Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Graafisesti Wiin rajat varmasti saavutetaan vuodessa-parissa ja sitten oikeasti aletaan kaipaamaan niitä aikaisemmin luvattuja uusia peli-ideoita, eikä vanhojen pelien kierrätystä uudella ohjauksella.

Onneksi on kyse Nintendosta, jolta niitä uusia peli-ideoita juuri tulee enemmän kuin Sonylta ja Microsoftilta yhteensä.

Eikä Nintendo yhtään sen enempää kierrätä vanhoja pelejä kuin muutkaan. Jatko-osilla jokaista konsolia hehkutetaan, Xbox-fanit kuolaavat Halo 3:sta ja seuraavaa Forzaa, Sony-pojat masturboivat Metal Gear Solid 4:en kuville ja odottavat uutta GTA-peliä ja Nintendo-kannattajat taas ihmettelevät kun tulee uutta Mariota ja Zeldaa ja Metroidia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Onneksi on kyse Nintendosta, jolta niitä uusia peli-ideoita juuri tulee enemmän kuin Sonylta ja Microsoftilta yhteensä.
Tätä väitettä tunnutaan viljelevän aika villisti, mutta onko se jotain muutakin kuin myytti?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Myytti tai not, silti tällainen mielikuva on varmasti monella, itselläni ainakin. Myönnän, että myös PS:lle on omatakeisia pelejä (Katamarit, LocoRoco ym.) mutta jotenkin Nintendon tekeleet ovat jääneet paremmin mieliin, kuten Doshin the Giant, Pikminit, Zeldat...

Mutta en usko, että "uudet" peli-ideat ovat varsinainen avainsana voitoon, vaan toimivat peli-ideat raikkaasta näkökulmasta. Mielestäni Nintendo Wii toteuttaa tämän kuvauksen aika hyvin, mutta en väitä, etteikö PS3 ja XO voisi olla vielä raikkaampien ideoitten pohjana. Nykyisillä tiedoilla next-gen konsoleista en vain usko siihen :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Assassin Creed ja Alan Wake todistavat ettei tehojen tarpeellisuutta kannata mitenkään vähätellä. Vanhat konsolit tuskin taipuisivat kummankaan pelin pelimekaniikkaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Eikä Nintendo yhtään sen enempää kierrätä vanhoja pelejä kuin muutkaan.
Ne on vaan ehtinyt tehdä sitä jo vähän pidempään. ;)

Mutta vakavammin, näin ennenkuin olen päässyt vehjettä kokeilemaan, niin ne lupaillut uudet peli-ideat toisivat jotain uskottavuutta ohjainmetodin toimivuudelle.
Ja vaikka kontrollit kokeilun jälkeen olisivatkin hauskat, niin tärkeämpänä pitäisin tarkkuutta kaikissa tilanteissa oli metodi mikä tahansa, sillä muuten on turhautuminen lähellä.

Mahewcoro sanoi:
Äiti äiti, saavatko moderaattorit trollata? :rolleyes:
Konsolisota-alue on henkireikä moderaattoreillekin. :)
Mutta muilla alueilla käyttäydytään sitten asiallisemmin. :-|
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
Assassin Creed ja Alan Wake todistavat ettei tehojen tarpeellisuutta kannata mitenkään vähätellä. Vanhat konsolit tuskin taipuisivat kummankaan pelin pelimekaniikkaan.
Mitähän erikoisen uutta ja aikaisemmin toteuttamatonta nuo mainitsemasi pelit sitten tuovat pelimekaniikkaan?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Tätä väitettä tunnutaan viljelevän aika villisti, mutta onko se jotain muutakin kuin myytti?

eikohan ne keksi taas joku uusi genre missa mario nahdaan taas ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
Assassin Creed ja Alan Wake todistavat ettei tehojen tarpeellisuutta kannata mitenkään vähätellä. Vanhat konsolit tuskin taipuisivat kummankaan pelin pelimekaniikkaan.
näistä ei voi kyllä vielä oikein sanoa, Alan Wake kyllä näyttäs käyttävän graafisesti/fysiikaltaan aika reilusti tehoa, eli suunnitellaan PC puolella suoraan 4 corelliselle intelille, ja minimi detaileilla toimii kai yhdelläkin corella, mitä sitten Assasin Creed... vapaa maailma(nähty jo GTA peleissä)+ pystyy kiipeilemään kaikkialla missä ulokkeita.. en kyllä oikein näe miksi ei voitaisi toteuttaa edellisen sukupolven koneilla. kertokaa jos on teknisesti jostain syystä mahdotonta!
En kyllä ole pelannut kumpaakaan, ja Alan wakesta on aika niukasti tietoa voi olla että mahdottomuus.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Danekky sanoi:
näistä ei voi kyllä vielä oikein sanoa, Alan Wake kyllä näyttäs käyttävän graafisesti/fysiikaltaan aika reilusti tehoa, eli suunnitellaan PC puolella suoraan 4 corelliselle intelille, ja minimi detaileilla toimii kai yhdelläkin corella, mitä sitten Assasin Creed... vapaa maailma(nähty jo GTA peleissä)+ pystyy kiipeilemään kaikkialla missä ulokkeita.. en kyllä oikein näe miksi ei voitaisi toteuttaa edellisen sukupolven koneilla. kertokaa jos on teknisesti jostain syystä mahdotonta!
En kyllä ole pelannut kumpaakaan, ja Alan wakesta on aika niukasti tietoa voi olla että mahdottomuus.

Tuo vapaa maailma tuntuisi olevan nykyään "kova sana", mutta mielestäni se on vain lumetta. Jos jotain ei ole koodattu peliin, ei sinne voi mennä. Toisin sanoen vapaa maailma = putkijuoksu, mutta järjestys vapaampi (esimerkkinä GTA).

Uuden sukupolven konsolien kehittymistä olen seurannut hyvin vähän, sillä hommahan alkaa haiskahtamaan jo aikamoiselta rahastukselta (esim ps3, maksaa paljon, saanko rahoilleni vastinetta varmasti), mutta loogisesti suuntana on tietysti realismin lisääntyminen ja "vapaan maailman" mielikuvan luominen. Pystyykö kuitenkaan mikään kone tarjoamaan tällaista? Itse en ole vielä törmännyt yhteenkään peliin, jossa olisi todellakin vapaa maailma, toivottavasti en tule törmäämäänkään. Tämän seurauksena voisi sitten lueskella niitä uutisia kun pelitaloja haastellaan oikeuteen kilpaa, kun lapset hyppivät katolta, koska pelissä tämä on ok, tai muuten vaan todellisuuden ja fiktion rajamaa hämärtyy (tätähän vanhemmat eivät voi estää omalla valvonnallaan, että mitä roinaa lapselle ostavat).

Pelit pysykööt peleinä, todennäköisesti pelitkin tulevat lähenemään realistisuutta tietyllä tapaa ja "vapaa" liikkuminen lisääntymään, mutta itse tahdon ainakin elää elämäni ihan oikeasti, en koneissa.

Olotilani ei ole ehkä selvin mahdollinen tällä hetkellä, mutta tällä viestillä haen sitä, että onko olemassa pelimaailmassa vapaata maailmaa, ja jos tällainen onnistutaan luomaan, niin onko menty jo liian pitkälle. Mielestäni on kuitenkin turha kinastella siitä, että PS3 tai XO tai Wii tuo vapaan maailman johonkin, sillä se on mahdotonta nykyaikaisilla resursseilla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Danekky sanoi:
vapaa maailma(nähty jo GTA peleissä)+ pystyy kiipeilemään kaikkialla missä ulokkeita.. en kyllä oikein näe miksi ei voitaisi toteuttaa edellisen sukupolven koneilla. kertokaa jos on teknisesti jostain syystä mahdotonta!

Lyhennetään piirtoetäisyyttä, yksinkertaistetaan tekoälyä, leikataan fysiikoita, yksinkertaistetaan animaatioita, yksinkertaistetaan hahmomallit ja mahdollisesti vähemmän hahmoja kerralla ruudulle tai jotain tähän suuntaan, niin eiköhän ne vanhoillakin koneilla pyöri.

Eli kyllä ne voitaisiin varmaan toteuttaa vanhoillakin vehkeillä, mutta olisiko enää saman tason kokemus on toinen juttu ...PS3/X360 peleissä paranee paljon muukin kuin grafiikat, mutta tämähän on sanottu jo monta kertaa. Vielä se parannus ei näy selvästi, mutta kun pelinkehittäjät oppivat tuntemaan laitteet paremmin niin aletaan nähdä kunnon muutosta:cool: (ainakin toivon mukaan...).



Tuo ohjaus vs tehot tappelu muuten aika turhaa, eikö se ole ihan makuasia...itse valitsen grafiikat, koska ohjaus on minulle melko toissijainen juttu (kyllä Wii tulee silti hommattua, mutta erityisen innoissani en ole, ainakaan vielä:o ).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

OmigauMee sanoi:
Eli kyllä ne voitaisiin varmaan toteuttaa vanhoillakin vehkeillä, mutta olisiko enää saman tason kokemus on toinen juttu ...PS3/X360 peleissä paranee paljon muukin kuin grafiikat, mutta tämähän on sanottu jo monta kertaa. Vielä se parannus ei näy selvästi, mutta kun pelinkehittäjät oppivat tuntemaan laitteet paremmin niin aletaan nähdä kunnon muutosta:cool: (ainakin toivon mukaan...).



Tuo ohjaus vs tehot tappelu muuten aika turhaa, eikö se ole ihan makuasia...itse valitsen grafiikat, koska ohjaus on minulle melko toissijainen juttu (kyllä Wii tulee silti hommattua, mutta erityisen innoissani en ole, ainakaan vielä:o ).

Sinäpä sen sanoit. En olisi voinu sitä itte paremmin sanoo.
Mutta tähän sotaan saadaan ratkaisu,vasta kun wii ja ps3 on kaupoissa... X360 on hyvä etumatka tässä kisassa. Heh,ehkäpä ne kaikki kolme kisaajaa on vielä jossain vaiheessa rivissä tossa hyllyllä.
no ken meistä elää,niin näkee tän sodan voittajan. :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Ohjausmekaniikan muuttamisella on kuitenkin suurempi potentiaali tuhota peli, kuin kolminkertaisella pikselimäärällä ja tarkemmilla tekstuureilla.;)

Niinpä. Todella ikävä piirre pelibusineksessa onkin haluttomuus ottaa riskejä. Grafiikkaan satsaaminen ei (oletettavasti) pilaa peliä ja on helppo markkinointikikka julkaista näyttäviä kuvia ennalta => siispä tätä tehdään maksoi mitä maksoi, vaikka se ei itse peliä parantaisi millään tavalla.

Ilahduttavaa, että joku viitsii ottaa riskin ja tehdä jotain vähänkin omaperäistä tällä alalla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Vaikka Wiin tehoista saataisiinkin jo suurin osa irti 2--3 vuoden päästä, niin ei siltikään niitä grafiikkoja tee tehot vaan suunnittelijoiden ideat,

Vähän samansuuntaista valokuvaus/kamerafoorumeilla yritetään tolkuttaa tekniikkahörhöille: vanhalla kameralla ottamasi kuvat eivät huonone yhtään siitä, että tulee uusi kamera markkinoille, jossa on ziljoona megapikseliä enemmän.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Straawberry sanoi:
Tuo vapaa maailma tuntuisi olevan nykyään "kova sana", mutta mielestäni se on vain lumetta. Jos jotain ei ole koodattu peliin, ei sinne voi mennä. Toisin sanoen vapaa maailma = putkijuoksu, mutta järjestys vapaampi (esimerkkinä GTA).

Tottahan se on periaatteessa, että se mitä ei ole koodattu, ei ole olemassa. Mutta nykyisillä tehoilla esim kokonaisen maailman luonti automaattisesti onnistuu, jolloin graafikoiden ei tarvitsisi hiki päässä sentti sentiltä mallintaa sitä maailmaa ja lopulta todeta että ei jaksa! En tiedä miksei tätä ole käytetty muuta kuin hyvin pienimuotoisesti esim. Oblivionissa, ehkä tehot eivät ole tarpeeksi suuret kokonaisen maailman luontiin. Toisaalta, se maailma voitaisiin luoda pelin alussa kerran, tallentaa kovalevyllä ja voila, se siitä lataamisesta. Ihmisille olisi must kehittää kunnon puhesysteemi, eli generoida jokaiselle ihmiselle sanavarasto, jossa on jokaisen sanan merkitys ja viittaukset muihin sanoihin, jota tekoäly vielä täydentäisi / korjaisi puhuessaan pelaajalle. Näin saataisiin vapaa puhesysteemi, joka voittaisi vanhan systeemin vaikka todennäköisesti välillä bugittaisikin. Lisäksi ihmiset pitäisi kehittää reagoimaan ympäristöönsä tarkemmin, ei minusta ole kovin realistista että kukaan ei välitä kun strippaan kalsarit jalassa hotellin pöydällä Oblivionissa. :D

Tämä ja kaikki muukin vapaampaa pelimaailmaa luova tekniikka kuitenkin vaatii tehoa, joten turha toivo että Wiillä tuollaista tultaisiin näkemään. Ei ehkä edes XBoxilla tai Pleikkarilla, mutta jos jollain niin noilla kahdella.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Huh huh, kylläpäs pelien tekeminen menee jo helpoksi. Pelimaailmat luodaan automaattisesti ja Wiilläkin opetetaan kontrollit ihan muutamassa sekunnissa uuden softan avulla.

Mistä ihmeestä me oikein maksamme sen 59-75? ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

fDiamond sanoi:
Mistä ihmeestä me oikein maksamme sen 59-75? ;)

Koodareiden palkasta. Tuossa automaattisessa generoinnissahan oikeastaan käy niin että graafikot jää työttömäksi ja koodarit saa lisätöitä. Tai sitten graafikot opetetaan koodareiksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Nintendo-kannattajat taas ihmettelevät kun tulee uutta Mariota ja Zeldaa ja Metroidia.

Ehkä tosiaan ne kovimmat Nintsukka-fanit jotka pysyivät mukana N64:n ja Cuben kanssa ja ostivat ne ensimmäisinä. Ei kuitenkaan kaikkia Nintendo-konsolin ostajia voi niputtaa tuohon porukkaan. Minua Wiillä kiinnostavat eniten Dragon Quest Swords, Trauma Center, Wario Ware, Elebits ym. Jatko-osia tietyssä mielessä osa näistäkin, mutta ei sellaista loppuunkaluttua tavaraa kuin Zelda tai Metroid tai muiden konsolien tarjonta, joilla se järjestysnumero alkaa muistuttaa versionumeroa. Mario Galaxy tosin kiinnostaa ensimmäistä kertaa varsinaisena Mario-pelinä SNES-aikojen jälkeen. Se on väistämättä myös nykyään pelimaailman realiteetti, että suuri osa peleistä on jatko-osia tai luottaa tuttuun nimeen, ja pelaajat myös muistavat nämä tutut nimet helpommin. Kuitenkin siinä on selvä ero, että kuka vain uusii kaavan uusilla grafiikoilla ja pikkuparannuksilla, ja kuka kehittää sarjan uudesta osasta aivan uudenlaisen kokemuksen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Ehkä tosiaan ne kovimmat Nintsukka-fanit jotka pysyivät mukana N64:n ja Cuben kanssa ja ostivat ne ensimmäisinä. Ei kuitenkaan kaikkia Nintendo-konsolin ostajia voi niputtaa tuohon porukkaan. Minua Wiillä kiinnostavat eniten Dragon Quest Swords, Trauma Center, Wario Ware, Elebits ym. Jatko-osia tietyssä mielessä osa näistäkin, mutta ei sellaista loppuunkaluttua tavaraa kuin Zelda tai Metroid tai muiden konsolien tarjonta, joilla se järjestysnumero alkaa muistuttaa versionumeroa. Mario Galaxy tosin kiinnostaa ensimmäistä kertaa varsinaisena Mario-pelinä SNES-aikojen jälkeen. Se on väistämättä myös nykyään pelimaailman realiteetti, että suuri osa peleistä on jatko-osia tai luottaa tuttuun nimeen, ja pelaajat myös muistavat nämä tutut nimet helpommin. Kuitenkin siinä on selvä ero, että kuka vain uusii kaavan uusilla grafiikoilla ja pikkuparannuksilla, ja kuka kehittää sarjan uudesta osasta aivan uudenlaisen kokemuksen.
Tietty toiset pelit nojaavat tarinavetoisuuteensa enemmän kuin toiset. Minun on vaikea kuvitella uutta Zeldaa tai Metroidia minään pikku päivityksenä tai uutena versiona. Kummassakin on uudenlaiset ympäristöt, uudistuksia pelituntumassa ja uusi tarina. Tunnetusti myös joka uusi "iso" Zelda on tarjonnut sen oman juttunsa pelimekaniikkaan, ja tähän mennessä jokainen "iso" Zelda on minusta todellakin tuntunut aina tuoreelta seikkailulta. Twilight Princess näyttäisi uudistavan sarjaa edelleen sekä tietty tarjoavan valtavan monipuolisen ja laajan pelimaailman.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
loppuunkaluttua tavaraa kuin Zelda tai Metroid

Irrotan brutaalisti nämä viisi sanaa lopusta viestistä ja kysyn:
Oletko pelannut kuinka montaa Zeldaa/Metroidia? Meikän mielestä noita edes pysty kaluamaan loppuun. :confused:

Ja jos ne nyt on loppuunkaluttuja, niin toimii muhun todella hyvin silti. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuomas_M sanoi:
Tottahan se on periaatteessa, että se mitä ei ole koodattu, ei ole olemassa. Mutta nykyisillä tehoilla esim kokonaisen maailman luonti automaattisesti onnistuu, jolloin graafikoiden ei tarvitsisi hiki päässä sentti sentiltä mallintaa sitä maailmaa ja lopulta todeta että ei jaksa! En tiedä miksei tätä ole käytetty muuta kuin hyvin pienimuotoisesti esim. Oblivionissa, ehkä tehot eivät ole tarpeeksi suuret kokonaisen maailman luontiin. Toisaalta, se maailma voitaisiin luoda pelin alussa kerran, tallentaa kovalevyllä ja voila, se siitä lataamisesta. Ihmisille olisi must kehittää kunnon puhesysteemi, eli generoida jokaiselle ihmiselle sanavarasto, jossa on jokaisen sanan merkitys ja viittaukset muihin sanoihin, jota tekoäly vielä täydentäisi / korjaisi puhuessaan pelaajalle. Näin saataisiin vapaa puhesysteemi, joka voittaisi vanhan systeemin vaikka todennäköisesti välillä bugittaisikin. Lisäksi ihmiset pitäisi kehittää reagoimaan ympäristöönsä tarkemmin, ei minusta ole kovin realistista että kukaan ei välitä kun strippaan kalsarit jalassa hotellin pöydällä Oblivionissa. :D

Tämä ja kaikki muukin vapaampaa pelimaailmaa luova tekniikka kuitenkin vaatii tehoa, joten turha toivo että Wiillä tuollaista tultaisiin näkemään. Ei ehkä edes XBoxilla tai Pleikkarilla, mutta jos jollain niin noilla kahdella.

Oblivionin automaattisesti luodut luolastot ovat toki aivan perseestä. Random-generoinnilla vaan yksinkertaisesti ei saa aikaan yhtä hyvää jälkeä kuin ihmisen suunnittelemana vaikka olisi maailman tehokkain laite millä noin tehdä. Jos joku ohjelmoisi generaattorin joka vastaisi ihmisen luovuutta (eli täydellisen tekoälyn) niin siinäpä olisi ihmettelemistä. Scifileffojen juttuja. Tehot ovat harvoin se todellinen tekijä siinä kuinka realistinen maailma on, paljon isompi tekijä on nimittäin raha. Jos on varaa palkata ohjelmoija-armeija ja on aikaa tehdä peliä kymmeniä vuosia niin maailmasta saadaan varmasti melko realistinen tehottomallakin koneella.

Tekoälyhän on lopulta vain pitkä rivi if-then lauseita.

edit:

Ulukai sanoi:
Irrotan brutaalisti nämä viisi sanaa lopusta viestistä ja kysyn:
Oletko pelannut kuinka montaa Zeldaa/Metroidia? Meikän mielestä noita edes pysty kaluamaan loppuun. :confused:

Ja jos ne nyt on loppuunkaluttuja, niin toimii muhun todella hyvin silti. :rolleyes:

Nämä "loppuunkalutut" nimikkeet vaan myyvät parhaiten. Metal Gear, Final Fantasy, Mario, Zelda, Metroid, Jak, Gran Turismo, Halo, kaikki urheilupelit maailmassa, Tekken, Soul Calibur, itseasiassa kaikki tappelupelit koska ne ovat pitkälti samanlaisia. Oikeasti muuten kaikki pelit ovat aivan loppuun kaluttuja. Voisi lopettaa pelien pelaamisen.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom