Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

noose01 sanoi:
Niin, moni on varmaan "ammuskellut" tyhjällä aseella 10penninen etutähtäimen päällä ja kyllähän se onnistuu suurimmalta osalta. En tiedä teenkö jotain sitten väärin kun Wiillä ampuessa ei ohjain Wiipota jokasuuntaan vaan pysyy ruodussaan :D
Itse asiassa kun otit asian esille, niin kyllä joskus entisessä elämässäni AUK:n kouluttajana pistin oppilaat harjoittelemaan oikeaoppista liipaisemisen "puristavaa laukaisua" kolikko RK:n tähtäimen päällä... Joillakin onnistui ja toisilla ei: tulokset näkyivät vastaavasti ampumaradalla...

Mutta sitten aiheeseen: varmaankin tottumiskysymys tuo Wiimotella ampuminen. Itseäni ehkä enemmän häiritsee wiimoten "hulluksi tuleminen", jos kättään erehtyy lepuuttamaan vielä kun toiminta on jo alkanut... Näihin tottuu, sanoi jryi, mutta minkäs teet, jos se silti vaan ärsyttää...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

jryi sanoi:
Kyllä kiväärillä pystyy ampumaan ilman että liipasimen veto liikuttaa asetta. Oikea ampuminenhan tapahtuu niin, että koko kättä puristetaan, ei niin, että pelkkää liipasinta vedetään. Kiväärit on suunniteltu tätä silmälläpitäen, Wiimotea taas ei.


Mä luulen että tuo sun "virhe" tulee siitä että puristat tavallaan koko nyrkkiä. Se ei kiväärillä ammuttaessa näy mutta pistoolilla kyllä.Samoin tietysti wiimotella. Pistoolilla ammuttaessa tuo äsköinen liike yhdistettynä aseen rekyyliin saa aikaiseksi sen että luoti ei mene siihen kohtaan mihin tähtäät. Jos on paljon ampunut pistoolilla, niin sen voi ottaa huomioon koska se tuppaa menemään aina samaan suuntaan. Itsellä 20 metrin matkalla pitää aina ampua alas ja vasemmalle jotta osuu keskellä taulua. Wiimote toimii paremmin mulla :D

Ja tuosta tehokeskustelusta, että antaa olla tällä haavaa. Meinasin laittaa listaa mitä wii pystyy tekemään ja mitä cube ei mutta hylkäsin ajatuksen koska ei se mitään "auta". Jokainen ajatelkooon miten haluaa ja pitäköön vaikka loppuun asti kiinni omista mielipiteistään. Mutta itse tiedän että ajan kanssa wiille niitä komeita pelejä ilmestyy joissa graafinen ero edelliseen sukupolveen on selvä. Ehkä jo tämän vuoden puolella. Siitä olen tyytyväinen että wiille tulee ihan pirusti pelejä. :) Vielä kun päästään irti ps2-porttauksista niin hyvä tulee.

Muokkaus: olin hidas :D

Muokkaus2:

Joku kyseli että miten wiimote toimii normaaleissa peleissä. Tässä yksi esimerkki lisää että hyvin toimii :)
http://www.gametrailers.com/player.php?type=wmv&id=17301

Itse olin yllättynyt noista arvosanoista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Nimenomaan, toivottavasti vielä jonain päivänä Nintendo miehet ymmärtävät että Wii on noin 2x Cube ja että se ohjain todellakin on se juttu ja pystyvät elämään tyytyväisinä tämän asian kanssa. Nyt tuntuu, että monet eivät vain pysty hyväksymään tätä tosiasiaa ja väkisin yritetään uskotella itselleen muuta käyttämällä jonkin sortin sumeaa logiikkaa ja lauseitten ottamisella irti asiayhteyksistä ja muilla vastaavilla legendaarisilla keinoilla.

No ei minun mielestäni juuri kukaan ole tähän väittänyt vastaan. Tulkitsetko siis sellaiset kommentit kuten "grafiikoilla ei ole väliä" tai että "Wiin grafiikka parantuu vielä" siten, että Wiin luullaan olevan tehokone? Vai mitä oikein yrität sanoa? Minusta kaikki täällä vain yrittävät sanoa, ettei ne grafiikat ole se tärkein juttu. Ei kellään ole mielestäni mitään harhakuvia.

Ohjain on se juttu noin karkeasti ajatellen. Mutta mielestäni ajattelu, että ohjain olisi jotenkin tärkeä korvaamaan puuttuvia tehoja on väärä. Hyvä peli on hyvä peli, vaikka se olisi tehty millä tehoilla tahansa. Ja mielestäni Wiin kohdalla tehot ovat jo riittävät, että sillä saadaan tehtyä tarpeeksi näyttävää jälkeä sekä tarpeeksi laajoja ympäristöjä ynnä muuta. Ei tietenkään mitään mullistavan näköistä jälkeä, mutta riittävää. Tottakai sen grafiikat häviävät kilpailijoille ja tämä on miinus. Grafiikat eivät ole ratkaiseva tekijä, mutta kyllä niilläkin on jotain merkitystä. Joskus jopa enemmänkin. Mutta grafiikat todellakin ovat vain osa pelistä. Eikä läheskään tärkein.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Vieläkö täällä väännetään tuosta CoDista. Wiillä peli on torso ja buginen, mutta ohjauskonsepti toimii hyvin. Wiille on siis mahdollista tehdä erinomaisia FPS-pelejä. Väittäisin jopa että Halo olisi astetta kovempi Wiillä.



Minullakaan ei ongelmia liipaisimen kanssa. Varmaan siksi kun en assosioinut wiimotea automaattisesti kivääriksi, vaan peliohjaimeksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
...jonkin sortin sumeaa logiikkaa...

Se nyt vaan on niin, että kun koko koneen tehot lasketaan yhteen niin ainakaan kovin kaukana ei olla siitä, että Wii ei edes puske eniten tehoa wattia kohden.

Että niin. :)

jryi sanoi:
CoD 3:n arvostelu
Annoin tuolle täsmälleen samat pisteet kuin PS2:n Call of Duty 2:lle, koska osa jutuista siinä oli parempaa, osa huonompaa, ja iso osa samaa.

Välivideoiden aikana käsiä tulee lepuutettua ja tämän seurauksena heti ohjauksen palatessa omiin käsiin katse aina viuhahtaa taivaisiin ja solttupoika alkaa pyöriä hyrränä. Näihin tottuu. Painikkeiden kehno sijoittelu sotii muuten nopeata pelattavuutta vastaan. Ristiohjain ja alapään napit ovat mahdollisimman kaukana toisistaan, joten kiikareilla tähyämisen ja kranaatin heittämisen välillä täytyy hinata kapulaa kämmenessä sen verran, että taas aletaan leikkiä dervishiä.

Minipelien Wiimote-ratkaisut ovat silkkaa gimmickryä. Olen esimerkiksi varuspoikana asentanut ihan oikeita räjähteitä, eikä tuntemus vastannut lainkaan CoD3:n nunchakunheiluttelua. Melomisessa liikeradat ovat oikeat, mutta muuten koko venekohtaus tuntuu täydellisen päälleliimatulta. Ehkä tulevaisuudessa joku tekee FPS:n, jossa Wiimote pesee padin joka osa-alueella, mutta vielä näin ei käynyt.

Havainnot pitkälti samaa linjaa. Tosin minäkään en havainnut tuota liipaisinongelmaa, ja kuten sanottu, jeepin ohjaus sujuu alkuhankaluuksien jälkeen hyvin luontevasti. Pelin ydinosan ohjattavuus oli hyvä, mutta kun itse peli on keskinkertainen, ei ohjaus sitä pelasta. Tältä kannalta muiden versioiden keskimäärin selvästi korkeammat pisteet pelimediassa ihmetyttävätkin, etenkin vertailussa noihin vanhempien konsolien versioihin. Joillekin ihmisille grafiikat ovat se juttu, ja heille 360-versio varmaan tarjoaa enemmän kuin Xbox/Cube-porttaus Wii-ohjauksella, mutta yleisesti ottaen pelimediassa näiden muiden versioiden keskimäärin selvästi korkeammat pisteet yhä ihmetyttävät. Ongelman voisi muotoilla: onko lastgen-koneille lepsummat vaatimukset, ja riittääkö nextgen-koneilla hienommat grafiikat?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

migge sanoi:
Vieläkö täällä väännetään tuosta CoDista. Wiillä peli on torso ja buginen, mutta ohjauskonsepti toimii hyvin. Wiille on siis mahdollista tehdä erinomaisia FPS-pelejä. Väittäisin jopa että Halo olisi astetta kovempi Wiillä.
En ole kylläkään CoD3:sta pelannut, mutta Red Steelissä tai sitten ihan vain valikoissa tähtääminen ei toimi kovin luontevasti. Tottakai kyse on tottumisesta ja oppimisesta, mutta eikös sitä luvattukin että kontrolleja ei tarvitse opetella niin paljon kuin ohjaimella.

Meinaan, että tatilla tähtäin ei turhia heittele ruudulla, sillä osuu salamannopeasti kohteeseen ja sen käyttö on melko vaivatonta.
Wiillä FPS:iä pelatessa taas käsi kipeytyy ja väsyy (eikä se ole kuntoilu kysymys, vaan kyse on siitä kun kättä joutuu pitämään ilmassa pitkään) eikä pelihahmon ohjaaminen tunnu toimivalta. Metroid Primea en ole kokeillut.


Ongelma on siinä, ettei mote toimi niinkuin valopyssy toimii. Wiimotella liikkeet ovat hyvin pieniä ja itseäni ainakin häiritsi se, ettei koko kättä tarvitse liikuttaa vaan kallistella sitä kaukosäädintä. Koko käden liike tekee ohjauksesta joko liian nopean tai todella epätarkan. Tällöin osoittimena mote toimii, mutta aseen tähtäimenä ei. Toki paljon on siitäkin kiinni miten peli on toteutettu ja kuinka paljon ohjaukseen on käytetty aikaa ja vaivaa. Ehkäpä se siitä vielä paranee.

Toistaiseksi Wiillä siis hyvin on toiminut vasta minipelit ja Wii Sports. Parempaan päin ollaan toki menossa, mutta kohta niitä parempia pelejä voisi jo ottaakin. Ei päälleliimattua Wiimote ohjausta, vaan alusta loppuun motelle suunniteltu pelattavuus. Tähän päälle voisi toivoa että peli on hyvä ja täysimittainen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Toistaiseksi Wiillä siis hyvin on toiminut vasta minipelit ja Wii Sports. Parempaan päin ollaan toki menossa, mutta kohta niitä parempia pelejä voisi jo ottaakin. Ei päälleliimattua Wiimote ohjausta, vaan alusta loppuun motelle suunniteltu pelattavuus. Tähän päälle voisi toivoa että peli on hyvä ja täysimittainen.
En ole pelannut Excite Truckia, mutta kuulemani mukaan ohjaus on mahtava. Mikä siinä sitten mättää?

COD3:n ohjaus on useimpien (en siis tätäkään ole itse pelannut) mukaan paljon parempi kuin padilla ongelmistaan huolimatta, ja eiköhän Corruption viimeistään todista Wiimoten toimivuuden FPS-peleissä, sillä demoversioitakin on hehkutettu niin paljon.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
En ole kylläkään CoD3:sta pelannut, mutta Red Steelissä tai sitten ihan vain valikoissa tähtääminen ei toimi kovin luontevasti.

Siis tarkoitatko ihan yleisesti valikkoja? Kyllähän tuo ohjain toimii niissä todella hyvin. Mitään fps:ää en ole Wiillä kokeillut joten niistä en tiedä.

Wiillä FPS:iä pelatessa taas käsi kipeytyy ja väsyy (eikä se ole kuntoilu kysymys, vaan kyse on siitä kun kättä joutuu pitämään ilmassa pitkään) eikä pelihahmon ohjaaminen tunnu toimivalta. Metroid Primea en ole kokeillut.

Mutta tarvitseeko ohjainta pitää ilmassa? Minä ainakin olen pelannut pelejä pääosin ranne tuettuna esimerkiksi reittä tai nojatuolin käsinojaa vasten. En edelleenkään ole pelannut noita räiskintöjä Wiillä, joten en tiedä onko niissä sitten tarvetta pitää ohjaimia ilmassa, mutta järki sanoo että ei.

Toistaiseksi Wiillä siis hyvin on toiminut vasta minipelit ja Wii Sports. Parempaan päin ollaan toki menossa, mutta kohta niitä parempia pelejä voisi jo ottaakin. Ei päälleliimattua Wiimote ohjausta, vaan alusta loppuun motelle suunniteltu pelattavuus. Tähän päälle voisi toivoa että peli on hyvä ja täysimittainen.

No kyllä minä laskisin hyvin toimiviksi myös Zeldan ja Excite Truckin noiden lisäksi. Muita "kunnon pelejä" en ole pelannut, mutta onhan monessa pelissä sanottu tuon ohjauksen toimivan vähintäänkin ihan hyvin. Ja parempaan ollaan selvästi menossa. Uusimpana esimerkkinä SSX Blur.

Edit: Sitä paitsi en luottaisi arvosteluihin näissä ohjauskysymyksissä. En ainakaan sen jälkeen kun useat arvostelijat haukkuivat Excite Truckin ohjausta, joka on oikeasti vähintäänkin hyvä. On sitä jossain kyllä kehuttukin sentään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
Siis tarkoitatko ihan yleisesti valikkoja? Kyllähän tuo ohjain toimii niissä todella hyvin. Mitään fps:ää en ole Wiillä kokeillut joten niistä en tiedä.
Toimiihan se, muttei samanlaisella tarkkuudella ja nopeudella kuin esimerkiksi hiiri.

Alunperin lupailtiin, että FPS ohjaus toimii "kuin oikeasti aseella tähdätessä", mutta Wiimote on melko nirso liikkeiden suhteen. Liian nopea heilautus vie yleensä koko tähtäimen pois ruudulta, joten tähtäintä on liikuteltava pienin ranneliikkein rauhallisesti, joka ei mielestäni räiskintään sovi.

Mutta tarvitseeko ohjainta pitää ilmassa? Minä ainakin olen pelannut pelejä pääosin ranne tuettuna esimerkiksi reittä tai nojatuolin käsinojaa vasten. En edelleenkään ole pelannut noita räiskintöjä Wiillä, joten en tiedä onko niissä sitten tarvetta pitää ohjaimia ilmassa, mutta järki sanoo että ei.
Eihän sitä ilmassa tarvitse pitää, mutta itse haluaisin ainakin ohjata tähtäintä kädenliikkeillä. Tällöin käsi olisi tietenkin ilmassa. Nyt sitä ohjaillaan pienillä rannenykäyksillä, joka on epätarkkaa eikä niin loogisentuntuista. Esimerkiksi valopyssyt toimivat yleensä paremmin. Tämä toki saattaa mennä pelintekijöiden eikä ohjaimen piikkiin.
No kyllä minä laskisin hyvin toimiviksi myös Zeldan ja Excite Truckin noiden lisäksi.
Excite on kokeilematta, mutta paljon sitä on kehuttu. Viikonloppuna pääsen itse testaamaan kaverin luokse.

Mutta Zelda taas... No, hyvinhän se toimii, mutta mote-ohjaus on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa. Mitä nyt tähtäily on hauskaa, mutta esimerkiksi miekalla huitominen. Wii Sportsin baseball näyttää, että ohjain pystyy olemaan mailan/miekan/kättä pidemmän kanssa ihan yksi yhteen toimiva. Eli kun liikauttaa ohjainta vähän niin maila liikahtaa täsmälleen samanverran. Zeldassa taas lyönnit ovat aina samanlaisia, aivan sama miten motea liikauttaa. Hyvä peli se on, mutta selkeästi Gamecube peli, johon on vain sittemmin päälleliimattu mote-ohjaus. Ei Zeldalla pahemmin demota ohjaimen toimivuutta.

Muita "kunnon pelejä" en ole pelannut, mutta onhan monessa pelissä sanottu tuon ohjauksen toimivan vähintäänkin ihan hyvin. Ja parempaan ollaan selvästi menossa. Uusimpana esimerkkinä SSX Blur.
Juuh, SSX Bluria odottelen innolla vanhana SSX-partana, mutta vaikea kuitenkin kuvitella että motella pelaaminen tämänkaltaisessa pelissä toimii yhtään paremmin kuin tatilla ohjastaminen. Motelle on omat pelinsä ja peruskapulalle omat pelinsä. SSX Blur ja muut racing pelit tuntuisivat olevan peruspädille sopivia pelejä. Varmasti huippupeli, mutta tekeekö mote siitä yhtään paremman? Epäilen.

Tarkoitus ei ole ottaa mitään pois Wiiltä tai sen ohjaimelta. Itse ohjain on kyllä loistava, mutta toistaiseksi sen käyttö on joko ollut huonoa, sitä on käytetty vain minipeleissä tai käyttö on hyvää mutta pelit eivät. Tulevaisuus on valoisa, mutta tänäänkin olisi kiva pelata Wiillä jotain.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
En ole kylläkään CoD3:sta pelannut, mutta Red Steelissä tai sitten ihan vain valikoissa tähtääminen ei toimi kovin luontevasti. Tottakai kyse on tottumisesta ja oppimisesta, mutta eikös sitä luvattukin että kontrolleja ei tarvitse opetella niin paljon kuin ohjaimella.
Joo kyseessä on ihan eri peli ja meininki. Itsehän olen pelannut molempia.

Solid Snake sanoi:
Alunperin lupailtiin, että FPS ohjaus toimii "kuin oikeasti aseella tähdätessä", mutta Wiimote on melko nirso liikkeiden suhteen. Liian nopea heilautus vie yleensä koko tähtäimen pois ruudulta, joten tähtäintä on liikuteltava pienin ranneliikkein rauhallisesti, joka ei mielestäni räiskintään sovi.
Eh, kai se nyt menee pois ruudusta jos sillä tähtää ruudusta poispäin. Ei siinä ole nopeudesta kyse. Wiimote tunnistaa jopa 3:n G:n kiihtyvyyden, joten sen perusteella ei ole ongelmia. Jälleen kerran, kokemus puhuu.

Solid Snake sanoi:
Eihän sitä ilmassa tarvitse pitää, mutta itse haluaisin ainakin ohjata tähtäintä kädenliikkeillä. Tällöin käsi olisi tietenkin ilmassa. Nyt sitä ohjaillaan pienillä rannenykäyksillä, joka on epätarkkaa eikä niin loogisentuntuista. Esimerkiksi valopyssyt toimivat yleensä paremmin. Tämä toki saattaa mennä pelintekijöiden eikä ohjaimen piikkiin.
Epätarkkaa? No kaikki on suhteellista. Tarkkuutta voisi kuitenkin verrata vaikkapa laserosoittimella tähtäilyyn...

Solid Snake sanoi:
Meinaan, että tatilla tähtäin ei turhia heittele ruudulla, sillä osuu salamannopeasti kohteeseen ja sen käyttö on melko vaivatonta.
Wiillä FPS:iä pelatessa taas käsi kipeytyy ja väsyy (eikä se ole kuntoilu kysymys, vaan kyse on siitä kun kättä joutuu pitämään ilmassa pitkään) eikä pelihahmon ohjaaminen tunnu toimivalta. Metroid Primea en ole kokeillut.
Wiimotella osuu nopeammin, koska se on nopeampi.
Käsi ei kipeydy, ainakaan minulla jos peliasento on oikea. Corruptionissa on melkolailla CoD-tyylinen tähtäys, jossa "laatikko" on melko pieni.

Solid Snake sanoi:
Mutta Zelda taas... No, hyvinhän se toimii, mutta mote-ohjaus on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa. Mitä nyt tähtäily on hauskaa, mutta esimerkiksi miekalla huitominen. Wii Sportsin baseball näyttää, että ohjain pystyy olemaan mailan/miekan/kättä pidemmän kanssa ihan yksi yhteen toimiva. Eli kun liikauttaa ohjainta vähän niin maila liikahtaa täsmälleen samanverran. Zeldassa taas lyönnit ovat aina samanlaisia, aivan sama miten motea liikauttaa. Hyvä peli se on, mutta selkeästi Gamecube peli, johon on vain sittemmin päälleliimattu mote-ohjaus. Ei Zeldalla pahemmin demota ohjaimen toimivuutta.
Olen kyllä samaa mieltä että niinsanonut gesture-liikkeet eivät toimi kovin hyvin Wiillä, toisin kuin tarkasti liikkeitä seuraavat. TP on kuitenkin mielestäni varsin taitavasti tehty Wii-peliksi ja siinä on muutamia elementtejä, joidenka vuoksi se on ehdottomasti paras kokea itse Wiillä. Zeldan ei ole tarkoituskaan demota ohjaimen toimivuutta. BTW Wii Sportsin baseball on gesture-pohjainen, eli se ei lyönnin aikana seuraa tarkasti liikettä, siksi se onkin ehkä surkein peli koko paketissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Toimiihan se, muttei samanlaisella tarkkuudella ja nopeudella kuin esimerkiksi hiiri.

Kyllä se minusta toimii lähes yhtä hyvin. Se ei tietenkään ole yllätys, että hiiri on hieman tarkempi. Eikö se riitä että tuo on tarkka ja nopea? Ei sen tarvitse olla yhtä tarkka ja nopea kuin hiiren. Nyt myönnät että se toimii, mutta aikaisemmin haukuit sitä. Tätä en ymmärrä.

Eihän sitä ilmassa tarvitse pitää, mutta itse haluaisin ainakin ohjata tähtäintä kädenliikkeillä. Tällöin käsi olisi tietenkin ilmassa. Nyt sitä ohjaillaan pienillä rannenykäyksillä, joka on epätarkkaa eikä niin loogisentuntuista. Esimerkiksi valopyssyt toimivat yleensä paremmin. Tämä toki saattaa mennä pelintekijöiden eikä ohjaimen piikkiin.

Eli siis toisin sanoen kätesi eivät väsyisi, jos pelaisit peliä kuten sitä pitää. Älä siis syytä ohjainta tai edes pelintekijöitä siitä, että kätesi väsyy jos yrität pelata peliä jotenkin miten sitä ei kuulu. Siihen mikä olisi paras ohjaustapa en ota tässä kantaa.

Mutta Zelda taas... No, hyvinhän se toimii, mutta mote-ohjaus on periaatteessa yhtä tyhjän kanssa. Mitä nyt tähtäily on hauskaa, mutta esimerkiksi miekalla huitominen. Wii Sportsin baseball näyttää, että ohjain pystyy olemaan mailan/miekan/kättä pidemmän kanssa ihan yksi yhteen toimiva. Eli kun liikauttaa ohjainta vähän niin maila liikahtaa täsmälleen samanverran. Zeldassa taas lyönnit ovat aina samanlaisia, aivan sama miten motea liikauttaa. Hyvä peli se on, mutta selkeästi Gamecube peli, johon on vain sittemmin päälleliimattu mote-ohjaus. Ei Zeldalla pahemmin demota ohjaimen toimivuutta.

Kyllä tuo pelkkä tähtääminenkin on aikamoinen parannus normaaleihin kontrolleihin. Ja mitä tuohon huitomiseen tulee niin peli ei välttämättä toimisi kovin hyvin, jos se toimisi sen mukaan mitä pelaaja tekee. Se saattaisi tulla pahasti muun pelimekaniikan tielle. Tällaisenaan tuo huitominen korvaa vain napin painamisen, mutta minusta sekin tuo peliin lisää tunnetta ja toimii paremmin kuin pelkkä nappi. Ehkä tulevissä Zeldoissa tuo mekaniikka hiotaan siihen suuntaan, että tuo kunnollinen miekan heiluttelukin toimisi. Peli on tottakai Gamecube-peli, jossa on päälleliimatut kontrollit, koska peliä ei alunperin niitä varten ole suunniteltu, mutta eivät ne minusta siltä tunnu ja ainakin ne voittavat padiohjauksen mennen tullen, vaikka peliä padilla ihan hyvin voikin pelata.

Se minua ihmetyttääkin, että kaikki odottavat Wiiltä sellaisia kontrolleja, joita ei voisi mitenkään toteuttaa muilla ohjaumenetelmillä. Eikö se riitä, että ne ovat paremmat?

Juuh, SSX Bluria odottelen innolla vanhana SSX-partana, mutta vaikea kuitenkin kuvitella että motella pelaaminen tämänkaltaisessa pelissä toimii yhtään paremmin kuin tatilla ohjastaminen. Motelle on omat pelinsä ja peruskapulalle omat pelinsä. SSX Blur ja muut racing pelit tuntuisivat olevan peruspädille sopivia pelejä. Varmasti huippupeli, mutta tekeekö mote siitä yhtään paremman? Epäilen.

No ainakin Gametrailerssin arvostelun mukaan paluuta vanhaan ei ole tuon ohjauksen jälkeen. Tämäkin tapaus tosin on samanlainen kuin tuossa jo mainitsin. Ohjaus ei ole sellainen, etteikö sitä voisi tehdä hyvin padillakin, mutta parempi se vaikuttaisi olevan. Eikö se riitä?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tjaah, tästä tuleekin taas maailman pisin postaus.

migge sanoi:
Eh, kai se nyt menee pois ruudusta jos sillä tähtää ruudusta poispäin. Ei siinä ole nopeudesta kyse. Wiimote tunnistaa jopa 3:n G:n kiihtyvyyden, joten sen perusteella ei ole ongelmia. Jälleen kerran, kokemus puhuu.
Tarkoitin, että alue millä Wiimote toimii vielä osoittimena on aika suppea. Tästä syystä suuret liikkeet tähdätessä ei onnistu ainakaan ilman treeniä, koska kake tuppaa menemään liian pitkälle. Nopeuden kanssa ei siis ole ongelmia.

Tietenkin tätä voisi parantaa herkkyydensäädöllä tms.

Epätarkkaa? No kaikki on suhteellista. Tarkkuutta voisi kuitenkin verrata vaikkapa laserosoittimella tähtäilyyn...
Kuten sanoin, en ole CoDia vielä pelannut. Kokemukseni siis rajoittuu Red Steeliin ja valikkoihin. Laserosoittimella tähtäily on muuten semmoisenaan hankalaa hommaa, esimerkiksi aseella tähtäämiseen verrattuna.

Wiimotella osuu nopeammin, koska se on nopeampi.
Käsi ei kipeydy, ainakaan minulla jos peliasento on oikea. Corruptionissa on melkolailla CoD-tyylinen tähtäys, jossa "laatikko" on melko pieni.
Osuu varmasti, mutta tatteihin tässä on totuttu ja siksi ne tuntuvat "paremmilta". Kuten kokoajan jankkaan, uskon että huomenna on kaikki paremmin. Minun ei pitäisi mietiskellä asiaa, josta faktatiedot jäävät valikkoihin ja Red Steeliin.

Pysyykö CoDissa tähtäin kokoajan keskellä ruutua vai seikkaileeko se siellä sun täällä kuten TimeSplitterseissä ja Red Steelissä?

TP on kuitenkin mielestäni varsin taitavasti tehty Wii-peliksi ja siinä on muutamia elementtejä, joidenka vuoksi se on ehdottomasti paras kokea itse Wiillä. Zeldan ei ole tarkoituskaan demota ohjaimen toimivuutta.
Eihän sen ole tarkoitus demota ohjaimen toimivuutta, mutta suotavaa olisi että parempi Wii ohjaus pelissä olisi. Eihän nyt Gran Turismokaan demoa Dual Shockin toimivuutta, mutta ohjaaminen on silti huippu luokkaa.

Kyllä Wiin TP:tä pelaa mielummin kuin Cuben TP:tä, mutta jokatapauksessa se Wiimote ohjaus on päälleliimattu. Veikkaanpa, että kaikki sanovat samaa jahka saadaan Zelda mikä on alunperin tehty Wiille. Ja tämähän ei todellakaan ota mitään TP:ltä pois. Ohjaus kyllä toimii, muttei niin hyvin kuin alusta asti konsolille suunniteltu. Nyt se on vain nopeasti mukaan lisätty ominaisuus.

BTW Wii Sportsin baseball on gesture-pohjainen, eli se ei lyönnin aikana seuraa tarkasti liikettä, siksi se onkin ehkä surkein peli koko paketissa.
Juu, lyönninaikana ei, mutta kaikissa väleissä kyllä. Tähän viittasin ja jätin selventämättä tarkemmin.

Pitänee hubihubista pistää Cod3 vuokraukseen Pelaajan lapulla ja testailla miten homma siinä toimii! :)

Pyramidhead sanoi:
Kyllä se minusta toimii lähes yhtä hyvin. Se ei tietenkään ole yllätys, että hiiri on hieman tarkempi. Eikö se riitä että tuo on tarkka ja nopea? Ei sen tarvitse olla yhtä tarkka ja nopea kuin hiiren. Nyt myönnät että se toimii, mutta aikaisemmin haukuit sitä. Tätä en ymmärrä.
Kyllä se toimii, mutta toistaiseksi omien kokemusten nojalla ei vielä niin hyvin kuin pitäisi. Toimivaakin voi "haukkua" jos se ei ole täydellistä.

Eli siis toisin sanoen kätesi eivät väsyisi, jos pelaisit peliä kuten sitä pitää. Älä siis syytä ohjainta tai edes pelintekijöitä siitä, että kätesi väsyy jos yrität pelata peliä jotenkin miten sitä ei kuulu. Siihen mikä olisi paras ohjaustapa en ota tässä kantaa.
Nyt vaihtui jo aihe. Ohjain ei ole kovin hyvä FPS-ohjain jos pelaa kuten minä haluaisin pelata. Tällöin väsyy kädet jos näin pelaa, joten oma mokahan se on, mutta tosin sitäkään ei pääse tapahtumaan koska ohjain ei niin kovin hyvin toimi. Eli pitää vain nojailla polveen ja pikkaisen liikutella kapulaa. Red Steelissä tosin käsi väsyi kun ukko ei tuntunut kääntyvän vaikka kuinka viuhtoi :)

Ehkä tulevissä Zeldoissa tuo mekaniikka hiotaan siihen suuntaan, että tuo kunnollinen miekan heiluttelukin toimisi. Peli on tottakai Gamecube-peli, jossa on päälleliimatut kontrollit, koska peliä ei alunperin niitä varten ole suunniteltu, mutta eivät ne minusta siltä tunnu ja ainakin ne voittavat padiohjauksen mennen tullen, vaikka peliä padilla ihan hyvin voikin pelata.
Veikkaisin kyllä, että Wiille kokonaan alusta loppuun asti suunniteltu Zelda tulee olemaan aivan toiselta planeetalta kuin TP. Ei pelinä oleellisestikaan parempi, mutta ohjaus tulee toimimaan todella paljon paremmin. On se toimiva näinkin, mutta Wiimotelta on lupa odottaa PALJON enemmän.

Se minua ihmetyttääkin, että kaikki odottavat Wiiltä sellaisia kontrolleja, joita ei voisi mitenkään toteuttaa muilla ohjaumenetelmillä. Eikö se riitä, että ne ovat paremmat?
Ei tietenkään kun Nintendo on pyhästi luvannut, että Wii on pelaamisen vallankumous. Tällöin ohjauksenkin on oltava erilaista ja sen pitää tuntua täydelliseltä. Toistaiseksi Wii Sports on näyttänyt nyrkkeilyä lukuunottamatta miten sitä ohjainta voi käyttää ja esimerkiksi Tennis on täydellisen hauskaa pelattavaa. Wii Sports on tietenkin pelkkä esiaste. Joku Virtua Tennis räjäyttänee potin syvällisempine kierteineen jne. Ja tottakai sekin auttaa kun pelaaja voi liikuttaa mailan lisäksi myös ukkoa/akkaa ruudulla.

No ainakin Gametrailerssin arvostelun mukaan paluuta vanhaan ei ole tuon ohjauksen jälkeen. Tämäkin tapaus tosin on samanlainen kuin tuossa jo mainitsin. Ohjaus ei ole sellainen, etteikö sitä voisi tehdä hyvin padillakin, mutta parempi se vaikuttaisi olevan. Eikö se riitä?
SSX:n tapauksessa minulle riittää se, että ohjaus on nopeaa, tarkkaa ja vaivatonta. Vaikea kuvitella tälläistä toimivana Wiillä, mutta olen iloinen jos satun väärässä olemaan. Pienoinen epäilijä minusta aina löytyy kuitenkin :)

Ja kyllä se riittää jos ohjaus toimii paremmin, mutta suurimmassa osin tapauksia ohjaimen mukana pelinkin on muututtava.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Pitänee hubihubista pistää Cod3 vuokraukseen Pelaajan lapulla ja testailla miten homma siinä toimii! :)
Tein pari viikkoa sitten juuri saman. Ei mikään hullumpi valinta juuri vuokrata.

Solid Snake sanoi:
Pysyykö CoDissa tähtäin kokoajan keskellä ruutua vai seikkaileeko se siellä sun täällä kuten TimeSplitterseissä ja Red Steelissä?
CoD3:ssa voi valita ns. fixatun tähtäimen, joka pysyy koko ajan keskellä. Tällöin homma pysyy melko selkeänä, mutta pienimittainen tähtääminen vaikeutuu huomattavasti ja wiimotesta ei ole varsinaisesti etua. CoDin perusasetus, jossa tähtäin liikkuu vain tietynverran, on mielestäni varsin toimiva, toisin kuin esim. Red Steelin valopyssytyylinen tähtääminen.

Tähtäin ei siis "seikkaile siellä täällä", vaan tiettyyn pisteeseen asti seuraa liikkeitäsi, jonka jälkeen kuvakulma kääntyy.

Solid Snake sanoi:
Red Steelissä tosin käsi väsyi kun ukko ei tuntunut kääntyvän vaikka kuinka viuhtoi :)
Voin vain kuvitella miltä moinen mahtoi näyttää. En nyt tiedä mitä "viuhtomisella" tarkoitat, mutta kun kyse on tähtäämisestä olisi liikkeiden syytä pysyä ns. ruudun sisäpuolella. Noin kolmen neljän sentin levyisellä liikeradalla on pikkasen vaikea saada itseään väsytetyksi, mutta kukin tyylillään. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Xbugs sanoi:
Peter Moorea haastatellut Game Informer kertoo, että Microsoft olisi innostunut Nintendon näkemyksestä uudenlaisten kohdeyleisöjen hamuamisesta ja suunnittelisi tarjonnan laajentamista samaan suuntaan:



http://www.gameinformer.com/News/Story/200702/N07.0222.1908.40031.htm

Liikkeellä on jo huhuja XO:lle julkaistavasta liiketunnistimesta...
Eiköhän luulis hetken aikaa Nintendon patenttien estävän?
Mutta mistä sitä tietää kyllähän se Sonykin onnistui ja MS:llä on viä paljo enemmän massii :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pelimies__ sanoi:
Eiköhän luulis hetken aikaa Nintendon patenttien estävän?
Mutta mistä sitä tietää kyllähän se Sonykin onnistui ja MS:llä on viä paljo enemmän massii :D
Ai Nintendoko sen nyt taas keksi....ja Sony kopioi :rolleyes:
Mistä näitä aina vaan turpoaa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Veikkaisin kyllä, että Wiille kokonaan alusta loppuun asti suunniteltu Zelda tulee olemaan aivan toiselta planeetalta kuin TP. Ei pelinä oleellisestikaan parempi, mutta ohjaus tulee toimimaan todella paljon paremmin.
Ja näinhän se menee. Seuraava Zelda tulee olemaan jotain aivan uutta ja sen on joskus lupailtu olevan jopa yhtä suuri harppaus kuin 2D:stä 3D:hen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuohon zeldaan vielä, kontrollit toimivat kokonaisuudessaan hyvin. Aika pädimäisesti minun mielestä. Mutta missä wiin TP loistaa on kaikki ampumis (jouskari, linko) ja kalastuskohtaukset. Ne on oikeasti siistejä :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Ei tietenkään kun Nintendo on pyhästi luvannut, että Wii on pelaamisen vallankumous. Tällöin ohjauksenkin on oltava erilaista ja sen pitää tuntua täydelliseltä.

Onko sen oltava erilainen joka pelissä? Minäpäs kerron sinulle jotain. Sehän on vanhaan verrattuna. Jokaisessa pelissä joka tukee liikkeentunnistusta. Odotat vain liikoja. Eivät kaikki pelit voi olla tehty minkään todella mullistavan uudenlaisen ohjauksen varaan. Sehän rajoittaisi pelit vain muutamaan genreen. Näitäkin toki kaivataan ja mielellään saisi tullakin reilusti. Vallankunmous tapahtuu jo ihan pienistä asioista. Jos Wiin ohjaus tuo peliin edes hieman lisää tunnetta sen takia, että liikkeitä tehdään itse niin sekin on jo paljon. Ja paljon on jo nyt ja on tulossa pelejä, jotka hyödyntävät tuota ohjainta kunnolla. Kaikki eivät ole vielä niin laadukkaita, mutta tuolle ohjaimelle on hyvä antaa aikaa. Se kuitenkin on uusi juttu.

Sanoin jo, että hyvä peli on hyvä, vaikka se olisi tehty millä teknologialla tahansa. Sama pätee ohjaukseen. Sen takia ovat myös jotkut XO ja PS3 pelit hyviä, vaikka niiden ohjaus onkin perinteinen puhumattakaan vanhan sukupolven peleistä. On mielestäni vähän tyhmää ajattelua, että Wiin kohdalla kontrollin täytyisi olla täysin mullistava ennen kuin peli voisi olla tarpeeksi hyvä. Wii tottakai voi tuoda tajuttoman paljon lisää peleihin kontrollinsa ansiosta ja on mielestäni sen jo tehnytkin, mutta aina kannattaa muistaa että se itse peli kokonaisuudessaan on se mikä tekee siitä hyvän. Ei pelkät kontrollit. Vaikka ne saattavat tärkein yksittäinen tekijä ollakin.

Edit: Se mikä minulle Wiin peleissä riittää on se, että ohjaus on sellainen joka tukee pelin rakennetta ja sopii peliin. On ohjaimen käyttö sitten kuinka vähäistä tahansa. Eri pelityypit sitten takaavatkin sen, että kokonaisuudessa ohjaimelle löytyy runsaasti käyttöä. Joka paikkaan tuo ei sovi, eikä sitä ole minun puolestani kaikkiin peleihin edes pakko laittaa. Väkisinkin tulee myöskin niitä pelejä, jotka hyödyntävät tuota ohjainta sitten reilusti ja onhan niitä jo tullutkin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

migge sanoi:
Voin vain kuvitella miltä moinen mahtoi näyttää. En nyt tiedä mitä "viuhtomisella" tarkoitat, mutta kun kyse on tähtäämisestä olisi liikkeiden syytä pysyä ns. ruudun sisäpuolella. Noin kolmen neljän sentin levyisellä liikeradalla on pikkasen vaikea saada itseään väsytetyksi, mutta kukin tyylillään. :)
Juu, näinhän se on. Mutta tässä onnistuitkin kiteyttämään valitukseni aiheen. Olenpa jäässä kun en moista saanut järkevästi sanottua. Eli siis ohjaimen liikerata tuntuu liian pieneltä. 2-3 sentin heiluttelu tuntuu vähän tyhmältä. Jos pelissä tähtäin pitää heilauttaa maanrajasta talon katolle niin toivoisihan sitä, että ohjaimenkin pitäisi mennä esimerkiksi puolen metrin matka. Noh, ehkei tämä käytännössä toimisi. Omasta osaamisestakin voi olla paljon kiinni.

Noh, jätän valitukset sikseen ja vuokraan CoDin niin ehkä valaistun.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Jos pelissä tähtäin pitää heilauttaa maanrajasta talon katolle niin toivoisihan sitä, että ohjaimenkin pitäisi mennä esimerkiksi puolen metrin matka. Noh, ehkei tämä käytännössä toimisi. Omasta osaamisestakin voi olla paljon kiinni.

Voi olla, että ajattelet Wiin FPS-ohjausta myös hieman väärin. Minähän en noita ollut pelannut, mutta eikös noiden pelattavuudessa pitäisi olla kyse enemmänkin 3d-hiirestä kuin oikeasta tähtäilystä? Et kai sinä hiirtäkään siirrä puolta metriä peleissä.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom