Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitäköhän näytönohjainratkaisua Microsoft ja Sony aikovat konsoleissaan käyttää? Cellin uusi versio riittänee PS4:lle vielä ihan hyvin. Hyppäys nykyisen huippu-PC:n tasolle vaatisi käytännössä ainakin sen gigan muistia, ja tosiaan grafiikkapiirin, joka kykenee voittamaan nykyiset PC huippunäyttikset. Mistäs sellaisen oikein pieraisee? Halvaksi se ei ainakaan tule.

Itse hommasin ensimmäisen teho-PC:ni tässä viime aikoina, ja graafisesti ero konsoleihin on huomattava, muttei mikään älytön. Toki pelit pyörivät sulavammin ja korkea reunanpehmennys siloittaa pelejä ihan mukavasti, mutta jos kuvitellaan, että PS4 vastaisi nyky PC:tä, niin PS1-PS2-PS3-PS4 -kehityskaari loivenee vaan kokoajan, kuten luonnollisesti tulee käymäänkin.

Edit. Crysis kyllä pyörii jo nykyisin, kun sitäkin aiemmin huudeltiin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

[osittain OFFTOPIC]

Otin COD:n esimerkiksi, jotta nähdään, että siinä on kakkua jaettavaksi (tammikuussa 2010 MW2 oli myyty yli miljardin dollarin edestä https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Call_of_Duty:_Modern_Warfare_2#Sales_and_revenue). Miksi COD:t menestyvät? Miksi Iron Man 2 ei menesty? Ymmärtääkseni COD:t myyvät, koska ne on näyttävän näköisiä, hyvällä(?) tarinalla ja hyvin toteutettu. Tähän samaan menee esim. bad companyt ja halot. Bioware on myös näyttänyt kuinka pelejä tehdään hyvin ja kannattavasti. Eli jos peli tehdään hyvin, niin suuremmatkin kehityskulut (kuten mw2:n] eivät ole mikään este. Huonot pelit, kuten Iron Man 2 ei menesty, koska se .. on huono. Se, että tekeekö peli tappiota tai voittoa (tai edes onko peli hyvä tai huono) ei muutenkaan taida liittyä oleellisesti tähän

Valitettava totuus enneminkin on, että kärjistettynä hyvä peli ei myy, mikäli sen PS3-versiossa ampumisnappi onkin R1:n sijasta L1, tai vielä pahempaa: R2! Kansa vaatii uudenlaisia pelejä ainaisten jatko-osien tilalle, mutta kun niitä lopulta tulee, niin niitä ei osteta. Esimerkkeinä vaikkapa Mirror's Edge tai Heavy Rain. Sen sijaan markkinoille pukataan jälleen yksi CoD, jonka uudet ominaisuudet ovat verkkopelin pelaajamaksimin nostaminen yhdellä ja uusi rynkky, niin miljoonat ihmiset ryntäävät kauppaan. Tekee pahaa.

Ainakaan itse en kaipaa ollenkaan vielä uutta sukupolvea. PS3/X0 latoo edelleen todella näyttävää kuvaa ruudulle, ja todellinen ongelma on pelien laatu muilla osa-alueilla. Kissana pöydälle nostetaan vaikkapa Final Fantasy XIII, joka oli ensimmäinen peli sitten Fallout 3:n, jonka grafiikkaa nähdessä tuli oikeasti ihasteltua. Sisältä nämä kaksi taas ovat hyvinkin samanlaisia, eli kokolailla onttoja tekeleitä. FF13 tuli sentään tahkottua loppuun taistelumekanismista huolimatta, Fallout jäi kesken noin tunti väestönsuojasta pääsyn jälkeen, kun ei pelin sisin tuntunut olevan ollenkaan samalla tasolla grafiikan kanssa.

Ja mitä tulee PC-rautaan, niin on sen kehitys tuntunut pysähtyneen lähes paikoilleen. Vielä 5 vuotta sitten kaksivuotias puucee oli ikäloppu, nyt moinen pyörittää kaikkea oikeinkin mukavasti. Ainoa syy, mikä tällä hetkellä on ajamassa jälleen rautakauppaan, on PC:n muuttaminen olohuoneen viihdekeskuksen pääperkeleeksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ainakaan itse en kaipaa ollenkaan vielä uutta sukupolvea. PS3/X0 latoo edelleen todella näyttävää kuvaa ruudulle, ja todellinen ongelma on pelien laatu muilla osa-alueilla.

Ja mitä tulee PC-rautaan, niin on sen kehitys tuntunut pysähtyneen lähes paikoilleen. Vielä 5 vuotta sitten kaksivuotias puucee oli ikäloppu, nyt moinen pyörittää kaikkea oikeinkin mukavasti. Ainoa syy, mikä tällä hetkellä on ajamassa jälleen rautakauppaan, on PC:n muuttaminen olohuoneen viihdekeskuksen pääperkeleeksi.

Tavallaan olet oikeassa minunkin mielestä, mutta tavallaan et. Grafiikka on kyllä tosi nättiä tässä sukupolvessa, välttämättä parempaa ei edes kaipaisi. Mutta kyllähän näistä nykykonsoleista höökä loppuu splitscreenillä pelatessa. Itse tykkäisin juurikin eniten kaverin kanssa pelata samalta sohvalta, mutta on aika vähissä nuo hyvät lähimoninpelit. Esimerkiksi Army of twon splitscreen-mode näyttää aika kurjalta ja tahmailee. Eikä mun mielestä cod:waw kauheen paljon paremmin oltu tehty. Sen lisäksi autopeleissä (kuten gt ja forza) voisi olla enempi ai-kuskeja kisassa ja tulevaisuudessa olisi kiva ne realistiset vahingot saada peliin mukaan. Ja pienemmät latausajat olisi kiva.Eli parannettavaa löytyy.

Mitä tuosta pc:stä, niin kyllähän 2 vuoteen on taas menty paljon eteenpäin. Itsellä on kaksi vuotta vanha kone (ihan oikeastaan aika hyväkin vehje) ja kyllä kyykähtää kun naphit khaakkoon khäändää! Tehoero tulee parhaiten esiin noissa avoimen maailman peleissä kuten gta4, two worlds2 ja mafia2. Mutta kuten aiemminkin sanottua, ei se komia kuva vielä peliä tee.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Valitettava totuus enneminkin on, että kärjistettynä hyvä peli ei myy, mikäli sen PS3-versiossa ampumisnappi onkin R1:n sijasta L1, tai vielä pahempaa: R2!

Oletko tosissasi? Sitä paitsi monessa pelissä saa nykyään muutettua ohjainten näppäimiä muutenkin. Oma moka jos ei viitsi sellaista ennen peliä tarkistaa.

Jokainen peli on erilainen, joten eroja on myös ohjauksessa. Kaikkeen todellakin oppii/tottuu kun peliä pelaa (tuskin itse olen keskivertoa jotenkin parempi pelaaja). Silti forumeilla tämä ohjain/ohjaus-asia tuntuu olevan kaiken iskä ja äiskä.

Kansa vaatii uudenlaisia pelejä ainaisten jatko-osien tilalle, mutta kun niitä lopulta tulee, niin niitä ei osteta. Esimerkkeinä vaikkapa Mirror's Edge tai Heavy Rain.

Heavy Rain on myynyt n. 1,5 miljoonaa ja Mirror's Edge kai sekin about 2 miljoonaa. Eli kyllä "niitä ostettiin" myös. Ero näissä on luultavasti siinä, että Mirror's Edgen odotukset oli nostettu aika korkealle myyntien osalta, kun taas Heavy Rain oli aika pitkälti räätälöity tietylle kohderyhmälle.

Mutta siinä olen samaa mieltä, että uutta IP:tä pitäisi tuoda markkinoille jatko-osien sekaan. Ja juuri sellaisia hallittuja riskejä kuin Heavy Rain.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Oletko tosissasi? Sitä paitsi monessa pelissä saa nykyään muutettua ohjainten näppäimiä muutenkin. Oma moka jos ei viitsi sellaista ennen peliä tarkistaa....

Oliko WaLuigi tosissaan? Eipä tainnut, johon esimerkiksi kärjistettynä-sanan käyttö saattaisi viitata.

Eikös tuo nyt ole aika helppoa ymmärtää ohjaimen tärkeys pelaamisen kannalta. Varsinkin jos se tosiaan aiheuttaa veemoisia kipuja käsissä. Sony oli täysi idiootti suunnitellessaan PS3:n ohjaimen. Testasikohan kukaan edes ohjaimen liipasimia missän pelissä? Ei pysty ymmärtämään. Toisaalta henkilökohtaisessa käytössäni viimeksi eilen XO:n ohjain aiheutti kipua koko vasemman peukalon alueella änäriä kaverin luona jauhaessani. Oli pakko kesken pelin lepuutella...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Noh mulla ei ole ollut ongelmia PS3:n ohjaimen - saati 360:n ohjaimen kanssa, koska opettelen ohjauksen muutenkin joka peliin uudestaan (toki osassa ne ovat hyvinkin lähellä toisiaan, mm. FPS). Olen siis mukautuvampi pelaaja? Vai pelaan vain sen verran paljon erilaisia pelejä ja konsoleja ymmärtääkseni, että yleensä "huono ohjaus" riippuu pelistä, ei ohjaimesta?

PS3:n ohjaimen "huonous" ei ole tieteellinen fakta, vaan mielipidekysymys. Suurin osa pelaa sillä ilman mitään ongelmia. Kaikkien sormille se kuitenkaan istu, ilmeisesti.

Itse toivon, että nykyinen PS3:n ohjain pidetään myös "PS4:ssa", mutta toki sitä voi hieman viilata suuntaan ja toiseen (ehkä hitusen enemmän "massaa" tms). Mutta ei todellakaan liikaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Oletko tosissasi? Sitä paitsi monessa pelissä saa nykyään muutettua ohjainten näppäimiä muutenkin. Oma moka jos ei viitsi sellaista ennen peliä tarkistaa.

Ohi meni ja lujaa, PES:ssä todettaisiin, että "it's closer to the cornerflag". Tarkoitin tuolla siis sitä, että pelejä ostavat eivät halua minkäänlaisia muutoksia hyvään vanhaan linjaan. Foorumeilla huudellaan jatkuvasti uusia ajatuksia ja pelillisiä innovaatioita, mutta sitten kun joku tekeekin pelin joka ei ole siitä samasta muotista, niin hyllyyn jää. Itseäni kiinnostaa kovasti nähdä L.A. Noiren vastaanotto, kun Rockstarin pelin hiekkalaatikko onkin mafiakaksimainen kulissi maailma, eikä GTA-tyyppinen "standardi" hiekkalaatikko, jossa on miljoona sivutehtävää tarjolla.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

PS3:n ohjaimen "huonous" ei ole tieteellinen fakta, vaan mielipidekysymys. Suurin osa pelaa sillä ilman mitään ongelmia. Kaikkien sormille se kuitenkaan istu, ilmeisesti.

Ohjaimen huonous kokonaisuudessaan on varmasti mielipidekysymys, mutta en ainakaan itse voi kovin vakavalla naamalla väittää ohjaimen liipasimia hyviksi kilpailevan lafkan vastaavia kokeiltuani! Muuten dualshockin tuntuma on itselleni mieleinen. Tästähän se homma kiikastaakin: missä vika, jos noin ilmiselvää lapsusta muotoilussa ei suunnitteluvaiheessa korjattu? Oliko Sony taas ylpeyden sokaisema, vai ovatko japanilaisten kädet muka sellaiset, että liipasimet niissä toimivat? Microsoft taas ilmeisesti on parantanut ristiohjaimen suunnitteluvirhettään uudessa ohjaimessaan. Saisi Sony ottaa mallia. Ihmettelenkin vakavasti, jos seuraavan sukupolven ohjaimissa näitä virheitä ei olla korjattu!
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itseäni kiinnostaa kovasti nähdä L.A. Noiren vastaanotto, kun Rockstarin pelin hiekkalaatikko onkin mafiakaksimainen kulissi maailma, eikä GTA-tyyppinen "standardi" hiekkalaatikko, jossa on miljoona sivutehtävää tarjolla.

Tuo on omankin listan kärjessä. Kädet ovat ristissä, ettei tuota ryssitä tai viedä johonkin Mafia/GTA-muottiin taas. Ja Heavy Rainiä vaivannut Sony-vinkuminen on minimissä, koska peli on multiplatform.

Ihmettelenkin vakavasti, jos seuraavan sukupolven ohjaimissa näitä virheitä ei olla korjattu!

Niin, itsekin sanoin, että voihan DualShock 3:seen tiettyjä viilauksia tehdä (itse miellän, että se voisi olla asteen "jämäkämpi" eli hieman massaa lisää - ja varmaan noita liipaisemia voi viilata myös jos ne ovat ongelmalliset osalle), mutta mitään täysin uutta ohjainta en ainakaan itse halua. Dualshockilla on nyt pelattu PS1:stä lähtien, joten se on osa mun identiteettiä pelaajana.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

missä vika, jos noin ilmiselvää lapsusta muotoilussa ei suunnitteluvaiheessa korjattu?

<...>

Microsoft taas ilmeisesti on parantanut ristiohjaimen suunnitteluvirhettään uudessa ohjaimessaan.
"Liipasinten" muotoilu ja tuntuma ovat kyllä sellaisia suunnittelun kukkasia, että alta pois. Ihme, ettei tuolle tehty mitään siinä vaiheessa, kun SIXAXIS vaihtui Dualshock 3:ksi. Ainakin omassa käytössäni Real Triggerit ovat ihan pakolliset. Ei vain tule toimeen ilman.

Boksilla tuo korjattu ristiohjain taitaa olla vain yhden erikoismallin (kalliimman) ominaisuus, joten ei sitäkään voi pitää minään korjattuna ongelmana.

Joku voisi yhdistää Dualshockin triggerit ja Xboxin ristiohjaimet, iskeä tateiksi neulat ja lisätä pakettiin vielä saippuavettä silmiin ampuvan vesipistoolin niin ei Prison Breakissakaan enää itse pelin heikkouksiin tulisi kiinnitettyä huomiota.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

"Liipasinten" muotoilu ja tuntuma ovat kyllä sellaisia suunnittelun kukkasia, että alta pois. Ihme, ettei tuolle tehty mitään siinä vaiheessa, kun SIXAXIS vaihtui Dualshock 3:ksi. Ainakin omassa käytössäni Real Triggerit ovat ihan pakolliset. Ei vain tule toimeen ilman.

Totta. Microsoft mietti homman fiksusti hyödyntäessään kilpailijoiden tuotteita suunnittelussaan. En nyt tiedä, voisiko sitä tässä tapauksessa esimerkiksi benchmarkkaukseksi tai vertailuanalyysiksi kutsua, mutta dreamcastin ohjain oli ja on kyllä mainio.Toisaalta mikkisofta ei taas panostanut ristiohjaimeen, eivätkä ne etusorminapitkaan kovin kummoiset ole boksin ohjaimessa. Sony taas tuntui luottavan vanhaan malliinsa ilman sen kummempia vertailuanalyyseja tai testauksia. Eri asiahan se on tietysti olla oikeasti suunnittelemassa ohjaimia spekuloinnin sijaan, mutta silti tuntuu jotenkin että hieman ontuvasti nämä suunnittelutiimit ovat hommansa hoitaneet kummankin firman tapauksessa. Kyseessä kuitenkin on mitä olennaisin osa pelikokemusta, ja kummaltkaan yritykseltä kun ei kokemusta puuttunut!
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Täällä oli puhetta uuden konsolisukupolven mukanaan tuomista kustannuspaineista. Näin lausui eräs sisäpiiriläinen, THQ:n core games boss (fiksumpi suomentakoon) Danny Bilson Eurogamerissa.

Eurogamer sanoi:
What if Sony and Microsoft were to turn around tomorrow and announce the arrival of PS4 and Xbox 720 within three years? For THQ core games boss Danny Bilson, that would be a disaster.

"It would be horrible," Bilson told Eurogamer in an exclusive interview published today. "But I think they all know our model's broken anyway.

"It still costs us a fortune to make games on this platform. If they're going to up the scale, up the art, up the content, I don't know how to make that and sell it to anybody for under $100 a game.

"Who wants to do that?" he asked. "It's bad for everybody."

Kannattaa lukea loputkin artikkelista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kas kas, Danny Bilson on mun kanssa samoilla linjoilla seuraavan sukupolven tarpeesta :)
Gametrailerin ensi vuoden top10 ennakkovideosta saa hieman vihiä onko konsolit vielä esittäneet täyden kapasiteettinsa vai ei: GT Countdown Video Game, Top 10 Most Anticipated Video Games Of 2011 HD | Video Clip | Game Trailers & Videos | GameTrailers.com

---

Mulle suurin ongelma PS3:n ohjaimessa on tattien kuperat päät. Ihan jatkuva ongelma on että peukalot meinaa luisua tatista pois kun täytyy pitää tattia yhteen suuntaan pitemmän aikaa. Samoin koko ohjaimen koko on täysin alimitoitettu mun käsille, eikä mun kädet mitkään erikoisen isot ole, aika normikokoiset tämmöselle 36 vuotiaalle.

Seuraavassa sukupolvessa haluaisin ehdottomasti että joko konsolivalmistajat itse tekevät useampia malleja ohjaimistaan tai sitten antavat vapaammat kädet lisensoiduille tuotteille (käytännössä kai tarkoittaa halvempaa lisenssiä). Xboxin ongelmana on hyvien ja edullisten rattien puute, siinäkin osa konsolin mielenkiinnosta haalenee itsepintaisen lisensoinnin takia.

---

Tuolla toisessa ketjussa jo mainitsinkin, niin tämä jailbreak homma voi muuttaa seuraavan sukupolven aikataulua. Sikäli mikäli homma etenee monesta paikasta ennustetulla tavalla että Sony ei saa suljettua reikiä ja jopa PSN:n sisältö on vapaasti piratoitavissa, Sonylta putoaa pohja systeemin taloudellisesta kannattavuudesta kun pelintekijät siirtyvät kehittämään toisiin alustoihin ja jäljelle jäävästä myynnistä putoaa komissiot myyntimäärien pudotessa piratismin takia. Kun asiaa mietin niin niin Sonylle jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa. Joko nettipelistä ruvetaan veloittamaan (maksullinen nettipelaaminen tuskin vaatii firmawareen sellaista muutosta joka tekisi vanhat pelit toimimattomiksi, kuten tekisi muutokset pelien autentikointikoodin vaihtaminen) tai sitten tuodaan uusi konsoli joka olisi taaksepäin yhteensopiva. Uusi konsoli ei olisi juurikaan erilainen kuin vanha poislukien ehkä muistin lisäämistä tms, mutta se sisältäisi kokonaan uuden suojauksen. Uuden konsolin skenariossa kaikki 40-45 miljoonaa PS3:n ostanutta häviäisi kun uudet pelit eivät toimisikaan vanhalla, mutta toisaalta se saattaa olla välttämätön liike jotta liiketoiminnalla on edes mahdollisuus pysyä/päästä plussalle. Tuskin tarvii kovin pitkälle mennä jotta nähdään toistuuko PC:n ja alkuperäisen xboxin piratismiaallot PS3:lla.

En tiedä pleikkarin salauksen sielunelämästä tarkemmin, mutta toki voi olla mahdollista Sonyn tehdä konsolilleen rinnakkaiset salaukset jossa vanhat pelit menevät vanhan kaavan kautta ja ovat siis avoinna piratismille ja rinnalle tuodaan uusi systeemi jota hyväksikäyttää uudet pelit. En tiedä onko tuollainen mahdollista toteuttaa ilman että uusikin murtuu helposti ja pystyykö konsoli ylläpitään kahta rinnakkaista allekirjoitusjärjestelmää samanaikaisesti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

No niin, nyt on useampaan ketjuun manattu pahimmat kauhuskenaariot PS3:sta, vaikka kirjoittajilla ei ole mitään uutta tai inside-tietoa aiheesta. Tuolla on jo yksi hakkeri-ketju olemassa.

Tuo hakkerointi-soppa voi edistää PS4:n tuloa muutamalla vuodella (tai ei ollenkaan, jää nähtäväksi), mutta ei laite tule ainakaan seuraavaan kolmeen-neljään vuoteen. Uudet konsolit ovat varmasti jo ainakin suunnittelupöydällä kaikilla valmistajilla ja ainahan niitä aikatauluja voidaan jossain määrin nopeuttaa. Mutta ei niin, että uusi laite tulee hetkessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse toivoisin, että seuraavan sukupolven konsolit olisivat kestävämpiä kuin esim. Ps3 alk. per. fatty. Ei vaan voi olla niin, että hyvin pidetty konsoli hajoaa 3,5 vuoden sisällä.

Vieläkin komerosta löytyy miltei 20v. snes, ja hyvin toimii.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse toivoisin, että seuraavan sukupolven konsolit olisivat kestävämpiä kuin esim. Ps3 alk. per. fatty. Ei vaan voi olla niin, että hyvin pidetty konsoli hajoaa 3,5 vuoden sisällä.

Luulisi, että konsolien pahemmista hardis-ongelmista on nyt päästy, kun uusia ns. Slim-malleja on saatu markkinoille ja tieto-taito on lisääntynyt vuosien varrella. Eivät enää tuota lämpöä niin paljon (Phatin ongelma varmaan) ja muutenkin suunnittelua on parannettu/virtaviivaistettu (ei enää 360:n tyylisiä RRod-kukkasia).

SNES:iin ehkä silti vähän epäreilua verrata, koska nykyiset konsolit (varsinkin PS3) ovat enemmänkin tietokoneita sisältä. Vanhat eivät ehkä niinkään..
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

SNES:iin ehkä silti vähän epäreilua verrata, koska nykyiset konsolit ovat enemmänkin tietokoneita sisältä. Vanhat eivät ehkä niinkään..

Olkoonkin, mutta kyllähän sen pitäisi juuri niin mennä, että laite kestää kymmeniä vuosia. Oli teollisuudenala mikä hyvänsä, niin näinhän ei todellakaan enää ole, joka on väärin.

(varsinkin PS3)
Miten?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuossa lukemat Xboxin kehityksessä. Jos samaa kokoluokkaa olevaa hyppäystä odotettaisiin nyt, tarvittaisiin 9-ytiminen prossu pyörimään 14.6 GHz taajuudella, 1 GHz grafiikkaprossu, 4 gigaa (4900 MHz) muistia.
Ei se nyt ihan noin mee. Prosessorin tehoon vaikuttaa muutkin asiat kuin kellotaajuus ja ytimien määrä. Eniten vaikuttaa transistoreiden määrä.
PS2:n prosessorissa oli 10.5 miljoonaa transistoria ja se oli valmistettu 0.25 µm:n tekniikalla.

PS3:n ensimmäisissä malleissa CPU:t oli valmistettu 90nm tekniikalla eli samaan tilaan mahtuu moninkertanen määrä transistoreita verrattuna PS2:n CPU:n.
PS3:n prosessorissa onkin jo 230 miljoonaa transistoria per ydin.

Nykyään prossuja tehään jo 32nm tekniikalla ja yhteen ytimeen mahtuu jo yli miljardi transistoria.
Tänä vuonna ois tarkotus siirtyä valmistamaan jo prosessoreita 22nm tekniikalla.
Ja sama systeemi se on näytönohjaimien GPU:iden kanssa.

Muistin nopeutta taas ei oo vielä tarvetta paljoa nostaa ja 2-4 gigaa ois varmaan aika sopiva määrä keskusmuistia seuraavan sukupolven konsoleihin. Konsoliella kun ei kuitenkaan tarvii pyörittää taustalla mitään yhtä raskasta käyttöjärjestelmää ku PC:issä.

Ei prosessoreitten kehitys oo mihinkään hidastunu. Hyvinkin pystyttäs jo tekee Xbox -> Xbox 360 tasonen hyppäys tehoissa. Nykyset tietokoneetkin on jo todella paljon edellä PS3 ja Xbox 360 konsoleita.
Vuodessa on Xboxilla ja pleikkarilla (jätän nintendon pois kun en ole siitä kiinnostunut enkä siis ottanut selvää) yhteensä noin 15 peliä joiden voidaan sanoa tuottaneen hyvän voiton...josta sitten julkaisija makselee myös tappiollisten pelien menetyksiä pois.
Tämä siis nykyisellä konsolien myyntimäärällä ja pelien budjeteilla. Jos peleihin pitäisi saada "vielä paremmat" grafiikat, nostaa se pelien budjetteja huimasti, ihan kuten kävi viime konsolisukupolven ja tämän sukupolven välissä. Konsoleita myydään kyllä sitä enemmän mitä pidemmälle maailma teollistuu, mutta mitään varsinaista hyppäystä myyntimääriin ei ole tulossa (kun kiinalaisetkin pääosin tekevät itselleen omat tuotteensa, joko plagioiden tai omaa yrittäen). Eikä varsinkaan silloin kun kuluttajat ovat varsin tyytyväisiä jo olemassaoleviin laitteisiinsa.
Pelien kehityskustannukset nousee kokoajan, mutta eipä se oo pelkästään grafiikan syytä. Nykyään palkataan huippu käsikirjottajia ja ääninäyttelijöitä peleihin jne. ja esim. mainostamiseenkin käytetään paljon enemmän rahaa. Grafiikoiden parannus ei enää kovin vaikeaa oo. Nykyset 3D mallit alkaa jo monessa pelissä olee niin tarkkoja että polygonien määrää tuskin kauheesti tarvii kasvattaa, varsinkaan kun uusimmat PC pelit tukee tesselointia ja vois olettaa että sitä tukee myös tulevat konsolit. Tarkemmat tekstuurit on helppo hoitaa ja nykyään on jo kaikenlaista efektiä mitkä on helppo lisätä peliin mutta niitä nykykonsolit eivät vaan vielä tue.

Ite toivisin että PS4 saatais mahollisimman pian. PS3:sta alkaa jo vääntö loppuu ja PS3 ja Xbox 360 jarruuttaa jo selkeesti PC pelienkin kehitystä.
Jos Sony jatkais saman kaavan mukaan ku PS1, PS2 ja PS3:n kanssa ni PS4 esiteltäis tän vuoden E3:ssa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei se nyt ihan noin mee. Prosessorin tehoon vaikuttaa muutkin asiat kuin kellotaajuus ja ytimien määrä. Eniten vaikuttaa transistoreiden määrä.
PS2:n prosessorissa oli 10.5 miljoonaa transistoria ja se oli valmistettu 0.25 µm:n tekniikalla.

PS3:n ensimmäisissä malleissa CPU:t oli valmistettu 90nm tekniikalla eli samaan tilaan mahtuu moninkertanen määrä transistoreita verrattuna PS2:n CPU:n.
PS3:n prosessorissa onkin jo 230 miljoonaa transistoria per ydin.

Nykyään prossuja tehään jo 32nm tekniikalla ja yhteen ytimeen mahtuu jo yli miljardi transistoria.
Tänä vuonna ois tarkotus siirtyä valmistamaan jo prosessoreita 22nm tekniikalla.
Ja sama systeemi se on näytönohjaimien GPU:iden kanssa.
Niin, prosessorin valmistustekniikka sinällään ei nopeuta prosessoria, vaan vaikuttaa sen virrankulutukseen ja sitä kautta myös lämmöntuotantoon sekä valmistuskustannuksiin. Esimerkiksi Xbox360:n prosessoria valmistettiin ensin 90nm prosessilla, sitten 2007 siirtyivät 65nm valmistukseen ja S-mallista lähtien 45nm prosessiin. Vaikutukset eivät ole prosessorin nopeudessa vaan sen lämmöntuotannossa, virrankulutuksessa ja valmistuskustannuksissa.

On totta että siirtymällä pienempään viivanleveyteen saadaan samaan tilaan mahtumaan enemmän transistoreita, mutta siis viivanleveys ei automaattisesti tarkoita nopeampaa prosessoria. Pienemmällä viivanleveydellä kuitenkin saadaan nostettua kellotaajuutta sen takia kun lämmöntuotanto on saatu kuriin. Kellotaajuus ja transistorien määrä yhdessä nostavat prosessorin nopeutta.

Transistorien määrän nousu ei automaattisesti nosta prosessorin todellista nopeutta kaikissa prosesseissa. Nykyisin on kehityssuunta siirtynyt moniytisiin prosessoreihin ja vaikka transistorien absoluuttinen määrä edelleenkin nousee Mooren lain mukaan, ne jakaantuu useisiin eri ytimiin ja tällöin niistä saatavaa nopeutta on paljon hankalampi saada hyödynnettyä suhteessa siihen että sama määrä transistoreita olisi yhdessä ytimessä. Nykyisin prosessoreilta odotetaan moniajoa, jossa rinnakkaiset ja itsenäiset ytimet ajavat saman asian kuin ennen monta eri prosessoria samalla emolevyllä.

Yhtä ohjelmaa (/peliä) ajaessa prosessorin eri ytimiä toki voidaan työllistää rinnakkain, mutta ainakaan toistaiseksi ohjelmoinnilla ei ole saatu optimaalista tehoa irti verrattuna transistorimääriin. Joku mikroprosessorivelho voisi tähän väliin selittää miten asiaan vaikuttaa moniytimisen prosessorin sisäiset muistiväylät ja ohjainpiirin toiminta. Mutta perusteeltaan Intelin menetelmä jossa yksi ydin simuloi kahta ydintä on nopeampi kuin kaksi erillistä fyysistä ydintä.

Joo, ensimmäiset 22nm prossut tullee myyntiin tän vuoden lopulla.

Mä uskoisin että seuraavan sukupolven konsoleissa ei enää ole erillistä GPU:ta vaan se on integroitu CPU:hun. Ja koska uskon ettei seuraava sukupolvi tule muutamaan vuoteen, niin heitetään vielä niin hullu veikkaus että muistitkin on silloin jo integroitu samalle piirille. (Jos Sony tuo uuden konsolin johtuen piratismista, se on enemmänkin versio 3.1 tai 3.5 kuin 4.0)

Muistin nopeutta taas ei oo vielä tarvetta paljoa nostaa ja 2-4 gigaa ois varmaan aika sopiva määrä keskusmuistia seuraavan sukupolven konsoleihin. Konsoliella kun ei kuitenkaan tarvii pyörittää taustalla mitään yhtä raskasta käyttöjärjestelmää ku PC:issä.
Muistin hinnankehitys on tietokonemaailman jänniä juttuja, valmistuskapasiteettiä on liian vähän ja muistin hinnat on pysyneet korkealla. On helpompi sanoa 2 gigan olevan hyvä määrä kuin oikeasti asentaa se 50 miljoonaan konsoliin kustannustehokkaasti. Tuhannen euron tietokoneessa muistin hinnan osuus on merkittävästi pienempi kuin 300 euron konsolissa. Ero käyttöjärjestelmässä onneksi pelastaa konsolit ja muistia tarvitaan selvästi vähemmän kuin PC:ssä. Mutta mun pointti tossa aikaisemmin oli että edellisestä sukupolvesta tehty hyppäys muistin määrässä oli niin suuri ettei samanlaiseen hyppäykseen ole mitään mahdollisuuksia ennenkuin muistiteknologia kehittyy selvästi tai tarjonta lisääntyy rajusti.

Ei prosessoreitten kehitys oo mihinkään hidastunu. Hyvinkin pystyttäs jo tekee Xbox -> Xbox 360 tasonen hyppäys tehoissa. Nykyset tietokoneetkin on jo todella paljon edellä PS3 ja Xbox 360 konsoleita.
Ei olekaan, mutta toivottavasti tuosta ensimmäisestä vastauksestani käy selväksi miten mielestäni prosessorien viime vuosien kehitys ei suoranaisesti palvele konsolisuunnittelijoita. Tietenkin moniajon tuominen konsoleille voisi olla yksi muutos, mutta onko sille tarvetta? Kenties samalta konsolilta pelata samaa peliä moninpelinä eri huoneiden telkkareissa sisäverkon kautta?

Pelien kehityskustannukset nousee kokoajan, mutta eipä se oo pelkästään grafiikan syytä. Nykyään palkataan huippu käsikirjottajia ja ääninäyttelijöitä peleihin jne. ja esim. mainostamiseenkin käytetään paljon enemmän rahaa. Grafiikoiden parannus ei enää kovin vaikeaa oo. Nykyset 3D mallit alkaa jo monessa pelissä olee niin tarkkoja että polygonien määrää tuskin kauheesti tarvii kasvattaa, varsinkaan kun uusimmat PC pelit tukee tesselointia ja vois olettaa että sitä tukee myös tulevat konsolit. Tarkemmat tekstuurit on helppo hoitaa ja nykyään on jo kaikenlaista efektiä mitkä on helppo lisätä peliin mutta niitä nykykonsolit eivät vaan vielä tue.

Ite toivisin että PS4 saatais mahollisimman pian. PS3:sta alkaa jo vääntö loppuu ja PS3 ja Xbox 360 jarruuttaa jo selkeesti PC pelienkin kehitystä.
Jos Sony jatkais saman kaavan mukaan ku PS1, PS2 ja PS3:n kanssa ni PS4 esiteltäis tän vuoden E3:ssa.
Kuten tuossa tuo yksi pelikehittäjäkin vahvisti teoriani...
"It still costs us a fortune to make games on this platform. If they're going to up the scale, up the art, up the content, I don't know how to make that and sell it to anybody for under $100 a game." ...se on juurikin se grafiikka minkä tekeminen maksaa. Uudessa tehokkaammassa konsolissa olisi edelleen samat käsikirjoittajat, ääninäyttelijät ja markkinointi, mutta tehon lisääntyessä grafiikkaan pitää keskittyä entistä enemmän ja täten budjetti vähintään kaksinkertaistuisi. Hyvä esimerkki tästä on mm Resident Evil 5:ssa, jossa mielestäni pelin alussa on aivan eri tason grafiikkaa kuin loppupuolella. Pelin alku toimii hyvänä myyntivalttina pelikaupan esittelykoneessa ja sen lopun näkee vasta kun on ostanut pelin. Koko peliin grafiikan korkea taso ei yllä, en tiedä onko se sitten ruudulla lisääntyneistä polygonien määristä loppua kohden vai vain loppuiko budjetista raha, vahvasti veikkaan jälkimmäistä. On myös selkeitä eroja nähtävissä eri konsolipelien graafisessa tasossa ja aika usein ne kulkevat pelien budjettien mukaan. Jos hienoa grafiikkaa olisi niin helppo tehdä niin kai kaikki pelit näyttäisivät graafisesti God of War 3:lta?

Ja nyt se pointtini jota en varmaankaan ole osannut selvästi vielä ilmaista on siinä, että hyppäämällä "seuraavalle" mahdolliselle grafiikan asteelle parantaa pelien graafista ulkonäköä ehkä vain 10% ja vaikka se olisikin ihmissilmällä nähtävissä, niin erityistä etua siitä ei ole. Ihmissilmälläkin on erottelutarkkuutensa ja kuten on puhuttukin jo, pitäisi 42" ruudusta istua 1.5 metrin päässä jotta 720p ja 1080p eron selvästi ihmissilmin erottaa. Jos valtaosa ihmisistä istuu sillä etäisyydellä ettei erota uuden konsolin tuomaa hyötyä, eivät he näe syytä ostaa sitä uutta tuotetta.
Itse henkilökohtaisesti miellän edellisen graafisen hyppäyksen vastaavanlaiseksi hyppäykseksi photorealismiin, joka ei millään nykylaitteella vielä reaaliaikaisesti onnistu renderöitymään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ehkäpä onkin mielenkiintoista pohtia kehityskustannusten noustessa pilviin, että mihin kolme suurta seuraavaksi panostavat? Nintendo on mielestäni jälleen se "villi kortti" kahden muun suuren tarjotessa kaikkea niin padipelaajille, kuin "heiluttelijoillekin".

Mieluisana skenaariona näkisin sen, että tehokkaammat konsolit tulisivat markkinoille 2-3 vuoden sisään, mutta ainakin aluksi lisääntyneitä tehoja olisi käytetty pelien optimoimiseen. Tämän sukupolven graafisesti parhaimmat pelit pyörimässä tasaisesti 60 fps vlockit, AA:t ja sunmuut päällä. Kylläpä maistuisi!

Toisaalta voidaan miettiä, että muuttuuko koko toimiala esimerkiksi kehitystyön suhteen. Syntyykö vaihtoehdoksi konsolivalmistajien, sekä pelistudioiden lisäksi yrityksiä, jotka kehittävät ja myyvät vain ainoastaan grafiikkamoottoreita ja kehitystyökaluja pelifirmoille?
 
Ylös Bottom