Vastaus: Pro Evolution Soccer 5 ( PES5 )
Pari viikkoa pelanneena on laitettava jotain tänne. Lähinnä niitä negatiivisia puolia. Kympin arvoinen peli tämä ei kyllä ole, ei sitten millään.
Se suurin, vaikeustaso. Pelaan itse tällä hetkellä kolmos-tasolla ja siltikin peli tuntuu välillä uskomattoman vaikealta. PES taustaa löytyy PES2:n ajoilta ja jonkin verran pelattu PES4:sta, mutta vaikeustaso on nostettu kyllä todella korkeaksi verrattuna näihin kahteen osaan. En edes halua kuvitella kuinka vaikea peli tämä on täysin uusille pelaajille. Tuntuu, että jo kolmostasollakin täytyy osata jokaikinen liike ohjaimesta, jotta saisi edes rakennettua peliä. Maalini ovat olleet lähinnä säälittäviä riipaisuja boksin ulkopuolelta, joista jotkut menevät sisään. Yksikään näistä ei ole replayn arvoinen maali. Puskumaalitkin ovat sellaista herkkua, että enemmän olen tehnyt vapareista suoraan maalin kuin puskenut pallon maaliin kulman tai vaparin jälkeen. Ensitten tiedä pitäisikö alkaa pelaamaan ykköstähdestä lähtien, että saisi ensiksi jonkinlaista pyöritystä aikaiseksi? Vai pitäisikö tässä välissä kysyä porukoilta yleisiä niksejä miten treenata ja miten tehdä peli helpommaksi?
Toisekseen tekoäly. Välillä on sellainen olo, että "turhaan tässä yrität kun komppu blokkaa syötön kuitenkin". Myös taklaukset ovat jotain todella karmaisevaa, välillä niistä pääsee oikeasti harhautuksilla (suuremmalla todennäköisyydellä, jos olet enemmän omalla puolella), mutta välillä vaikka tekisit mitä niin ne tietävät tarkalleen mihin tunkea koipensa, ja kaiken huipuksi; tietenkin niin, ettei tuomari vihellä virhettä. Ehkä syynä voi olla, että juoksen liikaa r1 nappi pohjassa, mutta aika samalla prosentilla ne pallot otetaan tylysti pois, vaikka pelaisi kuinka konservatiivisesti. Välillä menee pelistä koko fiilis tämän takia, eikä tätä ole ollut muissa osissa, ainakaan näin räikeästi. Huoh, tulee mieleen FIFA World Cup 98, jossa komppu osasi hypätä joka kerta taklauksen yli -_-.
Myös puolustaminen saa välillä repimään hiuksia päästään, verrattuna komppuun. Siinä missä komppu vie pallon kuin karkin lapselta, itseltä vertaukskuvaksi sopisi, "kuin veisi ronaldinhon kebabkioskille". Ts. ei mitään toivoakaan, että veisin pallon yhtä helposti. Varsinkin laidoilla komppu pyörittelee aivan rauhassa ja vie meikäläistä kuin mätää kukkoa. Ja sitten jos pääsen palloon käsiksi niin tottakai tuomari puhaltaa pilliin ja viheltää vaparin. En vaan käsitä miten komppu voi viedä pallon pois niin helposti kun itsellä siihen menee kymmenkertainen vaiva? Ja todella harvoin saan pallon edes haltuuni, jos olen edes saanut pallon vastustajalta.
Minä nyt kovasti toivon, että kyseessä on todellakin taidot, jotka tässä ratkaisee. Onlinepelaaminen onkin sitten paljon inhimillisempää, sillä niissä ei ole näitä kumpaakaan ongelmaa. Toisaalta nuo kolme ongelmaa yksinpelissä ovat jo todella suuria. Kaksinpelinä kaveria vastaan peli on lajityyppinsä paras, ehdottomasti (mikäli hallitsisi edes ne vähäisetkin kontrollit).