Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Project CARS

Vastaus: Project CARS

Auton(käytännössä alustan ja ohjautuvuuden) säätäminen on insinööritiedettä, joka on aina kompromissi. Sen takia on käytännössä mahdotonta antaa ykskantaan suoraa vastausta siihen, miten kenenkäkin kannattaisi mikäkin asia tehdä. Ensin pitäisi ihan lähteä liikkeelle esimerkiksi ohjautuvuudesta, halutaanko yliohjaavaa vai aliohjaavaa käyttäytymistä. Samaan asiaan liittyy tietenkin ohjauksen herkkyys, johon voi vaikuttaa pyöränkulmilla ja osin myös renkaiden ilmanpaineilla. Jousituksen jäykkyys tai löysyys on myös töyssyissä(ja sitä kautta myös radalla mutkissa, joissa usein ajetaan kanttareiden yli), joka vaikuttaa jokaisella kuskilla melko eri tavalla...

Noissa säädöissä tulee vastaan se, että yhtä asiaa säätämällä vaikuttaa myös toiseen asiaan vähintään epäsuorasti. Tekemällä ohjauksesta herkemmän ja "nopeamman" ja näin ollen esim. omalla kohdalla helpomman mutkissa, koska itse ajan Räikkösmäisesti mieluummin yliohjaavalla autolla, säädöt vaikuttavat myös suoralla ajamiseen ja siellä auton vakauteen ja niin edelleen. Kallistuksenvakaajan säätäminen luonnollisesti vaikuttaa kaarrekäyttäytymiseen ja niin edelleen...Yhtä asiaa "parantamalla" yleensä heikentää jotain toista tekijää.

Siitä on itsellä jonkun aikaa, kun näitä asioita on käyty läpi(AMK viime vuosikymmenellä) ja näitä on joutunut/päässyt käyttämään(Gran Turismoja olen pelannut viimeksi vuonna 2013 edellisellä konsolisukupolvella), joten joutunen itsekin taas "harjoittelemaan" uudestaan noita hienouksia tämän pelin kanssa. Muistaakseni ainakin GT-sarja tarjosi säätövalikoissa infoa siitä, miten minkäkin asetuksen muuttaminen vaikuttaa mihinkin. Jää nähtäväksi, tarjoaako Project CARS samanlaista infoa.
 
Vastaus: Project CARS

Ei jumaliste, 1080/30-60 AUTOPELI, miten sen jotenkin niin arvasi vaikka luotto tähän projektiin on ollut melkoinen aika monellakin.. hype meinasi jo viedä mennessään, mutta eiköhän tästä jotenkin selvitä taas, ollaanhan sentäs nextgen jne. Day2patch kaiken muuttaa voi.
 
Vastaus: Project CARS

Niin siis kyllähän se kuivalla kelillä edelleen on se 60fps.

Sadekelilläkin 50.

Aivan ääritilanteissa noin 35-50 ja yksittäiset putoamiset 30:een..
 
Vastaus: Project CARS

Peli kuulemma kyykkää GTX 980 kortillakin jos on sadekelit ja tarpeeksi AI:ta kehissä.
 
Vastaus: Project CARS

Niin siis kyllähän se kuivalla kelillä edelleen on se 60fps.

Sadekelilläkin 50.

Aivan ääritilanteissa noin 35-50 ja yksittäiset putoamiset 30:een..

Joo ei tästä nyt hepulia tartte saada. Rajalliset ne tehot on uusillakin konsoleilla. Kunhan saisivat sen tekoälyn nyt ens hätään kuntoon.
 
Vastaus: Project CARS

Kuullostaa siltä että se on kuivan kelin yksittäisiä kisoja alkuun ja ratojen/autojen testausta ja sitten seuraavan päivityksen jälkeen vasta tosipelit eli ura käyntiin...
Eikös siellä ollut jotain trophyjäkin jossa piti keilaa kaataa tms. turhaketta jotka vois ajella pois heti alkuun... :rolleyes:
 
Vastaus: Project CARS

Kuullostaa siltä että se on kuivan kelin yksittäisiä kisoja alkuun ja ratojen/autojen testausta ja sitten seuraavan päivityksen jälkeen vasta tosipelit eli ura käyntiin...
Eikös siellä ollut jotain trophyjäkin jossa piti keilaa kaataa tms. turhaketta jotka vois ajella pois heti alkuun... :rolleyes:

Tarkoitetaankohan noilla niitä joissain kanttareissa olevia tötsiä, eikä mitään erillistä gt tyyppistä.

Eli jos on niitä, niin se tulee ajansaatossa ihan kisatessa..
 
Vastaus: Project CARS

Peli kuulemma kyykkää GTX 980 kortillakin jos on sadekelit ja tarpeeksi AI:ta kehissä.

Varmaan saakin tarpeeksi kovilla detalji- ja resoluutioasetuksilla. Mitään järkeähän tuollaisessa ei toki ole. Itsellä GTX 960 ultrawidella monitorilla ei tuota minkäänlaista tuskaa ns. täysillä detaljeilla ja gridillä.
 
Vastaus: Project CARS

Pistin äsken PS4:sella digiversion ennakko tilaukseen ja maksoin sen samalla, mutta miksi ruutuun tulee että Ei voida ladata kun painaa sen latautuun?
Päivitystiedostoa rupesi lataan kooltaan 817,2Mt ja lisäosat odottaa latausta.

Edit. Poistin kaikki ja pistin uudelleen latautuun niin lähti toimiin, homma kunnossa. :)
 
Vastaus: Project CARS

Osaakos kukaan sanoo miten noi säätämiset oppis tekeen? Jotain yksinkertasta selitystä miten mikäkin säätö esim vaikuttaa? Hyvä että viritykset on muuten tasan. Niillä säädöillähän saa kanssa ihan toisen tuntuman autoon ja semmosista ei itellä oo kyl mitää käsitystä, tykkään vaan ajaa.. :D

Tässä on aika yksinkertaisesti selitetty asiat: http://www.matiaspusa.net/SetupMatrix/

Tuossa sitten jos oikeasti haluat syventyä autoon: http://www.varikkosuora.org/keskustelu/viewtopic.php?f=3&t=634

Heh! Kiitti SkyPolaris. En muistanutkaan tuota.

Tuohon auton säätöhommaan voi hukata itsensä ja ainakin aikansa, joten kannattaa kyttäillä esim. GTPlaneetan tuning-osiota ja poimia sieltä valmiita alustakokonaisuuksia jahka niitä sinne alkaa tippumaan, mihin ei varmasti kauaa enää mene.
Sitten pienillä pykälillä muuttelemaan, jos luulee osaavansa vielä muuttaa joitakin osa-alueita, lähemmäs omia mieltymyksiä esim. puskevammaksi tai kääntyvämmäksi. Valmis alustasäätö voi olla toiselle täysi kymppi, kun taas toiselle kuskille sama voi olla täysi susi.

edit:
Tässä linkki pikaiseen yleiskatsaukseen auton alustan säätömahdollisuuksiin (ikävä kyllä englanninkielinen):
http://homepage.ntlworld.com/terry.cresswell/handling.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Project CARS

Valmis alustasäätö voi olla toiselle täysi kymppi, kun taas toiselle kuskille sama voi olla täysi susi.

Niin totta! Aikanaan kopsailin itsekkin GTPlanetilta säätöjä kunnes huomasin sen olevan täysin turhaa koska auton säädöt on täysin riippuvaisia kuskin taidoista/tavoista ajaa.

Tietenkin on hyvä tietää miten säätämällä saa auton kulkemaan juuri siihen omaan tyyliin sopivaksi ja siihen on yllä hyvät linkit vaikka päälinjathan ajotyyliin vetää kiesi itse.

Ja vielä, hauskaa ja tyydyttävää on myös huomata oman ajotyylin/taidon muuttuminen jos pidempään veivaa näitä pelejä, aina löytyy parannettavaa ja sehän näissä koukuttaa.
 
Vastaus: Project CARS

Ajaako kukaan ja pystyykö tätä pelaan padilla kuinka hyvin? Ois kiva joku autopeli laittaa välillä.
 
Vastaus: Project CARS

Itse ajoin äsken padilla, kun en jaksanut yöllä ruveta ratilla ajamaan. Hyvin pystyi ajamaan pro handlingilla, ilman apuja sekä manuaalivaihteilla LeMans autoa Dubaissa. Joten varmasti pystyy ajamaan padilla vaikka ei olisi se maailman paras kuski, koska helpotuksia voi sitten laittaa päälle.

10gb vasta ladattu 12h aikana, joten kunnon kokeilu menee huomiselle. Nyt ei ollut valittavana kuin yksi auto ja yksi rata.

Vaikuttaa autopeliltä :) Mutta ei tämä ihan samanlaista iloa vielä saanut aikaan mitä viikko sitten Dirt Rally sai aikaiseksi.
 
Kello herätti 4.30 pelaamaan ennen töihin lähtöä. 2gb puuttui ja lataus eteni ehkä 0,002kt vauhdilla. No ihan sama, peli käyntiin ja säätöjen kautta radalle.

Sama fiilis kuin Ac3wayllä. Oli todella helppoa ajaa (ratillakin). Oli vähän pettymys tuo helppous, mutta samaan aikaan ekaa kertaa konsolilla autopeli tuntui hyvältä.
Aika-ajoissa kone hajosi vaihdevirheeseen ja kisassakin. Uusinta kisa ja jäähdytin omasta mokasta rikki ja kone poksahti taas, mutta varikon portilla just. Rullasin varikolle ni nehän korjas. :D
Nousin sijalle 32 silti (35 autoa). Ennen varikkoa ajelin tasaväkisesti 15-20 joukossa.

Kuten todettu niin ajamisen helppous oli pettymys, mutta samalla ajotuntuma oli oikeasti hyvä ja ekaa kertaa le mans luokan autot oli kivoja ajaa..missään pelissä. Näitähän voi joskus oikeasti ajaa!

Ylläolevien kisojen aikana peli olikin latautunut, mutta kello oli jo paljon.
Noh, työt odottaa kyl. Vanha touring BMW alle ja hockenheim shorttiin harjoittelemaan.
Ja voi pojat! Nyt oli hymy korvissa. Kylmillä renkailla luistelin ja sit vielä lämpimillä 6-7 kierrosta ajoin. Ajotuntuma huikea ja toooodella paljon haastavampi!

Ekaa kertaa konsolilla ajotuntuma tuntuu siltä kuin haluan, tuli vanhat pc ajat mieleen. Ratilla en ole vielä näin hyvää konsolipeliä pelannut! Aivan huikea!! Ei ois malttanut ajamista lopettaa.

Laitoin nopeus/gvoima efektit päälle, katseenkäännön mutkaan jne. Kypärä/ratti/kädet pois ruudulta ja menoksi!

Ai kanssa ei ollut Dubaissa 35 auton kanssa mitään ongelmia. Päinvastoin. Todella hienosti mentiin rinta rinnan mutkissa.

BMW:llä en tuntenut oikein etupään pidon karkaamista, mutta forceille oli niin paljon säätöä etten ehtinyt tutkimaan, onko vinkkejä?

Mites muuten jos ottaa auto starttauksen pois, niin miten tuo toimii? Gridillä ensin sytytys ja sit käynnistys? Mikä pointti?

Mittariston sai muuten kilsoihin.
 
Vastaus: Project CARS

Onko kukaan sattunut samaan Fanatec Porsche GT2 rattia toimimaan pelin PS4 versiossa? Pitäisi kuulemma toimia ja peli kyllä tunnistaa ratin mutta koko peli menee armottomaan jumiin, kun ratti on kiinni ja mielenkiintoisesti valikoissa voi liikkua käytännössä vain jos pumppaa polkimia kokoajan. :)
 
Vastaus: Project CARS

Tekijä studion jantterit väittää oikeesti että se kaksoiskuvajainen ps4 versiossa on vain "pieni" sivuvaikutus heidän ps4 versiossa extra lisänä käyttämästä temporal anti aliasointi menetelmästä. (monet pelit käyttää toimivaa versiota tuosta, edellisen kuvan pikselit projisoidaan uudelleen ja yhdistetään uuden kuvan kanssa, sen voi tehdä jopa onnistuneesti..)

Yllätyin että voivat vakavalla naamalla tuommoista väittää toteutuksestaan, joskus 20v sitten tuota käytettiin Demoscenessä efektinä (eli summattiin kylmästi 2 viimeistä framea yhteen) mutta ei helkutti että nykyään enää kukaan itseään arvostava koodari kehtaisi noin tehdä, huoh.. Joku tosin arveli että jos se vaan on pakko sanoa "ominaisuudeksi" eikä bugiksi kun pelin on pakko läpäistä laatuseula julkkariksi..

En kyllä ihmettele miksi monet ei välttämättä huomaa tuota, harvalla on enää 60hz telkku/monitori -> näyttäisi 60fps kuvan aitona, sellaisena kuin kuuluu.

Itsellä silmät vuotaa verta jo videoidenkin perusteella.
 
Vastaus: Project CARS

Itsellä silmät vuotaa verta jo videoidenkin perusteella.

Mä en edes tiedä mistä puhut :D ehkä en vaan ole osannut kiinnittää huomioo tuollaiseen tai sit ei ole osunut niihin videoihin mitä olen katsonut.
 
Vastaus: Project CARS

Kylläpäs näytti ja tuntu hyvältä ajaa aamulla muutamat kierrokset. Semmonen kysymys, että onko xbox one versiossa lainkaan mitään vastusta liipasimissa? Varsinkin jarrutukset tuntuivat varsin tunnottomilta, kun on tottunut Forza 5 olevaan tärinään ja vastukseen liipasimissa. En kerennyt asetuksia hirveemmin katella, että löytyiskö sieltä tähän mitään. Illalla sitten lisää!
 
Ylös Bottom