Fabre#4
Well-Known Member
Vastaus: Project CARS
Auton(käytännössä alustan ja ohjautuvuuden) säätäminen on insinööritiedettä, joka on aina kompromissi. Sen takia on käytännössä mahdotonta antaa ykskantaan suoraa vastausta siihen, miten kenenkäkin kannattaisi mikäkin asia tehdä. Ensin pitäisi ihan lähteä liikkeelle esimerkiksi ohjautuvuudesta, halutaanko yliohjaavaa vai aliohjaavaa käyttäytymistä. Samaan asiaan liittyy tietenkin ohjauksen herkkyys, johon voi vaikuttaa pyöränkulmilla ja osin myös renkaiden ilmanpaineilla. Jousituksen jäykkyys tai löysyys on myös töyssyissä(ja sitä kautta myös radalla mutkissa, joissa usein ajetaan kanttareiden yli), joka vaikuttaa jokaisella kuskilla melko eri tavalla...
Noissa säädöissä tulee vastaan se, että yhtä asiaa säätämällä vaikuttaa myös toiseen asiaan vähintään epäsuorasti. Tekemällä ohjauksesta herkemmän ja "nopeamman" ja näin ollen esim. omalla kohdalla helpomman mutkissa, koska itse ajan Räikkösmäisesti mieluummin yliohjaavalla autolla, säädöt vaikuttavat myös suoralla ajamiseen ja siellä auton vakauteen ja niin edelleen. Kallistuksenvakaajan säätäminen luonnollisesti vaikuttaa kaarrekäyttäytymiseen ja niin edelleen...Yhtä asiaa "parantamalla" yleensä heikentää jotain toista tekijää.
Siitä on itsellä jonkun aikaa, kun näitä asioita on käyty läpi(AMK viime vuosikymmenellä) ja näitä on joutunut/päässyt käyttämään(Gran Turismoja olen pelannut viimeksi vuonna 2013 edellisellä konsolisukupolvella), joten joutunen itsekin taas "harjoittelemaan" uudestaan noita hienouksia tämän pelin kanssa. Muistaakseni ainakin GT-sarja tarjosi säätövalikoissa infoa siitä, miten minkäkin asetuksen muuttaminen vaikuttaa mihinkin. Jää nähtäväksi, tarjoaako Project CARS samanlaista infoa.
Auton(käytännössä alustan ja ohjautuvuuden) säätäminen on insinööritiedettä, joka on aina kompromissi. Sen takia on käytännössä mahdotonta antaa ykskantaan suoraa vastausta siihen, miten kenenkäkin kannattaisi mikäkin asia tehdä. Ensin pitäisi ihan lähteä liikkeelle esimerkiksi ohjautuvuudesta, halutaanko yliohjaavaa vai aliohjaavaa käyttäytymistä. Samaan asiaan liittyy tietenkin ohjauksen herkkyys, johon voi vaikuttaa pyöränkulmilla ja osin myös renkaiden ilmanpaineilla. Jousituksen jäykkyys tai löysyys on myös töyssyissä(ja sitä kautta myös radalla mutkissa, joissa usein ajetaan kanttareiden yli), joka vaikuttaa jokaisella kuskilla melko eri tavalla...
Noissa säädöissä tulee vastaan se, että yhtä asiaa säätämällä vaikuttaa myös toiseen asiaan vähintään epäsuorasti. Tekemällä ohjauksesta herkemmän ja "nopeamman" ja näin ollen esim. omalla kohdalla helpomman mutkissa, koska itse ajan Räikkösmäisesti mieluummin yliohjaavalla autolla, säädöt vaikuttavat myös suoralla ajamiseen ja siellä auton vakauteen ja niin edelleen. Kallistuksenvakaajan säätäminen luonnollisesti vaikuttaa kaarrekäyttäytymiseen ja niin edelleen...Yhtä asiaa "parantamalla" yleensä heikentää jotain toista tekijää.
Siitä on itsellä jonkun aikaa, kun näitä asioita on käyty läpi(AMK viime vuosikymmenellä) ja näitä on joutunut/päässyt käyttämään(Gran Turismoja olen pelannut viimeksi vuonna 2013 edellisellä konsolisukupolvella), joten joutunen itsekin taas "harjoittelemaan" uudestaan noita hienouksia tämän pelin kanssa. Muistaakseni ainakin GT-sarja tarjosi säätövalikoissa infoa siitä, miten minkäkin asetuksen muuttaminen vaikuttaa mihinkin. Jää nähtäväksi, tarjoaako Project CARS samanlaista infoa.