Polycountista olis hyvä tietää se että se ei kerro sitä miten paljon pelissä on näkyviä yksityiskohtia vaan sen että montako polygonia pelimoottori ja konsoli piirtää ruudulle.
Esimerkkiksi huoneessa (kuutiossa) on 6 pintaa. Käytännössä se kuitenkin piirretaan vähintään 12 kolmiolla. Sen lisäksi gouraud valaistus on luonteeltaan sellainen että se näyttää sen paremmalta mitä tiheämmässä polygonit ovat. Joten, riippuen kuution koosta se voidaan piirtää vaikka 50-500 polygonilla. Slti pelaaja näkee huoneen jossa on vain 6 tasaista pintaa. Tämä selittää miksi esimerkiksi jak&daxterin moottori voi piirtää 15 miljoonaa pintaa vaikka pelissa ei ole näkyviä detaileja kuin ehkä jopa alle miljoona polygonia.
Kannattaa muistaa myös että television resoluutiolla 20 miljoonaa polygonia sekunnissa tarkoittaisi sitä että jokainen polygoni olisi vain muutaman pikselin kokoinen. Missään pelissä ei ole vielä lähellekään vastaavaa detaili määrää.
Seuraavan sukupolven pelimoottoreissa kuten halo2:ssa on siirrytty per-pixel valaistukseen. Tästä on se etu että valaistuksen parantamiseen ei enää tarvitse käyttää ylimääräisiä polygoneja vaan kuution voi tehdä vain 12 polygonilla. Pelissä voi siis olla enemmän näkyviä yksityiskohtia vaikka pelimootori piirtäisikin vähemmän polygoneja.
Esimerkkiksi huoneessa (kuutiossa) on 6 pintaa. Käytännössä se kuitenkin piirretaan vähintään 12 kolmiolla. Sen lisäksi gouraud valaistus on luonteeltaan sellainen että se näyttää sen paremmalta mitä tiheämmässä polygonit ovat. Joten, riippuen kuution koosta se voidaan piirtää vaikka 50-500 polygonilla. Slti pelaaja näkee huoneen jossa on vain 6 tasaista pintaa. Tämä selittää miksi esimerkiksi jak&daxterin moottori voi piirtää 15 miljoonaa pintaa vaikka pelissa ei ole näkyviä detaileja kuin ehkä jopa alle miljoona polygonia.
Kannattaa muistaa myös että television resoluutiolla 20 miljoonaa polygonia sekunnissa tarkoittaisi sitä että jokainen polygoni olisi vain muutaman pikselin kokoinen. Missään pelissä ei ole vielä lähellekään vastaavaa detaili määrää.
Seuraavan sukupolven pelimoottoreissa kuten halo2:ssa on siirrytty per-pixel valaistukseen. Tästä on se etu että valaistuksen parantamiseen ei enää tarvitse käyttää ylimääräisiä polygoneja vaan kuution voi tehdä vain 12 polygonilla. Pelissä voi siis olla enemmän näkyviä yksityiskohtia vaikka pelimootori piirtäisikin vähemmän polygoneja.
Viimeksi muokannut moderaattori: