Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

On varmasti mukana kuvioissa (lyönyt jo itsensä muutenkin läpi), mutta vaikea sanoa haluaako MS tai Nintendo koskaan ko. formaattia käyttää. Voi olla, että ainakin MS kehittää jonkin omansa seuraava sukupolvea varten (joku tyyliin "HD DVD+" tms). Siihen ei ole mitään syytä, miksi Sony luopuisi tuosta, varsinkin kun kapasiteettia riittää pitkälle tulevaisuuteen.

Mutta digitaalisuus kasvaa kyllä jatkossa, mutta toisaalta varmaan pelienkin koko.

Oma veikkaus että mennään puolifyysinen, puolidigitaalinen suhteella. Eli vaikka moninpeli tulee levyllä (vienee vähemmän tilaa) ja levyn mukana tulee koodi jolla voi ladata yksinpelin kovolle.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Oma boxi tulee 3 vuoden ikään ja vaikka siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, niin reilua grafiikkapäivitystä alkaa tässä hiljalleen kaipaamaan. Peleissä näkyy jo pientä antiikkisuutta ja erityisesti frameraten satunnainen tippuminen on häiritsevää. Näyttäisi siltä, että kasuaalipelaajien mukaan tanssitaan vielä ainakin pari-kolme vuotta ennen kuin saadaan tuliterät laitteet markkinoille.

Tämä ei ole koneen vika, vaan grafiikka-artistien. Ihan photorealistiseen grafiikkaan lennosta pystyviä laitteita ei ole vielä edes laboratorioissa, ehkä 5 vuoden päästä korkeintaan ja siitä on vielä pitkä matka että ne päätyvät pelikonsoleihin. Jos pelin grafiikka sukkaa, johtuu se siitä että pelin tekemisessä on ollut rajallinen budjetti. Monen pelistudion rahkeet ja uskallut (ja terve järki) loppuu tuossa 20 miljoonan kohdalla. Tosin, vaikka koneet pystyisivätkin pyörittämään photorealistista grafiikkaa, sen tekeminen maksaisi eksponentiaalisesti nykyisiin peleihin verrattuna, joten 5 vuoden päästäkään ei tulla näkemään yhtään sen parempaa grafiikkaa kuin mihin on varaa joka taas johtuu pelien myyntivolyymistä. Maapallolla on vissiin joku 6 miljardia ihmistä joten kohtalaisen menestyneen pelin noin 2 miljoonan myynti on vielä pieni siivu potentiaalista, tarvitaan kuitenkin aika paljon aikaa ennenkuin afrikassa vaurastuminen on edennyt riittävästi, joten odottele 20 vuotta ni alkaa pelit oleen graafisesti hienoja :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Olen kyllä ihan samaa mieltä falchyn kanssa mitä tulee konsolien tehoihin. Sitä kaipaa niitä damn!-fiiliksiä mitä esim Gears 1 sai aikaan back in the days. Onhan uudet pelit konsoleillakin vielä siistejä, mutta vuosia vanha rauta ei pysty ihmeisiin, varsinkin muistia on tehokonsoleillakin tosi aneemisesti.
Mutta ei auta itku markkinoilla, MS ja Sony ovat päässeet vasta vauhtiin liiketunnistimillaan, joten ainoa firma joka uutta konsolia saattaisi jossain vaiheessa pukata on Ninteno.

Itse olenkin pyöritellyt kunnollisen pelikoneen osta tässä 2011 loppuvuodesta kun AMD:n uudet prosessorit ovat tehneet entréensa. Sillä pitäisi pärjätä seuraavaa konsolisukupolvea odotellessa. Sattumalta syksyllä tulee myös uusi Elder Scrolls, heh :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä ei ole koneen vika, vaan grafiikka-artistien. Ihan photorealistiseen grafiikkaan lennosta pystyviä laitteita ei ole vielä edes laboratorioissa, ehkä 5 vuoden päästä korkeintaan ja siitä on vielä pitkä matka että ne päätyvät pelikonsoleihin. Jos pelin grafiikka sukkaa, johtuu se siitä että pelin tekemisessä on ollut rajallinen budjetti. Monen pelistudion rahkeet ja uskallut (ja terve järki) loppuu tuossa 20 miljoonan kohdalla. Tosin, vaikka koneet pystyisivätkin pyörittämään photorealistista grafiikkaa, sen tekeminen maksaisi eksponentiaalisesti nykyisiin peleihin verrattuna, joten 5 vuoden päästäkään ei tulla näkemään yhtään sen parempaa grafiikkaa kuin mihin on varaa joka taas johtuu pelien myyntivolyymistä. Maapallolla on vissiin joku 6 miljardia ihmistä joten kohtalaisen menestyneen pelin noin 2 miljoonan myynti on vielä pieni siivu potentiaalista, tarvitaan kuitenkin aika paljon aikaa ennenkuin afrikassa vaurastuminen on edennyt riittävästi, joten odottele 20 vuotta ni alkaa pelit oleen graafisesti hienoja :)
En ymmärrä, miten tämä ei olisi koneen vika? Photorealistista grafiikkaa en odotakaan, mutta nyky-pc:t vie konsoleita 10-0, vaikka osaa peleistä ei optimoidakaan hyvin pc:lle konsolilanseerauksien jälkeen. Mielestäni on myös aika loogista, että tuoreimmat komponentit tuottavat parempaa kuvaa kuin esim. vuonna 2005 julkaistu xbox, jos peli optimoidaan molemmille alustoille.

Mitä tulee pelien myyntivoluumiin, niin nehän on taineet kasvaa melkoisesti viime vuosien aikana? CoD taisivat rikkoa joitakin ennätyksiä. Kyllähän pelien grafiikka on kehittynyt merkittävästi ensimmäisistä xbox 360 -peleistä, mutta nyt on taidettu ottaa jo kaikki irti tuosta konsolista.

Just IMHO.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En ymmärrä, miten tämä ei olisi koneen vika? Photorealistista grafiikkaa en odotakaan, mutta nyky-pc:t vie konsoleita 10-0, vaikka osaa peleistä ei optimoidakaan hyvin pc:lle konsolilanseerauksien jälkeen. Mielestäni on myös aika loogista, että tuoreimmat komponentit tuottavat parempaa kuvaa kuin esim. vuonna 2005 julkaistu xbox, jos peli optimoidaan molemmille alustoille.

Mitä tulee pelien myyntivoluumiin, niin nehän on taineet kasvaa melkoisesti viime vuosien aikana? CoD taisivat rikkoa joitakin ennätyksiä. Kyllähän pelien grafiikka on kehittynyt merkittävästi ensimmäisistä xbox 360 -peleistä, mutta nyt on taidettu ottaa jo kaikki irti tuosta konsolista.

Just IMHO.

Uuden sukupolven kone siis tarvitsisi nopeemman prossun, enemmän muistia, isomman kovalevyn...ne maksavat paljon rahaa, eikä porukka ole valmis maksamaan 700-800 euroa pelikonsolista, ainakaan siinä määrin että pelejä myytäisiin tarpeeksi kattamaan suunnittelukustannukset. Mutta parempi tekniikka konsolissa ei vielä tarkoita parempaa grafiikkaa vaan jonkun pitää vielä se grafiikka tehdä. Kyllä sen näkee nykypeleistäkin, joista osassa on aivan käsittämättömän hienoa settiä kun osassa joutuu ihmettelemään mihin suunnitteluaika on oikein käytetty.
En muista nähneeni kauheasti pelintekijöiden valituksia että koneen resurssit eivät riittäisi, mutta tietenkin PS3:n ruutujen repeily antaa vinkkiä niin olevan. Kuitenkin pahat kielet puhuvat että kyseessä on enemmänkin cell-prossun vaikea ohjelmoitavuus kuin kapasiteetin loppuminen (gran turismo todisti ettei kyseessä ole vain ongelma siinä että pelit käännetään suoraan boxilta, vaan myös yksinoikeuspeleissä on samaa).

Grafiikka maksaa ja sitä saa rahalla. Uusi konsoli ei poista sitä tärkeintä eli innovatiivistä pelinsuunnittelua. Miksi ihmeessä angry birdsiä on myyty yli 50 miljoonaa kappaletta puhelimiin kun eihän niissä voi kummoistakaan grafiikkaa olla. Mutta jos nyt ajattelen vaikka 10 parasta peliä vuodelta 2010, ei niiden grafiikassa mulla ole valittamisen aihetta.

En tiedä sitten mitkä pc pelit vievät konsoleita 10-0, kuten sanoit, kuulostaa kyllä enempi pc-fanaatikon heitolta kuin miltään muulta. Ainakaan myyntimäärissä pc ei "vie" konsoleita, vaikka pc:n instal base on vähintään tuhatkertainen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En tiedä sitten mitkä pc pelit vievät konsoleita 10-0, kuten sanoit, kuulostaa kyllä enempi pc-fanaatikon heitolta kuin miltään muulta. Ainakaan myyntimäärissä pc ei "vie" konsoleita, vaikka pc:n instal base on vähintään tuhatkertainen.

Eiköhän tässä nyt nimenomaan ollut kyse audiovisuaalisesta näyttävyydestä? Grafiikkapäivityksen kaipuusta tämä väittely taisi kuitenkin alkunsa saada?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän tässä nyt nimenomaan ollut kyse audiovisuaalisesta näyttävyydestä? Grafiikkapäivityksen kaipuusta tämä väittely taisi kuitenkin alkunsa saada?

Mutta eihän se voinut sitä tarkoittaa...tai sitten esimerkkejä peliin. Missä pelissä PC versio hakkaa 10-0 konsoliversion? Aivan, aika hassu väite ja pelkkää trollailua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta eihän se voinut sitä tarkoittaa...tai sitten esimerkkejä peliin. Missä pelissä PC versio hakkaa 10-0 konsoliversion? Aivan, aika hassu väite ja pelkkää trollailua.

Bf:bc2 ?
Koodi:
              ps3/boxi   vs   pc
ruudunpäivitys:  30fps        paljon enemmän (60)
resoluutio:      720p         1080p (tai enemmänkin)
tekstuurit:      low/med      high
serverilista:    ei            on
squadlista:      ei            on
pingimittari:    ei            on
moderaattoreita: ei            on

Toivon että seurava konsolisukupolvi olisi tehoiltaan xbox->xbox360 tason harppaus eikä gc->wii.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Uuden sukupolven kone siis tarvitsisi nopeemman prossun, enemmän muistia, isomman kovalevyn...ne maksavat paljon rahaa, eikä porukka ole valmis maksamaan 700-800 euroa pelikonsolista, ainakaan siinä määrin että pelejä myytäisiin tarpeeksi kattamaan suunnittelukustannukset. Mutta parempi tekniikka konsolissa ei vielä tarkoita parempaa grafiikkaa vaan jonkun pitää vielä se grafiikka tehdä. Kyllä sen näkee nykypeleistäkin, joista osassa on aivan käsittämättömän hienoa settiä kun osassa joutuu ihmettelemään mihin suunnitteluaika on oikein käytetty.
En muista nähneeni kauheasti pelintekijöiden valituksia että koneen resurssit eivät riittäisi, mutta tietenkin PS3:n ruutujen repeily antaa vinkkiä niin olevan. Kuitenkin pahat kielet puhuvat että kyseessä on enemmänkin cell-prossun vaikea ohjelmoitavuus kuin kapasiteetin loppuminen (gran turismo todisti ettei kyseessä ole vain ongelma siinä että pelit käännetään suoraan boxilta, vaan myös yksinoikeuspeleissä on samaa).

ja

Mutta eihän se voinut sitä tarkoittaa...tai sitten esimerkkejä peliin. Missä pelissä PC versio hakkaa 10-0 konsoliversion? Aivan, aika hassu väite ja pelkkää trollailua.
Kyllä kyse oli audiovisuaalisuudesta. Enkä viitannutkaan peliin, josta olisi sekä konsoli- että pc-versio, koska tällöin tehdään helposti kompromisseja juurikin pc:n puolella. Mutta jo surullisen kuuluisa Crysis tarjosi parempaa grafiikkaa kuin mikään konsolipeli (nopealla googlauksella screeneja crysis screenshots ultra high, 2560x1600 - Google Search).

En nyt ihan ymmärrä argumentointiasi. Keskityt enemmän pc vs. konsoli -sotaan etkä siihen, että uudemmalla tekniikalla saadaan vain näyttävämpää jälkeä. Mielestäni tämä ei ole mitenkään trollauksen aihe vaan yksinkertainen fakta. Argumentoinnillasi oltaisiin voitu vuonna 2004 todeta, ettei uusi konsolisukupolvi ole tarpeellinen, koska xboxilla ja ps2:lle saadaan ihan tarpeeksi näyttävää jälkeä.

En tiedä ajatteletko siten, että vuonna 2005 ilmestynyt konsoli tarjoaa visuaalisesti maksimaalisesti parasta jälkeä, josta seuraava askel on vain photorealistinen grafiikka?

Näkisin asian niin, että mikäli MS ja Sony toisivat uudempaa rautaa markkinoille, voitaisiin myös pelien grafiikkamoottoreita kehittää parempaan suuntaan. Tällä hetkellähän se on turhaa kun laitteista ei juuri enempää irti saaada (jotta saadan tähän mutuilun lisäksi faktaakin Halo: Reach 'bending the Xbox as far as it'll bend,' Bungie assures | Joystiq).

Ja mistä tiedät, "ettei pelejä myytäisi tarpeeksi kattamaan suunnittelukustannukset"? Esim. MW2:ta oli kesään mennessä myyty yli 20 miljoonaa kopiota. 50 euron hinnalla tämä tarkottaisi 100 miljoonaa myyntituloja + myydyt dlc:t. Uskoisin, että Activision pääsi aika hyvin plussalle tuolla julkaisulla.

Itse en pelaa pc:llä mitään, joten mitään erityistä fanittamista ei siihen suuntaan ole, mutta c'mon.. realismia niihin väitteisiin..
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä kyse oli audiovisuaalisuudesta. Enkä viitannutkaan peliin, josta olisi sekä konsoli- että pc-versio, koska tällöin tehdään helposti kompromisseja juurikin pc:n puolella. Mutta jo surullisen kuuluisa Crysis tarjosi parempaa grafiikkaa kuin mikään konsolipeli (nopealla googlauksella screeneja crysis screenshots ultra high, 2560x1600 - Google Search).
Eli hmmm, tarjoat esimerkiksi peliä josta ei ole tehty versiota konsoleille? (onko muuten jo onnistuttu valmistamaan PC joka tuota Crysista pystyy pyörittämään täysillä grafiikka-asetuksilla?) Tämähän on ihan sama kuin vertaisit PS3:n tetriksen ja Wiin Super Marion grafiikoita keskenään ja julistaisit Wiin ylivoimaiseksi voittajaksi. En ymmärrä miksei PC:n ja konsolin grafiikoita voisi verrata pelissä josta on tehty versiot molemmille. Katsos kun homma on niin että jos tilanne on niin ettei PC hyödy tehokkaammasta kapasiteetistä, niin miksi konsolit hyötyisivät seuraavan sukupolven tehokkaammasta kapasiteetistä? Onko nyt tilanne niin että PS3 ja Xbox360 versiot ovat kärsineet graafisesti siitä että peli on tehty myös Wii:lle ja DS:lle?
On aivan totta että tän hetken tehokkaimmat PC:t ovat tehokkaampia kuin tehokonsolit, mutta niillekään optimoitu grafiikka ei missään nimessä voita "10-0". Sitten on taas ihan eri asia mikä on järkevän hintaisen PC:n graafinen suoritustaso. Vaikka uudet konsolit tuotaisiinkin nyt markkinoille, ei ne missään nimessä olisi sen hetken top of the line -tasoa, koska ihmiset eivät halua maksaa konsolistaan teho-pc:n hintaa.

Väitteesi PC:n graafisesta "10-0" ylivoimasta on todistamatta ja siten tuulesta temmattuja.
Väitteesi että uusi konsolisukupolvi toisi merkittävän muutoksen pelien grafiikoihin on perusteeton ja järjetön.

En nyt ihan ymmärrä argumentointiasi. Keskityt enemmän pc vs. konsoli -sotaan etkä siihen, että uudemmalla tekniikalla saadaan vain näyttävämpää jälkeä. Mielestäni tämä ei ole mitenkään trollauksen aihe vaan yksinkertainen fakta. Argumentoinnillasi oltaisiin voitu vuonna 2004 todeta, ettei uusi konsolisukupolvi ole tarpeellinen, koska xboxilla ja ps2:lle saadaan ihan tarpeeksi näyttävää jälkeä.

Ei, vaan kommentoin väitettäsi että PC vie konsoleita graafisesti 10-0 ja siksi konsoleista pitäisi tehdä uudet versiot.

En tiedä ajatteletko siten, että vuonna 2005 ilmestynyt konsoli tarjoaa visuaalisesti maksimaalisesti parasta jälkeä, josta seuraava askel on vain photorealistinen grafiikka?

Nyt kun verrataan tämän sukupolven tuloa edelliseen, on vuodesta 2000->2005 paljon isompi pomppaus kuin vuodesta 2005->2010. Viimeisen viiden vuoden aikana peli pc:n muistimäärä ei ole noussut lähellekään niinkuin sitä edellisenä viitenä vuotena. Muistin hinta on markkinoilla seilannut ylös ja alas, toisikuin vuosituhannen alussa. Prosessorimarkkinoilla trendi viimeisen viiden vuoden aikana on ollut ytimen nopeuden kasvattamisen sijaan ytimien lisäämisessä, joka lisää nopeutta moniajoon, ei niinkään pelitehoon. Edellisessä konsolisukupolvien hyppäyksessä kyse oli prosessorien huikeasta nopeutumisesta.

XBOX vuonna 2002: 733 MHz:n keskussuoritin, 250 MHz:n grafiikkasuoritin (NV2x), 64 MB DDR SDRAM -muistia
XBOX360 vuonna 2005: CPU 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon, 500 MHz ATI Xenos GPU, 512 Mt GDDR3, (700 MHz) muistia

Tuossa lukemat Xboxin kehityksessä. Jos samaa kokoluokkaa olevaa hyppäystä odotettaisiin nyt, tarvittaisiin 9-ytiminen prossu pyörimään 14.6 GHz taajuudella, 1 GHz grafiikkaprossu, 4 gigaa (4900 MHz) muistia.


Ja mistä tiedät, "ettei pelejä myytäisi tarpeeksi kattamaan suunnittelukustannukset"? Esim. MW2:ta oli kesään mennessä myyty yli 20 miljoonaa kopiota. 50 euron hinnalla tämä tarkottaisi 100 miljoonaa myyntituloja + myydyt dlc:t. Uskoisin, että Activision pääsi aika hyvin plussalle tuolla julkaisulla.

Itse en pelaa pc:llä mitään, joten mitään erityistä fanittamista ei siihen suuntaan ole, mutta c'mon.. realismia niihin väitteisiin..

Voisi kysyä miksi sinä et tiedä sitä?
COD sarjaa on ihan turha vetää esimerkiksi pelien kannattavuuteen. Sanotaan mieluummin että nykyisin 1/3 peleistä tekee tappiota, 1/3 peleistä tuottaa siihen sijoitetut rahat takaisin ja 1/3 peleistä tuottaa jonkinlaista voittoa. Vuodessa on Xboxilla ja pleikkarilla (jätän nintendon pois kun en ole siitä kiinnostunut enkä siis ottanut selvää) yhteensä noin 15 peliä joiden voidaan sanoa tuottaneen hyvän voiton...josta sitten julkaisija makselee myös tappiollisten pelien menetyksiä pois.
Tämä siis nykyisellä konsolien myyntimäärällä ja pelien budjeteilla. Jos peleihin pitäisi saada "vielä paremmat" grafiikat, nostaa se pelien budjetteja huimasti, ihan kuten kävi viime konsolisukupolven ja tämän sukupolven välissä. Konsoleita myydään kyllä sitä enemmän mitä pidemmälle maailma teollistuu, mutta mitään varsinaista hyppäystä myyntimääriin ei ole tulossa (kun kiinalaisetkin pääosin tekevät itselleen omat tuotteensa, joko plagioiden tai omaa yrittäen). Eikä varsinkaan silloin kun kuluttajat ovat varsin tyytyväisiä jo olemassaoleviin laitteisiinsa.

Pyydät multa jotain realismia väitteisiin? En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja mistä tiedät, "ettei pelejä myytäisi tarpeeksi kattamaan suunnittelukustannukset"? Esim. MW2:ta oli kesään mennessä myyty yli 20 miljoonaa kopiota. 50 euron hinnalla tämä tarkottaisi 100 miljoonaa myyntituloja + myydyt dlc:t. Uskoisin, että Activision pääsi aika hyvin plussalle tuolla julkaisulla.

Vähän OT ehkä, mutta pakko tupata tähän väliin ja valistaa että 20 000 000 x 50 = 1 000 000 000, eli yli miljardin verran on MW2 tahkonnut ja kehityskulut oli n. 50 miljoonaa iirc. Activision ja Bobby Kotick ui niissä rahoissa mutta suurin osa pelinkehittäjistä toki joutuu tyytymään siihen että pelimyynti kattaa juuri ja juuri kehityskustannukset.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitäs tuumitte uskotteko että tämänhetkiset trophyt näkyvät tulevilla konsoleilla? EIkös xboksin achievementit aina näy seuraavalla konsolilla? Kelailin vain pystyyköhän samalla käyttäjällä sitten kirjautua tulevilla konsoleilla psn:ään ja xbox liveen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kelailin vain pystyyköhän samalla käyttäjällä sitten kirjautua tulevilla konsoleilla psn:ään ja xbox liveen.

Hyvin todennäköisesti samalla käyttäjällä voi jatkaa seuraavassakin sukupolvessa. Xboxin kanssa tilannehan oli se, että jo siirtymässä Xbox --> Xbox 360 gamertagin tuominen uudelle konsolille onnistui.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitäs tuumitte uskotteko että tämänhetkiset trophyt näkyvät tulevilla konsoleilla? EIkös xboksin achievementit aina näy seuraavalla konsolilla?

Nopea spekulointivastaus olisi, että luultavasti näkyvät myös tulevilla konsoleilla. Mutta mistäs sen tietää jos halutaan jostain syystä "puhdas pöytä" tms.. MS:n seuraavasta konsolista ei ole vielä pahemmin hiiskuttu siitäkään, joten mikään ei ole varmaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei, vaan kommentoin väitettäsi että PC vie konsoleita graafisesti 10-0 ja siksi konsoleista pitäisi tehdä uudet versiot.

PC-pelit ovat nykyään yllättävän kevyitä rautaan nähden. Peruskomponenteilla rakennettu PC pyörittää jokaista nykypeliä asetukset tapissa 1080p resolla suuremmilla framerateilla kuin konsoleilla. Tekstuureissa on valtavat erot jos niitä vertaa konsoleihin. Puhutaan noin €500 kokoonpainoista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eli hmmm, tarjoat esimerkiksi peliä josta ei ole tehty versiota konsoleille? (onko muuten jo onnistuttu valmistamaan PC joka tuota Crysista pystyy pyörittämään täysillä grafiikka-asetuksilla?) Tämähän on ihan sama kuin vertaisit PS3:n tetriksen ja Wiin Super Marion grafiikoita keskenään ja julistaisit Wiin ylivoimaiseksi voittajaksi. En ymmärrä miksei PC:n ja konsolin grafiikoita voisi verrata pelissä josta on tehty versiot molemmille. Katsos kun homma on niin että jos tilanne on niin ettei PC hyödy tehokkaammasta kapasiteetistä, niin miksi konsolit hyötyisivät seuraavan sukupolven tehokkaammasta kapasiteetistä? Onko nyt tilanne niin että PS3 ja Xbox360 versiot ovat kärsineet graafisesti siitä että peli on tehty myös Wii:lle ja DS:lle?
On aivan totta että tän hetken tehokkaimmat PC:t ovat tehokkaampia kuin tehokonsolit, mutta niillekään optimoitu grafiikka ei missään nimessä voita "10-0". Sitten on taas ihan eri asia mikä on järkevän hintaisen PC:n graafinen suoritustaso. Vaikka uudet konsolit tuotaisiinkin nyt markkinoille, ei ne missään nimessä olisi sen hetken top of the line -tasoa, koska ihmiset eivät halua maksaa konsolistaan teho-pc:n hintaa.

Väitteesi PC:n graafisesta "10-0" ylivoimasta on todistamatta ja siten tuulesta temmattuja.
Väitteesi että uusi konsolisukupolvi toisi merkittävän muutoksen pelien grafiikoihin on perusteeton ja järjetön.

Syy siihen, miksei PC ja PS3-versioita kannata vertailla on se, etteivät multiplattarit yleensä näytä minkään alustan parhaita puolia, lukuunottamatta sitä, jolle peli on alunperin suunniteltu (yleensä 360). Tämän vuoksi PS3-versiot peleistä usein häviävätkin graafisesti ja ruudunpäivitksensä kannalta 360:n versioille, vaikka tehoja löytyisikin enemmän. PC-käännökset ovat usein suoria porttauksia konsoliversioista, eikä grafiikkoja lähdetä rukkaamaan kovin merkittävästi, vaikka siihen mahdollisuuksia olisikin. Tällöin ainoastaan PC:lle suunnitellut pelit näyttävät todellisen eron PC:n ja konsolien tehojen välillä. Wii-versiot peleistä eivät aiheuta graafisia rajoitteita multiplattareille, koska ne luodaan erikseen, eikä Wiille porttaus tehokonsoleilta olisi edes mahdollista. Wiille täytyy lähes aina luoda oma pelimoottorinsa ja grafiikkansa. Tällöin Wiille saadaan kohtalaisen näköisiä pelejä, jotka eivät kuitenkaan rajoita tehokonsoleiden grafiikkoja.

Nykygrafiikat ovat vielä kaukana täydellisyydestä, eikä elokuvatasoisiin grafiikkoihin päästä vielä pitkään aikaan. Pienissä tiloissa saattavat nykygrafiikat näyttää hyvältä, mutta laajemmissa ympäristöissä tosiaan huomaa, miten surkealta pitkän matkan päässä näkyvät kohteet näyttävät. Grafiikat kehittyvät välttämättä, sehän tuntuu olevan syy tehdä uusi konsolisukupolvi (lukuunottamatta Nintendoa, joka kehittänee taas pelaamiseen uuden haasteen lisää ilman että hioo edes edellistä puhtaaksi). Hyppäys photorealismiin ei ole vielä mahdollista, mutta teknologia kehittyy. Raaka-aineita opitaan käyttämään tehokkaammin hyväksi tai keksitään jokin aine, joka ajaa saman asian kuin jokin toinen, mutta on halvempi. Näin saadaan konsoleihin lisää tehoja ilman että hinnat hipovat pilviä.

Fyysisen median katoamisesta huhutaan, mutta nykyisillä yhteyksillä moinen ei liene kannattavaa. Itse toivon, ettei moista tulla näkemään vielä vuosiin. On se vaan mukava lueskella käyttöohjeita vihosta ja tutkailla pelihyllyä sen sijaan että lukisi manuaalin näytöltä ja saisi töllöttää pelikokoelmaansa muutaman neliösentin kokoisina kuvina.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

PC-käännökset ovat usein suoria porttauksia konsoliversioista, eikä grafiikkoja lähdetä rukkaamaan kovin merkittävästi, vaikka siihen mahdollisuuksia olisikin. Tällöin ainoastaan PC:lle suunnitellut pelit näyttävät todellisen eron PC:n ja konsolien tehojen välillä.
Tähän liittyykin se mun pointti.

1) Näytä mulle ne PC-pelit (Crysis ei lasketa tähän, kun edes huippuPC:t ei pysty pyörittään sitä täydellä teholla) jotka voittavat vastaavan genren parhaat tuotokset konsoleilla. Mä olen tavattoman yllättynyt jos sieltä löytyy "10-0" voittava esimerkki, olen kamalan yllättynyt jos löytyy edes "8-2" voittava esimerkki. Yksi esimerkki ei edes riitä, kun puhe oli yleisestä ongelmasta konsolien grafiikan heikkoudesta, tällöin graafikan heikon/korkean tason pitäisi siis olla enemmänkin normi kuin poikkeus.

2) Vaikka tehtäisiinkin uusi konsolisukupolvi, poistaisiko se porttauksen tarvetta? Ilmeisesti vain alkuperäinen xbox on ollut suoraan yhteensopiva PC:n kanssa, joten miten sitten seuraava sukupolvi automaattisesti poistaisi näitä porttauksen ongelmia? Crysis 2:sta ilmeisesti ollaan tekemässä jokaisen tehokoneen maksimikapasiteetillä, lopputulos toki riippuu sitten paljon siitä miten pelikehittäjä kullakin alustalla on onnistunut (ainahan ei tavoitteet ja lopullinen työjälki kohtaa) ja päästään ilmeisesti ensimmäistä kertaa todella ihastelemaan tehokonsolien ja pc:n välistä eroa.
Itse kyllä ihmettelen miksi pelitalot tekisivät puolivillaisia pc-käännöksiä, luulisi niiden olevan sitten niin heikkolaatuisia verrattuna pc:llä muuten löytyvään tarjontaan etteivät ne ollenkaan pärjää vertailussa. Kyseessä on siis joko siitä ettei pc:tä katsota vaivan arvoiseksi ja pelimyynti on niin pientä, tai sitten se mistä oon kokoajan puhunut että grafiikan tekeminen hienommaksi maksaa ja budjetti joudutaan suhteuttamaan myyntituloihin riippumatta siitä mihin laitealusta antaisi mahdollisuuden.

Mielestäni siis konsoleilla grafiikan tason määrittelee budjetti 95% osuudella ja alustan rajoitukset 5% osuudella. Uusi konsolisukupolvi ei poista budjettiongelmia. Tietenkin esimerkiksi elokuvien erikoistehosteiden hinta on pikkuhiljaa putoamassa kun grafiikan tekoon on kehitetty parempia ja parempia menetelmiä ja ohjelmia, mutta menee vielä pitkän aikaa ennenkuin graafikot, animaattorit ja artistit menettävät keskeisen merkityksensä graafisen laadun tekijöinä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tähän liittyykin se mun pointti.

1) Näytä mulle ne PC-pelit (Crysis ei lasketa tähän, kun edes huippuPC:t ei pysty pyörittään sitä täydellä teholla)

Tarkista ne faktat ensin.. Tämä peli on jo todella vanha
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tarkista ne faktat ensin.. Tämä peli on jo todella vanha

Ihan mielenkiinnosta kysyn...millaisella kokoonpanolla Crysis pyörii täysillä grafiikkaasetuksilla 2560x1600 resoluutiolla ruudunpäivityksen pysyessä päälle 60 ja ilman repeilyä?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihan mielenkiinnosta kysyn...millaisella kokoonpanolla Crysis pyörii täysillä grafiikkaasetuksilla 2560x1600 resoluutiolla ruudunpäivityksen pysyessä päälle 60 ja ilman repeilyä?

Koska jos tähän ei päästä, on voitto PC:lle vain 8-2 eikä suinkaan 10-0? :rolleyes:
 
Ylös Bottom