Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pokémon Scarlet & Violet

"Kunnossa" on taas niin suhteellinen käsite. Lännessä peli ei ole pelaajien mielestä "kunnossa", jos se ei näytä silmiähivelevältä elokuvaspektaakkelilta. Japanissa on perinteisesti pidetty pelimäisemmistä ja graafisesti vaatimattomammista peleistä. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa hyvityspyynnöistä tulee Japanista ja kuinka suuri osa sen ulkopuolelta. Veikkaan että Japanin osuus on aika pieni.
 
päädyimpä itsekkin nyt siihen ratkaisuun, pitkän pohdinnan jälkeen, että pistin pelin palautuksena takaisin, 37 euroa on kumminkin rahaa, ja säästyypähän nekin rahat ensi kuussa ilmestyvään, Crisis Core Reunionin, jonka ostan 100% varmuudella, performance patcheistäkään ei ole tietoa, mitä lueskelin netistä, vaikka onkin kyse pokemonista niin katselin Tori.fi:tä niin peli ei edes myy siellä on vieläkin sama Steelbook versio 50 eurolla jotka näin siellä 5 päivää sitten, joten parempi näin. Katselin sitten uusiks jos peli saa joskus performance patcheja ja vaikka uuden lisärin.
 
Viimeksi muokattu:
Hankala tämmöstä on hyväksyä kyllä millää tavalla. Oon pelannu yli 30 vuotta ja nykyäänkin pelaan jonku verran retropelejä jne. enkä muista koskaan nähneeni peliä joka on näin rikki. Tämmöstä ei todellakaan tarvi mun mielestä hyväksyä vuonna 2022. Ei se graafinen ilme vaan tuo ruudunpäivitys. Fps on aivan järkyttävä ja peli täyttä diashowta.. Pahoja bugeja ei oo tullu vastaan mutta se miten maailma vaan ilmestyy itsestään ja tekstuurit napsuu ruudulle vasta kun oot miltei kohdalla niin onhan toi ny täysin luokaton tekele teknisesti. Ja kuten joku jo mainitsi niin turhia battlejäkin tulee jatkuvasti kun poket vaan ilmestyy ruudulle suoraan sun eteen.. toivottavasti tähän nyt tulis jotain päivitystä tai sitten meni 57€ ku kankkulan kaivoon.
 
joo eilen olin sitä mieltä vielä että haen pelin tänään postista, mutta tämä ignnan rewikka oli sitten itselleni vika tikki.

 
Välillä tuntuu, että pelaanko edes samaa peliä kuin jotkut pelin arvostelijat. "Traumatisoivaa katsottavaa" (teknisesti). Huhhuh. Ei ole tullut mieleenkään että voisi traumatisoitua. Ehkä syynä on se, että pelaan pelkässä käsimoodissa, joka näyttää ihan mukiinmenevältä.
 
Välillä tuntuu, että pelaanko edes samaa peliä kuin jotkut pelin arvostelijat. "Traumatisoivaa katsottavaa" (teknisesti). Huhhuh. Ei ole tullut mieleenkään että voisi traumatisoitua. Ehkä syynä on se, että pelaan pelkässä käsimoodissa, joka näyttää ihan mukiinmenevältä.
Luin kans että käsimoodilla on parempi pelata. Itse kuitenkin pelaan vaan TV:n kautta kun driftaa noi joyconit, niin ei käsipeli onnistu.
 

jaa sieltä on patchi tullut mutta ei performance fix patchi, sen sijaan tämmöinen viesti, no hyvä kumminkin että ovat tietoisia ihmisten perfomance ongelmista, että jospa se performance fix patch sieltä vielä joskus tulee. se että millon se tulee on sitten toinen juttu.

We are aware that players may encounter issues that affect the games’ performance. Our goal is always to give players a positive experience with our games, and we apologize for the inconvenience. We take the feedback from players seriously and are working on improvements to the games.
 

Pokémon-kouluttajan kirjeet kertovat synkän tarinan maailmasta, jossa fantastisten eläinten kesyttäminen jää painajaismaisten bugien varjoon.
 

Pokémon-kouluttajan kirjeet kertovat synkän tarinan maailmasta, jossa fantastisten eläinten kesyttäminen jää painajaismaisten bugien varjoon.
Tuo "arvostelu" oli omasta mielestäni Konsolifinin ylivoimainen pohjanoteeraus. Muka-vitsikäs tekstinpätkä, joka keskittyi neuroottisesti pelkkään tekniseen puoleen. Tiedänpähän, kenen arvostelut kierrän tästedes kaukaa.

Olen pahoillani puolestasi, että onnistuit saamaan ilmeisesti jonkin viallisen kappaleen pelistä. Terveisin yli 80 tuntia pelannut, joka pitää tätä selkeästi vuoden parhaana pelinä eikä ole kohdannut yhtäkään "vihaiseksi saavaa" bugia.
 
Mä jotenkin, ehkä virheellisesti oletan aina, että tällä foorumilla pyörii, jos ei aikuisia niin aikuistuvia ihmisiä, mutta sitten täältä saanut viikon aikana lukea useammasta topiciasta kun nämä aikuis (oletetut) tyrmää jonkun arvostelun kommentoimalla "olipa paskaa". Jotenkin tosi väsynyttä.

Joo on ihan fine, että on eri mieltä, mut vähän vois kunnioittaa sitä, että joku uhraa aikaansa kirjoittamalla omia mielipiteitänsä. Mun mielestä toi oli ihan hauskalla kulmalla ja sarkasmilla kirjoitettu juttu, vaikka vähän kärjistikin ongelmakohtia

@Misaki ymmärrän, että oot HC pokediggari ja sehän on ihan mahtavaa, mutta mä mieluusti kuulisin mieluummin sun mielipiteitä miks tää peli on niin erinomainen ja GOTY sulle, mikä toimii ja mikä ei, sensijaan että sä käyt heittää jokaiseen negaan vastanälväsyn
 
Mä jotenkin, ehkä virheellisesti oletan aina, että tällä foorumilla pyörii, jos ei aikuisia niin aikuistuvia ihmisiä, mutta sitten täältä saanut viikon aikana lukea useammasta topiciasta kun nämä aikuis (oletetut) tyrmää jonkun arvostelun kommentoimalla "olipa paskaa". Jotenkin tosi väsynyttä

Mä oletan tuon lopun liittyvän siihen "paska arvostelu, mutta tulihan luettua" kommenttiin.
Tuohan oli siis vain kuittaus itse arvosteluun liittyen jonka lopussa luki "paska reissu, mutta tulipahan tehtyä"
 
Maailman kaikkien aikojen tuottoisint... siis tarkoitan, että hassua pikku lastensarjaa pyörittävät sympaattiset ja söpöt The Pokémon Company ja Nintendo ne vaan myyvät faneille vuodesta toiseen pask... eikun pelejä. Hyviä pelejä. Jotka kestävät vertailun vaikka mihin teokseen. 90-luvulta.

Ja joku kehtaa kertoa uusimmasta pelistä totuu... todella perusteettomia väitteitä ja haukkua peliä ihan ilman mitään syytä. Voi että, mikä pohjanoteeraus.
 
mä mieluusti kuulisin mieluummin sun mielipiteitä miks tää peli on niin erinomainen ja GOTY sulle, mikä toimii ja mikä ei, sensijaan että sä käyt heittää jokaiseen negaan vastanälväsyn
Näet kyllä mielipiteitäni esim. loistavista musiikeista, hirviödesigneista ja bugien vähäisyydestä käsimoodissa, jos lukisit tämän ketjun aiempia viestejäni. Tämäntyyppisiä asioitahan ko. arvostelu välttää mainitsemasta vahingossakaan. Ilmeisesti arvostelija nauttii vain teknisistä asioista pelatessaan. Arvostelu saisi paljon anteeksi jo sillä, että se mainitsisi, ettei kovasti korostamiaan bugeja ilmaannu lähes lainkaan käsimoodissa, mutta tätä se ei ymmärrä tehdä.

Mielestä tuo arvostelu antaa yksinkertaisesti väärän kuvan lukijalle, joka ei ole noin uskomattoman kapeakatseinen. Famitsukin antoi pelille eilen 9/10/10/9. Toki arvostelu on aina subjektiivinen mielipide, mutta arvostelulle on silti ehdoton hyve, jos se on mahdollisimman laaja-alainen.

Yrittäkää ymmärtää, että eivät ne myyntiluvut ei ole pelkkää brändin tuomaa myyntiä, vaikka osa olisikin. Useimmilla fanius ei ole asia, joka pysyy loputtomasti, jos tuotteiden laatu laskee liikaa. Moni ihan oikeasti kokee saavansa laatua näissä peleissä vuodesta toiseen, minä mukaan lukien. Laatua voi kyllä olla ilman ensiluokkaista grafiikkaa tai ruudunpäivitystäkin. Tässäkin pelissä huomaa käytettäneen jälleen kerran paljon aikaa hirviöiden tasapainottamiseen ottaen huomioon niiden tyypit ja statsit ym. Tietysti nämä ovat asioita, joita ei-kilpailullinen kasuaalipelaaja ei pelatessaan edes välttämättä huomaa. Mutta jotain on tehty laajemminkin oikein, kun minäkin, kilpailulliseen peliin keskittynyt pelaaja, keskityn ekat viikot lähinnä nauttimaan pelien tunnelmasta ja nappaamaan kilpailullisesti merkityksettömiä pokeja ympäri pelimaailmaa.

On jotenkin nurinkurista lukea näitä "ei kestä vertailua mihinkään muuhun peliin", kun yhtä helposti lähestyttävää mutta samalla syvää taistelujärjestelmää ei taideta olla muissa JRPG:issä nähty. Minulle näissä peleissä on kyse ennen kaikkean PvP-taistelemisesta (kuten varmaan Famitsun arvostelijoillekin), ja se on uusimmissa osissa rautaisessa kunnossa (monen muun osa-alueen ohessa).
 
Viimeksi muokattu:
Tuo, että tietyt bugit eivät esiinny käsimoodissa, ei ole mikään tekosyy. Itse en käytä Switchiä mitenkään muutoin, kuin telkkarissa kiinni. Mobiilipelaamiseni suoritan kännykällä. Pelin pitäisi olla samassa kuosissa molemmissa käyttötilanteissa. Mutta kaikki tyynni, tuntuu jakavan mielipiteitä hieman Sonic Frontiersin tapaan. Fanit tykkää (sokeasti?) ja monet muut ei niinkään. Itse tiedän pokémon-peleistä vain Pokémon GOn verran, eli en mitään.
1670483045377.png
 
Fanit tykkää (sokeasti?) ja monet muut ei niinkään.
Luitko edellistä viestiäni? Nimenomaan ei sokeasti (eli perusteetta) vaan esim. mainitsemieni syiden takia. Käsikonsolipeluu ei ole mikään "tekosyy", koska todella monet (etenkin Japanissa) tykkäävät käyttää Switchiä nimenomaan käsikonsolina, jolloin suorituskykyongelmat eivät yksinkertaisesti häiritse. Huonompi juttu TV-pelaajille, tosin eivät ne bugit TV:lläkään mitään deal breakereita vaikuta videoiden perusteella olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Näet kyllä mielipiteitäni esim. loistavista musiikeista, hirviödesigneista ja bugien vähäisyydestä käsimoodissa, jos lukisit tämän ketjun aiempia viestejäni. Tämäntyyppisiä asioitahan ko. arvostelu välttää mainitsemasta vahingossakaan. Ilmeisesti arvostelija nauttii vain teknisistä asioista pelatessaan. Arvostelu saisi paljon anteeksi jo sillä, että se mainitsisi, ettei kovasti korostamiaan bugeja ilmaannu lähes lainkaan käsimoodissa, mutta tätä se ei ymmärrä tehdä.
Toisaalta eikö sekin ole lukijan harhaanjohtamista, jos bugeja ei mainitse? Ei voi millään sanoa, että tämä uusi Pokemon on ollut ehjä julkaisu.
Mielestä tuo arvostelu antaa yksinkertaisesti väärän kuvan lukijalle, joka ei ole noin uskomattoman kapeakatseinen. Famitsukin antoi pelille eilen 9/10/10/9. Toki arvostelu on aina subjektiivinen mielipide, mutta arvostelulle on silti ehdoton hyve, jos se on mahdollisimman laaja-alainen.
Famitsu antoi kaksi pistettä vajaa täydet, mutta arvostelujen keskiarvo on OpenCriticissä 72 pistettä. Käyttäjien antamista pisteistä Metacriticissä nyt puhumattakaan.
Yrittäkää ymmärtää, että eivät ne myyntiluvut ei ole pelkkää brändin tuomaa myyntiä, vaikka osa olisikin. Useimmilla fanius ei ole asia, joka pysyy loputtomasti, jos tuotteiden laatu laskee liikaa. Moni ihan oikeasti kokee saavansa laatua näissä peleissä vuodesta toiseen, minä mukaan lukien. Laatua voi kyllä olla ilman ensiluokkaista grafiikkaa tai ruudunpäivitystäkin.
Brändi on valtava, joten kyllä se auttaa. Eikä tietenkään fanittaminen ole pysyvää, jos fanituksen kohde ei anna siihen aihetta, mutta se näkyykin vasta seuraavan Pokemon pelin julkaisussa ja sen myynneissä jos on näkyäkseen. Ruudunpäivityksen ja grafiikan ei tarvitse olla ensiluokkaista, mutta eihän ne olekaan itsessään bugeja. Eri asia sitten jos ruudunpäivitys laahaa jossain kahdenkympin tietämillä, tai jos se pomppii edestakaisin. Grafiikkakin voi olla vaikka 16-bittistä pikseliä. Ei se ole mikään ongelma. Se on vähän ongelma, jos assetit eivät lataudu, hahmot tippuvat "grafiikan" läpi, asiat ovat väärissä paikoissa tai vaikka vain osa hahmomallista latautuu.
Tässäkin pelissä huomaa käytettäneen jälleen kerran paljon aikaa hirviöiden tasapainottamiseen ottaen huomioon niiden tyypit ja statsit ym. Tietysti nämä ovat asioita, joita ei-kilpailullinen kasuaalipelaaja ei pelatessaan edes välttämättä huomaa. Mutta jotain on tehty laajemminkin oikein, kun minäkin, kilpailulliseen peliin keskittynyt pelaaja, keskityn ekat viikot lähinnä nauttimaan pelien tunnelmasta ja nappaamaan kilpailullisesti merkityksettömiä pokeja ympäri pelimaailmaa.

On jotenkin nurinkurista lukea näitä "ei kestä vertailua mihinkään muuhun peliin", kun yhtä helposti lähestyttävää mutta samalla syvää taistelujärjestelmää ei taideta olla muissa JRPG:issä nähty. Minulle näissä peleissä on kyse ennen kaikkean PvP-taistelemisesta (kuten varmaan Famitsun arvostelijoillekin), ja se on uusimmissa osissa rautaisessa kunnossa (monen muun osa-alueen ohessa).
Nämä ovat niitä pelin positiivisia puolia, mutta bugit voivat estää niistä nauttimisen, ja siksi ne on edelleen syytä mainita peliä arvostellessa. Tietenkin ne voi ohittaa olankohautuksella ja sanoa, ettei minulla mitään bugeja esiinny, mutta tosiasia on että monella esiintyy. Liian monella näin ison pelin julkaisuksi.
 
joo itsekkään en käytä juuri switchiä käsikonsolina ollenkaan, niin omalla kohdalla se ei muuta mitään vaikka peli pyörisi miten hyvin handheldinä, jos docked tilassa on isoja teknisiä/performance ongelmia, koska tykkään pelata isolta ruudulta ja telkkarin kautta.
 
En tiedä mistä tämä kuvitelma että peli olisi jotenkin parempi käsikonsoli tilassa tulee, mutta ainakaan Digital Foundryn mukaan näin ei ole. Samat tekniset ongelmat ja bugit sielläkin on. Niitä on ehkä vaikeampi havaita kun ruutu on pienempi, mutta kyllä ne siellä on.
 
Mainitaan tähän, että käsimoodissa kokeiltuna peli toimi marginaalisesti paremmin, mutta silti huomattavasti heikommin kuin kehtaisi odottaa. Harvoin kuitenkin tekniset viat ovat sellaisia, että ne oikeasti pilaavat kokonaisuuden. Pokémonin tapauksessa ne kuitenkin vain korostivat muita heikkouksia ja lopulta aiheuttivat sen, että pelaamista suorastaan halusi välttää.

Eikä kyseessä ole mikään satunnainen yksittäiskappale. Nintendo julkaisi anteeksipyynnön pelin laadusta alta viikko sitten. Samalla julkaistiin gigan kokoinen päivitys, mutta sen sisällöstä ei ole varmaa tietoa, sillä Nintendo ei sitä pahemmin eritellyt. On kuitenkin selvää, että kokonaisuus on jäänyt selvästi alle sen laadun, mitä yhtiöltä odotetaan.
 
Ylös Bottom