Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Pyramidhead sanoi:
Alkaa tuntumaan siltä, että jos joku on kanssasi eri mieltä niin hän on mielestäsi tahallaan ymmärtänyt väärin ja kärjistänyt pointtisi. Eiköhän olisi parempi vaan jättää nuo syytökset vähemmälle ja kekittyä vastaamaan vastaväitteeseen, jos kerran sinua on niin väärin ymmärretty.
Kyllä, jos eriävä mielipide on esitetty asialliseen sävyyn. Smirre kuitenkin vastasi hyvin vähättelevään sävyyn ja naureskeli minun pointilleni. Ja kävihän se viestistäkin ilmi, ettei asiaa ollut ymmärretty ja sitten puhuttiinkin ihan aiheen vierestä.
Mutta jos keskustelukumppani tajuaa pointin ja vastaa sen mukaan, eikä puhu aiheen vierestä tai irrota jotain tiettyä lausetta asiayhteydestä tms. niin en ala syyttelemään. Tässä tapauksessa asia ei kuitenkaan näin ollut, vaan päinvastoin. Useimmiten jätän moiset valittelut pois, jos vastapuoli ei jotain asiaa ymmärrä tai kärjistää turhaan, mutta nyt on alkanut pikkuhiljaa jurppimaan netissä keskustelu, koska iso osa siitä tuntuu olevan juuri tuota yllämainitsemaani pelleilyä.
Sanoit ihan selvästi, että PSP:llä ei välttämättä pyrittykään markkinajohtajaksi. Tässä tapauksessa olen myös minä kanssasi eri mieltä. Varmasti Sony on pyrkinyt myymään PSP:tä niin paljon kuin mahdollista ja siten siis havitellut markkinajohtajan paikkaa. Ei se sitä tarkoita etteikö Sony voisi olla ihan suhteellisen tyytyväinen muuhunkin tulokseen, mutta turha sitä on väittää että se ei edes yrittänyt markkinajohtajaksi.
Sanotaan näin, että markkinajohtajan paikka olisi varmasti kelvannut heille ja tottakai tuotteita yleensä lähdetään myymään verenmaku suussa vain voitto mielessä. Mutta se ei kuitenkaan minun näkökulmassani ollut PSP:n ainoa tavoite tai välttämättä edes se tärkein. Tottakai kuitenkin markkinajohtajan paikka on sellainen asia, jota aina yritetään tavoitella.
Edit: Ja ihan todisteeksi varmuuden vuoksi mitä sanoit: "Itse näkisin asian jopa niin, ettei Sony edes yritä kaapata käsikonsolien herruutta Nintendolta"
No joo, vähän harhaanjohtava lause minulta. Varmasti yrittää, mutta se ei kuitenkaan välttämättä ole PSP:n pääasiallinen tavoite, ainakaan vielä. Tietenkään tälläistä bisnesmallia ei voi soveltaa loputtomiin ja PSP:n uusi versio, kun se sitten tulee joskus, onkin jo hyvin erilainen.
Esimerkiksi voin vielä nostaa XBoxin, jolla MS teki vain itselleen brändin ja loi jalansijaa markkinoille. MS:n tavoitteena ei ollut tehdä voittoa (ja se näkyi ja näkyy) tai saada markkinajohtajuutta, vaan XBox teki alun sille mistä XBox 360 jatkaa. Jokaista tuotetta ei lähdetä aina kehittämään maailmanherruutta silmällä pitäen, vaan pidempi aikaisempiakin suunnitelmia voi olla niiden varalle, kuten XBoxin tapauksessa.