Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Itseäni kiinnostasi kaikki 3 konetta, jokaisella omat vahvuutensa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Vihje: Käytin esimerkissäni lähinnä Sonyn laitteille tulleita pelejä. Eli yritätkö nyt tunkea minut Sony fanaatikojen leiriin? :)

Sinä olet harvinaisen fanaattinen Nintendofani sekä Sonyvihaaja, kuten sigistäsikin huomaa.

(loistava kommentti liquit :D)
EDIT: Et olisi editoinut sitä :( Se oli hyvä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
SNES:in FF6 ja Saturnin Panzer Dragoon Saga ovat edelleenkin yhtiä kaikkien aikojen eeppisimmistä seikkailupeleistä vaikkei sen kummempia tehoja löydykkään...

Veit sanat suustani :) mutta konsoleilla en ole ikinä välittänyt grafiikoista ja kunhan se pelattavuus on täyttä kamaa niin silloinhan semmoista pelaa :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Yhtä "ovelaa" kuin minun epäsuorasti mollaaminen viesteissäsi.
Turhaan tosiaan mollaan. Unohdan aina välillä konsolisota-alueen idean tarkoitushakuisena suosikkifirman kannustamisena.

Vai olisiko muukin mahdollista?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Juu, se sinusta on huomattu jo kauan sitten.
Kieltämättä silloin kun kommentoi kaikkein mustavalkoisinta fanitusta ei hetkelliseltä paremmuuden tunteelta voi välttyä suhteessa joihinkin kirjoittajiin. Se katoaa nopeasti, kun muistaa, että kyse on vain peleistä ja ajatustenvaihtopaikkana on nettifoorumi.

Mutta ihan vakavasti sanottuna "toiset välittää grafiikasta ja toiset oikeasta sisällöstä" tyyppisen elistismin soisi jäävän vähemmälle. Niiden vastakkainasettelu ei ole todellinen, vaan väittelyitä varten kehitetty.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Itse en näe järkeä siinä , miksei uusilta konsoleilta vaadittaisi ja odotettaisi hienon näköistä grafiikkaa. Muutenhan on sama pelata vanhoilla konsoleilla ja lopettaa puhuminen grafiikoista uusien osalta. ITse ainakin odotan sitä, millaiseen ilotulitukseen uudet konsolit pystyvät, sitähän se next-gen on käytännössä, jos ei kiinnitetä huomiota siihen miten pelejä ohjaillaan. Eivät pelit uusilla ideoillaan kumminkaan pysty hirveästi yllättämään...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Täällä taitaa osa porukasta olla muita parempia..... tai ainakin kuvittelee olevansa.

Ei kai kaikki nyt voi olla ihan täysin tismalleen yhtä hyviäkään?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
"Grafiikoilla ja tehoilla ei ole väliä", "grafiikka vs. sisältö", "tehoja on jo tarpeeksi" yms. menee aikamoiseksi hurskasteluksi ja mustavalkoiseksi yksinkertaistamiseksi.

En minä ainakaan noin asiaa koe. Ainahan niitä tehoja saisi lisää olla ja grafiikka nätimpää, tuskin siitä mitään haittaa voi olla. Ei kai kukaan tuota mieltä ole, luulen sinun yksinkertaistavan asiaa toiselta kantilta aivan yhtä lailla kuin väität muiden tekevän (en tosin tiedä onko joku tosiaan sanonut, ettei koneen tehoilla ole väliä - kuulostaa uskomattomalta).

Tehoista on varmaan aina keskusteltu, mutta komppaan xeviousta tuossa, että liikaa ajatellaan olevan vain yksi kehityssuunta. Sehän on hyväksi havaittu suunta ja sen näkee jo ensimmäisistä pelikuvista, en yhtään aliarvioisi sitä, mutta ennen konsoleista puhuttaessa grafiikka ei ole noussut näin esille. Syy voi tietysti olla, että yksi kone on tehottomampi kuin muut.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Kaikki ei jaksa pelata pelkästään "minipelejä", vaan tarvitsevat eeppisiä kokemuksia kuten Oblivion tai Metroid Prime. Metroid ei tule luultavasti olemaan enää Wiillä yhtä upea kokemus, kuin mitä se oli GameCubella. Tämä sen takia, että grafiikat ovat jääneet muista jälkeen, joten tutkimusmatkailu ei tunnu enää niin hienolta. Myöskin pelin monipuolisuus luultavasti jää kilpailevien koneiden seikkailupelien varjoon.

Tuosta metroid kolmosen monipuolisuudesta vielä: oletko katsonut yhtään gameplay videota pelistä? Oletan (tiedän) että olet. Ja olet nähnyt kuinka siinä käytetään tractor beamia, avataan ovia ihan omalla kädenliikkeellä, muuntaudutaan palloksi ja harrastetaan vilkasta fps-räiskintää. Monipuolista wiillä muihin uusiin fps-peleihin verrattuna? KYLLÄ. Jos vertaa vaikka preyhin tahi gow:iin niin monipuolisuutta on pirusti. Graffoista en tiedä koska en ole vielä nähnyt kuin E3 :sta otettuja videonpätkiä. Eikait sika ruma ole.

Tehot on hyvä asia mutta ei niistä nyt liikaa kannata ruveta tappelemaan ja mennä henkilökohtaisuuksiin.

Ja odotetaan vielä hetki kun call of duty 3 tulee kaikille konsoleille. Päästään vertailemaan ja katsotaan millä konsolilla on se paras viihdearvo.Loppuu se vääntö ja poru. (Toivoa sopii ettei mikään versio ole susi)


Ja vielä oblivionista, 110 h tulee pelikelloon. Pelailen kämppiksen koneella sitä ja peli näyttää errr ei ihan high-endiltä. Mutta ei oblivionin juttu ole namu graffat ei. Vaan se pelattavuus ja maailma ja tekemisen vapaus. Se on oblivionin juttu se.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

ShereKhan sanoi:
En minä ainakaan noin asiaa koe. Ainahan niitä tehoja saisi lisää olla ja grafiikka nätimpää, tuskin siitä mitään haittaa voi olla. Ei kai kukaan tuota mieltä ole, luulen sinun yksinkertaistavan asiaa toiselta kantilta aivan yhtä lailla kuin väität muiden tekevän (en tosin tiedä onko joku tosiaan sanonut, ettei koneen tehoilla ole väliä - kuulostaa uskomattomalta).
Ei juuri kukaan sitä oikeasti niin koekaan, mutta ongelma onkin, että sitä silti käytetään argumenttina väittelyissä, kun halutaan edistää omaa agendaa.

Tehoista on varmaan aina keskusteltu, mutta komppaan xeviousta tuossa, että liikaa ajatellaan olevan vain yksi kehityssuunta. Sehän on hyväksi havaittu suunta ja sen näkee jo ensimmäisistä pelikuvista, en yhtään aliarvioisi sitä, mutta ennen konsoleista puhuttaessa grafiikka ei ole noussut näin esille. Syy voi tietysti olla, että yksi kone on tehottomampi kuin muut.
Tehot ajatellaan yhdeksi kehityssuunnaksi, kun niiden tuoma hyöty yksinkertaistetaan ulkonäön parantamiseen. Pelien kehitys tapahtuu luomistyönä moneen eri suuntaan ja siinä tehot ovat tärkeässä osassa mahdollistajana. Se tietysti on selvää, että hyviä pelejä ei edelleenkään tehdä konetehoilla. Uusi ohjaustapa on myös mahdollistaja, mutta eri tavalla ja silti koneen tehot rajoittavat mitä koneella voi tehdä.

Viime kerralla tehoväittelyä oli vielä paljon enemmän. Tietysti ei tiedä mihin tämä yltyy, mutta luulisi, että homma pysyy kohtalaisesti aisoissa, kun tilanne on kuitenkin harvinaisen selvä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Täytyypä nyt sitten ottaa osaa tähän grafiikkakeskusteluun.
Omasta mielestäni suurin puute on mielikuvituksettomuus. Oblivion toki näyttää kauniilta, mutta kun kyseessä on fantasiapeli, olisin mielelläni nähnyt hieman mielikuvituksekkaampaa yleisilmettä. Mikäli ei lasketa oblivion-portteja ja maisemia niiden takana, ei pelimaailma ole kauhean mielikuvituksellinen. Tuollaisia maisemia voi käydä tarkkailemassa jo ihan omalla Telluksellammekin. Esim. Metroideissa parasta sen kuorrutuksessa on ollut juurikin mielikuvituksellisuus - paljon mieluummin minä virtuaalimaailmassa katselen maisemia, joita omalta planeetaltamme ei löydy.
On täysin eri asia mikäli peli tavoittelee realistisuutta ja sijoittuu johonkin omalla planeetallamme olevaan paikkaan. Muutenkin tuo realismin tavoittelu peleissä on hieman kaksipiippuinen juttu. Autopeleihin, simulaattoreihin yms. se tietenkin sopii, mutta sekin on sitten oma lukunsa miten lähelle tuota realistisuutta ylipäänsä päästään (muutenkin kuin visuaalisesti). Ja kuinka realistista se nyt sitten on ohjailla autoa padi kädessä omalta sohvaltaan. Mikäli tehdään esim. ulkoavaruuteen sijoittuva peli, niin siinä voikin sitten miettiä kuinka iso osa pelistä oikeasti on realistista jne. Jos räiskintöjä ajatellaan, niin kovin useat niistäkin ovat hyvin kaukana realismista, vaikka niihin alkeellista fysiikanmallinnusta yritetäänkin tunkea. Tai sitten jos lähdettäisiin sille linjalle, että seuraavassa sieniä syövän putkimiehen seikkailussa pyrittäisiin realismiin, niin mitähän siitäkin tulisi?
Pelit ovat kuitenkin vain pelejä ja ainakin minä henkilökohtaisesti haluan kokea niissä asioita, joita en arkielämässäni pysty kokemaan. Muutenkin peliteollisuus on saanut jonkinlaisen kummallisen päähänpinttymän siitä, että se pitäisi ottaa vakavasti, mutta kun katsoo nykypelien aiheita niin voiko niitä kovinkaan vakavasti ottaa? Varsinkaan näinä aikoina, kun teiniangstia viljellään minkä ehditään. Tästä syystä itse kallistun eniten Nintendon suuntaan, vaikka jokaisen valmistajan laitteen olen jossakin vaiheessa omistanut. Haluan peleiltä hauskaa ajanvietettä, mutta valitettavasti hyvin harva peli tuntuu tuota hauskuutta nykyään tarjoavan. Tietenkin meillä jokaisella on oma käsityksemme hauskuudesta ja omalla kohdallani se tarkoittaa pelien suhteen ehkä eniten sitä, että haluan aina välillä paeta todellisuutta takaisin lapsenomaisiin (ei lapsellisiin) maailmoihin ja tunnelmiin, joissa voi sitten vaikka pelastella prinsessoja kummallisissa maailmoissa sieniä syövällä putkimiehellä. Ja tällä hetkellä juuri Nintendo tuntuu täyttävän tarpeeni.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Sinä olet harvinaisen fanaattinen Nintendofani sekä Sonyvihaaja, kuten sigistäsikin huomaa.

Ai tämä sig? Se on tosiaan Penny Arcaden Play-Asia Lucky Draw threadista. Mielestäni aika hauska. Ja kaikki jotka oikeasti seuraavat Konsolifiniä, tietävät että minulla tosiaan on kaikki kolme konsolia ja omistan kaikille kohtuullisen nätin setin pelejä. Ja kyllä, en pidä Sonyn bullshit / bullshot / "myymme supertietokoneita" asenteesta joka on myös integroitunut monien yhtiön konsolien fanien mieleen. Tämänkin tosin kaikki varmaan jo tiesivät (tai arvasivat). :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Meikäläiselle ei mahdu kalloon niin mitenkään tämä yhden konsolin fanaattinen fanitus.
Miksi joku haluaisisi sitoutua yhteen ja ainoaan konsoliin? Omasta kämpästä löytyy jokaisen kolmen suuren valmistajan ainakin yksi kone. Ja sama tilanne tulee jatkumaan. Voi olla että PS3 osto menee alkuvuoteen 2007, mutta kyllä sekin tulee hommattua kovasta hinnasta huolimatta. Saa nähdä koska se ensimmäinen killer app ilmestyykään.

XO löytyy jo ja Wii tulee heti kun ilmestyy. Toivon, että kaikki 3 konsolia tulevat menestymään ja jokaiselle löytyy runsaasti hyviä pelejä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

nothing sanoi:
Meikäläiselle ei mahdu kalloon niin mitenkään tämä yhden konsolin fanaattinen fanitus. Miksi joku haluaisisi sitoutua yhteen ja ainoaan konsoliin?

Lähinnä aika ja raha. Monille nuoremmille jo yhden konsolin hankkiminen voi vaatia kovia taloudellisia ponnisteluja, puhumattakaan kahden tai kolmen hankkimisesta. Sitten kun tuota ikää alkaa tulla enemmän ja on työpaikka niin eihän se sitten tuo raha problemaa ole. Ajankäytön ongelma tosin pysyy.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

nothing sanoi:
Meikäläiselle ei mahdu kalloon niin mitenkään tämä yhden konsolin fanaattinen fanitus.
Tämä nyt on sitä "yksi tykkää tyttärestä, kolmas lampaasta"-mentaliteettia. Maailmassa katsos tuntuu pätevän tällainen kummallinen käsitys, että kun joku toinen pitää jostakin eri asiasta/on eri mieltä, niin se on heti itseltä pois.:)

Edit: Ja yhtiöiden kannalta katsottuna eri mieltä oleminenhan onkin heiltä itseltään pois..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

ShereKhan sanoi:
Sehän on hyväksi havaittu suunta ja sen näkee jo ensimmäisistä pelikuvista, en yhtään aliarvioisi sitä, mutta ennen konsoleista puhuttaessa grafiikka ei ole noussut näin esille. Syy voi tietysti olla, että yksi kone on tehottomampi kuin muut.
Oma veikkaukseni on, että kyseessä on summa monesta asiasta, joista merkittävimpänä pidän sitä, että nyt on ensimmäinen kerta kun niiden parempien grafiikkojen kunnon hyödyntämiseen tarvitsee uuden television. Televisioteknologiassa on käynnissä ensimmäinen merkittävä muutos yli 40 vuoteen, ja konsolit menevät vuotavan terän mukana heti eivätkä vasta sitten kun ihmisillä alkaa laajemmin olla siihen valmiuksia.

Grafiikasta ja sisällöstä joko-tai -kysymyksen tekeminen kyllä on täysin turhaa kärjistystä. Totta kai useimmat ottavat sen sisällön jos valinta on aivan pakko tehdä, mutta ei se loistokas grafiikka sen lisäksi mitään haittaisi. Äänissähän suunnilleen ainoa saavutettava enää on saada ääniraita kokonaan parempilaatuisena (vrt. monien pelien heikkolaatuinen dialogiraita), diskreetin monikanavaäänen perään haikailu jos Pro Logic II on tarjolla on lähinnä teknistä purismia, saavutettava hyöty on PLII:n päälle ymmärtävällä laitteistolla yllättävän pieni. Ja miksei sitten saman tien toivoisi häviötöntä monikanavaääntä, jollaista BD ja HD-DVD tukevat elokuvissa, ei tarvitsisi tyytyä laatua heikentävään pakkaukseen kuten DD:n ja DTS:n kanssa.

Taas kerran, näyttävämmän grafiikan (myös sillä Wiillä, jolla vain resoluutio ei parane) lisäksi uusi sukupolvi mahdollistaa (ei automaattisesti tarkoita että kukaan hyödyntäisi) raskaammat algoritmit fysiikkaan ja tekoälyyn ja isommat ja dynaamisemmat pelimaailmat kun muistia on käytössä enemmän. Suurin osa muistista kuitenkin käytetään joka tapauksessa grafiikkaan (HD:nä todella paljon enemmän kuin SD:nä), joten saa nähdä paljonko siitä suuremmasta muistista lopulta käytetään pelien sisällön hyväksi.

Sitä graafisesti näyttävää peliä vain on helpompi myydä jos alla ei ole valmiiksi lypsävää franchisea tyyliin Grand Theft Auto, jolloin sitten voi jättää ulkoasunkin hieman karummaksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

xevious sanoi:
Se tuntuu olevan monen täällä vaikeata tajuta että kehitystä voi tapahtua myös muilla alueilla kuin resoluutiossa ja grafiikoissa.
Se tuntuu olevan monen täällä vaikea tajuta, että myös tehojen kehittyminen voi kehittää pelejä, antaa niille pelintekijöille enemmän mahdollisuuksia toteuttaa visioitaan. :rolleyes:


Olihan se Zelda ykkönenkin aikoinaan käsittämättömän eeppinen ja mahtava peli. Voi miksei pysytty niissä ajoissa, kun oltiin päästy niin mahtavan eeppiselle tasolle? Ainiin.. Ocarina of Time oli aika käsittämättömän makee juttu. Onneksi kehityttiin. Mutta voivoi, miksei pysytty niissä ajoissa? Miksei Metroid Primeä tehty N64:lle? Olisi ollut niin helvetin hienoa seikkailla siellä maailmassa N64:n Memory Expansioneiden avulla, kun oltiin jo päästy niin hienolle ja mahtavalle tasolle, uusia ja mahtavampia maailmoja ei varmasti voisi toteuttaa. Mutta hei! Tulikin Cube, joka oli tehokkaampi. Ja vasta sille tuli Metroid Prime. Ja kuinka käsittämättömän mahtava se tunne olikaan, kun pääsi tuossa maailmassa seikkailemaan, ennenäkemättömän upea ja tunnelmallinen maailma! Siitä ei vaan voi enää tehdä mahtavampaa. Eeppisyyden ja fiiliksen rajat oli saavutettu. Enää ei tarvita lisää tehoja. Tästä eteenpäin kehitetään vain pelin hauskuustekijöitä ja ohjaustapoja. Tehoja ei enää tarvita lisää. Samannäköinen/kokoinen/tuntuinen/jne peli yhä uudelleen vain uusilla ohjausjipoilla on se, mitä enää tulevaisuudessa tarvitaan. Tällaiset pelit tulevat sykähdyttämään upealla ja ennennäkemättömällä maailmallaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Tehot.. pyh. Turhaa paskaa. Metroid Prime on suosikkipelini kautta aikain (siis oikeasti). Onneksi Nintendo kertoi, ettei tehoilla tee mitään, niin munkaan ei tarvi haaveilla sen perään millanen maailma MP3:ssa olisi ollutkaan, jos niitä tehoja olisikin tullut huomattavasti lisää. :rolleyes: Ne tehot kun olisivat olleet vain markkinapuheisiin uusia termejä tyyliin "True HD 8.1" mahdollistavia juttuja ja itse pelinkehityksessä niistä olisi ollut apua vain jonkin seinätekstuurin tarkemmaksi tekemisessä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
...huomattavasti lisää...

Retro Studios ainakin sanoi Hardcore Magazinen haastattelussa että heillä on juuri "huomattavasti lisää tehoja" ja että pelissä tullaan näkemään paljon sellaista jota "ei Cubella voitu nähdä". Ja olihan siinä E3:n wait trailerissa paljon lystikkäitä uutuuksia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tässä tehojen kehittymisessä tuntuu vain olevan sellainen ikävä puoli, että kun nuo uudet tehot mahdollistavat kaikkien hienojen pikkujuttujen lisäämisen peleihin, myös pelien valmistusajat kehittyvät siinä sivussa (eikä ollenkaan parempaan suuntaan). Onko tuossa enää kauheasti järkeä, että pelien kehitys alkaa venyä viidestä kymmeneen vuoteen, kuten kävi esim. Preyn kohdalla. Missä tuonkin pelin kohdalla on huomattavissa tuo pitkä kehityskaari? Kauniit (mutta ei kuitenkaan niin kovin ihmeelliset) kuoret, mutta siinäpä se sitten olikin. Ainahan pelien kehitys on venynyt alustavista julkaisuajankohdista, mutta rajansa kaikella. Kun kehitys venyy, myös kustannukset kasvavat ja sen myötä sitten ensimmäisenä yleensä aletaan karsia siitä tärkeimmästä, eli sisällöstä - siltä se minusta ainakin tuntuu.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Retro Studios ainakin sanoi Hardcore Magazinen haastattelussa että heillä on juuri "huomattavasti lisää tehoja" ja että pelissä tullaan näkemään paljon sellaista jota "ei Cubella voitu nähdä". Ja olihan siinä E3:n wait trailerissa paljon lystikkäitä uutuuksia.

Tiesin, että heillä on lisää tehoja. Mutta ei silti lähimainkaan yhtä paljon kuin PS3:ssa tai Xbox360:ssa. Tottakai kolmosesta tulee taas mahtava kokemus ja hienompi kuin edeltäjistään Cubella, mutta silti olen katkera Nintendolle (juurikin eniten Metroidin ja Zeldan takia, niistä olisi ollut jälleen mahtava saada uudet "jättiharppauksen" ottavat versiot) etteivät he voineet tehdä oikeasti kunnon tehomyllyä yhdistettynä Wiimoteen tietenkin. Sitä joudutaan kai venailemaan vielä se 5-10 vuotta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

nothing sanoi:
Meikäläiselle ei mahdu kalloon niin mitenkään tämä yhden konsolin fanaattinen fanitus.
Miksi joku haluaisisi sitoutua yhteen ja ainoaan konsoliin? Omasta kämpästä löytyy jokaisen kolmen suuren valmistajan ainakin yksi kone. Ja sama tilanne tulee jatkumaan. Voi olla että PS3 osto menee alkuvuoteen 2007, mutta kyllä sekin tulee hommattua kovasta hinnasta huolimatta. Saa nähdä koska se ensimmäinen killer app ilmestyykään.

XO löytyy jo ja Wii tulee heti kun ilmestyy. Toivon, että kaikki 3 konsolia tulevat menestymään ja jokaiselle löytyy runsaasti hyviä pelejä.

Kerrankin joku puhuu järkeä.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom