Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hänen mukaan nykyohjaimet saattavat miellyttää hardcore-pelaajia, mutta ne ovat liian monimutkaisia tavallisille kuluttajille.
Tuossa kohtaa olen Iwatan kanssa samoilla linjoilla. Tällainen HC-pelaajakin välillä unohtaa mitä mistäkin napista tapahtui, erityisesti jos palaa pelin pariin pitemmän tauon jälkeen. Saat uuden pelin, jonka nappi-layout on erilainen kuin mihin olet tottunut, hektisen paikan tullen melko varmasti tulee paineltua vääriä nappeja. Kontrollien iskostaminen selkäytimeen kestää aikansa, tavalliselle kuluttajalle se voi olla ylivoimainen este. Seuraavassa sukupolvessa nappien määrä tuskin tulee ainakaan laskemaan, jos ohjain on kutakuinkin samankaltainen "nappi ja tatti-padi" kuin tässä sukupolvessa .
Epäloogisuus on mielestäni suurin ongelma. Entäpä jos ohjain olisikin esim. hansikkaat jotka laitetaan käsiin. Pystyisit ohjaamaan pelihahmoa käsien ja sormien liikkeillä. Esim. jos haluat pelissä kuristaa jotain henkilöä (huono esimerkki, tiedän) niin nostat kädet hänen kaulalleen ja alat puristamaan sormilla. Loogista, toista kuin nappi-combon tekeminen nykyisillä ohjaimilla.
Parastahan tietysti olisi jos pelejä pystyisi kontrolloimaan pelkän ajatuksen voimalla, mutta tämä tuskin onnistuu ihan kohta...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Tardini sanoi:
Tuossa kohtaa olen Iwatan kanssa samoilla linjoilla. Tällainen HC-pelaajakin välillä unohtaa mitä mistäkin napista tapahtui, erityisesti jos palaa pelin pariin pitemmän tauon jälkeen. Saat uuden pelin, jonka nappi-layout on erilainen kuin mihin olet tottunut, hektisen paikan tullen melko varmasti tulee paineltua vääriä nappeja. Kontrollien iskostaminen selkäytimeen kestää aikansa, tavalliselle kuluttajalle se voi olla ylivoimainen este. Seuraavassa sukupolvessa nappien määrä tuskin tulee ainakaan laskemaan, jos ohjain on kutakuinkin samankaltainen "nappi ja tatti-padi" kuin tässä sukupolvessa .
Epäloogisuus on mielestäni suurin ongelma. Entäpä jos ohjain olisikin esim. hansikkaat jotka laitetaan käsiin. Pystyisit ohjaamaan pelihahmoa käsien ja sormien liikkeillä. Esim. jos haluat pelissä kuristaa jotain henkilöä (huono esimerkki, tiedän) niin nostat kädet hänen kaulalleen ja alat puristamaan sormilla. Loogista, toista kuin nappi-combon tekeminen nykyisillä ohjaimilla.
Parastahan tietysti olisi jos pelejä pystyisi kontrolloimaan pelkän ajatuksen voimalla, mutta tämä tuskin onnistuu ihan kohta...
Minusta Iwata puhuu taas roskaa. Tokihan moni peli on vaikea monimutkainen ohjata, mutta ei raudalla tarvitse ratkaista asioita, jotka voidaan ratkaista softalla. Ohjain on monimutkainen, koska osa peleistä vaatii monimutkaisia kontrolleja. On myös pelejä, joissa ei ole monimutkaisia kontrolleja ja niitä on helppo ohjata kun moni nappi jää käyttämättä. Simppeliä ohjausta käyttäviä pelejä Nintendo voi halutessaan tehdä lisää. Jos ohjainratkaisussa lähdetään pakottamaan yksinkertaisuutta, monet pelit kärsivät. Ei esim. Metroid Primen tapainen peli ole pelattavissa yksinkertaisilla kontrolleilla tai F-Zero ei pysy hanskassa ilman todella hyvää koordinaatiota. Niistäkö pitäisi luopua yksinkertaistamisen nimissä, jotta saataisiin kotiäidit pelaamaan?
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Minusta Iwata puhuu taas roskaa. Tokihan moni peli on vaikea monimutkainen ohjata, mutta ei raudalla tarvitse ratkaista asioita, jotka voidaan ratkaista softalla. Ohjain on monimutkainen, koska osa peleistä vaatii monimutkaisia kontrolleja. On myös pelejä, joissa ei ole monimutkaisia kontrolleja ja niitä on helppo ohjata kun moni nappi jää käyttämättä. Simppeliä ohjausta käyttäviä pelejä Nintendo voi halutessaan tehdä lisää. Jos ohjainratkaisussa lähdetään pakottamaan yksinkertaisuutta, monet pelit kärsivät. Ei esim. Metroid Primen tapainen peli ole pelattavissa yksinkertaisilla kontrolleilla tai F-Zero ei pysy hanskassa ilman todella hyvää koordinaatiota. Niistäkö pitäisi luopua yksinkertaistamisen nimissä, jotta saataisiin kotiäidit pelaamaan?
Tämän hetkisillä ohjaimilla monimutkaiset kontrollit vaativat monimutkaisen ohjaimen. Mutta seuraavassa sukupolvessa uskon tulevan vielä paljon monimutkaisempia (ja monipuolisempia) pelejä, jotka vaativat joko nappimäärän kasvattamista, tai kokonaan uudenlaista ohjainta jonka avulla on yksinkertaista tehdä se mikä vielä nykysukupolven ohjaimella on monimutkaista tai peräti mahdotonta.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Minusta Iwata puhuu taas roskaa. Tokihan moni peli on vaikea monimutkainen ohjata, mutta ei raudalla tarvitse ratkaista asioita, jotka voidaan ratkaista softalla. Ohjain on monimutkainen, koska osa peleistä vaatii monimutkaisia kontrolleja. On myös pelejä, joissa ei ole monimutkaisia kontrolleja ja niitä on helppo ohjata kun moni nappi jää käyttämättä. Simppeliä ohjausta käyttäviä pelejä Nintendo voi halutessaan tehdä lisää. Jos ohjainratkaisussa lähdetään pakottamaan yksinkertaisuutta, monet pelit kärsivät. Ei esim. Metroid Primen tapainen peli ole pelattavissa yksinkertaisilla kontrolleilla tai F-Zero ei pysy hanskassa ilman todella hyvää koordinaatiota. Niistäkö pitäisi luopua yksinkertaistamisen nimissä, jotta saataisiin kotiäidit pelaamaan?

ei niistä luovuta, vaan tehdään kontrolli metodit helpommiksi. Esim ystävättäreni joka on pelannut paljon 8 ja 16 bittisillä, mutta analogi ohjauksen kanssa hänellä ei ole juurikaan historiaa. Hän osti GC:n ja on tyytyväinen peleihin, mutta hänellä on vaikeuksia joidenkin pelien kontrolloimisessa. Super Monkey Ball:issa esim. on melkoisen yksikertaiset kontrollit, mutta analogi tatin hallitseminen on silti hänelle vaikeaa. Ja hän kuitenkin yrittää kovasti. Monelle ihmiselle se että sitä ohjausta pitäitsi oikein ruveta treenaamaan ennenkun pelaaminen voi alkaa, on aivan liian iso kynnys ( kuten esim. isäni ). Kuka tahansa joka on pelannut DS:ää varmastikkin myöntää että touch screen kontrollointi on evoluution seuraava askel pelien ohjaamisessa. Enää ei pyritä "simuloimaan" liikettä mitä pelissä tehdään tatin liikuttamisella, vaan konkreettisesti tehdään se liike ruudulla. Esim. wario waren kanssa. Enää ei tarvitse tietää mitä nappia painetaan, vaan tehdään konkreettisesti se mitä näytöllä käsketään tehdä.
Metroid Prime: Huntersin pelaaminenkin luonnnistui mielestäni heti paljon paremmin mitä GC padilla, ja minkään näköistä oppimi kynnystä ei ollut, toisin kuin GC versiossa...

Jos Monkey Ballin ohjaaminen tuottaa jo vaikeuksia joillekkin, niin Sam Fisherin ohjaaminen on varmastikkin melko paljon hankalampaa vielä, ja splinter cell kärsii pahasti siitä jos käytössä olevien nappien määrää vähennetään...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
ei niistä luovuta, vaan tehdään kontrolli metodit helpommiksi. Esim ystävättäreni joka on pelannut paljon 8 ja 16 bittisillä, mutta analogi ohjauksen kanssa hänellä ei ole juurikaan historiaa. Hän osti GC:n ja on tyytyväinen peleihin, mutta hänellä on vaikeuksia joidenkin pelien kontrolloimisessa. Super Monkey Ball:issa esim. on melkoisen yksikertaiset kontrollit, mutta analogi tatin hallitseminen on silti hänelle vaikeaa. Ja hän kuitenkin yrittää kovasti. Monelle ihmiselle se että sitä ohjausta pitäitsi oikein ruveta treenaamaan ennenkun pelaaminen voi alkaa, on aivan liian iso kynnys ( kuten esim. isäni ). Kuka tahansa joka on pelannut DS:ää varmastikkin myöntää että touch screen kontrollointi on evoluution seuraava askel pelien ohjaamisessa. Enää ei pyritä "simuloimaan" liikettä mitä pelissä tehdään tatin liikuttamisella, vaan konkreettisesti tehdään se liike ruudulla. Esim. wario waren kanssa. Enää ei tarvitse tietää mitä nappia painetaan, vaan tehdään konkreettisesti se mitä näytöllä käsketään tehdä.
Metroid Prime: Huntersin pelaaminenkin luonnnistui mielestäni heti paljon paremmin mitä GC padilla, ja minkään näköistä oppimi kynnystä ei ollut, toisin kuin GC versiossa...

Jos Monkey Ballin ohjaaminen tuottaa jo vaikeuksia joillekkin, niin Sam Fisherin ohjaaminen on varmastikkin melko paljon hankalampaa vielä, ja splinter cell kärsii pahasti siitä jos käytössä olevien nappien määrää vähennetään...
Splinter Cell ei varmasti ole hyvä vaihtoehto kenenkään ensimmäiseksi peliksi. Osassa peleistä on vain yksinkertaisesti osattava pelaamisen perusteet, että voi jatkaa taitojensa kehittämistä pelien omien ominaisuuksien parissa. Ja miksi sen pitäisi olla toisin? Miksi jokaisen pitäisi välittömästi päästä peleihin sisälle? Miksi opettelukynnys on nykyään kirosana? Ennen pelien mukana tuli sentään toistasataa sivua pitkiä ohjekirjoja, joissa ei edes käyty pelin hienoimpia ominaisuuksia läpi. Ja se oli hauskaa.

Nappien määrän vähentämisestä kärsii yleensäkin mikä tahansa peli. Esim. urheilupelejä ei väännetä ristiohjaimelle ja neljälle napille enää nykyaikana, saatika autopelejä pelata hipelöimällä kosketusnäyttöä. Eyetoy on hyvä esimerkki siitä, että osaa ne muutkin kuin Nintendo tehdä keksintöjä ja innovaatioita. Eyetoylla pelaaminen onnistuu käytännössä keneltä vain, mutta se soveltuu vain tietyntyyppisiin peleihin. Koittakaapa tehdä konsoli, jonka vakio-ohjain on kamera. Siinä sitä on riemussa pitelemistä.

Pelkästään rahaa ajatellessa tuommoinen Nintendon linjaus saattaisi toimiakin. Siis jos tavoitteena on tehdä pelikone jota jokainen osaa käyttää. Mutta en voi ymmärtää mitä minä tai esimerkiksi kymmenen vuoden pelikokemuksen omaava pelaaja tekisi sellaisella pelikoneella, jonka kaikki pelit ovat sopivan haastavia juuri mainituille kotiäideille.

Jos ohjaimessa on kymmenen erilaista nappia, ja mahdollisuus tuplata määrä (esim. liipaisin pohjaan), niin tekeekö se mahdottomaksi toteuttaa pelin kontrollit yhdellä napilla? Ei. Mutta mitä jos ohjaimessa on neljä näppäintä, saako sillä tehtyä pelin, jonka ohjaaminen vaatii kymmenen eri nappia?

xevious sanoi:
Kuka tahansa joka on pelannut DS:ää varmastikkin myöntää että touch screen kontrollointi on evoluution seuraava askel pelien ohjaamisessa.
Jos vielä tähän tartutaan erityisesti, niin voin rehellisesti sanoa mielestäni Metroid Prime: Huntersin ohjauksen olleen syvältä. Väitän, että peli olisi paremmin kontrolloitavissa millä tahansa nykykonsolien ohjaimista kuin kosketusnäytöllä, enkä voi kuvitella kenenkään sisäistävän kyseisen pelin kontrolleja helpommin kuin tavallisella padillä.

DS:n ohjausmekanismi tuo osaan peleistä täysin uutta ulottuvuutta (kuten Wario) ja GBAn ohjauksestahan se on harppauksia eteenpäin, mutta tavallisessa kotikonsolissa siitä ei ole korvaamaan nykyisiä ratkaisuja.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

NviperO sanoi:
Splinter Cell ei varmasti ole hyvä vaihtoehto kenenkään ensimmäiseksi peliksi. Osassa peleistä on vain yksinkertaisesti osattava pelaamisen perusteet, että voi jatkaa taitojensa kehittämistä pelien omien ominaisuuksien parissa. Ja miksi sen pitäisi olla toisin? Miksi jokaisen pitäisi välittömästi päästä peleihin sisälle? Miksi opettelukynnys on nykyään kirosana? Ennen pelien mukana tuli sentään toistasataa sivua pitkiä ohjekirjoja, joissa ei edes käyty pelin hienoimpia ominaisuuksia läpi. Ja se oli hauskaa.

Joillekkin ihmisille oppimiskynnys on liian suuri. Se että oppii pelaamaan peliä, ei ole tarpeeksi suuri houkutus, että jaksais nähdä niin pajon vaivaa että oppisi kontrollit. Miksi sen pitäisi olla toisin? Siksi että peliteollisuudessa liikkuvan rahamäärän on kasvettava että nykyistä kehitystä pystytään ylläpitämään. Rahamäärä kasvaa sitämukaa kun kalastellaan uusia ihmisiä pelien pariin. Tällä hetkellä varmasti kaikki pelaa jo kenen mielestä kontrollien oppiminen ei ole liian vaikeata, ja kenellä on resursseja siihen. Jos halutaan enemmän ihmisiä pelien ääreen, pitää koittaa kalastella niitä ihmisiä ketkä ehkä haluaisivat pelata, mutta eivät kykene oppimaan pelien kontrolloimista ( minulla on useampi tälläinen ystävä ja perheenjäsen )


NviperO sanoi:
Nappien määrän vähentämisestä kärsii yleensäkin mikä tahansa peli. Esim. urheilupelejä ei väännetä ristiohjaimelle ja neljälle napille enää nykyaikana, saatika autopelejä pelata hipelöimällä kosketusnäyttöä. Eyetoy on hyvä esimerkki siitä, että osaa ne muutkin kuin Nintendo tehdä keksintöjä ja innovaatioita. Eyetoylla pelaaminen onnistuu käytännössä keneltä vain, mutta se soveltuu vain tietyntyyppisiin peleihin. Koittakaapa tehdä konsoli, jonka vakio-ohjain on kamera. Siinä sitä on riemussa pitelemistä.

Kyllähän tuo ridge racer DS toimii kosketusnäytöllä

NviperO sanoi:
Pelkästään rahaa ajatellessa tuommoinen Nintendon linjaus saattaisi toimiakin. Siis jos tavoitteena on tehdä pelikone jota jokainen osaa käyttää. Mutta en voi ymmärtää mitä minä tai esimerkiksi kymmenen vuoden pelikokemuksen omaava pelaaja tekisi sellaisella pelikoneella, jonka kaikki pelit ovat sopivan haastavia juuri mainituille kotiäideille.

Jos ohjaimessa on kymmenen erilaista nappia, ja mahdollisuus tuplata määrä (esim. liipaisin pohjaan), niin tekeekö se mahdottomaksi toteuttaa pelin kontrollit yhdellä napilla? Ei. Mutta mitä jos ohjaimessa on neljä näppäintä, saako sillä tehtyä pelin, jonka ohjaaminen vaatii kymmenen eri nappia?

Pelien haastavuus ei kärsi siitä että niitä on helpompi kontrolloida. Tuskimpa Metroid prime: Hunters sen helpompi on kuin muutkaan metroid primet vaikka sitä onkin helpompi kontrolloida

NviperO sanoi:
Jos vielä tähän tartutaan erityisesti, niin voin rehellisesti sanoa mielestäni Metroid Prime: Huntersin ohjauksen olleen syvältä. Väitän, että peli olisi paremmin kontrolloitavissa millä tahansa nykykonsolien ohjaimista kuin kosketusnäytöllä, enkä voi kuvitella kenenkään sisäistävän kyseisen pelin kontrolleja helpommin kuin tavallisella padillä.

DS:n ohjausmekanismi tuo osaan peleistä täysin uutta ulottuvuutta (kuten Wario) ja GBAn ohjauksestahan se on harppauksia eteenpäin, mutta tavallisessa kotikonsolissa siitä ei ole korvaamaan nykyisiä ratkaisuja.

Metroid Prime huntersin kontrollit ovat mielestäni se puuttuva linkki konsolipadi ohjauksen ja pc:n hiiren ja näppiksen välilllä. Tuntui todella luontevalta heti ekan kerran kun otin sen testaukseen. Samaa ovat kaverini tuumineet asiasta. GC:n metroideissa meni tovi ennekuin pääsi mukaan esim. strafeen....
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Joillekkin ihmisille oppimiskynnys on liian suuri. Se että oppii pelaamaan peliä, ei ole tarpeeksi suuri houkutus, että jaksais nähdä niin pajon vaivaa että oppisi kontrollit. Miksi sen pitäisi olla toisin? Siksi että peliteollisuudessa liikkuvan rahamäärän on kasvettava että nykyistä kehitystä pystytään ylläpitämään. Rahamäärä kasvaa sitämukaa kun kalastellaan uusia ihmisiä pelien pariin. Tällä hetkellä varmasti kaikki pelaa jo kenen mielestä kontrollien oppiminen ei ole liian vaikeata, ja kenellä on resursseja siihen. Jos halutaan enemmän ihmisiä pelien ääreen, pitää koittaa kalastella niitä ihmisiä ketkä ehkä haluaisivat pelata, mutta eivät kykene oppimaan pelien kontrolloimista ( minulla on useampi tälläinen ystävä ja perheenjäsen )
Mutta onko ohjaimen muuttaminen helposti lähestyttäväksi sitten ratkaisu siihen? Eikö tuollaisen ohjaimen olisi hyvä olla vaikka lisävaruste, ennemmin kuin vakiona konsolissa? Tottakai massat pitää saada liikkeelle jos haluaa voittaa seuraavan konsolisukupolven, mutta pitääkö sen tapahtua peruspelaajien kustannuksella? Itse näen sen jopa todennäköisenä, että jos tuolle linjalle lähdetään niin pelaamista enemmän harrastavat jättäisivät ennemmin Nintendon omiin oloihinsa kuin ylistäisivät uusia ratkaisuja kuin sokeat kanat.

xevious sanoi:
Kyllähän tuo ridge racer DS toimii kosketusnäytöllä

Muutamia leikattuja paloja arvosteluista. Kertovat varmaan enemmän kuin minun mielipiteeni.
IGN:
"Hard" is the game's "pain in the ass" mode of using a stylus for steering, and is clearly the least favorite control mode of nearly everyone that grabs a hold of the system.
Gamespot:
The "Expert" setting is configured to be tackled using the DS's wrist strap/thumb nub, while "Hard" is built for the stylus. While not impossible to use, both settings will require a fair bit of practice to master, and will likely leave you with a very tired pair of hands in the process. Both require the player to rotate a steering wheel on the bottom screen using his or her implement of choice. While both schemes are fun to experiment with, neither offers as much precision as an analog stick or D-pad.

Tarkkuus on kuitenkin se avainsana, jolla ajopelit saadaan toimimaan. Esim. Burnout 3:n nopeutta ei taideta kosketusnäytöllä hallita.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Tardini sanoi:
Tämän hetkisillä ohjaimilla monimutkaiset kontrollit vaativat monimutkaisen ohjaimen. Mutta seuraavassa sukupolvessa uskon tulevan vielä paljon monimutkaisempia (ja monipuolisempia) pelejä, jotka vaativat joko nappimäärän kasvattamista, tai kokonaan uudenlaista ohjainta jonka avulla on yksinkertaista tehdä se mikä vielä nykysukupolven ohjaimella on monimutkaista tai peräti mahdotonta.
Ihan lähitulevaisuudessa ei ole nähtävissä kehitettävän ohjainta, jolla kolmiulotteisessa tilassa liikkuvaa ja erikseen käsiä tai asetta käyttävää pelihahmoa voisi ohjata erityisen intuitiivisesti. Tai no on, hiiri ja näppis, josta voisi tehdä konsoliversionkin ja samaa hakee myös kosketusnäytön käyttäminen, mutta yksinkertaiseksi ohjaamisesta ei saa millään. Uskomusheittojen sijaan spekuloi toki enemmän minkälainen se ihmeohjain olisi, jolla monimutkainen muuttuu yksinkertaiseksi ja joka on toteutettavissa jo nyt.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Joku hiirtä vastaava ohjain, kuten esim. kosketusnäyttö kyllä olisi hyödyllinen tietyissä pelityypeissä, mutta tosiaan vain erillisenä lisäohjaimena. Nykyinen analogiohjainten ja nappien yhdistelmä on edelleen ylivertainen ohjaustapa suureen osaan peleistä, eivätkä niistä läheskään kaikki ole ohjaukseltaan vaikeita.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

NviperO sanoi:
Mutta onko ohjaimen muuttaminen helposti lähestyttäväksi sitten ratkaisu siihen? Eikö tuollaisen ohjaimen olisi hyvä olla vaikka lisävaruste, ennemmin kuin vakiona konsolissa? Tottakai massat pitää saada liikkeelle jos haluaa voittaa seuraavan konsolisukupolven, mutta pitääkö sen tapahtua peruspelaajien kustannuksella? Itse näen sen jopa todennäköisenä, että jos tuolle linjalle lähdetään niin pelaamista enemmän harrastavat jättäisivät ennemmin Nintendon omiin oloihinsa kuin ylistäisivät uusia ratkaisuja kuin sokeat kanat.


Jos revolutionin kontrolli metodi on yhtä toimiva mitä DS:än touch screeni niin ei siinä uhrata todellakaan peruspelaajia, muutakun sellaisia joilla on jonkun sortin fiksaatio padi ohjaukseen. Itse harrastan pelaamista _erittäin_ paljon ja minulla on pitkä historia pelien kanssa, ja silti koin DS:än kontrollimetodin erittäin toimivana, innovatiivisenä ja loogisena jatkumona pelien ohjaamisessa. Se saa jopa pelaamaan pelejä jotka muuten ei välttämättä kiinnostaisi ollenkaan. Esim. juuri Ridge Racerin ostoa olen harkinnut sen kontrolli metodin takia. N64:jän Ridge Raceria minulla ei ole...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Joku hiirtä vastaava ohjain, kuten esim. kosketusnäyttö kyllä olisi hyödyllinen tietyissä pelityypeissä, mutta tosiaan vain erillisenä lisäohjaimena. Nykyinen analogiohjainten ja nappien yhdistelmä on edelleen ylivertainen ohjaustapa suureen osaan peleistä, eivätkä niistä läheskään kaikki ole ohjaukseltaan vaikeita.

Tosiaankin niinkuin tuossa aiemmin mainitsin, niin ystävättäreni -joka mielellään pelaa- mielestä jopa monkey ballin pelaaminen on vaikeata, vaikka siinä ei käytetä muuta kun analogi tattia...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Jos revolutionin kontrolli metodi on yhtä toimiva mitä DS:än touch screeni niin ei siinä uhrata todellakaan peruspelaajia, muutakun sellaisia joilla on jonkun sortin fiksaatio padi ohjaukseen. Itse harrastan pelaamista _erittäin_ paljon ja minulla on pitkä historia pelien kanssa, ja silti koin DS:än kontrollimetodin erittäin toimivana, innovatiivisenä ja loogisena jatkumona pelien ohjaamisessa. Se saa jopa pelaamaan pelejä jotka muuten ei välttämättä kiinnostaisi ollenkaan. Esim. juuri Ridge Racerin ostoa olen harkinnut sen kontrolli metodin takia. N64:jän Ridge Raceria minulla ei ole...
Muiden väitetyn padifiksaation sijasta jollain taitaa pikemminkin olla fiksaatio erääseen valmistajaan.

Mietippä kosketusnäytön oikeaa käytännöllisyyttä ja paremmuutta ihan reaalimaailmassa, ei Mikä mikä maassa.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Esim. juuri Ridge Racerin ostoa olen harkinnut sen kontrolli metodin takia. N64:jän Ridge Raceria minulla ei ole...
Haluaisinpa nähdä sen päivän kun Gran Turismoa väännetään stylus-kynällä. Tosin onhan monien mielestä padilläkin pelaaminen syntiä. Esim. Xboxin analogiset liipaisemet ovat kuitenkin se juttu, millä peruspadilla voi hyvin toteuttaa portaattoman kaasun, ja mikä on mielestäni konsolipelaamisessa hieno kehityssuunta. Eikä se vaadi ruudinkeksijää ymmärtääkseen, että mitä kovempaa painat liipaisinta, sitä kovempaa painat kaasua. Sen sijaan saman toteutus kynällä voi olla täysin tavoitteesta poikkeavaa. Siinä missä pyritään helpottamaan pelaamista siitä saatetaankin tehdä vaikeampaa.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Tosiaankin niinkuin tuossa aiemmin mainitsin, niin ystävättäreni -joka mielellään pelaa- mielestä jopa monkey ballin pelaaminen on vaikeata, vaikka siinä ei käytetä muuta kun analogi tattia...
Monkey Ball on oikeasti vaikea peli. :rolleyes:

Jos analogitatin käyttäminen tuollaisessa pelissä tuottaa ongelmia ei se kosketusnäytöllä ainakaan helpommaksi muutu. Ja voi pahus jos ihan kaikilta ei edes analogitatin käyttö onnistu! Pitäisikö valtaosan pelaajista sen takia tinkiä pelikokemuksestaan? Sitä paitsi, jos laskettaisiin ne, joilta eivät edes simppelit nykykontrollit onnistu ja vähennettäisiin siitä ne joita pelaaminen ei muutenkaan kiinnostaisi koneen hankkimiseen, väitän että siitä ei jää riittäviä markkinoita Nintendon kokoisen puljun pääkonsolille.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Muiden väitetyn padifiksaation sijasta jollain taitaa pikemminkin olla fiksaatio erääseen valmistajaan.

Mietippä kosketusnäytön oikeaa käytännöllisyyttä ja paremmuutta ihan reaalimaailmassa, ei Mikä mikä maassa.

No joo...:) Tähänhän se taas meni -___-

En usko että olen ainoa kenen mielestä kosketusnäyttö on toimiva ratkaisu,
Tämä alkaa olemaan aika offtopic..
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Monkey Ball on oikeasti vaikea peli. :rolleyes:

Jos analogitatin käyttäminen tuollaisessa pelissä tuottaa ongelmia ei se kosketusnäytöllä ainakaan helpommaksi muutu. Ja voi pahus jos ihan kaikilta ei edes analogitatin käyttö onnistu! Pitäisikö valtaosan pelaajista sen takia tinkiä pelikokemuksestaan? Sitä paitsi, jos laskettaisiin ne, joilta eivät edes simppelit nykykontrollit onnistu ja vähennettäisiin siitä ne joita pelaaminen ei muutenkaan kiinnostaisi koneen hankkimiseen, väitän että siitä ei jää riittäviä markkinoita Nintendon kokoisen puljun pääkonsolille.

pakko tähän vielä kommentoida että valtaosan pelaajista _ei_ tarvitse tinkiä pelikokemuksestaan. Kuten omalla kohdallani metroid primen pelikokemus vain parani kosketusnäytön myötä. Odotan innolla pelin julkaisua.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
No joo...:) Tähänhän se taas meni -___-

En usko että olen ainoa kenen mielestä kosketusnäyttö on toimiva ratkaisu,
Tämä alkaa olemaan aika offtopic..
Ei kun oikeasti! Käy läpi eri peligenrejä ja mieti niiden nykyohjausta ja miten niistä valtaosa ja tärkeimmät olisivat toteutettavissa paremmin kosketusnäytöllä. Pistä vaikka listaa perusteluineen, kun asiasta niin varma olet.

xevious sanoi:
pakko tähän vielä kommentoida että valtaosan pelaajista _ei_ tarvitse tinkiä pelikokemuksestaan. Kuten omalla kohdallani metroid primen pelikokemus vain parani kosketusnäytön myötä. Odotan innolla pelin julkaisua.
Minusta Huntersin kontrolli toimivat ihan hyvin ja fiilis oli hyvä, kun tunsi todella tähtäävänsä. Kun samalla kuitenkin pitää liikkua, vaihtaa aseita yms. ei kosketusnäyttö tee pelistä juurikaan poropeukaloystävällisempää.

Pitäisi olla harvinaisen selvää, että jos pelikonsolin pääasiallinen ohjausmetodi ja analogiohjauksen korvike olisi kosketusnäyttö, joutuisi valtaosa pelaajita käyttämään huonompaa ohjausta kuin nykyään. Moni pelityyppi vain on paljon parempi pelata nykyisen tyyppisillä ohjaimella. Jos muuta haluat väittää, joka on aika kova väite, käy pelityyppejä läpi kuten pyysin.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Ei kun oikeasti! Käy läpi eri peligenrejä ja mieti niiden nykyohjausta ja miten niistä valtaosa ja tärkeimmät olisivat toteutettavissa paremmin kosketusnäytöllä. Pistä vaikka listaa perusteluineen, kun asiasta niin varma olet.

Minusta Huntersin kontrolli toimivat ihan hyvin ja fiilis oli hyvä, kun tunsi todella tähtäävänsä. Kun samalla kuitenkin pitää liikkua, vaihtaa aseita yms. ei kosketusnäyttö tee pelistä juurikaan poropeukaloystävällisempää.

Pitäisi olla harvinaisen selvää, että jos pelikonsolin pääasiallinen ohjausmetodi ja analogiohjauksen korvike olisi kosketusnäyttö, joutuisi valtaosa pelaajita käyttämään huonompaa ohjausta kuin nykyään. Moni pelityyppi vain on paljon parempi pelata nykyisen tyyppisillä ohjaimella. Jos muuta haluat väittää, joka on aika kova väite, käy pelityyppejä läpi kuten pyysin.

No jos ollaan rehellisiä niin olin melko skeptinen tuon metroid primenkin kosketusnäytöllä ohjaamisen suhteen ennenkuin pääsin kokeilemaan. Se miten se tulee toimimaan ja toimiiko ollenkaan tullaan näkemään sitten jos ja kun kosketusnäyttö tulee olemaan revolutionin ohjaimessa. DS:än kosketusnäyttö toimii ainakin mielestäni mainiosti, ja sen suhteen tuo homma näyttää lupaavalta. Ja eihän metroid primeäkään pelkällä kosketusnäytöllä ohjata...

Ja täytyy ottaa huomioon se että kosketusnäytöllä voidaan päästä pelikokemuksiin mitkä ei padilla olisi mahdollisia. Toimii se niinkin päin.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

NviperO sanoi:
Esim. Xboxin analogiset liipaisemet ovat kuitenkin se juttu, millä peruspadilla voi hyvin toteuttaa portaattoman kaasun, ja mikä on mielestäni konsolipelaamisessa hieno kehityssuunta.

Hooooh!

Ei tainnut ihan olla Microsoft Xboxinsa kanssa ensimmäisenä, kun konsoliohjaimeen tuli analogiset liipasimet. :D

Kehityssuunta tapahtui jo vuosia aiemmin.

Sega Dreamcast, anyone?
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Tonppa sanoi:
Sega Dreamcast, anyone?
Jeh, on tuo muistissa. Mutta enhän tuossa suoraan väittänytkään MS:n sitä kehittäneen. Sanoin vain sen olevan hienon kehityssuunnan, nyt kun ymmärtääkseni Sony on laittamassa PS3:n vakio-ohjaimeen myös liipaisimia. Ehkä vähän huonosti ilmaistu, pistetään kellon piikkiin ;)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom