Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
[osittain OFFTOPIC]
Eli hmmm, tarjoat esimerkiksi peliä josta ei ole tehty versiota konsoleille? (onko muuten jo onnistuttu valmistamaan PC joka tuota Crysista pystyy pyörittämään täysillä grafiikka-asetuksilla?) Tämähän on ihan sama kuin vertaisit PS3:n tetriksen ja Wiin Super Marion grafiikoita keskenään ja julistaisit Wiin ylivoimaiseksi voittajaksi. En ymmärrä miksei PC:n ja konsolin grafiikoita voisi verrata pelissä josta on tehty versiot molemmille. Katsos kun homma on niin että jos tilanne on niin ettei PC hyödy tehokkaammasta kapasiteetistä, niin miksi konsolit hyötyisivät seuraavan sukupolven tehokkaammasta kapasiteetistä? Onko nyt tilanne niin että PS3 ja Xbox360 versiot ovat kärsineet graafisesti siitä että peli on tehty myös Wii:lle ja DS:lle?
On aivan totta että tän hetken tehokkaimmat PC:t ovat tehokkaampia kuin tehokonsolit, mutta niillekään optimoitu grafiikka ei missään nimessä voita "10-0". Sitten on taas ihan eri asia mikä on järkevän hintaisen PC:n graafinen suoritustaso. Vaikka uudet konsolit tuotaisiinkin nyt markkinoille, ei ne missään nimessä olisi sen hetken top of the line -tasoa, koska ihmiset eivät halua maksaa konsolistaan teho-pc:n hintaa.
Väitteesi PC:n graafisesta "10-0" ylivoimasta on todistamatta ja siten tuulesta temmattuja.
Väitteesi että uusi konsolisukupolvi toisi merkittävän muutoksen pelien grafiikoihin on perusteeton ja järjetön.
iplo, en tiedä oletko ihan tosissasi näiden väitteiden kanssa, mutta vastataan kuitenkin. Kuten platformer sanoi, ei ole mielekästä verrata kahta samaa versiota keskenään, koska toisen alustan rajat voivat haitata myös toisen version grafiikkaa. Allekirjoittanet ajatuksen, että kun puhutaan alustalle mahdollisen hyvästä grafiikasta, kannattaa katsoa sille optimoitua sisältöä, jotta tiedetään mihin laite pystyy, eikö? (täysin lisähuomautuksena mainittakoon qwertin postaus bf:ba2:n specseistä ks. ylempänä)
PC kyllä hyötyy tehokkaasta kapasiteetista, jos sille peli optimoidaan kunnolla eikä vain käännetä konsoliversiosta. Takerrut jatkuvasti samaan kohtaan eli kyseenalaistat sen viekö pc:t konsoleita 10-0 grafiikan suhteen. Kyse on ilmaisusta, joten en tiedä tarkoittaisiko 10-0 sinulle sitä, että konsolien grafiikan tulisi olla Amiga- tai C-64-tasoa, jotta grafiikka luokiteltaisiin 'nollaksi'. Lisäsin jo kuvat Crysisista ja laitan vielä Halo Reachin screeneihin linkin (jonka grafiikkaa monet ovat kehuneet tälläkin foorumilla ja joka menee fps-kategoriaan)
halo reach screenshots - Google Search
Tuskinpa uusien konsoleiden valmistuskustannukset mitään 1500e teho-pc -tasoa olisikaan, mutta Xbox:n kuluilla 715 dollaria saisi jo kohtuu hyvän laitteen (ottaen huomioon ne tuotantomäärät, joita uusia konsoleita tuotettaisiin - mitä suurempia määriä -> sitä halvempi yksikkökustannus)
Xbox 360 costs $715 to make | Joystiq
Ei, vaan kommentoin väitettäsi että PC vie konsoleita graafisesti 10-0 ja siksi konsoleista pitäisi tehdä uudet versiot.
10-0 -argumentointi ks. ylempänä. Enkä sanonut, että pitäisi tehdä vaan toivoisin, että tehtäisiin.
Nyt kun verrataan tämän sukupolven tuloa edelliseen, on vuodesta 2000->2005 paljon isompi pomppaus kuin vuodesta 2005->2010. Viimeisen viiden vuoden aikana peli pc:n muistimäärä ei ole noussut lähellekään niinkuin sitä edellisenä viitenä vuotena. Muistin hinta on markkinoilla seilannut ylös ja alas, toisikuin vuosituhannen alussa. Prosessorimarkkinoilla trendi viimeisen viiden vuoden aikana on ollut ytimen nopeuden kasvattamisen sijaan ytimien lisäämisessä, joka lisää nopeutta moniajoon, ei niinkään pelitehoon. Edellisessä konsolisukupolvien hyppäyksessä kyse oli prosessorien huikeasta nopeutumisesta.
XBOX vuonna 2002: 733 MHz:n keskussuoritin, 250 MHz:n grafiikkasuoritin (NV2x), 64 MB DDR SDRAM -muistia
XBOX360 vuonna 2005: CPU 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon, 500 MHz ATI Xenos GPU, 512 Mt GDDR3, (700 MHz) muistia
Tuossa lukemat Xboxin kehityksessä. Jos samaa kokoluokkaa olevaa hyppäystä odotettaisiin nyt, tarvittaisiin 9-ytiminen prossu pyörimään 14.6 GHz taajuudella, 1 GHz grafiikkaprossu, 4 gigaa (4900 MHz) muistia.
Enhän missään vaiheessa todennutkaan, että hyppäys olisi suoraanverrannollinen? Tärkeimpänä todettakoon, että konsolin rajat tulevat vastaan nimenomaan GPU-puolella eikä CPU:ssa. Tuo boxin 512 mt (700Mhz) on _jaettua_ muistia. Vaikken aktiivisesti seuraa näytönohjaimien kehitystä, niin nykyään myydään GPUita, joissa on 4gb _erillistä_ ddr5 muistia - RAMia saattaa löytyä sitten tuplasti enemmänkin. Lisäksi nyt vertailet osittain päärynöitä ja omenia keskenään, sillä ensinnäkin kellotaajuudet eivät itsessään kerro yhtään mitään. Erityisesti koska 360:ssä on kolme PPC-suoritinta, jotka eivät ole suoraan verrattavissa esim. Intelin x86-prosessoreihin. Pääpaino on kuitenkin tuolla grafiikkapuolella, josta tässä on ollut koko ajan puhetta.
Voisi kysyä miksi sinä et tiedä sitä?
COD sarjaa on ihan turha vetää esimerkiksi pelien kannattavuuteen. Sanotaan mieluummin että nykyisin 1/3 peleistä tekee tappiota, 1/3 peleistä tuottaa siihen sijoitetut rahat takaisin ja 1/3 peleistä tuottaa jonkinlaista voittoa. Vuodessa on Xboxilla ja pleikkarilla (jätän nintendon pois kun en ole siitä kiinnostunut enkä siis ottanut selvää) yhteensä noin 15 peliä joiden voidaan sanoa tuottaneen hyvän voiton...josta sitten julkaisija makselee myös tappiollisten pelien menetyksiä pois.
Tämä siis nykyisellä konsolien myyntimäärällä ja pelien budjeteilla. Jos peleihin pitäisi saada "vielä paremmat" grafiikat, nostaa se pelien budjetteja huimasti, ihan kuten kävi viime konsolisukupolven ja tämän sukupolven välissä. Konsoleita myydään kyllä sitä enemmän mitä pidemmälle maailma teollistuu, mutta mitään varsinaista hyppäystä myyntimääriin ei ole tulossa (kun kiinalaisetkin pääosin tekevät itselleen omat tuotteensa, joko plagioiden tai omaa yrittäen). Eikä varsinkaan silloin kun kuluttajat ovat varsin tyytyväisiä jo olemassaoleviin laitteisiinsa.
Et yhdessäkään postauksessa (valitettavasti) ole käyttänyt minkäänlaista lähdettä väitteitesi perustelemiseksi, joten jos laitat linkit niin muutkin voivat tarkastaa tiedot. En ota kantaa tuohon tuottojen jakaantumiseen, koska sitä en ole varmentanut. Otin COD:n esimerkiksi, jotta nähdään, että siinä on kakkua jaettavaksi (tammikuussa 2010 MW2 oli myyty yli miljardin dollarin edestä
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Call_of_Duty:_Modern_Warfare_2#Sales_and_revenue). Miksi COD:t menestyvät? Miksi Iron Man 2 ei menesty? Ymmärtääkseni COD:t myyvät, koska ne on näyttävän näköisiä, hyvällä(?) tarinalla ja hyvin toteutettu. Tähän samaan menee esim. bad companyt ja halot. Bioware on myös näyttänyt kuinka pelejä tehdään hyvin ja kannattavasti. Eli jos peli tehdään hyvin, niin suuremmatkin kehityskulut (kuten mw2:n] eivät ole mikään este. Huonot pelit, kuten Iron Man 2 ei menesty, koska se .. on huono. Se, että tekeekö peli tappiota tai voittoa (tai edes onko peli hyvä tai huono) ei muutenkaan taida liittyä oleellisesti tähän _grafiikkakeskusteluun_.
[/osittain OFFTOPIC]
Pyydät multa jotain realismia väitteisiin? En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa
En tiedä, mutta en vieläkään ymmärrä pääargumenttiasi enkä ole varma oletko itsekään artikuloinut sitä tarpeeksi hyvin itsellesi.
Kertaakseni: tartuit alunperin kirjoitukseeni siitä, että uusi konsolisukupolvi toisi parannusta pelien grafiikkoihin. Totesit, että kyseessä "ei ole koneen vika, vaan grafiikka-artistien". Kysyisinkin täsmennyksenä, tarkoittaako tämä sitä, että pelit voisivat olla paljon hienompia esim. xbox 360:llä, jos vain resursseja voisi käyttää esim. triplaten (kun kyseessä ei mielestäsi ole koneen rajoitukset)? Olisin voinut myös kuvitella, että pari vuotta vanhan pelin (Crysis) screenshotit olisivat näyttäneet selvän eron esim. ME2:een, CODeihin tai Halo:reachiin (joka devaajien mielestä ottaa lähes kaiken irti boxista). Huomattakoon vielä, että nykytekniikasta saisi varmasti paljon enemmän irti näyttävyyden suhteen optimoimisen jälkeen, kuten tässä 5 vuoden aikana on tapahtunut vaikkapa Halo-sarjalle. Kuten alunperin totesin, XO:n optimointi alkaa tulla tiensä päähän.
Toiseksi tartuit tähän "10-0"-keskusteluun. Tästä kirjoitinkin jo.