Doctor Pepper
Well-Known Member
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Nykyisen sukupolven keskeiset puutteet ovat sellaisia, jotka eivät nosta merkittävästi pelien kehityskustannuksia. Liian vähäinen muisti kostautuu siinä, että aito fullHD-grafiikka siedettävällä ruudunpäivityksellä on mahdotonta. Pitkät ja usein toistuvat lataustauot johtuvat myös muistin vähyydestä. Esimerkiksi GTA IV:n kaduilla on kovin autiota verrattuna oikeaan suurkaupunkiin, se ei johdu siitä, että grafiikka-artisti ei ole jaksanut piirtää enemmän ukkoja ja autoja vaan siitä, ettei tarpeeksi moniin yhtäaikaisiin liikkuviin objekteihin riitä laskentatehoa. Liikenteen kymmenkertaistaminen ei vaatisi pelintekijöiltä kovin suurta panostusta. Samoin vaikka urheilupelien yleisöön ja roolipelien ruohikoihin ja metsiin voisi panostaa aivan eri tavalla lähes ilmaiseksi. Jokaista puuta ei tarvitse piirtää erikseen, samalla fraktaalialgoritmilla saa tehtyä yhtä halvalla miljardi puuta kuin kymmenen puuta.
Pelien ruudunpäivityksen kasvattaminen vähintään 60 ruutuun sekunnissa ei vaadi yhtään lisätyötä grafiikka-artistilta. Samoin tehokkaampi laite voisi hyödyntää anisotrooppisen filtteröinnin ja antialisoinnin kaltaisia grafiikkaa parantavia tekniikoita jotka eivät edellytä grafiikka-artistilta mitään. Grafiikka-artisti saisi helpotusta lisätehoista optimointivaiheessa, joka on nykyään yksi kalleimmista pelinteon kustannuksista. Peleihin joudutaan edelleen lisäämään ylimääräisiä seiniä ja sumuesteitä koska muisti ei riitä tarpeeksi suuriin ja yksityiskohtaisiin tiloihin. Polygoneja joudutaan myös tiputtamaan jo tehdyistä hahmomalleista, jotta peli pyörisi edes siedettävästi.
Väitän siis, että tärkeimmät ja olennaisimmat puutteet nykykonsoleissa olisi helposti korjattavissa tehon ja muistin lisäyksellä eikä se aiheuttaisi merkittäviä kustannuksia pelien tuotantokuluihin. Minulle ainakin nopeammat latausajat, laajemmat ympäristöt ilman keinotekoisia seiniä, tasainen ruudunpäivitys, aito HD-grafiikka ja nykyisin usein aution ympäristön elävöittäminen olisivat tärkeimpiä toiveita. Oletus siitä, että seuraava askel olisi fotorealismia perustuu samaan ajatteluvirheeseen kuin Doom 3. Senhän piti mullistaa pelaaminen uskomattoman hienolla grafiikalla. Harmi vain, että Doomin pelaajat eivät halunneet taistella yhtä hienoa örkkiä vastaan kerrallaan pimeillä, kapeilla ja mutkaisilla käytävillä.
Nykyisen sukupolven keskeiset puutteet ovat sellaisia, jotka eivät nosta merkittävästi pelien kehityskustannuksia. Liian vähäinen muisti kostautuu siinä, että aito fullHD-grafiikka siedettävällä ruudunpäivityksellä on mahdotonta. Pitkät ja usein toistuvat lataustauot johtuvat myös muistin vähyydestä. Esimerkiksi GTA IV:n kaduilla on kovin autiota verrattuna oikeaan suurkaupunkiin, se ei johdu siitä, että grafiikka-artisti ei ole jaksanut piirtää enemmän ukkoja ja autoja vaan siitä, ettei tarpeeksi moniin yhtäaikaisiin liikkuviin objekteihin riitä laskentatehoa. Liikenteen kymmenkertaistaminen ei vaatisi pelintekijöiltä kovin suurta panostusta. Samoin vaikka urheilupelien yleisöön ja roolipelien ruohikoihin ja metsiin voisi panostaa aivan eri tavalla lähes ilmaiseksi. Jokaista puuta ei tarvitse piirtää erikseen, samalla fraktaalialgoritmilla saa tehtyä yhtä halvalla miljardi puuta kuin kymmenen puuta.
Pelien ruudunpäivityksen kasvattaminen vähintään 60 ruutuun sekunnissa ei vaadi yhtään lisätyötä grafiikka-artistilta. Samoin tehokkaampi laite voisi hyödyntää anisotrooppisen filtteröinnin ja antialisoinnin kaltaisia grafiikkaa parantavia tekniikoita jotka eivät edellytä grafiikka-artistilta mitään. Grafiikka-artisti saisi helpotusta lisätehoista optimointivaiheessa, joka on nykyään yksi kalleimmista pelinteon kustannuksista. Peleihin joudutaan edelleen lisäämään ylimääräisiä seiniä ja sumuesteitä koska muisti ei riitä tarpeeksi suuriin ja yksityiskohtaisiin tiloihin. Polygoneja joudutaan myös tiputtamaan jo tehdyistä hahmomalleista, jotta peli pyörisi edes siedettävästi.
Väitän siis, että tärkeimmät ja olennaisimmat puutteet nykykonsoleissa olisi helposti korjattavissa tehon ja muistin lisäyksellä eikä se aiheuttaisi merkittäviä kustannuksia pelien tuotantokuluihin. Minulle ainakin nopeammat latausajat, laajemmat ympäristöt ilman keinotekoisia seiniä, tasainen ruudunpäivitys, aito HD-grafiikka ja nykyisin usein aution ympäristön elävöittäminen olisivat tärkeimpiä toiveita. Oletus siitä, että seuraava askel olisi fotorealismia perustuu samaan ajatteluvirheeseen kuin Doom 3. Senhän piti mullistaa pelaaminen uskomattoman hienolla grafiikalla. Harmi vain, että Doomin pelaajat eivät halunneet taistella yhtä hienoa örkkiä vastaan kerrallaan pimeillä, kapeilla ja mutkaisilla käytävillä.