Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Kyllä kyse oli audiovisuaalisuudesta. Enkä viitannutkaan peliin, josta olisi sekä konsoli- että pc-versio, koska tällöin tehdään helposti kompromisseja juurikin pc:n puolella. Mutta jo surullisen kuuluisa Crysis tarjosi parempaa grafiikkaa kuin mikään konsolipeli (nopealla googlauksella screeneja
crysis screenshots ultra high, 2560x1600 - Google Search).
Eli hmmm, tarjoat esimerkiksi peliä josta ei ole tehty versiota konsoleille? (onko muuten jo onnistuttu valmistamaan PC joka tuota Crysista pystyy pyörittämään täysillä grafiikka-asetuksilla?) Tämähän on ihan sama kuin vertaisit PS3:n tetriksen ja Wiin Super Marion grafiikoita keskenään ja julistaisit Wiin ylivoimaiseksi voittajaksi. En ymmärrä miksei PC:n ja konsolin grafiikoita voisi verrata pelissä josta on tehty versiot molemmille. Katsos kun homma on niin että jos tilanne on niin ettei PC hyödy tehokkaammasta kapasiteetistä, niin miksi konsolit hyötyisivät seuraavan sukupolven tehokkaammasta kapasiteetistä? Onko nyt tilanne niin että PS3 ja Xbox360 versiot ovat kärsineet graafisesti siitä että peli on tehty myös Wii:lle ja DS:lle?
On aivan totta että tän hetken tehokkaimmat PC:t ovat tehokkaampia kuin tehokonsolit, mutta niillekään optimoitu grafiikka ei missään nimessä voita "10-0". Sitten on taas ihan eri asia mikä on järkevän hintaisen PC:n graafinen suoritustaso. Vaikka uudet konsolit tuotaisiinkin nyt markkinoille, ei ne missään nimessä olisi sen hetken top of the line -tasoa, koska ihmiset eivät halua maksaa konsolistaan teho-pc:n hintaa.
Väitteesi PC:n graafisesta "10-0" ylivoimasta on todistamatta ja siten tuulesta temmattuja.
Väitteesi että uusi konsolisukupolvi toisi merkittävän muutoksen pelien grafiikoihin on perusteeton ja järjetön.
En nyt ihan ymmärrä argumentointiasi. Keskityt enemmän pc vs. konsoli -sotaan etkä siihen, että uudemmalla tekniikalla saadaan vain näyttävämpää jälkeä. Mielestäni tämä ei ole mitenkään trollauksen aihe vaan yksinkertainen fakta. Argumentoinnillasi oltaisiin voitu vuonna 2004 todeta, ettei uusi konsolisukupolvi ole tarpeellinen, koska xboxilla ja ps2:lle saadaan ihan tarpeeksi näyttävää jälkeä.
Ei, vaan kommentoin väitettäsi että PC vie konsoleita graafisesti 10-0 ja siksi konsoleista pitäisi tehdä uudet versiot.
En tiedä ajatteletko siten, että vuonna 2005 ilmestynyt konsoli tarjoaa visuaalisesti maksimaalisesti parasta jälkeä, josta seuraava askel on vain photorealistinen grafiikka?
Nyt kun verrataan tämän sukupolven tuloa edelliseen, on vuodesta 2000->2005 paljon isompi pomppaus kuin vuodesta 2005->2010. Viimeisen viiden vuoden aikana peli pc:n muistimäärä ei ole noussut lähellekään niinkuin sitä edellisenä viitenä vuotena. Muistin hinta on markkinoilla seilannut ylös ja alas, toisikuin vuosituhannen alussa. Prosessorimarkkinoilla trendi viimeisen viiden vuoden aikana on ollut ytimen nopeuden kasvattamisen sijaan ytimien lisäämisessä, joka lisää nopeutta moniajoon, ei niinkään pelitehoon. Edellisessä konsolisukupolvien hyppäyksessä kyse oli prosessorien huikeasta nopeutumisesta.
XBOX vuonna 2002: 733 MHz:n keskussuoritin, 250 MHz:n grafiikkasuoritin (NV2x), 64 MB DDR SDRAM -muistia
XBOX360 vuonna 2005: CPU 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon, 500 MHz ATI Xenos GPU, 512 Mt GDDR3, (700 MHz) muistia
Tuossa lukemat Xboxin kehityksessä. Jos samaa kokoluokkaa olevaa hyppäystä odotettaisiin nyt, tarvittaisiin 9-ytiminen prossu pyörimään 14.6 GHz taajuudella, 1 GHz grafiikkaprossu, 4 gigaa (4900 MHz) muistia.
Ja mistä tiedät, "ettei pelejä myytäisi tarpeeksi kattamaan suunnittelukustannukset"? Esim. MW2:ta oli kesään mennessä myyty yli 20 miljoonaa kopiota. 50 euron hinnalla tämä tarkottaisi 100 miljoonaa myyntituloja + myydyt dlc:t. Uskoisin, että Activision pääsi aika hyvin plussalle tuolla julkaisulla.
Itse en pelaa pc:llä mitään, joten mitään erityistä fanittamista ei siihen suuntaan ole, mutta c'mon.. realismia niihin väitteisiin..
Voisi kysyä miksi sinä et tiedä sitä?
COD sarjaa on ihan turha vetää esimerkiksi pelien kannattavuuteen. Sanotaan mieluummin että nykyisin 1/3 peleistä tekee tappiota, 1/3 peleistä tuottaa siihen sijoitetut rahat takaisin ja 1/3 peleistä tuottaa jonkinlaista voittoa. Vuodessa on Xboxilla ja pleikkarilla (jätän nintendon pois kun en ole siitä kiinnostunut enkä siis ottanut selvää)
yhteensä noin 15 peliä joiden voidaan sanoa tuottaneen hyvän voiton...josta sitten julkaisija makselee myös tappiollisten pelien menetyksiä pois.
Tämä siis nykyisellä konsolien myyntimäärällä ja pelien budjeteilla. Jos peleihin pitäisi saada "vielä paremmat" grafiikat, nostaa se pelien budjetteja huimasti, ihan kuten kävi viime konsolisukupolven ja tämän sukupolven välissä. Konsoleita myydään kyllä sitä enemmän mitä pidemmälle maailma teollistuu, mutta mitään varsinaista hyppäystä myyntimääriin ei ole tulossa (kun kiinalaisetkin pääosin tekevät itselleen omat tuotteensa, joko plagioiden tai omaa yrittäen). Eikä varsinkaan silloin kun kuluttajat ovat varsin tyytyväisiä jo olemassaoleviin laitteisiinsa.
Pyydät multa jotain realismia väitteisiin? En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa