Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Tuo grafiikoihin käytetty x on aika pieni. Tehoja jää rutkasti muuhunkin kuin grafiikoihin.
Ja tämän tiedon löysit, mistä?
Pibe sanoi:
Ja oletkos ajatellut, että jotkut saattavat jättää grafiikat täysin sivuseikaksi ja kehittää jotain muuta uskomatonta peleihin?
Olen toki. Nintendo on tehnyt näin jo vuosikausia, ja aikoo kulkea omaa polkuaan myös uuden konsolinsa kanssa. DS:n kohdalla taktiikka onnistui vallankin hyvin, enkä jaksa uskoa, etteikö sama onnistuisi myös Wiillä.
Pibe sanoi:
Kyllä Wii on tehottomampi.
Hyvä tietää. Vielä kun Nintendokin kertoisi speksinsä ja joku tekisi jonkun superpin konsoleillekin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

achiim sanoi:
Ja tämän tiedon löysit, mistä?
Osaan käyttää päätäni. Ei se tietty pieni ole se X, mutta tehoja jää aivan varmasti pelin monipuoliseksi tekemiseen.
achiim sanoi:
Olen toki. Nintendo on tehnyt näin jo vuosikausia, ja aikoo kulkea omaa polkuaan myös uuden konsolinsa kanssa. DS:n kohdalla taktiikka onnistui vallankin hyvin, enkä jaksa uskoa, etteikö sama onnistuisi myös Wiillä.
Mutta ajattelitkos, että jos PS3:ssa on tehoja vaikka kuinka ja niitä ei käytetä paljoa grafiikoihin, niin niitä jää käytettäväksi kaikkeen muuhun vaikka kuinka?

edit Sen verran vielä sanon tähän triidiin tässä, että uskon pitäväni Wiistä ja sen peleistä todella paljon. Silti jos joku sanoo että tehot ja niiden kehittäminen on turhaa, on kyseessä minun mielestäni fanipoika tai ihminen joka ei osaa ajatella.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Mutta ajattelitkos, että jos PS3:ssa on tehoja vaikka kuinka ja niitä ei käytetä paljoa grafiikoihin, niin niitä jää käytettäväksi kaikkeen muuhun vaikka kuinka?

Niin vaikka tautien parantamiseen ja pieruäänitehosteiden realistisuuteen. Tai siihen tekoälyyn, joka on vähintään SkyNetin luokkaa. Tehot mahdollistavat myös lähimmäisen rakkauden, rikkaan tulevaisuuden ja maailman rauhan.

Kyllä tehoilla saa kaikkea aikaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

kodor sanoi:
Niin vaikka tautien parantamiseen ja pieruäänitehosteiden realistisuuteen. Tai siihen tekoälyyn, joka on vähintään SkyNetin luokkaa. Tehot mahdollistavat myös lähimmäisen rakkauden, rikkaan tulevaisuuden ja maailman rauhan.

Kyllä tehoilla saa kaikkea aikaan.
Niinpä. Nyt on jo melkein Parkinsonit ja syövät parannettu PS3:lla. Saa nähdä jos voisivat sillä vaikka analysoida ihmistä, että voisivat heittää erilaisia luonteita pelihahmoihin. Aijai, Ridge Forresterin vihainen luonne pääpahikselle Final Fantasyyn!
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Osaan käyttää päätäni. Ei se tietty pieni ole se X, mutta tehoja jää aivan varmasti pelin monipuoliseksi tekemiseen.
Niin osaan minäkin, mutta kun lähdetään esittämään asioita faktanomaisesti, olisi hyvä tietää perusteita. Itse olen vanha naama, käyttänyt koneita ja konsoleita vuodesta astalo ja jossain vaiheessa myös istunut elektroniikkainsinöörin oppitunneilla. Silti minulle on vaikeaa edes päätellä kovin tarkkaan, miten uusien koneiden arkkitehtuuri, väyläratkaisut ja eri toimintojen priorisointi koneen eri laskennallisissa komponenteissa jakaantuu eri peliteknisten toimintojen mukaan. Tehoa voidaan ohjelmallisesti jakaa eri pelin osiin, osa koodista on varmasti näyttävää mutta kevyttä, osa panostaa äänimaailman luomiseen, osa vihollisten tekoälyyn, osa tasapainottelee kaikkien näiden välillä. Siksi on vaikeaa miettiä etukäteen, miten paljon näyttävä grafiikka vie tehoja muilta osa-alueilta.

Siinä olet todellakin oikeassa, että tehoja jää varmasti monipuolisen pelin tekemiseen. Kuitenkin tehoakaan ei ole rajattomasti, ja ennen kaikkea, sitä pitää osata käyttää. Jää nähtäväksi, kuka osaa löytää sen parhaan kompromissin eri osa-alueiden välillä ja tekee Sen Pelin, josta puhutaan. Ja mille alustalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Aivan. Tehoa ei todellakan ole rajattomasti. Varsinkan Wiillä :p
Jos tosissaan vielä höpistään, niin luulen että tuo "Se Peli" tulee olemaan MGS4.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Jos tosissaan vielä höpistään, niin luulen että tuo "Se Peli" tulee olemaan MGS4.
Voi olla, joskin MGS ei kaikille iske. Kunhan eivät tekisi siitä liian monimutkaista pelata. Itse veikkaan Wiin julkaisupeleistä uutta Metroidia tulevaksi hitiksi, Zeldan lisäksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Metroid prime oli jotain aivan legendaarista, mutta tuleva metroid epäillyttää hieman... Zelda taasen tulee myös Cubelle, jolle olen jo tilannutkin sen ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Toivottavasti MP3:n koko maailma ei ole sellaista samanlaista mitä siinä demossa nähtiin, vaan tulisi enemmän taas sellaisia maagisia ykkösen tyylisiä mestoja.

Assassin's Creed tulee olemaan yksi tämän sukupolven legendoista. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luulen että "Se Peli" tulee olemaan uusi Mario. Tässä siis toivoen että saadaan samanlainen loistopeli kuin Mario 64 aikanaan.

MGS4 kyllä on aika kova kandidaatti myös jos pystyvät keksimään jotain uutta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Silti jos joku sanoo että tehot ja niiden kehittäminen on turhaa, on kyseessä minun mielestäni fanipoika tai ihminen joka ei osaa ajatella.
Tehojen kehittäminen ei ole turhaa; tarpeettomista tehoista maksaminen on. Tarpeettomalla siis tarkoitan sitä, että tehojen hinta-laatusuhde omassa kontekstissaan on huono. PS3 maksaa järjettömän paljon siitäkin huolimatta, että sitä tullaan myymään tappiolla ja että pääasiallinen käyttö on pelaaminen. Oikeassa tietysti olet siinä, että tehoja on hyvä kehittää; mutta toisaalta onko sitä järkevää toteuttaa konsolimaailmassa? NES oli aikoinaan rakennettu samaan tapaan edullisista osista kuin Wii nyt. PS3 on järkevä hankinta lähinnä vain jos harrastaa pelaamista todella intensiivisesti, vähintään sen tunnin päivässä; tai jos on rahaa niin paljon käytössä, ettei laitteen hankkiminen tunnu omassa taloudessa millään tavoin.

Täten nähdäkseni PS3:n todennäköisin hankkija onkin juuri enemminkin "ammattilaispelaaja" tai vähän varakkaampi henkilö kuin moni Matti Meikäläinen. Konsolipelaamisen tulevaisuus kehittyvänä alana taas vaatii sen, ettei pelaamista viedä pois Matti Meikäläiseltä.


Jos lähtee hieman kauaskantoisempia ajatuksia viljelemään, niin PlayStationin menestys vaati sen, että Nintendo oli menestynyt: teini-iän saavuttaneita pelaajia ja nuoria aikuisia oli syntynyt Nintendon aikakauden seurauksena hyvinkin paljon. PS2 pystyi vielä jatkamaan tällä samalla linjalla, mutta mukaan ympätty DVD-toisto sai houkuteltua myös ihmisiä, joita konsolit eivät aiemmin kiinnostaneet. Samalla moni lapsi sai pelikoneen ja pelaaminen tuli tutuksi ja pelimarkkinat laajentuivat sitä myöten.

Nyt Wii tähtää kaikkiin ihmisiin X360:n ja PS3:n houkutellessa enemmänkin ihmisiä, joille pelaaminen on jo tuttu juttu; yleistäen ehkä ikäluokkaa 20 - 40 -vuotiaat. Jos ajatellaan Wiin onnistuvan, nousee pelaajien määrä huikeasti monesta syystä: kun vanhemmat ihmiset ostavat pelilaitteen itselleen, pääsee myös entistä suurempi määrä lapsia heti pienestä pitäen kokemaan pelit ja pelimaailman, mikä takaa menestystä pelialalle myös tulevaisuudessa. Tosin: Nintendo on jo laajentanut DS:n avulla pelaajakantaa ja luonut uuden menestyspohjan itselleen pelkästään sillä, tulevia vuosia ajatellen. Kaikki mitä Wii voi saavuttaa on Nintendolle ennemminkin extraa kuin menetys. Vaikka Wii floppaisi, olisi Nintendolla asiat edelleen hyvin.

Sonylla on ilmassa paljon jossittelua: yhden piirin varaan yritetään rakentaa oma multimediakodinlaitemenestysmonopoli (innostuin vähän tuon sanan kanssa). PS3:n pitäisi kuitenkin olla kovempi menestys kuin se nyt on, jotta Cell halventuisi kylliksi, jotta Sony pääsisi hyödyntämään suunnitelmaansa. Yhtiön varat ovat kuitenkin pelottavasti vaakalaudalla, ainakin sen perusteella mitä näitä keskusteluja olen seurannut. Microsoftilla taas on varaa puskea konsolinsa menestymään kyllin hyvin ja takaamaan hyvien pelien ilmestyminen omalle laitteelleen. Yllättävää kyllä, minusta Microsoft haki laajentumisellaan konsolibisnekseen itselleen uuden tukijuuren, johon nojata mikäli käyttöjärjestelmäpuolella käy tulevaisuudessa huonosti. Kokonaan uudenlainen Windows kun on yhtiölle aikamoinen riski.


Tästä tuli näin pitkä vain sen takia, että minulla on tylsää töissä :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Merri sanoi:
Tehojen kehittäminen ei ole turhaa; tarpeettomista tehoista maksaminen on. Tarpeettomalla siis tarkoitan sitä, että tehojen hinta-laatusuhde omassa kontekstissaan on huono. PS3 maksaa järjettömän paljon siitäkin huolimatta, että sitä tullaan myymään tappiolla ja että pääasiallinen käyttö on pelaaminen. Oikeassa tietysti olet siinä, että tehoja on hyvä kehittää; mutta toisaalta onko sitä järkevää toteuttaa konsolimaailmassa?

Aivan, sitä kannattaakin miettiä. Minä ainakin tiedän oman vastauksen siinä vaiheessa, kun pelaan seuraavan sukupolven PESiä, MGS:ää, Assassinsia jne.:D
Ja vielä enemmän tiedän sen, kun vaihdan MGS:n jälkeen uuteen Zeldaan ja mietin minkälaista jälkeä olisikaan tullut, jos Nintendokin olisi lähteny teholeikkiin mukaan.;)

Mutta, mielipidejuttuja. Monille varmasti riittää pelkkä Wii.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hyvin lausuttu, Merri. Omat ajatukset ovat aika lailla samanlaisia. Tulevan konsolisukupolven menestys on pitkälti kiinni siitä, minkälaiseksi kodin yleisviihde, eläminen, asuminen, sisustaminen ja yleinen ajantappo menee. Digikodit, viihdekeskukset, helppokäyttöisyys, myös mediaseksikkyys ja toimeentulotaso ratkaisee paljon. Uusia pelaajia metsästetään olemassaolevien lisäksi; konsolimarkkinat kyllästyvät pian (jos eivät sitä ole jo tehneet) - "kaikilla" on jo jokin konsoli.

Sikäli voidaan ajatella Microsoftin, Nintendon ja Sonyn olevan liikkeellä melko erilaisin argumentein. Sonyllä on eniten hävittävää kisassa, jos PS3 myy vähemmän kuin PS2 on se laskettava tietynasteiseksi häviöksi. Microsoftin taktiikka oli päivittää XBOX uudelle tasolle tehojen ja ominaisuuksien osalta ja julkaista se mahdollisimman nopeasti saavuttaakseen mahdollisimman monen yhteistyökumppanin (lue: pelintekijän) tuen ja toisaalta tyydyttääkseen niiden teknologiapelaajien nälkää, jotka hankkivat aina uusinta ja nopeinta tekniikkaa.

Koska Sony ja Nintendo tulevat tässä sukupolvessa ajallisesti perässä, on kummankin ollut pakko keksiä jotain yksilöivää, erilaista, jonka avulla joko X360-leiristä saadaan väkeä siirtymään omaan leiriin tai ainakin hankkimaan konsoli rinnalle. Sony lisää paukkuja, lisää tehoa, lisää voimaa, lisää ominaisuuksia; Nintendo menee jälleen omia polkujaan kehittäen täysin uuden tavan ohjata peliä. Kumpikin strategia on tietoinen riski, joissa on omia hyviä ja huonoja puoliaan.

Sony:
+ konsolien de facto, "pleikkari" - kaikki pelikonsolit tietyn ihmisryhmän kesken ovat "pleikkareita"
+ laaja 3rd party -tuki
+ paras markkinointi
- hinta
- blu-ray / HD-DVD -vaakakuppi
- ei tuo varsinaisesti mitään uutta

Nintendo
+ edullinen
+ jotain uutta konsolimaailmaan
+ epätietoisuus koneen ominaisuuksista korostaa Nintendon hypetystä uudesta pelitavasta ja herättää mielenkiintoa
- epätietoisuus koneen ominaisuuksista lisää spekulaatioita tehoista/tehottomuudesta
- Nintendo mielletään edelleen lasten konsoliksi
- ei HD-tukea?

Ei se työpäivä näköjään täysin hukkaan mennyt minultakaan. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuosta tehoista ja grafiikoista sekä resoluutiosta vielä: Eikös ole monessa jutussa tullut ilmi että se korkeampi resoluutio vie muistia huomattavan paljon. Wiin normireso vie huomattavasti vähemmän ja koska kukaan meistä ei tiedä minkä verran wiissä on muistia niin paha sanoa että paljonko jää reserviä pelin muihin osa-alueisiin. Oma mielipiteeni on että wiin pelit ei ole sen yksinkertaisempia kuin muittenkaan uusien konsolien, ehkä päinvastoin jopa.

Tehoa taasen ps3:sessa ja jopa xbox 360:sessä on yllin kyllin. Hyvä juttu. Mutta kuinka paljon niitten peleissä on käytetty tehoa muuhun kuin grafiikkaan? Oblivion on hyvä esimerkki loistavasta next gen-pelistä: siinä on tehoja käytetty kaikkeen! Preyssä käsittääkseni ei huimat tehot näy oikein missään.. ? (graffoissa tietty)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Aivan, sitä kannattaakin miettiä. Minä ainakin tiedän oman vastauksen siinä vaiheessa, kun pelaan seuraavan sukupolven PESiä, MGS:ää, Assassinsia jne.:D
Ja vielä enemmän tiedän sen, kun vaihdan MGS:n jälkeen uuteen Zeldaan ja mietin minkälaista jälkeä olisikaan tullut, jos Nintendokin olisi lähteny teholeikkiin mukaan.;)

Mutta, mielipidejuttuja. Monille varmasti riittää pelkkä Wii.



Siis, kun ei ole päässyt yhteenkään näistä peleistä kiinni, on vaikea sanoa että kuin hyviä ne on. Se että se tulee next gen-koneelle ei tarkoita että se on automaattisesti parempi kuin vanha versio. Voi olla että uusi zelda ei ole sen parempi kuin vanhakaan, tahi pes saatikka mgs. Näin ollen en usko että se sama peli olisi parempi vaikka ps3:sella. Mutta odotetaan kun call of duty 3 tulee kaikille konsoleille, silloin päästään vertailemaan mikä on hyvä versio ja mikä huono.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

PC-puoli on vienyt edellisen konsolisukupolven aikana tekniikkaa todella paljon eteenpäin. Nyt kun uudet konsolit tulevat/tulivat, ottivat siitä hyötyä ja kehittävät vielä omaa hyvää tekniikkaa lisäksi, pärjätään taas vuosia niin, että saadaan koko ajan vain hienompia pelejä pelattavaksi.
Xbox360:lla on menossa vasta pelien ensimmäinen aalto, ja seuraavassa aallossa kun valjastetaan tehoja lisää, tulee peleistä vielä parempia ja monipuolisempia. PS3:lla lähtötilanne jo ihan näpsäkän näköistä ja myöhemmin raudasta revitään vielä paljon lisää ja päästään nauttimaan aina vaan hienommista ja paremmista peleistä.

Konsolia ostaessa ja sen hintaa miettiessä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kone tulee olemaan käytössä vuosia, aina vaan kehittyen vaikka uusia osia ei koneeseen tarvitsekkan ostaa. hieman vajaat 700e huipputekniikasta ei ole paljon mitään.

Wii vetoaa pelaajiin enemmän vain uuden ohjaimen ja uudenlaisen peleihin lähestymisen kannalta. Jos kone olisi ollut paljon tehokkaampi, olisi pelien kehittymisen elinkaari ollut pidempi. Nyt pelien kehittäjien pitää aina miettiä "vain" uusia lähestymistapoja ohjauksien kanssa. Voihan olla, että ohjaimelle keksitään uusia käyttötapoja ja innovatiivisia pelejä vielä pitkään, mutta paremmalla tekniikalla kehityskaari ulottuisi varmaankin pidemmälle.

Voisin periaatteessa sanoa, että onneksi minulla ei ole rahaa ostaa Wiitä suoraan, niin pääsen näkemään millaisia pelejä sille tulee. NintendoDS:kin keksi uuden DualScreenin, mutta ei sille vielä ole itseäni kiinnostavia pelejä montaakan. Omassa pelikokoelmassa on vain New Super Mario ja Mario&Luigi: Partners in Time. Loput onkin GBA-pelejä, eli ainakin omalla kohdalla taaksepäin yhteensopivuus oli todella tärkeää. Sitäkin mietin, että kuinkakohan paljon Wiille tulee tavallisia pelejä normiohjauksilla varustettuna. Ei tuollainen ohjain kuitenkan kaikenlaisiin peleihin sovellu ja melkeinpä kaikki pelintekijät haluavat varmaankin päästä kehittämään "uudenlaisia pelejä". Näin Wiinkin pelitarjonta saattaa olla hieman oudonlaista aika pitkään, aivan kuten DS:llä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
PC-puoli on vienyt edellisen konsolisukupolven aikana tekniikkaa todella paljon eteenpäin. Nyt kun uudet konsolit tulevat/tulivat, ottivat siitä hyötyä ja kehittävät vielä omaa hyvää tekniikkaa lisäksi, pärjätään taas vuosia niin, että saadaan koko ajan vain hienompia pelejä pelattavaksi.
hieman vajaat 700e huipputekniikasta ei ole paljon mitään.

Wii vetoaa pelaajiin enemmän vain uuden ohjaimen ja uudenlaisen peleihin lähestymisen kannalta. Jos kone olisi ollut paljon tehokkaampi, olisi pelien kehittymisen elinkaari ollut pidempi. Nyt pelien kehittäjien pitää aina miettiä "vain" uusia lähestymistapoja ohjauksien kanssa. Voihan olla, että ohjaimelle keksitään uusia käyttötapoja ja innovatiivisia pelejä vielä pitkään, mutta paremmalla tekniikalla kehityskaari ulottuisi varmaankin pidemmälle.
.

On se 700 euroa aika paljon huipputekniikasta jolla voi katsoa elokuvia ja pelata.. Siis käytännössä näin.

Ja eihän se mitään haitannut ps2:senkaan kohdalla että tehoista jäätiin ja rankasti. Hyviä pelejä tulee vieläkin koneelle..! Ja taitaa olla että ps2:sen ja xboxin tehoero on isompi kuin wiin ja xbox 360:sen. Ei kannata heittää kirvestä siinä mielessä kaivoon.

Itse odotan että tulisi joku uusi tajunnanräjäyttävä peli kohta puoliin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

bf-man sanoi:
On se 700 euroa aika paljon huipputekniikasta jolla voi katsoa elokuvia ja pelata.. Siis käytännössä näin.


No jaa. 700 euroa (tai siis 650 ja sekin vain julkaisussa ja sen läheisyydessä ostavilla) seuraavan noin 6-10 vuoden panostukseksi verrattuna siihen, kuinka hulluina ihmiset nykyään ostavat esim. monen sadan euron puhelimia. Siis niitä juttuja, joilla voi soittaa kaverille, ihmiset maksaa niistä hulluna! Ihmisillä on vaan nykyään enemmän rahaa käytössä..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

bf-man sanoi:
Siis, kun ei ole päässyt yhteenkään näistä peleistä kiinni, on vaikea sanoa että kuin hyviä ne on. Se että se tulee next gen-koneelle ei tarkoita että se on automaattisesti parempi kuin vanha versio. Voi olla että uusi zelda ei ole sen parempi kuin vanhakaan, tahi pes saatikka mgs.
Tismalleen. Kuitenkin metacriticin rankingissa edelleen ykkösenä on Nintendo 64:n Zelda: Ocarina of Time, seuraavana Playstationin Tony Hawk Pro Skater 2000. Tehojen kasvu ei siis tarkoita sitä, että jatko-osasta tulisi automaattisesti parempi. Mitä kauemman koneet ovat markkinoilla, sitä kauemman niille optimoidaan koodia, sitä upeampaa jälkeä saadaan aikaan. Julkaisupelit eivät yleensä anna kuvaa siitä, mitä koneella voidaan tehdä. Onko kukaan nähnyt, mitä Commodore 64:sta saadaan nykyään irti? :-o
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

achiim sanoi:
Tismalleen. Kuitenkin metacriticin rankingissa edelleen ykkösenä on Nintendo 64:n Zelda: Ocarina of Time, seuraavana Playstationin Tony Hawk Pro Skater 2000. Tehojen kasvu ei siis tarkoita sitä, että jatko-osasta tulisi automaattisesti parempi. Mitä kauemman koneet ovat markkinoilla, sitä kauemman niille optimoidaan koodia, sitä upeampaa jälkeä saadaan aikaan. Julkaisupelit eivät yleensä anna kuvaa siitä, mitä koneella voidaan tehdä. Onko kukaan nähnyt, mitä Commodore 64:sta saadaan nykyään irti? :-o


Niin tai cubesta, uusi zelda on pirun hyvän näköinen. Ja se on tehty cuben tehojen mukaan, ei wiin.

Ja minä itse ostin kalliin kännykän sen takia että tarvian moista: se on minun kalenteri, yhteydenpitoväline,kello, megapikselikamera yms. Ja tässä kännykässä on aivan loistavat kalenteriominaisuudet. Eli en lähe konsolia omassa tapauksessa vertaamaan kännykkään, jota ilman on vaikea elää.:o
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom