Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Arvasin että Teppo hyökkää heti viestiini :D Oon kyllä samaa mieltä että Truck näyttää paljon nopeammalta, ja itse en Motorstormista aikaisemmin ollutkaan innostunut, mutta TGS:ssä peliä kokeilleet pelimaailman tuntijat pitivät peliä todella hyvänä. Joten nyt ehdottomasti eniten odottamani peli. Mieluummin tuo kuin GT tai PGR, jotain vaihtelua rallitteluun. Ja en halunnut loukata Excite truckia, hauskaltahan se näyttää :) Mutta niin näyttää Stormikin...:cool:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Ensinnäkin siirtonopeus X360:n kanssa on aika sama, vaikka X360 DVD aseman keskinopeus onkin parempi, mutta nopeus ei ole DVD asemalla tasainen kuten Blu-rayssa, mikä kompensoi nopeuseron olemattomiin.

Aina on tietysti mahdollista pakata oleellinen pelidata levyn nopealle ulkoreunalle. Jos tällaisen pikku jutun ottaa huomioon pelisuunnittelussa, DVD voi hyvinkin tarjota hieman sujuvamman kokemuksen kuin Blu-Ray.

Käsittääkseni Xbox 360:n DVD-asema ei ole hitaimmillaankaan juurikaan PS3:n Blu-Rayta hitaampi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tulipa tässä mieleen että onko tuolle boxille tulossa mitään päivitystä että sillä saisi kopioitua musiikkia dvd:ltä sekä katsottua videoita, avi formaatin sellaisia..? Tympii kun ei pysty DVD:ltä kopsaamaan musiikkia, eikä tosiaan katsomaan videoita, jos ne eivät ole oikeassa elokuvaformaatissa. Tässä kohtapuoliin (milloin?) on tulossa se syyspäivitys, onkos siinä mitään muutosta asiaan?

Ja täällä on jotain sotaa tuosta HD:n vaikutuksesta... Kyllä se vain vaikuttaa ja pirun paljon vaikuttaakin, vaikka itselläni on vain 720p telkkari. En halua edes tietää kuinka suuri ero on isomman hd:n ja tavallisen kuvan välillä. -_-
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hakkiz sanoi:
Aina on tietysti mahdollista pakata oleellinen pelidata levyn nopealle ulkoreunalle. Jos tällaisen pikku jutun ottaa huomioon pelisuunnittelussa, DVD voi hyvinkin tarjota hieman sujuvamman kokemuksen kuin Blu-Ray.

Käsittääkseni Xbox 360:n DVD-asema ei ole hitaimmillaankaan juurikaan PS3:n Blu-Rayta hitaampi.

Blu-Rayllä ei voi dataa pakata ulkolaidoille?

XOn DVD asema on, omasta mielestäni, äijä vehje. Kuulet hienosti kun ne bitit vilistää siellä koneen syövereihin... Kunnon bittijetti, ja kun tarvitaan vielä nopempaa lukunopeutta, niin pistetään se jälkipoltin päälle.

PS3n Blu-Rayllä ei päästä tällaiseen äijäilyyn. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Blu-Rayllä ei voi dataa pakata ulkolaidoille?
Ei siitä ole mitään hyötyä, sillä blu-rayn lukunopeus on aina sama (Blu-ray 2x: 72Mbps / 8MBps).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Ei siitä ole mitään hyötyä, sillä blu-rayn lukunopeus on aina sama (Blu-ray 2x: 72Mbp / 8MBps).

Kässäsin tämän kun olin jo suoltanut tuon tuotoksen ulos. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
Tulipa tässä mieleen että onko tuolle boxille tulossa mitään päivitystä että sillä saisi kopioitua musiikkia dvd:ltä sekä katsottua videoita, avi formaatin sellaisia..? Tympii kun ei pysty DVD:ltä kopsaamaan musiikkia, eikä tosiaan katsomaan videoita, jos ne eivät ole oikeassa elokuvaformaatissa. Tässä kohtapuoliin (milloin?) on tulossa se syyspäivitys, onkos siinä mitään muutosta asiaan?

Ja täällä on jotain sotaa tuosta HD:n vaikutuksesta... Kyllä se vain vaikuttaa ja pirun paljon vaikuttaakin, vaikka itselläni on vain 720p telkkari. En halua edes tietää kuinka suuri ero on isomman hd:n ja tavallisen kuvan välillä. -_-

Muistaakseni sinunkin telkkarissa oli se mutanttireso 1366x768. Eli joudut boksiasi skaalaamaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
Tulipa tässä mieleen että onko tuolle boxille tulossa mitään päivitystä että sillä saisi kopioitua musiikkia dvd:ltä sekä katsottua videoita, avi formaatin sellaisia..? Tympii kun ei pysty DVD:ltä kopsaamaan musiikkia, eikä tosiaan katsomaan videoita, jos ne eivät ole oikeassa elokuvaformaatissa. Tässä kohtapuoliin (milloin?) on tulossa se syyspäivitys, onkos siinä mitään muutosta asiaan?
Videoita voit katsoa jos ne on sinulla tietokoneella ja tietokone ja XO ovat samassa lähiverkossa ja tietokoneella on käyttöjärjestelmänä Windows Media Center Edition. Musiikkia voit ainakin kuunnella (siirtämisestä en tiedä) tietokoneen kautta sama millä käyttöjärjestelmällä (tai no, ainakin windowseilla). Eli sitä kautta onnistuu helpommin kuin että ensin laittaisit musiikit/videot DVD:lle ja sitten XO:n kovolle.

EDIT: Niin, ja voithan sinä aina muuttaa ne videot ja musiikit oikeaan muotoon PC:llä jos sitten toimisi. Ei kyllä ole minulla mitään hajua suostuuko XO kopioimaan videoita ja musiikkia itseensä sama missä formaatissa se on.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
X360:n ongelmana on myös se, ettei kiintolevyn varaan voida laskea pelin latausta suunnitellessa. PS3-peleissä käytetään kiintolevyä puskurina.
Ainakaan PS3:sta messuilla testanneet eivät ole valitelleet jumalattomista latausajoista, lähinnä päinvastoin.
Toki pelin voi suunnitella siten että se osaa hyödyntää kovoa jos sellainen löytyy.
Ja näin varmasti tehdäänkin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Lloope sanoi:
Videoita voit katsoa jos ne on sinulla tietokoneella ja tietokone ja XO ovat samassa lähiverkossa ja tietokoneella on käyttöjärjestelmänä Windows Media Center Edition.

Jep, tässä taas yksi Microsoftin rahastustaktiikka, osta koneellesi kallis ja paska käyttöjärjestelmä jotta saat Boxistasi kaiken irti. Noh, eipä pure minuun, mielluummin jätän 1% boxin resursseista käyttämättä kuin siirryn Linuxista takaisin Windowsiin. -_-
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
Jep, tässä taas yksi Microsoftin rahastustaktiikka, osta koneellesi kallis ja paska käyttöjärjestelmä jotta saat Boxistasi kaiken irti. Noh, eipä pure minuun, mielluummin jätän 1% boxin resursseista käyttämättä kuin siirryn Linuxista takaisin Windowsiin. -_-
Olen kyllä kuullut juttua että jotkut pahat pojat ovat saaneet jostakin käsiinsä ilmaisen laittoman version XPMCE-käyttiksestä. Nämä on kyllä kuulopuheita joten en voi varmasti sanoa että sellainen olisi mahdollista.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Lezlie sanoi:
Olen kyllä kuullut juttua että jotkut pahat pojat ovat saaneet jostakin käsiinsä ilmaisen laittoman version XPMCE-käyttiksestä. Nämä on kyllä kuulopuheita joten en voi varmasti sanoa että sellainen olisi mahdollista.

Laittomuudet on sitten asia erikseen... En harrasta niitäkään, oli se järkevää eli ei. :P
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ei kyllä mahdu mun kaaliin, miten HD-grafiikka tekisi pelistä paremman tai sen puute pelistä huonomman. HD-grafiikkaa voi katsoa in real life ihan riittävästi, joten silmät auki vaan, jos sitä haluaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Täälläpäs on ollut taas huvittavaa juttua HD:stä. "Kyllä se HDTV:n tarkkuus tulee esiin sinun 32-tuumaisellakin, mutta sitä on katsottava aika läheltä." (Hex)

Lisää vain todistusaineistoa siihen, että HD-leffat ovat täysin turhia muille kuin kovimmille hifistelijöille, jotka katsovat leffansa 50 tuuman plasmalta tai valkokankaalta. Jos 32 tuuman HDTV:llä ei näe eroa tavalliseen DVD:hen muuten kuin kyyläämällä ihan läheltä, niin mitä virkaa moisella päivityksellä voi todellakaan olla tavallisen kuluttajan kannalta?

Ensin alkuun heti kysymys, oletko päässyt sinuiksi HDTV:n kanssa ihan henkilökohtaisesti?

On ollut yllättävää seurata paitsi täällä, myös muilta kotimaisilta pelifoorumeilta vastaavia kommenteja teräväpiirrosta. Osa pelaajista on vahvasti kyseenalaistanut koko HD:n. Tämä on ensimmäinen kerta kun siirtyminen grafiikassa askeleen eteenpäin on kyseenalaistettu näin väkevästi. Ikäänkuin se pysäyttäisi televisiotekniikan muutosprosessin.

Tavallinen kuluttaja on HD-vastustajien silmissä rinnastettu lenkkimakkaraa vihanneksen sijaan jyystäväksi teknologiakammoiseksi metsänpeikoksi. Kun kuitenkin paikallisen tv-kauppiaan tarjonta ei ole käsittänyt muita kuin HD-televisioita jo hyvään aikaan.

Ehkä tämän muuten voisi ohittaa olankohautuksella, mutta jos sen tekee osa siitä porukasta joka nimenomaan olettaisi olla early adoptereita; aikaisin uuteen tekniikkaan tarttuvia ja sitä osaavasti hyödyntäviä, niin missä on menty vikaan vai onko valittajat itse jälkijunassa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Tavallinen kuluttaja on HD-vastustajien silmissä rinnastettu lenkkimakkaraa vihanneksen sijaan jyystäväksi teknologiakammoiseksi metsänpeikoksi. Kun kuitenkin paikallisen tv-kauppiaan tarjonta ei ole käsittänyt muita kuin HD-televisioita jo hyvään aikaan.

Ehkä tämän muuten voisi ohittaa olankohautuksella, mutta jos sen tekee osa siitä porukasta joka nimenomaan olettaisi olla early adoptereita; aikaisin uuteen tekniikkaan tarttuvia ja sitä osaavasti hyödyntäviä, niin missä on menty vikaan vai onko valittajat itse jälkijunassa?
Väitän, että kumpikaan leiri ei argumenteissaan näe mitään muuta kuin oman agendansa, mikä on tunteita kuohuttavassa keskustelussa valitettavan yleistä. HD:n vahvimmat puolustajat pohjaavat usein näkökantansa siihen, ettei muita kuin HD-töllöjä enää juuri myydä. Valitettavasti suurimmalle osalle kuluttajista HD-töllö ei ole HD-töllö, vaan taulutelevisio. HD:n vastustajat taas yrittävät puolustella kantaansa sillä, ettei HD:n ja SD:n eroa näe kuin hifistin silmällä. Voi olla, että huonosti optimoidut HD-leffat näyttävät samalta kuin parhaimmat SD-leffat, mutta voi myös olla, että standardien välillä on suuriakin eroja. Realismi on kuitenkin harvinainen käsite näissä väittelyissä.

Olen kuullut tilastoja, joiden mukaan Euroopassa olisi joskus 2010 noin 40 prosentin HD-kanta. Uskonkin itse, että se seuraava konsolisukupolvi on todellinen HD-sukupolvi. Siihen asti mennään vähän kompromissin hengessä, niin töllöjen kuin laitteidenkin suhteen. Siinä vaiheessa, kun pelejä voidaan realistisesti alkaa tehdä ainoastaan HD-vastaanottimille, voidaan puhua HD:n läpimurrosta konsolimaailmassa. Tällä hetkellä ainoastaan HD-optimoiduista peleistä on ilmeisesti tullut jonkin verran sanomista, joten kuvittelisin, että saadaan se viisi vuotta odottaa ennen niiden karkeloiden alkamista.

Ja tämä oli täysin IMHO ja vain ja ainoastaan minun mielipiteeni ja [lisää niin monta disclaimeria kuin haluat, ei se pointtia muuta]...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Ensin alkuun heti kysymys, oletko päässyt sinuiksi HDTV:n kanssa ihan henkilökohtaisesti?

On ollut yllättävää seurata paitsi täällä, myös muilta kotimaisilta pelifoorumeilta vastaavia kommenteja teräväpiirrosta. Osa pelaajista on vahvasti kyseenalaistanut koko HD:n. Tämä on ensimmäinen kerta kun siirtyminen grafiikassa askeleen eteenpäin on kyseenalaistettu näin väkevästi. Ikäänkuin se pysäyttäisi televisiotekniikan muutosprosessin.

Tavallinen kuluttaja on HD-vastustajien silmissä rinnastettu lenkkimakkaraa vihanneksen sijaan jyystäväksi teknologiakammoiseksi metsänpeikoksi. Kun kuitenkin paikallisen tv-kauppiaan tarjonta ei ole käsittänyt muita kuin HD-televisioita jo hyvään aikaan.

Ehkä tämän muuten voisi ohittaa olankohautuksella, mutta jos sen tekee osa siitä porukasta joka nimenomaan olettaisi olla early adoptereita; aikaisin uuteen tekniikkaan tarttuvia ja sitä osaavasti hyödyntäviä, niin missä on menty vikaan vai onko valittajat itse jälkijunassa?

No mikä helvetin tolkku on sitten tuoda näitä ns. välimallin HD-televisioita edes markkinoille? Maksat nyt itsesi kipeäksi HD-ready-taulutelevisiosta ja kappas, alle vuoden päästä pitää olla vaihtamassa uutta tilalle kun 1366x768 resoon kykenevä televisio ei kykenekkään 1080p-resoon, joka on tie, totuus ja elämä next-gen-konsolipelaamisessa erään käyttäjäryhmän mielestä. Siinä sitä sitten ollaan sormi suussa.

PC:llä on muutenkin pelattu jo hetken aikaa pikkuisen eri resoluutioilla kuin mitä nämä nykyiset konsolit tarjoavat, eikä konsolipelien ole koskaan silti tarvinnut hävetä vertailussa PC-peleille. Nyt pitäisi sitten olla valmis sijoittamaan vähintään 1500e uuteen televisioon, että uudet konsolipelit näyttäisi siltä miltä niiden kuuluisi näyttää.

En ihmettele yhtään että monia tämä suututtaa, itseni mukaan lukien. Tähän vielä päälle HD-DVD vs. Blu-ray-taisto niin haistatan pitkät koko pelleilylle. Onneksi DS Liteni EI vaadi HD-näyttöä, digitaalisia johtoja, 7.1 Dolby Digital-vahvistinta + kaiuttimia, pimennysverhoja ja 3D-laseja nautittavan pelikokemuksen luomiseksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Which next generation console do you believe will sell the best after Christmas, due to the opinion that is formed during Christmas?

88 % - Wii
11 % - PS3
1 % - Xbox 360

Which console/handheld do you believe will sell the best at Christmas?

60,7 % - Nintendo DS
32,8 % - Wii
3,3 % - PS2
1,6 % - PS3
1,6 % - Xbox 360

LÄHDE: GoNintendo
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kommentoidaanpa useampaan asiaan samalla kertaa, kun ne liittyvät jossain määrin toisiinsa.

samuel6 sanoi:
Eli siis teidän mielestänne kehityskaari toimii näin :
Cartridge-> cd= lisää tilaa,parempia pelejä
cd-> dvd = lisää tilaa,parempia pelejä
dvd-> blu-ray / hd-dvd = ei mitään merkitystä... :P
Tässä tulee itse asiassa vähän sama argumentti kuin VHS vs. DVD vs. BD/HD-DVD -keskustelussa. Vaikka teknistä edistystä kiistatta tapahtuu, se ei ole enää suhteessa yhtä merkittävä kuin aiemmat askeleet. Moduulit olivat oikeasti rajallisia kapasiteetiltaan, eikä niille saanut kovinkaan paljon esimerkiksi digitaalista ääntä tai videota. CD toi mukanaan nämä, mutta niidenkin kapasiteetti oli melko rajallinen Playstationilla käytetyillä codeceilla.

Kaksi merkittävää kehitysaluetta tässä on ollut tehot sekä enemmän tai vähemmän siihen liittyen erityisesti pakkausalgoritmit.

Useiden lossy-formaattien MPEGistä alkaen näppäryys on aina ollut se, että ne määrittelevät datan formaatin ja purkamisen, mutta jättävät pakkauksen avoimeksi. Näin pakkausteknologian kehittymisen saa siirrettyä suoraan vanhoihin jo laajalti tuettuihin formaatteihin. Kymmenen vuotta sitten parhaan MP3-pakkaajan 128kbps-laadun saavuttaa nykyisillä MP3-pakkaajilla varmasti alle 80kbps:llä, ehkä jopa alle 64kbps:llä, vaikka formaatti on edelleen täysin sama. Aivan samanlaisesta kehityksestä voi puhua vaikkapa normaalin MPEG(-2)-videon kanssa, esimerkiksi DVD:illä. Kymmenen vuotta sitten nopeimmillakin PC:illä sen korkean bitraten MP3:n toistaminen söi kymmeniä prosentteja tehoa, nykyään sillä ei saa kulutettua edes prosenttia CPU-tehoista edes muutaman vuoden ikäisellä koneella. Myös texturet pakataan nykyään, toisin kuin sen kymmenen vuotta sitten.

Tämän lisäksi nykyään on tietysti kokonaan uudet pakkausformaatit, joissa sallitaan enemmän asioita ja joilla päästään vielä parempiin tuloksiin, pikkuisen suurempi tehonkulutuskaan ei haittaa kun liikutaan kuitenkin näin pienissä lukemissa.

Playstation ei olisi kyennyt purkamaan MP3:a, ja videoonkin siinä oli oma rautatukensa. Kannattaa katsoa esimerkiksi vaikkapa Final Fantasy VIII:n videoita, jotka olivat aikanaan todella komeita. Niitä ei loppujen lopuksi ole kovin montaa minuuttia, mutta ne ovat paitsi pienellä resoluutiolla myös melkoisen palikkaisia, ja siitä huolimatta vievät heikomman pakkauksen vuoksi valtaosan pelin neljästä CD:stä. Nykyään yhdelle ainoalle (kaksikerroksiselle) DVD:lle on tungettu Xenosagan lähemmäs kymmenen (tai toisten lähteiden mukaan jopa kolmekymmentä) tuntia videota.

Summa summarum: Nykyään pakkausteknologiat ovat niin kehittyneitä, että siihen hieman rajallisempaankin tilaan saa mahtumaan melkoisesti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Vastaavasti tehot ovat niin paljon suuremmat, että sen pakatun pystyy purkamaan olemattoman pienellä tehonkulutuksella, jolloin se ei ole pelin pyörittämiseltä pois. Totta kai isompi tila on aina parempi seuraavia pelisukupolvia varten, ja kannatan isompiin formaatteihin siirtymistä varauksetta sitten kun asemien hinnat saadaan alas, mutta nykyisellään suhtaudun hieman epäillen jo siihen että yksi DVD saataisiin täyteen ilman kymmenien tuntien soundtrackia tai valtavaa määrää videoita. HD-resoluution videot ovatkin varmasti helpoin (ja japanilaisille ensimmäinen) tapa täyttää BD-levytkin.

Smirre sanoi:
Siis lol ajatteleeko monikin teistä (entä casual gamereista) peliä pelatessaan, että voi helvetti tuo ääni oli pakattu! Olisinpa saanut sen pakkaamattomana :(
Esimerkiksi PS2:lla San Andreasin kaikki radiokanavat ovat 4-bittistä ADPCM:ää vain 24kHz:n samplaustaajuudella (tästä tulee 192kbps). Muut kuin cutscenejen dialogipätkät ovat sitten ainakin välillä niin heikkolaatuisia että sen oikeasti noteeraa, olisikohan pahimmillaan jopa 8kHz, joka saa aikaan jo puhelinmaisen tunkkauden ylätaajuuksien katoamisella. Mitään muita syitä tälle en keksi kuin tilan. ADPCM ei ole ollenkaan samanlainen psykoakustinen pakkaus kuin MP3 kavereineen, eikä se pääse laadussa lähellekään niitä, mutta syystä tai toisesta PS2:n kanssa on usein haluttu käyttää sen natiivia ääniformaattia. Vaihtamalla audioformaatin MP3:ksi tai Ogg Vorbisiksi tai vastaavaksi olisi saanut paremman laadun kolmasosaan samasta tilasta.

Siitä voi olla varma että nextgenin kanssa ääniraitojen laatu on yleensä parempi. Se ei kuitenkaan johdu niinkään paljon lisäkapasiteetista kuin siitä, että nämä häviölliset pakkaukset ovat tarpeeksi kevyitä, hyviä ja helppoja ollakseen käyttökelpoisia pelikonsoleillakin.

pziuz sanoi:
Minun mielestä se on ihan hyvä juttu, jos levytilat kasvavat. Bluray ei kuitenkaan mikään yber kallis ole tuottaa, käsittääkseni:confused: . Onhan DVD:ssäkin tultu tuotantokustannuksissa alas. Kenellä täällä olisi muuten tietoa tuosta, että minkä verran se bluray oikeasti maksaa? Aihiot, printti ym...
On täysin totta että BD:n monistaminen on jopa kolme kertaa niin kallista kuin DVD-levyjen monistaminen, ja HD-DVD:n monistaminen ei ole kovin paljon DVD:tä kalliimpaa. Kun näin puhutaan kalleudesta unohtuu vaan kokonaan se mistä suuruusluokasta oikeasti puhutaan.

Täyden DVD-paketin kaikkine etiketteineen, kansineen ja papereineen saa dollarilla kun tehdään isompia eriä (kuten pelejä tietysti tehdään). Tästä rahasta suurin osa menee oikeasti kotelon kustannuksiin. Itse DVD:n hinnaksi on sanottu lähteestä riippuen noin 2-6 senttiä (riippunee ainakin layerien määrästä, etikettipainatuksesta sekä erän koosta), jolloin kaikkein pessimistisimmässäkin tapauksessa BD on noin kymmenen senttiä kalliimpi kuin DVD. Kukaan ei pysty tästä saamaan millään tasolla kovin merkittävää hintaeroa, ellei niitä levyjä aleta yhtäkkiä myydä kokonaan ilman koteloita.

Kaupassa olevien elokuvien ja pelien hinnat eivät ole median hinta vaan sisällön, siihen laitetun työn hinta. Moduulien kanssa sentään pelimedia ei ollut puoli-ilmaista ja se näkyi jossain määrin hinnassakin. Blu-rayn kalleus on siis pelkästään kallis asema, joka sekin halpenee aikanaan, sekä tietysti sen tilan täyttäminen. Niin, ja tietysti status. Psykologisesti paremman teknologian pitää maksaa enemmän. Esimerkiksi CD-levyt ovat käytännössä aina olleet suurissa erissä halvempia tuotettavia kuin vinyylit, mutta ne ovat aina maksaneet enemmän.

Oliver sanoi:
Blu-ray 2x: 72Mbp / 8MBps
12x DVD: 66 - 132Mbps / 8.2 - 16.5MBps
Xbox 360:n 12xDVD-asema hidastuu 8x:ksi kun luetaan dual-layer -levyjä, tällöin lukema on siis 44-88Mbps. Käytännössä kummallakaan ei pitäisi olla käytännön etua, koska pelien latausajat ovat kiinni niin paljon muustakin kuin vain asemien teoreettisista nopeuksista.

Jos pelkkä aseman nopeus sanoisi latausajat ei yhdessäkään PS2- tai Xbox-pelissä olisi yli 10-15 sekunnin latausaikoja missään kohdassa. Jokainen koneilla pelannut tietää miten asia oikeasti on. Cubessa on sukupolvensa hitain asema, mutta silti lyhimmät latausajat vaikka siinä on enemmän täytettävää muistia kuin PS2:ssa. Kyse on paljon enemmän siitä mitä kaikkea peli tekee latauksen ohessa (ja sen varjolla) kuin vain aseman siirtonopeudesta.

Uuden sukupolven myötä asemien nopeus on kasvanut hyvin vähän verrattuna muistin kymmenkertaiseen kasvuun (paitsi todennäköisesti Wiillä). Nyt sillä siirtonopeudella voi odottaa olevan paljon enemmän merkitystä, koska muistin täyttäminen levyltä vie jo lähemmäs minuutin. On ainakin syytä olettaa, että nyt käytännössä kaikki on pakattua ihan jo siirtoaikojen vuoksi.

Yksi asia, joka on varmasti kovasti yleistymään päin uudessa sukupolvessa kun tehotkin ovat taas kasvaneet, on sisällön proseduraalinen luominen. Tätä varten on jopa Xbox 360:n prosessorissa ja grafiikkapiirissä helpottavaa tukea. Sen sijaan että orjat vääntävät kaksi vuotta maastoon pieniä korkeuseroja, puihin erilaisia lehtiä ja paljon hieman erilaisia textureita ja luolien seiniin polygonitason epätasaisuuksia mallinnetaankin maailma hieman epätarkemmin ja tehdään matemaattiset algoritmit tekemään tarkimmat yksityiskohdat ja yksilövaihtelut loppuun lennossa. Miksi mallintaa käsin kilometritolkulla rantaviivaa kun voi määrätä yleisen muodon ja antaa koneen laskea lennossa vaikka hiekanjyvätason kiemurtelut jos siltä tuntuu. Miksi piirtää/valokuvata kymmeniä vain vähän erilaisia kivipintoja tai kaarnoja kun voi laskennallisesti varioida muutamaa perusmallia. Näin voidaan siirtää enemmän resursseja vaikkapa oikean sisällön tekemiseen sen sijaan että mallinnetaan kymmenentuhannen polygonin kivi.

Tällainen pudottaa dramaattisesti grafiikan tilantarvetta, latausaikoja ja työmäärää (levylle ei tarvita kuin perusainekset ja algoritmit, ei jokaista pikkutarkkaa kiviseinäpolygonia ja kaarnatexturea erikseen), mutta myös tekee maailmasta heti paljon elävämmän kun puut, kivet ja kukkulat eivät ole toistensa klooneja. Ei proseduraalinen generointi ole mikään uusi juttu, sitä on tehty erityisesti 80-luvulla kun kapasiteetit olivat todella rajallisia. Nykyäänkin käytännössä kaikki isomman maailman/universumin pelit (myös se Oblivion) käyttävät sitä melkoisen ahkerasti, mutta tehojen kasvaessa sitä voi käyttää yhä useampiin asioihin ja yhä tarkempien yksityiskohtien generointiin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

sph sanoi:
mutta syystä tai toisesta PS2:n kanssa on usein haluttu käyttää sen natiivia ääniformaattia. Vaihtamalla audioformaatin MP3:ksi tai Ogg Vorbisiksi tai vastaavaksi olisi saanut paremman laadun kolmasosaan samasta tilasta.

Minun käsittääkseni kyseessä on juuri tehonpuute miksi tälläiseen ratkaisuun päädyttiin.
Propsit muuten loistavasta postauksesta.:)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

KenSu sanoi:
Ei kyllä mahdu mun kaaliin, miten HD-grafiikka tekisi pelistä paremman tai sen puute pelistä huonomman. HD-grafiikkaa voi katsoa in real life ihan riittävästi, joten silmät auki vaan, jos sitä haluaa.

Minä tuossa eilen illalla kaverin pyynnöstä kytkin xympyrästä hd:n pois ja skartin paikoilleen, oli silmät tippua päästä, nimittäin niin surkean näköiseksi meni pelit. Testasin Test Drive Unlimitedin demoa, hd graffoilla se oli todella mahtavan näköinen, yksityiskohtainen eikä sahalaitoja tai pikselimössöä missään. sd resoluutiolla, no, auto oli yksi iso kasa välkkyviä sahalaitoja ja pikselimössöjä, kuten kaikki muukin. Se yllätti minut että eniten muuttuivat lähellä olevat objektit, kaukana olevat eivät ihan niin paljoa huonontuneet, jos piirtoetäisyyttä ei lasketa. Tuli jotenkin sellainen Playstation 1 -fiilis, samanlaista pikselimössöä ja sahalaitaa mutta enemmän polygoneja ja yksityiskohtia (tosin ne polygonit hukkui siihen paljonpuhuttuun pikselimössöön). Täytyypä ottaa tässä aamun päälle vertailukuva, samasta kohtaa kuva hd graffalla ja sd graffalla, saatte sitten sitä pällistellä ja hd:n vastustajat saavat spekuloida eron suuruutta vaikka maailman loppuun asti.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom