Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Silti, itsekin kannatan sitä, että pelit on jatkossakin saatava myös materiaalina. Vaihtaminen, lainaaminen, hypistely, muovien avaaminen, ohjeiden selaaminen - kaikki kuuluvat siihen kokemukseen, jonka pelin oleminen materiaalisena muotona mahdollistaa.

Tätä sitä täälläkin mietitään, omistaminen on muutakin kuin bittejä ruudulla tai ääni korvissa. Äärimmäisen ahdistava ajatus että ei saisi kosketella mitään, haistaa uutta tuotetta kun sen korkkaa käyttöön. Pelkkä tavaran hypistely (noh, nyt pojat ei saa nauraa) tuo OOH-efektejä ja miellyttävän olon sisuksiin. Toki pelin ladattavuus mahdollisuutena on ihan hyvä, mutta itse haluan omistaa ja esitellä. :cool:
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten käy massiivisten keräilyversioiden, jos pelejä saa jatkossa vain latauspalveluiden kautta?

Nykyinen malli on varsin toimiva. Isot pelit fyysisenä tuotteena hyllyä koristamaan ja pienemmät pelit sitten voi latailla. Toivottavasti tällä konseptilla mennään vielä pitkään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä "tulevaisuus on digitaalinen" -keskustelu hyppää aina otsikoihin kun jonkin pelitalon pomo tai joku kuiva "pelianalyytikko" sitä toitottaa. Pelimaailman otsikoihin ei meinaan paljon tarvita.

Se on kuitenkin totta, että digitaalisuus on tullut retail-pelien rinnalle jäädäkseen ja ladattavien pelien kokokin kasvaa pikku hiljaa (kaipa esim. konsolialustoilla jotain rajoja silti on?). Ainakin ladattavien pelien kunnianhimoisuus ja budjetit ovat varmasti nousemassa koko ajan (pitää olla yksinpeliä, co-oppia, mp:tä, ladattavaa lisäsisältöä, ym ym).

Voidaan varmaan sanoa, että ns. "mid-range" tuotannot ovat myös siirtyneet ladattaville alustoille (tai ainakin siirtymässä). Kohta on siis ladattavien markkinat oikeasti pienille + isommille "mid-range"-peleille - ja levyllä sitten tulevat vain nämä perinteiset isot pelit.

Vaatii varmaan jatkossa pelitaloilta vähän uutta ja avoimempaa bisnesajattelua, sillä kaikkea ei enää kannata (tai voi - koska julkaisijaa niille ei löydy) väkisin oikeiden kauppojen hyllyille työntää. Helpompi on julkaista ne vain verkon kautta, jossa saa kansainvälisen jakelun hetkessä. Helpottaa ja nopeuttaa varmaan kaikkia osapuolia. Ja rahaakin säästyy kun perinteistä jakelua ei ole.

Tai kaikkia osapuolia, paitsi perinteisiä pelinkeräilijöitä, fiilistelijöitä ja old school -tyyppejä, kuten monet meistä täällä. Kyllä ostopeleissä on edelleen sitä jotain taikaa..
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pelien lataaminen tulee yleistymään ja pelifirmat itse tulevat tätä viemään eteenpäin myös omilla palveluillaan. Yksinkertainen selitys on se, että vaikka niitä pelejä pitää itse tai muiden toimesta ylläpitää ja jakaa niin se on paljon halvempaa kuin pelien laittaminen kaupan hyllylle. Katteet on ihan toisenlaiset vaikka pelejä myytäisiin hieman halvemalla ladattuina (mutta tämä vaatii sitten enemmän ostajia, että hinnat saadaan raahattua riittävän alas).

Tämä on myös ympäristöystävällisempi tapa lähteä viemään peliteollisuutta eteenpäin. Vaikka oikeasti yksikään pelifirma eikä pelaaja näin oikeasti ajattele. Itselläni ei esim. 4:stä PC:stä löydy yhteen DVD- tai BD-asemaa enää. 3 pöytäkonetta + 1 kannettava. En kuitenkaan koe tekeväni vuoden ympäristötekoa jättämällä DVD- ja Blu-Ray-levyt pois.

Joku heitti jo senkin, että mitäs sitten kun tulevaisuudessa haluaa vanhoja pelejä pelata? Hyvinhän se onnistuu Steamissa joten miksei myös konsoleilla. Pelistähän riittää yksi digitaalinen kopio, että sen pystyy jakamaan eteenpäin.

Mitä nyt näihin CE- tai muihin erikoisversioihin tulee niin ne voivat jäädä ihan mainiosti elämään rinnalle. Tällöin puhuttaisiin siis todellisesta keräilystä kun olisi vaan 2 eri versiota eli digitaalinen ja tämä erikoispainos jossa on media mukana. Tuntuisi mielekkäämmältä maksaa se 100 euroa kun tietää, että peli oikeasti on hieman harvinaisempi.

Nopeat nettiyhteydet tulevat hieman viiveellä suomeen, mutta se ei ole este, koska pelit voi ladata joko ennakkoon (preload) tai sitten vaikka jättää yöksi latautumaan. Asennustiedostot kun ovat usein itse levyversiota pienempiä ja ne on mahdollista pakata tehokkaammin.

Peliteollisuuden sisällä käy kova taistelu rahasta ja sieltä voi tippua monikin firma pois kun ei vaan kustannukset ja tulot pysy kunnossa. Ja kun riskisijoituksia vältellään niin oikeasti se on vaan huono asia pelaajan kannalta. Pikkufirmojen tehtävänä on tehdä yksi hyvä peli ja sitten ne jo ostetaan isomman firman alaisuuteen jossa ne eivät tee mitään hyödyllistä ja lopulta pistetään turha porukka pellolle.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pikkufirmojen tehtävänä on tehdä yksi hyvä peli ja sitten ne jo ostetaan isomman firman alaisuuteen jossa ne eivät tee mitään hyödyllistä ja lopulta pistetään turha porukka pellolle.

Pitäisi varmaan määritellä "pikku firma". Suomessa esim. Housemarque, Redlynx ja Frozenbyte ovat tehneet menestyksiä (ehkä osin pienempiä sellaisia, mutta selkeitä menestyksiä kuitenkin) ja moni varmaan pitää niitä pienempinä firmoina. Joku Rovio taas tekee tulosta mobiilirintamalla.

Nämä firmat ovat kuitenkin mukautuneet ladattavien pelien kasvaviin markkinoihin ja tekevät siellä sekä laatua että tulosta. He tavallaan ovat ottaneet tuon "mid-range"-osaston haltuun ja löytäneet ison/luotettavan julkaisijan projekteilleen. Siinä mielessä pienemmistä firmoista voi tulla koviakin tekijöitä tulevaisuuden markkinoilla. Konsolien verkkokaupat tarvitsevat nekin "hittejä", ei vain helppoja casual-pelejä. Jatkossa niitä hittejä kaivataan sielläkin entistä enemmän. "Pikku firmoilla" voi lopulta olla asiat paremmin kuin niillä, jotka tekevät raskaita projekteja ja esim. yhtä peliä vuosia. Pienemmät voivat nopeammin muuttaa suuntaa ja fokusta.

Tällä hetkellä Suomessa on vain yksi firma (Remedy), jolla on resursseja ja nimeä tehdä isoja AAA-pelejä. Entinen "mid-range"-autopelien tekijä Bugbear taisi olla YT:n kourissa ja Recoil Games joutui ainakin lykkäämään (jos ei pahempaa, tästä ei ole varmaa tietoa) "Earth No More" -pelinsä kehitystä. Vähiin käy retail-pelien tekijät Suomessa..
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten käy massiivisten keräilyversioiden, jos pelejä saa jatkossa vain latauspalveluiden kautta?
Ei noiden poistuminen ainakaan minua haittaisi. Jäisipähän ihmisille rahaa useamman pelin ostamiseen sen sijaan, että kaikki rahat pistettäisiin yhteen turhanpäiväiseen pakettiin – sitähän nuo varsinkin nykyään ovat.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Vähiin käy retail-pelien tekijät Suomessa..

Konsoleilla on nähty suomalaisia retail-pelejä kuitenkin oikeastaan vasta viimeisenä vuosikymmenenä, eikä noita nykyisen kokoisia projekteja nyt muutenkaan ollut aikaisemmin Suomessa kehitteillä, joten suunta on vain ylöspäin ollut koko ajan. Housemarque toki on vetäytynyt pikkupeleihin, mutta kuka sanoo etteikö näiden PSN ja Live Arcade menestyksien jälkeen olisi aika taas kokeilla isompiakin projekteja. Transworld Snowboarding jäi Housemarquen ainoaksi isommaksi projektiksi viime yrityksellä, eikä ollut mikään varsinainen menestys.

BugBear ja Remedy ovat näitä täysmittaisia konsoliprojekteja tehneet enemmänkin ja nämä varmaankin tulevaisuudessakin tekevät näitä isompia pelejä, kunhan vain julkaisijat löytyvät tuotteille. Enemmänkin PSN ja Live Arcade ovat nähdäkseni avanneet ennen lähinnä PC:lle pelejä tehneille yrityksille ovia julkaista tuotoksiaan konsolimaailmassa. Frozenbytellä esimerkiksi ei välttämättä koskaan olisi ollut rahkeita lähteä tuottamaan täysmittaisia projekteja konsoleille, mutta pienempien kustannuksien digitaaliset julkaisut ovat olleet mahdollisia ja varmasti Trine on sinänsä tuonut ihan mukavasti rahaa yhtiön kassaan ja toivottavasti myös Live Arcadessa julkaistava Trine 2 tuo sitä vielä lisää.

Joka tapauksessa, eivät ne retail-pelien tekijät vähiin ole käymässä, ainakaan konsolipuolella. Ei niitä koskaan ole tämän enempää ollutkaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pointti oli nimenomaan se, että Suomessa on useita toimivia ja bisnes-mielessä fiksuja "pikku firmoja", jotka tekevät menestyviä pelejä oikeille tahoille ja asiakkaille. Retail-pelejä tekee jatkossa vain Remedy ja EHKÄ max. 1-2 muuta firmaa (jos sattuu, että julkaisija ja rahoitus natsaa - esim. joku Earth No More vielä näkee päivänvalon tai Bugbear saa jonkin autopelin tuotantoon).

On aika puhua "isomman profiilin latauspeleistä" (esim. Dead Nation, Trine 2) ja oikeasti "pikku peleistä" erikseen. Kukkulan päällä ovat sitten nämä AAA-luokan retail-pelit. Väliin mahtuu tietysti tukku mobiilipelejä ja "yhden hengen" iPhone-pajoja.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Retail-pelejä tekee jatkossa vain Remedy ja EHKÄ max. 1-2 muuta firmaa (jos sattuu, että julkaisija ja rahoitus natsaa - esim. joku Earth No More vielä näkee päivänvalon tai Bugbear saa jonkin autopelin tuotantoon).

Juuri näin, eikä oikeastaan koskaan näitä olekaan enempää ollut, siksi "vähiin käy" ei mielestäni koskaan kuvastanut oikein nykytilannetta. Remedy ja BugBear ovat suomalaisista ainoat enemmän isoja projekteja työstäneet konsoliporukat, Housemarquella oli yksi projekti ja käsikonsoleilla on sitten muutamia retail-projekteja nähty hieman hajanaisesti muutamalta porukalta, mutta nämä ovat ehkä enemmänkin rinnastettavissa PSN ja Live Arcade julkaisuihin, vaikka ihan kauppojen hyllyissä ovatkin olleet. Retail-kehittäjiä kuitenkin on nyt, kuten on ennenkin ollut.

On aika puhua "isomman profiilin latauspeleistä" (esim. Dead Nation, Trine 2) ja oikeasti "pikku peleistä" erikseen.

Totta, ja tämä kehitys on Arcaden ja PSN:n ansiota. Ennen nämä Trials HD:t ja Trinet nähtiin ainoastaan PC:llä ja pienemmät pelit mobiilialustoilla/käsikonsoleilla, koska konsolit eivät tarjonneet mahdollisuutta pienemmille julkaisijoille pistää ulos näitä tuotoksiaan. Nämä kun eivät kuitenkaan täyteen hintaan kuitenkaan ihan varmasti myisi, eikä muutenkaan näitä kannattaisi lähteä markkinoimaan ja myymään jokaiseen maahan erikseen. Oikeanlainen jakelukanava on mahdollistanut uudenlaiset toimintamallit.

Tämä kehitys tulee varmasti jossain määrin jatkumaan, Shadow Complexin, Trinen, Trials HD:n, Dead Nationin ja muiden isompien ladattavien projektien kaltaiset pelit tulevat yleistymään, näille selvästi kuitenkin riittää kysyntää, kuten vaikkapa Trials HD miljoonamyynnit todistavat.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Bugbear saa jonkin autopelin tuotantoon

Tässäpä konsolifinin toimitukselle tehtävä, käykää haastattelemassa mitä Bugbearille kuuluu ja kysykää samalla missä viipyy Rally Trophy 2 360:lle, PS3:lle ja PC:lle. Tai edes HD-versio konsoleille latauspalveluihin :-(
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse odotan jännitykselllä lähteekö joku "uusi" nimi konsolikelkkaan seuraavassa sukupolvessa. Nokia, Google, Apple, Philips, kuka vaan...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse odotan jännitykselllä lähteekö joku "uusi" nimi konsolikelkkaan seuraavassa sukupolvessa. Nokia, Google, Apple, Philips, kuka vaan...

En usko, että nähdään vuosiin (jos enää koskaan) "isoa konsolia" muilta kuin kolmelta nykyiseltä.

Pienemmät käsikonsolit ovat ehkä eria asia, varsinkin jos älypuhelimet ja käsikonsolit alkavat vieläkin enemmän lähestyä toisiaan. Siinä Google ja Apple voisi ainakin olla vahvoilla. Hidas Nokia ei ehkä niinkään, varsinkin N-Gage-seikkailun jälkeen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse odotan jännitykselllä lähteekö joku "uusi" nimi konsolikelkkaan seuraavassa sukupolvessa. Nokia, Google, Apple, Philips, kuka vaan...

Jos joku lähtee niin se on Apple. Applella on kuitenkin 51 miljardia kahisevaa ja ei velkaa joten äkkiäkös Jobs yhden EA:n vaikka ostaisi tekemään pelejä iConsolelle :-P Ei oikein tule mieleen ketään muuta kenellä olisi rahkeita koittaa, vaikka moni varmaan toivoisi Segan tekevän paluuta Dreamcast kakkosen muodossa :-)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Yksi vaihtoehto olisi tehdä Steamia tai vastaavaa latauspalvelua hyödyntävä PC-rautaan perustuva idioottivarmalla käyttöjärjestelmällä varustettu konsoli. Tällaisella konseptilla esimerkiksi Google voisi menestyä. Tehoja ei tarvitsisi olla paljoa, jos panostettaisiin vain perusasioihin, FullHD-mediatoistoon, casual-pelaamiseen ja nettiin. Laite voisi olla pienikokoinen ja energiatehokas. Tässä ei olisi mitään varsinaisesti uutta paitsi tuotteistaminen.

Isojen konsolien tehosarjan haastajiin en usko minäkään koska niin moni on saanut nekkuun yrittäessään markkinoille eikä konsolilaitteet ole hyvä bisnes kuin Nintendolle korkeintaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Näyttää siltä että wii keksii/on keksinyt jotain uutta eikä nuo muut ole keksineet mitään sillä ps3:han kopioi wii remoten ja xbox360 wiin kinect cameran. :rolleyes:
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Näyttää siltä että wii keksii/on keksinyt jotain uutta eikä nuo muut ole keksineet mitään sillä ps3:han kopioi wii remoten ja xbox360 wiin kinect cameran. :rolleyes:

Nykyään on muutenkin vaikeata keksiä mitään uutta. "Mullistavaa" näissä on lähinnä se että kumpikin on ottanut askeleen vielä eteenpäin. Edistäneet. Vaikka toki on huomioitava jotkut pikku asiat, jotka varmasti vaikuttavat näiden ns. innovaatioiden kiinnostavuuteen ainakin omalla kohdallani. Ja miksipäs ei. Mielestäni kuluttajan pitäisi nykyaikana vaatia enemmän, eikä ostaa joka sikaa säkissä, koska Wii. :p
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Yksi vaihtoehto olisi tehdä Steamia tai vastaavaa latauspalvelua hyödyntävä PC-rautaan perustuva idioottivarmalla käyttöjärjestelmällä varustettu konsoli. Tällaisella konseptilla esimerkiksi Google voisi menestyä. Tehoja ei tarvitsisi olla paljoa, jos panostettaisiin vain perusasioihin, FullHD-mediatoistoon, casual-pelaamiseen ja nettiin. Laite voisi olla pienikokoinen ja energiatehokas. Tässä ei olisi mitään varsinaisesti uutta paitsi tuotteistaminen.

Tästäpä tulikin mieleen, että mitä jos joku lähtisi tekemään konsolia Onliven tapaisen pilvi-järjestelmän pohjalta? siinä olisi sitten pelkkä digitaalinen jakelu, pelaajat maksaisivat vain peleistä, joita pelaavat. Itse koneessa säästettäisiin, kun siinä ei itsessään tarvitsisi valtavia tehoja olla. Ainoa, mikä pelaajilla pitäisi olla omasta takaa, olisi kunnollinen nettiliittymä...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Näyttää siltä että wii keksii/on keksinyt jotain uutta eikä nuo muut ole keksineet mitään sillä ps3:han kopioi wii remoten ja xbox360 wiin kinect cameran. :rolleyes:

Mikä on Wiin Kinect kamera? En jymmarra..

Moven ohjain on Wiin seuraaja monessa mielessä, mutta Moven kamera (joka on olennainen osa Movea) "perustuu" oikeastaan Sonyn 2003 markkinoille tuomaan EyeToy-kameraan. Ja Wiihän tuli siis 2006.

Pointti on juuri se mitä Hinin sanoi. Mitään "mullistavaa" on vaikea enää keksiä ja tuoda markkinoille. Kaikki ovat oikeastaan vain kehityksen jatkeita jostakin aiemmasta (joka ei ehkä aiemmin menestynyt tai jossa tekniikka ei vielä ollut valmis/tarpeeksi hyvä). Ei Nintendo liiketunnistusta itse keksinyt - se vain jalosti siitä koko perheen bisneksen oikeaan aikaan.

Mutta ehkä tämä sopii tuonne liiketunnistus-ketjuun paremmin..
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toinen mitä toivon on että laitteessa käytettäisiin mahdollisimman vähän haitallisia aineita (tämä kohta koskee muitakin laitteita).

Höpönlöpön sanon minä! Tämän sukupolven ongelmat raudan kanssa johtuu lähinnä siitä kun siirryttiin käyttämään juotoksissa lyijytöntä vaihtoehtoa... Siitä koituu sitten muuta kautta ympäristölle haittaa kun rikkinäisiä koneita raijataan suomestakin saksaan ja komponentteja joudutaan valmistamaan suurempia määriä vaihto-osina.
 
Ylös Bottom