Tuosta kovalevystä sen verran, että ei se aivan turha kapistus ole uudenlaisten konsolipelien tekemiseksi. Tulevaisuudessa pelien interaktiivisuus lisääntyy varmasti roimasti ja siinä jos missä kiintolevyä tarvitaan. Otetaan esimerkiksi Morrowind, jossa on miljoonia eri osasia, joihin voi vaikuttaa. Tämä kaikki tallennetaan kovalevylle, jotta pelimaailma olisi sellainen kuin pelaaja siitä on muokannut myös pelaamisen lopettamisen jälkeen.
Jos tarkastellaan kokonaista pelityyppiä, konsoli- ja PC-roolipelien välillä on ennen Xboxia ollut suuri kuilu. Nyt se on kaventumassa edellä mainitun Morrowindin ohella myös Arx Fataliksen ja KOTORin avulla -- lisää vettä myllyyn heittänee myös Big Blue Boxin Fable ja BioWaren Jade Empire. Seuraavan sukupolven myötä eroa tuskin on ollenkaan.
Näillä perusten uskon, että kovalevy (tai vastaava tilava massamuisti) voi avata pelinkehittäjille tulevaisuudessa ovia uudenlaisten pelien luomiseen, joissa staattisuus ja elottomuus on vain häilyvä muisto menneisyydestä.
Lienee syytä huomauttaa, että kaipaan myös enemmän old-school-pelejä. Äärimmäisen interaktiivisuuden ja pelkkään yksinkertaiseen pelaamiseen keskittyvien pelien välillä on kuitenkin suuri massapullistuma pelejä, jotka eivät ole erityisen interaktiivisia, mutteivat myöskään riittävän yksinkertaisia huolettomaan pick'n'play-pelaamiseen. Sen sijaan, että kaikki pelit olisivat toistensa kaltaisia keskitien kulkijoita, toivoisin ääripäiden kasvattavan osuuttaan. Mutta interaktiivisen pään nousuun tarvitaan teknisiä parannuksia. Simppelin pään nousuun vastaavasti asenteiden muuttumista; kaiken ei tarvitse olla kolmiulotteista ja sokkeloista. Minä ainakin olisin iloinen esimerkiksi vanhojen 2D-tasoloikkien paluusta raideräiskinnöistä tai old-school-seikkailuista puhumattakaan.