Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
http://www.gametrailers.com/player.php?id=17261&type=wmv

Epicin mietteitä Wiistä 7min kohdalla. Wii HD toivelistalla.. :D


joutuu kahtoo koko pätkän ku ei suostu kelaamaan :D

Ei ole aina helppoa.....

Muokkaus: No nyt sen katoin hyvää löpinää kyllä. Kait se HD-wii on muutaman vuoden päästä tulossa mutta itse en sitä tältä koneelta kaipaa. Kun ei ole HD-telkkariakaan. Tosin entistä parempia grafiikoita odotan tulevaisuudessa wiillekkin tehtävän.

Muokkaus: Tässä on yksi esimerkki pelitoimittajan jälkeenjääneisyydestä, jos noin niinkuin kontrolleja ajatellaan.
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=158080

Ja suora lainaus:
We found it a struggle to hit shots in a straight line because the Remote had to be held DEAD level throughout the shot - near impossible when you want to get stuck in with a hearty swing. We're humans. Not robots, OR real golfers for that matter.

We expected Wii Tiger Woods to be easier and more intuitive; fact is it's hard as nails.

Menikö jo liian simulaatioksi? Itse golffia sen verran lyöneenä tiedän että ei sitä palloa apinakaan suoraan lyö... Parempi noin kuin se toinen vaihtoehto eli saa wii versiossakin lyödä tattia pyörittelemällä. Mikä on typerää.

Muokkaus2: samalta sivustolta yllättävän positiivinen scarface previkka:
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=157604

Hyvin isolla varauksella suhtaudun tähän peliin.

Muokkaus3: nyt on pää ihan sekaisin. Hyvät yöt kaikille :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nintendon seuraava konsoli on HD-konsoli, sitten kun HD-telkkoja alkaa olla jo käytössä ja HD-tehot saa käyttöön mielekkäällä hinta/laatu-suhteella. (Vrt. hajoilevat 360:t ja ylikallis PS3.) Seuraavassa sukupolvessa myös se DVD:tä seuraava massamedia alkaa olla ajankohtainen. Nintendon konsolit ovat jo SNESistä lähtien noudattaneet aika vakituisesti sitä viiden vuoden sykliä, vaikka muutama konsoli matkan varrella on kuollutkin, eli se "Wii HD" on ihan uusi konsoli eikä esim. jollain skaalaimella HD-resoa ulos sylkevä "Wii lite". Kukaan varmasti ei enää usko Nintendon lopettavan konsolipuolella ainakaan Wiin aikana, toisin kuin Gamecuben loppuvuosina vaikutti jo hyvin todennäköiseltä.

Dr Evil sanoi:
Teknisesti täysin mitätön laite verrattuna Boxiin ja PS3:een

Joillakuilla on aika paisuteltu käsitys tiettyjen laitteiden "suorituskyvystä". Tekniikkaa ja sen merkitystä voi ajatella myös muilta kanteilta kuin suurimmalta polygoniluvulta. Mitä tulee uusien konsoleiden teho/teho-lukemiin eli virranottoon suorituskykyä kohden, on täysin selvää että Wii puskee eniten polygonia wattia kohden. Bleeding edge -laitteiden kuten Xbox 360:n ja etenkin PS3:n tehosuhde ei voi jo suunnittelun vuoksi olla samaa luokkaa kuin erityisesti virrankäytönkin suhteen optimoidulla laitteella kuten Wiillä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
Mitäs muut miettii? Käytättekö tärinää ja onko teistä se tärkeä ominaisuus?

Itse diggaan ainakin autopeleissä. Ja oli se zeldassakin ihan hyvä ja mukava.
Joissain peleissä ihan jees, toisissa sillä ei tee mitään.
Mm. Crackdownissa ei ilmeisesti ole oikeastaan ollenkaan tärinää ja huomasin sen vasta parin tunnin pelien jälkeen. Ohjain ei ainakan minulla tärise ollenkaan. MotorStormia, RR7:aa ja Resistancea pelatessa ei myöskään huomannut ollenkaan, ettei ohjain tärise.
Räiskintäpeleissä laitan yleensä tärinät suoraan pois, että voi tähdätä kunnolla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
Menikö jo liian simulaatioksi? Itse golffia sen verran lyöneenä tiedän että ei sitä palloa apinakaan suoraan lyö...
Enpä usko. Jos pelissä on vaikeaa lyödä, ei se johdu "liiallisesta simulaatiosta", vaan huonosti tehdyistä ohjauksista. Enpä usko että oikeat golffaajat sen paremmin tuolla löisivät.
Odotan kyllä mielenkiinnolla että pääsee testaamaan Wiillä tiikeriä. Tiikeri on suosikkisarja kaikista golffeista (en enää edes koske muihin) ja luulen sen olevan hyvä myös Wiillä. Jos ohjauksia on haukuttu, herättää se kuitenkin pieniä epäillyksiä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
Just tän päivän luin näitä juttuja netistä, ja kukaan ei oikein ole selvillä sen arkkitehtuurista. Tässä on paras arvaus, asiansa osaava kaveri on. Eli nimimerkin pandakun viestejä lue. On siinä eroa cubeen aikas paljon. Toki ei puhuta mistään 360:sen teholukemista mutta selvä ero cubeen. siis muussakin kuin muistin määrässä ja prosessorin tehossa.

http://boards.thewiire.com/index.php?showtopic=18131

Luin tuon ketjun melkein kokonaan ja tuntuihan tuo kaveri olevan aika hyvin perillä Wiin arkkitehtuurista, enää ihmettelen miksi yritit kumota viestiäni hänen postauksillaan, koska hän ei sanonut oikeastaan mitään minun postaustani vastaan...? Lisäksi ei sen kaverin tekninen tietämys nyt mitään ihan aukotonta ollut, mm Cellin spu-yksiköiden kanssa meni fakta ja fiktio sekaisin. Eli noin 2x Cube on ja pysyy. Kyllähän tuolla ketjussa pientä toiveajattelun poikasta moni yritti puskea pintaan, mutta Pandakun ei sentään hölöttänyt mitään kovin älytöntä.

Jooseppi sanoi:
Kait tuossa 3:sessa on sen verran paljon hyviä puolia muitakin (ei pelkäsätään graffat) että sen kääntäminen wiille olisi järkevää. Näin siis olen ymmärtänyt että siinä on paremmat työkalut yms jotka helpottavat ohjelmointia kumminkin

No joo jotain tälläistä vähän tarkoitinkin, kun sanoin että porttaukset helpottuu, eli pelintekeminen saattaa helpottua, kovinkaan ihmeellisiä graafisia parannuksia ei tuon enginen käytöllä kannata odottaa. Paras jälki saadaan kyllä ihan muilla engineillä kuin downgreidatuilla multiplatform-moottoreilla


Mahewcoro sanoi:
Joillakuilla on aika paisuteltu käsitys tiettyjen laitteiden "suorituskyvystä"
Nimenomaan, toivottavasti vielä jonain päivänä Nintendo miehet ymmärtävät että Wii on noin 2x Cube ja että se ohjain todellakin on se juttu ja pystyvät elämään tyytyväisinä tämän asian kanssa. Nyt tuntuu, että monet eivät vain pysty hyväksymään tätä tosiasiaa ja väkisin yritetään uskotella itselleen muuta käyttämällä jonkin sortin sumeaa logiikkaa ja lauseitten ottamisella irti asiayhteyksistä ja muilla vastaavilla legendaarisilla keinoilla.

Mahewcoro sanoi:
Tekniikkaa ja sen merkitystä voi ajatella myös muilta kanteilta kuin suurimmalta polygoniluvulta. Mitä tulee uusien konsoleiden teho/teho-lukemiin eli virranottoon suorituskykyä kohden, on täysin selvää että Wii puskee eniten polygonia wattia kohden. Bleeding edge -laitteiden kuten Xbox 360:n ja etenkin PS3:n tehosuhde ei voi jo suunnittelun vuoksi olla samaa luokkaa kuin erityisesti virrankäytönkin suhteen optimoidulla laitteella kuten Wiillä.

No polygoniluvut nyt eivät edelleenkään ole todellakaan kaikki kaikessa. Se nyt vaan on niin, että kun koko koneen tehot lasketaan yhteen niin ainakaan kovin kaukana ei olla siitä, että Wii ei edes puske eniten tehoa wattia kohden. Itse olen sitä mieltä, että ei edes puske, mutta sitä on hieman vaikea todistaa, enkä siksi sitä intäkään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

karpaasi sanoi:
Huh huh, Dr Evil tyhjensi pöydän:D

Eiköhän tuolta vielä vastaväitteitä joku heitä kehiin:)
Haluaisin kuitenkin vielä täsmentää, etten ole mikään Wii-hater. Ihan hauska vekotin se on ja varmaan päätyy vielä minunkin olohuoneeseen jahka pelitarjonta hiukan laajenee ja hintakin tippuu. Wiissä nyt vaan on vahvuuksina eri jutut kuin se teho ja olisi mukavaa jos Wiin omistajat eivät yrittäisi takertua sellaiseen mitä ei ole ja onnistuisivat samalla paremmin sisäistämään sen Nintendon uuden filosofian. Eipä se tosin mikään ihme ole että aivan kaikki N-miehet eivät näin radikaalia muutosta aivan purematta ole pystyneet nielemään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mitäs muut miettii? Käytättekö tärinää ja onko teistä se tärkeä ominaisuus?

Helvetin tärkeä...

Räiskintäpelit ovat aina olleet konsolilla hauskoja kun rynkyn tärinän tuntee käsissään. Ja jos autopelejä pelaa padilla niin ilman tärinää se on aika köyhää. En voisi edes kuvitella pelaavani Gran Turismoa ilman värinöitä. Tokkopa se edes onnistuisi, sillä tärinä on GT:ssä osa ohjausta.

Tärinällä voi myös tehdä paljon muutakin kuten vaikkapa MGS-sarja on meille opettanut... "You doubt my powerrh!!" :cool:


Sony elää menneisyydessä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Nimenomaan, toivottavasti vielä jonain päivänä Nintendo miehet ymmärtävät että Wii on noin 2x Cube ja että se ohjain todellakin on se juttu ja pystyvät elämään tyytyväisinä tämän asian kanssa.

Ei passaa yleistää. Itse pelailen shakkia Emacs:illa, joten se graafiikoista :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
Mitäs muut miettii? Käytättekö tärinää ja onko teistä se tärkeä ominaisuus?
Enpä ole viitsinyt tänne kirjoitella mitään aikoihin, mutta vastataan nyt tuohon kysymykseen, että tärinää olen käyttänyt viimeksi 2002 Cuben ohjaimen kanssa kunnes tuli Wavebird hankittua. Sittemmin PS2:lla hankin suoraan langattoman Logitechin ja siitä tärinät suoraan pois...

Eli niin HULLULTA kuin se kuulostaa, niin on meitä kaheleita (ainakin yksi) täällä maailmassa, joille tärintä ovat niin herttasen yhdentekeviä, ettei tosikaan. Ja kyllä... Gran Tourismo ja WRC neloset olivat/ovat suosikkipelejä tänäkin päivänä pleikkarilla ja kyllä niitä ilmeisesti pystyy tarpeeksi hyvin pelaamaan ilman tärinöitä... Eli "läpäistynä" ovat tuolla hyllyssä...

Kyllähän sitä miettii joskus, että pitäiskö jotain Shadow of the Colossusta kokeilla tärinöiden kanssa, mutta yleensä olen ottanut ne puolen minuutin jälkeen pois. "Häiritsevät" niihin tottumatonta... Ei niitä tarvitse... Kiva lisä toki, mutta todella pieni osa kokonaisuutta.

Ja ennen kuin sota taas leimahtaa käyntiin, niin tuo oli vain minun oma mielipide ja kyse ei ole mistään Sonyn puolustelusta, vaikka olisi kuinka mehukas aihe riepoteltavaksi...

(Ja loppuun: ihan turha tulla täällä ryppyilemään Dr. Evilille... Tuo on jo niin pitkään pystynyt nujertamaan jokaisen kiihkoilijan tosiasioihin pohjautuen, että talebanit (trademark by Nisu) tekevät itsestään vain naurettavia, jos katkera kalkki ei kelpaa tuollaisten kylmän viileiden tosiasoiden esittelyjen jälkeen...)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tärinöistä sen verran, että mahdollisesti huomaan niiden puuttuvan ajopeleissä, muuten ei vähempää voisi kiinnostaa. Mutta tuo kapulan liikuttelu varsinkin jossain lentämisessä, se taas kiinnostaa kovastikin. Mutta eiköhän tuo ole ihan ihmisestä kiinni ja mistä tykkää noin yleisesti. Itselle rumble ei ole tärkeä millään tapaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tärinät olleet aina päällä joka pelissä. Tärkeä osa pelikokemusta, jolle on nyt aika sanoa hyvästit tai ainakin näkemiin joksikin aikaa. Omaa pelihistoriaa peilatessa ovat tärinät verraten uusi asia. Taisi olla Nintendo 64:n rumble-pack joka tämän ensimmäisen kerran esitteli ja koukkuun jäätiin yllättäen. Kun käytössä ovat kuulo-, näkö- ja tuntoaistimukset - on pelikokemuskin ehkä ollut astetta syvempi.

Duunikaveri on kuuro ja aktiivipelaaja. Hänelle äänet ovat myös tärkeitä. Windows pystyy esittämään esimerkiksi Flight Simulatorissa äänet teksteinä ruudulle. Ehkä myös tärinät voitaisiin esittää kuulo- ja näköaistimusten kautta? Siinä tekijöille haastetta.

Joulukuisen PS3-testistä viisastuneena voi vilpittömästi sanoa, ettei tärinöiden puutetta huomannut kuin vasta pelikokemuksen jälkeen, kun porukasta joku nosti asian pöydälle. Liekö ensihuuman tuomaa sokeutta vai voiko elämä jatkua myös ilman vibraa? :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Lisäksi esimerkiksi Call of Duty 3 sai Wiillä roskapisteitä, vaikka peli on käytännössä sama kuin hyviä arvosanoja vedelleet perinteisten konsolien versiot, ja vieläpä yleisesti tunnustetusti padiohjausta luontevammalla Wii-ohjauksella.
CoD 3:n arvostelu
Annoin tuolle täsmälleen samat pisteet kuin PS2:n Call of Duty 2:lle, koska osa jutuista siinä oli parempaa, osa huonompaa, ja iso osa samaa.

Mutta jos puhutaan nyt vain tuosta ohjauksesta, koska se oli ehkä merkittävin ero noiden kahden pelin välillä.

Joskus aikoinaan pelailin FPS:iä PC:llä, Halflife lisäosineen, No One Lives Forever ja pari Medal of Honoria tullut hakattua läpi ja sekalainen joukko muuta vastaavaa sälää. Ja eihän siitä pääse mihinkään, että hiiri-näppäimistö-yhdistelmästä on paha panna paremmaksi. Tästä huolimatta olen oppinut elämään jopa Dualshockin kanssa, ja konsoliräiskinnöissähän onneksi annetaan vähän tasoitusta kehnompien kontrollien takia.

Kahden tatin ohjaus on tähän astisella harjoittelulla kohtuullisen hyvin selkäytimessä, ampuminen (R1), aseen vaihto (R2) sekä kranaattien heittäminen ja vaihtaminen (L1, L2) onnistuvat erittäin luontevasti. Ohjain pysyy vakaasti kädessä ja katse kohdistettuna suoraan eteenpäin jos ei suuntaa käännä itse.

CoD3 oli (yllättäen) ensimmäinen Wii-FPS:ni, ja odotukset olivat aika korkealla. Ensimmäinen reaktio oli, että Wiimotella sai jatkuvasti olla tekemässä korjausliikettä, että katse pysyy vakaana. Välivideoiden aikana käsiä tulee lepuutettua ja tämän seurauksena heti ohjauksen palatessa omiin käsiin katse aina viuhahtaa taivaisiin ja solttupoika alkaa pyöriä hyrränä. Näihin tottuu.

Tähtääminen on sikasiistiä, jopa parempaa kuin hiirellä: tähtäimen saa kohteen päälle salamannopeasti eikä viivettä juurikaan ole (jos ei pelin bugeja lasketa). Ampuminen sen sijaan ei ole enää yhtä helppoa johtuen Wiimoten todella aunarista olevasta ergonomiasta: liipasinta on lähes mahdoton painaa ilman että mote heilahtaa hiukan. Lopputulokseen tällä ei ole vaikutusta, mutta se tuntuu ärsyttävältä.

Kulman taakse kurkkiminen Wiimotea kallistamalla on toimiva ratkaisu. Tässäkin herkkyydessä olisi vähän parantamisen varaa, mutta parempi näin kuin padin ristiohjaimella. Odotan mielenkiinnolla SIXAXIS-versiota tästä.

Painikkeiden kehno sijoittelu sotii muuten nopeata pelattavuutta vastaan. Ristiohjain ja alapään napit ovat mahdollisimman kaukana toisistaan, joten kiikareilla tähyämisen ja kranaatin heittämisen välillä täytyy hinata kapulaa kämmenessä sen verran, että taas aletaan leikkiä dervishiä.

Autoilu on aivan kamalaa.

Minipelien Wiimote-ratkaisut ovat silkkaa gimmickryä. Olen esimerkiksi varuspoikana asentanut ihan oikeita räjähteitä, eikä tuntemus vastannut lainkaan CoD3:n nunchakunheiluttelua. Melomisessa liikeradat ovat oikeat, mutta muuten koko venekohtaus tuntuu täydellisen päälleliimatulta. Sama tunne jää päällimmäiseksi lähitaisteluista, joissa viuhdotaan edestakaisin motea ja nunchaa. Yhdessä kohtauksessa kuolin varmaan kymmenen kertaa ennenkuin tajusin, että ohjaimien täytyy olla nappulasivu itseä kohti, ei ylöspäin. Tämä on verrattavissa siihen, että oikeasti sakemannin kanssa kivääristä taistellessa voit voittaa ainoastaan, mikäli viritystappi osoittaa ylöspäin, ei vihollisen suuntaan.

Padiohjaukseen verrattuna siis Wiimote on parempi ampumisessa ja kulman taakse kurkkimisessa, huonompi autoilussa ja muuten eroa ei ole kummankaan eduksi. Kuriositeettina mainittakoon, että puolen tunnin pelaamisen jälkeen ranteeni oli kipeä, mitä ei ole konsolilla pelatessa koskaan aiemmin tapahtunut. Sittemmin löysin rennon asennon käsille, eikä ongelma enää palannut.

Kun en ole uuden sukupolven konsoleilla CoD3:a vielä pelannut, en osaa sanoa, miten Wiin versio suhtautuu niihin, mutta verrattuna PS2:n edelliseen versioon, en ollut mitenkään älyttömän vaikuttunut. Arvaisin kuitenkin, että jos vaihtoehtoina ovat Wiimote-ohjaus ja sellainen grafiikka, jossa erottaa vihollisen tiilestä, niin parempi grafiikka voittaa. Jos täytyy valita padiohjauksen tai wiimoten välillä, niin ainakin tämän kokemuksen perusteella kallistuisin padin puolelle. Ehkä tulevaisuudessa joku tekee FPS:n, jossa Wiimote pesee padin joka osa-alueella, mutta vielä näin ei käynyt.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Ampuminen sen sijaan ei ole enää yhtä helppoa johtuen Wiimoten todella aunarista olevasta ergonomiasta: liipasinta on lähes mahdoton painaa ilman että mote heilahtaa hiukan.
Täysin turhana välihuomautuksena: Niinhän se oikeiden pyssyjenkin kanssa menee joten eikös se ole sitten sitä realismia/simulaatiota :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Täysin turha välikommentti nro 2.
Eikös se pitäisi ilmentyä enemmänkin rekyylinä joko pelimekaniikkaan tehtynä, taikka erillisenä moottorina wiimotessa? :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

PS3:n myyntiargumentit heikkenevät entisestään, kun Sony itse ilmoitti tuovansa markkinoilla edullisemman Bluray-erillissoittimen:

The BDP-S300 will cost $599, yet will have the same capabilities as the $999 BDP-S1 Sony is currently selling, said Randy Waynick, senior vice president of the home products division of Sony Electronics.

Sony and Samsung Corp., which also makes a Blu-ray player, have been undersold by Toshiba Corp.'s players for the rival HD DVD format. Toshiba has a model on the market for $499.

http://news.yahoo.com/s/ap/20070226/ap_on_hi_te/sony_blu_ray_player
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

noose01 sanoi:
Täysin turhana välihuomautuksena: Niinhän se oikeiden pyssyjenkin kanssa menee joten eikös se ole sitten sitä realismia/simulaatiota :D
Kyllä kiväärillä pystyy ampumaan ilman että liipasimen veto liikuttaa asetta. Oikea ampuminenhan tapahtuu niin, että koko kättä puristetaan, ei niin, että pelkkää liipasinta vedetään. Kiväärit on suunniteltu tätä silmälläpitäen, Wiimotea taas ei.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Niin, moni on varmaan "ammuskellut" tyhjällä aseella 10penninen etutähtäimen päällä ja kyllähän se onnistuu suurimmalta osalta. En tiedä teenkö jotain sitten väärin kun Wiillä ampuessa ei ohjain Wiipota jokasuuntaan vaan pysyy ruodussaan :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Minä en kokenut tuota liipaisinongelmaa.
Ehkä mulla on sitten vääränmallinen käsi tai pidän kapulaa väärässä asennossa. Joka tapauksessa ampumisessa tuntui aina olevan jotain vähän väärin. Ei kyllä pitäisi enää olla lihasmuistissa rynkyllä ampuminenkaan, kun sekin aika meni ohi jo 14 vuotta sitten.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom