Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Xbox One

Ihan samoin kuin Xbox Onessa.

Taas aika kova oletus ottaen huomioon Sonyn E3:n ilmoitukset (vs MS) ja sen faktan ettei pelejä ole vielä ulkona saati edes koko konsolia. Näiden oletusten keksiminen Sonysta on minusta kehnoa keskustelua - jopa nettifoorumilla. Vielä jokunen päivä sitten oletus oli että Sony ilmoittaa kaikki ne samat "estot" ja kikkailut kuin MS - jollei jopa keksi jotain pahempaa. Ja ihan näin ei käynytkään.

PS4 ei tule olemaan samanlainen konsoli kuin Xbox One (onko se hyvä vai huono? Jokainen saa päättää). Eikä siinä tule olemaan kaikki samat estot kuin MS:lla. Turha on levittää oman agendan ohjaamia oletuksia tai pahimmillaan jopa valheita.
 
Vastaus: Xbox One

Tuon ilmoituksen jälkeen Sony sanoi että pelijulkaisijalla on kuitenkin oikeus tehdä kuten haluavat, eli käytännössä jopa yksinpelit voivat vaatia rekisteröitymisen verkkoyhteyden kautta ja jälleenmyynti voi olla joko rajattua tai kokonaan kiellettyä. Ihan samoin kuin Xbox Onessa.
Paitsi ettei asia ole ihan noin. Sonyn tiedotuksesta vastaava ("Senior Director, Corporate Communications") Dan Race ehti jo korjata Jack Trettonin puheita. PS4:n 1st Party -peleillä ei ole ensinnäkään näitä Online Passeja jatkossa enää lainkaan. 3rd Party -peleissä julkaisijan päätettävissä oleva DRM koskee vain moninpeliä. Yksinpelit eivät vaadi PS4:llä minkäänlaista rekisteröitymistä verkkoyhteyden kautta eikä niiden jälleenmyyntiä ole rajoitettu taikka kielletty. Kun pelilevyn on kerran ostanut, sitä voi vapaasti lainata tai myydä pois. Korkeintaan verkkopeliominaisuuksia varten uusi omistaja saattaa joutua kohtaamaan jonkinlaiset DRM-estot (eli esimerkiksi maksamaan erillisen lisämaksun päästäkseen pelaamaan kyseistä peliä verkossa).

The Online Pass program for PlayStation first-party games will not continue on PlayStation 4. Similar to PS3, we will not dictate the online used game strategy (the ability to play used games online) of its publishing partners. As announced last night, PS4 will not have any gating restrictions for used disc-based games. When a gamer buys a PS4 disc they have right to use that copy of the game, so they can trade-in the game at retail, sell it to another person, lend it to a friend, or keep it forever.
Ero Xbox Oneen on siis merkittävä, koska siellä kaikki pelit on pakko rekisteröidä Live-tunnukselleen ja kaikkien pelien tarvitaan säännöllinen käyttöoikeuksien tarkistus verkosta.

Nämä ovat selvästikin vaikeita asioita ymmärtää jopa kaltaisillemme harrastajille, joten sekaannusta on käytännössä varmasti luvassa asiaan vähemmän perehtyneiden kuluttajien keskuudessa.

Lähde: Gamefront
 
Vastaus: Xbox One

Nämä ovat selvästikin vaikeita asioita ymmärtää jopa kaltaisillemme harrastajille, joten sekaannusta on käytännössä varmasti luvassa asiaan vähemmän perehtyneiden kuluttajien keskuudessa.

Juuri näin. Pienikin väärä sanamuoto tai epämääräinen ilmaus aiheuttaa polemiikkia ja spekuloinnit/oletukset/propaganda lähtee liikkeelle, varsinkin nettifoorumeilla. Tretton on lopulta kuitenkin sen verran pukumies, etteivät kaikki termit ole aina hallussa tai jotain sanotaan ennen kuin mietitään loppuun asti. Termin "DRM" käyttö oli juurikin se lipsahdus tällä kertaa.

Vähän on hassua että PS4:sta nyt väkisin yritetään löytää negatiivista sanottavaa (petusteltu kritiikki ja haastaminen on eri asia) ja ironista on vähän se että joku "DRM-lausunto" tulkitaan lähes hyväksi uutiseksi Xbox One -porukan näkövinkkelistä. Että oltaisiin samalla "huonommalla viivalla" sitten molemmat jne.

Online-passit ovat omalta osaltaan vähän ärsyttäviä nekin ja toki ne osin vaikuttavat myös käytettyjen pelien kauppaan (koska online-osiosta joutuu sitten maksamaan jos/kun koodi on kerran käytetty). Mutta kyllä MS menee estoissa vielä asteen pidemmälle. Se on taas sitten eri asia että mennäänkö niin pitkälle että sillä on koko konsolin ostopäätökseen vaikutusta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tullit/ALV ilmeisesti vielä päälle jos jenkeistä tilasit?

Kuten tuossa jo tulikin ilmi, niin eipä taida Floridaa Suomen tullit ja alvit koskea :) Katsotaan nyt vielä tuleeko parempia tarjouksia saataville lähempänä todellista julkaisua ja perutaan sitten nykyinen ennakkotilaus jos jostain saa vielä halvemmalla :) Tässä on kuitenkin Black Friday ja kaikki vielä tulossa vuoden lopussa...
 
Paitsi ettei asia ole ihan noin. Sonyn tiedotuksesta vastaava ("Senior Director, Corporate Communications") Dan Race ehti jo korjata Jack Trettonin puheita. PS4:n 1st Party -peleillä ei ole ensinnäkään näitä Online Passeja jatkossa enää lainkaan. 3rd Party -peleissä julkaisijan päätettävissä oleva DRM koskee vain moninpeliä. Yksinpelit eivät vaadi PS4:llä minkäänlaista rekisteröitymistä verkkoyhteyden kautta eikä niiden jälleenmyyntiä ole rajoitettu taikka kielletty. Kun pelilevyn on kerran ostanut, sitä voi vapaasti lainata tai myydä pois. Korkeintaan verkkopeliominaisuuksia varten uusi omistaja saattaa joutua kohtaamaan jonkinlaiset DRM-estot (eli esimerkiksi maksamaan erillisen lisämaksun päästäkseen pelaamaan kyseistä peliä verkossa).


Ero Xbox Oneen on siis merkittävä, koska siellä kaikki pelit on pakko rekisteröidä Live-tunnukselleen ja kaikkien pelien tarvitaan säännöllinen käyttöoikeuksien tarkistus verkosta.

Nämä ovat selvästikin vaikeita asioita ymmärtää jopa kaltaisillemme harrastajille, joten sekaannusta on käytännössä varmasti luvassa asiaan vähemmän perehtyneiden kuluttajien keskuudessa.

Mä ymmärrän että tietyt ihmiset ei tajua juttuja, mutta että sinäkin :)
Tuossa sinun linkkaamassasi uutisessa on mm lause: “The DRM decision is going to have to be answered by the third parties, it’s not something we’re going to control, or dictate, or mandate, or implement.”
Suomennanko minä tuon sinulle vai ymmärrätkö suoraan tuosta?

Noh annaskun minä vielä varmuuden vuoksi selvennän mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Sonylla ei ole mitään sanomista siihen minkälaista DRM:ää jokin muu julkaisija käyttää PS4:ssa, mutta itse eivät meinaa omiin peleihinsä sitä lisätä. Esimerkiksi EA voi siis laittaa levylleen pienen koodinpalasen joka sanoo pelille että se ei lähde toimimaan ennenkuin internettiin on syötetty kotelossa mukana ollut koodi ja jos sitä koodia ei ole käytetty aiemmin, tulee paluupostina pelin toiminnan avaava varmenne. Vóla, lähes sama systeemi kuin Xbox Onessa. Ei sen nyt niin vaikea pitäisi olla ymmärtää. ;)

Jos Gamefront epäilyttää niin tässä toinen lähde: Sony's Jack Tretton says publishers can enforce DRM (update) | The Verge

edit: Niin ja siis tämähän oli tiedossa jo ennen maanantaina ja Sonyn E3 presentaatiota, kyllä mä taisin sen tähän ketjuunkin kirjoittaa.

Taas aika kova oletus ottaen huomioon Sonyn E3:n ilmoitukset (vs MS) ja sen faktan ettei pelejä ole vielä ulkona saati edes koko konsolia. Näiden oletusten keksiminen Sonysta on minusta kehnoa keskustelua - jopa nettifoorumilla. Vielä jokunen päivä sitten oletus oli että Sony ilmoittaa kaikki ne samat "estot" ja kikkailut kuin MS - jollei jopa keksi jotain pahempaa. Ja ihan näin ei käynytkään.

PS4 ei tule olemaan samanlainen konsoli kuin Xbox One (onko se hyvä vai huono? Jokainen saa päättää). Eikä siinä tule olemaan kaikki samat estot kuin MS:lla. Turha on levittää oman agendan ohjaamia oletuksia tai pahimmillaan jopa valheita.

Seisotko sanojesi takana? Keksinkö omasta päästäni näitä juttuja? Valehtelenko mä näitä juttuja? Oletko todella sitä mieltä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ps4 kehittäjät voi estää vaan nettipuolta peleissä jollain online passeilla. Offlineen ei vaikuta mitenkään vaikka kuinka lainailisit tai myisit pelejä eli sama systeemi ku ps3. Käykää kattoon pelaaja lehden sivuilta vaikka. En jaksa puhelimella linkittää. Xbonen estot on huomattavasti enempi hanurista edelleen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ps4 kehittäjät voi estää vaan nettipuolta peleissä jollain online passeilla. Offlineen ei vaikuta mitenkään vaikka kuinka lainailisit tai myisit pelejä eli sama systeemi ku ps3. Käykää kattoon pelaaja lehden sivuilta vaikka. En jaksa puhelimella linkittää. Xbonen estot on huomattavasti enempi hanurista edelleen.

Miten se on vaikee käsittää :)
Sony American päämies sanoo että he vain tekevät alustan ja jättävät kustantajille vapaat kädet toimia niinkuin haluavat. On täysin mahdollista tehdä yksinpeliin DRM joka vaatii aktivoinnin internetistä ennenkuin yksinpeliä on mahdollisuus pelata. Kun Jack sanoo lavalla että PS4:ssa ei tarvitse loggautua internettiin, jättää hän mainitsematta sivulausekkeen: "...ellei kustantaja niin vaadi". Viisaana miehenä hän kertoo tämän pienen yksityiskohdan sitten presentaation jälkeen, lavalla hän halusi olla hurrattavana. Markkinointikikka.
Tuolla menetelmällä Sony siirtää DRM sotkun julkaisijoiden harteille, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että jos julkaisijat päättävät estää omien peliensä myynnin käytettynä, Sony ei voi asialle yhtään mitään ja lopputuloksena on että PS4:n pelejä ei voi järjestelmällisesti myydä käytettyinä.

Jack Tretton: "It's not something we're going to control."

Sony has issued a statement confirming that Tretton was referring specifically "playing used games online" and DRM mechanisms that have already been seen on the PlayStation 3. Additionally, Tretton is reiterating that — although it did so with the PS3 — Sony will not be turning to an Online Pass-style system for its self-published PlayStation 4 titles.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jack Tretton: "It's not something we're going to control."

Sony has issued a statement confirming that Tretton was referring specifically "playing used games online" and DRM mechanisms that have already been seen on the PlayStation 3. Additionally, Tretton is reiterating that — although it did so with the PS3 — Sony will not be turning to an Online Pass-style system for its self-published PlayStation 4 titles.

Et taida ihan ymmärtää itse kopioimaasi tekstiä.

PS4:ssä online passeja ei tulla käyttämään koska PS+ hoitaa tuon puolen... Jos haluat tuon käydä varmuuden välttämiseksi tarkistamassa niin käy kuuntelemassa Giantbombin haastattelu Scott Rohden kanssa.

Tuo yllä mainitsemasi köötti koski online passeja, Fyysisten pelien pelaamisesta Jack Tretton sanoi seuraavaa:
Any game that is made for PS4 that is physical goods, whether first-party or third-party, can go into a PS4 and play regardless of where it came from. The first player will play it, no problem, the second player will play it, no problem. What I was referring to was the online proposition."

"The easiest way to explain it is — if you understand how it works on PlayStation 3, then that’s the same way it will work on PlayStation 4. No changes there.


Selvennyksenä:
Fyysiset pelit toimii ihan kuin ennenkin, oli kyseessä kenen tahansa julkaisema peli.
Ei online passeja Sonyn julkaisemissa peleissä koska saavat tulonsa serverien yms pyörittämiseen PS+:sta
Kolmannen osapuolen julkaisijat voivat laittaa online passeja peleihinsä koska eivät saa siivua PS+:sta

Eli aivan kuten Xbox 360 ja PS3 ovat toimineet.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et taida ihan ymmärtää itse kopioimaasi tekstiä.

PS4:ssä online passeja ei tulla käyttämään koska PS+ hoitaa tuon puolen... Jos haluat tuon käydä varmuuden välttämiseksi tarkistamassa niin käy kuuntelemassa Giantbombin haastattelu Scott Rohden kanssa.

Tuo yllä mainitsemasi köötti koski online passeja, Fyysisten pelien pelaamisesta Jack Tretton sanoi seuraavaa:



Selvennyksenä:
Fyysiset pelit toimii ihan kuin ennenkin, oli kyseessä kenen tahansa julkaisema peli.
Ei online passeja Sonyn julkaisemissa peleissä koska saavat tulonsa serverien yms pyörittämiseen PS+:sta
Kolmannen osapuolen julkaisijat voivat laittaa online passeja peleihinsä koska eivät saa siivua PS+:sta

Eli aivan kuten Xbox 360 ja PS3 ovat toimineet.
edit: postauksen jälkeen vasta tajusin että luulit "online pass" tarkoittavan digijakelua. Se tarkoittaa fyysisen pelin koodia jolla voi aktivoida moninpelin.

Online pass ja PS+ on aivan eri asioita. Online pass oli menetelmä jolla kerättiin lisätuloja pelinsä käytettynä ostaneilta, PS+ on verkkopalvelu.
Lainaamani "köötti" ei koskenu online passeja vaan ylipäätään DRM tilannetta PS4 konsolissa.
Ja hän voi hyvin sanoa että pelit toimivat kuten ennenkin, koska Sonyltä ei ole mitään rautaratkaisua DRM:ään. Mutta Jack ei voi tässä kohtaa tietää miten julkaisijat tulevat toimimaan. Erityisesti kun Sony antoi julkaisijoille vapaat kädet.

Totta helkutissa Jack Tretton sanoo asian epäselvästi, koska tuo DRM on nyt heidän tärkein myyntivalttinsa, tai no hinnan jälkeen toisena. Mutta siinä ei ole mitään epäselvää kun hän sanoo takahuoneessa useammalle medialle nämä asiat:
-3rd party julkaisija saa laittaa peliinsä DRM:n jos haluaa, se on julkaisijan ja pelaajan välinen asia.
-Sony tuottaa vain alustan mille julkaista pelejä, Sony ei kontrolloi, määrää, vaadi tai toteuta DRM-päätöksiä.
-Sony ei itse tekemiinsä peleihin lisää DRM:ää

Tästä päästään ihan siihen ytimeen. Jos EA päättää että heidän pelissään on DRM ja pelaajan pitää syöttää koodi heidän sivuillaan ennenkuin pääsee pelaamaan, Sony ei voi asialle mitään. Sonyn johtaja sanoo että Sony ei kontrolloi asiaa. Ja tottakai hän sanoo tuollai. He ovat puun ja kuoren välissä. Toisella puolella pelijulkaisijat painostaa DRM:ää ja toisella puolella pelaajat huutaa kuorossa "No DRM!". Jättämällä lavalla yhden sivulauseen sanomatta Sonya julistetaan E3:n voittajaksi. Mutta jos ette ymmärrä mitä tuo lause tarkoittaa, tulette sen näkemään myöhemmin. Toki voi olla että julkaisijat eivät otakaan DRM:ää käyttöön. Kuten aikaisemminkin sanoin, asia on EA:n, Activisionin ja Ubisoftin käsissä. Take Two aikaisemmin antoi kovasti DRM vastaisen lausunnon, joten olisi ihme jos he sellaista käyttäisivät.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Äh, jos jonkun elämän nyt tekee paremmaksi se, että kuvittelee PS4:n olevan DRM-mielessä yhtä ahdistavan kuin Xbonen, niin antakaa olla. Ostetaan me sonybotit PS4:t ja lainaillaan pelejä toisillemme samalla kun Xboxistit kärsivät teknisesti kehnommista versioistaan.

Käyttöjärjestelmätasolla pelien lainailua ei kuitenkaan ole estetty, ja jos joku julkaisija haluaa tehdä taloudellisen itsemurhan edellyttämällä yksinpelissäkin verkkoyhteyttä, niin antaa vaatia. Jätetään ne pelit vain ostamatta; problem solved.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonylla ei ole mitään sanomista siihen minkälaista DRM:ää jokin muu julkaisija käyttää PS4:ssa, mutta itse eivät meinaa omiin peleihinsä sitä lisätä.
Itse asiassa on. Sony sallii vain Online Passin kaltaiset "pehmeät käytettujen pelien rajoitukset", eivät sellaisia jotka estävät yksinpelinkin.

Speaking to VG247 at E3 2013, Ryan said that Sony will allow publishers to implement soft used game restrictions like OnLine Pass systems, but nothing more.

“They’re allowed to do something like the Online Pass feature, which doesn’t block or stop it,” he said. “It gives an option to charge. I don’t think they can block it.”

Sony clarified that publishers cannot utilise any scheme which makes system changes to PlayStation 4, which would be required to restrict players from accessing used games they have on disc.

“Basically, what we’re saying is that there’s no change from current-gen to next-gen,” Ryan said.

Of course, that does leave the door open for Online Pass systems, but Ryan said he doesn’t expect to see many of those in the coming generation.
Käytännössä tilanne on siis sama kuin nykyisinkin PS3:lla, eli levyllä jaeltavassa pelissä verkkopelikoodi voi tulla mukana, mutta sitä ei tarvita yksinpeliä varten eikä konsolin tarvitse olla verkossa missään vaiheessa.

PS4: Levyllä olevaa peliä voi yksinpelata, vaikkei konsoli koskaan kävisi verkossa, ja samasta syystä pelin voi lainata/myydä ongelmitta. 3rd Party -julkaisijat voivat asettaa vain verkkopelin käytön estäviä rajoituksia.
Xbox One: Kaikki levyllä olevat pelit rekisteröidään Live-tunnukseen ja vaativat säännöllisen nettiaktivoinnin toimiakseen myös yksinpelin osalta.

Ja myös Verge oli päivittänyt juttuaan uusien tietojen valossa.

Sony has issued a statement confirming that Tretton was referring specifically "playing used games online" and DRM mechanisms that have already been seen on the PlayStation 3. Additionally, Tretton is reiterating that — although it did so with the PS3 — Sony will not be turning to an Online Pass-style system for its self-published PlayStation 4 titles.

Mutta Jack ei voi tässä kohtaa tietää miten julkaisijat tulevat toimimaan. Erityisesti kun Sony antoi julkaisijoille vapaat kädet.
Se vapaus ei ulotu yksinpelien puolelle, joten mikään julkaisija ei voi asettaa mitään omaa DRM-toteutustaan, joka vaatisi pelin aktivoinnin myös yksinpelin osalta.

Lähde: VG247
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta jos ette ymmärrä mitä tuo lause tarkoittaa, tulette sen näkemään myöhemmin.

Samalla lailla kuin nähtiin pressissä, että Sony tekee ihan samat DRM-ratkaisut kuin Microsoft?

Väännä vielä rautalangasta sekin, miten PS4:llä tuollainen DRM eroaa DRM:stä PS3:lla, Xbox 360:llä tai WiiU:lla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS4: Levyllä olevaa peliä voi yksinpelata, vaikkei konsoli koskaan kävisi verkossa, ja samasta syystä pelin voi lainata/myydä ongelmitta. 3rd Party -julkaisijat voivat asettaa vain verkkopelin käytön estäviä rajoituksia.
Xbox One: Kaikki levyllä olevat pelit rekisteröidään Live-tunnukseen ja vaativat säännöllisen nettiaktivoinnin toimiakseen myös yksinpelin osalta.

Tässä se on aika tylysti sanottuna:

Mattrick: "Fortunately we have a product for people who aren't able to get some form of connectivity, it's called xbox 360"
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Äh, jos jonkun elämän nyt tekee paremmaksi se, että kuvittelee PS4:n olevan DRM-mielessä yhtä ahdistavan kuin Xbonen, niin antakaa olla. Ostetaan me sonybotit PS4:t ja lainaillaan pelejä toisillemme samalla kun Xboxistit kärsivät teknisesti kehnommista versioistaan.

Agreed. Niin sadisti en ole, että suosittelisin kenellekään ystävälleni Xbox Onen hankintaa, kun vaihtoehtona on käyttäjäystävällisempikin konsoli(joka on kaiken lisäksi halvempi), jolla voi pelata vaikka omasta kodista olisi netti mennyt katkolle pitkäksikin aikaa.

By the way: Xbox Onen pressissä näytetyn MGS V on vahvistettu saapuvan myös Playstation 4.

http://www.pelaajalehti.com/uutiset...playstation-4lle-pidennetty-traileri-julki#s0
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

plaa plaa plaa...
Ihan oikeasti nyt jotain rajaa sen tuuban kanssa mitä näppäimistöltä päästät.

En ymmärrä tätä "PS4:llä asiat on samoin kuin Onella" jauhantaa. Kaikki Onen "24h/1h välein netissä", "10 perheenjäsentä", "30pvä kaverilistalla", "yhdelle kaverille eteenpäin" -jutut on mielestäni tätä samaa kontrollointikokonaisuutta jollaista ei Sonyn masiinalla ole. Offline pelaaminen toimii.

Miten voikin ottaa näin kovasti luonnon päälle? Eikun älä vastaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkohan Xbone leadina, kun kerta kayttaa DirectX11, kun taas PS4 ei (libGCM). Helppo kaantaa suoraan PC -> Xbone. Vaikka oletettavasti PS4:ssa onkin tehokkaampi nayttis, ei valttamatta tunnu missaan, jos portti on kehnonlainen. :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkohan Xbone leadina, kun kerta kayttaa DirectX11, kun taas PS4 ei (libGCM). Helppo kaantaa suoraan PC -> Xbone. Vaikka oletettavasti PS4:ssa onkin tehokkaampi nayttis, ei valttamatta tunnu missaan, jos portti on kehnonlainen. :)

Ei käänny boxille suoraan, boxin mahdollinen vahvuus eli esdram ei ole todennäköisesti mikään automatiikka, eli että homma toimii niin se pitää räätälöidä reippaasti.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minulle nuo DRM-sekoilut ovat aika yhdentekeviä, koska ostan pelit uusina, en myy/lainaa niitä ja konsoli on 24/7 netissä. Omasta puolestani odotan, että pelien digijakelu lähtee konsoleilla rullaamaan täydellä höyryllä. Aina pääsee julkkarina pelaamaan, kun ei tarvitse pähkäillä ehtiikö oma fyysinen kopio perille. MS olisi varmasti selvinnyt pienemmällä paskamyrskyllä, kun olisi jättänyt fyysiset levyt kokonaan väliin. Nyt fyysisiä pelejä käsitellään DRM:n kanssa samalla tavalla kuin digitaalisia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itselläni ei ole mitään digitaalista jakelua vastaan, mutta vastapainoksi odotan, että hinta on saman verran matalampi kuin mitä käsittely, pakkaus ja kuljetuskustannukset ovat tuotteen loppuhinnasta. Sony näyttänyt tässä erittäin hyvin mallia omilla Vita-peleillään: ne ovat digitaalisesti 10-15% halvempia kuin vastaavat fyysiset versiot. EA:n vaatimat 69,95€ digitaalisesta latauksesta on kunnon pyllistys nettikauppojen 39,95€ levyhinnoille.

Toki pelin pitää julkaisussa maksaa uuden pelin verran ja on tekijä rahansa ansainnut, mutta esim EA:n FIFA13 tapauksessa hinnanalennus 1€/viikko ei tekisi pahaa digitaalisen levityksen yleistymiselle. Nyt se saa vain niskavillat pystyyn.
 
Ylös Bottom