Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eliytres sanoi:
Se on hyvä että olet tyytyväinen. Itse en kuitenkaan näe paljoakaan järkeä sijoittaa näihin välimalleihin, varsinkaan kun tälläkin hetkellä tietääkseni tasan yksi tv-kanava Suomessa lähettää HD-lähetyksiä, ja sekin on maksullinen. Tähän vielä lisätään se tosiasia, että 1080p-televisiot maksaa hunajaa, niin eipä tässä nyt mikään hirveä kiire ole tuosta kuvaputkitöllöstä hankkiutua eroon. Leffapyörittimenä sekä leffamediana tulee kuitenkin toimimaan DVD vielä ainakin parin vuoden ajan tässä taloudessa. Pelkästään pelaamista varten en ole valmis sijoittamaan ~1000 euroa televisioon. Jos joku on, niin hyvä, mutta itse en ole. Ja tämä siis IMO, koska joku kuitenkin vetää hernepellon nenäänsä.

Edit: Heh, tämä on juuri tätä. Jos et ole asenteella "Jee jee jee, Hoo-Dee-Tee-Vee! \o/", vaan löydät asiasta jotain kritisoitavaa, niin sitten olet itkijä, tekniikan vastustaja, kehityksen jarru jne. Näinhän se menee.
Juu, 720p-televisiot varmastikin ovat vain väliaikainen ratkaisu isompiin resoluutioihin siirryttäessä. Ja niin on myös 1080p UHDV:en siirryttäessä. Oliko sinulla nyt pointtina se, että ei kannata ostaa uuden tekniikan televisioita koska kohta on tulossa vielä uudempaa tekniikkaa, joka jättää nykyiset telkkarit jalkoihinsa? Koko ajanhan tekniikka kehittyy ja sama mitä tekniikkaa ostat, se on vanhaa viimeistään parin vuoden päästä. Ihan varmasti 720p:stä mennään vielä eteenpäin, mutta eiköhän nuo 720p-telkkaritkin muutamaksi vuodeksi riitä.

Ja tuo TV-kanavajuttu ei kyllä voisi vähempää kiinnostaa. Katselen Suomen tv-lähetyksiä niin harvakseltaan muutenkin, että jos pelkästään niitä varten uuden telkun ostaisin, menisi rahat kyllä hukkaan. Nytkin on ollut digiboksi kiinni varmaan torstaista lähtien kokonaan. Silloinkin avasin sen vain puoleksi tunniksi katsoakseni Jope-shown :). Nykyaikana tv:lle voi kuitenkin keksiä muutakin käyttöä kuin tv-kanavien katselun. Minä olen ajatellut jo pidemmän aikaa ostaa jonkun suht. halvan hdtv:n lähinnä tietokone- ja pelikäyttöön. Tietokoneelta voin mukavasti katsella hd-videota ja käyttää telkkaria monitorina ja XO:lla pelata hd-pelejä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Tämä on siis sama peli samalla alustalla? Isomman eron tekee mielestäni se että toinen kuva on litissä.

Jep, sama peli, samalla konsolilla, samalla telkkarilla, samalla kameralla ja kameran sijainnilla ja samalla kuvaajalla. ^-^

bf-man sanoi:
Jostain syystä näyttää huonolaatuisilta aina ne taulutelkan kuvat kun niitä kattelen kaupoissa. Jotenkin tummia. Liekkö niissä asetukset tai jotain persiillään? No jokatapauksessa kun olen ostamassa uutta telkkaa parin-kolmen vuoden päästä niin kotiin tulee 28-32 tuumanen taulutelkka. Ja wii siihen kiinni. SOveltuuko nykyiset tauluteeveet jo pelaamiseen kuin hyvä?

Kaupoissa syötetään yleensä raiskattua tv signaalia ja säädötkin ovat aika korkealla todennäköisyydellä pielessä. Kauppojen valaistuskin on aivan erilainen kuin kodin. Ei kannata kaupoissa tehdä päätelmiä kuvanlaadusta. HD tv:t soveltuu pelaamiseen ja on soveltunut jo vähän aikaa erittäin hyvin. Tosin hd menee kyllä hukkaan jos sinulla ei ole siihen syöttää hd:ta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

bf-man sanoi:
Jostain syystä näyttää huonolaatuisilta aina ne taulutelkan kuvat kun niitä kattelen kaupoissa. Jotenkin tummia. Liekkö niissä asetukset tai jotain persiillään? No jokatapauksessa kun olen ostamassa uutta telkkaa parin-kolmen vuoden päästä niin kotiin tulee 28-32 tuumanen taulutelkka. Ja wii siihen kiinni. SOveltuuko nykyiset tauluteeveet jo pelaamiseen kuin hyvä?

varsinkin demostandeissä on nuo kytkennät tai asetukset ihan viturallaan.
gigantissakin kerran katselin kun kameo pyöri jossain lcd telsussa ja kuva oli paskempi kuin sd telkkarissa komposiitti johdolla, eli joku on ryssinyt jotain ja pahasti.
aina tekisi mieli vaatia alueesta vastaava henkilö paikalle ja valistaa että jos ne haluaa myydä jotain niin laittaa kytkennät ja asetukset kuntoon.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
720p: http://img88.imageshack.us/img88/9537/imag0070tt0.jpg
SD: http://img140.imageshack.us/img140/2346/sdgfeq4.jpg

Tee tuosta omat johtopäätöksesi, en johdattele suuntaan enkä toiseen.

Katsekin tuossa noita kuvia ja tuli mieleen tämmöinen juttu...
Voiko olla, että tuo (isohko) ero johtuu siitä, että pelin tekijät ovat yksinkertaisesti optimoineet pelin nimenomaan 720p:lle ja 480p resot on sitten jätetty vähemmälle huomiolle ja optimoinnille.

Tämä on suurin pelkoni putkitöllön omistajana tulevaa konsolisukupolvea ajatellen. Se, että pelin tekijät optimoivat peliä vain yhdelle resolle. Ja sehän on varmasti sitten se suurin tuettu reso (1080p/720p).

Itse uskon, että putkitöllönkin resoille voi tehdä hiivatin hyvän näköisiä pelejä. Voisikoha joku fiksu taas kommentoida, että onko tuollainen resoluutiorasismi mahdollista pelikoodareiden osalta? :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
Kaupoissa syötetään yleensä raiskattua tv signaalia ja säädötkin ovat aika korkealla todennäköisyydellä pielessä. Kauppojen valaistuskin on aivan erilainen kuin kodin. Ei kannata kaupoissa tehdä päätelmiä kuvanlaadusta. HD tv:t soveltuu pelaamiseen ja on soveltunut jo vähän aikaa erittäin hyvin. Tosin hd menee kyllä hukkaan jos sinulla ei ole siihen syöttää hd:ta.

Tuota, milläs hiivatilla teet sen ostopäätöksen, jos et kaupassa? Kaverilla vai? Kaverilla on varmaankin yhtä hyvä telkkari valikoima, kuin kauppiaalla?
Mikäli laitteesta lukee vain teknisiä tietoja, menee siinäkin metsään. Laite voi olla paperilla hyvä,mutta todellisuus onkin sitten jotakin kuran ja ravan väliltä.
Käyttäjä komentitkaan eivät ole mielestäni niitä luottetavampia lähteitä, joskin jonkinnäköistä osviittaa ne voivat antaakin.

Eiköhän se osaava kauppias kuitenkin ole paras henkilö esittelemään telkkaria. Aika nopeasti sen huomaa, että tietääkö myyjä laitteesta mittän. Pitää vain jaksaa kysellä tarpeeksi paljon. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Itse uskon, että putkitöllönkin resoille voi tehdä hiivatin hyvän näköisiä pelejä. Voisikoha joku fiksu taas kommentoida, että onko tuollainen resoluutiorasismi mahdollista pelikoodareiden osalta? :)

Tätähän tehdään tietty jatkuvasti, hyvänä esimerkkinä vaikkapa jokainen XO-peli. Näes jos peli tehtäisiin pienelle resolle niin tokihan tehoa vapautuisi myöskin vaikkapa tekoälyyn, yksityiskohtiin, piirtoetäisyyteen jne.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Itselläni on Philipsin 32" HDTV, joka ei ole paras mahdollinen, mutta näyttää XO:n grafiikat sellaisena kuin pitääkin. Kyllähän osa peleistä toki hienoilta näyttää, mutta alkuinnostuksen jälkeen niihin tottui (tämä tapahtui varsin pian) ja vaikka niitä vieläkin aina välillä ihmettelee, niin ei ne minusta kyllä sinänsä kovinkaan paljoa vaikuta pelin muuhun sisältöön. Tokihan ne vaikuttavat hieman elämykseen, mutta silti ne pelit ovat sitä samaa huttua kauniimmalla kuorrutuksella. Jos grafiikalla olisi oikeasti suurempi vaikutus siihen, että pelistä tulee hauskempi, pelaisin boxillani varmasti huomattavasti enemmän kuin ehkä tunnin viikossa. Mutta minä olenkin jo suht vanha jäärä, joka hiljaa sisimmässään toivoo, että nykykonsoleille tehtäisiin 2d-tasohyppelyitä, sivuttain scrollaavia avaruusräiskintöjä sekä muita suht' helposti lähestyttäviä ja yksinkertaisia, mutta hauskoja ja haastavia pelejä näillä nykygrafiikoilla. Toivoahan aina toki saa..:o
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Katsekin tuossa noita kuvia ja tuli mieleen tämmöinen juttu...
Voiko olla, että tuo (isohko) ero johtuu siitä, että pelin tekijät ovat yksinkertaisesti optimoineet pelin nimenomaan 720p:lle ja 480p resot on sitten jätetty vähemmälle huomiolle ja optimoinnille.

Periaatteessa isommasta resoluutiosta (hyvin toteutettuna) alaspäinskaalaaminen parantaa kuvaa (poistaa sahalaidat yms. virheet). Muistaakseni jo muutama DC ja PS2 peli käytti tätä tekniikkaa.

Tai vertaa vaikka esimerkiksi n. 3,2 megapikselin (2048*1536) digikamerakuvaa orginaalina täyskokoisena ja siitä noin megapikselin (1280*1024) pienennöstä.


Sen sijaan itseäni ihmetyttää, minkä helvetin takia nämä resoluutiot ovat suurimassa osassa HD-telkkuja muotoa 1366*768 eikä "standardinomainen" 1280*720?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Tuota, milläs hiivatilla teet sen ostopäätöksen, jos et kaupassa?

minä ainakin asioin sellaisessa paikassa jossa on 14pv:n palautusoikeus jolloin sitä telsua saa koittaa omassa kämpässä ihan rauhassa.
plus tietenkin laaja ja mittava tutkimustyö esim dvdplazaa ja muita foorumeita lukemalla.
kauppiasta en usko, samaa mainospaska niiden suustaa tulee mitä lukee valmistajan sivuilla, miksi ne nyt myymäänsä laitetta haukkuisivat.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Lloope sanoi:
Juu, 720p-televisiot varmastikin ovat vain väliaikainen ratkaisu isompiin resoluutioihin siirryttäessä. Ja niin on myös 1080p UHDV:en siirryttäessä. Oliko sinulla nyt pointtina se, että ei kannata ostaa uuden tekniikan televisioita koska kohta on tulossa vielä uudempaa tekniikkaa, joka jättää nykyiset telkkarit jalkoihinsa? Koko ajanhan tekniikka kehittyy ja sama mitä tekniikkaa ostat, se on vanhaa viimeistään parin vuoden päästä. Ihan varmasti 720p:stä mennään vielä eteenpäin, mutta eiköhän nuo 720p-telkkaritkin muutamaksi vuodeksi riitä.
720p:stä 1080p:hen siirrytään varmaan parissa vuodessa. U-HDTV tulee siinä 25 vuoden päästä.
Itselläni on käytössä 17-tuumainen näyttö. 720p tietenkin ja sillä olen pärjännyt todella hyvin. Suurempaan ei viitsi sijoittaa ennenkuin 1080p:tä löytyy suhteellisen halvalla kaupoista. Ja senkin on oltava siinä 40-tuumainen ennenkuin lähden rahojani sijoittamaan. Omasta mielestäni on järkevää odotella kun HD-tekniikka on kuitenkin murrosvaiheessa, mutta mitä nyt olen tarjouksia katsonut niin ei mielestäni vajaa tonni 32-tuuman 720p-töllöstä ole paha hinta. Ei vaan viitsi sijoittaa kun 720p on pelkkä välivaihe.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Omasta mielestäni on järkevää odotella kun HD-tekniikka on kuitenkin murrosvaiheessa, mutta mitä nyt olen tarjouksia katsonut niin ei mielestäni vajaa tonni 32-tuuman 720p-töllöstä ole paha hinta. Ei vaan viitsi sijoittaa kun 720p on pelkkä välivaihe.
Minulle tällä ei sinänsä ole mitään väliä, sillä tämän hetkinen tv:ni jää viimeisekseni, koska tv:n katseluni käsittää Simpsonit ja Kolmannen kiven auringosta, eikä näistäkään tule edes läheskään joka jaksoa katsottua. Olen myös päättänyt, että Wii jää viimeiseksi konsolihankinnaksi, kun ei niin kauheasti enää nämä nykypelit jaksa kiinnostaa. Jos nykyisillä laitteillakaan ei tule juuri pelattua, niin turha niitä on enää enempää hyllyyn kerätä pölyttymään, varsinkin kun tuosta keräilyvietistäkin on tullut päästyä irti jo muutama vuosi sitten.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tätähän on jo jauhettu.......

Kun valittaa HD-välimalleista,(720p tai 1366x768), kannattaisi muistaa korkeamman resoluution meneminen hukkaan, ellei ruutu ole suuri ja katseluetäisyys melko lyhyt. (tai pienemmän ruudun katsominen todella läheltä)

Kannattaa myös muistaa, että 720p on paljon paremman näköistä kuin 480i/p ja 576i/p, vaikka se ei olekaan "Full HD". Katsojan kokema parannus on 720p:stä vs 1080i/p on jo paljon pienempi. 1080p:n hyöty menee jo enemmän hifistelyksi.

Nykyruutujen resoluution riittämättömyydestä kuulostaa siltä, että syystä tai toisesta on päätetty periaatteesta "pakko olla 1080i/p), vaikka sen käytännön hyötyä ei ymmärretä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eikö tätä HD jauhantaa voi siirtää vaikka johonkin omaan ketjuunsa? Rupeaa vähän tämä ketjun perimmäinen aihe hukkumaan telkkari keskustelun sekaan.

Mutta jos ei tätä nähdä aiheelliseksi, niin jatketaan tässä ketjussa.

Eli sitä en yksinkertaisesti ymmärrä miten porukka voi olla näkemättä eroja SD ja HD kuvan välillä. Kyllähän sen jo tietokoneen näytöllä huomaa eron todella selkeästi. Saati sitten kun kuva komeilee 50" telkkarissa.

Itse en usko, että ainakaan muutamaan vuoteen tulee omaa töllöä vaihdettua 1080p kykenevään telkkariin (aika pitkälle hintapoliittisista syistä).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pelle sanoi:
minä ainakin asioin sellaisessa paikassa jossa on 14pv:n palautusoikeus jolloin sitä telsua saa koittaa omassa kämpässä ihan rauhassa.
plus tietenkin laaja ja mittava tutkimustyö esim dvdplazaa ja muita foorumeita lukemalla.
kauppiasta en usko, samaa mainospaska niiden suustaa tulee mitä lukee valmistajan sivuilla, miksi ne nyt myymäänsä laitetta haukkuisivat.

Olisiko taas kannattanut quotettaa koko kirjoitukseni? :rolleyes:
Hienoa on kokeilla omassa kämpässä, mutta jonkun perusteella se valintakin pitää tehdä.
Foorumit eivät edelleenkään ole mikään messias- tai faktapaikka. Ei edes se jumalainen dvdplaza.
Ja kyllä myyjät haukkuvat tuotteitaan. Olen käynyt monessa osaavassa liikkeessä, joissa on suoraan sanottu osasta tuotteista suoraan, jos on paska.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Olisiko taas kannattanut quotettaa koko kirjoitukseni? :rolleyes:
Hienoa on kokeilla omassa kämpässä, mutta jonkun perusteella se valintakin pitää tehdä.
Foorumit eivät edelleenkään ole mikään messias- tai faktapaikka. Ei edes se jumalainen dvdplaza.
Ja kyllä myyjät haukkuvat tuotteitaan. Olen käynyt monessa osaavassa liikkeessä, joissa on suoraan sanottu osasta tuotteista suoraan, jos on paska.
Myyjän funktio on myydä asiakkaalle myyjäliikkeen kannalta hyvä tuote (hyvä kate, toimivat huollot jne.). Toiseksi harva myyjä on oikeasti asiantunteva. Kolmanneksi myyjillä on usein rasittava tapa sanella asiakkaalle, mitä tämä tarvitsee (mikä oikeastaan onkin osa myyjän työtä).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kiitos Tuomakselle havaintomateriaalista! Jotta ero entiseen saataisiin vielä vahvemmin esille, löytyy tästä kuva samasta pelistä eri tavoilla esitettynä:

SD

CRT-monitori

TFT-monitori

720p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Shaban sanoi:
Sen sijaan itseäni ihmetyttää, minkä helvetin takia nämä resoluutiot ovat suurimassa osassa HD-telkkuja muotoa 1366*768 eikä "standardinomainen" 1280*720?

Sama paneeli tietokone- ja tv-käyttöön. Eli valmistetaan edelleen tietokone-reson mukaisia näyttöjä, kun sillä puolella näitä lcd-näyttöjä on harrastettu paljon pidempään. Tulee tehtaalle halvemmaksi kun ei tarvitse kahdenlaista tuotantolinjaa pitää.

En minä kiellä HD- ja SD-kuvan välisiä eroja, mutta niissä peleissä mitkä minua oikeasti kiinnostaa, en usko sillä olevan mitään merkitystä. MInä ilahdun paljon enemmän hauskasta peli-ideasta ja hyvästä pelattavuudesta kuin yet another räiskintä/auto/mäiskintäpelin pikselien kiillottamisesta äärimmilleen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Vinkki: vaihda poksiisi VGA-kaapeli niin saat vietyä tv:een suoraan 1360x768 resoluuiota. Hyöty: TV:n oman kuvanpilaimen ei tarvitse osallistua mitenkään hommaan ja kuvanlaatu ainakin teoriassa paranee.

KenSu sanoi:
MInä ilahdun paljon enemmän hauskasta peli-ideasta ja hyvästä pelattavuudesta kuin yet another räiskintä/auto/mäiskintäpelin pikselien kiillottamisesta äärimmilleen.
Eikö muissa kuin räiskintä-/mäiskintäpeleissä voi hyvästä grafiikasta olla iloa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

KenSu sanoi:
Sama paneeli tietokone- ja tv-käyttöön. Eli valmistetaan edelleen tietokone-reson mukaisia näyttöjä, kun sillä puolella näitä lcd-näyttöjä on harrastettu paljon pidempään. Tulee tehtaalle halvemmaksi kun ei tarvitse kahdenlaista tuotantolinjaa pitää.

Enpä tuolla resoluutiolla ole tainnut nähdä yhtään näyttöä. 4:3 näytöt ovat 1280*1024 ja 16:9 jotain aivan muuta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Knight sanoi:
Myyjän funktio on myydä asiakkaalle myyjäliikkeen kannalta hyvä tuote (hyvä kate, toimivat huollot jne.). Toiseksi harva myyjä on oikeasti asiantunteva. Kolmanneksi myyjillä on usein rasittava tapa sanella asiakkaalle, mitä tämä tarvitsee (mikä oikeastaan onkin osa myyjän työtä).

Aika härskiä yleistystä. Tuo mainitsemasi funktio saattaa pitää paikkansa osassa paikoissa. Väittäisin silti, että Suomesta löytyy paljonkin liikkeitä, missä saa asiantuntevaa palvelua ja edelleen myyjät sanovat suoraan mikäli joku, omankin kaupan tuotteista on huono. Lisäksi ollaan valmiita tilaamaan tuotteita, mikäli asiakas haluaa jotakin, mitä ei ole hyllyssä.
Hyvän palvelun liikkeessä saa rauhassa koekatsella esim. telkkaria tai muuta laitetta, sekä esitellään eri kokoonpanoja. Minut on toisinaan ohjattu jopa toiseen liikkeeseen, kun myyjä on todennut, että heidän liikkeestään ei löydy minun tarpeisiini sopivaa tuotetta.

Tuossa postauksessasi mainitsevat asiat ovat sellaisia, jotka eivät ole pitkässä juoksussa hyväksi kenellekään. Asiakas kun saa tietää, että hänelle on myyty paskaa, ei varmastikaan ajattele liikkeestä positiivisesti tai mainosta sitä tuttavilleen.
Toki asiakkaalle voi myydä liikkeen kannalta hyvän tuotteen, mutta tämänkin tulee tapahtua asiakkaan ehdoilla.
Kuvauksesi sopii paremminkin huonoihin myyjiin. Heitäkin toki on ja paskoja liikkeitä, mutta yhtäkään ketjuakaan ei kannata tuomita yhden liikkeen palvelun mukaan.
Puhuin ja tarkoitin alun alkaen asiantuntevia liikkeitä/myyjiä. :)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom