Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

phanatic sanoi:
Mitä isompi ruutu, sen herkempi ohjaus. Koska saman suuruinen liike liikuttaa kursorin ruudun laidasta laitaan, oli ruudun koko mikä tahansa.

Ei muuten pidä paikkaansa, jos pelistä ei voi tuota itse säätää. Oletuksena tällä ei ole mitään merkitystä. Ohjaus itsessään toimii aina vain sensoriin nähden. Esim Zeldassa voi tosin säätää tuon sensorin suhteen ruutuun nähden, jolloin siis ohjaus muuttuu sopivammaksi televisioon. Mutta tällä tietenkin pystyy samalla muokkaamaan tuota ohjausherkkyyttä haluamakseen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
Ei muuten pidä paikkaansa, jos pelistä ei voi tuota itse säätää. Oletuksena tällä ei ole mitään merkitystä. Ohjaus itsessään toimii aina vain sensoriin nähden. Esim Zeldassa voi tosin säätää tuon sensorin suhteen ruutuun nähden, jolloin siis ohjaus muuttuu sopivammaksi televisioon. Mutta tällä tietenkin pystyy samalla muokkaamaan tuota ohjausherkkyyttä haluamakseen.

Siis mitä? Pitäähän väitteeni paikkansa, kuten itsekin heti seuraavana toteat. Ohjaus toimii aina vain sensoriin nähden. Eli oli ruutu sitten 14" tai 150", samansuuruinen liike vie kursorin laidasta laitaan, jos etäisyys sensoriin on sama. Pienellä ruudulla 1cm liikautus vie kursoria vaikka 3cm ruudulla, tykillä pelatessa sama liike liikuttaakin kursoria 30cm. Eli: mitä suurempi ruutu, sen herkempi (kursorin/tähtäimen) ohjaus.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

phanatic sanoi:
Siis mitä? Pitäähän väitteeni paikkansa, kuten itsekin heti seuraavana toteat. Ohjaus toimii aina vain sensoriin nähden. Eli oli ruutu sitten 14" tai 150", samansuuruinen liike vie kursorin laidasta laitaan, jos etäisyys sensoriin on sama. Pienellä ruudulla 1cm liikautus vie kursoria vaikka 3cm ruudulla, tykillä pelatessa sama liike liikuttaakin kursoria 30cm. Eli: mitä suurempi ruutu, sen herkempi (kursorin/tähtäimen) ohjaus.
Pyramidhead on kuitenkin oikeassa tässä. Ota nimittäin huomioon että kohteiden välinen etäisyyskin kasvaa suhteessa ruudun kokoon. Esim. 1cm kapulan liikautus, siirtää tietyn määrän pituusyksiköitä tähtäintä itse pelissä.



Vaikuttaa siltä että osa ihmisistä ei osaa erottaa pointterominaisuutta varsinaisesta liikkeentunnistuksesta. Ainakin kun lukee porukan valituksia fps-kontrolleista.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

migge sanoi:
Pyramidhead on kuitenkin oikeassa tässä. Ota nimittäin huomioon että kohteiden välinen etäisyyskin kasvaa suhteessa ruudun kokoon. Esim. 1cm kapulan liikautus, siirtää tietyn määrän pituusyksiköitä tähtäintä itse pelissä.

Tarkoittaako tämä sitten sitä, että laserpointterilla tai valopyssyllä osoitellessa herkkyys vähenee, kun ruudun koko kasvaa? Tiedostan kyllä, että samansuuruinen liike liikuttaa kursoria aina tietyn pikselimäärän, mutta silti tykillä pelatessa tuntuma on "yliherkkä", eikä vastaa enää ollenkaan esim. laserpointterilla osoittelua. Eli suhteellinen herkkyys pysyy samana, mutta absoluuttinen muuttuu (?).

Pienellä näytöllähän Wiimote toimii abt siten, että osoitat vihua ja ammut (vaikka oikeasti silloinkaan homma ei toimi niin). Isolla näytöllä taas liikautat motea aavistuksen vihollisen suuntaan ja kursori siirtyy sitten pidemmän matkan vihun päälle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Joo on hieman monipiippuinen juttu. Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Todella suurella näytöllä osoittelu ei tosiaan enää vastaakkaan yksi yhteen käden liikkeiden kanssa, koska sensor bar pysyy saman kokoisena. Herkkyyden kanssa tällä ei kuitenkaan ole tekemistä. Muutenhan suuri näyttö vaikuttaisi padinkin herkkyyteen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No tuosta ohjauksesta, moni ei taia muistaa että montavuotta kesti ennenkuin Yleensä PC:n FPS:ät saavutti nykyisen ohjaustavan, tai sitten jos katsotaan konsolipuolelta, niin pädilläkin kesti aika kauan siihen että ohjaustapa saatiin säädettyä suhtkoht kohdilleen, toisaalta FPS ei toimi konlilla niin hyvin verrattuna "olanyli"-näkymään, mikäli wii nyt jaksaa sinnitellä sen 2-3 vuotta pelintekijöiden mielenkiinnon kohteena. niin varmasti joku keksii sen hyvän kuvakulman sekä luonnolliselta tuntuvan ohjaustavan.

tosiaan, ei tuo wiin ohjauksen valjastaminen tule olemaan niin helppoa verrattuna perinteiseen padiin (huom perinteisellä padillä on tarjolla suoraan näppäimet, näiltä bittitiedot, tai analogisesta tatista kohta kun taas wiillä pelkästä motesta joutuu laskemaan yhdestä voimanvektorista tiedot kuten: missä asennossa mote on, minnepäin motea liikutetaan ja millä voimalla/vauhdilla, pysähtyykö mote vai vaihtaako se suuntaansa jne.) lisää haastetta ohjelmointiin tuo myös se että ihmisillä on erimittaiset ruumiinosat, ja varmasti paljon muitakin tekijöitä mitkä pitää ottaa huomioon, yksi tämmöinen mitättömältä vaikuttava tekijä on mm. maan vetovoima( noo sen saa tietty helpohkosti kalibroitua(ja varmaan kalibroidaankin usein ihan ohjaimen toimesta) eli koska tuo vetovoima ei ole vakio jokapuolella maapalloa. ja tosiaan tuon pointterin käyttöönkin pitää ottaa mukaan tuo vetovoima, että tiedetään onko ohjain mahdollisesti ylösalaisin(tarkoittaa sitä että se moten kamera ei tosiaan näe kun ne 2 infrapunapistettä)
kokemuksella tuossa 28" toimii ihan hyvin.. olikohan se 42 tuumaisella tuntu pikkasen olevan pelkässä wiin valikossa hankala liikkua kun 2 metrin päässä istu(johtuen rajallisesta kamerasta motessa)

En oo testannut yhtään FPS:ää tolla vielä(tai no PC:n pelissä olen.. ei oikein toiminut). no yleensä täl hetkellä on vaikea enää PS3:a haukkua, kun tuosta alemmas ei enää taia olla mahdollista päästä tuommoisella firmalla. eniten tässäkisassa on kyllä PC hävittänyt pelaajiaan, ja se kumminkin näyttää olevan edelleen se kallein(jos ottaa huomioon vistaa sulavasti pyörittävän koneen hinnan, ja sen dx10 tuen tarjoavan näytönohjaimen, ittellä menee vuos sitten päivitetty kone taas lähiaikoina uusiksi, siis mikäli enää kovinmontaa peliä on tulossa)

Heittelehtivää avautumista, mutta kaikkia ei edes kiinnosta miten nuo vehkeet käytännössä toimii(mihin sitä atomienergiaa tarvitaan, onhan meillä pistorasiat mistä saadaan sähköä)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

phanatic sanoi:
Siis mitä? Pitäähän väitteeni paikkansa, kuten itsekin heti seuraavana toteat. Ohjaus toimii aina vain sensoriin nähden. Eli oli ruutu sitten 14" tai 150", samansuuruinen liike vie kursorin laidasta laitaan, jos etäisyys sensoriin on sama. Pienellä ruudulla 1cm liikautus vie kursoria vaikka 3cm ruudulla, tykillä pelatessa sama liike liikuttaakin kursoria 30cm. Eli: mitä suurempi ruutu, sen herkempi (kursorin/tähtäimen) ohjaus.

Tämä sinun vertauksesi ontuu. Tottakai se kursori liikkuu isommalla ruudulla suuremman matkan tosi maailmassa, mutta ei pelin maailmassa. Siinä se liikkuu aina sen saman matkan samalla liikkeellä oli ruutu minkä kokoinen tahansa. Ohjaus on aina tasan yhtä herkkä pelaat millaisella näytöllä tahansa. Ei konsoli tai peli tiedä sinun televisiosi kokoa.

Edit: Ainoa mikä tuohon herkkyyteen vaikuttaa on etäisyys sensorista. Tästä ilmeisesti johtuu tuo tuntuman muutos tykillä pelatessa. Sen voi myös helposti korjata siirtämällä sensoria.

phanatic sanoi:
Pienellä näytöllähän Wiimote toimii abt siten, että osoitat vihua ja ammut (vaikka oikeasti silloinkaan homma ei toimi niin). Isolla näytöllä taas liikautat motea aavistuksen vihollisen suuntaan ja kursori siirtyy sitten pidemmän matkan vihun päälle.

Ei tuon ole tarkoituskaan toimia tähtäämällä vihollisia kirjaimellisesti. Se ei ole valopyssy. Ajattele sitä vaikka 3d-hiirenä. Se on vain peliväline muiden joukossa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
Ajattele sitä vaikka 3d-hiirenä. Se on vain peliväline muiden joukossa.
Mutta eihän se toimi kuten 3d-hiiri, koska sen herkkyyttä ei voi ilmeisesti säätää muuten kuin liikuttamalla sensoria... Ja on tässäkin, että minä saan mielipide-ristiriidan Wii-ihmisten kesken olemalla vain puupää...

"Ohaus tulee olemaan helppo omaksua..." Padi vaikuttaa helpommalta minulle tällä hetkellä olkoonkin, että Wii Sports on kaikessa yksinkertaisuudessaan (kontrollien!) rautaa...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Mutta eihän se toimi kuten 3d-hiiri, koska sen herkkyyttä ei voi ilmeisesti säätää muuten kuin liikuttamalla sensoria...
Useimmissa peleissä herkkyyttä voi säätää asetuksista.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
"Ohaus tulee olemaan helppo omaksua..." Padi vaikuttaa helpommalta minulle tällä hetkellä olkoonkin, että Wii Sports on kaikessa yksinkertaisuudessaan (kontrollien!) rautaa...

Padilla on hangattu jo vuosikymmeniä, se on tullut vähän pakosti tutuksi heille ketkä ovat pelanneet. Vaikeakäyttöisenkin laitteen oppii ajan kanssa, jopa symbian-ohjelmointi on mahdollista :P

Wiimotella on pelattu hurjat 3-4kk, vähän perspektiiviä tuohon mote vs pad vouhotukseen :D

Otetaan testiryhmä lapsista aikuisiin, pelaajia ja ei-pelaajia. Pelattaisiin Wiimotella ja padilla (vaikka PS3 dualshock). Sitten kysyttäisiin pelaamisen ja ohjattavuuden hankaluudesta, niin mitä luulet tuloksien olevan?

Nintendon ajatus oli saada myös uusia käyttäjiä ja tuo idea helposti omaksuttavasta ohjaimesta Wiimoten kohdalla varmasti osuu tähän saumaan. Aktiivipelaajille asia ei välttämättä näy tällä tavoin.

Onhan vieläkin ihmisiä, joiden mielestä manuaalivaihteisto on helpompi (suur)kaupunkiajossa kuin automaatti. Sitten jos kysyttäisiin sellaisilta jotka eivät autoa ole ennen ajaneet niin..;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

migge sanoi:
Useimmissa peleissä herkkyyttä voi säätää asetuksista.
Jatketaan... Jos telkkarin koko ei vaikuta kapulan liikeratoihin, niin mikäköhän mahtaa sitten olla se "ihanteellisin" tuumakoko telkkarille, joka vastaisi sensor barin "havaitsemisrajoja". Se ei ole 100", mutta se ei myöskään ole 14".

Joo, myönnän, että alkaa menemään inttämiseksi, mutta minkäs teet. Kokeilun jälkeen jäi koukkuun, mutta joku siinä kuitenkin on, ettei ihan vielä ole vakuuttunut olo kapulan toimivuudesta...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Jatketaan... Jos telkkarin koko ei vaikuta kapulan liikeratoihin, niin mikäköhän mahtaa sitten olla se "ihanteellisin" tuumakoko telkkarille, joka vastaisi sensor barin "havaitsemisrajoja". Se ei ole 100", mutta se ei myöskään ole 14".
Itselläni ainakin homma toimii hyvin 32" tv:llä, mutta ehkä vika on sitten minussa eikä tv:ssä ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Smirre sanoi:
Padilla on hangattu jo vuosikymmeniä, se on tullut vähän pakosti tutuksi heille ketkä ovat pelanneet. Vaikeakäyttöisenkin laitteen oppii ajan kanssa, jopa symbian-ohjelmointi on mahdollista :P

Wiimotella on pelattu hurjat 3-4kk, vähän perspektiiviä tuohon mote vs pad vouhotukseen :D

Otetaan testiryhmä lapsista aikuisiin, pelaajia ja ei-pelaajia. Pelattaisiin Wiimotella ja padilla (vaikka PS3 dualshock). Sitten kysyttäisiin pelaamisen ja ohjattavuuden hankaluudesta, niin mitä luulet tuloksien olevan?

Nintendon ajatus oli saada myös uusia käyttäjiä ja tuo idea helposti omaksuttavasta ohjaimesta Wiimoten kohdalla varmasti osuu tähän saumaan. Aktiivipelaajille asia ei välttämättä näy tällä tavoin.

Onhan vieläkin ihmisiä, joiden mielestä manuaalivaihteisto on helpompi (suur)kaupunkiajossa kuin automaatti. Sitten jos kysyttäisiin sellaisilta jotka eivät autoa ole ennen ajaneet niin..;)
Mutta tuossa motessa on kuitenkin rajoitukset sensor barin kautta. Rajoitukset, joita ei silmällä pysty näkemään. On suhteellisuutta tässäkin näkemyksessä. Padissa on selvät rajat, jotka pystyy sormin tuntemaan. Tatti menee tiettyyn pisteeseen and that's it. Sen tuntee ja sen näkee... Motella voi heilua miten vaan kunnes hupsista keikakkaa yhtäkkiä ukkeli pyörii ympyrää kuvaruudulla ilman, että omasta mielestä mitään sen kummallisempaa on tapahtunut. On rajoituksia ja kirjoittamattomia sääntöä ja on "rajoituksia" ja "kirjoittamattomia sääntöjä"... Motella et saa tehdä sitä etkä tätä vaan sinun on sopeuduttava siihen ja oltava tyytyväinen...

Tuo automaattivaihde vertaus kaipaa siinä mielessä tarkistamista, että jos padi on käsivaihteisto, niin mote on automaattivaihteisto, jossa pitäisi saada kierrokset osumaan tietylle kierrosvälille tietyksi ajaksi, ennen kuin vaihde vaihtuu. Ilman kierroslukumittaria. Siitä vaan opettelemaan... Kyllähän sen oppisi... Paitsi innostuessaan sitä varmaan polkisi kaasua niin paljon, että vaihteet ei enää vaihtuisikaan...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zanis Dust sanoi:
Itselläni ainakin homma toimii hyvin 32" tv:llä, mutta ehkä vika on sitten minussa eikä tv:ssä ;)
Niin, eli siis minussa :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Mutta eihän se toimi kuten 3d-hiiri, koska sen herkkyyttä ei voi ilmeisesti säätää muuten kuin liikuttamalla sensoria... Ja on tässäkin, että minä saan mielipide-ristiriidan Wii-ihmisten kesken olemalla vain puupää...

"Ohaus tulee olemaan helppo omaksua..." Padi vaikuttaa helpommalta minulle tällä hetkellä olkoonkin, että Wii Sports on kaikessa yksinkertaisuudessaan (kontrollien!) rautaa...

Niin, wiille voisi luokitella tulevan kahdenlaisia pelejä: niitä joita on todella helppo lähestyä, kuten wii sports. Tai wario ware. Miksei kororipakin. Ja sitten niitä jotka on tarkoitettu hc-pelaajille esim. zelda ja ssx.

Wii sportsissahan on idioottivarmat ja yksinkertaiset kontrollit. Ei voi mennä metsään.

Sitten taas SSX:stä sanottiin ign reviewssä että peli on haastava ja kontrollit ovat haastavat oppia. Toki erittäin palkitsevat.

Ei minun mielestä ole kyse pelkästään siitä että mikä on helpointa vaan myöskin siitä että mikä on paras tapa ohjata. SSX vei taas wii-pelien kontrollien tasoa ylemmäksi mitä tavoitella. Genren kerrallaan wiimote-tyylinen ohjain ottaa paikkansa. Toki ei pädikään mihinkään häviä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Niin, eli siis minussa :p
Tämä on taitaa tosiaan olla hieman käyttäjästäkin kiinni. Kun ensimmäistä kertaa ennen Wiin ostoa kokeilin kaverin luona Wii Sportsia ja Zeldaa, sisäistin ohjaimen käytön hetkessä - se oli kuin minua varten luotu. Tätä ennen minulla on ollut kokemusta tattiohjaimesta aina N64:n ajoista lähtien (sitä ennen ristiohjainta tuli käytettyä Nes:in ilmestymisestä lähtien), jonka myöskin sisäistin välittömästi. Tatin jälkeen ei ole ristiohjainta ollut ikävä, eikä wiimoten jälkeen ole pahemmin tatteja tullut käytettyä, paitsi cuben peleissä (XO on jäänyt aika vähälle huomiolle Wiin oston jälkeen). Tyttöystävälläni puolestaan oli aluksi hieman vaikeuksia wiimoten kanssa, mutta nyt homma on alkanut toimia, tattien käyttö fps:issä ja esim. Gears Of Warsissa oli hänellä melko hapuilevaa. En sitten tiedä onko koordinaatiokykyni vain kehittyneempi kuin useilla ihmisillä, mutta esim. Red Steelin ohjaus onnistui pienen harjoittelun jälkeen moitteettomasti, Excite Truckia pelasin pari minuuttia ja homma oli hanskassa.
Uskon, että wiipelien kontrollit tulevat kehittymään parempaan suuntaan, kunhan pelinkehittäjät vain alkavat ymmärtää sitä paremmin. Red Steelin kontrolleissa olisi parantamisen varaa melko lailla, vaikka se itseltäni sujuukin. Call of Duty 3:a en ole kokeillut ja lähinnä uskon, että Metroid Prime 3 näyttää miten fps-kontrollit tulisi wiimotelle tehdä. Wiimotelle siis todellakin kannattaisi antaa aikaa. Testailkaapa esim. ensimmäisiä tatteja käyttäviä pelejä ja vertailtaa niitä nykypäivän peleihin, niin huomaatte eron - tattiohjaus on todellakin kehittynyt vuosien varrella.
Se on ikävää, että Wii tuomitaan jo heti alun jälkeen, vaikka laitteen parhaat hetket ovat varmasti vasta tuloillaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Mutta tuossa motessa on kuitenkin rajoitukset sensor barin kautta. Rajoitukset, joita ei silmällä pysty näkemään. On suhteellisuutta tässäkin näkemyksessä. Padissa on selvät rajat, jotka pystyy sormin tuntemaan. Tatti menee tiettyyn pisteeseen and that's it. Sen tuntee ja sen näkee... Motella voi heilua miten vaan kunnes hupsista keikakkaa yhtäkkiä ukkeli pyörii ympyrää kuvaruudulla ilman, että omasta mielestä mitään sen kummallisempaa on tapahtunut. On rajoituksia ja kirjoittamattomia sääntöä ja on "rajoituksia" ja "kirjoittamattomia sääntöjä"... Motella et saa tehdä sitä etkä tätä vaan sinun on sopeuduttava siihen ja oltava tyytyväinen...

Tuo automaattivaihde vertaus kaipaa siinä mielessä tarkistamista, että jos padi on käsivaihteisto, niin mote on automaattivaihteisto, jossa pitäisi saada kierrokset osumaan tietylle kierrosvälille tietyksi ajaksi, ennen kuin vaihde vaihtuu. Ilman kierroslukumittaria. Siitä vaan opettelemaan... Kyllähän sen oppisi... Paitsi innostuessaan sitä varmaan polkisi kaasua niin paljon, että vaihteet ei enää vaihtuisikaan...

Mitäköhän sinä oikein selität. tuosta on hyvin vaikea saada mitään järkevää irti. Tuo kaikkihan riippuu täysin siitä miten ohjaus on tehty. Niissä peleissä mitä minä olen pelannut ei noin kyllä käy. Joko olet pelannut pelejä, joissa on huono ohjaus tai sitten olet huono pelaamaan motella.

Onko sinulla joku pakkomielle saada tuo wiimote kuulostamaan toimimattomalta? Sen verran sanon sinulle että se tulee olemaan vaikeaa, sillä se on jo todettu toimivaksi. Monissa peleissä tuo ohjaus ei vielä toimi, mutta se ei ole itse moten vika.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
Mitäköhän sinä oikein selität. tuosta on hyvin vaikea saada mitään järkevää irti. Tuo kaikkihan riippuu täysin siitä miten ohjaus on tehty. Niissä peleissä mitä minä olen pelannut ei noin kyllä käy. Joko olet pelannut pelejä, joissa on huono ohjaus tai sitten olet huono pelaamaan motella.

Onko sinulla joku pakkomielle saada tuo wiimote kuulostamaan toimimattomalta? Sen verran sanon sinulle että se tulee olemaan vaikeaa, sillä se on jo todettu toimivaksi. Monissa peleissä tuo ohjaus ei vielä toimi, mutta se ei ole itse moten vika.
Ei ole pakkomielteitä. Miksi edes olisi ???

Pistetään tämä keskustelu pakettiin nyt toistaiseksi minun osalta ja jatketaan sitten uusin ideoin eteen päin... Wii:n kapula on hieno laite ja idealtaan erinomainen. Sensor barin tuottama "rajoitus" vaan hieman yllätti... Se ei ole sinäällään mikään ongelma, kunhan pelintekijät/pelaajat tottuvat siihen ja osaavat muokata omaa pelityyliään/-suunnitteluaan oikeaan suuntaan.

Kuten Zanis sanoi, Metroid Prime 3 näyttää kaapin paikan... En epäile sitä hetkäkään...
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom