Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nykyisen sukupolven keskeiset puutteet ovat sellaisia, jotka eivät nosta merkittävästi pelien kehityskustannuksia. Liian vähäinen muisti kostautuu siinä, että aito fullHD-grafiikka siedettävällä ruudunpäivityksellä on mahdotonta. Pitkät ja usein toistuvat lataustauot johtuvat myös muistin vähyydestä. Esimerkiksi GTA IV:n kaduilla on kovin autiota verrattuna oikeaan suurkaupunkiin, se ei johdu siitä, että grafiikka-artisti ei ole jaksanut piirtää enemmän ukkoja ja autoja vaan siitä, ettei tarpeeksi moniin yhtäaikaisiin liikkuviin objekteihin riitä laskentatehoa. Liikenteen kymmenkertaistaminen ei vaatisi pelintekijöiltä kovin suurta panostusta. Samoin vaikka urheilupelien yleisöön ja roolipelien ruohikoihin ja metsiin voisi panostaa aivan eri tavalla lähes ilmaiseksi. Jokaista puuta ei tarvitse piirtää erikseen, samalla fraktaalialgoritmilla saa tehtyä yhtä halvalla miljardi puuta kuin kymmenen puuta.

Pelien ruudunpäivityksen kasvattaminen vähintään 60 ruutuun sekunnissa ei vaadi yhtään lisätyötä grafiikka-artistilta. Samoin tehokkaampi laite voisi hyödyntää anisotrooppisen filtteröinnin ja antialisoinnin kaltaisia grafiikkaa parantavia tekniikoita jotka eivät edellytä grafiikka-artistilta mitään. Grafiikka-artisti saisi helpotusta lisätehoista optimointivaiheessa, joka on nykyään yksi kalleimmista pelinteon kustannuksista. Peleihin joudutaan edelleen lisäämään ylimääräisiä seiniä ja sumuesteitä koska muisti ei riitä tarpeeksi suuriin ja yksityiskohtaisiin tiloihin. Polygoneja joudutaan myös tiputtamaan jo tehdyistä hahmomalleista, jotta peli pyörisi edes siedettävästi.

Väitän siis, että tärkeimmät ja olennaisimmat puutteet nykykonsoleissa olisi helposti korjattavissa tehon ja muistin lisäyksellä eikä se aiheuttaisi merkittäviä kustannuksia pelien tuotantokuluihin. Minulle ainakin nopeammat latausajat, laajemmat ympäristöt ilman keinotekoisia seiniä, tasainen ruudunpäivitys, aito HD-grafiikka ja nykyisin usein aution ympäristön elävöittäminen olisivat tärkeimpiä toiveita. Oletus siitä, että seuraava askel olisi fotorealismia perustuu samaan ajatteluvirheeseen kuin Doom 3. Senhän piti mullistaa pelaaminen uskomattoman hienolla grafiikalla. Harmi vain, että Doomin pelaajat eivät halunneet taistella yhtä hienoa örkkiä vastaan kerrallaan pimeillä, kapeilla ja mutkaisilla käytävillä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

...Minulle ainakin nopeammat latausajat, laajemmat ympäristöt ilman keinotekoisia seiniä, tasainen ruudunpäivitys, aito HD-grafiikka ja nykyisin usein aution ympäristön elävöittäminen olisivat tärkeimpiä toiveita. Oletus siitä, että seuraava askel olisi fotorealismia perustuu samaan ajatteluvirheeseen kuin Doom 3. Senhän piti mullistaa pelaaminen uskomattoman hienolla grafiikalla. Harmi vain, että Doomin pelaajat eivät halunneet taistella yhtä hienoa örkkiä vastaan kerrallaan pimeillä, kapeilla ja mutkaisilla käytävillä.

Hieno mielipide! Uuden konsolisukupolven tulisi mielestäni palata jossain määrin myös konsolipelaamisen juurille. Konsolithan tehtiin osittain imitoimaan arcadepaikkojen pelikokemusta. Vaivatonta, sujuvaa ja addiktoivaa pelaamista. Pleikkarin demo-cd:n ja Ridge racerin, Wipeoutin tai Tekken 2:n käynnistäminen saivat sellaisia fiiliksiä aikaiseksi pikkupoikana.

Nykyajan peleistä esimerkiksi NHL,GoW, Gears tai Cod:MW2 edustavat tätä. Pelit ovat riittävän näyttäviä ja pelikokemus vastaa juurikin sellaista sulavaa "pelihallikokemusta". Peleistä saa kuitenkin irti enemmänkin pintaa syvemmälle raapaisemmalla. Vain harvat studiot nykyisin saavat aikaiseksi pelejä, joiden immersio ei kärsi tai katoa siinä vaiheessa, kun pelimoottori alkaa yskiä ruudunpäivityksen tippuessa, objektien ilmestyessä horisontista, varjojen välkkyessä jne.

Tätä samaa mentaliteettia tulisi myös harjoittaa laadunvalvonnassa. Otetaan esimerkiksi uusin Bops pleikkarilla: connection erroreita, epäonnistuneita hostin vaihtoja ja ties mitä muuta. Siinä on pelikokemusta kerrakseen! Päivityksillä sitten paikkaillaan omia mokia jos pystytään. Boksillahan ilmeisesti näitä ongelmia ei niin paljoa ole, mutta...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Olen itseasiassa täysin samaa mieltä ylläolevien kanssa. Jos jotain, uuden sukupolven lanseeraus vähentäisi huomattavasti insinöörien tuskailua puutteellisen laitteiston kanssa. Nykypäivän peleissä grafiikat ovat jo perustaltaan huippuja, mutta niitä on rajoitettava kaikennäköisin keinoin. Uudessa sukupolvessa ei mitään varsinaisesti tarvitsisi muuttaa, vaan yksinkertaisesti työskennellä kykenevämmän raudan kanssa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

[video=youtube;yIfqIbfaM3w]http://www.youtube.com/watch?v=yIfqIbfaM3w[/video] Mitä mieltä olette? Videon kuvauksen näkee siirtymällä youtuben sivulle :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitä mieltä olette? Videon kuvauksen näkee siirtymällä youtuben sivulle :)

Ihanko itse olet ledeistä ja mediaboksin kuorista askarrellut? Sulla näytti lisäksi olevan modatun PS3:n hehkutusvideoita kanavallas...
WiiHD joopa joo...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihanko itse olet ledeistä ja mediaboksin kuorista askarrellut? Sulla näytti lisäksi olevan modatun PS3:n hehkutusvideoita kanavallas...
WiiHD joopa joo...

Ei tarvinnut askarrella, löytyi valmiiksi tuollainen boksi. Jep, siellä on yksi video, jossa näkyy kuinka helppo on emulaattorin käyttö modatulla pleikkarilla, pettymykseksesi joudun sanomaan, että tuolla firmiksellä ei voi laittaa ware-pleikkapelejä pyörimään, eikä laittaa mitään backuppeja peleistään tai blu-raysta kiintikselleen tai muuallekaan. Tämä tällaisena huomautuksena jos tarkoitus oli jotain warejahtia kehitellä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Japanista kantautuu huhuja, joiden mukaan Sony on keskeyttänyt seuraavan sukupolven PlayStationin (eli oleellisesti PS4:n) suunnittelutyön. Tällä taataan työrauha niin NGP:lle kuin ennen kaikkea PS3:n ominaisuuksien kehittämiselle.

Hiroshige Goto says SCEI suspended PS4 development. They were working on a PowerPC based system at IBM Rochester after the Larrabee fall out, then shelved it. They are betting the farm on PSP2 as they expect handhelds to displace consoles.

Huhuissa kuitenkin liikkuu myös eräänlainen PlayStation 3.5, jossa olisi enemmän muistia ja mahdollisesti passiivijäähdytys, joka tekisi laitteesta lähes äänettömän.

There are rumors of a PS3.5 which might happen at the same time (more memory and less likely a 4 element SPE tacked onto the memory buss). 22/20nm die process applies to all silicon including memory. As die size decreases efficiency improves and faster speeds are possible. A redesign for the PS3 from XDR ram to conventional cheap PC style ram using 20nm process could be as fast as the current XDR ram and cheaper. This might allow 500k or even 1gig ram for the PS3.5. Higher efficiency for the Cell and RSX might translate to a fanless PS3 with passive cooling. The PS3 Cell BE and RSX are being used by Sony in 4K commercial editing hardware so I expect there is a large market coming with 4K and 3-D movie editing.

Lähde: Beyond3D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Edgessä uutisoidaan, että Microsoftille ollaan nyt palkkaamassa heeboja suunnittelemaan seuraavan sukupolven konsolirautaa.

Microsoft Hiring Next-Gen Hardware Developers | Edge Magazine

Oikeastaan mielenkiintoista tässä on se, että nytkö vihdoin lakattaisiin viittaamasta nykyiseen sukupolveen sanoilla "next gen"? Ei sillä, että next-genin pitäisi jo viidessä vuodessa muuttua current-geniksi...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ubisoftin toimari Yves Guillemot kaipaa uutta rautaa jotta pelintekijät voisivat taas innovoida. Guillemotin mukaan konsolisukupolven alkuvaiheessa kuluttajat ovat avoimempia uusille nimikkeille ja ideoille, kun taas tällä hetkellä hetkellä pelaajat hakevat peleiltään lähinnä tuttuja kokemuksia:

25 Years of Ubisoft | A MCV Feature | MCV

"If we look at the industry’s history we see that there are times when it is right to introduce new IP and times when it is harder.

At this stage in the consoles’ lifecycles it is possible to do new IP, but it will be more attractive when new consoles come along. That’s when consumers are more open to trying new things.

As consoles get more mature it is the big established brands that soak up most of the sales.
When a new format launches, we look to use the new technology to bring new games and new ideas to our consumers. We would always hope to be more successful on new formats than our competitors.

...

It is part of the DNA of the company. Each time there is new hardware it gives our creative teams more freedom and they don’t have to follow the same rules. They can try new things because the consumer expects and wants new things.

As an industry we need innovation. Kinect, Move, 3DS, NGP – all these things will help."
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ubisoftin toimari Yves Guillemot kaipaa uutta rautaa jotta pelintekijät voisivat taas innovoida. Guillemotin mukaan konsolisukupolven alkuvaiheessa kuluttajat ovat avoimempia uusille nimikkeille ja ideoille, kun taas tällä hetkellä hetkellä pelaajat hakevat peleiltään lähinnä tuttuja kokemuksia:

25 Years of Ubisoft | A MCV Feature | MCV

Ja kun viimein tuli uusi konsoli, niin Ubisofthan käytti tilaisuuden hyödykseen: Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars, Rayman 3D, Rabbids Travel in Time, Combat of Giants 3D, Splinter Cell 3D... uutta IP:tä suorastaan vilisee silmissä!

Samoin taitaisi käydä minkä tahansa muunkin uuden konsolin kanssa. Ja päinvastoin konsolin elinkaaren loppupuolella usein tulee uusia nimikkeitä, kun ostajakunta on laajimmillaan ja enimmät jatko-osat on saatu jo alta pois.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Minusta innovoinnin määrän pitäisi lähinnä kasvaa, mitä pidemmälle konsolin elinkaaressa mennään. Kun raudasta on helpot mehut puristettu, pitää keksiä innovatiivisia tapoja saada entistä näyttävämpää tai muuten vaan teknisesti taitavampaa jälkeä.

Lisäksi on tuo Mahewcoron mainitsema pointti siitä, että suurella install basella on vähemmän riskialtista lähteä kokeilemaan Jotain Erilaista Peliä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Varmaan konsolien alkutaipaleella ollaan avoimia uusille peleille ja jokainen vähänkin kiinnostava peli saa huomiota. Mutta enemmän se johtuu valinnanvaran vähyydestä, kuin pelien innovatiivisuudesta. Vakiintuneella alustalla tarjontaa on niin paljon, että pelkillä turvallisillakin valinnoilla saa halutessaan aikaiseksi peliähkyn.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Minusta innovoinnin määrän pitäisi lähinnä kasvaa, mitä pidemmälle konsolin elinkaaressa mennään. Kun raudasta on helpot mehut puristettu, pitää keksiä innovatiivisia tapoja saada entistä näyttävämpää tai muuten vaan teknisesti taitavampaa jälkeä.

Puhumattakaan siitä, että pidemmällä konsolisyklissä näitä graafisesti korkean tason pelejä luulisi olevan enemmän, kun kehittäjät ovat sisäistäneet laitteiden salat, joten erottua pitäisi sisällöllisesti. Useimmiten sitä tietenkin turvaudutaan tuttuun kaavaan ja nimeen.

Suhteellisen vähille nämä (menestyksekkäät) uudet pelisarjat ovat pidemmällä konsolisukupolvessa jääneet. Monille suursarjoile lyötiin perustukset juuri sukupolven alkupuolella: Modern Warfare, Bioshock, Assassin's Creed, Mass Effect, Gears of War, Uncharted ja niin edelleen. Ei tule hirvittävästi mieleen sarjoja, jotka olisivat menestyksekkäästi putkahtaneet esille esimerkiksi kahden viime vuoden sisällä. Uusia pelejä on toki nähty, mutta eivät nämä Vanquishit ja Bayonettat ole keränneet kehuttavaa suosiota, kun jatko-osat jylläävät. Mieluusti olisin suonut esimerkiksi Bulletstormille hyvää menestystä, sillä pelistä näkee, että todella fiksuja kehittäjiä Puolassa asustaa. Noh, onhan tuo Dragon Age ainakin periaatteessa vähän myöhemmin syklissä syttynyt. Kai se on helpompi turvautua jo perustettuihin sarjoihin kuin lähteä "turhaan" uutta riuhtomaan.

Ubisoftilta kieltämättä arvostelujen perusteella melkoista kuonaa suollettu 3DS:lle. Onhan siellä joitakin positiivisia juttuja, kuten tuo Ghost Recon, mutta köykäiset käännökset eivät sympatiaa synnytä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/04/14/new-nintendo-console-at-e3.aspx

Michael Pachterin ennakoima Wii 2 pian täällä? Julkaisua huhutaan kesän E3-messuille.

We have confirmed with multiple sources that this new home system is capable of running games at HD resolutions. There are conflicting reports, however, as to whether its graphics will be comparable to those on the Xbox 360 and PlayStation 3 – meaning it could surpass or fall short of those systems. Either way it will offer competitive specifications. Moving to HD should greatly help Nintendo and its new console in getting more multi-platform triple-A titles like Portal 2 or Mortal Kombat. This, in turn, will strengthen Nintendo's historically poor relationship with third-party publishers/developers.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Michael Pachterin ennakoima Wii 2 pian täällä? Julkaisua huhutaan kesän E3-messuille.

Michael Pachterin "ennakoima" Wii HD olisi julkaistu jo vuosia sitten. Uutisen perusteella tämä on kaikkea muuta: tällä kertaa Nintendo näyttää avaavan pelin ja seuraavan sukupolven. Varmistusta vielä odotellaan.

Mutta jos Nintendo tosiaan julkistaa uuden konsolin E3:ssa, miten kilpailijat reagoivat? Onko MS:llä ja Sonylla uutta tekniikkaa valmiiksi suunniteltuna vai pääseekö Nintendo ottamaan etumatkaa kuten Sony PlayStation 2:n aikaan?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

... tällä kertaa Nintendo näyttää avaavan pelin ja seuraavan sukupolven.
Ottakaa tämä kysymykseni vakavasti, ei minään Nintendo-kettuiluna taikka trollauksena...

Jos tämä Nintendon seuraava konsoli on teknisesti "vain" PS3/X360:n tasolla, voiko sitä laskea todella seuraavan sukupolven konsoliksi? Vai vedetäänkö raja ihan vain julkaisuajankohdan mukaan? Tai tekeekö siitä "next-geniä" jokin uusi, innovatiivinen juttu - let's say vaikkapa se jo Wiille kaavailtu sykemittarihimmeli?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ottakaa tämä kysymykseni vakavasti, ei minään Nintendo-kettuiluna taikka trollauksena...

Jos tämä Nintendon seuraava konsoli on teknisesti "vain" PS3/X360:n tasolla, voiko sitä laskea todella seuraavan sukupolven konsoliksi? Vai vedetäänkö raja ihan vain julkaisuajankohdan mukaan? Tai tekeekö siitä "next-geniä" jokin uusi, innovatiivinen juttu - let's say vaikkapa se jo Wiille kaavailtu sykemittarihimmeli?

IGN sanoo että merkittävästi nykyisiä HD konsoleita tehokkaampi. Kyllä se tulee silti jättämään laitteen erikoiseen asemaan kun kilpailijat tulevat markkinoille jos mitään Wii tyylistä gimmickiä ei ole mukana. Ja kannattaa muistaa että 2012 jouluna PS3/X360 hinta on $199.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ottakaa tämä kysymykseni vakavasti, ei minään Nintendo-kettuiluna taikka trollauksena...

Jos tämä Nintendon seuraava konsoli on teknisesti "vain" PS3/X360:n tasolla, voiko sitä laskea todella seuraavan sukupolven konsoliksi?

Kuluva sukupolvi jakautui kahtia. Sony, Microsoft ja analyytikot odottivat, että HD hallitsisi tätä sukupolvea suvereenisti. Kaikesta siihen upotetusta rahasta huolimatta kävi toisin, ja tarvittiin Wii pelastamaan pelimarkkinat. Wii tarjosi vaihtoehdon ja muutti markkinoita, ja sen liiketunnistustekniikka muutti odotuksia pelikonsoleista ja pelaamisesta. Nyt myös Sonyn ja MS:n konsoleilla on omat liiketunnistusratkaisunsa, mutta ne ovat kuitenkin yhä lisälaiteratkaisuja, joiden pelituki ei voi koskaan olla kokonaisvaltainen osa laitteidensa pelikirjastoa. Loppujen lopuksi, näiden laitteiden perusohjaimet ovat samaa vanhaa mallia jota todellisella uuden sukupolven konsolilla kutsutaan "Classic Controlleriksi".

Nintendo tulee todennäköisesti ensimmäisenä tarjoamaan evoluution tästä sukupolvesta - HD-konsolin, joka sisältää vakiona liiketunnistuksen - alusta asti laitteen suunnittelussa huomioon otettuna, sekä Wiistä saadulla kokemuksella ryyditettynä. Vaikka mukana ei olisi muuta uutta tekniikkaa, jo tämä riittäisi uuden sukupolven aloitukseksi - liiketunnistuskonsolien toinen sukupolvi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Olen osittain samoilla linjoilla. Nintendo osasi väsätä suoraan sen hetkiseen markkinatilanteeseen sopivan laitteen Wiillä, uskoisin että nyt pystyvät samaan HD-laitteella plus päivitetyllä ohjauksella. Mikä se ohjaus/juju on, sitä en tiedä. Kuitenkin Nintendon bisnes perustuu (imo) siihen että firman pelejä voi pelata vain firman-laitteilla, platform-spesific strategy taitaisivat engelsmannit sanoa, eli homma pyörii alustan ympärillä. Jos tuovat nytkin selvästi pelkästään pelaamiseen keskittyvän alustan 2011/2012-tehoilla ja ominaisuuksilla (tarkoittaen netti-infraa jne, ei niinkään Blu-ray-toistoa/videovuokraamoa jne). Massamarkkinathan ovat osoittaneet että simppeli "marketing story" pureutuu paremmin kuin all-in-one-laitteet. Eiköhän Guitar hero, Wii Sports ja Wii Fit ole tästä hyviä esimerkkejä, periaatteessa yksi myyvä nimi riittää liikuttamaan sievoisen summan rahaa ja hardwarea koteihin vaikkei muuta käyttöä laitteille olisikaan.

Sukupolvien laskemiseen en sinänsä osaa ottaa kantaa, tai sanotaan näin että uskoisin tulevaisuudessa kentän joko: A. hajaantuvan entisestään, valmistajien omat laitteet tulevat milloin tulevat riippumatta muista, tai B. alustojen yhtenäistyvän jolloin samat pelit pyörivät monella laitteella ja ominaisuudet riippuvat valmistajasta. Kuitenkin koska konsolibisnes vaatii suuren panostuksen firmoilta, veikkaan A:ta todennäköisemmäksi. Eli Nintendo tuo oman uudistuksensa (joku jippo koneessa on HD:n lisäksi, tuskin muuten suuria menestymisen odotuksia on Nintendolla itselläänkään, 3rd party-porttauksien helpottaminen kun tuskin on firman kärkipäässä), MS panostaa Kinectiin ja koittaa saada 2011 jouluksi selkeän sanoman ja hitin laitteelle, (tulevaisuudessa Kinectiin integroitu xbox?), Sony keskittyy tuottamaan leffamaisia pelejä myydäkseen Blu-rayta ja jatkaa "it only does everything"-linjalla buffatakseen konsernin muitakin tuotteita.

Enpä tiedä, kunhan mutuilen pe-iltapäivän ratoksi. Yllä oleva on lähinnä markkinoiden suhteen mietiskelyä, itse olen boksilla pelannut tyytyväisenä 2007 alkaen. Nyt viime syksy ja alkuvuosi on tosin itselle tuntunut kovin tylsältä isojen pelien suhteen, hauskempaa on ollut välillä keskittyä ladattaviin peleihin konsoleilla tai iPhonella sekä retroiluun. Pieni ravistelu on aina paikallaan alalla kuin alalla, joten hyvä jos jotain uutta yritystä syntyy konsolien suhteen. Pelaaja voi aina katsoa vierestä lähteekö villitykseen mukaan vai päättääkö jädä vielä sivulinjoille katsoamaan muiden puuhia. Pelimarkkinat ovat kuitenkin nykyään niin isot että kaikille on tilaa ja kasvuakin uskon olevan parin heikomman vuoden jälkeen (tosin kokonaismarkkinat ovat varmasti viime vuosinakin kasvaneet, kun mukaan lasketaan kaikki digitaalinen jakelu).
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Michael Pachter aikanaan povasi että Nintendo julkaisisi HD-version Wiistä pari vuotta Wiin julkaisun jälkeen, ja nyt valittelee kun Nintendo ei noudattanut hänen ennustustaan:

"I think the right time for the console was in front of Kinect and Move, and think that Nintendo has forever lost one customer for each Kinect and Move unit sold," he said. "That means they should have launched the Wii 2 in Fall 2009, and at the latest in Fall 2010, so a launch in 2011 is late.

Pachter: Nintendo HD console late, but not 'too' late- Destructoid
 
Ylös Bottom