Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tähän väliin on ehkä hyvä kuulla hieman positiivisiakin Pleikkari-uutisia. Saattaa nimittäin olla, että eurooppalaisille kuluttajille tulee tarjolle vielä ennakoituakin laajempi ja paremmin viimeistelty PS3-julkaisupelitarjonta:

Sony's press is getting worse and worse after analysts took note of the PS3 launch. As predicted, Sony missed the 400,000 goal for US launch; many analysts predicted they only reached half that amount. To add insult to injury, some analysts expect Sony to only make roughly 10% of the original 4 million promised by year's end. Ouch!

In a report compiled by Bloomberg, Sony failed to ship even enough units to cover promised pre-orders to half of 150 stores surveyed. SooAnn Roberts, analyst with Kaufman Bros. (the company that surveyed the stores), is convinced that Sony may fail to ship more than 200,000 by year's end. Other analysts think Sony made 200,000 for launch and will struggle to match that number over the next month. Either way, Sony is in some serious trouble.

http://www.joystiq.com/2006/11/21/ps3-may-miss-production-goals-again/
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

samuel6 sanoi:
Jos kerran riittää niin miksi jo nyt pukataan yhtä peliä kolmelle levylle? Eikö silloin ole tila loppunut kesken? Ja eikö tässä tapauksessa lisätila olisi mukava asia?

Ison levytilan edut on kiistattomat, mutta on pienilevyisilläkin etunsa. Tietenkään ei sitten mennä ylilyönteihin ja väitetä tämän pohjalta, että miksei pelejä julkaista 1,44mb disketeillä.

Vaikkapa Resident Evilissä on hyvä tunne kun peli pyytää sisäänsä toista levyä. Tietää, että peli on ainakin puolivälissä ja pelin kohtuu ahdistava tunnelma helpottuu kohta, kun pääsee loppuratkaisuun. PSX Final Fantasyissä pelilevyn vaihto oli myös eräänlainen etappi huikealla matkalla kohti loppua. Tunsi, että on saavuttanut pelissä ihan konkreettisesti jotain.

Ei ainakaan voinut tulla yllätyksenä kun peli loppuikin yhtäkkiä, vaikka luuli pelaavansa vielä pelin keskivaihetta :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kutka kaipaavat lisää tilastoja ja käppyröitä oman ideologiansa tueksi, voivat ammentaa niitä tuoreesta palvelusta, joissa konsolikolmikon keskinäistä kisailua mittaillaan hieman erilaisin asteikoin: tarjolla olevien pelinimikkeiden määrällä, saatavuudella ja myynnillä.

http://www.gamesystemwars.com/
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hieman lisäystä edelliseen viestiini. Wikipedia mainitsee muutaman seikan esirenderoimisesta: "The advantage of pre-rendering is the ability to use graphic models that are more complex and computationally intensive than what can be rendered in real-time, due to the possibility of using multiple computers over extended periods of time to render the end results.

The disadvantage of pre-rendering, in the case of video game graphics, is a generally lower level of interactivity, if any, with the player. Another negative side of pre-rendered assets is that changes cannot be made during gameplay. A game with pre-rendered backgrounds is forced to use fixed camera angles, and a game with pre-rendered video cannot reflect any changes the game's characters might have undergone during gameplay (such as wounds or customized clothing) without having an alternate version of the video stored. This is generally not feasible due to the large amount of space required to store pre-rendered assets of high quality. A game with pre-rendered lighting cannot easily change the state of the lighting in a convincing manner
"

Suuren muistikapasiteetin etu on siis selvä, jos halutaan saada hyvää jälkeä käyttämällä tätä ratkaisua. Esirenderoidut taustat toki sopivat vain tiettyihin genreihin, harvoin tosin sellaisiin, joissa peliympäristön tulee reagoida pelaajaan vahvasti. FPS-pelit nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. Plussaa on silti se, että taustoista voidaan tehdä maalauksellisen kauniita, äärimmäisen tarkkoja ja täysin fotorealistisia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että esirendatut taustat rupeavat olemaan historiaa. Oikea 3D maailma on paljon aidomman tuntuinen kuin pelkät kuvat taustalla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eikös tuo esirendattu multimediahuttu ole jo vähän passé?

Tai seuraava evoluutioaskel esirendattua grafiikkaa hyödyntävissä
peleissä voisi olla rendata ne kuvat lennossa, ennen kuin kuvaa
käytetään ensimmäistä kertaa. Siihen tarvittaisiin vain ripeä raytraceri
ja parit 2d-filsut. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että esirendatut taustat rupeavat olemaan historiaa. Oikea 3D maailma on paljon aidomman tuntuinen kuin pelkät kuvat taustalla.

Olen osittain samaa mieltä, mutta tiettyihin peleihin esirenderoidut taustat sopivat edelleen paremmin. RPG-pelit muun muassa ovat näitä, olettaen, ettei taistelumekaniikka ole FF12:n kaltainen. Toisaalta useat inhoavat kiinteitä kuvakulmia ja on myönnettävä, että esim DMC-sarjan ykkösosa kärsi oudoista kuvakulmista. Yleisesti ottaen silti, ja kaikki ovat kai samaa mieltä, arvosteluissa haukutaan vinhaa ja hullua kameraa, harvemmin kiinteitä kuvakulmia. Samanarvoisesta vaihtamisesta voisi puhua; jotain menetetään, jotain saadaan silti takaisin. Mielestäni kyseessä on täysin ja vain genre-kohtainen "ongelma".
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Xbugs sanoi:
Kutka kaipaavat lisää tilastoja ja käppyröitä oman ideologiansa tueksi, voivat ammentaa niitä tuoreesta palvelusta, joissa konsolikolmikon keskinäistä kisailua mittaillaan hieman erilaisin asteikoin: tarjolla olevien pelinimikkeiden määrällä, saatavuudella ja myynnillä.

http://www.gamesystemwars.com/

Olisi mielenkiintoisempaa saada tietoa brandien voimasuhteista atm. Tai no, helppoahan se olisi itsekin arvaillen heittää, että suuruusjärjestys menisi jotakuinkin Playstation >>>>>>>>>> Nintendo >/= Xbox (riippuen maanosasta kahdella vikalla brandilla). Ja miksi laitoin "Nintendo", enkä esim "Wii" (jolloin muuten Nipa olisi viimeisenä) ? Koska Nintendon kotikonsolit myyvät olemalla "Nintendo". Muiden valmistajien koneet myyvät tuotenimillään/tuote-linjaa kuvaavalla nimellään ("Playstation", "Xbox").

Playstation = vakuuttanut massat ja jatkanut voittoisaa kulkuaan viime vuodet, Nintendo = tuttu, mutta ei ole vakuuttanut massoja vähään aikaan kotikonsolimarkkinoilla (poikkeus: Japani?), Xbox = positiivinen yllättäjä, jolla kuitenkin pellon kyntöä & työntekoa brandinsa rakentamisen kanssa vielä edessä.

Teoreetikot eivät vain usein jaksa ottaa papereillaan vakavasti tätä IMO ehkä jopa tärkeintä seikkaa, eli brandin voimakkuutta. Tuotteiden menestyksekäs myyminen on usein pelkästä brandi-imagosta ja kuvitellusta/ei-kuvitellusta brandin markkina-arvosta kiinni. Eli IMO PS3 voisi olla vaikka 650:n tikkataulu, ja silti se tulisi myymään tällä kierroksella kiitos mm. PSX:n ja PS2:en konsolien & pelien menestymisien. Jos PS3 "epäonnistuu" (tuotteena), niin brandin heikkemisestä johtuvia negatiivisia vaikutuksia voidaan IMO ruveta mietiskelemään tätä seuraavalla kierroksella.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Orin sanoi:
Olen osittain samaa mieltä, mutta tiettyihin peleihin esirenderoidut taustat sopivat edelleen paremmin. RPG-pelit muun muassa ovat näitä, olettaen, ettei taistelumekaniikka ole FF12:n kaltainen. Toisaalta useat inhoavat kiinteitä kuvakulmia ja on myönnettävä, että esim DMC-sarjan ykkösosa kärsi oudoista kuvakulmista. Yleisesti ottaen silti, ja kaikki ovat kai samaa mieltä, arvosteluissa haukutaan vinhaa ja hullua kameraa, harvemmin kiinteitä kuvakulmia.

DMC ykkönenhän ei käyttänyt renreröityjä taustoja, jos sitä tarkoitit. Kiinteitä kamerakulmia käytetään joissain peleissä tunnelman luomiseen tai muista syistä, monesti joissain peleissä myös vaihtelee, onko kuvakulma kiinteä vai ei.

Orin sanoi:
Samanarvoisesta vaihtamisesta voisi puhua; jotain menetetään, jotain saadaan silti takaisin. Mielestäni kyseessä on täysin ja vain genre-kohtainen "ongelma".

Aika moni genre olisi täysin mahdotonta toteuttaa esirenredoiduilla taustoilla. Samanarvoisesta vaihtamisesta ei mielestäni todellakaan voida puhua.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Siispä genre-kohtainen ongelma. Kuten mainitsin, en lähtisi tätä ratkaisua edes suosittelemaan mihin peliin tahansa; se ei olisi edes ensimmäisellä kehitysasteella vaihtoehto. Riippuu tietysti aika paljon katsojan mieltymyksistäkin, varsinkin jos on valmis laittamaan taiteellisen aspektin muiden ominaisuuksien edelle. Baten kaitos on tästä oiva esimerkki, eikä pelisi olisi sitä, mitä se on ilman niitä upeita taustoja.

Edit.

Ei ollut tarkoitus sekaannuttaa noilla kuvakulmilla. Mainitsimpa vain, kun ovat kuitenkin aina osa pelejä, joissa esirenderointia käytetään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

samuel6 sanoi:
oliko yksikään 360n julkaisupeleistä Gears of warin näköinen?No ei todellakaan, ja osaa niistäkin peleistä oli työstetty vaikka kuinka pitkään. Ja osa peleistä kuitenkin näyttää edelleen Supermanilta. Miksi siis Sonyn julkaisupelien pitäisi yltää Gears of warin tasolle?
Eipä ollut ei. Yleensä on tapana vain verrata pelejä niihin peleihin mitkä tulevat suunnilleen samoihin aikoihin. Esim. kun Halo tuli boxille aikoinaan, niin vertasitko sitä PS2:n julkkaripeleihin? Et todellakaan. Tietenkin sitä verrataan niihin pelehin mitkä olivat ilmestyneet samoihin aikoihin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Siis, vertaat vakavalla naamalla alkuperäistä Boxia ja ps2sta, ja se sitten käykin suoraan ps3 ja 360 vertailuihin? Hupsista keikkaa, kun en nyt menisi teknikkona vannomaan mutta jotenkin on sellainen kutina että tuo XBox oli hiiiiukan tehokkaampi laite kuin ps2. Eiköhän se ole jo tullut selväksi että ps3 ja 360 liikkuu aika samalla viivalla, levytallennuskapasiteettia lukuunottamatta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

samuel6 sanoi:
Siis, vertaat vakavalla naamalla alkuperäistä Boxia ja ps2sta, ja se sitten käykin suoraan ps3 ja 360 vertailuihin? Hupsista keikkaa, kun en nyt menisi teknikkona vannomaan mutta jotenkin on sellainen kutina että tuo XBox oli hiiiiukan tehokkaampi laite kuin ps2. Eiköhän se ole jo tullut selväksi että ps3 ja 360 liikkuu aika samalla viivalla, levytallennuskapasiteettia lukuunottamatta.
Aijaa. Luulin, että PS3 on kaksi kertaa tehokkaampi. :rolleyes:

Et muuten vastannut alkuperäiseen kysymykseeni ollenkaan.
Eli sitten vuoden päästä, kun PS3:lle ilmestyy toisen sukupolven peli niin sitä verrataan Gearsiin?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Siis. Julkaisupelit nyt eivät käytä ikinä hirveän paljon konsolin tehoja hyväksi. XO:n julkkarit eivät olleet hirveänkän mahtavan näköisiä. PS3:lla ne on jo ihan jees-näköisiä (paitsi motorstorm aivan mielettömän upea, vaikkakin ei ole ihan julkaisupeli) ja niin pitäisikin olla vuoden XO-julkaisun jälkeen.

Vuoden-kahden päästä suurinpiirtein päästään näkemään mikä konsoli on tehokkain, tai mistä koneesta tekijät saavat puristettua parasta ulostantia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Olenko kertaakaan sanonut että ps3 olisi kaksi kertaa tehokkaampi?Tietääkseni en. Ja en usko että vuoden päästä ilmestyviä ps3 pelejä enää verrataan Gears of war:iin, silloin on jo uusia hehkutuspelejä markkinoilla. Siinä vaiheessa kun rauta on ollut käytössä ja ulkona pidempään, multiplattarit tulee näyttämään todennäköisesti aivan samalta ja pelaavat samalla tavalla molemmilla konsoleilla. Exclusive-pelejä todellakin voi vertailla keskenään siinä vaiheessa kun molemmat laitteet ovat tulleet tutuiksi myös pelintekijöille ja laitteista saadaan jotain irtikin. Mitä ne pelit sitten ovatkin siinä vaiheessa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Noissa ensimmäisen sukupolven PS3-pelien ja toisen sukupolven XO-pelien vertailussa kannattaa ottaa huomioon se, että PS3 kehittäjillä on ollut n. vuosi enemmän aikaa viilata niitä julkaisupelejä kuntoon ja muistaakseni PS3:n dev-kitit olivat jopa aikaisemmin valmiita kuin XO:n vastaavat dev-kitit jotka kehittäjät saivat todella viime tingassa julkaisun alla, kun sitä ennen pelejä koodattiin teho-Maceilla. PS3:n kehitystyökalut taitavat olla vaan aika hankalat "käyttää" mitä on juttuja lukenu. Microsoftin tullessa markkinoille Xboxin kanssa Halot, Dead Or Alivet ym. pyyhki lattiaa teknisesti PS2:n peleillä, voisi väittää että sama tilanne olisi nyt paitsi toisinpäin sillä erotuksella, että Sony ei ole saanut hyödynnettyä pitempää kehitysaikaa ainakaan toistaiseksi kovinkaan vahvasti vaan (yli) vuoden lisäkakku tuli ainoastaan näistä wannabe-nextgen tekniikoiden käyttöönotoista sillä pidempi kehitysaika ei ole ainakaan peleissä näkynyt 4D:nä tai matrixina ;) Eli ilman blurayta konsolin ei olisi tarvinnut homehtua turhaan yhtä vuotta kilpailijan porskuttaessa täysillä sillä aikaa, sekä konsoli ei olisi teknisesti ollut vuosi sitten yhtä heikohko esitys mitä se on nyt.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

ei ne finaali dev-kitit kyllä mitenkään aikaisessa vaiheessa tullut Sonynkaan puolelta. Jos on IGNään uskominen. Ja niitä 360n launch-pelejähän ei oltu viilattu vielä pitkään ennen launchia, ei missään tapauksessa....kauanko esim. PDZ oli työn alla?? Ja Xbox todellakin pyyhki lattiaa PS2lla graafisesti, ja siihen se sitten jäikin. Tietenkin kyseessä oli huomattavasti vahvempi kone, joka teki muuten uskomattoman määrän tappiota. Sitä tikulla silmään joka....
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom