Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mario on munkin mielestä viime aikoina kierrätetty liian monissa peleissä. Vaikka monet eivät olekaan identtisiä minkään pelin kanssa, niin toivoisi Nintendolta jotain Super Tennis, ExciteBike 64 tai Pilotwings tyyppisiä vetoja (ei välttämättä tarvita ketään sienivaltakunnan asukkia keulakuvaksi tms. mielikuvitusta). Tämä valitus koskee oikeastaan viime aikaisia pelejä (ei tosin kaikkia esim. Mario & Luigi), nuo klassikot ovat mun mielestä pääasiassa oikeutettuja miljoonamyynteihinsä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

samuel6 sanoi:
Tepolle sen verran että tuo 3rd party tuki on jo nyt sitä luokkaa, ja kun pelitkin "näyttää" siedettäviltä eikä floppaavilta onnettomilta tekeleiltä, ei ne muut pelintekijät ole minnekään menossa.

Tämä on niin väsynyt argumentti jo sen takia, että samaa sanottiin Nintendo 64:n aikana ja selitettiin kuinka se 3rd party tuki on niin kova ettei huonosti voi käydä. Silti loppujen lopuksi N64:n pelivalikoima jäi 224 peliin Nintendon esittelemistä huikeista julkaisulistoista huolimatta, koska 3rd partyt yksinkertaisesti peruivat / siirsivät projektejaan muille koneille konekannan jäätyä odotettua pienemmäksi. Ja monet Sony listoilla olevat projektit ovat vuosien päässä julkaisusta, joten niille voi käydä todellakin ihan mitä tahansa.

Ja jos halutaan uudempaa materiaalia aiheesta, samaa myös voidaan sanoa PSP:stä, jolta 3rd partyt siirtävät kovaa vauhtia tukeaan pois. Siitä huolimatta että alun julkaisulista oli "vakuuttava" ja "3rd party tuki on sitä luokkaa että konsolille ei voi käydä huonosti". Playstation ei ole todellisuudessa taikasana jolla kuluttajat voitetaan automaattisesti puolelleen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jep, pelien ja pelitalojen siirtymistä muille alustoille tapahtuu jatkuvasti... Eikös Kameotakin hehkutettu alunperin N64:lle, vai muistanko väärin?
Eihän periaatteessa vaikkapa Naughty Dogilla ja Insomniacilla ole Sonyn kanssa sopimuksia, mutta silti ovat aika uskollisia Sonylle. Mutta niin oli Rarekin Nintendolle... Eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu... Toivottavasti Sony ei floppaa ja pelitalot siirry muille alustoille, koska eri koneilla voidaan kuitenkin tehdä hieman erilaisia pelejä... Ja jos kaikki siirtyisi yhdelle koneelle, olisi kyllä aivan liikaa pelitaloja ja kilpailua, sitten vasta pienemmät talot jalkoihin jäisikin...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Jep, pelien ja pelitalojen siirtymistä muille alustoille tapahtuu jatkuvasti... Eikös Kameotakin hehkutettu alunperin N64:lle, vai muistanko väärin? Eihän periaatteessa vaikkapa Naughty Dogilla ja Insomniacilla ole Sonyn kanssa sopimuksia, mutta silti ovat aika uskollisia Sonylle. .

Kameo alkoi tosiaan N64:ä pelinä, siirtyi sittemin Cubelle. Siitä se siirtyi Xboxille, kunnes se lopulta julkaistiin Xympyrälle. Sama oli myös PZD:n kanssa. Ja Sony kyllä omistaa Naughy Dogin kokonaan (Sony osti firman vuonna 2001). Insomniac on taas vielä 3rd party, mutta Sony omistaa Ratchet & Clankin oikeudet. Meikäläisen oma suosikki on Sly Coopereista vastannut Sucker Punch.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Enpä pitäisi Tony Hawkia tai Exite Truckia läheskään Wiin hehkutetuimpina peleinä. Sen sijaan esim. Metroid Prime 3:sta, Red Steeliä, Mario Galaxya, Zeldaa pitäisin, ja yksikään niistä ei ole PS3:lla toteutettavissa samalla tavalla kuin Wiillä. In your face Pibe!

Ja ainoa syy, miksi nuo muutkin pelit voi toteuttaa PS3:lla samalla tavalla kuin Wiillä, on se, että Sony taas reilun tapansa mukaan apinoi sillä sekunnilla itselleen uudet ideat kun ne tulee ilmi. No, jos ei omillaan pärjää niin minkäs sille voi :(

Sohaisempa piruuttani muurahaispesää... :)

Mitäs siinä vaiheessa, jos (ja kun :p) Sony apinoi wiin kontrollit täydellisesti? Tuo markkinoille PSthreeMoten... Samoilla lisäherkuilla, kuin Wiin kapula. Sony on jopa saattanut parannella sitä (tiedän, että joku voi ajatella, että eihän tästä(Wii) voi parantaa, mutta niin kai joku ajatteli SNESsinkin ohjaimesta.). Siinä sitä sitten ollaan vaiheessa, jossa Sonylla voidaan tuottaa täysin samanlaisia pelejä (ohjattavuudeltaan), kuin mitä nintendo tekee. Nyt vain Sonylla sattuu olemaan se tehokkaampi konsoli. Onko PS3:n ja Wiin pelit (vaikkapa Splintercell-sarja) nyt identtistä? Onko siinä erona vain grafiikka? Vai voisiko olla, että PS3:lla voisi tehdä kuitenkin vielä jotakin paremmin, kuin Wiillä?
En tiedä itse vastauksia noihin kysymyksiin, tämä on vain pohdintaa. Kenenkään ei myöskään pidä alkaa kommentoimaan, että minä väittäisin jotain.
Tuli vain tällaisia ajatuksia päähäni ja ajattelin jakaa ne täällä. Jotenkin vain tuli olo, että tämä nyt kuitenkin tuntuisi olevan se perimmäinen kysymys. Toki molemmilla konsoleilla on ne yksinoikeuspelit, mutta en haluaisi niitä nyt tähän soppaan sotkea. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pziuz, "jotkut" ottavat tekstisi varmasti kirjaimellisesti ja ajattelevat:
"Niin, mutta jos PS3:lle julkaistaan tuo ohjain jälkikäteen, kaikilla pelaajilla ei ole sitä oletusarvoisesti. Pelintekijät eivät siis tukisi sitä kunnolla, aivan kuten eivät tukeneet PSOnella kahta tattia"

Mutta itse ideana hyvä ajatus ja minun kantani tiedetään varmaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Sohaisempa piruuttani muurahaispesää... :)

Mitäs siinä vaiheessa, jos (ja kun :p) Sony apinoi wiin kontrollit täydellisesti? Tuo markkinoille PSthreeMoten... Samoilla lisäherkuilla, kuin Wiin kapula. Sony on jopa saattanut parannella sitä (tiedän, että joku voi ajatella, että eihän tästä(Wii) voi parantaa, mutta niin kai joku ajatteli SNESsinkin ohjaimesta.). Siinä sitä sitten ollaan vaiheessa, jossa Sonylla voidaan tuottaa täysin samanlaisia pelejä (ohjattavuudeltaan), kuin mitä nintendo tekee. Nyt vain Sonylla sattuu olemaan se tehokkaampi konsoli. Onko PS3:n ja Wiin pelit (vaikkapa Splintercell-sarja) nyt identtistä? Onko siinä erona vain grafiikka? Vai voisiko olla, että PS3:lla voisi tehdä kuitenkin vielä jotakin paremmin, kuin Wiillä?
En tiedä itse vastauksia noihin kysymyksiin, tämä on vain pohdintaa. Kenenkään ei myöskään pidä alkaa kommentoimaan, että minä väittäisin jotain.
Tuli vain tällaisia ajatuksia päähäni ja ajattelin jakaa ne täällä. Jotenkin vain tuli olo, että tämä nyt kuitenkin tuntuisi olevan se perimmäinen kysymys. Toki molemmilla konsoleilla on ne yksinoikeuspelit, mutta en haluaisi niitä nyt tähän soppaan sotkea. :)

Siinä vaiheessa Nintendo on jo julkaissut Nintendo Wii Advancen, jossa on HD-tuki ja tehoja niiden pyörittämiseen :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Jos Ubisoft on tehnyt joka versiossa hyvää työtä, niin Splinter Cell: Double Agent lienee yksi parhaista esimerkeistä mittailla Wiin grafiikkaa - se kun tulee edelliselle sukupolvelle (PS2, Gamecube, Xbox), sekä seuraavalle sukupolvelle (Xbox 360) että tälle välisukupolvelle (Wii). Ellei Wii-versio ole Call of Duty 3:en tyyliin vain nopeasti juosten kustu paska (mitä en usko, Ubisoft on niin vahvasti mukana tukemassa Wiitä), siitä voi nähdä aika hyvin, millaiseen asemaan se sijoittuu grafiikaltaan tuossa Xboxin ja Xbox 360:en välimaastossa. Odotan innolla.

http://blog.wired.com/games/2006/10/splinter_cell_d.html

As it turns out, the Wii version of Double Agent is a straightforward port of the current-generation versions of the game (PS2, Xbox, GameCube), which are different from the Xbox 360 Double Agent. The graphics are clearly marginally better than the PS2 version, but not by much.

Uuh..

phanatic sanoi:
Miten ihmeessä x360:n pelit sitten voisivat kaunistua nykyisestä kun kyseistä (pc-)arkkitehtuuria on sentään höylätty jo vuosikymmeniä?

X360 ei ole PC:tä nähnytkään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
X360 ei ole PC:tä nähnytkään.

Minullakin on sellainen kuva, että PC-pohjainen laite olisi kysessä. No, joku fiksu varmaan kertoo, että miksi X360 on tai ei ole PC:n sukulainen. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Siinä vaiheessa Nintendo on jo julkaissut Nintendo Wii Advancen, jossa on HD-tuki ja tehoja niiden pyörittämiseen :)
ÄÄÄH. Pieleen meni ajatukseni, mutta menköön... ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Minullakin on sellainen kuva, että PC-pohjainen laite olisi kysessä. No, joku fiksu varmaan kertoo, että miksi X360 on tai ei ole PC:n sukulainen. :)

X360 käyttää PowerPC prosessoria, joka on siis käskykannaltaan täysin erilainen elukka kuin PC:issä käytetty x86 kannan prosessori. Xympyrälle on kuitenkin mukavan helppo kääntää PC-pelejä kiitos sen, että konsoli käyttää Windowsin tavoin DirectX:ää pelien rajapintana.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Minullakin on sellainen kuva, että PC-pohjainen laite olisi kysessä. No, joku fiksu varmaan kertoo, että miksi X360 on tai ei ole PC:n sukulainen. :)

No XO nyt on syönyt about yhtä paljon PC-rautaa (joka yleensä käsitetään X86 arkkitehtuurina) kun PS3. XO:n prossuna toimii kolmiytiminen Xenon CPU joka pohjaa lähinnä PPC-teknologiaan ja on siis hyvin kaukana X86-arkkitehtuurista. Jokainen ydin kykenee yhtäaikaisesti suorittamaan kaksi eri hardware threadia (pahoittelen englisismejä, mutta kun en ole asiaa suomeksi koskaan opiskellut), joka efektiivisesti tarkoittaa 6 eri ohjelman säiettä (vastaa tietyllä tapaa P4:n hyperthreading-ominaisuutta). Prosessorin arkkitehtuuri on siis ytimien ja säikeiden lukumääränsä ansiosta hyvin erilainen klassiseen yhden ytimen PC-prosessoriin nähden.

Lisäksi prosessori tukee DOT-operaatiota (ja täten sisältää vektoriyksikön) joka mahdollistaa nopeita vektorilaskentoja (prosessori ei siis rajoitu pelkästään skalaarien laskemiseen) joka tämäkin on täysin PC-prosessoreista poikkeava ominaisuus.

GPU taasen on joiltain osin samanlainen kuin mihin suuntaan ATI:n PC-rautakin on (no PS3:ssa oleva nVidian piiri muistuttaa vielä enemmän vastaavaa PC-rautaa) kehittymässä. Tämä Xenosiksi nimittey GPU boastaa unified shader arkkitehtuurilla (ohjelmoija voi valita käyttääkö hän shadereita vertex- vai pixelshadereinä), joka näyttäisi olevan suunta ATIn nykyisillä PC-korteilla myös.

Isona poikkeuksena PC-rautaan, on GPU:ssa tytärydin jossa on 10 MB sisäärakennetty _erittäin nopea_ eDRAM joka tekee GPU:sta erittäin mielenkiintoisen ohjelmoijien näkökulmasta, koska sen avulla pystytään potentiaalisesti saamaan ilman mitään ylimääräistä hidastumista, esim. 4xFSAA. Tätä muistia (ja ennenkaikkea suurta siirtokykyä GPU:n ja muistin välillä) voi hyödyntää myös muissa vastaavanlaisissa efekteissä.

Lisäksi suuri ero klassiseen PC:seen tulee tiedonsiirtokyvyssä. GPU:n tytärytimen ja sisäisen eDRAMin välinen siirtokyky on 256 GB/s. GPU:n ja tytärytimen välinen siirtokyky on 32 GB/s. Muistirajapinnan väylä taas siirtää tietoa huikean 22,40 GB/s ja southbridgen siirtokyky on 1 GB/s. XO:ta on nimenomaan tiedonsiirtokapasiteetistaan kehuttu, sillä tällä hetkellä varsinkin PC-maailmassa on laitteiden suurin pullonkaula väylien vähäinen siirtokapasiteetti. Lähteiteni mukaan XO:n siirtokapasiteetti polkee jalkoihinsa myös kilpailijansa (jokainen lienee kykenevä päättelemään mitä nämä kilpailijat ovat).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Siinä vaiheessa Nintendo on jo julkaissut Nintendo Wii Advancen, jossa on HD-tuki ja tehoja niiden pyörittämiseen :)
Ja kumpi sitten tulikaan halvemmaksi :p :D :p :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pako sanoi:
Ja kumpi sitten tulikaan halvemmaksi :p :D :p :rolleyes:
Pilaan ajatusleikkinne, ja totean kyynisesti, että todennäköisesti Nintendon HD-konsoli tulee olemaan halvempi kuin PS3 on julkaisussa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ok, eli X360 on PowerPC-pohjainen, ei x86. Eikös Cube ja Wiikin ole PowerPC-pohjaisia? Eli väitteeni pätee edelleen: jos Wiistä ei saada tulevaisuudessa tiristettyä tehoja "tutun ja läpikalutun arkkitehtuurin" takia, ei saada x360:stäkään.

Toki itse uskon että kummallakin alustalla tullaan näkemään yhä hienompia peliä vuosien mittaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tautofonia sanoi:
Pilaan ajatusleikkinne, ja totean kyynisesti, että todennäköisesti Nintendon HD-konsoli tulee olemaan halvempi kuin PS3 on julkaisussa.
No jotkut ei aina ymmärräkkään toisten postauksia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

phanatic sanoi:
Ok, eli X360 on PowerPC-pohjainen, ei x86. Eikös Cube ja Wiikin ole PowerPC-pohjaisia? Eli väitteeni pätee edelleen: jos Wiistä ei saada tulevaisuudessa tiristettyä tehoja "tutun ja läpikalutun arkkitehtuurin" takia, ei saada x360:stäkään.

X360:n arkkitehtuuri ei ole läpikaluttua, eikä sillä ole oikeastaan juurikaan tekemistä Wiin tai Cuben arkkitehtuurien kanssa, eikä tuossa väitteessääsi kokonaisuudessaan ole järkeä edes sen kuuluisan hivenen verran.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Siinä vaiheessa Nintendo on jo julkaissut Nintendo Wii Advancen, jossa on HD-tuki ja tehoja niiden pyörittämiseen :)
Mutta grafiikoilla ja HD:lla ei ole väliä, eli Nintendo tunkee markkinoille täysin turhan vehkeen mitä kukaan Wiin omistaja ei osta. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Mutta grafiikoilla ja HD:lla ei ole väliä, eli Nintendo tunkee markkinoille täysin turhan vehkeen mitä kukaan Wiin omistaja ei osta. :)
Anteeksi vakavamielisyyteni, mutta arvelen, että viiden vuoden päästä HD-grafiikkoihin kykenevä konsoli on huomattavasti ajankohtaisempi vekotin kun nyt. Mutta mitäpä minä tietäisin, kun en HD-töllöä tälläkään hetkellä vielä omista. Enkä edes ole grafiikkahoro.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom