Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja
http://www.elektrowelt24.de/neu/
Siinä ainakin yksi kohtalaisen halpa ja todella luotettava saksalainen mesta. Itse en paljon muuta uskalla suositella kuin Magnatia, koska se on ainut kaiutin mistä mulla on kokemusta omassa torpassa, muita olen kuunnellut vain liikkeissä ja testihuoneissa. Eli jokin tarinan tynkä yhdestä vaihtoehdosta ja sen hinnasta:
Elektroweltiltä vaikka Magnat Quantum 503:a eteen ja 501 taakse (lautsprecher--->kompaktlautsprecher--->Magnat--->500-serie), niin kuulostaa hyvälle pienellä rahalla (listahintojen mukaan 5 kaiutinta esim 3x503+2x501=525 tai jos haluaa keskikaiuttimeksi 513, niin hinta on 20 kalliimpi. imo se kannattaa). Tuolta pitää tilata maililla jos asuu saksan ulkopuolella.
Vahvistinta kannattaa miettiä sen mukaan, mitä siihen haluaa kiinni (ps3 optinen/HDMI, XO optinen/HDMI, ym.ym.) ja sen mukaan, meinaako ostaa uutta myöhemmin vai pitää samaa pitkään. Jos meinaa pitää jonkin aikaa samaa, mutta ostaa joskus myöhemmin uuden paremman, niin esim. Onkyon 506 hinta on 296e. Eli yhteensä 5 kaiutinta + vahvistin olisi about 850-900 p-kulujen kanssa, riippuen kuinka hyvin osaa neuvotella/kuinka paljon ilmaa juuri noissa tuotteissa on. Ja aivan taatun varmasti on parempi ratkaisu kuin joku penteleen valmissarjamuoviboxi. Toki huonompikin vahvistin käy tuon setin kanssa, mutta tuossa yksi varteenotettava vaihtoehto. Kohtalaisen halpa, kohtalaisen hyvä.
Ite olen nyt pyristellyt ihan hyvin ilman subbaria jo kaksi vuotta. Setti tällä hetkellä on magnat quantum 903x2 edessä, quantum 716 keskellä ja 2x503 takana, vahvistimena onkyo 606 ja ihan hyvin riittää bassovarantoa kun asuu torpassa missä on seinänaapureita. Näissäkin nyt on silti niin erilaisia ratkaisuita jos ei ole paljoa rahaa. Joku toinen olisi ihan hyvin saattanut ostaa 2.1-setin samalla hinnalla, kolmas 2 laadukasta lattiakaiutinta ja neljäs kaksi amphionin argon2 anniversary jalustakaiutinta 1600 ilman minkäänlaista vahvistinta.
Kannattaa miettiä mitä tekee, mistä pitää ja käydä kuuntelemassa erilaisia ratkaisuita liikkeissä ja kavereilla, jos siihen on mahdollisuus. Imo kannattaa silti pitää aina mielessä tulevaisuus. Milloin on pääsemässä koulusta että alkaa tulla rahaa, notta voi ostaa lisää settiä, minkä hintaista settiä sen ajan tullen ostaa, ym. Niiden mukaan miettii millaisen vahvarin tarvitsee, kannattaako ostaa väliaikaisia paskoja takakaiuttimia vai pitää vaikka 2.1 settiä siihen asti kun alkaa virtaamaan rahaa, jne jne. Aivot kouraan ja miettimään, niin hyvä tulee.