Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Kuten Haca tuossa sanoikin, kodin upload kaista on aika nihkeä lähteä streamaan pelejä verkon ylitse. Lisäksi kun harvalla on kiinteä ip kotiliittymässään, voi yhteyden muodostus vaatia hiukan muutakin kuin nappia painamalla.
Kiinteä IP ei ole tarpeen. Riittää, että dynaaminen IP ei nyt ihan joka hetki vaihdu. Testasin tätä äsken ihan täällä kotioloissa nykylaitteilla.
Remote Start on ollut PS3:nkin vakio-ominaisuus jo vuosia. Kun etäkäynnistys on käytössä, voi PS3:n herättää normaalista standby-tilastaan
Wake-on-LANilla. Simuloin ulkomaailman yhteyttä muodostamalla iPhone 4S:stä langattoman tukiaseman, johon Vita sitten yhdisti. Vaikka samassa olohuoneessa oltiinkin, kulki datayhteys iPhonen 3G:n kautta julkisen netin läpi.
Ensimmäisellä yrittämällä PS3 ei herännyt, mutta sitten muistin, että mullahan vaihtui koko PS3-järjestelmä "päivittäessäni" vanhan Slim-PS3:n tuohon CECH-4000-sarjalaiseen. Ja kun laitteissa luonnollisestikin oli eri MAC-osoitteet, eivät reitittimen porttiohjaussäännöt päteneet. Remote Start tarvitsi toimiakseen portin 9293 auki sekä TCP:n että UDP:n osalta. Porttiohjaus oli siis tehty muuten oikein, mutta osoitti vanhan (ja käytöstä poistetun) PS3-järjestelmän MAC-osoitteeseen. MAC-osoitteen vaihdon jälkeen uusi PS3-järjestelmäkin heräsi iloisesta lepotilastaan saatuaan herätyskutsun jostakin tuolta julkisen netin puolelta.
Toki tämä esimerkki osoittaa sen, että RS:n käyttöönotto ei välttämättä ole ihan amatöörien hommaa, jos reitittimen konffausta ei hallitse. Jos käytössä on siltaava yhteys tai reititin tukee UPnP:tä tai DMZ:tä, ei manuaalista porttiohjausta tarvita.
Jos toi toimis Gaikain serverin kautta, toimivuus olisi kiinni ainoastaan Vitan tiedonsiirtonopeudesta. Josta tulee mieleen, Vita ei nykyisellään ole LTE-yhteensopiva. Nimittäin 3G on aika nihkeä kaveri edes optimi olosuhteissa.
Vitan uudessa PCH-2000-sarjan mallissa ei 3G:tä ole tarjolla enää lainkaan, joten se saattaisi vihjata, ettei PS4:n Remote Play toimi edes noiden vanhempien Vita-mallien 3G-yhteyksien kautta. Mutta kuten todettua, sitä voi "huijata" luomalla 3G/4G-kännykän kautta WLAN-yhteyden.
Vaan kuinka tuo 3G-yhteys sitten riitti pelaamiseen? Ihan vertailun vuoksi pelasin samaa Tokyo Jungle -peliä sekä 3G:n että paikallisen WLANin kautta. Ero ohjainvasteessa oli toki huomattava, mutta 3G:lläkin peli oli silti täysin pelattava viipeestä huolimatta. Vitan ja PS3:n suorassa kommunikaatiossa viive oli käytännössä olematon. Olisi mielenkiintoista päästä tekemään vastaava testi vielä 4G-kännykän kautta, mutta sellaista ei tähän aikaan aamuyöstä ollut saatavilla.
Mitä tulee kotioloihin...Vita on ~200 euron tienoilla, samalla hinnalla saa 22-24 tuumasen LED-telkkarin. 4 tuuman näyttö vs 22 tuumaa, vitan ohjaimet vs DS4, isompi ohjauslagi vs pienempi ohjauslagi. Eihän tossa ny ole mun mielestä edes miettimistä kumman ottaisin, jos olisin yhden television loukossa.
Vitan näyttö on 5-tuumainen, mutta olet siinä oikeassa, että JOS on mahdollista hankkia se toinen näyttö, ja sen jälkeen haluaa vielä sitä PS4:ä kiikutella jatkuvasti huoneesta toiseen, ei Vitan Remote Play tuollaisessa vertailussa pärjää.
Omassa käyttötapauksessani Vita on kuitenkin jo hankittu ja olemassa, mutta toisen television hommaaminen on ainakin tässä elämänvaiheessa hyvin hankalaa. Sille perhanalle kun pitäisi löytää jokin sijoituspaikkakin, ja ainoa oikeasti mielekäs paikka tässä huushollissa olisi makuuhuoneen seinä. Mutta siinä vaiheessa kun aletaan ripustaa televisiota seinälle, tulee telineestä ja asennustyöstäkin* lisähintaa. Ja jos siihen lähdetään, miksi laittaa noin piskuista näyttöä ylipäätään. Silloin kannattaa panostaa sitten jo reilusti isompaan (lue: 46+ tuuman televisioon). Vaikka tyytyisikin halvempiin malleihin, pompsahtaisi hintalappu helposti lähemmäs tonnia. Ja senkin jälkeen täytyisi sitä itse PS4-konsolia raahata johtoineen päivineen olo- ja makuuhuoneen välillä. Ei kuulosta kätevältä.
Myönnetään, että tilanteeni on kaikkea muuta kuin tavanomainen, mutta tahdon osoittaa sen, ettei Remote Play -käyttäjien olosuhteita todellakaan ole yhdestä muotista valettu, ja joillekin se pelkkä Vita etäkäyttölaitteena on oikeasti parempi vaihtoehto.
* Vaimon ehto makkarin tulevalle telkkarille on, että johdot vedetään siististi seinän sisältä, ja siihen ei meikäläisen poropeukalot taivu, joten asennustyö pitäisi tilata ammattilaiselta.
Joissain peleissä voisi toimi WiiU-mainen second screen, johon siirtää pääruudusta hudin normaalisti sisältämiä tietoja. Mutta noista potentiaaleista huolimatta, mun on hyvin vaikea uskoa että Vitaa myytäisiin sellaisia määriä että myyntikäyrästä pystyisi kertomaan koska PS4 on julkaistu.
Tuota Wii U -tyyppistä toiminnallisuutta muuten löytyy jo PS3:n LittleBigPlanet 2:n (maksullisesta) Cross-Controller-lisäosasta. Peli pyörii periaatteessa PS3:lla, mutta sitä ohjataan Vitalla, ja välillä toiminta siirtyy Vitan ruudulle, jolloin päästään hyödyntämään Vitan kosketusnäyttöominaisuuksiakin.
Mutta noista potentiaaleista huolimatta, mun on hyvin vaikea uskoa että Vitaa myytäisiin sellaisia määriä että myyntikäyrästä pystyisi kertomaan koska PS4 on julkaistu.
Tämä jää nähtäväksi. En itsekään usko, että Remote Play olisi heti PS4:n julkaisussa mikään Vitan killer app, joka nostaa myyntilukemat aivan uudelle tasolle. Mutta jos yhteiskäyttö PS4:n kanssa näyttää toimivan ja on riittävän monipuolista, se voi aikaa myöten toimia yhtenä houkuttimena Vitan ostamiseksi. Se on kuitenkin vain yksi tekijä paletissa, johon kuuluvat mm. kutakin kiinnostavat Vita-pelit sekä laitehankinnan yleinen hintataso.