"Yleinen" teksturoinnin taso (mikä se sellainen onkaan?) eli Dreamcastin kyvyt plus sen jälkeen kuluneen ajan tuoma oletettava parannus olivat enemmän kuin mitä PS2 tarjoaa. Jos siis suora syy heikkoon teksturointikykyyn oli muistipiirien hinnassa, oli todellinen syy suuremmassa arkkitehtuuripäätöksessä. Kyllä parempaan olisi pitänyt pystyä.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Toki virheitä tehdään, mutta esim. PS2 'tekstuuriongelmat' jota pidät suurimpana 'virheenä' olisi voitu välttää lisäämällä GS:n embedded muistia 16:aan tai jopa 32 megaan. Luuletko ettei suunnitelijoila edes käynyt tämä mielessä? Mutta silloin se ei yksinkertaisesti ollut mahdollista eikä kannattavaa.
Samalla tavalla saatiin teksturointiin parannusta, kuin päästiin eroon alaisointiongelmastakin, eli kantapään kautta opettelemalla. Kyllähän PS2-pelien tekstuurit ovat nykyään selvästi hienompia kuin aluksi, mutta ei rajoituksesta silti eroon ole päästy, kun jälki on selvästi heikompaa kuin Xboxilla ja Gamecubella.On outoa väittää että PS2:ssa olisi alussa ollut huonommat teksturointi ja anti-aliasointiominaisuudet kuin DC:ssä. Mistäs ne ominaisuudet sitten nyt ovat sinne tulleet?
Noin minäkin ajattelen, joskin uusikin tekniikka vaikuttaa taas suurelta muutokselta. Näin ulkopuolelta tilanne näyttää samanlaiselta riskipeliltä kuin PS2, mutta uskoisin Sonyn tosiaan oppineen virheitään. Toivottavasti PS2:ssa aloitettu pelitekniikan uudelleenajattelu vihdoin kantaa hedelmää.Vaikea ohjelmoitavuus on tietysti suurin syy, mutta on hyvä huomioida, että PS2 on myös eräänlainen totuttautumisalusta PS3:a ja sen seuraajia ajatellen. PS3 arkkitehtuuri näyttäisi olevan suunniteltu samalla filosofialla kuin PS2, jolloin sen ohjelmointi pitäisi olla jo paljon kotoisempaa nyt kun PS2 ohjelmoijat ovat pääsemässä irti vanhoista ohjelmointimalleista.
PS3 ohjelmoinnissa tulee kuitenkin siinäkin olemaan uusia ihmeellisyyksiä, jotka vievät varmasti oman aikansa ennenkuin ne sisäistetään ('cell' -pakettipohjainen ohjelmointi jossa suoritettava koodi on jaettu pieniin ohjelmapaketteihi (cell) jotka jaetaan käsiteltäviksi lukuisille prosessoriyksiköille).
IBM on mukana kehittämässä ohjelmointityökalua, jolloin koodaajan ei tarvitsisi välittää pakettien liikennöinnistä.
Siinä olen kyllä aikalailla täysin eri mieltä, että ongelmat PS2:n kanssa olisivat seurausta vanhoista ohjelmointimalleista. Pikemminkin kyse oli Sonyn kasvojen säästämisyrityksestä, kun tuli suunniteltua ohjelmoijaepäystävällinen rauta. Kyllä kone voi olla innovatiivinen ja silti helposti ohjelmoitava.