Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
keiu sanoi:
Vänkää pois, paljon kiinnostavampi postaus kuin Zeldan itsepuolustuskyvyt. Kuten aikaisemmista postauksistani käy ilmi, olen aivan samaa mieltä kaikesta jota juuri sanoit. Mutta sanohan vielä kantasi siihen että onko mielestäsi vanhojen koneiden potentiaalia käytetty fysiikkaan ja tekoälyyn vai onko se uhrattu grafiikan alttarilla? Ja oletko sitä mieltä että tilanne pysyy samana / muuttuu uusien konsolien myötä? Itse olen sitä mieltä että esimerkiksi GT-peleihin olisi voinut aivan hyvin saada tekoälyn mukaan peliä rumentamalla. Pessimisti minussa sanoo myös että uusilla konsoleilla grafiikat ovat etusijalla.
Hyviä kysymyksiä, joihin olisi kiva osata vastata.
Ainakin PS2:sta on revitty näyttäviä maailmoja aivan äskettäin vaikka puhumme kuusi vuotta vanhasta vehkeestä. GOW, Black, Shadow Of The Colossus jne. Itseasiassa GOW2 näyttää kuulemma jopa paremmalta, kuin ensimmäinen.
Mutta onko tämä grafiikan maksimointi tehty muun kustannuksella? Varmaan osittain, mutta luulen, että kysymys ei ole pelkästään siitä, miten painotetaan eri osa-alueisiin koneen resurssien pohjalta. Uskoisin, että esim. köyhä tekoäly on usein enemmän tekijäporukan viitseliäisyydestä, kuin koneen tehoista kiinni. Ja koodiahan voidaan optimoida aika paljon. Pelibisneksessä eteen vain tulee aikataulut ja Deadlinet, sekä se kirottu budjetti.
Kuitenkin uskon vahvasti siihen, että uudet koneet tuovat enemmän, kauniimpaa, parempaa, monimuotoisempaa ja laajempaa pelattavaa. Kaikki pelit eivät tietenkään ole automaattisesti parempia, kuin edellisen sukupolven, mutta yleinen suuntaus on varmasti ylöspäin. Omalla kohdalla esimerkiksi kolme ekaa Super Mariota, ovat edelleen ne parhaimmat. Tiedä sitten kuinka paljon menee nostalgian piikkiin, mutta näin asian koen.
Uusissa peleissä ensimmäisenä ainakin kiinnitetään huomiota grafiikkaan, mutta bisnismiehet pelitalojen takana tietävät varmasti, että kovin pitkään ei voi pelkkää silmäkarkkia tuottaa. Bisneksessä on myös pakko erottua jotenkin. Firmat alkavat rakentaa moninaisempia fysiikkamoottoreita, panostavat kässäriin, luovat interaktiivisempaa ympäristöä ja antavat pelaajalle enemmän vapauksia/mahdollisuuksia, mitä tehdä pelissä.
Varmasti nextgen-pelien (en tosin hirveästi ole X360:n pelipaketteja tutkinut, se myönnettäköön) takakansissa mainostetaan ja hehkutetaan tyyliin: "Unbelievable realistic graphics!!!" jne. Samoin tehtiin PS2:n, GC:n ja Xboxin kanssa. Nykyään ei enää (tämän sukupolven peleissä) näe niin paljon grafiikkahehkutusta, kuin aikaisemmin. Mainonta on keskittynyt enemmän tekoälyyn, pelimaailman vapauteen jne. Toki on vielä niitäkin pelejä, joita mainostetaan grafiikan perusteella ja yleensä ihan aiheestakin.
Itse täytyy myöntää, että tykkään katsella hyvää grafiikkaa, mutta se ei ole mikään ehto. Pelaan välillä, varsinkin PC:llä, vanhojakin pelejä ja nautin siitä suuresti. Samoin monet freeware-pelit eivät graffoilla juhli, mutta niissä saattaa olla joku toinen, aivan kertakaikkisen koukuttava juttu.
Vastasinkohan nyt yhtään siihen, mitä kysyit?