Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Lätkämatsi oli vain esimerkki siitä ettei Elisa tai Sonera aio 3G verkkoa enää tästä parantaa, kun edes jokaviikkoisia ruuhkapaikkoja ei koiteta saada toimimaan. Tämä takaa sen ettei 3G tule ikinä olemaan mahdollinen alusta kaukopelaamiselle. 4G:tä ei löydy Vitasta ja tuskin Sony lähtee ihmisille myymään ideaa että "tee ensin puhelimestasi wifi hotspot ja sitten sen kautta ota yhteys Vitalla ja sitten selvitä sen hetkinen koti-ip:si ja sitten pääset pelaamaan, kunnes tulet katvealueeseen".
Sony teki erikoisen ratkaisun ottaessaan Vitan PS4:n myyntiargumentiksi. Juuri siksi ettei se PS4-pelaaminen onnistu kodin ulkopuolella. Tai ehkä he luottavat ettei ihmiset tajua sitä.
Nisupullakin voi ihan vapaasti kehittää systeemin jossa ei ole käyttöoikeustarkastuksia (DRM), mutta jotka kuitenkin estävät massiivisen piratismin joka tuhoaa koko pelialan puolessa vuodessa. Lupaan että tulet multimiljonääriksi nopeammin kuin ehdit sanoa "DRM on tyhmä koska kaikki kovaääniset ihmiset sanovat niin"! Ainiin mutta, keksit mimmoisen järjestelmän tahansa, sen nimi on edelleen Digital Rights Management.
DRM on äärimmäisen tyhmä systeemi silloin kun se heikentää äänenlaatua (cd-levyt tuossa taannoin) tai vaikeuttaa pelin pelaamista (et pysty ollenkaan pelaamaan jos serverit ovat täynnä...Sim City, Diablo 3...). Xboxille kaavailtu systeemi ei kuulu kumpaankaan noista. Mun henkilökohtainen mielipiteeni kerran vuorokaudessa taustalla tapahtuva nopea automaattinen operaatio on paljon parempi systeemi kuin tämä nykyinen "levyn täytyy olla asemassa jotta voit pelata sitä-DRM".
Mä oon selvästi aliarvioinu ihmisten halun pelata pikkuruiselta 5" ruudulta PS4 pelejä. Oon aina pitäny koko Vitaakin epäonnistuneena kapistuksena, olen ajatellu että Sony teki Vitasta ominaisuuksiltaan ja pelivalikoimaltaan liian "aikuismaisen" vaikka käsikonsolien kohderyhmä on lapset. Tuohon päätelmään voisi helposti tulla sillä perusteella että Vita ei ole myyny odotuksien mukaisesti ja paljon paremmin onnistuneen DS:n pelivalikoima on...noh, lapsellinen. Tai sitten mä en ole aliarvioinu ihmisten halua pelata 5" ruudulta pelejä ison ruudun sijaan ja lopputulos on ettei Vitan myynnissä näy PS4:n julkaisu millään tavalla ja Sonyn yritys herätellä Vitan kaupankäyntiä epäonnistui. Se nähdään pian miten käy.Mielenkiintoinen tuo RemotePlay keskustelu. Itselläni monella tapaa sama tilanne, että yksi telkkari löytyy ja Vita, joten olisi hienoa jos toimisi moitteetta, toki en odota mitään tajunnan räjäyttävää siitäkään. Mitään järkeä ei 20m piuhoja ja uusia telkkuja yms yms taloon ole hankkia vain yhden remoteplayn takia. Kaikenlisäksi melko hankalaa kantaa telkkaria ja pleikkaria bussissa, jos tahtoo pelata vaikka työ/koulumatkalla. Mielummin Vita tai sitten pitää vain unohtaa koko juttu.
Toisaalta on turhaa spekuloida riittääkö 3G verkko vai ei. Tai, voihan sitä spekuloida, mutta marraskuussahan sen vasta todella näkee, eikä numeroita kannata liikaa pyöritellä. Löytyy minulta 4G yhteyksinen känykkäkin niin täytyypä sekin koeajaa. Kun Sony on mainostanut tuota remoteplayta, niin eivätköhän he ole tehneet siitä sen verran vakaan että toimii myös niinkin suuressa metropoliassa kuin Helsinki. Ja kukapa nyt lätkämatsissa pelaisikaan Vitalla.
Lätkämatsi oli vain esimerkki siitä ettei Elisa tai Sonera aio 3G verkkoa enää tästä parantaa, kun edes jokaviikkoisia ruuhkapaikkoja ei koiteta saada toimimaan. Tämä takaa sen ettei 3G tule ikinä olemaan mahdollinen alusta kaukopelaamiselle. 4G:tä ei löydy Vitasta ja tuskin Sony lähtee ihmisille myymään ideaa että "tee ensin puhelimestasi wifi hotspot ja sitten sen kautta ota yhteys Vitalla ja sitten selvitä sen hetkinen koti-ip:si ja sitten pääset pelaamaan, kunnes tulet katvealueeseen".
Sony teki erikoisen ratkaisun ottaessaan Vitan PS4:n myyntiargumentiksi. Juuri siksi ettei se PS4-pelaaminen onnistu kodin ulkopuolella. Tai ehkä he luottavat ettei ihmiset tajua sitä.
Eli siis, kun Microsoftin systeemi on (olisi ollut/tulee olemaan) paljon parempi kuin mitä on Steam, sun täytyy ihan tosissaan vihata Valvea ja koko PC-pelaamista. Tiesithän siis että PC:llekin on levypelejä, jotka eivät toimi ennenkuin olet rekisteröinyt ne Steamissä ja pelaamaan pääset vain kirjauduttuasi Steamiin? Steamin tilalla voi yhtä hyvin lukea Origin.Microsofthan olisi mielellään tehnyt GoG-tyylisen DRM-vapaan järjestelmän, mutta pahat pelijulkaisijat pakottivat suunnittelemaan järjettömän monimutkaisen ja rajoittavan DRM-järjestelmän, joka olisi vaatinut online-pakkoa. Microsoftin "tulevaisuus" ja muuttuneet suunnitelmat tietenkin sisältävät DRM-vapaan järjestelmän, joka takaa ostettujen pelien pelaamisen myös mahdollisten lisenssien "umpeutumisen", järjestelmän alasajon tai vaikka pidentyneen nettitauon jälkeen. Pelaajat olivat vain tyhmiä kun eivät hyväksyneet Xbox Onen DRM-järjestelmää pikku vioista huolimatta, kun Microsoft yritti vain edistää tulevaisuuden saapumista salpaamalla levypelit.
Digitaalinen jakelu ei ole tulevaisuutta, se on tätä päivää. Microsoftin järjestelmä sen sijaan ei toivottavasti koskaan ole tulevaisuutta heidän suunnitelmistaan huolimatta.
Nisupullakin voi ihan vapaasti kehittää systeemin jossa ei ole käyttöoikeustarkastuksia (DRM), mutta jotka kuitenkin estävät massiivisen piratismin joka tuhoaa koko pelialan puolessa vuodessa. Lupaan että tulet multimiljonääriksi nopeammin kuin ehdit sanoa "DRM on tyhmä koska kaikki kovaääniset ihmiset sanovat niin"! Ainiin mutta, keksit mimmoisen järjestelmän tahansa, sen nimi on edelleen Digital Rights Management.
DRM on äärimmäisen tyhmä systeemi silloin kun se heikentää äänenlaatua (cd-levyt tuossa taannoin) tai vaikeuttaa pelin pelaamista (et pysty ollenkaan pelaamaan jos serverit ovat täynnä...Sim City, Diablo 3...). Xboxille kaavailtu systeemi ei kuulu kumpaankaan noista. Mun henkilökohtainen mielipiteeni kerran vuorokaudessa taustalla tapahtuva nopea automaattinen operaatio on paljon parempi systeemi kuin tämä nykyinen "levyn täytyy olla asemassa jotta voit pelata sitä-DRM".