Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Tietysti vaikutusta on myös sillä, millaisesta tekoälystä puhutaan... tekoälyn voi jakaa karkeasti kahteen osaan, "oikeaan" tekoälyyn (oppivat, sumeat jne.) sekä algoritmitekoälyyn, joka toimii tiettyjen ennalta määritettyjen sääntöjen mukaan. Peleissä jälkimmäiset ovat paljon yleisempiä, mutta nekin voi toteuttaa hyvin. Toisaalta ihminen pääsee aina selville näiden sääntöjä seuraavien tekoälyjen toiminnasta ja kykenee siten käyttämään näiden heikkouksia hyväksi. Syy algoritmien käyttöön on se, että ne on kevyet laskea. Esimerkiksi jos Civilizationissa olisi "kehittynyt tekoäly", kestäisi tietokonepelaajan vuorojen laskemisessa todennäköisesti todella kauan, vaikka koodi olisi hyvin optimoitua - ihan vain koska erilaisia mahdollisuuksia ja valintoja on rutkasti.
Missä pelissä muuten on oppiva/kehittynyt tekoäly? Ei ole tullut ainuttakaan vastaan omalla kohdalla.
Tietysti vaikutusta on myös sillä, millaisesta tekoälystä puhutaan... tekoälyn voi jakaa karkeasti kahteen osaan, "oikeaan" tekoälyyn (oppivat, sumeat jne.) sekä algoritmitekoälyyn, joka toimii tiettyjen ennalta määritettyjen sääntöjen mukaan. Peleissä jälkimmäiset ovat paljon yleisempiä, mutta nekin voi toteuttaa hyvin. Toisaalta ihminen pääsee aina selville näiden sääntöjä seuraavien tekoälyjen toiminnasta ja kykenee siten käyttämään näiden heikkouksia hyväksi. Syy algoritmien käyttöön on se, että ne on kevyet laskea. Esimerkiksi jos Civilizationissa olisi "kehittynyt tekoäly", kestäisi tietokonepelaajan vuorojen laskemisessa todennäköisesti todella kauan, vaikka koodi olisi hyvin optimoitua - ihan vain koska erilaisia mahdollisuuksia ja valintoja on rutkasti.
Missä pelissä muuten on oppiva/kehittynyt tekoäly? Ei ole tullut ainuttakaan vastaan omalla kohdalla.