Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Voisiko joku koneiden specsejä ymmärtävä tehdä syvääluotaava vertailua 360:n ja PS3:n raudasta specsien perusteella?
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Voisiko joku koneiden specsejä ymmärtävä tehdä syvääluotaava vertailua 360:n ja PS3:n raudasta specsien perusteella?
Kokeillaan. Luckymanin laittama linkki on sikäli hyvä, että siinäkin kerrotaan miten ei kannata lähteä vain vertailemaan eri lukuja keskenään. Pahoitteluni melkoisesta pituudesta, mutta tähän tulikin vuodatettua hieman enemmän ajatuksiani kuin alunperin aioinkaan, mutta silti jäädään vain lähinnä pintaraapaisun tasolle, aiheesta voisi helposti keskustella päiviä. Otetaan alkuun muutama yksityiskohta, joita on mahdollista ja järkevää verrata suoraan toisiinsa.

PS3:ssa on sisäänrakennettuna standardi 802.11b/g WLAN, joka on sama jota käytännössä kaikki nykyiset normaalit langattomat verkot tietokoneissa käyttävät. Xbox 360:een WLAN pitää ostaa lisäpalikkana, joka tukee sitten 11b:n ja 11g:n lisäksi myös 11a:ta. 802.11 lyhyesti: 11b on vanhempi, 11g on nykyään in ja pop ja myös alaspäin yhteensopiva b:n kanssa, molemmat käyttävät 2.4GHz:n taajuuksia. 11a on vielä harvinainen ja sen käyttö on vähäistä, ja sen mukanaolo todennäköisesti nostaa hintaa, erityisesti koska tarvitaan eri taajuusaluen antenni. 11a käyttää 5GHz:n taajuutta, mutta ei saa käsittää että tämä vaikuttaisi suorituskykyyn, se on käytännössä sama kuin 11g:ssä. Taajuutensa vuoksi 11a vain läpäisee esim. seinät heikommin. 11g ja 11a tarjoavat teoriassa 54Mbps:n linkkitason nopeuden, käytännössä normaalilla IP-liikenteellä saadaan noin 20-25Mbps.

PS3:n ohjaimet ovat bluetoothilla, Xboxin ilmeisesti jollain omalla protokollalla 2.4GHz:n taajuuksilla. Koska bluetooth, nuo standardit 11b/g-WLANit, mikroaaltouunit ja ties mitkä toimivat myös juuri tuolla vapaalla 2.4GHz:n taajuusalueella on siellä melkoisesti tungosta. Jotkut ovat myös ihmetelleet PS3:n omituista ohjainmäärää, eli seitsemää. Tämä tulee siitä, että bluetoothissa voi yhdellä masterilla (tässä tapauksessa itse konsoli) olla seitsemän slavea, jolloin bluetooth-verkossa on se normaalimman oloinen kahdeksan laitetta.

Liitännöissä PS3 näkyy vievän aika puhtaan voiton tämän hetken tietojen pohjalta, ja multti meedia tukea on siellä paljon enemmän kuin ainakaan itse osasin odottaa. Lukuisia liitäntöjä erilaisille muistikorttimedioille ja peräti kolme verkkoliitäntää (kytkin/reititin-tyylistä käyttöä varten oletettavasti), sekä kaksi HDMI-liitäntää kuvalle. Ilmeisesti PS3:sta halutaan enemmän kodin viihdekeskusta, vaikka etukäteen odotin Xbox 360:n menevän enemmän sinne suuntaan. Käytännössä Xbox 360:ssäkin on oltava joko HDMI tai DVI jos se haluaa oikeasti hyödyntää HD-resoluutioitaan. Molemmista kyllä sitten löytyy reilusti normaaleja USB-liitäntöjä, mikä saattaa vaikuttaa esimerkiksi USB-rattien, -hiirten, -näppäimistöjen ja ties minkä standardien USB-lisälelujen tukien yleistymiseen.

Pelimediahan on Xbox 360:ssä samanlainen DVD kuin nykykonsoleissakin, eli noin 8GB:n kapasiteetti yhdelle levypuolelle. PS3:ssa on käytössä se kuuluisa blu-ray, eli BD-ROM, joka tarjoaa heti 50GB, mutta venyy tulevaisuudessa tarvittaessa jopa 200 gigaan lisäämällä kerroksia (eri asia tuodaanko näitä koskaan kuluttajamarkkinoille). Tällä ei ole heti kovin suurta merkitystä, ja todennäköisesti DVD:n kapasiteetti riittää hyvän aikaa suuria välivideoita ja soundtrackeja lukuunottamatta useimpiin peleihin myös PS3:lla. Suuremman sisällön tekeminen vaatii myös suuremmat resurssit.

Mennäänpä sitten siihen vaikeampaan puoleen, eli laitteiden sisäiseen elämään. Mielenkiintoisesti Xbox 360 on joiltakin arkkitehtuurin osiltaan paljon lähempänä PS2:sta kuin vaikkapa PS3, ja on mielenkiintoista nähdä miten PS2:n tiettyjä arkkitehtuurivalintoja ja ominaisuuksia haukkuneet Xbox-fanit näihin suhtautuvat ;-)

Äänissä molemmat laitteet ovat nyt käytännössä samalla viivalla. Alkuperäisessä Xboxissa oli erillinen piiri laskemassa surround-äänet, kun taas PS2:lla tämä piti hoitaa ohjelmallisesti, minkä vuoksi pelinaikaiset Dolby Digital -äänet ovat olleet PS2:lla hyvin harvinaisia (DTS on muuten laskennallisesti paljon kevyempi). Nyt sekä Xbox 360:ssä että PS3:ssa on surround-äänet jätetty kokonaan ohjelmoitavaksi ilman mitään rautakiihdytyksiä. Toisaalta molemmissa laitteissa on nyt niin paljon enemmän sitä laskentatehoa, että tällä tuskin on merkitystä. MP3-soitto saattoi olla raskasta 60MHz:n Pentiumilla, mutta modernilla gigahertsikoneella sitä ei edes huomaa.

Grafiikkapiirien vertailu on hyvin vaikeaa, koska niissä on käytetty erilaisia ratkaisuja. Xbox 360:ssa on käytössä kuuluisa Unified Shader Architecture, eli shader-pipelinet ovat yleiskäyttöisiä. PS3:ssa on todennäköisesti lukumääräisesti paljon vähemmän shader-pipelineja, mutta erikoistuneina ne ovat todella paljon nopeampia. Uskoisin PS3:n olevan tässä nopeampi pitemmälle menevän erikoistumisensa vuoksi, ja ehkäpä siksikin, että siinä pitäisi olla (teoriassa) puoli vuotta uudempaa tekniikkaa, mutta käytännössä pitänee odottaa oikeita pelejä että tästä saadaan jonkinlaista selvyyttä. No, Stetson-Harrison -menetelmällä sekin vertailu taitaa tapahtua.

Kannattaa myös huomata, että täysin turhana tietona PS3:n mainostettiin tekevän pistetuloja yli viisi kertaa nopeammin kuin Xbox 360:n. Tätä tuskin olisi koskaan mainittu ellei Xbox 360:n spekseissä olisi asiaa nostettu esille, en muista tätä koskaan aiemmin mainostetun näin näkyvästi grafiikkapiireissä. Unohdetaan myös suosiolla kaikki TFLOPS-lukemat joita Sonyn papereissa välillä vilahtelee. Grafiikkapiirien laskentatehoista ei ole ennenkään tehty numeroa.

Xbox 360:ssä on kymmenen megan eDRAM grafiikkapiirin kyljessä. Ratkaisu on samanlainen kuin PS2:ssa, jossa on grafiikkapiirissä neljän megan eDRAM framebufferia ja texturejen cachettamista varten. Boksin eDRAM lienee tosin tarkoitettu pelkälle framebufferille, ja kaikkia textureita ajetaan suoraan päämuistista. PS3:ssa on 256 megan grafiikkamuisti, jolla oletettavasti textureiden sun muiden pitää sijaita, mutta itse renderöinnin voi tehdä myös sille toiselle 256 megan alueelle. Mitään erillisiä pikkucacheja ei PS3:n grafiikkapiirissä siis ole.

Yhtenä huomiona, PS3 tukee korkeimmillaan 1080p-resoluutiota (progressiivinen 1920x1080), eli korkeinta jollain tasolla standardoitua televisioresoluutiota, Xbox 360 "vain" 1080i-resoluutiota (lomitettu 1920x1080, eli käytännössä 1920x540-väristelyä). Tämän käytännön merkitys on kuitenkin pieni, sillä 1080p-kykyiset näyttölaitteet ovat mahdottoman harvinaisia, eivätkä edes standardit studiotason laitteet pysty käsittelemään 60fps:n 1080p-kuvaa (24fps:llä kyllä onnistuu). Eivätpä 720p-laitteetkaan kodeissa kovin yleisiä vielä ole, jos ei tietokonemonitoreita lasketa, ja suurin osa kytkee kuitenkin laitteensa perinteiseen televisioon ja saa ilokseen 640x480-tason resoluution ja interlacen aiheuttamat liikkuvan kuvan sahalaidat. HD-resoluutiot ovat kuitenkin satsaus tulevaisuuteen.

PS3:lla tuo kahden näytön mahdollisuus vaikuttaa mielenkiintoiselta, jos sitä oikeasti myös hyödynnetään, eli esimerkiksi jos television rinnalle voi kytkeä pienen monitorin tai kakkostelevision, johon saa sitten näkymään kiinteästi vaikkapa karttoja tai statistiikkoja. Tai tietysti jos on voittanut lotossa voi kytkeä molempiin HDMI-liittimiin 60-tuumaisen plasman ja pelata kolmemetrisen hirmunäytön edessä 32:9-kuvasuhteella GT5:ttä.

Grafiikan suhteen lopulta tärkein asia on kuitenkin yleinen ulkoasudesign. Massiiviset resoluutiot ja texturet eivät pelasta paljon jos design on tylsää ja muovista.

Muistia molemmissa laitteissa on siis 512 megaa, ja PS3:ssa se on siis jaettu kahtia, joista toinen puolisko on kytköksissä suoraan grafiikkapiiriin. Tästä tuskin tulee mitään kovin suurta peleissä näkyvää eroa, koska kokonaismäärä on sama. Spekuloisin PS3:n muistijaon olevan vielä Gamecube-tyylinen, eli molempiin muistialueisiin pääsee hyvin käsiksi viimeistään DMA:lla jos ei prosessorista aivan suoraan, jolloin eroksi tulee lähinnä niiden nopeus.

Ja paras viimeiseksi, eli prosessorit. Molemmat ovat 3.2GHz:llä, joten nyt pitäisi perustella miten yksi 3.2GHz voi olla yhdessä asiassa nopeampi kuin toinen 3.2GHz, mutta toisessa asiassa hitaampi.

Xbox 360:ssä on kolme corea, joissa jokaisessa on kahta "normaalia" kokonaislukuthreadia pyörittävä 64-bittinen PPC-core sekä VMX-vektoriyksikkö (tunnetaan myös Altivecinä). PS3:ssa on yksi Cell, jossa on yksi kahta threadia pyörittävä 64-bittinen PPC-core, sen VMX-vektoriyksikkö, sekä kahdeksan SPE-vektoriprosessoria (joista yksi on disabloitu, oletettavasti korkeamman yieldin saamiseksi). SPE:t on suunniteltu VMX-sukuisiksi koodin porttaamisen helpottamiseksi, mutta niillä kullakin on oma 256kB:n muistinsa (tämä muistuttaa paljon PS2:n vektoriyksiköitä) ja ne ovat periaatteessa täysin itseriittoisia prosessoreita liukulukuja pitemmälle yltävällä käskykannallaan. Tämän lisäksi jokainen SPE pääsee DMA:n avulla käsiksi johonkin vapaasti valittavaan kahdeksan megatavun muistikaistaleeseen.

Hieman yleistäen Xbox 360:ssä on siis kuusi kokonaislukuthreadia ja kolme vektoriprosessoria, ja PS3:ssa kaksi kokonaislukuthreadia ja kahdeksan vektoriprosessoria. Se kuuluisa liukulukulaskentateho (GFLOPS) tulee vektoriprosessoreista, joten ei ole mitään epäselvää kumpi voittaa sillä saralla.

Liukuluvuilla lasketaan fysiikka, multimedia, 3D jne. Tämä on nykyään se ylivoimaisesti raskain laskentakohde mainstream-peleissä. On tosin huomattava, että valtaosa 3D-laskennasta on varmasti molemmilla konsoleilla grafiikkapiireillä, sitä varten niihinkin on lastattu niin paljon tehoja.

Kokonaisluvut ovat sitä "tavanomaista" tehoa, joka vaikuttaa esimerkiksi normaalin desktop-käytön nopeuteen. Peleissä tätä käyttää yleisempi korkean tason koodi, kuten skriptaus, pelilogiikka ja monilta osin AI:kin. Oleellinen kysymys tässä onkin lopulta se, miten pelkistettyjä kummankin laitteen PPC-coret lopulta ovat. Vaikka ne pyörivät samalla kellotaajuudella voi niiden suorituskyvyissä olla oikeita eroja muiden suunnitteluratkaisujen vuoksi. Uskaltaisin kuitenkin varovasti sanoa, että Xbox 360 vie voiton tässä. Tämä ero saattaisi näkyä esimerkiksi raskaammissa strategiapeleissä, jos sellaisia nyt konsoleille alkaisi tulla.

Hauska sivuhuomautus, molempien pääprosessoricoret ovat in-order -coreja, eli niissä ei tapahdu konekielikäskyjen automaattista uudelleenjärjestelyä. Tämä on tehty yksinkertaisuuden vuoksi, PC-puolella viimeinen näin toiminut prosessori oli alkuperäinen Pentium.

Ja yksi molempiin laitteisiin pätevä asia on se, että mitä enemmän rinnakkaisuutta laitteessa on, sitä vaikeampi siitä on saada suurin osa tehoista irti. Nykyiset pelit eivät hyödynnä rinnakkaisuutta PS2:sta lukuunottamatta juuri ollenkaan, ja PC-puolellakin ovat multicore-prosessorit vasta tulossa, joten ohjelmoijilla on paljon uutta opeteltavaa. Todennäköisesti kolmen vuoden päästä laitteille tulevat pelit ovat jälleen aivan eri maailmasta kuin julkaisuihin ehtivät.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Erittäin hyvä kirjoitus, kiitos siitä!

sph sanoi:
PS3:lla tuo kahden näytön mahdollisuus vaikuttaa mielenkiintoiselta, jos sitä oikeasti myös hyödynnetään, eli esimerkiksi jos television rinnalle voi kytkeä pienen monitorin tai kakkostelevision, johon saa sitten näkymään kiinteästi vaikkapa karttoja tai statistiikkoja. Tai tietysti jos on voittanut lotossa voi kytkeä molempiin HDMI-liittimiin 60-tuumaisen plasman ja pelata kolmemetrisen hirmunäytön edessä 32:9-kuvasuhteella GT5:ttä.

Ensimmäisenä tuli mieleen kaksinpeleissä splitatun kuvan jakamisen nyt kummatkin omille näytöilleen. Tästä olisi valtava hyöty myös nettipeleissä, joihin voi ottaa kaverin mukaan sohvalta pelaamaan. Toinen olisi tosiaan tämä minkä jo mainitsit, eli monitorin käytön apunäyttönä antamaan statistiikkaa. Sonyn suunitelmista nettipalvelun suhteen ei vielä ole mitään tietoa, mutta jos sinne jotain oikeata sisältöä ilmestyy ja jotenkin voisi hyödyntää vaikka arcade-pelien merkeissä, niin siinä sivussa sitten vaikka ristinollaa apumonitorilla kun tauluteevee tykittää viimeisintä fps-nettimättöä :) Tai sitten ihan vain chatti-ruutuna.

Toivottavasti uuden sukupolven myötä käsite "pelikonsoli" saa myös paljon muutakin sisältöä kuin pelkän pelaamisen. Ehkä ensimmäinen ratkaiseva askel kohti kodin viihdekeskusta on pian otettu.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Voisiko joku koneiden specsejä ymmärtävä tehdä syvääluotaava vertailua 360:n ja PS3:n raudasta specsien perusteella?

Oliko tämä kutsu :D

Jos tässä jotain pientä väkertäsi mutta tällä hetkellä vertailu on jokseenkin mahdotonta ensinnäkin siksi että ilmoitettujen speksien laskentatavoissa näyttää olevan eroja ja liikkeellä on paljon erilaista tietoa. Esim. vaikka mircosoft ilmoittaa eDRAM nopeudeksi 256Gt/s niin joissakin paikoissa puhutaan 32Gt/s tai 48Gt/s. Muistiratkaisuissa on siinäkin mielessä eroa että PS3:ssa on kaksi 256Mt lohkoa ja Xbox360 yksi 512Mt. Määrän perusteella ollaan siis tasoissa mutta PS3:sen etuna on se että 256Mt XDR muistiin on 25Gt/s kaista ja 256Mt GDDR3 lohkoon 22Gt/s. Xbox360 kaista 512Mt lohkoon on 22Gt/s jonka prosessori ja GPU jakavat mutta toisaalta GPU:lla on käytössä 10Mt sulautettua muistia joka vähentää päämuistin käyttöä. Päämuistin osalta ollaan siis tilanteessa PS3:sen 57Gt/s vs xbox360:n 22Gt/s. Kysymys kuuluukin, kuinka paljon eDRAM auttaa tasoittamaan eroa? Mahdotonta sanoa tässä vaiheessa. Mielenkiintoista nähdä että xbob360 käyttää enemmänkin konsolityylistä ratkaisua ja PS3 pc-tyylistä. Tämä kuva auttaa ehkä hahmottamaan eroa paremmin.

Laskentatehoa on paha mennä vertailemaan mutta paperitietojen perusteella xbox360:n prosessoreista saadaan noin 115GFLOP ja PS3:sen Cell prosessorista 218GFLOP. Molemmissa on kuitenkin paljon rinnakkaisuutta joten saa nähdä miten lähelle teoreettista maksimia päästään.

GPU vertailussa on liikkunut ties mitä lukuja joten siihen on varmaan aika turha mennä mitenkään syvällisesti. Virallisista tiedoista voidaan vaikka poimia RSX:n 136shader opsia/kellojakso ja 51miljoonaa dot produktia/s. Jotain vertailupohjaa voi antaa se että microsoft ilmoittaa xbox360 prosessorin kykenevän 9miljoonaan dot produktiin/s (kun kuitenkin joku älähtää niin CPU:n ja GPU:n vertaamisella en yritä korostaa PS3:sen paremmuutta vaan antaa jotain vertailukohtaa) PC:n näytönohjainpuolella taas yksi 6800 ultra kykenee 53shader opsiin/kellojakso. Mielenkiintoista myös huomata suuri ero transistorien määrässä. Xbox360:n GPU sisältää ilmeisesti 150M+noin90M sulautetusta muistista ja RSX noin 300M. Mutta odotellaan nyt lisätietoja miten lukuja on laskettu ja mihin niitä transistoreja on käytetty.

Liitännöistä sen verran että vaikka sekä PS3 että xbox360 sisältävät mukavasti erilaisia liitäntöjä niin iso plussa menee sonylle kahdesta HDMi liitännästä. Xbox360 on muuten kilpailukykyinen mutta etenkin kun HDTV on keskeinen teema niin ainoastaan komponentti ja VGA liitännät ovat paha pettymys. Jos nyt oikein ymmärsin niin xbox360 tarjoaa kuitenkin vakiona 20Gt kiintolevyn kun taas PS3 ainoastaan 2,5 laajennuspaikan. Tosin PS3:sen blueray ominaisuus on tulevaisuutta ajatellen mukavampi kuin perinteinen dvd-asema. Peleissä tällä ei varmastikkaan ole niin paljoa merkitystä mutta HDTV tasoisia elokuvia katsottaessa blueray on ehdoton suuren kapasiteettinsä takia. Vaikutusta on varmasti myös piratismiin kun media on liian suuri eikä kirjoittavia asemia ole myynnissä.

Äänipuolella molemmissa konsoleissa on tehty fiksu ratkaisu ja käytetty prosessorien raakaa laskentatehoa hyväksi äänien laskemiseen. Fiksu ratkaisu kustannusten säästämiseksi etenkin kun ajattelee miten pieni osa tehoista menee ääniin ja kuinka joustava ratkaisu on.

Ihan yleisesti ottaen kun nyt olen nähnyt kaikki pressitilaisuudet kokonaisuudessaan niin yllätys yllätys pidin eniten sonyn tilaisuudesta. Erilaisia demoja oli hauska katsella (tykkäsin erityisesti eyetoy kikasta kuppien kanssa). Pelien demoja näytettiin ihan mukavasti vaikka niiden aitoudesta kiistelläänkin paljon. Olisin kuitenkin toivonut lisätietoa sonyn verkkosuunnitelmista.

Nintendo jaaritteli koko tunnin peleistä ja onhan ne tärkeitä mutta olisi sitä teknologiapuoltakin voinut vähän olla mukana. Tuntuu siltä että nintendolla ei rahkeet riitä kilpailemaan teknologiassa joten korostetaan pelejä. Toki pelit lopulta ratkaisee mutta kyllä teknologiallakin on osansa.

Microsoftilla oli myös ihan kelpo tilaisuus jos ei lasketa sitä että he olivat palkanneet ihmisiä nostattamaan tunnelmaa joka on mielestäni aika noloa. En tiedä sitten miten yleistä tälläinen on mutta en muista ainakaan että vastaavaa olisi uutisoitu sonyn tai nintendon tilaisuuksista. Tilaisuuden keskeisin osa oli xbox live joka kieltämättä vaikutti todella hyvältä. Toivottavasti sony ja nintendo ovat suunnitelleet jotain yhtä hienoa. Myös pelidemoja näytettiin mukavasti vaikkakin itse konsolin tekniikasta ei kerrottu läheskään yhtä paljon kuin sonyn tilaisuudessa.

Kaiken kaikkiaan pelaamisen tulevaisuus vaikuttaa todella hyvältä. Huomioitavaa kuitenkin lienee se tosiseikka että HDTV kykyinen littutelkkari tai videotykki on myös hankittava sillä muuten menee suuri osa siitä loistosta hukkaan jonka seuraava sukupolvi tarjoaa. Ainut vika lieneekin niiden hinta mutta toivottavasti HDTV yleistyy euroopassakin ja laitteiden hinnat laskevat inhimilliselle tasolle.

Siinä nyt jotain pientä yhteenvetoa mutta haluan korostaa että kyse on vain minun mielipiteistäni. (En jaksa alkaa vääntämään mitään pitkää juttua tehoista tai eri alustojen paremmuudesta)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Kysymys kuuluukin, kuinka paljon eDRAM auttaa tasoittamaan eroa? Mahdotonta sanoa tässä vaiheessa.
Todennäköisesti kyseessä on pelkkä framebuffer. Yksi 720p-frame vie muistia kuusi kertaa niin paljon kuin yksi 480i-kenttä, eikä noin pienestä muistista todennäköisesti ole kovin suurta iloa textureissa jos kuitenkin tehdään HD-tasoista tavaraa. Välittömiin renderöintiefekteihin hyötyä sitten saattaa tullakin.

Peleissä tällä ei varmastikkaan ole niin paljoa merkitystä mutta HDTV tasoisia elokuvia katsottaessa blueray on ehdoton suuren kapasiteettinsä takia. Vaikutusta on varmasti myös piratismiin kun media on liian suuri eikä kirjoittavia asemia ole myynnissä.
Kun blu-ray tulee kunnolla markkinoille pitäisi siitä olla saatavissa myös kirjoittavat asemat. Ja itse en usko tuon elokuvapuolen olevan vielä pitkään aikaan kovin merkitsevää HD-DVD vs. blu-ray -sodassa, sillä HD-elokuvista hyötyminen todellakin vaatii HD-laitteet, ja DVD on jo vakiinnuttanut asemansa ja on useimmille varmasti täysin riittävä. SACD/DVD-A -tyyliseen marginaaliasemaan kyllä varmasti päästään suht nopeasti.

Pelien demoja näytettiin ihan mukavasti vaikka niiden aitoudesta kiistelläänkin paljon.
Suurin osa pelidemokollaasista oli enemmänkin suunnitelmia että tällaista me haluamme tehdä, ja kyllä, ihan vaan renderöityä. Reaaliaikaisia olivat ainakin Unreal-moottorin demo, Fight Night, ja tietysti kaikki teknologiademoina esitellyt.

Nintendo jaaritteli koko tunnin peleistä ja onhan ne tärkeitä mutta olisi sitä teknologiapuoltakin voinut vähän olla mukana. Tuntuu siltä että nintendolla ei rahkeet riitä kilpailemaan teknologiassa joten korostetaan pelejä. Toki pelit lopulta ratkaisee mutta kyllä teknologiallakin on osansa.
Tämä ei ole mitään uutta, Nintendo on aina ollut enemmän peleistä kuin tekniikasta. Spekseillä ei ole koskaan vaivattu yleisöä, ja esim. Gamecuben kanssa kovin tarkan tiedon löytyminen oli yllättävän vaikeaa vaikka laite oli täysin kilpailukykyinen teknisesti. Nintendo on näistä kolmesta konsolivalmistajasta ainoa, joka käärii melkoisesti rahaa nimenomaan omilla peleillään.

Itse yllätyin puolestaan siitä, miten tekniikkapitoinen Sonyn pressitilaisuus oli. Tämän huomasi myös siitä, että useimmilla toimittajilla ei ollut tarpeeksi teknistä tietämystä siirtääkseen speksipommituksen ymmärrettävään tekstimuotoon.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Jees. Katselin tossa Xbox27 tjsp ja ps3 teknisiä tietoja. Yllättäen PS3 (oletettavasti) vie voiton joillain alueilla. PS2han hävisi teknologiassa kaikille konsoleille, mutta oli silti yhtä, tai jopa suositumpi, kuin kehittyneemmät kilpailijansa.

PS3 panostaa näemmä myös multimediaan oíkein kunnolla. Tarkottaakohan muistikorttiyhteys sitä, että käytännössä voimme nyt omistaa 1gb muistikortteja? Jos tarkoittaa niin uuuh.
Bluetooth juttu hieman arveluttaa, koska langattomuudessa ei ole pelkkiä hyviä puolia.

Tässäkin aiheessa on noita speksejä ja muita ruuvinpäitä vertailtu jo ihan tarpeeksi, eikä mun tarvi lähteä siihen. Itse uskon, että PS3 tulee olemaan jälleen ostetuin konsoli. Sillä on MGS ja FF, joilla PS2 pitkälti ratsasti. Olkoonkin, että ne tulevat myös xbox666:e. Minäkin tulen hankkimaan vain PS3.

Gamecube2 (mikä lie pop-nimi silläki taas oli):n pitäs panostaa roolipeleihin. Tekemällä kunnon HC MMORPG:ä se vois vedota niihin, joiden mielestä FF on liian typerä. Toki Mariot ja muut kannattaa säilyttää.

Xbox42,5:n taas kannattas panostaa FPS:ään. Halo puree aina.

PS3:a ei ole varsinaista genreä, vaan ne muutamat sarjat: MGS, FF, tekken, Smackdown ( :D ), GTA, GT...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Suuret kiitokset sph:lle ja Hifi_Miehelle tekniikan vertailusta.

Tosin, ainakin Hifi_Mies tekee sitä ilokseen, joten hän ehkä kiittää minua pyynnöstä :p Aloittappa Hifi sitten Tehokkain Konsoli -ketju uudelleen kun laitteet ovat markkinoilla.

Lisääkin saa minun puolestani teknistä vertailua kirjoittaa jos joku asia jäi mainitsematta näiltä kahdelta tyypiltä.

Kiitokset vielä kerran!
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

sph sanoi:
Suurin osa pelidemokollaasista oli enemmänkin suunnitelmia että tällaista me haluamme tehdä, ja kyllä, ihan vaan renderöityä. Reaaliaikaisia olivat ainakin Unreal-moottorin demo, Fight Night, ja tietysti kaikki teknologiademoina esitellyt.

Unrealista en mene sanoamaan mitään kun IMO noi futuristiset räiskinnät näyttää kaikki yhtä huonoilta, mutta toi Fight Night näytti upealta. Nyrkkeiliöiden ilmeet olivat todellista "next gen" kamaa. Kasvojen animointi taitaa olla Sonylla nyt se kova juttu kun sitä näytettiin monessa kohtaa lehdistötilaisuutta. ilmeisesti aika hyvä veto sillä Xbox 360:n demoissa ei juuri kasvoja näytetty läheltä ja nekin mitkä näkyivät olivat lähinnä tämän sukupolven kuminaamoja.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Suuret kiitokset sph:lle ja Hifi_Miehelle tekniikan vertailusta.

Tosin, ainakin Hifi_Mies tekee sitä ilokseen, joten hän ehkä kiittää minua pyynnöstä :p Aloittappa Hifi sitten Tehokkain Konsoli -ketju uudelleen kun laitteet ovat markkinoilla.

Lisääkin saa minun puolestani teknistä vertailua kirjoittaa jos joku asia jäi mainitsematta näiltä kahdelta tyypiltä.

Kiitokset vielä kerran!

Tarkoitus oli antaa omia vaikutelmia eri konsoleista ja jotain vertailukohtaa tehojen puolesta millaista grafiikkaa on odotettavissa. Syvemmälle konsoleiden arkkitehtuurin vertailussa en lähde. Sittenhän se nähdään mitä eri alustoilla on tarjottavana kun kaikki ovat markkinoilla. *poistuu takavasemmalle*
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hifi_Mies sanoi:
Tarkoitus oli antaa omia vaikutelmia eri konsoleista ja jotain vertailukohtaa tehojen puolesta millaista grafiikkaa on odotettavissa. Syvemmälle konsoleiden arkkitehtuurin vertailussa en lähde. Sittenhän se nähdään mitä eri alustoilla on tarjottavana kun kaikki ovat markkinoilla. *poistuu takavasemmalle*

Kuka sinä olet? Missä on Hifi_Mies? :D
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hifi_Mies sanoi:
Kaiken kaikkiaan pelaamisen tulevaisuus vaikuttaa todella hyvältä. Huomioitavaa kuitenkin lienee se tosiseikka että HDTV kykyinen littutelkkari tai videotykki on myös hankittava sillä muuten menee suuri osa siitä loistosta hukkaan jonka seuraava sukupolvi tarjoaa. Ainut vika lieneekin niiden hinta mutta toivottavasti HDTV yleistyy euroopassakin ja laitteiden hinnat laskevat inhimilliselle tasolle.

Varovaiset arviot sanoivat että 30 miljoonaa eurooppalaista tulee katsomaan Pekingin kesä-olympilaisia HD-TV:n kautta, ja laite siirtyy todellisille massamarkkinoille vasta vuonna 2010. Saapi nähdä miten tuokin ennustus toteutuu todellisuudessa, mutta vaikeahan sitä laitteita on myydä kun ensimmäiset HD-TV ohjelmatkin tulevat euroopassa ruutuun vasta 2007.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Saapi nähdä miten tuokin ennustus toteutuu todellisuudessa, mutta vaikeahan sitä laitteita on myydä kun ensimmäiset HD-TV ohjelmatkin tulevat euroopassa ruutuun vasta 2007.

Eikös HTV aloita ne lähetykset vielä tän vuoden aikana? Ja satelliitista niitä kai näkyy jo nyt(?)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Prisoner sanoi:
Eikös HTV aloita ne lähetykset vielä tän vuoden aikana? Ja satelliitista niitä kai näkyy jo nyt(?)

Juuh, olisi pitänyt täsmentää että yleisten, ei-kaupallisten kanavien. Canal Digitalillahan on käsittääkseni jo HD tuki, samoin HTV kai suunnittelee samaa. Kun suurin ongelma tuon HD-TV signaalin lähettämisessä on se, että monilla mailla ei ole tarpeeksi kaistaa ko. hommalle ennen kuin analogiset lähetykset putoavat kokonaan pois.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Kuinka suuri mahdollisuus on siihen, että tekniset tiedot vielä muuttuvat? Ei niitä varmaan enää kauheasti rukkailla, mutta pientä säätöä varmasti vielä tehdään.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Kuinka suuri mahdollisuus on siihen, että tekniset tiedot vielä muuttuvat? Ei niitä varmaan enää kauheasti rukkailla, mutta pientä säätöä varmasti vielä tehdään.

XBOX 360:menen kohdalla veikkaisin että mahdotonta, koska pelit ovat jo betaversioina ja yksikin muutos tekniseen puoleen vaatisi paljon muutoksia koodiin (käskykanta muuttuisi, muistiosoitteet vaihtuisivat, jne.). PS3:sen suhteen speksien vielä mahdollista, mutta se lykkäisi pelien tekemistä huomattavasti. Revolutionista ei taas ei ole mitään hajua, mutta luulen että senkään speksejä ei kovin hevillä muuteta enää tässä vaiheessa.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
PS3:sen suhteen speksien vielä mahdollista
Itse en pitäisi tuotakaan enää mahdollisena, koska kauppoihin tuloon on aikaa alle vuosi, joten projektissa on varmasti jo ohitettu raudansuunnitteluvaihe ja ollaan pitkällä softakehityksessä. Noi rautamuutokset voisivat aiheuttaa niin yllättäviä ongelmia koodin kanssa, että Sony ei varmaan tule tekemään rautaan muutoksia kuin äärimmäisen pakon edessä (kuten esimerkiksi fataali rautabugi).
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Voisiko joku koneiden specsejä ymmärtävä tehdä syvääluotaava vertailua 360:n ja PS3:n raudasta specsien perusteella?
Lusikkaa soppaan vaan, siitä ne pidot vaan paranee :)
PS3 vs. Xbox 360(N5, koska pitkälti samaa rautaa "väittäisin")
Ensimmäiset huomioni kiinnitin kaikkien koneiden pohjaavan IBM:n Power- arkkitehtuuriin, jota RISC- pohjaisena voinee varsin helposti "spekuloida".
Suurimpana Xboxin ja Nintendon miinuksena pidän koneiden täydellistä liukulukutehon nojaamista Powerin omaan liukulukuyksikköön, joka ei tehoiltaan vastaa PC- raudan, EDES, tämänhetkisiä tekeleitä. Tästä esimerkkinä esitetyt luvut 115Gflop(Xbox360) vs 218Gflops(PS3), N5 tullee olemaan varsin lähellä Xboxia, samaan ytimeen perustuvana.

PS3:han käyttää Power ydintä vain kokonaislukuihin joita tarvitaan enimmäkseen pelien "runkokoodin" ajamisessa, ja tähänhän se on PS3 sisällä valjastettu.
Ja koska olen aina kiinnittänyt huomioni tasapainoiseen kokonaisuuteen, täytyy myöntää, että tämä on samalla PS3:n suurin riskikohta(muistikaistan riittämättömyyden jälkeen, siis), vaikkakin SPE- yksiköt pystyvät kokonaislukuja käsittelemään, ovat ne tässä varsin kehnoja johtuen rankasta optimoinnista liukulukuihin päin.

Toinen seikka johonka kiinnitin huomioni oli muistikaistojen "kapeus", tällä ajan takaa PS3:n Cell prosessorin potentiaalia, jonka se olisi grafiikkapiirille voinut tarjota, huikeasta 75G ollaankin tiputtu kolmannekseen, joten tässä piillee pleikkarin pullonkaula, varsinkin yhdistettynä monisäikeistetyn koodin tehottomuuteen, (monisäikeistetyn koodin tehottomuus koskee myös kilpailijoita), ja tästä väylälle aiheutettavan "hukkakuormituksen" muodossa(viitaten PS2:n äärimmäiseen herkkyyteen koodin väylänkäytöstä, ja PS2:ssa ei ollut kuin kaksi SPE:n vastinetta, ja nyt tulisi tehdä tehokkaasti ajastettua koodia Power- ytimen lisäksi seitsemän SPE:n avulla).

Tekstuureiden siirtoonhan on jälleen kerran jouduttu tekemään melkoisia kompromisseja kaikissa laitteissa, eihän alle 30 Gigan siirtokaistalla kummoisia teräväpiirtotarkkuuksilla esitettäviä tekstuureja siirrellä. Se alkuunsa PS3:n kohdalla puhutut 50G-100G muistikaista grafiikkapiirille olisi toiminnalle taannut oikeat puitteet, mutta näillä köyhänmiehen spekseillä, tulee rajat vastaan varsin pian.

Eli sekavan vuodatukseni päätteeksi, kruunaan speksien valossa PS3:n ylivertaiseksi noin teknisesti, ja paljon täällä esilläolleen PS3:n 2 Teraa vs. Xboxin 1 Tera, muka pienen todellisen tehoeron näkisin itse olevan todella massiivinen!

Itse edelleen Xbox 360:lle ääneni annan(vanhoilla perusteluillani).

P.S. Suurimmaksi muutokseksi uskoisin uuden sukupolven tuovan juuri pelien fysiikkoihin, ei enää niinkään kaistarajoitettuun grafiikkaan.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom