Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Dr Evil sanoi:Mielestäni kaikki muu kuin 1 cell on toiveajattelua, varsinkin kun se on jo tuollaisenaan tehokkaampi kuin Xbox2. Toivon kyllä itsekin, että siellä löytyy kaksi .
Onko todella Next gen konsolesta jo annettu niin paljon tietoa, että voidaan noin varmasti jo sanoa että Pleikkari 3 on tehokkaampi kuin xbox 2 ? .. Noh voi olla..Dr Evil sanoi:Mielestäni kaikki muu kuin 1 cell on toiveajattelua, varsinkin kun se on jo tuollaisenaan tehokkaampi kuin Xbox2. Toivon kyllä itsekin, että siellä löytyy kaksi .
kersantti sanoi:Onko todella Next gen konsolesta jo annettu niin paljon tietoa, että voidaan noin varmasti jo sanoa että Pleikkari 3 on tehokkaampi kuin xbox 2 ? .. Noh voi olla..
Hex sanoi:Nykyisillä tiedoilla yhden julistaminen toista tehokkaammaksi on ihan liian aikaista. Oli ero kumman koneen hyväksi tahansa, tulee se luultavasti olemaan aika pieni.
Minäkin olen edelleen neljän Cellin kannalla. Etukäteen rummutettiin teraflop-tason (teoreettista) suorituskykyä, ja sen saa neljällä tällaisella Cellillä.Hifi_Mies sanoi:Saatat olla oikeassa. 256GFLOP on ihan riittävästi prosessorille. Tuleehan konsoliin paljon muutakin ja tasapaino on kuitenkin tärkein.
PS3:n numeronmurskaus jätetään melko varmasti ainakin valtaosin tuolle Cell-puolelle, jolloin nVidian hommaksi saattaa yksinkertaisimmillaan jäädä tuottaa 2D-primitiivejä erilaisilla efekteillä piirtävä piiri. DirectX9-tasoisten ominaisuuksien rummuttaminen tosin viittaisi vahvasti myös grafiikkapiirille tulevan reilusti laskentalogiikkaa, mikä saattaa olla jossain määrin redundanttia muun laitteen laskentatehon ollessa kova. Paha kuitenkin sanoa ennen kuin PS3 oikeasti julkistetaan.Mielenkiintoista nähdä mitä nVidia tuo mukanaan projektiin.
Kannattaa huomata, että POWER-corella on normaali 16+16kB L1 ja 512kB L2, mutta SPE:illä (vektoriprosessorit) ei "perinteistä" cachea ole, vaan vastaavanlaiset omat 256kB:n muistinsa kuin vaikkapa PS2:n vektoriuniteilla. Säästää logiikkaa, pienentää latensseja, ja mahdollistaa muistin paljon paremman hyödyntämisen kun sen käyttöä ei arvota erillisellä logiikalla vaan annetaan koodin päättää mitä tarvitaan.Vaikuttaa ainakin siltä että prosessorissa pitäisi olla välimuisteja ihan tarpeeksi. 512kt L2 ja 8x256kt L1 muistia eli yhteensä 2,5mt.
Ars Technicalla oli havainnollisin näkemäni ja ennen kaikkea asiavirheetön tekninen artikkeli myös Emotion Enginestä, joten toivon myös Cell-asian päätyvän selkeään muotoon kunhan nuo loput ISSCC:n esitykset aiheesta saadaan pois alta.Ja Hannibalin alustava artikkeli.
Hex sanoi:Nykyisillä tiedoilla yhden julistaminen toista tehokkaammaksi on ihan liian aikaista. Oli ero kumman koneen hyväksi tahansa, tulee se luultavasti olemaan aika pieni.
sph sanoi:Minäkin olen edelleen neljän Cellin kannalla.
Yksikin tällainen Cell kyllä pyyhkii floating point -suorituskyvyllään pöytää millä tahansa nykyisellä yleiskäyttöisellä prosessorilla. Jos Xbox 2:ssa todellakin on "vain" kaksi suht normaalia G5-corea jää se floating point -suorituskyvyssä jalkoihin niin pahasti ettei edes naurata.
sph sanoi:Minäkin olen edelleen neljän Cellin kannalla. Etukäteen rummutettiin teraflop-tason (teoreettista) suorituskykyä, ja sen saa neljällä tällaisella Cellillä.
Yksikin tällainen Cell kyllä pyyhkii floating point -suorituskyvyllään pöytää millä tahansa nykyisellä yleiskäyttöisellä prosessorilla. Jos Xbox 2:ssa todellakin on "vain" kaksi suht normaalia G5-corea jää se floating point -suorituskyvyssä jalkoihin niin pahasti ettei edes naurata. Yhdestä 3GHz:n G5:stä irtoaa tiettävästi noin 20-25GFLOPS.
Kannattaa kuitenkin aina muistaa, että kaikki lukemat ovat teoreettisia maksimeita, joista käytännön sovelluksilla voidaan hyödyntää oikeasti vain murto-osa. Mitä enemmän rinnakkaisuutta lisätään sitä vaikeampi tehoa on hyödyntää. Mutta vaikka vain 10%:n Cell-hyödyntäminen on näillä lukemilla yhtä nopea kuin epärealistisen korkea 50%:n dual-G5-hyödyntäminen.
sph sanoi:Odotettavissa kesään 2006 mennessä: Pelinkehittäjien valitusta siitä, miten Cell on vaikea kun sitä ei voi ohjelmoida kuten PC:tä, vaan pitää opetella ajattelemaan algoritmejä nopeiden väylien ja rinnakkaisuuden kautta suoraviivaisten automaatticachejen ja sekventiaalisuuden sijasta. Aivan samaa kuin viisi vuotta sitten PS2:n tullessa...
PS3:n numeronmurskaus jätetään melko varmasti ainakin valtaosin tuolle Cell-puolelle, jolloin nVidian hommaksi saattaa yksinkertaisimmillaan jäädä tuottaa 2D-primitiivejä erilaisilla efekteillä piirtävä piiri. DirectX9-tasoisten ominaisuuksien rummuttaminen tosin viittaisi vahvasti myös grafiikkapiirille tulevan reilusti laskentalogiikkaa, mikä saattaa olla jossain määrin redundanttia muun laitteen laskentatehon ollessa kova. Paha kuitenkin sanoa ennen kuin PS3 oikeasti julkistetaan.
Ars Technicalla oli havainnollisin näkemäni ja ennen kaikkea asiavirheetön tekninen artikkeli myös Emotion Enginestä, joten toivon myös Cell-asian päätyvän selkeään muotoon kunhan nuo loput ISSCC:n esitykset aiheesta saadaan pois alta.
Hifi_Mies sanoi:Kannattaa kuitenkin muistaa että ISSCC esitykset koskevat cell arkkitehtuuria. Vaikka PS3 käyttää kyseistä arkkitehtuuria voimme toistaiseksi vasta esittää arvioita siitä miten kyseistä tekniikkaa sovelletaan PS3:seen. Ja niitähän tässä taisi parikin tulla esiteltyä.
Slaisser sanoi:Tuosta tulikin mieleen sellainen seikka, että tullaanko PS3:ssa varmasti käyttämään tuota cellin huippumallia jota tässä siis on hehkutettu. Vaikko jotain pienempitehoista, halvempaa, sisarmallia.
Muistelen lukeneeni että esim. IBM:llä on ollut jotain ongelmia tuon 90nm tekniikan kanssa. Joka tarkoittaa huonoa saantia siruissa ja täten kallista hintaa. (ahh. löytyi linkki)
Ajattelin vain että MIKÄLI jotain tälläisiä asioita on auki niin ompa taas Sony onnistunut hypessä loistavasti. Koneen specsejä ei olla vielä julkaistu ja tekniikasta jotain ymmärtävät jo kilpaa tekevät johtopäätöksiä siitä kuinka paljon seuraavaa Xboxia nopeampi se PS3 nyt sitten on. Vaikka samoin siitä seuraavasta Xboxistakaan ei olla tekniikasta annettu liikaa tietoja julkisuuteen. Vaikka eipä sillä, ihan mukavahan noita teidän spekulointeja on lukea.
Slaisser sanoi:Ajattelin vain että MIKÄLI jotain tälläisiä asioita on auki niin ompa taas Sony onnistunut hypessä loistavasti.
Slaisser sanoi:Sotana tämä jatkuu kumminkin niin pistän tänne tämän linkin:
Understanding the Cell Microprocessor
"The first thing you have to keep in mind is that Cells architecture is nothing revolutionary, its been done before."
Hifi_Mies sanoi:Aika tyly kommentti arkkitehtuurille joka sisältää viimeisimmät valmistustekniikat ja aika näppäriä ideoita mutta kuten artikkelissa todetaan siirretään homma koodaajien vastuulle vaikkakin tällä kertaa ympäristö on paljon tutumpi.