Microsoftin perusteellinen suunnanmuutos siinä, mikä heistä tekee hyvän konsolin, on varsin mielenkiintoinen.
Toki Microsoft puhui jo ennen Xboxin raudan julkistusta, että konsolimaailmassa pelit ovat hyvin tärkeitä, ja koska he eivät olleet varmoja kolmansien osapuolien kiinnostuksesta tehdä pelejä Xboxille, Microsoft yritti itse tuottaa järjettömiä määriä pelejä. Sen takia monia projekteja on nyttemmin peruutettu ja resursseja on keskitetty potentiaalisimpiin projekteihin.
Mutta se, mistä monet Xboxin muistavat, on varmasti Microsoftin keskittyminen hypessä Xboxin teknisten ominaisuuksien mainostukseen. "Tehokkain konsoli nyt ja lähitulevaisuudessa." "Xbox sumentaa todellisuuden ja videopelien rajaa." "Xbox tarjoaa kehittäjille parhaat mahdollisuudet toteuttaa luovia ideoitaan." "Xboxilla on mahdollista tehdä valtavia oikeasti eläviä pelimaailmoja." "Xbox on ensimmäinen ja ainoa pelikonsoli, jossa on vakiovarusteena kiintolevy ja sisäänrakennetut verkko-ominaisuudet."
Ehkäpä Xboxin tuottamat tappiot ovat saaneet Microsoftin pohtimaan strategiaansa uudelleen. Xboxin tekniikka, joka tietyssä mielessä on vallankumouksellista konsolimaailmassa (HD, Ethernet), ei ole siivittänyt sitä markkinajohtajaksi. Nintendo Cuben hyvin niukilla teknisillä lisukkeillaan on maailmanlaajuisesti tilannetta katsottaessa jopa rahtusen Xboxia edellä.
Microsoftille takinkääntö saattaa olla myös varotoimenpide Sonyn järkyttävään PS3:n tekniikkahypetykseen. Se on varmaa, että Sony lupaa taas tähdet taivaalta uuden tekniikkansa avulla, eikä siihen Microsoftin, vaikka varakas yhtiö onkin, välttämättä kannata lähteä mukaan. Microsoft haluaa kuitenkin tehdä voittoa Xbox 2:lla heti alusta asti, eikä konsoliin voi tunkea yhtä kallista rautaa kuin Xboxissa nyt on, jos hintataso halutaan pitää kilpailukykyisenä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita tehottomampaa tekniikkaa, kuten Cube on osoittanut. Se tarkoittanee sitä, että kodin viihdekeskusta on turha odottaa saavansa yhdessä paketissa. Lisävarusteena Microsoft tulee myymään ainakin Media Center -pakettia, jolla PC:lle tallennettujen kuvien, videoiden ja musiikin toistaminen onnistuu Xbox 2:lla kotiverkossa vaikka langattomasti. Näin Xbox 2:een ei tarvitse ahtaa median tallennukseen tarvittavaa tekniikkaa niin runsaasti (pienempi HD tai ei HD:ta ollenkaan).
Ohjelmistojen korostamisella on myös toinen etu. PlayStation 3 tullee olemaan jälleen vaikeasti ohjelmoitava laite, mutta Microsoft on jo nyt aloittanut uuden XNA-alustan kehittämisen, jotta PC-kehittäjät saataisiin pidettyä Xboxin tukijoina siitä huolimatta, että seuraava Xbox ei ole tekniikaltaan "tavallinen PC". Minusta Microsoft haluaa selvästi viestittää kehittäjille, että Xbox 2:n kanssa työskentely on helppoa. Pelaajat hyötyvät tästä siten, että ainakin teoriassa todella hyviä pelejä saadaan konsolin koko elinkaaren ajan, ei vain loppupuoliskolla. Kun kehittäjien ei tarvitse painia tekniikan kanssa, aikaa jää enemmän itse pelisuunnitteluun ja uusien ideoiden toteuttamiseen. Etu on molemminpuolinen: kehittäjät pääsevät helpommalla (ja pelien valmistuskustannukset pysyvät kurissa) ja pelaajat saavat parempia pelejä. Tai ainakin näin Microsoft lienee suunnitellut.
Toki Microsoft puhui jo ennen Xboxin raudan julkistusta, että konsolimaailmassa pelit ovat hyvin tärkeitä, ja koska he eivät olleet varmoja kolmansien osapuolien kiinnostuksesta tehdä pelejä Xboxille, Microsoft yritti itse tuottaa järjettömiä määriä pelejä. Sen takia monia projekteja on nyttemmin peruutettu ja resursseja on keskitetty potentiaalisimpiin projekteihin.
Mutta se, mistä monet Xboxin muistavat, on varmasti Microsoftin keskittyminen hypessä Xboxin teknisten ominaisuuksien mainostukseen. "Tehokkain konsoli nyt ja lähitulevaisuudessa." "Xbox sumentaa todellisuuden ja videopelien rajaa." "Xbox tarjoaa kehittäjille parhaat mahdollisuudet toteuttaa luovia ideoitaan." "Xboxilla on mahdollista tehdä valtavia oikeasti eläviä pelimaailmoja." "Xbox on ensimmäinen ja ainoa pelikonsoli, jossa on vakiovarusteena kiintolevy ja sisäänrakennetut verkko-ominaisuudet."
Ehkäpä Xboxin tuottamat tappiot ovat saaneet Microsoftin pohtimaan strategiaansa uudelleen. Xboxin tekniikka, joka tietyssä mielessä on vallankumouksellista konsolimaailmassa (HD, Ethernet), ei ole siivittänyt sitä markkinajohtajaksi. Nintendo Cuben hyvin niukilla teknisillä lisukkeillaan on maailmanlaajuisesti tilannetta katsottaessa jopa rahtusen Xboxia edellä.
Microsoftille takinkääntö saattaa olla myös varotoimenpide Sonyn järkyttävään PS3:n tekniikkahypetykseen. Se on varmaa, että Sony lupaa taas tähdet taivaalta uuden tekniikkansa avulla, eikä siihen Microsoftin, vaikka varakas yhtiö onkin, välttämättä kannata lähteä mukaan. Microsoft haluaa kuitenkin tehdä voittoa Xbox 2:lla heti alusta asti, eikä konsoliin voi tunkea yhtä kallista rautaa kuin Xboxissa nyt on, jos hintataso halutaan pitää kilpailukykyisenä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita tehottomampaa tekniikkaa, kuten Cube on osoittanut. Se tarkoittanee sitä, että kodin viihdekeskusta on turha odottaa saavansa yhdessä paketissa. Lisävarusteena Microsoft tulee myymään ainakin Media Center -pakettia, jolla PC:lle tallennettujen kuvien, videoiden ja musiikin toistaminen onnistuu Xbox 2:lla kotiverkossa vaikka langattomasti. Näin Xbox 2:een ei tarvitse ahtaa median tallennukseen tarvittavaa tekniikkaa niin runsaasti (pienempi HD tai ei HD:ta ollenkaan).
Ohjelmistojen korostamisella on myös toinen etu. PlayStation 3 tullee olemaan jälleen vaikeasti ohjelmoitava laite, mutta Microsoft on jo nyt aloittanut uuden XNA-alustan kehittämisen, jotta PC-kehittäjät saataisiin pidettyä Xboxin tukijoina siitä huolimatta, että seuraava Xbox ei ole tekniikaltaan "tavallinen PC". Minusta Microsoft haluaa selvästi viestittää kehittäjille, että Xbox 2:n kanssa työskentely on helppoa. Pelaajat hyötyvät tästä siten, että ainakin teoriassa todella hyviä pelejä saadaan konsolin koko elinkaaren ajan, ei vain loppupuoliskolla. Kun kehittäjien ei tarvitse painia tekniikan kanssa, aikaa jää enemmän itse pelisuunnitteluun ja uusien ideoiden toteuttamiseen. Etu on molemminpuolinen: kehittäjät pääsevät helpommalla (ja pelien valmistuskustannukset pysyvät kurissa) ja pelaajat saavat parempia pelejä. Tai ainakin näin Microsoft lienee suunnitellut.