamaan ilman mitään oireita. Siinä myös tempo on aika nopea ja pyöritään joka suuntaan.
 
Wipeout ja Resident evil ovat olleet tähän mennessä ne pahimmat joita ei pysty pelaamaan edes minuuttia.

Molemmista löytyy asetuksista valintoja, joilla herkimmät voivat löytää toimivan kombinaation. Näkökenttää kavennetaan, kääntymiset ressussa portaittain jne. Ovat PSVR:n pelien parhaimmistoa joten kannattaa sitkeästi vain kokeilla missä vaiheessa siedätys on tehnyt tehtävänsä.
 
Molemmista löytyy asetuksista valintoja, joilla herkimmät voivat löytää toimivan kombinaation. Näkökenttää kavennetaan, kääntymiset ressussa portaittain jne. Ovat PSVR:n pelien parhaimmistoa joten kannattaa sitkeästi vain kokeilla missä vaiheessa siedätys on tehnyt tehtävänsä.
Tässä muuten kulminoituu mielestäni aika hyvin se miksi VR ei ole lähtenyt kunnolla lentoon, ei kuulosta mitenkään erityisen mukavalta pelaaminen. Yritetään asetuksista yritys/erehdys-mentaliteetillä hakea asetusta, jolla peliä voi edes pelata.
 
Tässä muuten kulminoituu mielestäni aika hyvin se miksi VR ei ole lähtenyt kunnolla lentoon, ei kuulosta mitenkään erityisen mukavalta pelaaminen. Yritetään asetuksista yritys/erehdys-mentaliteetillä hakea asetusta, jolla peliä voi edes pelata.

Kyse on herkimpien pelaajien kohdalla kädenojennuksesta pelintekijöiden suunnalta. VR on uusi ympäristö, jonka kanssa tullaan ajan kanssa sinuiksi.

Mikäli kehityksen mittariksi otetaan herkimmät, ei koskaan olisi päästy alkuluolaa pidemmälle.

VR on jo lennossa. Todennäköisesti yksi parhaimpia myyntiargumentteja PS5:lla.
 
Tärkeintä kuitenkin on, että ainakin omalla kohdallani pystyn kuitenkin pelaamaan lähes kaikkia vr pelejä joita olen kokeillut ja mikä tässä on mahtavaa niin vr ei ainakaan tule ihan heti myöskään kuolemaan. Ja erittäin mahtavaa on myös tämän polven vr laitteiston toimivuus seuraavan sukupolven pleikkarilla. En kadu ostostani hetkeäkään.
 
Kyse on herkimpien pelaajien kohdalla kädenojennuksesta pelintekijöiden suunnalta. VR on uusi ympäristö, jonka kanssa tullaan ajan kanssa sinuiksi.

Mikäli kehityksen mittariksi otetaan herkimmät, ei koskaan olisi päästy alkuluolaa pidemmälle.

VR on jo lennossa. Todennäköisesti yksi parhaimpia myyntiargumentteja PS5:lla.
~5% attach rate ei kerro huimasta lentoon lähdöstä. Jos PS5:n julkaisussa Sony menee täysin tämän 5%:n mukana ja ottavat PSVR:n ns. keihäänkärjeksi, ampuvat mielestäni jalkaansa oikein kunnolla.
 
Ylös Bottom