Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielenkiintoinen tuo RemotePlay keskustelu. Itselläni monella tapaa sama tilanne, että yksi telkkari löytyy ja Vita, joten olisi hienoa jos toimisi moitteetta, toki en odota mitään tajunnan räjäyttävää siitäkään. Mitään järkeä ei 20m piuhoja ja uusia telkkuja yms yms taloon ole hankkia vain yhden remoteplayn takia. Kaikenlisäksi melko hankalaa kantaa telkkaria ja pleikkaria bussissa, jos tahtoo pelata vaikka työ/koulumatkalla. Mielummin Vita tai sitten pitää vain unohtaa koko juttu.

Toisaalta on turhaa spekuloida riittääkö 3G verkko vai ei. Tai, voihan sitä spekuloida, mutta marraskuussahan sen vasta todella näkee, eikä numeroita kannata liikaa pyöritellä. Löytyy minulta 4G yhteyksinen känykkäkin niin täytyypä sekin koeajaa. Kun Sony on mainostanut tuota remoteplayta, niin eivätköhän he ole tehneet siitä sen verran vakaan että toimii myös niinkin suuressa metropoliassa kuin Helsinki. Ja kukapa nyt lätkämatsissa pelaisikaan Vitalla.
Mä oon selvästi aliarvioinu ihmisten halun pelata pikkuruiselta 5" ruudulta PS4 pelejä. Oon aina pitäny koko Vitaakin epäonnistuneena kapistuksena, olen ajatellu että Sony teki Vitasta ominaisuuksiltaan ja pelivalikoimaltaan liian "aikuismaisen" vaikka käsikonsolien kohderyhmä on lapset. Tuohon päätelmään voisi helposti tulla sillä perusteella että Vita ei ole myyny odotuksien mukaisesti ja paljon paremmin onnistuneen DS:n pelivalikoima on...noh, lapsellinen. Tai sitten mä en ole aliarvioinu ihmisten halua pelata 5" ruudulta pelejä ison ruudun sijaan ja lopputulos on ettei Vitan myynnissä näy PS4:n julkaisu millään tavalla ja Sonyn yritys herätellä Vitan kaupankäyntiä epäonnistui. Se nähdään pian miten käy.
Lätkämatsi oli vain esimerkki siitä ettei Elisa tai Sonera aio 3G verkkoa enää tästä parantaa, kun edes jokaviikkoisia ruuhkapaikkoja ei koiteta saada toimimaan. Tämä takaa sen ettei 3G tule ikinä olemaan mahdollinen alusta kaukopelaamiselle. 4G:tä ei löydy Vitasta ja tuskin Sony lähtee ihmisille myymään ideaa että "tee ensin puhelimestasi wifi hotspot ja sitten sen kautta ota yhteys Vitalla ja sitten selvitä sen hetkinen koti-ip:si ja sitten pääset pelaamaan, kunnes tulet katvealueeseen".
Sony teki erikoisen ratkaisun ottaessaan Vitan PS4:n myyntiargumentiksi. Juuri siksi ettei se PS4-pelaaminen onnistu kodin ulkopuolella. Tai ehkä he luottavat ettei ihmiset tajua sitä.

Microsofthan olisi mielellään tehnyt GoG-tyylisen DRM-vapaan järjestelmän, mutta pahat pelijulkaisijat pakottivat suunnittelemaan järjettömän monimutkaisen ja rajoittavan DRM-järjestelmän, joka olisi vaatinut online-pakkoa. Microsoftin "tulevaisuus" ja muuttuneet suunnitelmat tietenkin sisältävät DRM-vapaan järjestelmän, joka takaa ostettujen pelien pelaamisen myös mahdollisten lisenssien "umpeutumisen", järjestelmän alasajon tai vaikka pidentyneen nettitauon jälkeen. Pelaajat olivat vain tyhmiä kun eivät hyväksyneet Xbox Onen DRM-järjestelmää pikku vioista huolimatta, kun Microsoft yritti vain edistää tulevaisuuden saapumista salpaamalla levypelit.

Digitaalinen jakelu ei ole tulevaisuutta, se on tätä päivää. Microsoftin järjestelmä sen sijaan ei toivottavasti koskaan ole tulevaisuutta heidän suunnitelmistaan huolimatta.
Eli siis, kun Microsoftin systeemi on (olisi ollut/tulee olemaan) paljon parempi kuin mitä on Steam, sun täytyy ihan tosissaan vihata Valvea ja koko PC-pelaamista. Tiesithän siis että PC:llekin on levypelejä, jotka eivät toimi ennenkuin olet rekisteröinyt ne Steamissä ja pelaamaan pääset vain kirjauduttuasi Steamiin? Steamin tilalla voi yhtä hyvin lukea Origin.

Nisupullakin voi ihan vapaasti kehittää systeemin jossa ei ole käyttöoikeustarkastuksia (DRM), mutta jotka kuitenkin estävät massiivisen piratismin joka tuhoaa koko pelialan puolessa vuodessa. Lupaan että tulet multimiljonääriksi nopeammin kuin ehdit sanoa "DRM on tyhmä koska kaikki kovaääniset ihmiset sanovat niin"! Ainiin mutta, keksit mimmoisen järjestelmän tahansa, sen nimi on edelleen Digital Rights Management.
DRM on äärimmäisen tyhmä systeemi silloin kun se heikentää äänenlaatua (cd-levyt tuossa taannoin) tai vaikeuttaa pelin pelaamista (et pysty ollenkaan pelaamaan jos serverit ovat täynnä...Sim City, Diablo 3...). Xboxille kaavailtu systeemi ei kuulu kumpaankaan noista. Mun henkilökohtainen mielipiteeni kerran vuorokaudessa taustalla tapahtuva nopea automaattinen operaatio on paljon parempi systeemi kuin tämä nykyinen "levyn täytyy olla asemassa jotta voit pelata sitä-DRM".
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mun henkilökohtainen mielipiteeni kerran vuorokaudessa taustalla tapahtuva nopea automaattinen operaatio on paljon parempi systeemi kuin tämä nykyinen "levyn täytyy olla asemassa jotta voit pelata sitä-DRM".
Tästä täysin samaa mieltä.

Mitä noihin edellä puituihin kaapelivetoihin tulee, niin HDMI-signaaliakin voi jo nykyään siirtää langattomasti. Halvempia ovat jo nuo lähetin-vastaanottimet kuin Vita.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Lupaan että tulet multimiljonääriksi nopeammin kuin ehdit sanoa "DRM on tyhmä koska kaikki kovaääniset ihmiset sanovat niin"!

Ei tuohon kovaäänisiä ihmisiä tarvittu nytkään. Markkinat ratkaisivat ja Microsoftin oli pakko perääntyä hankkeissaan kaapata fyysisen pelilevyn oikeudet itselleen. Ilman tätä 180 asteen kääntymistä, olisi konsolisota käytännössä jo ohi selvin numeroin. Nyt saivat lisäaikaa ja uskoteltua kaiken suunnitellun haudatun. Heillä on kuitenkin infra valmiina ja voivat palauttaa sen yhtä helposti kuin nyt disapbloida day one -päivityksellään. Microsoft mokasi ja ovat sen myöntäneet lakki kourassa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei tuohon kovaäänisiä ihmisiä tarvittu nytkään. Markkinat ratkaisivat ja Microsoftin oli pakko perääntyä hankkeissaan kaapata fyysisen pelilevyn oikeudet itselleen. Ilman tätä 180 asteen kääntymistä, olisi konsolisota käytännössä jo ohi selvin numeroin. Nyt saivat lisäaikaa ja uskoteltua kaiken suunnitellun haudatun. Heillä on kuitenkin infra valmiina ja voivat palauttaa sen yhtä helposti kuin nyt disapbloida day one -päivityksellään. Microsoft mokasi ja ovat sen myöntäneet lakki kourassa.

On kuitenkin naiivia kuvitella, etteikö kaikki olisi olleet samassa kuviossa mukana ennen Sonyn PR-stunttia. Onhan Sony myöntänyt jo itsekin että DRM-päätös tehtiin MS:n esityksen jälkeen, samassa yhteydessä kun Eye pudotettiin myyntipaketista ja konsolia päätettiin myydä tappiolla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onhan Sony myöntänyt jo itsekin että DRM-päätös tehtiin MS:n esityksen jälkeen, samassa yhteydessä kun Eye pudotettiin myyntipaketista ja konsolia päätettiin myydä tappiolla.

No äläppä nyt taas :D Sonyn mukaan päätökset oli tehty kyllä ennen MS:n shöytä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onhan Sony myöntänyt jo itsekin että DRM-päätös tehtiin MS:n esityksen jälkeen, samassa yhteydessä kun Eye pudotettiin myyntipaketista ja konsolia päätettiin myydä tappiolla.
Valehteletko tietoisesti vai ovatko nämä totuuksia sinun maailmassasi?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No äläppä nyt taas :D Sonyn mukaan päätökset oli tehty kyllä ennen MS:n shöytä.

Ei ollut, mutta ymmärrän toki miksi tästä näkökulmasta halutaan pitää kiinni lopppuun asti.

Valehteletko tietoisesti vai ovatko nämä totuuksia sinun maailmassasi?

Totuuksia sinunkin maailman ulkopuolelta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Voi kumpa se PS4 olisi jo markkinoilla, niin pääsisi jo pelaamaan ja keskustelemaan konsolin ominaisuuksista ihan kokemuspohjalta, eikä tarvitsisi tuhlata aikaa tuollaiseen lapselliseen ylläolevaan "juupas-eipäs-mutkun"-väittelyyn, joka saa täällä päässä ainakin naamapalmureaktion aikaan päällimmäisenä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onhan Sony myöntänyt jo itsekin että DRM-päätös tehtiin MS:n esityksen jälkeen, samassa yhteydessä kun Eye pudotettiin myyntipaketista ja konsolia päätettiin myydä tappiolla.
Muistini on tunnetusti huono ja joidenkin mielestä ehkä suorastaan valikoiva, joten tarjoaisitko muistin virkistykseksi lähteet näille väittämille?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Valehteletko tietoisesti vai ovatko nämä totuuksia sinun maailmassasi?

Totuuksia sinunkin maailman ulkopuolelta.

Lisätään vielä vaikka tällaista sullekin, ettei tarvitse tulla syyttelemään valehtelusta jatkossa kun Sony-uutinen ei miellytä.

"SCE Worldwide Studios president Shuhei Yoshida admitted to Famistu magazine this week that Sony changed its stance on DRM after hearing all the negative feedback stemming from the Xbox One."
Sony Changed DRM Gears After Negative Xbox One Feedback

Muistini on tunnetusti huono ja joidenkin mielestä ehkä suorastaan valikoiva, joten tarjoaisitko muistin virkistykseksi lähteet näille väittämille?

Seuratkaa aikaanne!
Sony changed PlayStation 4 DRM policy after Xbox One outrage | Playstation 4
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitoksia noista! Hyvä, että edes joku sentään osaa kertoa tässä ketjussa välillä uutisia myös siitä toisesta näkökulmasta! Kovin yksipuoleista kun yleensä tuntuu olevan.

Jännä muuten, miten yleensä tarkasti mediaa seuraavat ja herkästi sitä siteeraavat herrat nisu ja jryi olivat päästäneet noinkin oleellisen tiedon menemään täysin alta tutkan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

"SCE Worldwide Studios president Shuhei Yoshida admitted to Famistu magazine this week that Sony changed its stance on DRM after hearing all the negative feedback stemming from the Xbox One."
Tom's Hardwaren uutinen viittasi Polygonin uutiseen, joka puolestaan viittasi Famitsun haastatteluun. En kyseistä Famitsu-lähdettä lähtenyt etsimään, koska se lienee japaniksi.

Polygonin uutisessa löytyy kuitenkin lainaus siitä, mitä Yoshida sanoi:

"There were lots of people who gave their opinions on that issue to my Twitter account before E3," SCE Worldwide Studios president Shuhei Yoshida told Famitsu magazine this week. "It's not that our hardware policies are decided strictly based on user reaction like this, but when we were thinking about what we had to bring across and how to bring it across, it was a very useful source."
En löydä tuossa mitään myöntämistä suunnanmuutoksista ja varsinkaan Microsoftin ilmoituksen vaikutuksesta. Ennen E3:a Twitterissä pyöri se #PS4noDRM-"kampanja", ja oman tulkintani mukaan kyseinen viestin kuluttajilta vain vahvisti Sonyn päätöstä olla muuttamatta DRM-käytäntöjään (ts. se on samanlainen kuin PS3:ssa).

Kameran pudottamisesta paketista Yoshida ei sanonut mitään. TH:n uutisessa viitattiin IGN:n uutiseen, jossa puolestaan lähteenä oli huhut alan sisäpiiriläisiltä. Pelialan huhut ovat monesti toki totta, mutta mielestäni tässä ei ole Sony taikka Yoshida suoraan myöntänyt mitään. On vain tulkintaa tapahtumista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tom's Hardwaren uutinen viittasi Polygonin uutiseen, joka puolestaan viittasi Famitsun haastatteluun. En kyseistä Famitsu-lähdettä lähtenyt etsimään, koska se lienee japaniksi.

Polygonin uutisessa löytyy kuitenkin lainaus siitä, mitä Yoshida sanoi:


En löydä tuossa mitään myöntämistä suunnanmuutoksista ja varsinkaan Microsoftin ilmoituksen vaikutuksesta. Ennen E3:a Twitterissä pyöri se #PS4noDRM-"kampanja", ja oman tulkintani mukaan kyseinen viestin kuluttajilta vain vahvisti Sonyn päätöstä olla muuttamatta DRM-käytäntöjään (ts. se on samanlainen kuin PS3:ssa).

Kameran pudottamisesta paketista Yoshida ei sanonut mitään. TH:n uutisessa viitattiin IGN:n uutiseen, jossa puolestaan lähteenä oli huhut alan sisäpiiriläisiltä. Pelialan huhut ovat monesti toki totta, mutta mielestäni tässä ei ole Sony taikka Yoshida suoraan myöntänyt mitään. On vain tulkintaa tapahtumista.

Tässä on sellainen ongelma kaiken kaikkiaan, että eräiden on todisteltava väitteitään ja eräiden ei. Eiköhän tehdä välillä niin, että te esitätte todisteet jotka kumoavat nuo linkittämäni?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia


Tuossa siis on toimittajan tulkinta Shu Yoshidan haastattelusta, johon ei kuitenkaan anneta linkkiä. Vastapalloon tässä Andrew Housen haastattelu, jossa suoraan sanotaan, että Sonylla ei ollut koskaan suunnitelmissa esim. käytettyjen pelien myynnin blokkaaminen: Sony 'had no intention' of PlayStation 4 used games DRM, according to Andrew House | Polygon

House nimenomaisesti kommentoi boksin suunniteltua DRM-ratkaisua: "And I have to say that we were slightly perplexed, because we had no intention of changing from a model that I think has served us really well for several platform life-cycles."

Ja mitä hintaratkaisuun tulee, niin Jack Tretton kommentoi asiaa IGN:lle (mistä Polygon uutisoi): "A multi-billion dollar publicly traded corporation makes those decisions months and months in advance".

Eli kaksi suoraa sitaattia vs. hevosmiesten tietotoimisto.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuossa siis on toimittajan tulkinta Shu Yoshidan haastattelusta, johon ei kuitenkaan anneta linkkiä. Vastapalloon tässä Andrew Housen haastattelu, jossa suoraan sanotaan, että Sonylla ei ollut koskaan suunnitelmissa esim. käytettyjen pelien myynnin blokkaaminen: Sony 'had no intention' of PlayStation 4 used games DRM, according to Andrew House | Polygon

House nimenomaisesti kommentoi boksin suunniteltua DRM-ratkaisua: "And I have to say that we were slightly perplexed, because we had no intention of changing from a model that I think has served us really well for several platform life-cycles."

Ja mitä hintaratkaisuun tulee, niin Jack Tretton kommentoi asiaa IGN:lle (mistä Polygon uutisoi): "A multi-billion dollar publicly traded corporation makes those decisions months and months in advance".

Eli kaksi suoraa sitaattia vs. hevosmiesten tietotoimisto.

Vai että Jack Tretton. Ei ole vieläkään syytä vetää takaisin väitettä siitä että Sony teki 180° DRM:n, kameran ja hinnan suhteen MS:n esityksen jälkeen. Alkuperäinen kameran kanssa bunlattu setti olisi myyty voitolla, mutta lopulta päädyttiin siihen että voidaan ottaa $60 takkiin jokaisesta PS4:stä kunnes tilanne tasoittuu. En ymmärrä miksi tätä on vaikea uskoa, koska tämä on klassista Sonya parhaillaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei ole vieläkään syytä vetää takaisin väitettä siitä että Sony teki 180° DRM:n, kameran ja hinnan suhteen <...>
Eipä niin, kun oli niin luotettavat ja yksikäsitteiset lähteet.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän tehdä välillä niin, että te esitätte todisteet jotka kumoavat nuo linkittämäni?
jryi tuossa jo laittoikin parit lähteet. Viestissäni viittaamani Polygonin ja IGN:n uutiset löytyvät siitä TH:n uutisesta. En valitettavasti näin kännykällä kirjoittaessani jaksanut liikkuvassa bussissa copy-pasteta linkkejä, jotka löytyivät alkuperäisestä uutisesta kumpainenkin.

Lisäsin linkit nyt tähän viestiin, ja tässä vielä lainaus IGN:ltä.

According to multiple sources, in the months leading up to E3, Sony nixed plans to include the camera add-on with every system and shave $100 off its originally planned price of $499. Most importantly, it did so quietly, informing its retail partners only of the removal of the camera, not specifying the lower price so as not to tip its hand to Microsoft.
Eli lukuisten lähteiden mukaan jo kuukausia ennen E3:a Sony teki päätöksen pudottaa PS Camera pois PS4:n myyntipakkauksesta ja tiputtaa hintaa 100 dollarilla.

Kuitenkin C&VG:n haastattelussa Yoshida sanoo suoraan, että 399 dollaria oli aina se suunniteltu hinta. Yoshida sanoo myös olleensa (hyvällä tavalla) yllättynyt kuullessaan Microsoftin ilmoittamasta Xbox Onen hinnasta. Jos hinta olisi ollut tiedossa etukäteen, kuinka voi yllättyä?

Designing PS4 was all about learning lessons from PS3; the system architecture, ease of development, network services... And the cost of the system is a big part of it. So we always wanted to hit $399 and we designed the system and carefully chose out of all the potential inclusions of the core hardware components and we made a system that we could sell for $399.

So we just did what we aimed to do and we were hoping that people would like it. But we were not totally expecting the external factors that kind of helped us do our business. In short, I was very surprised about the announcement yesterday by some other company... In a good way (laughs).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Voi kumpa se PS4 olisi jo markkinoilla, niin pääsisi jo pelaamaan ja keskustelemaan konsolin ominaisuuksista ihan kokemuspohjalta, eikä tarvitsisi tuhlata aikaa tuollaiseen lapselliseen ylläolevaan "juupas-eipäs-mutkun"-väittelyyn, joka saa täällä päässä ainakin naamapalmureaktion aikaan päällimmäisenä.
Jeps, tulisivatpa koneet jo markkinoille, huomaa tästäkin treadistä että alkaa puheenaiheet olla vähissä kun vängätään sivu tolkulla siitä mitä kukin on sanonut ja missä vaiheessa sekä missä mediassa. Varsinkaan kun tiedetään että ei niitä lausuntoja kannata ikinä lukea kuin piru raamattua, markkinoinnista kun on kuitenkin kyse. no kohta saadaan paljonkin asiaa kun ensimmäiset käyttökokemukset tulee ja päästään vänkäämään niistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olet siis sitä mieltä ettei Shuhei Yoshidan Famitsu-haastattelua koskaan tapahtunut?

Olen sitä mieltä, että Shuhei Yoshida ei koskaan sanonut Famitsulle, että Sony suunnitteli Xbox Onen tyylistä DRM:ää.
 
Ylös Bottom