Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Tässä on yksi sellainen väite, jonka perusteita en kykene ymmärtämään: miksi Wii on ainoa näistä uusista konsoleista, jolle pystytään kehittämään jotain sellaista, mikä ei ole "samaa laskelmoitua tuubaa"? Onko Xbox360:ssä ja PS3:ssa jokin mekaaninen rajoitin, joka estää uudenlaisten pelien kehittämisen niille?

Ei vamasti ole, mutta monet julkaisuista pyrkivät lähinnä erottumaan silmiä hivelivillä grafiikoilla, eikä se ole varmasti koneen vaan julkaisijoiden vika. Eikä se koske ainoastaan uusia konsoleita, pelien tylsistyminen ja laskelmoitu tekeminen on ollut nähtävillä jo pitkään. Todella harvoin näkee enää mitään kovinkaan paljon erillaista, tehdään jatko-osille jatkoa koska ne tuntuvat myyvän. Kyllä kaikkien pelien kohdalla laskelmoidaan kovasti, Wiinkin pelien, mutta ohjain voi tarjota erilaisia ratkaisuja jotka ainakin näennäisesti ovat erillaisia ja erottuvat muista versioista. Tiedä sitten tarttuvatko pelintekijät tähän koukkuun ihan kunnolla. Ja kuten yläpuolella sanottiin. laskentahetot voisivat lisätä jotain uutta, mutta onko sitä tehoa vielä jäljellä jos pelaajat vaativat HD grafiikkoja vakiona. Jostain luin aikoinaan, että PS3ssa ja X360ssa jopa puolet laskentahosta menee teräväpiirron ylläpitoon, ja jos HD otetaan pois, myykö peli enää siihen tottuneelle? Vaikka olisi kuinka hieno fysiikkamoottori joka voisi mallintaa kaiken nesteistä auton korin taipumiseen mutkissa, voisi olla vaikea taivuttaa ketään sitä peliä ostamaan. Eikä fysiikkamoottoreidenkaan teko ole halpaa puuhaa :P
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Mitä msa:n kommenttiin tuosta "se voittaa, joka myy eniten konsoleita" -väitteestä tulee, niin ei se ole ihan noin yksioikoista. Jos puolet Wiin ostajista on sellaisia tavan tallaajia, joiden mielestä Wii Sports ja Wii Play ovat kaikki pelit, joita he ikinä tulevat tarvitsemaan

Tosiaankin se ei ole noin yksioikoista kun kerrot. Jo se auttaa huomattavasti, että noita konsoleita on näkyvillä. Siellä missä tapahtuu eli ihmisten kodeissa. Sitä mitä on myyty eniten voidaan olettaa olevan esillä suuremmalle ihmismäärälle ja useammin. En taida tietää ketään (edes huhuja) joka olisi ostanut pelikoneen ja vain kaksi peliä sille koko elinkaaren aikana. Virtual Boyt ym.. tuhoon tuomitut yritykset asia erikseen. Joka tapauksessa myös nuo kahden pelin heput "myyvät" konsolia jatkuvasti muille vain koska he omistavat kys. laitteen.

Vaikka Petteri ei ostaisi kuin kaksi peliä voi naapurin Keijo ostaa 10 peliä. Keijon serkulle Jannelle konsoli on myös pistänyt silmään ja hänkin haluaa samanlaisen. Oulussa Janne sitten pelailee kavereidensa kanssa samalla konsolilla. Luokkakavereista neljä haluaa myös saman konsolin ja kukin ostaa 6 peliä omalle koneelleen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Tässä on yksi sellainen väite, jonka perusteita en kykene ymmärtämään: miksi Wii on ainoa näistä uusista konsoleista, jolle pystytään kehittämään jotain sellaista, mikä ei ole "samaa laskelmoitua tuubaa"? Onko Xbox360:ssä ja PS3:ssa jokin mekaaninen rajoitin, joka estää uudenlaisten pelien kehittämisen niille?

Nämä hommat toimivat markkinatalouden pelisäännöillä, eli asioita ei tehdä sen mukaan että mitä olisi hyvä tehdä, tai että mihin pystytään, vaan sen mukaan että mikä on taloudellisesti kannattavaa.

pziuz sanoi:
Tuossa ylempänä jo viittasin hieman tähän. Eli se ei ole pelkästään HD-grafiikka. Ne suuremmat tehot tulevat vapauttamaan myös muita osa-alueita, jossa päästään hienompiin tuloksiin, kuin Wiillä. Tiedän, että tehojen tuomista eduista pelimekaniikassa tai maailmoissa, ei ole vielä näyttöä, mutta sieltä ne ovat varmasti tulossa. Tämä on tapahtunut aina, kun on saatu uusi kone sukupolvi.
Itse näen asian näin. PS3 ja X360 antavat tehojensa puolesta mahdollisuuden uudenlaisien jippojen toteutukseen peleissä. Saman tekee Wii ohjaimellaan. Wiissä ne jipot perustuvat kuitenkin aina vain ohjaukseen, kun kilpailijoilla voidaan tehdä kaikkea muuta jännää, koodaamalla itse peliin uusia juttuja, mitä ei ole aikaisemmin tehojen puolesta voitu tehdä.

Punnitaan asia uudestaan sitten kun niillä tehoilla ollaan oikeasti ryhdytty tekemään uusia jippoja. Tähän mennessä ollaan nähty juuri sitä mitä joskus ennen kuin hd konsolit julkaistiin veikkasinkin että tultaisiin näkemään, eli entistä hienompia valaistusefektejä, tekstuureita, resoluutioita ja fysiikkamallinnuksia.
Uusi ohjausmetodi ja tehot kumpikin voi mahdollistaa uudenlaisen sisällön kehittämisen, mutta ero näiden välillä on siinä että Wiille on halpaa ja todennäköisesti tuottoisaa kehittää uudenlaista sisältöä kun taas tehomyllyille kallista. Miksi kehittää jotain kallista ja riskikästä kun rahat pillevät vanhojen pelien HD-pakettiin piiloittamisessa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Nämä hommat toimivat markkinatalouden pelisäännöillä, eli asioita ei tehdä sen mukaan että mitä olisi hyvä tehdä, tai että mihin pystytään, vaan sen mukaan että mikä on taloudellisesti kannattavaa.



Punnitaan asia uudestaan sitten kun niillä tehoilla ollaan oikeasti ryhdytty tekemään uusia jippoja. Tähän mennessä ollaan nähty juuri sitä mitä joskus ennen kuin hd konsolit julkaistiin veikkasinkin että tultaisiin näkemään, eli entistä hienompia valaistusefektejä, tekstuureita, resoluutioita ja fysiikkamallinnuksia.
Uusi ohjausmetodi ja tehot kumpikin voi mahdollistaa uudenlaisen sisällön kehittämisen, mutta ero näiden välillä on siinä että Wiille on halpaa ja todennäköisesti tuottoisaa kehittää uudenlaista sisältöä kun taas tehomyllyille kallista. Miksi kehittää jotain kallista ja riskikästä kun rahat pillevät vanhojen pelien HD-pakettiin piiloittamisessa?

Tiltissä oli hyvä sen yhden uuden (bioshock??) fps-pelintekijän haastattelu nyt menneenä viikonloppuna. Hänen mukaansa ei ole ongelma keksiä uusia ideoita peleihin ja luoda uusia genrejä, vaan ongelma on se että mitenkä ihmiset saataisiin ostamaan se uudenlainen peli.
Hänen mukaansa iso osa pelaajista tyytyy siihen peruskauraan jossa on vähän uudistuksia ja paljon sitä samaa. Esim nhl 07, isoin uudistus vuosiin pelimekaniikkaan. (tatilla pystyi syöttämään...!) JUHUU! Eli vähäiseksi jäi...

Oma veikkaus on että sitä samaa settiä tulee olemaan vielä pari vuotta pelit. Sitten saattaa ehkä tulla jotakin erilaista. Mutta pleikkarin ja boxin suurin ongelma mun mielestä on nyt se ohjain. Koska padi on vaan nappien painamista.Se hiukan karsii sitä fiilistä että peli toisi oikeasti jotakin uutta pelaamiseen. En sano että wiin ohjain olisi täydellinen, kaukana siitä, mutta on se parempi kuin muitten. Ehkä nykyisten konsolien isoimmat rajoitteet on juuri ohjaustavoissa. ??
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Punnitaan asia uudestaan sitten kun niillä tehoilla ollaan oikeasti ryhdytty tekemään uusia jippoja. Tähän mennessä ollaan nähty juuri sitä mitä joskus ennen kuin hd konsolit julkaistiin veikkasinkin että tultaisiin näkemään, eli entistä hienompia valaistusefektejä, tekstuureita, resoluutioita ja fysiikkamallinnuksia.
Uusi ohjausmetodi ja tehot kumpikin voi mahdollistaa uudenlaisen sisällön kehittämisen, mutta ero näiden välillä on siinä että Wiille on halpaa ja todennäköisesti tuottoisaa kehittää uudenlaista sisältöä kun taas tehomyllyille kallista. Miksi kehittää jotain kallista ja riskikästä kun rahat pillevät vanhojen pelien HD-pakettiin piiloittamisessa?
Punnitaan asia uudestaan sitten kun sillä ohjaimella ollaan oikeasti ryhdytty tekemään uusia jippoja. Tähän mennessä ollaan nähty juuri sitä mitä joskus ennen kuin liikkeentunnistimella varustettu konsoli julkaistiin veikkasinkin että tultaisiin näkemään, eli vanhoja tuttuja pelejä ja peligenrejä uudella ohjauksella, mikä ei aina edes paranna pelikokemusta.
Uusi ohjausmetodi ja tehot voivat kumpikin mahdollistaa uudenlaisen sisällön kehittämisen, mutta miksi ottaa riskejä, kun rahat piilevät vanhojen pelien ohjausmetodin muuttamisessa tai HD-pakettiin piilottamisessa.:p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Punnitaan asia uudestaan sitten kun sillä ohjaimella ollaan oikeasti ryhdytty tekemään uusia jippoja.

Tuolla ohjaimella pelaaminen on jo uusi jippo itsessään.
Vaikka pelkäänkin että vanhojen pelien Wii-käännöksiä tulee ilmestymään enemmän kuin olisi suotavaa, on silti uudella kontrollimetodilla vanhan pelin hallitseminen huomattavasti suurempi uudistus kuin vanhan pelin pelaaminen HD resoilla. Otetaanpa nyt vaikkapa esimerkiksi Tetris, kumman version ottaisit mieluummin, version jossa palikoita voi käännellä ja liikutella sivuttain ohjaimen liikkeillä, vai perus tetriksen HD resoilla ja hienoilla effareilla ( Tämä nyt vaan hatustta vedettynä esimerkkinä...)?
Ja toisekseen juuri erillaisten ja uusien pelikokemusten kehittäminen on melko pitkälti idea mistä Wii on syntynyt ja seikka jolla laitetta pyritään myymään ja tässä tapauksessa todennäköisesti myös taloudellisesti kannattavaa.
Tämä on toki tässä vaiheessa kaikki spekulaatioita vielä ja totuus saattaa olla toinen, mutta DS näyttää mallia ja ainakin allekirjoittaneelle Wii on jo onnistumut esittelemään uudenlaisia pelikokemuksia kun taas tuo tehojen ja resoluutioiden osa uudenlaisten pelikokemusten saralla on vielä tässä vaiheessa näiden uhoamisten varassa...Toki toivoisin moisiin törmääväni sekä wiillä että HD konsolilla, sillä nämä laitteet eivät mielestäni syrjäytä toisiaan.

Tässä nyt kyllä taas ajaudutaan vanhaan kunnon uusi ohjausmetodi vs. HD resot väittelyyn, mikä on ehkä yksi väsyneimmistä väittelyn aiheista....:(
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Otetaanpa nyt vaikkapa esimerkiksi Tetris, kumman version ottaisit mieluummin, version jossa palikoita voi käännellä ja liikutella sivuttain ohjaimen liikkeillä, vai perus tetriksen HD resoilla ja hienoilla effareilla ( Tämä nyt vaan hatustta vedettynä esimerkkinä...)?
No ehdottomasti sen version jota pelataan ristiohjaimella.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
No ehdottomasti sen version jota pelataan ristiohjaimella.
Ei enää Tetristä :D se on se ihan sama palikoidensiirtelypeli vaikka sitä ohjattaisiin aivoihin tungetulla piikillä... uutta rautaa on helppo tehdä, mutta uudet ideat näköjään vaikeampia. Siinä missä Sony ja MS voivat kehuskella grafiikalla, nettiominaisuuksilla, linuxilla ja ties millä niin Nintendon isoin valtti erikoinen ohjain joka on tähän mennessä soveltunut vain minipeliheilutteluun.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Tässä nyt kyllä taas ajaudutaan vanhaan kunnon uusi ohjausmetodi vs. HD resot väittelyyn, mikä on ehkä yksi väsyneimmistä väittelyn aiheista....:(

Eipäs nyt mennä siihen. :)
Onkohan missään varteenotettavia laskelmia siitä, kuinka paljon se HD oikeasti syö PS3:n ja X360:n tehoja? Ja kuinka paljon jää toteuttamaan kaikkea muuta.

En ole Wiitä testannut, mutta voin helposti kuvitella, että se on hauska tapa pelata. Epäilen kuitenkin, että kelpuuttaisin pelkän Wiin pelitarpeitani tyydyttämään. Rehellisesti sanoen Wii kiinnostaa, mutta ei vielä. Sitten kun siitä on hinta laskenut ja sille tulee sellaisia pelejä, jotka vetävät puoleensa, niin sen hommaan.
Olen aika visuaalinen ihminen. Sen takia minua voisi kutsua vaikkapa grafiikkahuoraksi. Totuus kuitenkin omalla kohdalla on se, että uskon saavani isommat kicksit nätin pelin pelaamisesta, kuin uuden vapaamman ohjauksen kanssa. Tämä ei tietenkään taaskaan ole näin yksinkertaista, mutta erittäin kärjistettynä se menee kutakuinkin tuolla tavalla. Eiväthän pelkät komeat grafiikat peliä tee. Se on totinen tosi, mutta eipä tee se uusi (ja hieno(?)) ohjaustapakaan. :)

Itse en näe tätä HD vs. kaukkari -tappeluna. Asia ei ehdottomasti ole näin yksiselitteinen. Uusi ohjaustapa on hieno asia, mutta epäilen sen kantavuutta pitkällä tähtäimellä. Uskon ihan tosissaan, että tehomyllyillä on monipuolisemmat mahdollisuudet tuottaa pelattavaa ja tapoja pelata, kuin mitä Wiillä on. Tästä irrallinen asia on, mitenkä koko juttu markkinoidaan pelaajille. Markkinoinnista ja mielikuvista se on kiinni joka laitteen kohdalla. Sitä kautta menestytään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

bf-man sanoi:
Mutta pleikkarin ja boxin suurin ongelma mun mielestä on nyt se ohjain. Koska padi on vaan nappien painamista.
Juu, sixaxiksessa on monta nappulaa mitä painetaan ja siihen se jää.
Loput PS3:ssa on HD-graffaa ja huonoja pelejä :(
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

loomis sanoi:
Nintendon isoin valtti erikoinen ohjain joka on tähän mennessä soveltunut vain minipeliheilutteluun.

:) Taas niin asiantunteva kommentti...
Kyllä se ohjain soveltui mitä mainioimmin myös Metroidiin, Mario Galaxyyn , Excite Truckiin ja Zeldaan ja nämä ovat kaukana "minipeliheiluttelusta". Monissa näistä tapauksista kalikalla ja nuntsalla ohjaileminen oli paljon mielenkiintoisempaa mitä esim. wiiplayn pelaaminen....
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Straawberry sanoi:
Onhan se kyllä harmi, ettei Wiillä tulla näkemään pingistä tai tetristä HD-resoilla.
Niinpä, nyt joudutaan palaamaan tetrisaikakaudelle pelifilosofiassa. Vieläpä huonojen graffojen kera :(
Näitä minipelejähän se tarjonta tulee kuitenkin olemaan ;)
(ps. vihdoin ja viimein sain DS:n kaupattua, ostin tilalle jo toisen PSP:n, koska edellinen varastettiin. Ei tartte enää katella DS:n tetrisvalikoimaa.)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
No ehdottomasti sen version jota pelataan ristiohjaimella.

Samoin.

Täytyy muistaa kuitenkin, että esim. näppäimistöllä on huomattavasti nopeampi kirjoittaa kuin käsin. Sama pätee tietyissä tilanteissa peleihin. Kaikki digitaalisuus ei ole pahasta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Niinpä, nyt joudutaan palaamaan tetrisaikakaudelle pelifilosofiassa. Vieläpä huonojen graffojen kera :(
Näitä minipelejähän se tarjonta tulee kuitenkin olemaan ;)
(ps. vihdoin ja viimein sain DS:n kaupattua, ostin tilalle jo toisen PSP:n, koska edellinen varastettiin. Ei tartte enää katella DS:n tetrisvalikoimaa.)

Ihmetyttää miten tämä "minipeli" juttu tuntuu olevan huonojen graffojen lisäksi ainoa seikka mihin nintendon dissaajat osaavat enää tässä vaiheessa takertua kun kaikenmaailman spekulaatiot ohjaimen toimimattomuudesta, ylenpalttisesta huitomisesta, väsyneistä ranteista ja tiedä mistä ovat jo todistautuneet paikkaansapitämättlömiksi. Nyt alkaa kuule oleen aika ryhtyä keksimään pikkaisen parempia provoja :)
Prerenderöityjen demopätkien ja latausaikojen määräkö sen määrittelee että mitkä ovat minipelejä ja mitkä ei?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Niinpä, nyt joudutaan palaamaan tetrisaikakaudelle pelifilosofiassa. Vieläpä huonojen graffojen kera :(
Näitä minipelejähän se tarjonta tulee kuitenkin olemaan ;)
(ps. vihdoin ja viimein sain DS:n kaupattua, ostin tilalle jo toisen PSP:n, koska edellinen varastettiin. Ei tartte enää katella DS:n tetrisvalikoimaa.)
Minua ei haittaa vaikka palattaisiin filosofiassa Tetris-aikakaudelle. Grafiikoista sen verran, että mielummin hiukan huonommat kuin nykivät grafiikat. Luulisi tässä Sony-fanboikien uudessa Messiaassa nyt kuitenkin olevan niin paljon voimaa että yhden Marvel-pelinkin voi tehdä sellaiseksi ettei se nyi ja töki?!
Kiva kun PS3:n tarjonta tulee olemaan näitä nykiviä pelejä ;)
(ps. ostin toisen DS:n tässä viime viikolla kun vihdoin sain PSP:n kaupattua. Ei enää puolta akunkestoa pelin latauksiin!)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Ihmetyttää miten tämä "minipeli" juttu tuntuu olevan huonojen graffojen lisäksi ainoa seikka mihin nintendon dissaajat osaavat enää tässä vaiheessa takertua kun kaikenmaailman spekulaatiot ohjaimen toimimattomuudesta, ylenpalttisesta huitomisesta, väsyneistä ranteista ja tiedä mistä ovat jo todistautuneet paikkaansapitämättlömiksi. Nyt alkaa kuule oleen aika ryhtyä keksimään pikkaisen parempia provoja :)
Prerenderöityjen demopätkien ja latausaikojen määräkö sen määrittelee että mitkä ovat minipelejä ja mitkä ei?
No se kaukosäädin vai mikä nyt onkaan on täysi gimmick, ja Wii floppaa aivan kuten naurettavan tehoton ja huono DS. Kosketusnäyttö my ass!

Tehot ne on mitkä jyllää! Sitäpaitsi sitten vasta kun Sonykin saa tuon Nintendon kaukosäätimen kopioitua niin siitä tulee siisti juttu. Kumma juttu kuinka pelkän Sonyn logon lisäämisellä on moinen vaikutus...

Ai niin, meinasi kokonaan unohtua! Nintendo on (tyhmien) lasten konsoli.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

achiim sanoi:
Minua ei haittaa vaikka palattaisiin filosofiassa Tetris-aikakaudelle.

Heh, ennen sentään provottiin että pysytään edellisen generaation tehoissa, rohkeimmat ehkä väitti että alle vanhan xboxin suoritustehon, mutta nyt palataan jo "Tetris-kaudelle" mikä käsittääkseni oli Gameboyn aikaa...
Aika väsyneeksi alkaa tuo plegepojujen Wiin mustamaalaminen menemään...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Heh, ennen sentään provottiin että pysytään edellisen generaation tehoissa, rohkeimmat ehkä väitti että alle vanhan xboxin suoritustehon, mutta nyt palataan jo "Tetris-kaudelle" mikä käsittääkseni oli Gameboyn aikaa...
Joo, mutta pelifilosofisesti ei lainkaan huono veto. Tetriksen ideahan oli mullistava ja yksinkertaisen typerä. Nykyään ei liene pelaavaa ihmistä joka ei tiedä, mikä on Tetris.

Kunpa joku keksisi yhtä typerän, yksinkertaisen ja koukuttavan idean, muuta ei tarvita.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

(otetaan nyt trollin provoon kiinni tän yhden kerran)
Eliytres sanoi:
No se kaukosäädin vai mikä nyt onkaan on täysi gimmick, ja Wii floppaa aivan kuten naurettavan tehoton ja huono DS. Kosketusnäyttö my ass!
Eli Wii floppaa koska siinä on uusi idea? PS3 siis tulee murskaamaan Wiin samaan tyyliin kuin PSP survoi DS:n maan rakoon?

Loppuviestiin vain pelkkä :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Täytyy myöntää että Zeldaa lukuunottamatta ainoa Wiin tarjoama anti joka minua nyt kiinnostaa on nimenomaan minipeliheiluttelua: Monkey Ball, Rayman, Wario Ware, Smash Bros Brawl (mielestäni parin minuutin mäiskeet voi laskea minipelityyliseksi) ja virutaalikonsolien nelinpelejä kuten Bombermani. Ei se kyllä sinänsä minua haittaa, mutta toivon kuitenkin että Mario tai Metroidi on huippuja, ja ehkä jotain Nintendon omien tuotteiden ulkopuoleltakin joka oikeasti iskisi.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom