Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 Pro

Vastaus: PS4 Pro

PS4 Prolla natiivia 4k-resoluutiota voi odottaa lähinnä indie-julkaisuilta, joiden graafinen loisto on suurin piirtein pasianssin tasolla.
Sekä urheilupeleiltä (mm. NBA 2K, PES -sarja) että edellisen sukupolven Remastered peleiltä (The Last of Us, Skyrim).
 
Vastaus: PS4 Pro

Itelläki tulee ostettua heti julkaisussa.
Varsinkin ens vuonna julkaistaviin peleihin odotan suuria "parannuksia" verrattuna PS4 versioihin.
Mielenkiintoista myös nähdä paraneeko BF1 fps moninpelissä, DICE ei ole vielä ilmoittanut mitä parannuksia Pro versio sisältää.

On kyllä ihan turha odottaa moninpeleihin parempaa fps verrattuna normi PS4. Eks Sony jossain ilmoittanut että näin ei saa tehdä vaan kaikki on samalla viivalla. Näin sen pitää mennäkkin. PC jonnet on sitten erikseen.
 
Vastaus: PS4 Pro

Mielenkiintoista myös nähdä paraneeko BF1 fps moninpelissä, DICE ei ole vielä ilmoittanut mitä parannuksia Pro versio sisältää.

Ruudunpäivitys pidetään verkkopelissä samana, muuten voi parannuksia löytyä.

PS4 Prolla natiivia 4k-resoluutiota voi odottaa lähinnä indie-julkaisuilta, joiden graafinen loisto on suurin piirtein pasianssin tasolla. Muutoin kyseessä on pelkästään 4k-skaalaus.

Höpönhöpö.

Here is the list of the official announced games:

  • The Last Of Us Remastered (Native 4K@30FPS with the best shadows)
  • Smite (Native 4K@60FPS)
  • The Elder Scroll Online (Native 4K@30FPS)
  • The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Edition (Native 4K@30FPS)
  • Mantis Burn Racing (Native 4K@60FPS / Native 4K@30FPS for 4 player split-screen)
  • Wheels of Aurelia (Native 4K@60FPS)
  • Futuridium EP Deluxe (Native 4K@60FPS)
  • forma.8 (Native 4K@60FPS + 8xMSAA )
  • Rez Infinite (Native 4K@60FPS)
  • Hustle Kings (Native 4K)
  • Thumper (Native 4K)
  • NBA 2K17 (Native 4K@60FPS + HDR)
  • Bound (Native 4K@60FPS + MSAA x2 upscaled from MSAAx8 in normal gameplay / in VR mode: rendering to 4K internal screen which is then supersampled to 1080P display in PSVR + new effects like volumetric lights + sharper shadows)
  • Viking Squad (Native 4K@60FPS).
  • Pro Evolution Soccer 2017 (Native 4K@60FPS)


Lista täydentyy: http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1289840
 
Vastaus: PS4 Pro

On kyllä ihan turha odottaa moninpeleihin parempaa fps verrattuna normi PS4. Eks Sony jossain ilmoittanut että näin ei saa tehdä vaan kaikki on samalla viivalla. Näin sen pitää mennäkkin. PC jonnet on sitten erikseen.
Tasaisempi 60 fps bäfässä riittää parannukseksi, ei korkeampi. ;) Jos molemmat versiot on lukittu 60 fps se ei ole silloin korkeampi, vaikka vanhempi konsoli ei tätä pysty kaikissa tilanteissa pitämään..
 
Vastaus: PS4 Pro

Tasaisempi 60 fps bäfässä riittää parannukseksi, ei korkeampi. ;) Jos molemmat versiot on lukittu 60 fps se ei ole silloin korkeampi, vaikka vanhempi konsoli ei tätä pysty kaikissa tilanteissa pitämään..

Tästä on ollu paljon puhetta mutta noin se käsittääkseni menee, jos PS4 versio ei kykene tasaista 60fps tuottamaan ja Pro versio kykenee niin se on voi voi PS4 pelaajille.
Battlefield 1 moninpeli tähtää 60 ja se pyörii kentästä ja tilanteesta riippuen noin 30-60fps.

Mut saa nyt nähdä että miten tuossa lopulta käy.
 
Vastaus: PS4 Pro

1tb kovalevy, parempi wifi, nopeampi levy, kahden vuoden takuu, uusi ohjain. Lisätehoista puhumattakaan, joten ei oo turha hankinta. Itselle jäi 120€ maksettavaa, kun vein kolme peliä vaihdossa.

+ 3 kpl USB-portteja, joista yksi takana, Optinen-äänilähtö (jota ei löydy Slim-mallista), ylimääräinen 1 GB DRAM -muistilastu tausta-ajoihin, päivitetty HDMI-portti (v1.4 -> v2.0), minimi 1080p jokaiselle pelille... Lisäksi tietysti 4K, joka tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin kun televisiokaupat ovat edessä.
 
Vastaus: PS4 Pro

+ 3 kpl USB-portteja, joista yksi takana, Optinen-äänilähtö (jota ei löydy Slim-mallista), ylimääräinen 1 GB DRAM -muistilastu tausta-ajoihin, päivitetty HDMI-portti (v1.4 -> v2.0), minimi 1080p jokaiselle pelille... Lisäksi tietysti 4K, joka tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin kun televisiokaupat ovat edessä.

Tuo taka-USB-portti on kyllä tervetullut lisä. PSVR:ien kanssa ärsyttää edessä oleva portti, kun plese on liukuovien takana ja L-mallisesta USB-jatkojohdosta huolimatta edessä on ahdasta.
 
Vastaus: PS4 Pro

Höpönhöpö.

Koostamasi myyntipuhelista koostuu alkujaan PS3:lle suunnitelluista peleistä, indietuotannoista, MMO:ista ja vuosipäivityksistä, jossa pikku-ukot lonnivat edestakaisin pitkin tasakenttää. Ja näidenkin tulevaisuuden lupausten osalta natiivia 4k-renderöintiä on tähän mennessä havaittu lähinnä markkinamiesten ajukopissa.

Pettymysten välttämiseksi on syytä unohtaa täysipainoisten pelinimikkeiden natiivi 4k-renderöinti vielä hyväksi toviksi.
 
Vastaus: PS4 Pro

Koostamasi myyntipuhelista koostuu alkujaan PS3:lle suunnitelluista peleistä, indietuotannoista, MMO:ista ja vuosipäivityksistä, jossa pikku-ukot lonnivat edestakaisin pitkin tasakenttää.
Eli ihan kiitettävän monipuolinen edustus, eikä mikään näistä edes ollut pasianssipeli. Asioita voi katsoa monelta kantilta, ja itse suosin sitä positiivisempaa lähestymiskulmaa - realiteetit toki muistaen ja hyväksyen.
 
Vastaus: PS4 Pro

Ei myöskään aivan sellaista tavaraa, jolla voisin hyvillä mielin perustella itselleni uuden konsolin ja TV:n hankinnan.
Itse konsoli tulee hankittua, koska kyllä niitä etuja saa ihan perinteisellä FullHD-telkkarillakin. 4K-telkkaria voi katsella siinä kohtaa, kun nuorempikin muksu on tarpeeksi varttunut ja ymmärtää, ettei telkkari ole mikään kosketusnäyttö.
 
Vastaus: PS4 Pro

Yksi juttu on tässä Prossa askarruttanut mun mieltä, enkä nopealla selauksella löytänyt vastausta (voi olla ettei sitä vielä edes ole). Yritän siis muotoilla tän mahdollisimman ymmärrettävään muotoon:

Jos kuvitellaan vaikka 6kk tästä eteenpäin, kun noita Prolle tähdättyjä 4K-pelejä rupeaa saapumaan markkinoille. Pudottaako tuo 4K:n tavoittelu (ja saavuttaminen) peleissä automaattisesti tehoja esim. ruudunpäivitykseltä ja muulta silmäkarkilta? Mikäli keväällä saapuisi vaikka AAA-julkaisu, joka pyörisi Prolla skaalatulla 4K:lla 30fps, niin voidaanko automaattisesti olettaa, että 1080p resolla se toimisi sulavammin? Onko tämä aina peli-/kehittäjäkohtainen asia (joka pitää esimerkiksi säätää asetuksista) vai itsestäänselvyys? Joku täälläkin taisi joskus osuvasti sanoa, ettei ole järkeä tavoitella vielä 4K:ta kun edes 1080p resolla ei saada tuotettua vakaata 60 freimiä. Itsäni ei tuo 4K kiinnosta vielä tippaakaan, mutta parempi fps ja kauniimmat pelit kelpaavat aina. Sori jos kysymyksen ulosanti oli huono. En taida tietää täysin itsekään mitä tarkoitan :D
 
Vastaus: PS4 Pro

Pudottaako tuo 4K:n tavoittelu (ja saavuttaminen) peleissä automaattisesti tehoja esim. ruudunpäivitykseltä ja muulta silmäkarkilta? Mikäli keväällä saapuisi vaikka AAA-julkaisu, joka pyörisi Prolla skaalatulla 4K:lla 30fps, niin voidaanko automaattisesti olettaa, että 1080p resolla se toimisi sulavammin? Onko tämä aina peli-/kehittäjäkohtainen asia (joka pitää esimerkiksi säätää asetuksista) vai itsestäänselvyys?
Periaatteessa peli- ja kehittäjäkohtainen juttu. Esimerkkejä on vielä erittäin vähän, mutta Digital Foundry teki pienen vertailun tuosta Mantis Burn Racingista. Tavallisella PS4:llä peli on 1080p-resolla ja 2xMSAA-reunanpehmennyksellä. Ruudunpäivitys on käytännössä aina tasan 60 fps. PS4 Prolla tarkkuus on natiivi 4K, mutta minkäänlaista reunanpehmennystä ei käytetä, ja ruudunpäivitys notkahtelee pikkaisen pahimmissa paikoissa.



Tässä vaiheessa lähtisin olettamaan vain sen verran, että vertailuvideoita tulee mm. DF:ltä, ja ehkä just tuossa puolen vuoden päästä voi ehkä nähdä jonkinlaisia trendejä.
 
Vastaus: PS4 Pro

Kyllähän 1080p 60fps mahdollistaisi paremman detaili määrän peleissä ja näyttäväämpä grafiikkaa kuin scaalattu tai natiivi 4K. Toki se tarkka resoluutiokin parantaa kuvaa todella paljon ja 1080p/60fps konsolia olisi todella hankala markkinoida ja myydä. Sitten, kun otetaan vielä televisio bisnes siihen mukaan niin on selvää, että 4K leima on se valinta.

Itse ottaisin mielummin pelit 1080p/60fps hienoilla graafikoilla kuin korkeaa resoluutiota, joka vaatii paljon enemmän tehoja. Käytännössä 4K käytetään antialisointina, mikä toimii hyvin tämän hetken pelien kanssa. Tulevaisuudessa tulee jarruttamaan pelien suorituskykyä ja kehitystä. Detailien määrä kokoajan lisääntyy joka vuosi, mutta laatua joudutaan heikentämään mikäli tähdätään yli 1080p sekä suorituskyvyn kanssa voi tulla ongelmia. Onko tasainen 30fps tai 60fps vain harvoissa peleissä?

Komeilta pelit tulevat joka tapauksessa näyttämään, vaikka kaikki ei ihan täydellistä tule olemaan ja jää jotain jossiteltavaa. Kovalaatuista 4K grafiikkaa saa vain kovalla PC-raudalla ja vielä ei edes aina sillä ole mahdollista, riippuen pelistä.

Toivottavasti PES 2017 saa saman kuin NBA2k17 eli peli pyörii 4K 60fps 1080p televisiossa. Veikkaan, että koripallopeli tulee näyttämään aika upealta vaikka muutamassa detailissa jäisikin PC-versiolle.
 
Vastaus: PS4 Pro

Rise Of The Tomb Raider hoitaa homman sillain minkä toivoisin muodostuvan standardiksi.

Löytyy:
Skaalattu 4K 30fps
1080P kaikki herkut ja 30fps
1080P lukitsematon ruudunpäivitys joka rullaa 45-60fps
 
Vastaus: PS4 Pro

Teoriassahan voisi rajoittaa näytön tarkkuuden ps4 pro asetuksista ainoastaan full hd asti ja saisi vain paremman ruudun päivityksen...
En tiedä toimisiko näin.
 
Vastaus: PS4 Pro

Kovasti ennen XBone S:n julkaisuakin vakuuteltiin että lisätehot ei missään nimessä näkyisi käytännössä muualla kuin mediatoistossa (ja HDR), mutta kovasti koneen ostaneet olivat eri mieltä. :)
 
Vastaus: PS4 Pro

Eli ihan kiitettävän monipuolinen edustus, eikä mikään näistä edes ollut pasianssipeli. Asioita voi katsoa monelta kantilta, ja itse suosin sitä positiivisempaa lähestymiskulmaa - realiteetit toki muistaen ja hyväksyen.

Aika köyhä lista tukea ~2k€ tv:n hankintaa ja 400€ laitetta vaikka kuinka sony lasien läpi yritän tiirustella, varsinkin kun mitään HDR standardia ei vielä ole muodostettu. Puhumattakaan moninpelien fps rajoituksista, joita vuoden päästä tulevalla reilusti tehokkaammalla konsolilla ei ole.

Itse ottaisin mielummin pelit 1080p/60fps hienoilla graafikoilla kuin korkeaa resoluutiota, joka vaatii paljon enemmän tehoja.

Tämä juuri harmittaa että pikselit ovat menneet sujuvan pelaamisen ohi. Paperilla se 4k näyttää niin "coolilta" mutta moni ei varmaan osaa selittää edes natiivin ja checkboardin eroa tai ole edes tarpeeksi lähellä tv:tä huomatakseen eroa nykyiseen. 60fps / 30fps eron taas huomaa jokainen aivan selvästi.

------

Pitää myös muistaa että ei pelintekijöiden ole mikään pakko edes tehdä mitään "parannuksia" prota varten, perusversioita löytyy jo kodeista ~45 miljoonaa ja luku vain kasvaa myös pro:n rinnalla. Miksi tuhlata suuria resursseja laitteelle jonka käyttäjiä on murto-osa siitä laitteesta jolle peli on "pakko" kehittää anyway.

-----

Hauskasti VR puolella itkettiin kuorossa miten joutuu ostaa yli tonnin koneen että se toimii ja nyt ollaan ihan fiiliksissä ostamassa kallissa töllöä paremman reson takia. :D
 
Vastaus: PS4 Pro

Ruudunpäivitys pidetään verkkopelissä samana, muuten voi parannuksia löytyä.



Höpönhöpö.

Here is the list of the official announced games:

  • The Last Of Us Remastered (Native 4K@30FPS with the best shadows)
  • Sekä
  • läjä
  • huonoja
  • pelejä
  • jotka
  • ei
  • kiinnosta

Äh no mitäs ihmettä, eikös Last on Us R ollut nelosella 60 FPS kamppista ja moninpeliä myöden. Ja TLOUa mulla on erityisen ikävä. Varsinkin moninpeliä jossa framet määrittää pitkälti pelattavuutta. Ollut U4 ohella ainoa syy jonka takia Pleikkaria olen haikaillut TV-tasoon Xbox Onelle kaveriksi. Ja nytkö se olisi sitten Prolla rampautettu 30 FPS? Kiitos Sony! Ei muuten paljon 4k eikä varsinkaan VARJOT lämmitä :mad: framet voittaa omissa silmissä. Ei tämä kyllä mitään eeppisiä natiivi 4k pelikokemuksia ole näköjään tarjoamassa ja näkeehän sen nyt spekseistäkin kilometrin päähän että suurin osa tulevista peleistä tulee olemaan syvä uni 4k@60 FPS. Mutta tuo TLOU kyllä harmittaa, olisi nyt vaan jättäneet varjot päivittämättä ja tehneet mitä tahansa turvatakseen että 60 FPS olisi edelleen taulussa.
 
Ylös Bottom