Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 vs. XBox

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
No pc:llä ainoa tapa parantaa grafiikkaa on korottaa laitevaatimuksia, sillä koodia ei voi optimoida.
Heh, menee pilkunviilaukseksi, mutta toki PC-koodia, kuten kaikkea koodia optimoidaan. Sitä vaan ei pysty optimoimaan niin tarkkaan raudan mukaan. (tätä toki tarkoititkin). Muuten, carry on.... ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe


Sitä varten siinä oli se linkki, dorka.


Anteeks nyt kauheesti, nero, mutta siinä ei ollu mitään linkkiä, vaan osoite!




No kunhan jaksat hakata kysmys- ja huutomerkkejä tohon malliin niin voit olla varma, ettei sua ota kukaan tosissaan. Sitäpaitsi
minun tekstissäni sarkasmi oli helposti havaittavissa totuuden vastaisista väitöksistä ja typeristä kärjistyksistä. "Eihän se voi myydä miljoonaa, jos XBoxia ei myydä miljoonaa, siis riippuu myös boxin menestyksestä!!" on vain yksi typerä lause, josta yksin ei voi päätellä onko kyseessä sarkasmi vai ei, varsinkin kun sivulause virkkeen lopussa on järkevä, jos huutomerkkejä ei oteta huomioon. Oletan myös, että loppu viestisi ei ole sarkasmia?


No kun ei jätkä tunnu oikein olevan mukana tässä touhussa. Jos et ymmärrä mun sarkasmia, niin se on sun ongelma. Älä tule sitten itkemään, jos joku vastaa sulle halventavaan sävyyn, kun ensin olet itse kommentoinut tohon tyyliin! Ja huutomerkkejä laittaisin vaikka kuinka paljon jos se auttaisi saamaan asiaa perille - ei näköjään auta.




No pc:llä ainoa tapa parantaa grafiikkaa on korottaa laitevaatimuksia, sillä koodia ei voi optimoida. Itse koodin tekemiseen tämä ei juurikaan liity. Voit olla varma että jokainen pelikoodaaja osaa koodata pc:llä ja siitä ei ole pitkä matka (jos matkaa edes on) xboxiin. Hienoudet luultavasti vaativat uuden opiskelua, sillä NV2a tarjoaa joitakin mahdollisuuksia, joita ei pc:llä ole aikaisemmin juuri nähty.

Ai että mitään muuta ei ole tehtävissä? Mikähän tähän on sitten perusteluna? (Anteeksi kaksi kysymysmerkkiä samassa kappaleessa)


Totta kai töitä tarvitsee tehdä. Se onkin siinä se ero, tekeekö työn käsin vai kaivinkoneella.

Joo, mutta kun jengi täällä on molottanu et on niin vaikeeta ohjelmoida PS2:ta ja porttaa pelejä sille. No ihan yhtä paljon koodia täytyy muuttaa toiseenkin suuntaan portatessa, tämä myös Hexille tiedoksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Anteeks nyt kauheesti, nero, mutta siinä ei ollu mitään linkkiä, vaan osoite!

No kykenen ymmärtämään, ettet tiedä mitä sillä tehdä.




No kun ei jätkä tunnu oikein olevan mukana tässä touhussa. Jos et ymmärrä mun sarkasmia, niin se on sun ongelma. Älä tule sitten itkemään, jos joku vastaa sulle halventavaan sävyyn, kun ensin olet itse kommentoinut tohon tyyliin! Ja huutomerkkejä laittaisin vaikka kuinka paljon jos se auttaisi saamaan asiaa perille - ei näköjään auta.

Voisit neuvotella tästä äidinkielen opettajasi kanssa. Voit muuten olla varma, että välimerkkiterrorismi ei auta käännytys työtäsi. Kukaan ei jaksa kuunnella huutavaa saarnamiestä.

Ai että mitään muuta ei ole tehtävissä? Mikähän tähän on sitten perusteluna? (Anteeksi kaksi kysymysmerkkiä samassa kappaleessa)

Jos koodi optimoidaan vaikkapa gf3:lle, se ei muilla toimi kunnolla - jos ollenkaan. Näin ollen näytönohjaimen kikoista ja ominaisuuksista menee osa hukkaan. Koodi pitää tehdä yhteisten ominaisuuksien pohjalta. Kun kortit eroavat tekniikoiltaan saatetaan vain raaka teho käyttää hyödyksi ja korttien omat hienoudet voivat mennä hukkaan. Konsoleilla ongelmaa ei tietenkään ole. Esimerkkinä tehokkaasta optimoinnista voisi olla vaikkapa C&C Renegade ja se näkyy myös grafiikassa. Lisää voi lukea Pelit-lehdestä.



Joo, mutta kun jengi täällä on molottanu et on niin vaikeeta ohjelmoida PS2:ta ja porttaa pelejä sille. No ihan yhtä paljon koodia täytyy muuttaa toiseenkin suuntaan portatessa, tämä myös Hexille tiedoksi.

Niin sitä pitääkin muuttaa, mutta kun koodin vääntäminen on helpompaa, muuttaminen on nopeampaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Joo, mutta kun jengi täällä on molottanu et on niin vaikeeta ohjelmoida PS2:ta ja porttaa pelejä sille. No ihan yhtä paljon koodia täytyy muuttaa toiseenkin suuntaan portatessa, tämä myös Hexille tiedoksi.
Kääntämisen vaikeus ei ole symmetristä. Vaikeasti ohjelmoitavan koneen koodin kääntäminen helposti ohjelmoitavalle ja tehokkaammalle koneelle on helpompaa kuin toisin päin. Tämän luulisi sanovan järkikin. Odotan edelleen linkkiä juttuun, joka sanoisi, ettei PS2:n MGS2:n koodia voitaisi hyödyntää Xbox versiossa. Siitä on nimittäin aikaa, kun pelit ohjelmoitiin valtaosin konekielellä.
 
Konsolisota

tää konsolisota menee kokoajan mielenkiintosemmaks.

kokoajan kuumenee ja kohta tätä voi hyvinkin kutsua sodaksi :D

jengi vääristelee asioita, käyttää epätodennäkösimmätkin tiedonmuruset ja muutenkin aiheuttaa "vastapuolelle" (:D ) kaaosta :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe


No kykenen ymmärtämään, ettet tiedä mitä sillä tehdä.



Tiesinpäs, johan sanoin että kävin tuon artikkelin kääntämässä.
Se vain ei ollut linkki, kuten virheellisesti väitit ja koitit pistää halvalla kuten nytkin.

Olisit laittanut alkup. lainaukseesi selitteet kentille, niin olisin kyllä ne uskonut ilman tarkastustakin.



Voisit neuvotella tästä äidinkielen opettajasi kanssa. Voit muuten olla varma, että välimerkkiterrorismi ei auta käännytys työtäsi. Kukaan ei jaksa kuunnella huutavaa saarnamiestä.



Ei auta myöskään toisen juttujen vääntely ja tahallinen väärin ymmärtäminen.



Jos koodi optimoidaan vaikkapa gf3:lle, se ei muilla toimi kunnolla - jos ollenkaan. Näin ollen näytönohjaimen kikoista ja ominaisuuksista menee osa hukkaan. Koodi pitää tehdä yhteisten ominaisuuksien pohjalta. Kun kortit eroavat tekniikoiltaan saatetaan vain raaka teho käyttää hyödyksi ja korttien omat hienoudet voivat mennä hukkaan. Konsoleilla ongelmaa ei tietenkään ole. Esimerkkinä tehokkaasta optimoinnista voisi olla vaikkapa C&C Renegade ja se näkyy myös grafiikassa. Lisää voi lukea Pelit-lehdestä.



No olen nyt jäävi kommentoimaan noihin mitenkään syvällisemmin. Kyllä koodin optimointi silti on varmasti pc:lläkin aiheellista monessa tapauksessa. Monesti tuntuu että pelin tekijät ovat jättäneet optimoinnin puolitiehen ja tällöin konevaatimukset nousee.




Niin sitä pitääkin muuttaa, mutta kun koodin vääntäminen on helpompaa, muuttaminen on nopeampaa.

Näinhän se on. Tässä koitinkin tuoda esille sitä pointtia, että jos xbox ei mene tarpeeksi hyvin kaupaksi voi nämä käännökset jäädä tekemättä. Tämän suuntaisesta ilmiöstä (joskaan ei täysin samanlaisesta) voi antaa esimerkin GC:n resident evil yksinoikeuksista, jotka ovat nyt uhattuna kun kone ei ole myynyt capcomin mielestä tarpeeksi hyvin.

Edelleen Hexille: Ei tämä porttaaminen varmasti "symmetristä" ole siinä mielessä että boxille moottori syntyy tyhjästä nopeammin kuin PS2:lle, mutta PS2:n moottoria ei voida hyödyntää ainakaan kovin paljoa (Tähän ei ole mitään linkkiä, sillä tämä on oma tulkintani asiasta: Jos MGS2:n moottori on suunniteltu tukemaan PS2:n arkkitehtuuria järkevästi, ei se suoraan ole optimaalinen toteutukseltaan xboxin arkkitehtuuriin. Tämä johtuu eri lähestymistavoista arkkitehtuureissa)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Edelleen Hexille: Ei tämä porttaaminen varmasti "symmetristä" ole siinä mielessä että boxille moottori syntyy tyhjästä nopeammin kuin PS2:lle, mutta PS2:n moottoria ei voida hyödyntää ainakaan kovin paljoa (Tähän ei ole mitään linkkiä, sillä tämä on oma tulkintani asiasta: Jos MGS2:n moottori on suunniteltu tukemaan PS2:n arkkitehtuuria järkevästi, ei se suoraan ole optimaalinen toteutukseltaan xboxin arkkitehtuuriin. Tämä johtuu eri lähestymistavoista arkkitehtuureissa)
Tokihan erilaiset arkkitehtuurit varmistavat, että homma ei ole mitätön. Kun kuitenkin Xbox on tehokkaampi koe, eikä siinä ilmeisesti ole merkittäviä pullonkauloja, ei olla tilanteessa, jossa vanhaa koodia ei voitaisi suurin osin hyödyntää. Suurempi teho juuri varmistaa, että Xbox-version koodin ei tarvitse olla niin optimoitua. Hommaa on, mutta aivan varmasti huomattavasti vähemmän, jos tehtäisiin ihan uutta peliä. Ja joka tapauksessa grafiikkamoottorin "kova ydin", joka tuottaa käännöksessä ongelmaa, on sitä vain pieni osa kokonaiskoodista.

Väite, ettei pelin kääntämisessä voida käyttää vanhaa koodia hyväksi, on aina väärä, oli konearkkitehtuuri, koneen tehot tai koneen ohjelmoinnin vaikeus sitten mitä tahansa. Kaikki koneet toimivat kuitenkin loppujen lopuksi niin samalla tavalla, että koodista on suurempi tai pienempi osa aina mahdollista käyttää hyväksi. Sekin osa mitä joudutaan kirjoittamaan uusiksi tehdään vanhan koodin pohjalta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Tokihan erilaiset arkkitehtuurit varmistavat, että homma ei ole mitätön. Kun kuitenkin Xbox on tehokkaampi koe, eikä siinä ilmeisesti ole merkittäviä pullonkauloja, ei olla tilanteessa, jossa vanhaa koodia ei voitaisi suurin osin hyödyntää. Suurempi teho juuri varmistaa, että Xbox-version koodin ei tarvitse olla niin optimoitua. Hommaa on, mutta aivan varmasti huomattavasti vähemmän, jos tehtäisiin ihan uutta peliä. Ja joka tapauksessa grafiikkamoottorin "kova ydin", joka tuottaa käännöksessä ongelmaa, on sitä vain pieni osa kokonaiskoodista.

Väite, ettei pelin kääntämisessä voida käyttää vanhaa koodia hyväksi, on aina väärä, oli konearkkitehtuuri, koneen tehot tai koneen ohjelmoinnin vaikeus sitten mitä tahansa. Kaikki koneet toimivat kuitenkin loppujen lopuksi niin samalla tavalla, että koodista on suurempi tai pienempi osa aina mahdollista käyttää hyväksi. Sekin osa mitä joudutaan kirjoittamaan uusiksi tehdään vanhan koodin pohjalta.

Itseasiassa Xboxin tehoetu ei ole niin itsestään selvä. Mm. PS2:n vector unitit on tehokkaampia kuin boxin gpu:n shaderit, vai mitä ne nyt on. Lisäksi vu0 ja vu1 ohjelmoidaan niiden omalla assemblerilla.
En sitten tiedä miksi ps2:n ohjelmointia on sanottu niin vaikeaksi, jos kerta koodi on niin samanlaista kuin muillakin koneilla.

Sinänsä minulle yks ja sama. Tarkoitus oli kuten äsken jo sanoin: voi olla että jos boxia ei mene tarpeeksi kaupaksi tarpeeksi nopeasti, ei käännöstyötä konamin mielestä kannata tehdä tai mikä pahempaa ei kannata tehdä huolella.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Tokihan erilaiset arkkitehtuurit varmistavat, että homma ei ole mitätön. Kun kuitenkin Xbox on tehokkaampi koe, eikä siinä ilmeisesti ole merkittäviä pullonkauloja, ei olla tilanteessa, jossa vanhaa koodia ei voitaisi suurin osin hyödyntää. .......

Xboxin pahin pullonkaula on 64 Megan Unified Memory Architechture, se menee tukkoon aika pian peleissä jotka vaatii suurempaa fillratea.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Xboxin pahin pullonkaula on 64 Megan Unified Memory Architechture, se menee tukkoon aika pian peleissä jotka vaatii suurempaa fillratea.
Ahaa.... näinhän sinä ja Hifisti olette väittäneet. Kovin vähän siitä on vain todistetta nähtävissä itse peleissä. En myöskään ole kuullut pelikehittäjien siitä valittavan.
 
hmm... eiks tän ollu tarkotus olla pelien vertailua varten?
Mulle ainoat tämänhetkiset Huippupelit PS2:lla on MGS2, GT3, GTA3, THPS3 ja Devil may cry.

Xboxin tämän hetkiset huippupelit ovat mielestäni Halo, PGR, Jet set ja THPS3. Vahvojen huhujen mukaan GTA3 ja MGS2 on myös tulossa Xboxille (pliis älkää nyt ruvetko kiistelee siitä onko tulos vai eiks oo, kun siit kuiteskin tulis jotain Slaisser: "kato tota saittii..." Juupis: "En mä usko" skeidaa :) ), joten ainoat PS2 uniikit huippupelit ovat GT3 ja Devil may cry. Alatteko hahmottaa miksi boksin ostin?

Nyt haluaisin, että te heittäisitte niitä omia huippupelejänne molemmille koneille.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Onysablet
Nyt haluaisin, että te heittäisitte niitä omia huippupelejänne molemmille koneille.
Mun mielestä massasta erottuvat helmet ovat seuraavat pelit.

PS2:

-GT3
-GTA3
-MGS2

XBOX:

-Halo
-Rallisport
 
Tässä minun listani.
Koska kyse on PS2 vs. Xbox, niin en välitä jos peli on tulossa myös GC:lle tai PC:lle, mutta listaamani pelit ovat sellaisia jotka näillänäkymin eivät tule xboxille.

Pelit ovat jo julkaistuja pelejä, tai ennen kesäkuuta julkaistavia.

GT3
ICO
Devil May Cry
WRC
Pro Evolution Soccer
Jak and Daxter
Metal Gear Solid 2 (joo, kyllä :) )
Tekken TAG
Virtua Fighter 4
Final Fantasy X


Sitten vielä myöhemmin julkaistavia:

Stuntman
Getaway
Final Fantasy XI
Kingdom Hearts
Auto Modellista
Tekken 4
SOCOM: U.S Navy Seals
Tomb Raider: The Angel of Darkness
WRC2002
GT4
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Onysablet

Nyt haluaisin, että te heittäisitte niitä omia huippupelejänne molemmille koneille.
PS2:n parhaimpia tällä hetkellä IMO:
Pro Evolution Soccer, Devil May Cry, SSX Tricky, THPS3, Jak & Daxter, GT3, GTA3, Silent Hill 2, ICO, MGS2...

Tulossa:
Soul Calibur 2, Virtua Figter 4, Tekken 4, MOH:Frontline, Stuntman, The Getaway, Timesplitters 2, Red Faction 2, Colin McRae Rally 3, V-Rally 3, Outcast 2, GTA4, Xenosaga, FFX...

Xboxin parhaimpia luulisin:
Halo, Oddworld, DOA3, Wreckless, Rallisport, PGR, THPS3, Max Payne, Jet Set Radio Future...

Tulossa olevista en pahemmin tiedä, mutta ainakin Gun Valkyrie ja Housemarquen Transworld Snowboarding ovat herättäneet kiinnostustani.

Kyllähän noita huippupelejä tulee joka konsolille ja turhahan se on niistä tapella, pitää vain valita itselleen se konsoli/konsolit, jolle tulee sellaisia pelejä joista itse pitää.
 
Vahvojen huhujen mukaan GTA3 ja MGS2 on myös tulossa Xboxille

GTA3:

http://www.take2games.com/index.php?p=pr&release=XBox_Development&page=1

NEW YORK, NY February 15, 2001 -- Take-Two Interactive Software, Inc. (NASDAQ:TTWO) announced today that it has begun development of several software titles for the Xbox video game console from Microsoft (NASDAQ:MSFT), due out in the fall of 2001. Titles in development for Xbox include Grand Theft Auto 3, the much anticipated sequel based on the Grand Theft Auto franchise, and 4X4 EVO 2, an off-road driving adventure game featuring fully-licensed sports utility vehicles.

MGS2: Linkki ei toiminut joten en laita tähän mutta mielenkiintoinen screenshotti löytyy XBOXGamerin lehdestä numero 2...

Huhua tai ei..mutta aika virallisilta molemmat näyttävät
 
Re: Re: PS2 vs. Xbox

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kasvain
MGS2: Linkki ei toiminut joten en laita tähän mutta mielenkiintoinen screenshotti löytyy XBOXGamerin lehdestä numero 2...

Huhua tai ei..mutta aika virallisilta molemmat näyttävät

Onko tämä se lehti, jossa oli Halon ja DoA3:n vinkkilehti kannessa? Lehdessä meinaan sanottiin, että Konamin joku iso herra oli virallisesti myöntänyt MGS X:n ja sanonut, että sitä on tehty jo 18 kk. Jos tuo on totta, niin tuskin ne sitä hyllyttää.. ;)
 
Re: Re: Re: PS2 vs. Xbox

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe


Onko tämä se lehti, jossa oli Halon ja DoA3:n vinkkilehti kannessa? Lehdessä meinaan sanottiin, että Konamin joku iso herra oli virallisesti myöntänyt MGS X:n ja sanonut, että sitä on tehty jo 18 kk. Jos tuo on totta, niin tuskin ne sitä hyllyttää.. ;)

Sama lehti...ja artikkeli jossa oli ruutukaappaus konamin press infosta oli aika vakuuttava...

Eiköhän se peli sieltä tule :)
 
netissä pyöri myös vähän aikaa sitten huhu että mgsx peli on sama kuin mgs2 mutta pelattuna solidin näkökulmasta mutta se oli aprillipila...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Ahaa.... näinhän sinä ja Hifisti olette väittäneet. Kovin vähän siitä on vain todistetta nähtävissä itse peleissä. En myöskään ole kuullut pelikehittäjien siitä valittavan.

Ajattelin jättää jo tämän aiheen taakse, mutta pakko hieman puolustella kantaani. Kyllä minä moneen kertaan todistin Xboxsin muistin olevan pullonkaulana, mutta kun et minua kuitenkaan usko niin katsoppa vaikka seuraavasta linkistä.

http://firingsquad.gamers.com/guides/consoles2k2-1/

"The primary weakness in the graphics hardware Xbox is that it is somewhat bandwidth limited. Although running at lower resolutions reduces bandwidth requirements, performance in modern games is most affected by texture bandwidth as opposed to reduced frame buffer throughput. The unified memory of the Xbox provides less total bandwidth than the GeForce3, and the available bandwidth is reduced further when accounting for the Intel CPU."
 
Siitä nyt on aivan turha väitellä, että mikä konsoli on tehokkain sillä se on selvästi xbox. Ei PS2:n ja GC:n tarvitse kuitenkaan hävetä sillä tehoikkaita nekin ovat ja pelithän ne ratkaisee. Hifimiehelle sen verran, että onhan PS2:kin ongelmia ja tuo XBoxin ongelma ei aivan ylitsepääsemätön ole (En väitä, että PS2:n olisi). Jos joku haluaa ihan oikeita faktoja xboxista niin niitä löytyy: http://www.extremetech.com/article/0,3396,apn=13&s=1017&a=19278&app=11&ap=12,00.asp

Vaikka tuskinpa hifimies tuota kantaansa muuttaa, sillä onhan PS2 Sonyn jumalainen tekele.
 
Ylös Bottom