Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 hei nyt aletaan päästä lähelle pointtiani! Eli meillä on kaksi kasaa. Nintendo ja Sony. Minä arvostan Nintendoa ja sinä Sonya. Mutta kun otetaan herra objektiivisuus kehiin ja PYRITÄÄN päättämään kumpi kasoista ansaitsee enemmän kunnioitusta niin eikö voida sitä pystiä antaa kasalle joka suurinpiirtein kehitti raamit joilla tänäkin päivänä kasoja tuotetaan ? Onko se liian ylivoimaista!

Ja vaikka tällä ei mitään väliä olekaan niin meikäläisen Top-10:ssä on vähemmän Nintendon pelejä kuin Sonyn. Näin. Silti pyrin aina löytämään näitä perimmäisiä syitä ja viisauksia ja muuta paskaa Sonylasieni ylikin. ICO on minusta kokemuksena kovempi kuin mikään tähän astinen Zelda, mutta arvostan silti Zeldoja paljon enemmän. ICO:n tekeminen nimittäin on hiukan helpompaa kun ensin joku näyttää miten homma pelaa.

Älä myöskään liikaa tartu niihin kolmeen Nintendon sarjaan. Kyllä sieltä muutakin tulee kuten vaikkapa Goldeneye 64 joka loi käsitteen "konsoli FPS"

Kukaan ei tähän asti vielä ole sanonut, etteikö vaikkapa Mariolla olisi oikeasti merkitystä pelihistoriassa, sitä sillä on kyllä kiistattomasti.

Marioiden innovaatio on ollut edes kärjistämättä sama viimeiset 2-vuosikymmentä.

Mikäs tämä on ?

Ja tapa jolla asiasi esität, ei ole sitä kuuluisaa järkevää objektiivista keskustelua, josta ihmiset ovat josku koittaneet ottaa opikseenkin. Keskustelusi kuulostaa oikeasti fanaattiselta vouhkaamiselta, ja katkeran makuinen reaktosi "laitanpa tämän threadin kohta pannaan" tukee tuota olettamusta täysin.

Älä yritä. Minä edes koitan saada jotain järkeä tähän asiaan ja jopa "perustelen" väitteitäni. En ole maailman paras artikuloija, mutta so waht (:)). Itse olet lähinnä sivusta katsellut ja heittänyt jotain mutuja kehiin. Ja kun katson pelikone-valikoimaasti herää kysymys oletko läpäissyt kaikki Jakit ja Racit ? Edes yhtä... entä Mariot. Metroidit, GT:t Goldeneye jne... jos et niin mitä edes teet koko väittelyssä ?

Scatterbrain XO sanoi:
Kukaan ei tähän asti vielä ole sanonut, etteikö vaikkapa Mariolla olisi oikeasti merkitystä pelihistoriassa, sitä sillä on kyllä kiistattomasti.

Se että esimerkiksi ensimmäinen Mario loi 2D-tasohyppelygenren on kiistaton saavutus.

Mutta väite, että Nintendon 1st partyt olisivat Sonya parempia/kovempia ei ole. Kun se on täysin makuasia. Oletko koskaan ajatellut, että on aika paljon myös ihmisiä, jotka eivät voi sietää Mariota missään muodossa?

Ja tapa jolla asiasi esität, ei ole sitä kuuluisaa järkevää objektiivista keskustelua, josta ihmiset ovat josku koittaneet ottaa opikseenkin. Keskustelusi kuulostaa oikeasti fanaattiselta vouhkaamiselta, ja katkeran makuinen reaktosi "laitanpa tämän threadin kohta pannaan" tukee tuota olettamusta täysin.

Nimenomaan.

Kukaan ei voi kiistää esim. juuri tuota Gamespotin kertomaa faktaa Mario64:stä. Mutta se ei silti tarkoita sitä, että Mario64 olisi kautta aikain kovin peli 100% tarkkuudella ja kovempi kuin mikään Sonyn peli. Siihen ei ole mitään sataprosenttista mittayksikköä, vain eri ihmisten muodostamia näkemyksiä ja näiden aiheuttamia arvioita, joista ei siis voi sanoa millään fysiikan lakien tai matemaattisten yhtälöiden kautta täysin selvästi ja kiistattomasti, että Nintendo 1st party on kovin koskaan.

Ja juuri sen takia makuasioista kiisteleminen on turhaa, mutta silti silloin tällöin kivaa.

Zoukka sanoi:
Cyrus1 hei nyt aletaan päästä lähelle pointtiani! Eli meillä on kaksi kasaa. Nintendo ja Sony. Minä arvostan Nintendoa ja sinä Sonya. Mutta kun otetaan herra objektiivisuus kehiin ja PYRITÄÄN päättämään kumpi kasoista ansaitsee enemmän kunnioitusta niin eikö voida sitä pystiä antaa kasalle joka suurinpiirtein kehitti raamit joilla tänäkin päivänä kasoja tuotetaan ? Onko se liian ylivoimaista!

On se minulle liian ylivoimasta. :p Minulle se "korkein laatu" tai "paras elämys" on tärkeintä, en ole koskaan arvostanut innovaatiota itsessään NIIN korkealle (tottakai arvostan innovaatiota muttei se ole minulle kaikki..) . Ja kun se laatukin on vain tiettyyn rajaan arvioitavissa "objektiivisesti", on väittely loppupeleissä turhaa ja meidän vaan pitää "agree to disagree"

Ja vaikka tällä ei mitään väliä olekaan niin meikäläisen Top-10:ssä on vähemmän Nintendon pelejä kuin Sonyn. Näin. Silti pyrin aina löytämään näitä perimmäisiä syitä ja viisauksia ja muuta paskaa Sonylasieni ylikin. ICO on minusta kokemuksena kovempi kuin mikään tähän astinen Zelda, mutta arvostan silti Zeldoja paljon enemmän. ICO:n tekeminen nimittäin on hiukan helpompaa kun ensin joku näyttää miten homma pelaa.

Niin ja tässäkin näkyy se, että arvostat innovaatiota ja ensimmäisenä tulemista enemmän kuin minä ja että loppujen lopuksi tässäkin mielessä väittely on tavallaan turhaa. Vaikka pidit Icosta kokemuksena enemmän, arvostat silti Zeldan korkeammalle, itse en edes "pysty" tällaiseen ajatteluun. Ajattelutapamme tai arvostuskriteerimme ovat erilaiset. "Agree to disagree" Vai onko toinen absoluuttisesti parempi arvostusmittari kuin toinen?

Älä myöskään liikaa tartu niihin kolmeen Nintendon sarjaan. Kyllä sieltä muutakin tulee kuten vaikkapa Goldeneye 64 joka loi käsitteen "konsoli FPS"

No joo, onhan niillä laatukamaa muutakin.

Zoukka sanoi:
Mikäs tämä on ?

Ja kun katson pelikone-valikoimaasti herää kysymys oletko läpäissyt kaikki Jakit ja Racit ? Edes yhtä... entä Mariot. Metroidit, GT:t Goldeneye jne... jos et niin mitä edes teet koko väittelyssä ?

Anteeksi, en tiennyt että tänne foorumille ei saa kirjoittaa jos ei ole pelannut jotain tiettyjä pelisarjoja läpi.

Tuohon ensimmäiseen kysymykseen vastasin jo, ja tuossa ylempänä myös Cyrus1. Merkitystä ei voi väheksyä, mutta Mario-sarjana (tämä pääsarja) ei ole kovin innovatiivinen. Yksi tai kolmekaan peliä ei riitä. Innovaatio on eri asia, kun se, onko jollain pelillä tai sarjalla ollut johonkin jotain (merkittävää) vaikutusta.

Zoukka sanoi:
Ensinnäkin jokainen Mario on vuorollaan aina uudistanut genreä ja innovoinut lukemattomia uusi juttuja.

Hmm... kokeile vielä yhtä suuntaa nimittäin jos et arvosta sitä että joku kehittää uutta ja ihmeellistä niin mieti vähän aikaa niitä jotka aikaansa innovoimiseen "tuhlaavat". Jotenkin se vain sattuu sydämeen kun porukka ei arvosta sitä, että joku jaksaa kehittää uusia tapoja pelata, viedä genrejä eteenpäin ja jopa kehittää uusia ohjausmenetelmiä. Mieti jos Nintendo ei olisi ollut kehittämässä tätä kaikkea uutta ja ihmeellistä. Me kuule pelaisimme vielä Pac-mania.

Ja vaikka joku peli olisi sinulle henk koht rakas niin ei se tarkoita ettetkö voisi jotain toista peliä juuri "arvostaa" enemmän. En pidä Elviksestä. Arvostan Elvistä suuresti. Pidän Tekken vitosesta, mutta en arvosta sitä lähimainkaan samalla tavalla kuin Street Fighter kakkosta. jne...

Mutta jospa tämä tästä pikkuhiljaa. Hyvää shittiä pitkästä aikaa. Ja toivottavasti tästä joku (vaikka salaa) oppi jotain ;)

Zoukka sanoi:
Hmm... kokeile vielä yhtä suuntaa nimittäin jos et arvosta sitä että joku kehittää uutta ja ihmeellistä niin mieti vähän aikaa niitä jotka aikaansa innovoimiseen "tuhlaavat". Jotenkin se vain sattuu sydämeen kun porukka ei arvosta sitä, että joku jaksaa kehittää uusia tapoja pelata, viedä genrejä eteenpäin ja jopa kehittää uusia ohjausmenetelmiä. Mieti jos Nintendo ei olisi ollut kehittämässä tätä kaikkea uutta ja ihmeellistä. Me kuule pelaisimme vielä Pac-mania.

Ja vaikka joku peli olisi sinulle henk koht rakas niin ei se tarkoita ettetkö voisi jotain toista peliä juuri "arvostaa" enemmän. En pidä Elviksestä. Arvostan Elvistä suuresti. Pidän Tekken vitosesta, mutta en arvosta sitä lähimainkaan samalla tavalla kuin Street Fighter kakkosta. jne...

Mutta jospa tämä tästä pikkuhiljaa. Hyvää shittiä pitkästä aikaa. Ja toivottavasti tästä joku (vaikka salaa) oppi jotain ;)

Tottakai arvostan Nintendon innovaatioita helvetisti, mutta silti ne eivät ole minulle kaikki kaikessa. Juuri niiden innovaatioiden ja todellisten legendapelien takia ennen olinkin AIVAN varma ettei mikään yritys koskaan voisi olla yhtä laadukas pelien tuottaja ja julkaisija, saati sitten että mikään muu 1st party voisi yltää N:n tasolle. Sony vaan on ainakin minun kohdallani tämän tehnyt, niin uskomattomalta kuin se vielä viisi vuotta sitten minulle kuulostikin.

Innovaatio on eri asia, kun se, onko jollain pelillä tai sarjalla ollut johonkin jotain (merkittävää) vaikutusta.

Minä kyllä kutsuisin jonkinsortin innovaatioksi jonkun genren kokomittaista perustamista ja sen standardien luomista. (Mario64)

Anteeksi, en tiennyt että tänne foorumille ei saa kirjoittaa jos ei ole pelannut jotain tiettyjä pelisarjoja läpi.

No voi anteeksi jos oletan, että kun Mario peleistä (muunmuassa) väitellään niin osapuolet olisivat myös Marioita pelanneet. Hankala sitä on omasta päästä perusteita ja argumentteja kehitellä ?

Zoukka ja Cyrus puhuvat nyt aivan eri asioista. Kärjistettynä:

Zoukan mielestä Nintendo on kaikkien aikojen paras pelintekijä.
Cyruksen mielestä Sonyllä on tällä hetkellä paremmat 1st party -pelit.

Nämä eivät sulje toisiaan pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Zoukka sanoi:
Hmm... kokeile vielä yhtä suuntaa nimittäin jos et arvosta sitä että joku kehittää uutta ja ihmeellistä niin mieti vähän aikaa niitä jotka aikaansa innovoimiseen "tuhlaavat"

Ei kannata alkaa jeesustelemaan. Esim. Mario 64:n (tekniset, kamera, pelihahmon liikkeiden määrä hahmolla..) innovaatiot nähtiin vuosia aiemmin PC-puolella. Tämä on makuasiaväittely ja ihan turha. Piste.

Edit: alkuperäisiä Mario-pelejä on hyllyssä toistakymmentä.

Zoukka sanoi:
No voi anteeksi jos oletan, että kun Mario peleistä (muunmuassa) väitellään niin osapuolet olisivat myös Marioita pelanneet.

Jos nyt pistäisi suuta vähän pienemmälle. Jos ikää on 20 vuotta kannattasi vähän rauhoittaa historian "totuuksien" julistamista.

Näyttää vain tyhmältä. Ainakin tuolla ulosannilla.

Tautofonia sanoi:
Zoukka ja Cyrus puhuvat nyt aivan eri asioista. Kärjistettynä:

Nämä eivät sulje toisiaan pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Hmm.. no tavallaan alkuperäinen juttuni oli se (ennenkuin Zoukka kävi kommentoimaan), että Sony on nykyisin kovin 1st party, mutta tosi asiassa pidän kyllä Sonyä nykyään kovempana kuin Nintendon koko historiaa.. :D Tosin sitä en alun alkaen tuonut esille, vaan puhuin nykytilanteesta, jossa Sony suorastaan teurastaa Nintendon (IMO!).

Tautofonia sanoi:
Kärjistettynä:

Tuo ei ole hassumpi tulkinta. Sitten voi tietysti miettiä onko joku 1st partya vai ei, mutta myös sitä, onko sillä mitään väliä. :p

Hex sanoi:
Jos nyt pistäisi suuta vähän pienemmälle. Jos ikää on 20 vuotta kannattasi vähän rauhoittaa historian "totuuksien" julistamista.

Näyttää vain tyhmältä. Ainakin tuolla ulosannilla.

Heh oliko liian tunnepitoista tekstiä. Pahoittelen jos cool-mittarini näyttää punaista ja puhun videopeleistä yleensäkin kiihkolla. Ja mitä iällä on merkitystä. Kyllähän Mario 64:sen parhauden voi tuntea jokainen vuonna 2007 pelaamalla pelin itse läpi.

Varjoista kylkeen isketty elitismin tikari ei muuten ole kaunis tikari... osallistu ihmeessä keskusteluun! Ei se satu.

Hex sanoi:
Tuo ei ole hassumpi tulkinta. Sitten voi tietysti miettiä onko joku 1st partya vai ei, mutta myös sitä, onko sillä mitään väliä. :p

Juu tottakai, esim. eihän Insomniac ole 1st party täysin virallisessa mielessä, mutta koska kaverit ovat noin miljoonassa haastattelussa sanoneet tekevänsä pelejä vain Sonylle, Sony omistaa osien pelien oikeudet , Insomniac on yhteydessä SWWS:n kanssa ja Sony julkaisee pelit, laskisin heidät käytännössä yhdeksi Sonyn studioksi.

Joo ennenkun lähden hirsiä vetelemään niin heitetään vielä yksi "standardi" jolla näitä asioita VOI mittailla jos haluaa. Eli peliarvostelijoiden mielipiteet. Jotenkin kyllä luulen, että saattaa tulla taas jotain "ei niillä ole mitään väliä", mutta eipä tämä ketään satuta.

Eli vaikkapa top-20 Gamerankings saitilta näyttää 7 Nintendon peliä ja yhden Sonyn pelin.

Zoukka sanoi:
Joo ennenkun lähden hirsiä vetelemään niin heitetään vielä yksi "standardi" jolla näitä asioita VOI mittailla jos haluaa. Eli peliarvostelijoiden mielipiteet. Jotenkin kyllä luulen, että saattaa tulla taas jotain "ei niillä ole mitään väliä", mutta eipä tämä ketään satuta.

Eli vaikkapa top-20 Gamerankings saitilta näyttää 7 Nintendon peliä ja yhden Sonyn pelin.

Niin no se on oikeasti ainut edes jotenkin mahdollinen standardi, mutta ei kuitenkaan lopullinen tie ja totuus. Tuokin top20 lista vaan näyttää sen, että tosiaan, ne legendasarjat (etenkin Zelda) ovat tosiaan legendoja, mutta kuten jo alunperin sanoin, minulle Sonyn genrevalikoiman laajuus ja pelien vaihtelevuus ajavat nykyisin Nintendon ohi (tosin voi olla, että isompi Gamerankingsin tutkailu silti veisi voiton Nintendolle :p, Toisaalta silloin Oliverin huomauttamat PSP/DS-vertailutkinhan olisivat melko valideja totuuksia, vaikka aika moni pitää sataprosenttisesti DS:n pelivalikoimaa murskaavana verrattuna PSP:hen? :D ). Ja vaikka Zelda (mikä tahansa, WW,TP, OoT,LTTP) on mestariteos ja kolme tai viisi pistettä keskiarvoltaan kovempi kuin ICO, ei se välttämättä kerro koko totuutta. Nämä ovat niin pienistä jutuista kiinni ja jokainen arvottaa asioita omalla tavallaan. Siksi esim. jokainen "parhaat biisit koskaan kriitikoiden mielestä vuonna 2006" ja "parhaat biisit koskaan kriitikoiden mielestä vuonna 2003" ja "parhaat leffat koskaan vuonna 2001" ja "parhaat leffat koskaan vuonna 2005" listat näyttävät aina vähän erilaisilta. Mahdoton laittaa mitään huipputeoksia eri järjestykseen. Ainoa järkevä on juuri keskiarvo, mutta sekin on vain sitä, keskiarvo täysin eri ihmisten muodostamista mielipiteistä. Esim. ketkäköhän arvostelivat OoT:n ympäri maailman ja miksi näin? Ketkä arvostelivat TP:n ja miksi arvostelivat niinkuin arvostelivat? Entä ketkä ICOn ja vaikuttiko näihin arvosteluihin mitkä tekijät?

Keskiarvot antavat mielestäni osviittaa laadusta ja laaduttomuudesta, mutta siihen ne käytännössä jäävät. Lopullinen laadukkaiden tuotantojen järjestykseen pano ja laaduttomien järjestykseen pano on tuhansien tekijöiden summa, johon ei mikään sataprosenttinen matematiikka päde.

Tuolla aikaisemmin oli muutama viesti, jossa oli mainittu Gears Of War ja Motorstorm samassa yhteydessä. En nyt muista oliko näitä ikään kuin vertailtu keskenään. Haluaisin kuitenkin tuoda oman näkemyksani asiaan.

Otetaan ensin GeoW. Odotin tätä peliä hieman innolla ja ajattelin, että tuo voisi nyt sittenkin olla se syy, miksi hankkia X360:tä (pelin mainos on yksi hienoimmista, mitä tiedän. Ei vaikuta itse peliin, mutta piti mainita:)). Sitten pääsin pelaamaan ja töks. Ei se ollutkaan hyvä peli. :eek: Todella hieno ja toiminta oli suht näyttävää (tosin samalla suppeaa). Peli oli tylsä. Mitään kauheita kiksejä en saanut missään vaiheessa. Moottorisahalle toki erityismaininta (niin kuin aina, kun se on peliin ympätty ;)). Pelikokemus oli jotenkin tympeä. Ja minä pelasin tätä vielä kaverin kanssa! Tiivistettynä: Alkuun graffat vangitsivat, eikä oikein muuta tehnytkään, kuin ihasteli niitä. Pelaamisen opetteluun meni hetki ja se piti mielenkiintoa yllä. Kun peliä alkoi oppia ja pari ekaan episodia oli takana, niin siihen tyssäsi. Peliin ei tullutkaan mitään uutta. Arvatkaa mikä peli minulle tulee tästä mieleen? Neogeon Metal Slug. Ihan sama fiilis. Alkuun jee jee, mutta ennen puolta väliä: "plaah, sormetkin väsyy naputtamisesta.". Ei uponnut. :(

Sitten Motorstorm. Kokeilemani versio ei ollut täysi vaan vaiheessa, mutta kejittyneempi, kuin se, mikä oli Digiexpossa esillä. Tältä peliltä en kauheasti odottanut mitään muuta, kuin komea näkymää ruudulla (en ole kauhean kova autopeli-fani). Pelatessa yllätyin positiivisesti. Tähän jäi yksinkertaisesti koukkuun. Meininkiä riittää ja ajoreittejä löytyi radoista useita. Ajokkiluokkien merkitykset korostuivat ajossa kovasti. Joka vehkeellä ei voinut sompailla samalla tavalla. Kovin hauskaa ja komeaa rallia. Pitkästä aikaa autopeli, jota todella odotan. Lähtee mukaan PS3:n kanssa, jos vain kaupasta saa.

Tiedän, että tämä on helppo tulkita fanipojan saivarteluksi ja jos niin tulkitsette, niin se teille suotakoon. Rehellisesti, yritin kirjoittaa objektiivisia näkemyksiä peleistä. X360:llä on hyviä pelejä ja PS3:lla pelasin tylsiäkin pelejä. Kommentoin vain näitä kahta, mistä oli tuolla aikaisemmin puhetta.

pziuz sanoi:
Tuolla aikaisemmin oli muutama viesti, jossa oli mainittu Gears Of War ja Motorstorm samassa yhteydessä. En nyt muista oliko näitä ikään kuin vertailtu keskenään. Haluaisin kuitenkin tuoda oman näkemyksani asiaan.

Ei oltu vertailtu keskenään, kunhan sanoin että nuo kaksi pyörimässä vierekkäin saa päät kääntymään XO:n puolelle. Näin siis täällä. Samasta syystä pelasinkin sitä motorstormia siinä ties kuinka kauan koska ketään muuta ei kiinnostanut testata.

Mistähän muuten johtuu että aina kun sanoo Sonyn pelistä jotain pahaa niin alkaa mieletön liekehdintä? MSn ja Nintendon pelejä olen aina saanut haukkua rauhassa.

Ajattelin mennä taas loman alkamisen kunniaksi pelaamaan jotain, onko jokin PS3-peli josta joku tahtoo kuulla kokemuksia?

keiu sanoi:
Mistähän muuten johtuu että aina kun sanoo Sonyn pelistä jotain pahaa niin alkaa mieletön liekehdintä? MSn ja Nintendon pelejä olen aina saanut haukkua rauhassa.
Mistähän muuten johtuu että aina kuvitellaan samalla lailla? Liekehdintä? Sait Pziukzen liikkeelle vai katsoinko ihan väärin?
Tämä vääristely on sitä normaalia tällä foorumilla.

Blazing Angels kiinnostaa...tiedän että ei ole noin yleisesti odotettu mutta minua kiinnostaa. Jos on ilmestynyt niin testaa.

keiu sanoi:

Jostain syystä sonyn oppipojat foorumilla ovat nousseet valmiustilaan varpailleen ja hyökkäilevät sinne sun tänne kuin nurkkaan ahdistettu villieläin... toivottavasti epävarmuus ykköspallista ja se, että sony ei hallitse diktaattorimaisesti tätä sukupolvea ei liity tähän.

Cyrus1 sanoi:
tosi asiassa pidän kyllä Sonyä nykyään kovempana kuin Nintendon koko historiaa
Ympäripyöreätä selostusta sivutolkulla Zoukan argumentteihin ja sitten tälläisiä sammakoita. Ei hyvää päivää. Lopeta trollaaminen.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom